Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 25-06-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Kalau tak pernah bersiap sedia untuk memilikinya, pasti anda tidak mungkin memperolehi walaupun ia mendatang ke depan anda.
-- Kata Bijaksana

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 56
Ahli: 0
Jumlah: 56




  Yang Masuk Ke Sini
the_brOtherz: 2 hari yang lalu
jasadkudisini: 10 hari yang lalu
hajime_kindaichi: 12 hari yang lalu
isa777_musa: 12 hari yang lalu
zam_rizal: 21 hari yang lalu
wanja: 32 hari yang lalu

Cerpen: warkah buat ibu
 Posted on Isnin, 26 September 2005 @ 21:09:19oleh Kang
Karya Annursyam menulis tulisan ini dihantar oleh seorang sahabat........bagi mereka yang mempunyai ibu dan ayah, hargailah mereka...

renungilah luahan hati seorang anak yang ditinggalkan ibu

WARKAH BUAT IBU.………

Mak……..
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.
Dah hampir sepuluh tahun mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kita kan
sejuk syahdu masih terasa lagi ini....

Mak tau tak.....
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kita dewasa.…
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh....
nak tinggal kan anak2 mak.....
nak tinggal kan dunia fana ni.....
mak macam dan sedia.....
Seminggu sebelum tu.....mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu.....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....
kakak pun rasa hairan.....
mak tak pernah buat begitu.....
lepas itu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
tapi mak seolah-olah tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam.....
kengkadang siaran indonesia...mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan..

lepas itu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
lepas itu mak jemur karpet-karpet...
lepas itu mak ubahkan sofa ke tempat lain..mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..
paling menarik sekali mak bagitahu kat mana semua duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi....
ada kat dalam gulung tikar.....
masa tu mak perasan takk..??
kita gelak sakan bila mak bagitahu duit dalam gulung tikar...kita
kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak saja...
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kita sampai dari KL.....mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pergi hospital.....
dan cuma tinggal giliran kita sahaja yang belum pujuk.
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.....
tapi kita berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut saja..
Mak tetap tak bersetuju.....mak memang degil...
tak salah, anak mak yang ni pun mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pun sakit kami adik beradik
sepakat hantar juga mak ke hospital.....

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sihat...
kami sayang mak...
kami tak mahu mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami ye mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu lah pertama dan terakhir kali
mak naik kereta kita...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak, kita kata nak
beli kereta....
Mak asyik tanya saja..cukup ke duitt..
kita jawab pula...kalau tak cukup,
mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....
Lepas tu bila kereta kita sampai.....mak buat kenduri kesyukuran.....
Dan kita masih ingat lagi...bila kita eksiden terlanggar kelinn naik motor.....

Punya lah kita takut...kita warning kakak kita jangan sesekali bagitahu kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....kita cepat-cepat simpan kereta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...mak tanya Kenapa...?
Selamba saja kita jawab terlangar pokok bunga.....
Mak....tujuan kita menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kita kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kita menipu mak kan...ampon kan kita....

Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/08/1999
Bila tiba saja kat hospital....nurse tengah balut mak dengan kain putih.....
mak mesti nampak kita jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann..kannn
Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kita mamandu dalam keadaan
separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kita rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kita sampai juga. di sebab kan pagi masih awal,
jadi jalan tu lenggang..kosong....sekosong hati ini.....
Sepanjang apa! rjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.....
terasa syahdu dan sayu begitu...dinginnnn....

Mak.....
kita masih ingat lagi...
kita baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
kita gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak...?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk kita.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat
begitu...jangan
nangis ya.."
Bila makcik tu kata begitu...
lagi laaaa laju airmata ni..tapi kita kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kita tulis.....
kita nangis ni.....
Ni kat dalam bilik...baru pukul 4.00 pagi....
tak ada orang yang bangun lagi.....
kita dengar nasyid tajuk "anak soleh"
kita sedih...kita rindu kat mak..!
Takpa lah.....nanti bila kita selesai sembanyang subuh, kita baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya...!

Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya...
Semua anak2 mak mengelilingi mak...menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah-olah senyum saja...
Mak rasa tak....masa tu kita sentuh dahi mak...
kita rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
kita tak mampu nak cium mak...kita tak daya....
kita tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kita tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kita suruh tok imam bacakan doa sebab kita sebak....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dalam pelukan makcik..
badan akak terasa panas...
makk...anak mak yang seorang tu demam....
Mak tauu...cuma akak seorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan...

Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak
ini berendam airmata...

Dan sampai satu tahap....masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kita baca yassin dengan kawan-kawan.
entah Kenapa bila kat bilik kita keluarkan gambar2 mak lepas itu apa lagi...
semakin kita tenung terasa semakin sayu...tangisan tak dapat dibendung...
Mak tauu...kita cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
kita rasa nak telefon mak...
nak cakap dengan mak....
anak mak yang ni dah tak betul kan..????
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kita telefon kampong...
kita cakap dengan kakak..kita nangis lagi.
Puas lah kakak memujuk kita...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak..nanti kalau gini
saja mak yang susah kat sana.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....
Agaknya mak nampak adegan tu...
sebab malam jumaat kata orang roh balik rumahh...
mengharap sedekah dari anak2 nya...

Mak tau tak...di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat....
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...hanya sedekah al-fatihah
kita berikan.....

Mak....
cukup lah sampai sini dulu....
kawan kita dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kita yang bawak mak naik motor kan...
kali ni kita jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kita ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kita tak tau nak hantar mana surat ini...
lepas itu kawan kita bagitahu...simpan saja buat kenangan..

kita cuma tau alamat ni aje...
tak mengapa ye mak...kita kasi orang lain baca...
kita stop dulu...sebab kawan kita dah lama tunggu tu.
akhir kata untuk mak, I LOVE YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih kerana
membesarkan kita...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti..
sampai kita boleh rasa naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang...
Sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kita balas..

Sekian terimakasih.

Yang Benar
~Anak mak yang dah tak degil

Pesanan:

· Hargailah kewujudan mak kita

· Hargailah segala pengorbananan mak

· Berbaktilah selagi mereka masih hidup dan jangan sesekali membantah segala suruhannya yang baik

· Merendahkan suara ketika berbicara

· Ingatlah kita hanya ada satu ibu dan satu bapa saja dalam dunia ini..dan sekiranya Allah menjemput salah seorang atau kedua-duanya, kita tidak akan bertemu lagi dengan mereka sehinggalah hari kebangkitan nanti.

· Doa anak yang soleh sahaja yang dapat meringankan beban seksa ibu dan bapa kita.



Thanks & Reqards,
Naifazriwadi Bin Mohamed Khaidi
MMI Industries Sdn.Bhd
RMT Dept

 

  Karya


Komen


"Cerpen: warkah buat ibu" | Login/Mendaftar | 21 Komens
Threshold
Komen di sini adalah hakmilik yang menghantar. Pihak Pengurusan Portal tidak ada kena mengena.


Re: warkah buat ibu
oleh newli pada Rabu, 28 September 2005 @ 18:23:21
(Info AHLI)


bagus , sangat sayu sebab kisah benar. semoga banyak bersabar. terus doakan kesejahteraan mak.
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]


Re: warkah buat ibu
oleh Akhi_Arab pada Rabu, 05 Oktober 2005 @ 15:11:37
(Info AHLI)
Tak tahu nak komen macam mana... Saya teringatkan pengorbanan Mak saya juga. Namun saya bertuah kerana Mak saya masih di sisi.. Tetapi , apakah saya boleh tabah jika mak saya pergi suatu hari nanti. Moga ALLAH berikan saya kesabaran dalam menerima dugaanNYA kelak..
]


Re: warkah buat ibu
oleh raihanis pada Isnin, 10 Oktober 2005 @ 14:04:36
(Info AHLI)
sedihnyeee...sampai menitis air mata....tahniah buat pnuls wrkh ni...buat kami yang masih beribu sdr betapa indahnya saat2 bersama ibu....
]


Re: warkah buat ibu
oleh najmimunnawir pada Isnin, 24 Oktober 2005 @ 11:34:42
(Info AHLI) http://najmimunnawir.blogs.friendster.com/my_blog/
salam....
ana pun ada dapat email ini.dah 4 kali baca dan 4 kali juga lah air mata ini berderai...subhanallah...entah Kenapa hati ini sering tersentuh membaca kisah ini.mak...noni sangat rindukan mak...amponkan noni mak selalu tak dengar cakap...ana bukan lah seorang anak yang baik.tapi lepas baca cerita ni....mak noni nak balit.tak sabar rasanya nak jumpa mak mak tunggu noni ye...amponkan noni....mak......i miss u so much!kali ini baca lagi dan air mata ini memang dah tak tertahan dah nak keluar..sabar laa tak kan nak nangis kat sini agaknya.ramai orang laa kat sini....mak tunggu noni ye....
]


