Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 29-11-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Naikkan layar anda sekaki, anda akan mendapat angin sepuluh kaki
-- Kata Bijaksana

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: PhoebeGordon
Hari Ini: 0
Semalam: 1
Jumlah Ahli: 43142

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 67
Ahli: 0
Jumlah: 67




  Yang Masuk Ke Sini
lizawati2302: 6 hari yang lalu
Kang: 6 hari yang lalu
sahabat_sejati: 12 hari yang lalu
sadiqah: 16 hari yang lalu
eme86: 20 hari yang lalu
al_hafizahgirl: 24 hari yang lalu
nice_pesan: 27 hari yang lalu
umy_1510: 32 hari yang lalu


Jejak Ukhwah
Topik: cerai lagi, cerai lagi?


Carian Forum

Moderator: Administrator, halesolurun_84
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Jejak Ukhwah
    »» cerai lagi, cerai lagi?

Please Mendaftar To Post


Oleh cerai lagi, cerai lagi?

pencinta_yesus
Warga 2 Bintang
Menyertai: 10.12.2009
Ahli No: 38598
Posting: 57
Dari: sabah.labuan, yogyakarta,bandung.

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 02:00


agama kasih, cinta yang sejahtera tidak mengajarkan cerai.

ramai orang-orang islam, kawin lalu cerai. kawin lagim dan cerai lagi.

apa sebenarnya yang terjadi?
pihak lelaki atau perempuan yang bermasalah?(bukan yang bersalah)

apa yang saya dan kita tahu adalah

-perempuam mudah meminta cerai.
-lelaki tidak mudah menceraikan, walau pun akan menikah dengan perempuan lain, iesteri pertamanya tidak diceraikannya, walau isterinya menangis-nangis minta cerai.

dalam agama kamu.
-perempuan itu kurang bisa dipercaya. sebab itu mereka memerlukan saksi yang lebih banyak daripada saksi seorang lelaki.

tapi. siapa sebenarnya yang bermasalah?


-----------------
agamaku agama cinta, tiada kebencian yang ada hanya cinta. Aku tidak akan mengikuti agama yang mengajarkan kebencian dan permusuhan."islam, kristian, hindu


Bookmark and Share

    


  Member Information For pencinta_yesusProfil   Hantar PM kepada pencinta_yesus   Quote dan BalasQuote

pausputih
Warga 2 Bintang
Menyertai: 09.09.2009
Ahli No: 37466
Posting: 63

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 03:46


Disaat Perang badar selesai , Seorang sahabat Rasulullah SAW berkata

" Ya Rasulullah, Kami telah melewati perang yang sangat berat..."

Lalu Rasulullah SAW pun menjawab

" Belum, Perang Badar bukanlah perang terberat..malahan perang terberat adalah perang melawan hawa nafsu diakhir zaman nanti.."


Sebagai ingatan kembali bukan mudah dlmana untuk mengislamkan diri dengan sepenuh hati,jiwa,akal pikiran,rasa perasaan,naluri,nafsu,nafsin,hakikat,hakiki,rohani dan jasmani diri kita kerana sudah dr awal-awal lagi syaitan laknatullah dah membuat perjanjian dengan Allah iaitu tuhan kami dalam membisikkan bisikan2 menyesatkan terhadap seluruh keturunan anak,cucu dan cicit tok Adam dan tok Hawa ini....

So tidak mustahillah org Islam jua digoda dengan hasutan syaitan laknatullah itu dalam melakukan perkara2 terlarang ddlm agama Islam bilamana diri mereka sekadar acuh tak acuh kerana tidak benar-benar dan tidak sungguh-sungguh untuk duduk berpegang pada border Islam,Insan, dan Iman yang sememangnya benar.....
Namun Allah jualah Hakim diatas segalanya....

