Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 21-04-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Orang bodoh hanya berdiam diri, tetapi orang yang paling bodoh adalah yang bercakap perkara yang dia sebenarnya bodoh
-- -- Meow (Warga Ukhwah.com)

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 63
Ahli: 0
Jumlah: 63




  Yang Masuk Ke Sini
muslimin23: 28 hari yang lalu
ronniefinancehome: 39 hari yang lalu
MTMKi: 49 hari yang lalu
usop79: 50 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: Umat ISLAM


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» Umat ISLAM

Please Mendaftar To Post


Oleh Umat ISLAM

gezerg
Warga 5 Bintang
Menyertai: 21.09.2006
Ahli No: 26477
Posting: 382
Dari: Perak

blank   avatar


posticon Posting pada: 15-01-10 00:27


Kita rasa tak KEPEDIHAN dan KESAKITAN yang sama?

:bunga: Jawablah di sini......sedih atau bukan?

hidup kita masih senang lenang tapi agama kita diperkotak katikkan di seluruh dunia. :-| :-|

Sakit=diganggung gugat dan umat ISLAM diancam serata dunia!

--------------

:berfikir: Ya ALLAH, tetapkan hati penulis ini, keluarganya dan sahabat pembaca di ukhwah ini pada ISLAM.....amie Ya ALLAH dan sihatkan penulis......

ALLAHU AKHBAR.....:bunga: :bunga:

wallahu'alam bissowab :cry: :cry: :cry:


-----------------
Selawat dan Salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad Salallahu'alaihi Wassalam (SAW), Ahli Keluarga, Para Sahabat Baginda dan Umat Islam seluruhnya


Bookmark and Share

    


  Member Information For gezergProfil   Hantar PM kepada gezerg   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 15-01-10 01:57


masih boleh makan sedap, tidur lena, masih boleh memaki sesama sendiri, masih boleh mengumpat sesama islam, cukup lah tu. tak perlu sedih-sedih.

mulut saja yang cakap, tapi perbuatan tak ada pun..mulut cakap sedih, tapi masih bangga dengan perpecahan, bangga dengan kumpulan masing-masing.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

SNMA
Warga 5 Bintang
Menyertai: 08.12.2009
Ahli No: 38572
Posting: 379
Dari: SELANGOR

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 15-01-10 02:12


Teringat masa Wawa ke rumah jiran semalam.. cerita kat Mak dia, entah sempat, entah tidak nak tengok anak-anak membesar. tanda-tanda kiamat dah banyak, tengok berita, dah jadi macam gerun. Hari2 berlaku gerak Gempa. kat Haiti, mangsa gerak gempa dikhuatiri mencecah 100 ribu org.. Ya ALLAH. macam mana lah agaknya..

Diteliti semula, kebangkitan Islam ti dah nampak sikit-sikit..tapi memang tak dinafikan agama kita terlalu diperkotak katikkan.Biasanya org yang diperkotak katikkan ni bila sabar dia dah sampai limitnya, ha...maka berlakulah 'gerak gempa' yang mungkin mencapai skala richter 10.1 (sebab dah ter'over' sabar) Semoga orang-orang Islam yang bangkit itu adalah kita semua, & semoga anak-anak Wawa termasuk d kalangan orang-orang Syahid, Amin.


-----------------
~~Wonder Mom to be~~ "Aku akan tetap melayanmu dengan baik, kerana aku tak mahu kebaikanku hilang kerana sikap burukmu itu" - ReMiNDeR -


Bookmark and Share

    


  Member Information For SNMAProfil   Hantar PM kepada SNMA   Quote dan BalasQuote

pausputih
Warga 2 Bintang
Menyertai: 09.09.2009
Ahli No: 37466
Posting: 63

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 15-01-10 03:41


Emm inilah sebenarnya strategi syaitan laknatullah dlmana menyesatkan,memesongkan,menyukarkan laluan kita umat2 muhammad satu keturunan Adam dan Hawa ini agar lebih tersasar dr landasan Islam yang sememangnya benar....
Lagipun diakhir zaman ini syaitan2 laknatullah bekerja keras dalam menjual tiket2 ke neraka dengan seberapa banyak dan percuma dalam mghasut ke dalam diri manusia agar lari dr border Islam yang asal dlmana mengejar keseronokkan keduniaan dan seterusnya mnjadikan agar sikap kita meletakkan harta,wang ringgit adalah satu ukuran,rasuah dan riba' satu amalan,janji-berjanji satu mainan,maki-memaki dendam-mendendam tindas-menindas satu kewajipan dan manakala sikap sombong riak dan takbur dijadikan pakaian...

Bukan mudah nak menghadapi rintangan2 pancaran alam diakhir zaman ini sekiranya tidak betul-betul,tidak sungguh-sungguh berpegang pada Al-Qur'an dan as-sunnah....
Kadangkala kita diri sendiri pun fail dlmana mengislami sepenuh diri sehinggakan kita pun melayani sikap2 yang tidak benar dan salah itu...
Namun ameklah ikhtibar dan berazam,bertekad dan tanamkanlah,mulakanlah dr kini,hari ini dan ketika ini agar bertindak dengan benar berteraskan islam,insan dan iman ddlm setiap perbuatan,tindakan dan setiap apa jua perkataan yang keluar daripada mulut kita.....

Ingatlah dan bukalah mata dan hati seluas-luasnya bahawa malaikat Isrofil sudah memulakan sedikit tiupan2 kecilnya ke atas manusia dan bumi ini dan hanya tinggal menunggu green light saja dr Allah Subbehanahuwataala untuk tiupan yang boleh memusnahkan seisi pelusuk alam....Allahu Akhbarr



Surah Manusia
Surah (114) - Makkiyah - 6 ayat

Sesungguhnya diri kami berlindung kepada Allah yang Maha Mengetahui daripada Syaitan laknatullah yang direjami...
Dengan nama Allah Yang Maha Penyayang dan Maha Pengasih.
1. Katakanlah (wahai Muhammad), Aku pohon perlindungan pada Allah yang memelihara manusia....

2. Yang menguasai dan memerintah manusia.....

3. Tuhan (raja) yang disembah manusia....

4. Dari kejahatan (Syaitan) pembisik yang datang dan menghilang...

5. Yang membisikkan kejahatan di dalam dada manusia....

6. Iaitu dari (Syaitan)jin dan manusia....



Maksud huraiannya....

Allah memberitahu dari ayat yang pertama dimana kebanyakkan manusia tahu akan kewujudan Allah tempat kita berlindung,meminta-minta dan Allah jualah yang menguasai dan memerintah manusia..
Namun dimanakah keyakinan dan ketakutan kita atas sikap kita kepada Allah...?

Allah menyatakan bahawa Allah jualah RAJA MANUSIA dan Maha Agongnya,Namun mengapa masih butanya manusia sehingga buta hati meletakkan manusia itu Raja dan Maha Agong...?

Kita juga memohon perlindungan kepada Allah agar dilindungkan dr pembisik2 kejahatan syaitan,jin dan manusia yang datang dan menghilang yang membisikkan pada diri dan hati kita...
Namun mengapakah kita masih lagi melayan bisikan2 kejahatan syaitan,jin,manusia itu yang nyata dan yang tersembunyi didalam dan diluar diri sedangkan akal dapat membezakan buruk dan baiknya pada setiap tindakan dan pada setiap lafaz yang keluar dari mulut...?

Sesungguhnya Allah jualah Hakim yang Maha Adil di atas segalanya....


-----------------
Sesungguhnya yang baik itu belum tentu benar,namun sesungguh-sungguhnya yang benar itu sememangnya baik....


Bookmark and Share

    


  Member Information For pausputihProfil   Hantar PM kepada pausputih   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 15-01-10 10:43


Pada 15-01-10 03:41 , pausputih posting:

!!! QUOTE !!!

