Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 07-12-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
"Kalau besar yang dituntut dan mulia yang dicari, nescaya banyaklah kepayahan dan kesusahan melaluinya, panjang jalannya dan banyak rintangannya."
-- Imam Al-Ghazali

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 68
Ahli: 0
Jumlah: 68




  Yang Masuk Ke Sini
Martyr: 3 hari yang lalu
Muslim1987: 10 hari yang lalu

Lelaki dan Wanita
 Posted on Isnin, 24 Oktober 2005 @ 15:07:22oleh istisafa
Semasa Walijah menulis 1.Kecantikan seorang wanita ialah terletak sejauh mana ia dapat menahan (menjaga) malunya, sementara kegagahan seorang lelaki ialah terletak sejauh mana ia dapat menahan (menjaga) marahnya.

2.Orang yang membujang adalah orang yang belum menemukan penghibur duka dan dia baru memperolehinya dengan berkahwin.

3.Suami adalah orang yang mencari kebahagiaan hidup dengan menghilangkan sebahagian kemerdekaannya.

4.Wanita menghadapi banyak permasalahan sebahagian diatasi dengan berkhawin dan sebahagian yang lain diatasi setelah dia masuk ke liang kubur.

5.Mata yang paling indah tetapi juga harus diwaspadai adalah mata kaum wanita.

6.Jangan menyalahkan perasaan isteri anda kerana perasaannya yang terbaik ialah ketika ia menerima anda sebagai suami.

7.Perawan tua ialah wanita yang kehilangan kesempatan menyusahkan seorang lelaki.

8.Yang diinginkan seorang gadis dari dunia ini hanyalah seorang suami, dan apabila ia sudah memperolehinya, ia menginginkan segala-galanya.

9.Wanita bisa memaafkan suatu pengkhianatan suaminya, tetapi dia tidak bisa melupakannya.

10.Kecantikan wanita tidak bererti apa-apa dibandingkan dengan kemuliaan akhlak dan perilakunya.

11.Sebelum khawin, wanita hafal seluruh jawapan dan sesudah khawin, ia hafal seluruh pertanyaan.

12.Barangsiapa mengawini wanita kerana hartanya, maka dia telah menjual kemerdekaannya.

13.Wanita adalah bintang dan pelita bagi lelaki. Tanpa pelita, lelaki bermalam dalam kegelapan.

14.Wanita lebih cepat daripada lelaki dalam menangis dan dalam mengingatkan peristiwa yang menyebabkan dia menangis.

15.Wanita tertawa bila ia mampu dan menangis apabila ia menginginkan sesuatu.

16.Pudarlah kebahagiaan seorang wanita jika ia tidak mampu menjadikan suaminya teman yang termulia.

17.Wanita sangat berlebihan dalam mencintai dan membenci, dan tidak mengenal pertengahannya.

18.Wanita selalu tergolong manusia halus dan lembut sampai saat dia berkhawin.

19.Tidak mungkin seorang lelaki hidup bahagia tanpa didampingi oleh isteri yang mulia.

20.Wanita hidup untuk berbahagia dengan cinta, sementara lelaki mencintai untuk hidup berbahagia.

21.Kebijaksanaan wanita terletak di dalam hatinya.

22.Seorang wanita yang bijaksana menambahkan gula pada kalimatnya setiap kali berbicara denga suaminya, dan mengurangi garam pada ucapan suaminya.

23.Cincin perkhawinan adalah cincin termahal di dunia, sebab mengharuskan pemberinya mengingatkan harganya setiap bulan tanpa henti.

24.Sesungguhnya tidak ada wanita yang sangat cantik, yang ada ialah kaum lelaki yang sangat lemah bila berhadapan dengan kecantikan.

25.Bagi lelaki, yang terakhir kali mati ialah jantungnya dan bagi wanita adalah lidahnya.

26.Wanita tidak diciptakan untuk dikagumi semua lelaki tetapi sebagai sumber kebahagiaan seorang suami.

27.Pada waktu bertunang, lelaki banyak berbicara dan perempuan mendengarkan. Pada saat perkhawinan, perempuan berbicara dan pengantin lelaki mendengarkan. Sesudah perkawinan, suami dan isteri banyak berbicara dan para jiran tetangga mendengarkan.