Bookmark and Share

    


  Member Information For pausputihProfil   Hantar PM kepada pausputih   Quote dan BalasQuote

SNMA
Warga 5 Bintang
Menyertai: 08.12.2009
Ahli No: 38572
Posting: 379
Dari: SELANGOR

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 08:32


pencinta_yesus, jangan terlampau meremehkan kaum perempuan dalam bab-bab saksi ok? :-)

Hm, mengapa 02 org saksi wanita bersamaan dengan 1 org saksi lelaki?
Ini hanya benar dalam beberapa keadaan. Tidak kurang dari 4 ayat al-Qur'an yang menyebutkan tentang saksi tanpa penentukan jantina saksi itu lelaki @ wanita. Persamaan 02 org saksi wanita bersamaan dengan 1 org saksi lelaki hanyalah dalam urusan perniagaan/kewangan. (Rujuk surah al-baqarah ayat 282) Logiknya kaum lelaki yang didahulukan sebagai saksi dalam urusan kewangan ini adalah kerana dalam Islam, tugas nafkah keluarga diuruskan oleh kaum lelaki, kan? Oleh kerana itu, mereka (kaum lelaki) dianggap lebih dianggap lebih berpengetahuan tentang kewangan berbanding kaum wanita.

Kes bunuh- kebanyakan ulama' berpendapat bahawa sikap kewanitaan meninggalkan kesan kepada saksi pembunuhan. Dalam keadaan begitu, seorang wanita akan berasa lebih takut berbanding lelaki, dan sometimes wanita 2 boleh jadi keliru kerana terlalu takut/emosi. So, dalam kes bunuh, Pakar Syari'ah berpendapat 02 org saksi wanita = dengan 1 org saksi lelaki.

Dalam kes wasiat, al-Qur'an dengan jelas, tidak mempersoalkan kedudukan jantina dalam menentukan saksi. Contohnya dalam bab wasiat (Al-ma'idah ayat 106)

Dalam kes cerai juga (At-talaq, ayat 2) Tidak menyebutkan tentang persamaan 02 saksi wanita bersamaan dengan 1 saksi lelaki.

Pertuduhan untuk wanita suci pula, memerlukan 4 org saksi.

Hm, pencinta_jesus, berhati-hati bila bercakap tau? :-) jangan sampai org yang baca kenyataan awak tu fikir yang ALLAH SWT berat sebelah kerana melebihkan kaum lelaki. Perempuan juga punya kekuatan dan keistimewaan yang dikurniakan ALLAH SWT.

Perlu awak tahu, bahawa kesaksian Aisyah .a, beliau telah meriwayatkan lebih dari 2200 hadith yang dianggap soheh. BERDASARKAN KESAKSIAN Aishah .a sahaja, ye? :-)


-----------------
~~Wonder Mom to be~~ "Aku akan tetap melayanmu dengan baik, kerana aku tak mahu kebaikanku hilang kerana sikap burukmu itu" - ReMiNDeR -


Bookmark and Share

    


  Member Information For SNMAProfil   Hantar PM kepada SNMA   Quote dan BalasQuote

mimi_eniliana
WARGA SETIA
Menyertai: 27.10.2008
Ahli No: 35619
Posting: 766
Dari: ipoh kl melaka

Perak   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 09:06


Pada 07-01-10 02:00 , pencinta_yesus posting:

!!! QUOTE !!!

agama kasih, cinta yang sejahtera tidak mengajarkan cerai.

ramai orang-orang islam, kawin lalu cerai. kawin lagim dan cerai lagi.

apa sebenarnya yang terjadi?
pihak lelaki atau perempuan yang bermasalah?(bukan yang bersalah)

apa yang saya dan kita tahu adalah

-perempuam mudah meminta cerai.
-lelaki tidak mudah menceraikan, walau pun akan menikah dengan perempuan lain, iesteri pertamanya tidak diceraikannya, walau isterinya menangis-nangis minta cerai.

dalam agama kamu.
-perempuan itu kurang bisa dipercaya. sebab itu mereka memerlukan saksi yang lebih banyak daripada saksi seorang lelaki.

tapi. siapa sebenarnya yang bermasalah?



setelah membaca.. soalan kamu cuma siapa yang bermasalah kan?
lelaki atau wanita di dalam suatu penceraian..??

bagi saya..saya jawab kedua-duanya pun dua kali lima... hehe
saya bagi contoh sikit ye..