Emm inilah sebenarnya strategi syaitan laknatullah dlmana menyesatkan,memesongkan,menyukarkan laluan kita umat2 muhammad satu keturunan Adam dan Hawa ini agar lebih tersasar dr landasan Islam yang sememangnya benar....
Lagipun diakhir zaman ini syaitan2 laknatullah bekerja keras dalam menjual tiket2 ke neraka dengan seberapa banyak dan percuma dalam mghasut ke dalam diri manusia agar lari dr border Islam yang asal dlmana mengejar keseronokkan keduniaan dan seterusnya mnjadikan agar sikap kita meletakkan harta,wang ringgit adalah satu ukuran,rasuah dan riba' satu amalan,janji-berjanji satu mainan,maki-memaki dendam-mendendam tindas-menindas satu kewajipan dan manakala sikap sombong riak dan takbur dijadikan pakaian...

Bukan mudah nak menghadapi rintangan2 pancaran alam diakhir zaman ini sekiranya tidak betul-betul,tidak sungguh-sungguh berpegang pada Al-Qur'an dan as-sunnah....
Kadangkala kita diri sendiri pun fail dlmana mengislami sepenuh diri sehinggakan kita pun melayani sikap2 yang tidak benar dan salah itu...
Namun ameklah ikhtibar dan berazam,bertekad dan tanamkanlah,mulakanlah dr kini,hari ini dan ketika ini agar bertindak dengan benar berteraskan islam,insan dan iman ddlm setiap perbuatan,tindakan dan setiap apa jua perkataan yang keluar daripada mulut kita.....

Ingatlah dan bukalah mata dan hati seluas-luasnya bahawa malaikat Isrofil sudah memulakan sedikit tiupan2 kecilnya ke atas manusia dan bumi ini dan hanya tinggal menunggu green light saja dr Allah Subbehanahuwataala untuk tiupan yang boleh memusnahkan seisi pelusuk alam....Allahu Akhbarr



Surah Manusia
Surah (114) - Makkiyah - 6 ayat

Sesungguhnya diri kami berlindung kepada Allah yang Maha Mengetahui daripada Syaitan laknatullah yang direjami...
Dengan nama Allah Yang Maha Penyayang dan Maha Pengasih.
1. Katakanlah (wahai Muhammad), Aku pohon perlindungan pada Allah yang memelihara manusia....

2. Yang menguasai dan memerintah manusia.....

3. Tuhan (raja) yang disembah manusia....

4. Dari kejahatan (Syaitan) pembisik yang datang dan menghilang...

5. Yang membisikkan kejahatan di dalam dada manusia....

6. Iaitu dari (Syaitan)jin dan manusia....



Maksud huraiannya....

Allah memberitahu dari ayat yang pertama dimana kebanyakkan manusia tahu akan kewujudan Allah tempat kita berlindung,meminta-minta dan Allah jualah yang menguasai dan memerintah manusia..
Namun dimanakah keyakinan dan ketakutan kita atas sikap kita kepada Allah...?

Allah menyatakan bahawa Allah jualah RAJA MANUSIA dan Maha Agongnya,Namun mengapa masih butanya manusia sehingga buta hati meletakkan manusia itu Raja dan Maha Agong...?

Kita juga memohon perlindungan kepada Allah agar dilindungkan dr pembisik2 kejahatan syaitan,jin dan manusia yang datang dan menghilang yang membisikkan pada diri dan hati kita...
Namun mengapakah kita masih lagi melayan bisikan2 kejahatan syaitan,jin,manusia itu yang nyata dan yang tersembunyi didalam dan diluar diri sedangkan akal dapat membezakan buruk dan baiknya pada setiap tindakan dan pada setiap lafaz yang keluar dari mulut...?

Sesungguhnya Allah jualah Hakim yang Maha Adil di atas segalanya....

siapa pun yang mentafsirkan alqur'an dengan akalnya, nerakalah tempatnya(hadis)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 15-01-10 11:38


Kita sering tahu alamat2 kiamat semakin menjenguk kita dengan pelbagai isu dan bencana hari ini.

Persoalan nya apakah kita bersedia untuk menemui ALLAH, adakah segala amalan kita diterima? adakah setanding usaha kita dengan sahabat terdahulu dalam cinta kan Islam?

Sedih memikirkan diri sendiri.

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

Awani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.10.2009
Ahli No: 37709
Posting: 256
Dari: Land Below The Wind

spain   avatar


posticon Posting pada: 15-01-10 13:23


Pada 15-01-10 11:38 , hafeezzul posting:

!!! QUOTE !!!

Kita sering tahu alamat2 kiamat semakin menjenguk kita dengan pelbagai isu dan bencana hari ini.

Persoalan nya apakah kita bersedia untuk menemui ALLAH, adakah segala amalan kita diterima? adakah setanding usaha kita dengan sahabat terdahulu dalam cinta kan Islam?

Sedih memikirkan diri sendiri.



Belum bersedia lagi :-(


Ya Allah berikanlah aku taufik hidayah dan kekuatan untuk menghadapi hari mendatang


-----------------








Bookmark and Share

    


  Member Information For AwaniProfil   Hantar PM kepada Awani   Quote dan BalasQuote

panglima_garang
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.12.2009
Ahli No: 38628
Posting: 154
Dari: KEDAH

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 16-01-10 22:50


Umat Islam hilang kekuatan Islamnya, dek buta dan kabur terhadap akidahnya..nama saja islam hidup banyak menyimpang daripada Islam..

Masuk pulak ke dalam pemikiran umat Islam tentang pelbagai isme2, ajaran2 yang menyesatkan..


-----------------
"MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH"


Bookmark and Share

    


  Member Information For panglima_garangProfil   Hantar PM kepada panglima_garang   Quote dan BalasQuote

panglima_garang
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.12.2009
Ahli No: 38628
Posting: 154
Dari: KEDAH

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 16-01-10 22:53


Pada 16-01-10 22:50 , panglima_garang posting:

!!! QUOTE !!!

Umat Islam hilang kekuatan Islamnya, dek buta dan kabur terhadap akidahnya..nama saja islam hidup banyak menyimpang daripada Islam..

Masuk pulak ke dalam pemikiran umat Islam tentang pelbagai isme2, ajaran2 yang menyesatkan..



Ditambah pula dengan runtuhnya khilafah Islam tempat umat Islam berpayung..maka datang lah pelbagai kepedihan dan kesedihan..kaum kuffar menyerang segenap segi..umat islam dah tak ada apa-apa kekuatan..quran sunnah diabaikan..isme pelik dicampur bersama dalam ajaran Islam..lahirlah kerosakan yang melata..itulah realiti..


-----------------
"MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH"


Bookmark and Share

    


  Member Information For panglima_garangProfil   Hantar PM kepada panglima_garang   Quote dan BalasQuote

pausputih
Warga 2 Bintang
Menyertai: 09.09.2009
Ahli No: 37466
Posting: 63

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 17-01-10 02:26


Pada 15-01-10 10:43 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 15-01-10 03:41 , pausputih posting:

!!! QUOTE !!!

Emm inilah sebenarnya strategi syaitan laknatullah dlmana menyesatkan,memesongkan,menyukarkan laluan kita umat2 muhammad satu keturunan Adam dan Hawa ini agar lebih tersasar dr landasan Islam yang sememangnya benar....
Lagipun diakhir zaman ini syaitan2 laknatullah bekerja keras dalam menjual tiket2 ke neraka dengan seberapa banyak dan percuma dalam mghasut ke dalam diri manusia agar lari dr border Islam yang asal dlmana mengejar keseronokkan keduniaan dan seterusnya mnjadikan agar sikap kita meletakkan harta,wang ringgit adalah satu ukuran,rasuah dan riba' satu amalan,janji-berjanji satu mainan,maki-memaki dendam-mendendam tindas-menindas satu kewajipan dan manakala sikap sombong riak dan takbur dijadikan pakaian...

