Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 21-04-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Sesiapa menempatkan dirinya di tempat yang menimbulkan persangkaan maka janganlah menyesal kalau orang menyangka buruk padanya
-- Umar Al-Khatab

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 53
Ahli: 0
Jumlah: 53




  Yang Masuk Ke Sini
muslimin23: 28 hari yang lalu
ronniefinancehome: 39 hari yang lalu
MTMKi: 49 hari yang lalu
usop79: 50 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: nak guna kataTUHAN atau ALLAH


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» nak guna kataTUHAN atau ALLAH

Please Mendaftar To Post


Oleh nak guna kataTUHAN atau ALLAH

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 19-01-10 02:46


SALAM

mana yang akan kita gunakan?

kata"TUHAN" atau "ALLAH"

apa alasannya?jelaskan!

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 19-01-10 14:51


wa alaik salam..

let me 1st.. :D

pada saya kedua-dua kalimah tu boleh saja kita gunakan...cuma tengok lah dengan sapa kita bcakap..

Kalau sesama muslim no hal lah pasal meeka pun maklum tentang kalimah allah...bahkan nak gunakan tuhan pun tak jadi masalah...sebab kita tahu tuhan yang dmaksudkan adalah ALLAH...lainla Kalau d kalangan muslim pun ada yang terpikir Kalau sebut tuhan akan ada meaning lain...sedangkan dia patut maklum tentu saja dah dkalangan mereka ALLAH lah yang dimaksudkan dengan tuhan tu..

namun Kalau berada d kalangan non-muslim pula untuk hormatinya sebut tuhan pun sudah cukup...tapi dalam hati doa-doa lah semoga mereka mengerti yang tuhan kita rujuki adalah ALLAH... dalam perbicaraan tentang tuhan sebaik-baiknya gambarkan sifat tuhan ALLAH yang sebenar2nya... penerapan itu haruslah secara berhikmah, malah jangan pula mencaci2 tuhan yang mereka mengertikan..

namun nak gunakan allah d kalangan non muslim saya kira sebenarnya tak jadi masalah... malah mereka juga boleh jadi biasa menyebut kalimah Allah yang jelas kedengaran pada lagu2 rasmi negeri2 mereka macam sgor dan johor, ada kalimah allah dalam liriknya...negeri lain rasanya ada jugak, kan?

erm...ni saja pendapat saya...tak setuju? tak kisah...pengetahuan kitakan berbeza2..boleh saja share.. :D


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 19-01-10 15:08


Nazri Aziz dah jadi macam-macam...kata-katanya overule mahkamah, ulamak , dan yang lain-lain


-----------------
Permudahkan dan jangan menyukarkan,gembirakan dan jangan menyusahkan, bersepakat dan jangan berpecah belah.


Bookmark and Share

    


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

trouver_99
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2004
Ahli No: 6933
Posting: 1603
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 19-01-10 20:08


"tiada "Tuhan" selain Allah"

atau pun

"tiada "Allah" selain Allah"....? :berfikir:


-----------------

= think Islam , think Globally , think Reality =


Bookmark and Share

    


  Member Information For trouver_99Profil   Hantar PM kepada trouver_99   Quote dan BalasQuote

warzone
Warga Rasmi
Menyertai: 14.12.2009
Ahli No: 38661
Posting: 1
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 20-01-10 00:08


kalau tak silap dalam bahasa arab...
TUHAN = ILAH
AL dalam ALLAH itu maksod istemewa macam dalam bahse melayu...
tulis + imbuhan me = menulis bukannya metulis...
konsep yang same dalam ALLAH ini..AL itu macam imbuhan yang ada maksudnya..

wallahullalam...
minta sesiapa yang lebih arif dalam bahasa arab terangkan....

Bookmark and Share

    


  Member Information For warzoneProfil   Hantar PM kepada warzone   Quote dan BalasQuote

SNMA
Warga 5 Bintang
Menyertai: 08.12.2009
Ahli No: 38572
Posting: 379
Dari: SELANGOR

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 20-01-10 10:39


Rasanya kena sedap ikut ayat. Bergantung pada diri-kalimah mana yang kita rasa 'dekat' dengan Allah swt, Kita gunakan lah ..

kadang-kadang, terasa manja dan bahagia bila ALLAH SWT bagi rezeki setiap hari. Bisanya Wawa berterima kasih dengan kata ALHAMDULILLAH, thank you Tuhan" sambil memandang langit .. :-)