yang lelaki..jika perwatakan wanita itu jahat, Kenapa tidak diperbetulkan?
bisa kalah dengan wanita jahat?
dimana powernya sebagai seorang lelaki?
jika ramai lelaki punyai kelebihan mmberi syarahan, bahkan membawa org kafir masuk kedalam Islam, takkan bini seorang pun tak boleh kawal?
dan semasa sebelum kahwin, benar-benar selesaikah acara merisik?
iaitu menyiasat asal usul,perilaku dan siapa sebenarnya wanita itu(tapi ramai wanita yang memang jaguh berlakon..hehe)..
benar jodoh di tangan Allah, kadang-kadang umpama magic.. **plingg** dah ada kat depan mata..
tapi siasat lah dulu...anak dara ke, janda ke...siasatan kena ada..tapi siasat lah cara bijak..bukan bertanya kepada sang perempuan.. dah tentu2 sang perempuan akan mengaku baik...kalau dah jadi janda..maka diletakkan punca penceraian ke atas bekas suami..


yang perempuan pula...
hmm.. syurga bawah tapak kaki suami wehh...
bawak2 lah hormat dan patuh....tak nak masuk syurga ke?
lain lah kalau suami bagi segelas arak suruh minum.. itu barulah mambang tanah punya husband..
masa sebelum kahwin, bukan ke susah dan senang kita bersama, tup2 bila suami tak bawa balik harta... haa..habis direndah2kan..di kutuk-kutuk...
disuntik pula dengan hasutan syaitan, keluarga suami pula di hina2..di caci2...
bila suami nasihat , bukan setakat tak nak terima, terloncat2 mengamuk macam kena sampuk... dah cukup baik sang suami tak pijak sampai lumat dek kerana mulut sang isteri macam mambang...
lepas tu , bimbang org menyalahkan sang isteri, maka dikhabarkan seluruh alam ... laki ku begini.. lakiku begitu.. "anda jangan percaya, muka saja baik..perangai nauzubillah" mengumpat laki sendiri..(paling...tambah saham lagi kan?)


oleh itu, untuk menjawab soalan pencinta yesus siapa yang bermasalah atau bersalah....jawapan dari saya BOTH..
bagi saya tidak kira apa juga, cerai? salah faham? konflik? gaduh? apa pun...masalahnya datang dari kedua-dua pihak..sama ada gagal untuk bersemuka, atau brkomunikasi dengan betul...malah mungkin memang dah perangai ampes, apa nak buat kan...hehe



tapi yang paling penting.. bila dah terbabas buat salah...
INSAFlah...Allah maha pengampun..
setiap manusia tidak akan terlepas dari melakukan kesilapan..apa yang penting insaf dan taubat bersungguh2..


-----------------
the key is ignorance to negativity..


Bookmark and Share

    


  Member Information For mimi_enilianaProfil   Hantar PM kepada mimi_eniliana   Pergi ke mimi_eniliana's Website   Quote dan BalasQuote

SNMA
Warga 5 Bintang
Menyertai: 08.12.2009
Ahli No: 38572
Posting: 379
Dari: SELANGOR

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 09:19


Pecinta_jesus, pengalaman d Mahkamah, adakalanya punca cerai ni adalah desakan keluarga, pihak ke-3 DLL.

jangan lah persoalkan siapa yang bermasalah kerana lain org, lain alasan perceraiannya. Bimbang nanti, awak pula yang dikatakan menyibuk urusan rumah tangga org, padahal awak bukan Hakim untuk menentukan kes mereka seadil2nya.

Bagi pasangan yang dah bercerai, mulai hari ni, kita buka buku baru. jangan lakukan kesalahan yang sama. Tuhan tu uji pasti ada hikmah-NYA. yang penting, jangan bermusuh2 sebab kita 1 umat.

kepada yang membaca, jangan kita menjadi salah seorang daripada manusia yang menyebabkan perpecahan berlaku. Bercerai bukan 1 dosa. fikir-fikirkanlah ye? :-)


-----------------
~~Wonder Mom to be~~ "Aku akan tetap melayanmu dengan baik, kerana aku tak mahu kebaikanku hilang kerana sikap burukmu itu" - ReMiNDeR -


Bookmark and Share

    


  Member Information For SNMAProfil   Hantar PM kepada SNMA   Quote dan BalasQuote

lemochi_adachi
WARGA SETIA
Menyertai: 10.10.2008
Ahli No: 35332
Posting: 420
Dari: SABAK BERNAM

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 10:00


perkara halal yang paling dibenci oleh allah SWT ialah talak (penceraian)


-----------------
"Hari ini adalah realiti impian kelmarin, impian hari ini adalah reliti besok hari..."