Bukan mudah nak menghadapi rintangan2 pancaran alam diakhir zaman ini sekiranya tidak betul-betul,tidak sungguh-sungguh berpegang pada Al-Qur'an dan as-sunnah....
Kadangkala kita diri sendiri pun fail dlmana mengislami sepenuh diri sehinggakan kita pun melayani sikap2 yang tidak benar dan salah itu...
Namun ameklah ikhtibar dan berazam,bertekad dan tanamkanlah,mulakanlah dr kini,hari ini dan ketika ini agar bertindak dengan benar berteraskan islam,insan dan iman ddlm setiap perbuatan,tindakan dan setiap apa jua perkataan yang keluar daripada mulut kita.....

Ingatlah dan bukalah mata dan hati seluas-luasnya bahawa malaikat Isrofil sudah memulakan sedikit tiupan2 kecilnya ke atas manusia dan bumi ini dan hanya tinggal menunggu green light saja dr Allah Subbehanahuwataala untuk tiupan yang boleh memusnahkan seisi pelusuk alam....Allahu Akhbarr



Surah Manusia
Surah (114) - Makkiyah - 6 ayat

Sesungguhnya diri kami berlindung kepada Allah yang Maha Mengetahui daripada Syaitan laknatullah yang direjami...
Dengan nama Allah Yang Maha Penyayang dan Maha Pengasih.
1. Katakanlah (wahai Muhammad), Aku pohon perlindungan pada Allah yang memelihara manusia....

2. Yang menguasai dan memerintah manusia.....

3. Tuhan (raja) yang disembah manusia....

4. Dari kejahatan (Syaitan) pembisik yang datang dan menghilang...

5. Yang membisikkan kejahatan di dalam dada manusia....

6. Iaitu dari (Syaitan)jin dan manusia....



Maksud huraiannya....

Allah memberitahu dari ayat yang pertama dimana kebanyakkan manusia tahu akan kewujudan Allah tempat kita berlindung,meminta-minta dan Allah jualah yang menguasai dan memerintah manusia..
Namun dimanakah keyakinan dan ketakutan kita atas sikap kita kepada Allah...?

Allah menyatakan bahawa Allah jualah RAJA MANUSIA dan Maha Agongnya,Namun mengapa masih butanya manusia sehingga buta hati meletakkan manusia itu Raja dan Maha Agong...?

Kita juga memohon perlindungan kepada Allah agar dilindungkan dr pembisik2 kejahatan syaitan,jin dan manusia yang datang dan menghilang yang membisikkan pada diri dan hati kita...
Namun mengapakah kita masih lagi melayan bisikan2 kejahatan syaitan,jin,manusia itu yang nyata dan yang tersembunyi didalam dan diluar diri sedangkan akal dapat membezakan buruk dan baiknya pada setiap tindakan dan pada setiap lafaz yang keluar dari mulut...?

Sesungguhnya Allah jualah Hakim yang Maha Adil di atas segalanya....

siapa pun yang mentafsirkan alqur'an dengan akalnya, nerakalah tempatnya(hadis)


emm dan fahamilah kebenaran yang disampai dan jangan menolak dengan akal mentah2 tanpa menilaikannya,memahaminya dengan baik...
Menidakkan suatu kebenaran adalah tergolong dikalangan orang-orang yang kerugian....

Allah menurunkan Al-Quran untuk seluruh umat muhammad satu keturunan tok Adam dan tok hawa ini agar dijadikan cermin diri dan penyuluh jalan di dalam meniti titian sirotul mustaqimnya kelak...
Bagaimana kamu nak menjadi khalifah sekiranya kebenaran itu kamu menidakkan,bkankah nur muhammad itu telah terbit di dalam diri kamu?

Sesungguhnya ilmu itu datang daripada Allah,hidayah itu datang daripada Allah dan kita jua hidup dan mati kerana Allah....

Maaflah cause saya ni tidak pandai,tidak berilmu sepertimana kamu yang belajar di kuis tu sehinggakan sanggup menolakkan kebenaran...

Allah tidak dapat dicapai oleh penglihatan mata,sedangkan Allah dapat melihat apa jua yang kelihatan,sesungguhnya Allah Maha Halus lagi Maha Mengetahui dan lagi Maha Belas Kasihnya....


Al-Baqarah ayat 8-12

Sesungguhnya diri kami berlindung kepada Allah yang Maha Mengetahui daripada Syaitan laknatullah yang direjami...
Dengan nama Allah Yang Maha Penyayang dan Maha Pengasih...

Dan di antara manusia ada yang berkata: "Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat"; padahal mereka sebenarnya tidak beriman...

Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya...

Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran)...

Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi", mereka menjawab: " Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan"...

Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya...


emm dan tak perlulah saya terangkan maksud huraiannya ini kerna kamukan lebih berilmu dan beriman.....


-----------------
Sesungguhnya yang baik itu belum tentu benar,namun sesungguh-sungguhnya yang benar itu sememangnya baik....


Bookmark and Share

    


  Member Information For pausputihProfil   Hantar PM kepada pausputih   Quote dan BalasQuote

bungamekar
Warga Rasmi
Menyertai: 28.10.2009
Ahli No: 37891
Posting: 14
Dari: johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 17-01-10 14:31


Pada 15-01-10 10:43 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 15-01-10 03:41 , pausputih posting:

!!! QUOTE !!!

Emm inilah sebenarnya strategi syaitan laknatullah dlmana menyesatkan,memesongkan,menyukarkan laluan kita umat2 muhammad satu keturunan Adam dan Hawa ini agar lebih tersasar dr landasan Islam yang sememangnya benar....
Lagipun diakhir zaman ini syaitan2 laknatullah bekerja keras dalam menjual tiket2 ke neraka dengan seberapa banyak dan percuma dalam mghasut ke dalam diri manusia agar lari dr border Islam yang asal dlmana mengejar keseronokkan keduniaan dan seterusnya mnjadikan agar sikap kita meletakkan harta,wang ringgit adalah satu ukuran,rasuah dan riba' satu amalan,janji-berjanji satu mainan,maki-memaki dendam-mendendam tindas-menindas satu kewajipan dan manakala sikap sombong riak dan takbur dijadikan pakaian...

Bukan mudah nak menghadapi rintangan2 pancaran alam diakhir zaman ini sekiranya tidak betul-betul,tidak sungguh-sungguh berpegang pada Al-Qur'an dan as-sunnah....
Kadangkala kita diri sendiri pun fail dlmana mengislami sepenuh diri sehinggakan kita pun melayani sikap2 yang tidak benar dan salah itu...
Namun ameklah ikhtibar dan berazam,bertekad dan tanamkanlah,mulakanlah dr kini,hari ini dan ketika ini agar bertindak dengan benar berteraskan islam,insan dan iman ddlm setiap perbuatan,tindakan dan setiap apa jua perkataan yang keluar daripada mulut kita.....

Ingatlah dan bukalah mata dan hati seluas-luasnya bahawa malaikat Isrofil sudah memulakan sedikit tiupan2 kecilnya ke atas manusia dan bumi ini dan hanya tinggal menunggu green light saja dr Allah Subbehanahuwataala untuk tiupan yang boleh memusnahkan seisi pelusuk alam....Allahu Akhbarr



Surah Manusia
Surah (114) - Makkiyah - 6 ayat

Sesungguhnya diri kami berlindung kepada Allah yang Maha Mengetahui daripada Syaitan laknatullah yang direjami...
Dengan nama Allah Yang Maha Penyayang dan Maha Pengasih.
1. Katakanlah (wahai Muhammad), Aku pohon perlindungan pada Allah yang memelihara manusia....

2. Yang menguasai dan memerintah manusia.....

3. Tuhan (raja) yang disembah manusia....

4. Dari kejahatan (Syaitan) pembisik yang datang dan menghilang...

5. Yang membisikkan kejahatan di dalam dada manusia....

6. Iaitu dari (Syaitan)jin dan manusia....



Maksud huraiannya....

