Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 02-07-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Kejayaan sebenar adalah terletak pada tidak pernah jatuhnya seseorang....tetapi manusia mana yang tidak pernah melakukan kesalahan. Oleh itu kejayaan yang sebenar-benarnya adalah kesanggupan tegak kembali pada setiap kali jatuh...
-- Seminar

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: wyd1014
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43135

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 63
Ahli: 0
Jumlah: 63




  Yang Masuk Ke Sini
kasih_kekasih: 17 jam, 30 minit yang lalu
wyd1014: 8 hari yang lalu
haykal77: 17 hari yang lalu
Kakngah: 17 hari yang lalu
lidah-penghunus: 18 hari yang lalu


Al-Quran dan Hadis
Topik: Payung Emas, Hadis atau Peribahasa?


Carian Forum

Moderator: Administrator, ABg_IMaM, ibnu_musa
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Al-Quran dan Hadis
    »» Payung Emas, Hadis atau Peribahasa?

Please Mendaftar To Post


Oleh Payung Emas, Hadis atau Peribahasa?

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 20-01-10 07:39


Biasa dengar, isteri pertama yang membenarkan suami berkahwin lagi dijanjikan payung emas.

Tak pernah pula bertanya, itu hadis ke. Hari ni nak tanya.. bukan sekadar tanya tapi untuk sesiapa yang biasa dengar begini bolehlah sama-sama tahu kebenaran.

Payung emas, adakah hadis atau ayat Quran atau hanya peribahasa oleh masyarakat melayu?


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 02-02-10 11:09


dapat jawapan dah.


"idea payung emas tidak terdapat dalam mana-mana nas Quran atau hadis"

http://keranacinta.wordpress.com/2010/02/02/tiada-payung-emas-untuk-wanita-bermadu/


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

limah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.10.2009
Ahli No: 37835
Posting: 149

blank   avatar


posticon Posting pada: 02-02-10 12:40


Assalamualaikum .wah sakinah sendiri tanya sendiri jawab ke. pantas secepat kilat dapat jawapan.

so "mana datangnya payung mas tu"

Bookmark and Share

    


  Member Information For limahProfil   Hantar PM kepada limah   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 02-02-10 13:03


menurut sumber itu...(ustazah fikah) dia pun tidak tahu asal-usul payung emas tu


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

risya_liyana
Warga 2 Bintang
Menyertai: 31.12.2005
Ahli No: 21575
Posting: 52
Dari: utara

malaysia  


posticon Posting pada: 02-02-10 16:11


baru saya tau..selalu juga dengar tentang 'payung emas' & selalu dijdkan hujah kat dalam kls antra llaki & perempuan..

Bookmark and Share

    


  Member Information For risya_liyanaProfil   Hantar PM kepada risya_liyana   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 772
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 02-02-10 17:01


tak kisah lah pasal payung emas tu.. asalkan niat baik dan ikhlas untuk dimadukan, jangan kata payung emas, payung yang lagi hebat dari tu pun ALLAH boleh bagi.. :-)

jangan dah tau ganjaran baru nak beramal.. apa-apa amalan lah.. lepas itu bila dah malas, tak istiqomah, rasa macam tak dapat apa-apa ganjaran (sekurang2 atas dunia), lepas itu dok tanya macam-macam.. betul ke buat ni dapat ni.. buat tu dapat begini.. Kenapa tak rasa apa-apa pun.. amal dulu, ikhlaskan hati.. ganjaran belakag kira.. taknak buat sudah..

:-) :-)


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 02-02-10 17:07


bukan begitu hafiz_along_83.. boleh fikir sendiri rasanya..


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 772
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 03-02-10 16:56


ye.. masing-masing boleh berfikir sendiri.. berfikir berlandaskan asas2 yang benar lagi sahih..

:-)


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.09387 saat. Lajunya....