Bookmark and Share

    


  Member Information For lemochi_adachiProfil   Hantar PM kepada lemochi_adachi   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 07-01-10 10:10


Bukan dosa tapi tidak digalakkan.

Ibu bapa perlu persediaan yang sangat rapi untuk menjaga mentaliti anak-anak mereka.

Aku dah lalui banyak kes sosial bermula dengan ibu bapa yang bermasalah.

So yang bercerai itu adalah ketentuan dan takdir dan mungkin bercerai itu lebih baik dr hidup bersama pasangan.

Yang aku nak highlight tolong didik anak-anak esp bila mereka membesar kerana faktor luaran dan emosi akan terganggu jika kita abaikan mereka. Jadi perlukan didikan yang rapi agar mereka membesar tanpa ganguan emosi.

Aku ada member yang hanya membesar bersama ibu nya sahaja selepas bercerai ketika kecil. tapi alhamdulilah dia melanjutkan pelajaran di UK dan menjawat jawatan jurutera sekarang. bakal mendirikan rumah tanggan tahun ini dan yang penting seorang yang warak dan merendah diri.

Syabas kepada ibu beliau kerana hasil didikan dan doa seorang ibu.

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

SNMA
Warga 5 Bintang
Menyertai: 08.12.2009
Ahli No: 38572
Posting: 379
Dari: SELANGOR

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 10:25


Semoga aku menjadi setabah "Nusaybah Binti Ka'ab".. AMin.


-----------------
~~Wonder Mom to be~~ "Aku akan tetap melayanmu dengan baik, kerana aku tak mahu kebaikanku hilang kerana sikap burukmu itu" - ReMiNDeR -


Bookmark and Share

    


  Member Information For SNMAProfil   Hantar PM kepada SNMA   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 10:32


Pada 07-01-10 10:00 , lemochi_adachi posting:

!!! QUOTE !!!

perkara halal yang paling dibenci oleh allah SWT ialah talak (penceraian)



saya pula nak tanya lain.. ini hadis ke?


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

mimi_eniliana
WARGA SETIA
Menyertai: 27.10.2008
Ahli No: 35619
Posting: 766
Dari: ipoh kl melaka

Perak   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 10:38


Pada 07-01-10 10:32 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 07-01-10 10:00 , lemochi_adachi posting:

!!! QUOTE !!!

perkara halal yang paling dibenci oleh allah SWT ialah talak (penceraian)



saya pula nak tanya lain.. ini hadis ke?



saya cuma mampu google..tapi nak lebih pasti, kita nanti kan jawapan yang lebih pakar...

saya petik apa yang bakal di letak di sini.. dari web ini:
http://www.brunet.bn/gov/mufti/irsyad/pelita/2005/ic38_2005.htm

!!! QUOTE !!!

Apabila rumah tangga mengalami krisis yang tidak dapat dipulihkan lagi kerana suami isteri sudah tidak dapat mewujudkan persefahaman atau dengan berbagai-bagai sebab, dan demi untuk mengelakkan kemudaratan, maka perpisahan atau perceraian tidak dapat dielakkan, sama ada oleh satu pihak atau kedua-dua pihak suami isteri, maka di sinilah keperluan talak atau khulu’ dalam Islam.



Sungguhpun begitu ia adalah sesuatu yang dibenci oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala, ini kerana hakikat perceraian itu memutuskan ikatan perkahwinan. Sebagaimana disebutkan dalam sebuah hadis riwayat Abu Daud :


Maksudnya: “Perkara halal yang sangat dibenci Allah Ta’ala adalah talak”.

(Diriwayatkan oleh Abu Daud)




-----------------
the key is ignorance to negativity..