Allah memberitahu dari ayat yang pertama dimana kebanyakkan manusia tahu akan kewujudan Allah tempat kita berlindung,meminta-minta dan Allah jualah yang menguasai dan memerintah manusia..
Namun dimanakah keyakinan dan ketakutan kita atas sikap kita kepada Allah...?

Allah menyatakan bahawa Allah jualah RAJA MANUSIA dan Maha Agongnya,Namun mengapa masih butanya manusia sehingga buta hati meletakkan manusia itu Raja dan Maha Agong...?

Kita juga memohon perlindungan kepada Allah agar dilindungkan dr pembisik2 kejahatan syaitan,jin dan manusia yang datang dan menghilang yang membisikkan pada diri dan hati kita...
Namun mengapakah kita masih lagi melayan bisikan2 kejahatan syaitan,jin,manusia itu yang nyata dan yang tersembunyi didalam dan diluar diri sedangkan akal dapat membezakan buruk dan baiknya pada setiap tindakan dan pada setiap lafaz yang keluar dari mulut...?

Sesungguhnya Allah jualah Hakim yang Maha Adil di atas segalanya....

siapa pun yang mentafsirkan alqur'an dengan akalnya, nerakalah tempatnya(hadis)


salam...nak tanya sikit. kalau tak huraikan guna akal..nak huraikan guna apa? tak kan kita nak terima macam tu saja. kita kena faham dan jelas dengan setiap perbuatan, pertuturan dan pembacaan kita. lagipun, Allah bagi kita akal untuk berfikir, bukan terima segalanya seadanya..
maaf andai tersilap bicara.


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For bungamekarProfil   Hantar PM kepada bungamekar   Quote dan BalasQuote

fikrul_mustanir
WARGA SETIA
Menyertai: 03.11.2006
Ahli No: 27196
Posting: 744
Dari: The Future Khilafah State

blank   avatar


posticon Posting pada: 18-01-10 00:31


Salam,

Penafsiran al Quran tidak boleh bersandarkan kepada akal semata-mata. Ada displin tertentu yang perlu diikuti iaitu seperti menfsirkan al Quran dengan al Quran atau Hadis.

Jika tiada nas yang menafsirkannya maka berdasarkan kaedah bahasa (Arab).

Wallahu'alam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For fikrul_mustanirProfil   Hantar PM kepada fikrul_mustanir   Quote dan BalasQuote

bungamekar
Warga Rasmi
Menyertai: 28.10.2009
Ahli No: 37891
Posting: 14
Dari: johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 18-01-10 21:00


Au’zubillah minasyaitoni rojim. Bismillahirrahmanirrahim...
.
Firman Allah surah Yunus ayat 107-108;

“Dan jika Allah mengenakan engkau dengan sesuatu yang membahayakan, maka tiada sesiapa pun yang akan dapat menghapuskannya melainkan Dia; dan jika Ia menghendaki engkau beroleh sesuatu kebaikan, maka tiada sesiapapun yang akan dapat menghalangi limpah kurniaNya. Allah melimpahkan kurniaNya itu kepada sesiapa yang dikendakiNya dari hamba-hambaNya, dan Dia lah yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.”

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai sekalian manusia! Telah datang kepada kamu kebenaran (Al-Quran) dari Tuhan kamu. Oleh itu sesiapa yang mendapat hidayah petunjuk (beriman kepadanya), maka faedah hidayah petunjuk itu terpulang kepada dirinya sendiri; dan sesiapa yang sesat (mengingkarinya) maka bahaya kesesatannya itu tertimpa ke atas dirinya sendiri dan aku pula bukanlah menjadi wakil yang menguruskan soal (iman atau keingkaran) kamu".

Firman Allah di dalam surah Al-An’am ayat 50

Katakanlah (wahai Muhammad); "Aku tidak mengatakan kepada kamu (bahawa) perbendaharaan Allah ada di sisiku, dan aku pula tidak mengetahui perkara-perkara yang ghaib. Aku juga tidak mengatakan kepada kamu bahawasanya aku ini malaikat. Aku tidak menurut melainkan apa yang diwahyukan kepadaku". Bertanyalah (kepada mereka): "Adakah sama orang yang buta dengan orang yang celik? Tidakkah kamu mahu berfikir?"

Firman Allah di dalam surah Al-Qasas ayat 69

"Dan Tuhanmu mengetahui akan apa yang terpendam dalam hati mereka dan apa yang mereka zahirkan."


Al-Quran itu sebenarnya untuk siapa? Bukankah untuk panduan setiap umat Muhammad di semua zaman? Habis tu kamu baca selama ni tidak faham maksud pengertian huraian kepada diri kamu? Macammana kamu baca sedangkan kamu tidak memahami walhal Al-Quran itu penyuluh jalan bagi diri kamu sendiri? Bagaimana kamu cakap kamu berpegang pada kitab suci Al-Quran dan beriman kepadanya sedangkan kamu tidak faham? Tahukah kamu betapa sedihnya Rasulullah bilamana mereka-mereka yang mengaku umatnya hanya tahu membaca sahaja dengan berlagu, bertajwid tetapi tidak memahami isi maksud pengertian tersurat, tersirat yang terkandungnya itu dan dijadikan cermin pada diri kamu sendiri? Beginikah kamu beriman kepada Al-Quran?

Allah menurunkan Al-Quran kepada junjungan kita Nabi Muhamad s.a.w dalam bahasa arab sebab pada masa itu bahasa itulah yang lebih mudah dan senang dfahami maksud pengertiannya. Tetapi lah ni rata-rata kebanyakan melayu kita tidak fasih bahasa arab, so.. fahamilah terjemahannya dalam bahasa kita. Apa guna kita baca tapi tak faham maksudnya sedangkan Al-Quran itukan nak diguna pakai sebagai cermin diri dan kepada anak cucu cicit kita jua? memang pada mata kamu manusia nampak elok membaca dengan berlagu-lagu, bertajwid tapi pada hakikat dan hakikinya kamu sendiri tidak faham maksud pengertian dan huraian firman2 Allah tu kepada kamu. Pandangan Allah terhadap diri kamu manusia2 bukankah azab sebab firman2 itu kamu tidak fahaminya bahkan kamu menolak kebenaran yang cuba disampaikan dan yang sememangnya benar untuk dijadikan bekal yang boleh meningkatkan keyakinan, ketakutan, ketaqwaan diri terhadap Allah dalam mengesakan kebesarannya itu.


Oleh yang demikian, tak payah lah saya huraikan huraiannya kerana ada benarnya jua kata pausputih itu, lagipun rata-rata mereka-mereka di sini semuanya sudah berilmu.


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For bungamekarProfil   Hantar PM kepada bungamekar   Quote dan BalasQuote

pausputih
Warga 2 Bintang
Menyertai: 09.09.2009
Ahli No: 37466
Posting: 63

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 19-01-10 00:18


Pada 18-01-10 21:00 , bungamekar posting:

!!! QUOTE !!!

Au’zubillah minasyaitoni rojim. Bismillahirrahmanirrahim...
.
Firman Allah surah Yunus ayat 107-108;

“Dan jika Allah mengenakan engkau dengan sesuatu yang membahayakan, maka tiada sesiapa pun yang akan dapat menghapuskannya melainkan Dia; dan jika Ia menghendaki engkau beroleh sesuatu kebaikan, maka tiada sesiapapun yang akan dapat menghalangi limpah kurniaNya. Allah melimpahkan kurniaNya itu kepada sesiapa yang dikendakiNya dari hamba-hambaNya, dan Dia lah yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.”