28.Setiap wanita mempunyai dua mata. Adapun wanita yang cemburu berlebihan mempunyai tiga mata. Satu di sebelah kanan, satu di sebelah kiri dan yang ketiga diarahkan kepada suami.

29.Wanita pada umumnya takut akan tiga hal tikus, munculnya uban dan wanita-wanita cantik yang menjadi saingannya.

30.Isteri yang bersikap jujur dan setia kepada suami meringankan setengah beban kehidupan suaminya.

31.Seorang wanita menghadapi kesulitan apabila ia berada di antara lelaki yang dicintainya dan yang mencintainya.

di petik dari laman naeim

 

  Semasa


Komen


"Lelaki dan Wanita" | Login/Mendaftar | 5 Komens
Threshold
Komen di sini adalah hakmilik yang menghantar. Pihak Pengurusan Portal tidak ada kena mengena.


Re: Lelaki dan Wanita
oleh Ikhwan23 ([email protected]) pada Ahad, 30 Oktober 2005 @ 3:14:00
(Info AHLI)


Cuma nak tanya,artikel ni berdasarkan kajian sosial atau hanya diambil dari statistik kajian lampau?
Tapi,bagus untuk remaja yang baru nak mengenal dunia
Alhamdulillah..teruskan
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]


Re: Lelaki dan Wanita
oleh eiza86 ([email protected]) pada Isnin, 21 November 2005 @ 17:30:18
(Info AHLI)
assalamualaikum.......

hehehe...ada jugak pernyataan yang lawak ye. macam hal tikus tu..dan jiran2 tetangga mendengar. Tapi memang betul pun kalau kita peratikan dunia sekeliling ini..al-maklum la... macam-macam yang di fikir kan. Thanks 4 give the information.

* cari pasangan dengan hati & akal bukan dengan mata! =)
]


Re: Lelaki dan Wanita
oleh ummu_munirah ([email protected]) pada Selasa, 17 Januari 2006 @ 18:54:53
(Info AHLI)
salam alaik..
izinkan ummu tambah sikit..
(artikel ini dipetik dari laman bicara muslim dot com, moga ada manfaat...)

Persamaan secara umum antara lelaki dan wanita

Kesamaan dalam Asal Penciptaan

Kaum wanita itu diciptakan dari diri kaum lelaki:

"Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, dan daripadanya Allah menciptakan isterinya; dan dari keduanya Allah memperkembangbiakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) namaNya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu." (An-Nisa': 1)


"Dialah Yang menciptakan kamu dari diri yang satu dan daripadanya Dia menciptakan isterinya." (Al-A'raf: 189)


"Dia menciptakan kamu dari seorang diri, kemudian Dia jadikan darinya isterinya." (Az-Zumar: 6)

Wanita tidaklah diciptakan dari bahan yang berbeza dari bahan penciptaan lelaki. Wanita diciptakan dari lelaki. Dan masing-masing dari keduanya terlahir dari apa yang Allah ciptakan, iaitu Adam dan Hawa.

Mereka yang memandang lelaki dan wanita dicipta dari bahan yang berbeza adalah agama selain Islam.

Antara buktinya, zaman Rom, sebuah pernyataan mengenai wanita tertulis seperti dibawah:
"Sesungguhnya wanita itu adalah makhluk yang najis! Tak punya roh dan tidak ada keabadian baginya. Sehingga dengan demikian, wajib baginya mengabdi dan melakukan kebaktian. Dan hendaklah mulutnya dikekang laksana unta dan anjing yang suka mengigit, agar dia tidak bisa tertawa dan berbicara. Sebab dia adalah jerat syaitan."
]


Re: Lelaki dan Wanita
oleh arif_afizah pada Khamis, 15 Februari 2007 @ 14:56:45
(Info AHLI)
em betul-betul.... percaya rr
]

Re: Lelaki dan Wanita
oleh khazinatulsyouqoh pada Selasa, 24 Januari 2006 @ 22:05:34
(Info AHLI)


ASSALAMUALAIKUM

man and women are not suppose to be too close right?
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]





Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.077644 saat. Lajunya....