Bookmark and Share

    


  Member Information For mimi_enilianaProfil   Hantar PM kepada mimi_eniliana   Pergi ke mimi_eniliana's Website   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 12:05


Pada 07-01-10 02:00 , pencinta_yesus posting:

!!! QUOTE !!!

agama kasih, cinta yang sejahtera tidak mengajarkan cerai.

ramai orang-orang islam, kawin lalu cerai. kawin lagim dan cerai lagi.

apa sebenarnya yang terjadi?
pihak lelaki atau perempuan yang bermasalah?(bukan yang bersalah)

apa yang saya dan kita tahu adalah

-perempuam mudah meminta cerai.
-lelaki tidak mudah menceraikan, walau pun akan menikah dengan perempuan lain, iesteri pertamanya tidak diceraikannya, walau isterinya menangis-nangis minta cerai.

dalam agama kamu.
-perempuan itu kurang bisa dipercaya. sebab itu mereka memerlukan saksi yang lebih banyak daripada saksi seorang lelaki.

tapi. siapa sebenarnya yang bermasalah?




dalam agama lain selain Islam perempuan mudah dijadikan perempuan simpanan tanpa register... si lelaki tiada pilihan , saya kasihan kepada nasib mereka.. nak berkasih , cinta tapi tiada yang rasmi. macam permainan sahaja.

dalam agama lain selain islam perempuan lagi tidak di percaya..jikalau menjadi perempuan simpanan dia tiada hak untuk harta keasih gelapnya itu..ialah non official perhubungan itu..macam pelacuran


-----------------
Permudahkan dan jangan menyukarkan,gembirakan dan jangan menyusahkan, bersepakat dan jangan berpecah belah.


Bookmark and Share

    


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 17:19


Pada 07-01-10 02:00 , pencinta_yesus posting:

!!! QUOTE !!!

agama kasih, cinta yang sejahtera tidak mengajarkan cerai.

ramai orang-orang islam, kawin lalu cerai. kawin lagim dan cerai lagi.

apa sebenarnya yang terjadi?
pihak lelaki atau perempuan yang bermasalah?(bukan yang bersalah)

apa yang saya dan kita tahu adalah

-perempuam mudah meminta cerai.
-lelaki tidak mudah menceraikan, walau pun akan menikah dengan perempuan lain, iesteri pertamanya tidak diceraikannya, walau isterinya menangis-nangis minta cerai.

dalam agama kamu.
-perempuan itu kurang bisa dipercaya. sebab itu mereka memerlukan saksi yang lebih banyak daripada saksi seorang lelaki.

tapi. siapa sebenarnya yang bermasalah?



yang bermasalah adalah kamu pencinta_yesus

kamulah yang bermasalah sebenarnya... kamu keliru dengan identiti kamu yang sebenar..

saya sangat simpati...

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

Hanan

Menyertai: 13.05.2003
Ahli No: 4
Posting: 3991

Selangor  


posticon Posting pada: 07-01-10 20:23


Ada berjuta-juta kes perceraian di dunia ini. Tajuk ini nak ungkaikan permasalahan semua perceraian atau nak fokus pada satu kes atau pengalaman sendiri saja?

Tak adil menyalahkan sesiapa dalam persoalan yang tak diketahui. Ada kes yang keduanya bersalah, ada kes yang salah seorang bersalah. Allah jua yang mengetahui yang tersurat dan tersirat.

Lelaki tak mudah menjatuhkan talak mungkin zaman atuk nenek kita. Zaman sekarang ini cerai memang dah terlalu mudah dilafaz.


-----------------



Hargai semasa ada....


Bookmark and Share

    


  Member Information For HananProfil   Hantar PM kepada Hanan   Pergi ke Hanan's Website   Quote dan BalasQuote

pencinta_yesus
Warga 2 Bintang
Menyertai: 10.12.2009
Ahli No: 38598
Posting: 57
Dari: sabah.labuan, yogyakarta,bandung.

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 20:29


Pada 07-01-10 08:32 , SNMA posting:

!!! QUOTE !!!

pencinta_yesus, jangan terlampau meremehkan kaum perempuan dalam bab-bab saksi ok? :-)

Hm, mengapa 02 org saksi wanita bersamaan dengan 1 org saksi lelaki?
Ini hanya benar dalam beberapa keadaan. Tidak kurang dari 4 ayat al-Qur'an yang menyebutkan tentang saksi tanpa penentukan jantina saksi itu lelaki @ wanita. Persamaan 02 org saksi wanita bersamaan dengan 1 org saksi lelaki hanyalah dalam urusan perniagaan/kewangan. (Rujuk surah al-baqarah ayat 282) Logiknya kaum lelaki yang didahulukan sebagai saksi dalam urusan kewangan ini adalah kerana dalam Islam, tugas nafkah keluarga diuruskan oleh kaum lelaki, kan? Oleh kerana itu, mereka (kaum lelaki) dianggap lebih dianggap lebih berpengetahuan tentang kewangan berbanding kaum wanita.