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai sekalian manusia! Telah datang kepada kamu kebenaran (Al-Quran) dari Tuhan kamu. Oleh itu sesiapa yang mendapat hidayah petunjuk (beriman kepadanya), maka faedah hidayah petunjuk itu terpulang kepada dirinya sendiri; dan sesiapa yang sesat (mengingkarinya) maka bahaya kesesatannya itu tertimpa ke atas dirinya sendiri dan aku pula bukanlah menjadi wakil yang menguruskan soal (iman atau keingkaran) kamu".

Firman Allah di dalam surah Al-An’am ayat 50

Katakanlah (wahai Muhammad); "Aku tidak mengatakan kepada kamu (bahawa) perbendaharaan Allah ada di sisiku, dan aku pula tidak mengetahui perkara-perkara yang ghaib. Aku juga tidak mengatakan kepada kamu bahawasanya aku ini malaikat. Aku tidak menurut melainkan apa yang diwahyukan kepadaku". Bertanyalah (kepada mereka): "Adakah sama orang yang buta dengan orang yang celik? Tidakkah kamu mahu berfikir?"

Firman Allah di dalam surah Al-Qasas ayat 69

"Dan Tuhanmu mengetahui akan apa yang terpendam dalam hati mereka dan apa yang mereka zahirkan."


Al-Quran itu sebenarnya untuk siapa? Bukankah untuk panduan setiap umat Muhammad di semua zaman? Habis tu kamu baca selama ni tidak faham maksud pengertian huraian kepada diri kamu? Macammana kamu baca sedangkan kamu tidak memahami walhal Al-Quran itu penyuluh jalan bagi diri kamu sendiri? Bagaimana kamu cakap kamu berpegang pada kitab suci Al-Quran dan beriman kepadanya sedangkan kamu tidak faham? Tahukah kamu betapa sedihnya Rasulullah bilamana mereka-mereka yang mengaku umatnya hanya tahu membaca sahaja dengan berlagu, bertajwid tetapi tidak memahami isi maksud pengertian tersurat, tersirat yang terkandungnya itu dan dijadikan cermin pada diri kamu sendiri? Beginikah kamu beriman kepada Al-Quran?

Allah menurunkan Al-Quran kepada junjungan kita Nabi Muhamad s.a.w dalam bahasa arab sebab pada masa itu bahasa itulah yang lebih mudah dan senang dfahami maksud pengertiannya. Tetapi lah ni rata-rata kebanyakan melayu kita tidak fasih bahasa arab, so.. fahamilah terjemahannya dalam bahasa kita. Apa guna kita baca tapi tak faham maksudnya sedangkan Al-Quran itukan nak diguna pakai sebagai cermin diri dan kepada anak cucu cicit kita jua? memang pada mata kamu manusia nampak elok membaca dengan berlagu-lagu, bertajwid tapi pada hakikat dan hakikinya kamu sendiri tidak faham maksud pengertian dan huraian firman2 Allah tu kepada kamu. Pandangan Allah terhadap diri kamu manusia2 bukankah azab sebab firman2 itu kamu tidak fahaminya bahkan kamu menolak kebenaran yang cuba disampaikan dan yang sememangnya benar untuk dijadikan bekal yang boleh meningkatkan keyakinan, ketakutan, ketaqwaan diri terhadap Allah dalam mengesakan kebesarannya itu.


Oleh yang demikian, tak payah lah saya huraikan huraiannya kerana ada benarnya jua kata pausputih itu, lagipun rata-rata mereka-mereka di sini semuanya sudah berilmu.



Alhamdulillah......

Bukan mudah mengenal Cahaya didalam Cahaya dan bukannya mudah mencari Rahsia didalam Rahsia....
Namun hanya Jauhari yang mengenal Manikam......


-----------------
Sesungguhnya yang baik itu belum tentu benar,namun sesungguh-sungguhnya yang benar itu sememangnya baik....


Bookmark and Share

    


  Member Information For pausputihProfil   Hantar PM kepada pausputih   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 19-01-10 01:59


Pada 17-01-10 02:26 , pausputih posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 15-01-10 10:43 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 15-01-10 03:41 , pausputih posting:

!!! QUOTE !!!

Emm
siapa pun yang mentafsirkan alqur'an dengan akalnya, nerakalah tempatnya(hadis)


emm dan fahamilah kebenaran yang disampai dan jangan menolak dengan akal mentah2 tanpa menilaikannya,memahaminya dengan baik...
Menidakkan suatu kebenaran adalah tergolong dikalangan orang-orang yang kerugian....

Allah menurunkan Al-Quran untuk seluruh umat muhammad satu keturunan tok Adam dan tok hawa ini agar dijadikan cermin diri dan penyuluh jalan di dalam meniti titian sirotul mustaqimnya kelak...


Sesungguhnya ilmu itu datang daripada Allah,hidayah itu datang daripada Allah dan kita jua hidup dan mati kerana Allah....

Allah tidak dapat dicapai oleh penglihatan mata,sedangkan Allah dapat melihat apa jua yang kelihatan,sesungguhnya Allah Maha Halus lagi Maha Mengetahui dan lagi Maha Belas Kasihnya....


Al-Baqarah ayat 8-12

Sesungguhnya diri kami berlindung kepada Allah yang Maha Mengetahui daripada Syaitan laknatullah yang direjami...
Dengan nama Allah Yang Maha Penyayang dan Maha Pengasih...

Dan di antara manusia ada yang berkata: "Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat"; padahal mereka sebenarnya tidak beriman...

Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya...

Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran)...

Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi", mereka menjawab: " Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan"...

Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya...


emm dan tak perlulah saya terangkan maksud huraiannya ini kerana kamukan lebih berilmu dan beriman.....

maaf.
saya sampaikan dan tolak sikit.

pertama, awak kata"Menidakkan suatu kebenaran adalah tergolong dikalangan orang-orang yang kerugian...."tapi ini kata awak, menurut hadis, termasuk orang yang sombong mereka yang menolak kebenaran.

kedua awak kata"Allah menurunkan Al-Quran untuk seluruh umat muhammad satu keturunan tok Adam dan tok hawa"

tapi dikatakan bahwa muhammad(yang bermakna alqur'an juga)adalah rahmatan lil'alamiin. untuk seluruh alam. bukan hanya untuk umat islam, tapi juga untuk mereka yang BELUM islam.

ketiga awak telah mengambil sepotong-sepotong ayat, dan menyambungnya dengan ayat2 yang sama sekali tidak berhubungan. itu akan mempesongkan orang lain dalam memahaminya.

ingatan!!
perhatikan asbabun nuzulnya, silap awak menjelaskannya, maka akan silap orang yang membaca dan memahaminya.

saya tidak menolak kebenaran, saa menerima ayat alqur'an, tapi saya menolak penjelasan awak yang mengikuti nafsu dan akal awak. cuba perhatikan penjelasan dari hadis dan tafsir tentang ayat tu sebelum menyampaikannya.

awak mencuba mentadabbur ayat alqur'an, tapi awak belum tau caranyanya.

untuk kebaikan awak dan untuk kita semua.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 19-01-10 02:07


siapa pun yang mentafsirkan alqur'an dengan akalnya, nerakalah tempatnya(hadis)

salam...nak tanya sikit. kalau tak huraikan guna akal..nak huraikan guna apa? tak kan kita nak terima macam tu saja. kita kena faham dan jelas dengan setiap perbuatan, pertuturan dan pembacaan kita. lagipun, Allah bagi kita akal untuk berfikir, bukan terima segalanya seadanya..
maaf andai tersilap bicara.

orang kata"mengikuti mata, akan buta..mengikuti hati akan mati.

ALLAH memberikan akal. tapi akal haruslah diikat dengan aturan ALLAH dan rasulNYA. bukan sekehendak akal yang ditunggangi nafsu.

ada beberapa cara yang boleh membantu kita untuk mengetahui dan memahami ayat2 alqur'an.
-dengan membaca ayat-ayat yang berhubungan atau yang memiliki kata yang sama.mentafsirkan ayat dengan ayat.

-ada juga memahami ayat dengan pnjelasan hadis. mentafsirkat ayat dengan hadis.