Re: warkah buat ibu
oleh khatijahmohamad pada Khamis, 10 November 2005 @ 15:19:09
(Info AHLI)
sayu sangat...
cerita ni boleh buat motivati kerana dapat memberi kesedaran..
insyaAllah
]


Re: warkah buat ibu
oleh Annursyam pada Selasa, 29 November 2005 @ 13:30:40
(Info AHLI)
berbakti.. selagi kita ada mak dengan ayah.. itulah harta kita.. yang tak mungkin kita dapat carik di mana-mana
]


Re: warkah buat ibu
oleh miss_anis pada Ahad, 21 Mei 2006 @ 22:24:19
(Info AHLI)
Sayu sangat hati bila baca cerita ni..
Rindu sangat-sangat kat umi..
Sayangilah ibu kita selagi diberi masa olehNya..
Antara dua, sama ada dia atau kita yang pergi dulu..
Al-fatihah buat allahyarhamah ibu saudara/i.
Semoga Allah merahmatinya..
]

Re: warkah buat ibu
oleh seribudinar pada Khamis, 29 Disember 2005 @ 23:54:16
(Info AHLI)


terkesan di hati m'bacanya..
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]

Re: warkah buat ibu
oleh khalifah_85 ([email protected]) pada Selasa, 28 Februari 2006 @ 7:38:34
(Info AHLI)


assalamualaikum...

kata-kata yang begitu berharga sekali..
terima kasih kepada penulis kerana bagi satu persembahan yang memberi kesan kepada saya..

semoga kita semua sama-sama menjaga dan berkhidmat kepada kedua ibu bapa kita dengan baik sekali sebelum mereka meninggalkan kita..

wassalam
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]


Re: warkah buat ibu
oleh emi pada Selasa, 07 Mac 2006 @ 22:31:16
(Info AHLI)
pertama kali cerpen yang saya baca dr ukhwah.com yang begitu menyentuh perasaan.....wassalam
]

Re: warkah buat ibu
oleh mufakkirah pada Khamis, 16 Mac 2006 @ 12:48:39
(Info AHLI)


subhanallah...
terkenang ibu yang terlantar di wad sekarang kerana leukemia. Alhmdlh ana masih punya ibu untuk dipeluk, dibelai, dimanjai dan dikasihi. Terima kasih duhai Kekasih Sejati kerana masih memberiku peluang berbakti pada ibu selagi hayat masih ada.
Membaca coretan tulus dr hati ini membuatkan hati kecilku begitu tersentuh. Butiran mutiara yang mengalir dr kelopak mata bagai hujan yang mencurah, terimbau air mata ibu sewaktu ana terpaksa tinggalkannya pagi tadi kerana kewajipan ilmu..
Semoga Kau berikan dia kekuatan jiwa dan ketabahan hati dalam menghadapi dugaMu yang kian hebat..
Semoga kami layak mendapat gelar 'anak2 soleh'...
Semoga ikhlas dan sabar tertunjang erat di dasar hati kami dalam berbakti...

~Allahummakhtim lana bihusniLkhatimah..
waLaa takhtim 'alaina bisSuu'iLkhatimah..

~Ya muqallibaLquluub..thabbit quluubana 'alaa Deenik wa 'alaa tho'atik..

~Harapanku duhai ibu..semoga buatmu...hasanah di dunia dan akhirah

*Terima kasih pdMu Tuhan atas peringatan yang berharga ini :)
>
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]


