Hukum Membaca Al-Quran Buat Si Mati
Disiarkan pada Rabu, 24 September 2003 @ 21:00:10 oleh Hanan |
|
azri_smartian menulis: "Menyingkap apakah hukum membaca al-quran untuk dihadiahkan kepada si mati. Amalan ini amat berleluasa di negara kita. Apakah ia menepati sunnah Nabi s.a.w.? Mari kita singkap bersama, dengan ringkas dan tepat, Insyaallah.
Assalamualaikum,
Syarat penerimaan sesuatu ibadah terdiri dari dua bahagian. Yang pertama adalah syarat yang terkandung di dalam syahadah pertama, iaitu lah ILAHA ILA ALLAH, iaitu kemuncak bagi tauhid iaitu ikhlas. Dalilnya adalah dari surah Al-Ikhlas, yang mana kandungannya amat sarat dengan tauhid matlub, atau tauhid utama iaitu tauhid uluhiyyah.
Namun suatu ibadah yang hanya disertakan dengan ikhlas tidak mencukupi untuk diterima Allah. Sebagai contoh, A solat subuh pada pukul 3 pagi, dengan alasan ikhlasnya pasti diterima Allah. Adakah ibadahnya sah? Pastinya tidak kerana Nabi s.a.w. sudah menetapkan bahawa syarat bagi solat subuh adalah mesti dilakukan setelah masuk waktu fajar. Begitu juga seorang yang solat Isyak sebanyak lapan rakaat, dengan alasan ikhlasnya pasti ibadah diterima, malahan berganda. Pasti awal-awal lagi sudah tertolak, kerana Nabi s.a.w. sudah menetapkan solat Isyak adalah empat rakaat.
Kerana itu saudara-saudara sekalian kita umat Islam mempunyai satu lagi syarat dalam penerimaan ibadah, iaitu Ittiba Ar-Rasul, atau ikut cara Rasul dengan ilmu. Inilah yang dilambangkan dengan syahadah kedua, iaitu ANNA MUHAMMADA RASULALLAH.
Ini amat jelas atau tertsubut dalam hadis sahih riwayat Imam Nawawi (bermazhab Syafi'i) di dalam kitab hadis 40, "MAN AMILA AMALAN LAISA ALAIHI AMRUNA FAHUA RADDUN" yang bererti, Barangsiapa yang mengamalkan sesuatu amalan bukan dari kami (iaitu dalam urusan agama) nescaya ia tertolak.
Bagaimana pula dengan hukum membaca Al-Quran kepada si mati?
Berkata Imam Ibnu Kathir di dalam Tafsir Al-Quran Al-Azim, ketika beliau menafsirkan ayat 36 dari surah An-Najmu yang bererti, 'Dan tiadalah sesuatu apapun bagi insan kecuali apa yang diusahakannya', beliau telah mengambil kata-kata Imam As-Syafi'i, imam mazhab kita, "ISTAMBATUS AS-SYAFI'I, ANNA QIRAATA lah YASILLU I'DA U TSAWABUHA ILA AL-ALMAUT" yang bermaksud, 'telah berijtihad As-Syafi'i, BAHAWA SESUNGGUHNYA BACAAN AL-QURAN, TIDAK SAMPAI PAHALA BACAANNYA KEPADA SI MATI.
Begitu juga kata Imam As-Syafi'i, "Aku mengharamkan bacaan al-quran kepada si mati, kerana tidak sampai pahala bacaannya kerana ia bukan lagi amalan si mati ketika hidup".
Adapun amalan anak yang soleh, pasti ia akan sampai kepada ibu-bapanya, kerana ini memang tercatat di dalam hadis yang sahih. Tak semestinya amalan membaca Al-Quran, bahkan SEMUA jenis amal baik yang diamalkannya akan sampai, kerana anak yang soleh ini merupakan suatu usaha titik peluh ibubapanya ketika hidup yang mendidik dan mengajarnya hingga menjadi hamba yang taat kepada Allah.
Oleh itu saudara-saudara sekalian, ilmu adalah perkara terpenting dalam kita beramal kepada Allah. Walau seindah mana sekalipun suatu amalan di mata kita, namun kalau ia bercanggah dengan nas yang sahih, ianya mustahil akan diterima Allah.
Saya sebagai saudara seislam saudara-saudara sekalian, menyeru dengan seikhlas hati, marilah kita bersama-sama kembali beramal dengan amalan yang nyata-nyata ada di dalam sunnah nabi s.a.w., mari kita tinggalkan ikutan secara membuta-tuli, penerimaan secara terus tanpa memikirkan sebarang dalil bagi amalan tersebut. Sunnah nabi s.a.w. wajib kita tegakkan.
Wassalam.
Salam dari UIA PJ.
"
|
|
|
Komen