-dengan mmperhatikan asbabunnuzul ayat.

-memperhatikan perkataan sahabat nabi tentang ayat tu.
-mendalami bahasa arab.
-mendalami ilmu hadis.
-mendalami ilmu alqur'an dan kawa'id
-memahami ilmu2 bahasa arab.
-membaca semua hadis2.
-hafal alqur'an dan terjemahannya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 19-01-10 02:18


Pada 18-01-10 21:00 , bungamekar posting:

!!! QUOTE !!!

Au’zubillah minasyaitoni rojim. Bismillahirrahmanirrahim...
.
Firman Allah surah Yunus ayat 107-108;

“Dan jika Allah mengenakan engkau dengan sesuatu yang membahayakan, maka tiada sesiapa pun yang akan dapat menghapuskannya melainkan Dia; dan jika Ia menghendaki engkau beroleh sesuatu kebaikan, maka tiada sesiapapun yang akan dapat menghalangi limpah kurniaNya. Allah melimpahkan kurniaNya itu kepada sesiapa yang dikendakiNya dari hamba-hambaNya, dan Dia lah yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.”

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai sekalian manusia! Telah datang kepada kamu kebenaran (Al-Quran) dari Tuhan kamu. Oleh itu sesiapa yang mendapat hidayah petunjuk (beriman kepadanya), maka faedah hidayah petunjuk itu terpulang kepada dirinya sendiri; dan sesiapa yang sesat (mengingkarinya) maka bahaya kesesatannya itu tertimpa ke atas dirinya sendiri dan aku pula bukanlah menjadi wakil yang menguruskan soal (iman atau keingkaran) kamu".

Firman Allah di dalam surah Al-An’am ayat 50

Katakanlah (wahai Muhammad); "Aku tidak mengatakan kepada kamu (bahawa) perbendaharaan Allah ada di sisiku, dan aku pula tidak mengetahui perkara-perkara yang ghaib. Aku juga tidak mengatakan kepada kamu bahawasanya aku ini malaikat. Aku tidak menurut melainkan apa yang diwahyukan kepadaku". Bertanyalah (kepada mereka): "Adakah sama orang yang buta dengan orang yang celik? Tidakkah kamu mahu berfikir?"

Firman Allah di dalam surah Al-Qasas ayat 69

"Dan Tuhanmu mengetahui akan apa yang terpendam dalam hati mereka dan apa yang mereka zahirkan."


Al-Quran itu sebenarnya untuk siapa? Bukankah untuk panduan setiap umat Muhammad di semua zaman? Habis tu kamu baca selama ni tidak faham maksud pengertian huraian kepada diri kamu? Macammana kamu baca sedangkan kamu tidak memahami walhal Al-Quran itu penyuluh jalan bagi diri kamu sendiri? Bagaimana kamu cakap kamu berpegang pada kitab suci Al-Quran dan beriman kepadanya sedangkan kamu tidak faham? Tahukah kamu betapa sedihnya Rasulullah bilamana mereka-mereka yang mengaku umatnya hanya tahu membaca sahaja dengan berlagu, bertajwid tetapi tidak memahami isi maksud pengertian tersurat, tersirat yang terkandungnya itu dan dijadikan cermin pada diri kamu sendiri? Beginikah kamu beriman kepada Al-Quran?

Allah menurunkan Al-Quran kepada junjungan kita Nabi Muhamad s.a.w dalam bahasa arab sebab pada masa itu bahasa itulah yang lebih mudah dan senang dfahami maksud pengertiannya. Tetapi lah ni rata-rata kebanyakan melayu kita tidak fasih bahasa arab, so.. fahamilah terjemahannya dalam bahasa kita. Apa guna kita baca tapi tak faham maksudnya sedangkan Al-Quran itukan nak diguna pakai sebagai cermin diri dan kepada anak cucu cicit kita jua? memang pada mata kamu manusia nampak elok membaca dengan berlagu-lagu, bertajwid tapi pada hakikat dan hakikinya kamu sendiri tidak faham maksud pengertian dan huraian firman2 Allah tu kepada kamu. Pandangan Allah terhadap diri kamu manusia2 bukankah azab sebab firman2 itu kamu tidak fahaminya bahkan kamu menolak kebenaran yang cuba disampaikan dan yang sememangnya benar untuk dijadikan bekal yang boleh meningkatkan keyakinan, ketakutan, ketaqwaan diri terhadap Allah dalam mengesakan kebesarannya itu.


Oleh yang demikian, tak payah lah saya huraikan huraiannya kerana ada benarnya jua kata pausputih itu, lagipun rata-rata mereka-mereka di sini semuanya sudah berilmu.

cara penyampaian awak jauh lebih selamat. tidak perlu awak huraikan. ALLAH yang menjelaskan dihati manusia. dan awak juga tidak menghubungkn sesuatu apa pun dengan ayat tu. tu cukup baik dan selamat.

saya bagi contoh tentang mereka yang mentafsirkan alqur'an dengan akalnya.

-contoh..,"janganlah kamu menjual ayat2 ALLAH dengan harga yang murah". ada penjual2 alqur'an yang menjual alqur'an dengan harga yang mahal. bahkan ada yang kata bahwa saat nak beli alqur'an tidak boleh ditawar2. padahal ayat tu sama sekali tidak berhubungan dengan masalah tu. yang dimaksudkan "menjual ayat alqur'an dengan harga yang murah" tu bukan itu..


pernah saya membaca buku yang mengatakan"siapa pun yang mencukur janggutnya, mereka akan masuk k dalam neraka. kemudian mereka menyampaikan dalil dari alqur'an" nerakalah tempat mereka dan mereka kekal didalamnya". tetapi setelah saya rujuk kembali k alqur'an, ternyata ayat itu sama sekali tidak ada hubungannya dengan cukur janggut. tapi ayat itu untuk mereka yang kafir kepada alqur'an.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 19-01-10 02:26


cuba perhatikan apa yang disampaikan pausputih

dia menghubungkan ayat dibawah ini dengan penolakan saya terhadap apa yang disampaikannya. apakah ini sesuai??sama sekali tidak berhubungn

ini yang disampaikan pausputih
=====================================

Al-Baqarah ayat 8-12

Sesungguhnya diri kami berlindung kepada Allah yang Maha Mengetahui daripada Syaitan laknatullah yang direjami...
Dengan nama Allah Yang Maha Penyayang dan Maha Pengasih...

Dan di antara manusia ada yang berkata: "Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat"; padahal mereka sebenarnya tidak beriman...

Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya...

Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran)...

Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi", mereka menjawab: " Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan"...

Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya...
============================================
============================================

cuba baca ayat yang sama yang saya copy paste kan dibawah ni.
disini kisah ni bermula.dari ayat yang k enam.

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ

Sesungguhnya orang-orang kafir, sama saja bagi mereka, kamu beri peringatan atau tidak kamu beri peringatan, mereka tidak juga akan beriman.

خَتَمَ اللّهُ عَلَى قُلُوبِهمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عظِيمٌ

Allah telah mengunci-mati hati dan pendengaran mereka, dan penglihatan mereka ditutup. Dan bagi mereka siksa yang amat berat

وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ

Di antara manusia ada yang mengatakan: "Kami beriman kepada Allah dan Hari kemudian," pada hal mereka itu sesungguhnya bukan orang-orang yang beriman.

يُخَادِعُونَ اللّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا يَشْعُرُونَ

Mereka hendak menipu Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya menipu dirinya sendiri sedang mereka tidak sadar.

فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً وَلَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ

Dalam hati mereka ada penyakit, lalu ditambah Allah penyakitnya; dan bagi mereka siksa yang pedih, disebabkan mereka berdusta.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ

Dan bila dikatakan kepada mereka:"Janganlah kamu membuat kerusakan di muka bumi". Mereka menjawab: "Sesungguhnya kami orang-orang yang mengadakan perbaikan."

أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَـكِن لاَّ يَشْعُرُونَ

audio Ingatlah, sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang membuat kerusakan, tetapi mereka tidak sadar.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُواْ كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاء أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاء وَلَـكِن لاَّ يَعْلَمُونَ

Apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang lain telah beriman." Mereka menjawab: "Akan berimankah kami sebagaimana orang-orang yang bodoh itu telah beriman?" Ingatlah, sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh; tetapi mereka tidak tahu.

baca ayat2 setelahnya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 19-01-10 02:28


saya tidak menolak alqur'an, tapi menolak penyampaian yang tidak jelas.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 19-01-10 13:29


saya tak pasti sejauh mana kebenaran teks ini ditulis oleh Datuk Harussani...

!!! QUOTE !!!


Teks Mufti Perak Menghadap Sultan Perak

Maksud Hadith Rasulullah S.A.W. : "Mereka yang tidak memikirkan masalah umatku BUKAN daripada kalangan umat".

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,

HARI Isnin, saya ke Kuala Lumpur dan saya menemui enam peguam dan beberapa pemimpin NGO untuk mendengar taklimat mengenai keadaan agama Islam dan orang Islam di negara ini.

Taklimat berlangsung selama empat jam setengah. Pada pagi Selasa, saya telah dipanggil oleh Sultan Perak untuk menyembah taklimat. Kemudian menyembahkan taklimat yang hampir sama pula kepada Majlis Raja-Raja. Saya memberi taklimat mengenai bahaya yang sedang dihadapi oleh umat Islam pada ketika ini.

Bencana umat Islam

Waktu ini ada kes Lina Joy (Azlina binti Jelani) yang sedang menunggu keputusan. Lina Joy memeluk Kristian dan berkahwin dengan seorang India beragama Kristian.. Dia memohon kepada Mahkamah supaya namanya ditukar kepada Lina Joy dan agama dipadamkan daripada MyKad beliau tetapi Jabatan Pendaftaran Negara tidak dapat memadamkannya kerana tiada perintah daripada Mahkamah Syariah... Lan taran itu, beliau telah mencabar ke Mahkamah Persekutuan berasaskan Perkara 11 (1) Perlembagaan Persekutuan yang menyebutkan bahawa tiap-tiap individu rakyat Malaysia berhak memilih agamanya sendiri (Every person has the right to profess and practice his religion).

Kes ini dibicara di hadapan tiga hakim di Mahkamah Agung iaitu Ketua Hakim Negara, seorang hakim bukan Melayu dan seorang hakim beragama Kristian. Jika dalam kes ini Lina Joy menang; maka agama Islam akan hancur. Ia membawa implikasi:
i) Kuasa Raja mengenai agama Islam akan hilang.
ii) Kuasa Mahkamah Syariah tidak boleh dipakai..
iii) Orang Islam tidak boleh memaksa anaknya sembahyang, tidak berhak lagi kutip zakat dan tiap-tiap orang boleh mentafsir Islam ikut kehendaknya. Itulah akibatnya.

Malangnya orang Islam nampaknya tidak prihatin sehingga dalam perbicaraan itu. Tidak ramai yang hadir untuk menyatakan sikap dan Sokongan. Majlis Agama pun dilihat tidak menghantar orang Islam. Pemerhati daripada Islam tiada. Ini berbeza daripada kalangan bukan Islam. Hatta , peguam/pemerhati daripada Kedutaan Kanada , Australia dan Amerika Syarikat pun sanggup datang.

Bahkan, peguam-peguam pemerhati ini dibenarkan berhujah. Ini amat berbahaya. Ia belum pernah berlaku. Jadi Majlis Raja-Raja sedikit tersentak setelah saya melaporkan perkara ini.

Peguam Negara telah dipanggil oleh Majlis Raja-Raja dan Peguam Negara kata tidak boleh buat apa-apa. Tunggu keputusan saja. Inilah keadaan yang telah menjadi bagaikan telur di hujung tanduk.

Gerakan Kristian dan Hinduisme

Orang Melayu yang berjinak dengan Kristian biasa dilatih secara mendalam di Singapura. Identiti mereka ditukar. Sekarang, terdapat dua gereja orang Melayu di Kuala Lumpur. Di Brickfield, ada usaha memberi makan tengah hari percuma pada hari Jumaat kepada remaja Melayu yang lepak supaya mereka leka dan tidak pergi ke masjid. Terdapat ratusan pemuda-pemuda Melayu pergi ke gereja di Brickfield ini.

Saya telah memberitahu juga hampir 250,000 orang Islam yang murtad tapi saya dicabar oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri. Orang Islam yang memeluk agama Hindu sahaja sudah hampir 100,000 orang. (Sumber : jangkaan Persatuan India Muslim). Bahkan mengikut laporan pihak polis, belia-belia Islam yang menganggotai black metal, yang memaki Tuhan sudah ada 13,000 hingga 14,000.. Orang yang ikut Ayah Pin yang mempercayai "Ayah Pin itu Tuhan" adalah 14,000 orang. Ini yang menjadikan saya lantang.

Majlis Raja-Raja Bangkitkan:

1) Apa peranan masjid.
2) Apa peranan imam-imam dan pengurusan masjid...
3) Kenapa tidak bendung sedangkan ada undang-undang.. .

Peguam Negara kata, berbezanya paderi dengan imam-imam kita ialah paderi-paderi menunggu kedatangan hadirin seperti menghormati tetamu di pintu gereja. Mereka memberi khutbah dengan terancang dan profesional sehingga orang boleh yakin dengan cakap-cakap mereka. Selesai majlis, mereka tunggu di pintu gereja dan mengucapkan selamat. Mereka suka bertanya khabar dan suka ambil tahu dan sering tawarkan pertolongan. Bezanya, khutbah kita tidak menarik. Disampai secara tidak profesional.

Di Uzbekistan dan China , walaupun 70 tahun ditekan, mereka masih kuat. Dalam keadaan yang cukup kuat ditekan, mereka cuma utamakan penyebaran salam dan kuatkan silaturrahim di samping membaca ayat-ayat suci Al-Quran di dinding-dinding masjid. Imam masih boleh berbahasa Arab. Itu ketika Komunis berkuasa. Ini rahsia kekuatan mereka dapat bertahan.

Serangan aqidah di Malaysia

Sekarang di Malaysia kita diserang dalam bentuk yang dahsyat.

Serangan pemikiran.

1) Golongan intelektual. Orang Kristian yang buat serangan. Walaupun mereka berjaya serang tetapi mereka tidak dapat tawan hati orang Islam. Untuk itu mereka cuba mempelajari Islam dengan untuk menyerang Islam. Mereka juga wujudkan fakulti-fakulti Islam di universiti Mereka.

2) Mereka juga melahirkan kekacauan kepercayaan lalu membawa pemikiran Islam liberal. Mereka letak semua agama itu sama. Ia datang daripada sumber yang sama iaitu Tuhan yang sama. Cuma masa wahyu turun, Islam diterjemah dalam mesej ketuhanan itu mengikut bahasa-bahasa berbeza sesuai dengan bangsa dan keturunan Nabi.. Tegas mereka, kitab-kitab suci itu adalah terjemahan. Oleh itu ia boleh dipinda dan ditafsirkan semula. Dalam kurun ke 16, ia telah disaran oleh Yahudi dan diterima oleh para paderi Kristian. Ini yang menjadikan Kristian berpecah kepada berpuluh-puluh mazhab. Dulu, cuma ada Kristian daripada mazhab Roman Katholik. Masing-masing menuduh masing-masing mazhab kafir. Inilah pula yang dibawa ke dalam dunia Islam.