Kes bunuh- kebanyakan ulama' berpendapat bahawa sikap kewanitaan meninggalkan kesan kepada saksi pembunuhan. Dalam keadaan begitu, seorang wanita akan berasa lebih takut berbanding lelaki, dan sometimes wanita 2 boleh jadi keliru kerana terlalu takut/emosi. So, dalam kes bunuh, Pakar Syari'ah berpendapat 02 org saksi wanita = dengan 1 org saksi lelaki.

Dalam kes wasiat, al-Qur'an dengan jelas, tidak mempersoalkan kedudukan jantina dalam menentukan saksi. Contohnya dalam bab wasiat (Al-ma'idah ayat 106)

Dalam kes cerai juga (At-talaq, ayat 2) Tidak menyebutkan tentang persamaan 02 saksi wanita bersamaan dengan 1 saksi lelaki.

Pertuduhan untuk wanita suci pula, memerlukan 4 org saksi.

Hm, pencinta_jesus, berhati-hati bila bercakap tau? :-) jangan sampai org yang baca kenyataan awak tu fikir yang ALLAH SWT berat sebelah kerana melebihkan kaum lelaki. Perempuan juga punya kekuatan dan keistimewaan yang dikurniakan ALLAH SWT.

Perlu awak tahu, bahawa kesaksian Aisyah .a, beliau telah meriwayatkan lebih dari 2200 hadith yang dianggap soheh. BERDASARKAN KESAKSIAN Aishah .a sahaja, ye? :-)

bukankah nabi kamu yang mengatakan bahwa wanita itu kurang akal dan kurang agamanya?kurang akal dibuktikan dengan saksi. kurang agama dengan tidak boleh solat saat haid.

tentang hadis, kalau hanya seorang aishah saja yang meriwayatkannya, maka hadis tu pasti tidak akan digunakan. dan itu dikatakan hadis palsu. hadis-hadis yang diriwayatkan oleh aishah juga diriwayatkan oleh orang-orang lain. oleh sebab itulah hadis itu menjadi soheh.

mengapa aishah banyak meriwayatkan hadis?itu bukan alasan bahwa kesaksian wanita itu kuat. TAPI SEBAB dia lah orang yang paling dekat dan selalu mendengarkan kata-kata nabi kamu.

nabi kamu yang mengatakan bahwa wanita kurang akalnya dalam buku soheh muslim.


-----------------
agamaku agama cinta, tiada kebencian yang ada hanya cinta. Aku tidak akan mengikuti agama yang mengajarkan kebencian dan permusuhan."islam, kristian, hindu


Bookmark and Share

    


  Member Information For pencinta_yesusProfil   Hantar PM kepada pencinta_yesus   Quote dan BalasQuote

pencinta_yesus
Warga 2 Bintang
Menyertai: 10.12.2009
Ahli No: 38598
Posting: 57
Dari: sabah.labuan, yogyakarta,bandung.

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 20:36


Pada 07-01-10 09:06 , mimi_eniliana posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 07-01-10 02:00 , pencinta_yesus posting:

!!! QUOTE !!!

agama kasih, cinta yang sejahtera tidak mengajarkan cerai.

ramai orang-orang islam, kawin lalu cerai. kawin lagim dan cerai lagi.

apa sebenarnya yang terjadi?
pihak lelaki atau perempuan yang bermasalah?(bukan yang bersalah)

apa yang saya dan kita tahu adalah

-perempuam mudah meminta cerai.
-lelaki tidak mudah menceraikan, walau pun akan menikah dengan perempuan lain, iesteri pertamanya tidak diceraikannya, walau isterinya menangis-nangis minta cerai.

dalam agama kamu.
-perempuan itu kurang bisa dipercaya. sebab itu mereka memerlukan saksi yang lebih banyak daripada saksi seorang lelaki.

