Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 11-08-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Orang bodoh hanya berdiam diri, tetapi orang yang paling bodoh adalah yang bercakap perkara yang dia sebenarnya bodoh
-- -- Meow (Warga Ukhwah.com)

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: wyd1014
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43135

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 43
Ahli: 0
Jumlah: 43




  Yang Masuk Ke Sini
lidah-penghunus: 3 hari yang lalu
muslimiman: 18 hari yang lalu
IbnuKhaldun: 19 hari yang lalu
nur_tinta: 25 hari yang lalu


Kaki Jiwang Karat!!
Topik: antara ibu dan isteri???boleh ke berdamai??


Carian Forum

Moderator: Administrator, syemarly
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Kaki Jiwang Karat!!
    »» antara ibu dan isteri???boleh ke berdamai??

Please Mendaftar To Post


Oleh antara ibu dan isteri???boleh ke berdamai??

cikgu_azhar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.12.2009
Ahli No: 38867
Posting: 180
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 17-02-11 12:40


Assalamualaikum
ada sahabat-sahabat ada idea nak mendamaikan antara dua mereka ini sekiranya ada konflik????ramai kawan-kawan kata ibu kita jika tinggal sekali dengan isteri..pasti perang besar..walaupun si isteri tak pernah kata dpn2..tapi dalam hati...hanya Allah yang tahu :berfikir: :berfikir:

Bookmark and Share

    


  Member Information For cikgu_azharProfil   Hantar PM kepada cikgu_azhar   Quote dan BalasQuote

faqir_imara
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.06.2010
Ahli No: 40024
Posting: 351
Dari: Fatih Istanbul

turkey   avatar


posticon Posting pada: 17-02-11 13:29


Saya juga pernah mendengarnya. Memang ada benarnya walaupun bukan semuanya begitu. Satu persoalan yang pernah ditanyakan kepada saya, siapakah yang menjadi leader di dapur rumah kita jika ibu kita tinggal bersama kita?

Bookmark and Share

    


  Member Information For faqir_imaraProfil   Hantar PM kepada faqir_imara   Quote dan BalasQuote

cikgu_azhar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.12.2009
Ahli No: 38867
Posting: 180
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 21-02-11 12:47


ada kisah hidup saudara/i yang mungkin bhadapan dengan konflik mertua dan menantu???boleh rungkai masalah sekiranya mereka ni tak ngam....dapur satu hal...basuh baju pun kadang-kadang boleh jadi isu...

Bookmark and Share

    


  Member Information For cikgu_azharProfil   Hantar PM kepada cikgu_azhar   Quote dan BalasQuote

nilam3_6
Warga 2 Bintang
Menyertai: 19.04.2007
Ahli No: 29649
Posting: 53

blank  


posticon Posting pada: 31-03-11 15:35


salam.
bagi saya, semua tu insyaAllah tak jadi masalah jika isteri dan ibu itu faham akan hak masing-masing...jika tidak faham,sebab itulah akan timbul konflik,apatah lagi jika tinggal serumah, dan yang keliru nantinya adalah semestinya si suami...

saya lebih memilih untuk tinggal berasingan dari ibu ayah atau mertua, kecuali jika disaat mereka memerlukan jagaan rapi dimasa tua nanti. Pada masa itu saya tidak kesah untuk tinggal bersama mereka,kerana sudah pastila mereka tidak larat untuk berebut menda2 macam tu lagi dengan kita...heheh...alhamdulillah,saya tak pernah berhadapan konflik tersebut, kerana jika adapun saya lebih rela untuk menangkan mereka...hehehe


-----------------
indahnya hidup ini jika semuanya kerana ALLAH


Bookmark and Share

    


  Member Information For nilam3_6Profil   Hantar PM kepada nilam3_6   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 31-03-11 15:41


Kata emak saya...lebih baik lepas berkahwin tinggal berasingan..bukannya apa..takut perkara2 macam nielah salah satu contohnya..ni yang kita nak elakkan..
yang kita tak nak..bak kata pepatah :-

"Jauh Bau Bunga...
"Dekat Bau Taik...

Bookmark and Share

    


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 31-03-11 18:40


Pada 31-03-11 15:41 , salabianca posting:

!!! QUOTE !!!

Kata emak saya...lebih baik lepas berkahwin tinggal berasingan..bukannya apa..takut perkara2 macam nielah salah satu contohnya..ni yang kita nak elakkan..
yang kita tak nak..bak kata pepatah :-

"Jauh Bau Bunga...
"Dekat Bau Taik...


mak saya pun cakap macam tu dulu. Payah juga kalau tinggal serumah dengan mertua....kita tak boleh nak manja dan mengada-ngada dengan suami takut mertua tengok rasa geli dan menyampah kat kelakuan kita ni....tapi sifat isteri ni memang sesekali nak manja ketepek dengan suami, nak majuk sebab nak suruh pujuk....kalau depan mertua...mmm tak sanggup pulak lah. :D

kalau tidak sebumbung dengan mertua...kita lebih rapat sebenarnya, sesekali berjumpa mesti banyak cerita yang nak dibualkan bersama.


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

    


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

almustasyar
Warga 2 Bintang
Menyertai: 20.02.2011
Ahli No: 40999
Posting: 43
Dari: Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 31-03-11 21:40


Memang payah .. kawan saya buat rumah sebelah rumah ibunya . kadang-kadang jadi masalah ini Istri cemburu . Manalah taknya ... bila mak dia masak dia makan selera saja tapi bila istri masak dia makan sikit . lepas itu kadang-kadang Mak dia masak makan tengahari lepas itu panggil makan sedangkan istri pun masak tapi better jaga perasaan mak maka dia angkut semua pergi makan rumah mak dia .

Rasa2 ini mungkin sebahagian . Tapi kalau istri paham kan bagus . Memang tanggungjawab suami nak jaga mak / ayah dia . Istri pula jaga suami. Kalau perkara2 yang tak melanggar syariat tu eloklah istri ikut saja kehendak mak mentua .

Bookmark and Share

    


  Member Information For almustasyarProfil   Hantar PM kepada almustasyar   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.088924 saat. Lajunya....