Islam liberal begini mulai masuk pula ke Indonesia .. Mereka menguasai universiti dan media dengan dilindungi dan disokong dengan kuat oleh AS dengan berbilion-bilion USD. Ini menjadikan fakulti-fakulti pengajian Islam di universiti-universi ti di Indonesia sudah tidak ada lagi penuntut. Kini sudah ada fatwa di Indonesia bahawa perkahwinan lelaki sesama lelaki itu sah. Faraid dan Hudud sudah tidak relevan dan harus dibuang. Ini pun hampir difatwakan akhir-akhir ini oleh Majlis Agama Indonesia .. Ia sedang berkembang kerana tulisan-tulisan ini dipelopori oleh intelektual.

Sekarang, di Malaysia pun sudah terbawa-bawa. Begitu. Tulisan-tulisan yang liberal seumpama ini biasanya ditulis oleh wartawan-wartawan dalam akhbar-akhbar berbahasa Inggeris. Dulu Astora Jabat saja yang tulis dalam akhbar Melayu. Kini, Astora guna majalah Al Islam pula sebagai platform dengan ditukar namanya kepada Hussin Ab. Rahman. Kasim Ahmad pun sekarang sudah diberi tempat semula untuk menulis dalam Al Islam.

Keputusan kes pakai serban Ini ada laporannya dalam semua akhbar. Bagaimana 3 murid Islam memakai serban di sekolah telah diberhentikan dan kes mereka pula kalah di mahkamah. Sedang penganut agama lain Kenapa bebas memakai serban dan mengamal agama mereka ? Ini satu penghinaan yang sungguh dahsyat ke atas Nabi kita dan Islam pada amnya.

Allah jadikan sembahyang berjemaah lima waktu. Ini bertujuan untuk melahirkan ukhwah. Hikmahnya cukup besar. Seorang orientalis buat kajian Kenapa ada rakaat-rakaat dalam sembahyang... Orientalis yang akhirnya masuk Islam itu, sembahyang itu sebagai satu bentuk caj. Pertemuan bahu dengan bahu, kaki dan kaki dia akan caj kuasa rohani. Untuk itu, kita perlu kuatkan diri. Orang Hindu sedang kuatkan diri mereka. Mereka giat buat tokong Hindu. Di Perak misalnya, ada 2,000 tokong Hindu sedangkan masjid cuma 560 buah sahaja. Dan agama Hindu ini semakin menampakkan keganasan. Terdapat ramai juga orang Melayu yang diHindukan.. Kini, Filem-filem Bollywood juga digunakan untuk mendakyahkan agama Hindu di seluruh dunia.

Harap kepada siapa?

Kita tidak boleh lagi harapkan pihak berkuasa JAKIM, Jabatan Agama atau pihak kerajaan untuk melindungi kita. Allah tidak amanahkan Islam, al-Quran dan Sunnah ini kepada kerajaan tetapi Allah amanahkan kepada setiap individu Muslim.

Allah S.W...T berfirman:
"Kami wariskan al-Quran itu kepada hamba-hamba Kami yang terpilih iaitu yang beriman kepada Allah; (bukan kepada kerajaan)."

Peringatan-peringat an Daripada Allah S.W.T.
Tsunami, gerak gempa bumi, ramai umat Islam yang mati. Ini peringatan. Kenapa di Acheh dan Bangladesh ? Bukan bermakna orang Acheh yang bermaksiat, tetapi mungkin maksiat berlaku di tempat lain.. Bagaimanapun, pada malam kejadian itu, ada permainan tari menari dan pesta minum arak di pantai yang berdekatan.

Demikian, sedikit ringkasan.. Wallahu a'lam

Dato' Harussani Bin Zakaria
Mufti DiRaja Negeri Perak


Bookmark and Share

    


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

pausputih
Warga 2 Bintang
Menyertai: 09.09.2009
Ahli No: 37466
Posting: 63

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 19-01-10 22:02


Pada 19-01-10 02:28 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

saya tidak menolak alqur'an, tapi menolak penyampaian yang tidak jelas.


emm pengetahuan manusia berperingkat-peringkat dan sebegitu juga Al-Qur'an disampaikan kepada Rasullullah juga berperingkat-peringkat....
Dalam menerangkan,memahamkan sesuatu kenalah ada sdkt ketegasan barulah cepat akal berfikir ya tetambah pula perihal menyatakan kebenaran....
Jikalau tak faham bertanyalah dengan lembut dan jangan biadap sangat terus meletakkan satu kenyataan yang menolak kebenaran kerana dengan pengertian itulah jua kita sesama makhluk menjadikan cermin kepada diri kita sendiri...

:

!!! QUOTE !!!

siapa pun yang mentafsirkan alqur'an dengan akalnya, nerakalah tempatnya(hadis).


Adakah akal kamu tidak dapat membezakan kebenaran huraian yang disampai dr SURAH MANUSIA tersebut???
Adakah penghuraian itu mengesakan or memperbesarkan makhluk or tuhan selain daripada Allah Taala???
Inilah manusia hari ini dan bilamana dtegur sedikit dan bermacam-macam anggapannya dan langsung tak boleh ditegur dan terus meletakkan satu tafsiran,kenyataan dalam menghukum...
Layakkah kamu manusia nak menghukum dan bkankah Allah Taala itu Raja kita dan Hakim yang Maha Adil dalam menghakimi....?
Allah menciptakan akal kepada kita untuk berpikir akan kebenarannya,kebesarannya di dalam Islam,Insan dan Iman tetapi mengapa kamu menolak,menidakkan dan tidak mahu berpikir akan kebenaran yang disampaikan tersebut...Sudah berilmu sangatkah kamu?

Ingat Agama Islam itu bukan ikut2an or dilaksanakan saja-saja,sengaja2 sahaja kerana Agama Islam itu adalah sebenarnya sejauh mana diri kita manusia memahami,mengenali dalam menghakikatkan,menghakikikan konsep Kebenaran Islam dalam meningkatkan iktikod,keyakinan,ketakutan diri daripada Ainul Yaqqin kepada Haqqul Yaqqin drsegi keimanan,ketaqwaan terhadap Allah Subbehanahuwataala pencipta kita diatas setiap perbuatan,perlakuan,tindakan dan setiap apa jua perkataan yang keluar daripada mulut kita....


-----------------
Sesungguhnya yang baik itu belum tentu benar,namun sesungguh-sungguhnya yang benar itu sememangnya baik....


Bookmark and Share

    


  Member Information For pausputihProfil   Hantar PM kepada pausputih   Quote dan BalasQuote

gezerg
Warga 5 Bintang
Menyertai: 21.09.2006
Ahli No: 26477
Posting: 382
Dari: Perak

blank   avatar


posticon Posting pada: 30-01-10 03:33


Pada 15-01-10 11:38 , hafeezzul posting:

!!! QUOTE !!!

Kita sering tahu alamat2 kiamat semakin menjenguk kita dengan pelbagai isu dan bencana hari ini.

Persoalan nya apakah kita bersedia untuk menemui ALLAH, adakah segala amalan kita diterima? adakah setanding usaha kita dengan sahabat terdahulu dalam cinta kan Islam?

Sedih memikirkan diri sendiri.


alamak.... memang sedih! takut lah ibadah tak cukup.

Moga ALLAh :bunga: ya ALLAH sihatkan gezerg dan sempat kan dia berjuang untuk ISLAM....insya-ALLAH :bunga: :bunga:


-----------------
Selawat dan Salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad Salallahu'alaihi Wassalam (SAW), Ahli Keluarga, Para Sahabat Baginda dan Umat Islam seluruhnya


Bookmark and Share

    


  Member Information For gezergProfil   Hantar PM kepada gezerg   Quote dan BalasQuote

trouver_99
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2004
Ahli No: 6933
Posting: 1603
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 01-02-10 07:04


jom dengar dan muhasabah

kitab hikam


-----------------

= think Islam , think Globally , think Reality =


Bookmark and Share

    


  Member Information For trouver_99Profil   Hantar PM kepada trouver_99   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.111465 saat. Lajunya....