tapi. siapa sebenarnya yang bermasalah?



setelah membaca.. soalan kamu cuma siapa yang bermasalah kan?
lelaki atau wanita di dalam suatu penceraian..??

bagi saya..saya jawab kedua-duanya pun dua kali lima... hehe
saya bagi contoh sikit ye..



yang lelaki..jika perwatakan wanita itu jahat, Kenapa tidak diperbetulkan?
bisa kalah dengan wanita jahat?
dimana powernya sebagai seorang lelaki?
jika ramai lelaki punyai kelebihan mmberi syarahan, bahkan membawa org kafir masuk kedalam Islam, takkan bini seorang pun tak boleh kawal?
dan semasa sebelum kahwin, benar-benar selesaikah acara merisik?
iaitu menyiasat asal usul,perilaku dan siapa sebenarnya wanita itu(tapi ramai wanita yang memang jaguh berlakon..hehe)..
benar jodoh di tangan Allah, kadang-kadang umpama magic.. **plingg** dah ada kat depan mata..
tapi siasat lah dulu...anak dara ke, janda ke...siasatan kena ada..tapi siasat lah cara bijak..bukan bertanya kepada sang perempuan.. dah tentu2 sang perempuan akan mengaku baik...kalau dah jadi janda..maka diletakkan punca penceraian ke atas bekas suami..


yang perempuan pula...
hmm.. syurga bawah tapak kaki suami wehh...
bawak2 lah hormat dan patuh....tak nak masuk syurga ke?
lain lah kalau suami bagi segelas arak suruh minum.. itu barulah mambang tanah punya husband..
masa sebelum kahwin, bukan ke susah dan senang kita bersama, tup2 bila suami tak bawa balik harta... haa..habis direndah2kan..di kutuk-kutuk...
disuntik pula dengan hasutan syaitan, keluarga suami pula di hina2..di caci2...
bila suami nasihat , bukan setakat tak nak terima, terloncat2 mengamuk macam kena sampuk... dah cukup baik sang suami tak pijak sampai lumat dek kerana mulut sang isteri macam mambang...
lepas tu , bimbang org menyalahkan sang isteri, maka dikhabarkan seluruh alam ... laki ku begini.. lakiku begitu.. "anda jangan percaya, muka saja baik..perangai nauzubillah" mengumpat laki sendiri..(paling...tambah saham lagi kan?)


oleh itu, untuk menjawab soalan pencinta yesus siapa yang bermasalah atau bersalah....jawapan dari saya BOTH..
bagi saya tidak kira apa juga, cerai? salah faham? konflik? gaduh? apa pun...masalahnya datang dari kedua-dua pihak..sama ada gagal untuk bersemuka, atau brkomunikasi dengan betul...malah mungkin memang dah perangai ampes, apa nak buat kan...hehe



tapi yang paling penting.. bila dah terbabas buat salah...
INSAFlah...Allah maha pengampun..
setiap manusia tidak akan terlepas dari melakukan kesilapan..apa yang penting insaf dan taubat bersungguh2..

orang-orang kata,-
"lebih baik memelihara/menjaga 10 kambing daripd seorang perempuan"
-"melenturkan buloh, biarlah dari rebungnya"

"yang lelaki..jika perwatakan wanita itu jahat, Kenapa tidak diperbetulkan?"
dari sebuah pengalaman hidup seorang anak manusia;
ketika isterinya melakukan kesalahan, dia menasihati isterinya. tapi beberapa hari kemudian, sikap si isteri lagi teruk dari sebelumnya.

di nasihati lagi, beberapa hari kemudian, lagi teruk dari yang lagi teruk sebelumnya.
macam mana?


-----------------
agamaku agama cinta, tiada kebencian yang ada hanya cinta. Aku tidak akan mengikuti agama yang mengajarkan kebencian dan permusuhan."islam, kristian, hindu


Bookmark and Share

    


  Member Information For pencinta_yesusProfil   Hantar PM kepada pencinta_yesus   Quote dan BalasQuote

pencinta_yesus
Warga 2 Bintang
Menyertai: 10.12.2009
Ahli No: 38598
Posting: 57
Dari: sabah.labuan, yogyakarta,bandung.