-----------------
~~Wonder Mom to be~~ "Aku akan tetap melayanmu dengan baik, kerana aku tak mahu kebaikanku hilang kerana sikap burukmu itu" - ReMiNDeR -


Bookmark and Share

    


  Member Information For SNMAProfil   Hantar PM kepada SNMA   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 20-01-10 18:59


* teringat ada sesetengah org kondem sebuah kumpulan nasyid yang menggunakan kalimah Tuhan, tidak Allah dalam liriknya... lalu dianggap ianya seolah-olah adanya Tuhan lain slain dr Allah... *


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 21-01-10 15:44


tapi sebagai orang islam, sebaiknya kita mengetahui dengan jelas, mengapa kita melakukan suatu hal. mengapa kita menggunakan kata"ALLAH"?atau mengapa kita menggunakan kata"TUHAN"?

sebab dalam islam kita dilarang ikut2.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 21-01-10 15:47


Pada 20-01-10 00:08 , warzone posting:

!!! QUOTE !!!

kalau tak silap dalam bahasa arab...
TUHAN = ILAH
AL dalam ALLAH itu maksod istemewa macam dalam bahse melayu...
tulis + imbuhan me = menulis bukannya metulis...
konsep yang same dalam ALLAH ini..AL itu macam imbuhan yang ada maksudnya..

wallahullalam...
minta sesiapa yang lebih arif dalam bahasa arab terangkan....
sebagian orang berkata macam tu. tapi "ilah" itu adalah kata.

sedangkan "ALLAH"adalah nama.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 21-01-10 18:12


Pada 21-01-10 15:44 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!



sebab dalam islam kita dilarang ikut2.


tang mana bila guna kalimah TUHAN ia jadi ikut2an? ilah is Tuhan yang terjemah ke bm.. tak salah digunakan malah tak harus untuk menyangkal penggunaannya.. contoh dalam istighfar zikir 'ilahi lastu lil firdaus'.. tak ada masalah pun... 8-)


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

lily_mawar
Warga 3 Bintang
Menyertai: 18.11.2007
Ahli No: 31741
Posting: 125
Dari: Kebun bunga

singapore   avatar


posticon Posting pada: 22-01-10 22:27


Salam ...

kadang-kadang guna Allah, kadang-kadang guna Tuhan pada org Islam ...

Kalau dengan org bukan Islam saya guna Tuhan (God) ...

Bookmark and Share

    


  Member Information For lily_mawarProfil   Hantar PM kepada lily_mawar   Quote dan BalasQuote

cendana
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.08.2008
Ahli No: 34379
Posting: 184

blank   avatar


posticon Posting pada: 08-02-10 16:59


sejak akhir2x ini ada banyak tuntutan daripada pihak /pertubuhan kristian...14 tuntutan yang dibuat oleh IFC(Interfaith Commission) ...termasuk lah ingin menggunakan perkataan suci islam yakni 'Allah' dalam penerbitan makalah mereka...salah satu cara penyebaran kristian dengan cara memperkenalkan kepada org islam tentang Isa anak Maryam adalah kalam 'Allah' ...dan juga cerita tentang kemukjizatan dan perasaan kasih sayang kepada umat yang ada pada diri Isa anak Maryam(Jesus Christ)mereka tidak akan memperkenalkan kepada org islam tentang konsep triniti untuk langkah yang pertama ...dikhuatiri akan menyebabkan org islam marah...jadi mereka lebih suka memperkenal kan kepada kita Isa adalah kalam 'Allah' betapa licik nya tindakan mereka hendak menggoncangkan aqidah kita...

Bookmark and Share

    


  Member Information For cendanaProfil   Hantar PM kepada cendana   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 08-02-10 22:41


Pada 21-01-10 18:12 , syemarly posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 21-01-10 15:44 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!



sebab dalam islam kita dilarang ikut2.


tang mana bila guna kalimah TUHAN ia jadi ikut2an? ilah is Tuhan yang terjemah ke bm.. tak salah digunakan malah tak harus untuk menyangkal penggunaannya.. contoh dalam istighfar zikir 'ilahi lastu lil firdaus'.. tak ada masalah pun... 8-)

ilah tu memang tuhan dalam bm. tapi ilah tu bukan ALLAH.

ALLAH bukan ilahun.(kalau awak faham b.arab awak akan faham)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.097445 saat. Lajunya....