Re: warkah buat ibu
oleh fadzlane ([email protected]) pada Rabu, 04 Oktober 2006 @ 16:28:22
(Info AHLI)
Teringat ana masa sebelum arwah mak meninggal.........ana merupakan ana bongsu.Mak ana selalu kongsi masalah dia dengan ana sampai satu ketika ana mambuat keputusan mengambil kursus perubatan semoga ibu dapat kehidupan yang senang sementelah pada masa itu ana pun agak minat dalam perubatan.........ana diterima ke sebuah matrikulasi tahun lepas.ana bernasib baik kerana selepas 2 bulan ana diterima masuk ke sebuah universiti dalam perubatan.Namun......cuti ana makin lambat kerana kuliah universiti mula lambat......ibu ana masa tu dah mula sakit......masa nak tukar ke universiti ana tel mak........tapi dia tak dapat cakap lagi.........ana tak boleh nak bayang masa tu....apa daya,ana menangis sehari.Ana tak punya kekuatan masa tu............bila abang mesej mak dah tenat........tak dapat ana bayangkan perasaan masa tu ana menangis dari stesen bas sampai rumah.......bila balik rumah, mak terlantar di ruang tsmu.Dia dah makin tenat,dia langsung tak bergerak........hanya makanan air diberikan.Apa yang mampu ana buat.........ana tinggalkan mak sihat boleh berjalan tapi sekarang terlantar tak bergerak.....selepas itu ana menangis seminggu di hospital........apa boleh ana lakukan ana kena balik ke u sebab ana dah tinggal banyak kelas.Selepas beberapa hari itulah berita yang cukup ana takut...........ibu dah tak ada.Tiada siapa tahu betapa sukar hati ini melaluinya........tiap kali mengingatinya pasti mengingatkan ana betapa naifnya diri ini menghadapi segalanya...............rasanya tiada tempat untuk ana mengadu...selepas keluar matrikulasi sampai mak ana meninggal itulah hidup yang cukup sukar untuk ana lalui.Biarlah ia jadi benteng kasabaran ana lalui hari seterusnya......namun perubatan bukan lagi pilihan ana.Biarlah ia menjadi pengukur ketabahan ana semasa menjadi pelajar perubatan dan sebagai pembakar semangat ana.................
]

Re: warkah buat ibu
oleh rabiatul_dhiyah pada Sabtu, 01 April 2006 @ 19:15:34
(Info AHLI)


assalamualaikum wb.t.
ucapan takziah ku hulurkan terlebih dahulu.
ku akhiri dengan.. Al-Fatihah.
wassalam.
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]

Re: warkah buat ibu
oleh kembara_girl ([email protected]) pada Selasa, 22 Ogos 2006 @ 16:10:50
(Info AHLI) http://-/


assalamualikum....
buat saudara yang menulis cerita ini dan yang mengalaminya saya ucapkan takziah kerna memang sedih kehilngan orang yang tersayang...saya paham perasaan saudara kerana saya pernah menglami nasib seperti saudara....

pada 25 November 2003 di kala sahabat2 saya yang lain sibok membelek buku untuk menghadapi SPM saya hanya duduk di katil wad menangisi kesakitan yang ditanggung ayah saya..
Jika boleh ditukar sakit nya ingin sekali saya mengganti ayah pda ketika itu...
sakit tubuh ayah pada ketika di cucuk macam-macam jenis ubat...
Disaat sahabat study u ambil paper Kimia saya sedang bergelut dengan perasaan sendiri ketika menghadapi kematian ayahanda tercinta...
Jiwa terlalu kosong di saat saya menjwab paper kimia kerna saya sedang mengejar waktu supaya saya sempat u menciumi dahi ayah buat kali terakhir...

pada 1 januari 2006,belum hilang pun lagi sedih ditinggalkan ayah yang tercinta sya sekali lagi diuji dengan kematian ibu yang dikasihi...pada 29hb12 2005 disaat saya di anuerahkan pelajar cemerlang hati ini hanya berlagu hiba kerana ibu sudh tidak sedarkan diri kerana mengidap penyakit hati yang kronik....Walaupun ibu tidak mengucapkan kata-kata yang saya hrpkan tapi sya tau ibu pasti gembira...selama ini saya cuba ransang jiwa dan hati sya dengan hinaan dari adikberadik sebagai satu semangat untuk berjaya dan alhamdulillah saya berjaya mendapat anugerh tersebut...

IBU..AYAH...
kejayaan adik ini hanya untuk ibu dan ayah...
Adik dah buktikan pda semua yang adik bukan bodoh,bukan manusia yang suka menghabiskan duit mak ayah...
terima kasih ibu,ayah kerna menyayangi diri ini dan menjga dan menyekolhkn adik sehingga adik berjaya...

AKU BERSYUKUR PADAMU YA ALLAH KERANA DENGAN IZINMU AKU MMPU MENDPAT ANUGERH TERSEBUT...DAN MEMBENARKAN AKU MENDAPAT KSIH SAYANG DARI AYAH KU SELAMA 17 TAHUN dan DARI IBUKU SELAMAA21 TAHUN
apa yang ingin saya katakan...binalah kejayaan dari setiap kehilangan dan kegagalan...Allah takkan uji hamba nya jika hamba nya itu seorang yang lemah...
Ujian yang hebat akan di beri kepada hamba nya yang hebat dalam mengharungi dugaan duniawi..
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]

Re: warkah buat ibu
oleh lipur pada Rabu, 30 Ogos 2006 @ 11:36:36
(Info AHLI)


assalamualaikum.....

terima kasih saya ucapkan kepada saudara..... terharu sangat saya membaca nya.. ia banyak memberi keinsafan kepada saya betapa beruntung nya saya yang masih mempunyai ibu dan bapa... dan tanggungjawab saya sebagai seorang anak.....
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]

Re: warkah buat ibu
oleh zinnirah_ ([email protected]) pada Selasa, 19 September 2006 @ 10:08:08
(Info AHLI) http://-/


assalamualaikum wbt..
sayunya hati ini membacanya..
ana tak tahu bgaimanalah andai perkara itu terjadi pada dr ana..
alfatihah...
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]

Re: warkah buat ibu
oleh fadzlane ([email protected]) pada Rabu, 04 Oktober 2006 @ 16:05:33
(Info AHLI)


Sahabt2 sekalian...............ana tahu apa maksud hilang org yang tersayang dan apa itu maksud cinta.Tahun ini merupakan tahun kedua mak dan ayah pergi tinggalkan ana selamanya...........semoga mereka dicucuri rahmat allah........walaupun ana menitiskan selautan air mata sekalipun ia tetap tidak akan berubah.........ingatlah teman.Ana nak kongsi dengan semua,masa arwah mak sakit tenat dan masa tu mak tak dapat cakap, tapi mak tetap suruh saya baca yasin untuknya.........saya buat terbaik untknya dan saya suka cium tngnya tika hayatnya.Rasanya mereka hanyalah inginkan zuriat yang soleh...belayar di jalan yang betul........pada hakikatnya ana tak sempat jumpa mak untuk kali terakhir namun disebabkan kesuntukan masa....namun hanya doa dan janji dan nasihat mampu ditunaikan.......ingatlah mereka perlu diutamakan dan mereka cinta terbesar selepas allah dan rasul........ana xsempat cium mak untuk kali terakhir tapi pada hayatnya mak lah yang delalu peluk ana.............so buatlah perkara yang anda ingin lakukan sebelum semua terlambat........ajarlah mereka ilmu agama jika mereka kekurangan pengetahuan agama, ajarlah mereka jika mereka meminta.........
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]

Re: warkah buat ibu
oleh puteriarina pada Sabtu, 14 Oktober 2006 @ 13:30:04
(Info AHLI)


syukran.........
sangat menyentuh hati
terima kasih kerana mngingatkn
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]


Re: warkah buat ibu
oleh putri_syiffa pada Isnin, 18 Disember 2006 @ 13:38:13
(Info AHLI)
erm.......tersentuh rasa hati......
syukran.......
]

Re: warkah buat ibu
oleh najla_azzahra pada Rabu, 19 Mac 2008 @ 11:50:26
(Info AHLI)


assalamualaikum,
Ya Allah...sebak rasa dada bila baca warkah ni...
semoga kita lebih menghargai ibubapa kita...insyaallah
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]

warkah buat ibu
oleh husnul_khotimah pada Jumaat, 06 April 2007 @ 2:47:45
(Info AHLI)


sayang mak ni sangat lain dari yang lain...walaupun kadang-kadang kita rasa kawan lagi senang bergaul, tapi bila mak dah tak ada rasa macam satu kehilangan yang amat sangat,,memang sifat manusia yang kurang ambil perhatian dan menghargai terhadap sesuatu yang pasti wujud dan ada disamping kita...kadang-kadang kawan hanya mendengar tapi mak memahami..kawan-kawan hanya menemani tapi mak melindungi...kepada mereka yang mahukan kebahagian abadi, sayangilah parents anda..jangan tglkn org yang anda sayang untuk org yang anda suka kerana org yang anda suka akan tglkan anda kerana org yang mereka sayang,,sesungguhnya berbakti pda ibu-bapa amat besar darjatnya disisi Allah...
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]





Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.085305 saat. Lajunya....