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 20:38


Pada 07-01-10 09:19 , SNMA posting:

!!! QUOTE !!!

Pecinta_jesus, pengalaman d Mahkamah, adakalanya punca cerai ni adalah desakan keluarga, pihak ke-3 DLL.

jangan lah persoalkan siapa yang bermasalah kerana lain org, lain alasan perceraiannya. Bimbang nanti, awak pula yang dikatakan menyibuk urusan rumah tangga org, padahal awak bukan Hakim untuk menentukan kes mereka seadil2nya.

Bagi pasangan yang dah bercerai, mulai hari ni, kita buka buku baru. jangan lakukan kesalahan yang sama. Tuhan tu uji pasti ada hikmah-NYA. yang penting, jangan bermusuh2 sebab kita 1 umat.

kepada yang membaca, jangan kita menjadi salah seorang daripada manusia yang menyebabkan perpecahan berlaku. Bercerai bukan 1 dosa. fikir-fikirkanlah ye? :-)

ini semua hanyalah untuk mengambil pengajaran.


-----------------
agamaku agama cinta, tiada kebencian yang ada hanya cinta. Aku tidak akan mengikuti agama yang mengajarkan kebencian dan permusuhan."islam, kristian, hindu


Bookmark and Share

    


  Member Information For pencinta_yesusProfil   Hantar PM kepada pencinta_yesus   Quote dan BalasQuote

pencinta_yesus
Warga 2 Bintang
Menyertai: 10.12.2009
Ahli No: 38598
Posting: 57
Dari: sabah.labuan, yogyakarta,bandung.

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 21:36


Pada 07-01-10 12:05 , zulman posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 07-01-10 02:00 , pencinta_yesus posting:

!!! QUOTE !!!

agama kasih, cinta yang sejahtera tidak mengajarkan cerai.

ramai orang-orang islam, kawin lalu cerai. kawin lagim dan cerai lagi.

apa sebenarnya yang terjadi?
pihak lelaki atau perempuan yang bermasalah?(bukan yang bersalah)

apa yang saya dan kita tahu adalah

-perempuam mudah meminta cerai.
-lelaki tidak mudah menceraikan, walau pun akan menikah dengan perempuan lain, iesteri pertamanya tidak diceraikannya, walau isterinya menangis-nangis minta cerai.

dalam agama kamu.
-perempuan itu kurang bisa dipercaya. sebab itu mereka memerlukan saksi yang lebih banyak daripada saksi seorang lelaki.

tapi. siapa sebenarnya yang bermasalah?




dalam agama lain selain Islam perempuan mudah dijadikan perempuan simpanan tanpa register... si lelaki tiada pilihan , saya kasihan kepada nasib mereka.. nak berkasih , cinta tapi tiada yang rasmi. macam permainan sahaja.

dalam agama lain selain islam perempuan lagi tidak di percaya..jikalau menjadi perempuan simpanan dia tiada hak untuk harta keasih gelapnya itu..ialah non official perhubungan itu..macam pelacuran

itu menurut anda.
tapi coba buka mata anda dan telinga anda.
dalam kristen, sangat jarang di dengar cerai. begitu juga dalam hindu dan budha. yang paling banyak bercerai dan bermasalah itu adalah orang-orang islam. coba lihat dimalaysia.


-----------------
agamaku agama cinta, tiada kebencian yang ada hanya cinta. Aku tidak akan mengikuti agama yang mengajarkan kebencian dan permusuhan."islam, kristian, hindu


Bookmark and Share

    


  Member Information For pencinta_yesusProfil   Hantar PM kepada pencinta_yesus   Quote dan BalasQuote

pencinta_yesus
Warga 2 Bintang
Menyertai: 10.12.2009
Ahli No: 38598
Posting: 57
Dari: sabah.labuan, yogyakarta,bandung.

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 21:40


Pada 07-01-10 17:19 , Addey posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 07-01-10 02:00 , pencinta_yesus posting:

!!! QUOTE !!!

agama kasih, cinta yang sejahtera tidak mengajarkan cerai.

ramai orang-orang islam, kawin lalu cerai. kawin lagim dan cerai lagi.

apa sebenarnya yang terjadi?
pihak lelaki atau perempuan yang bermasalah?(bukan yang bersalah)

apa yang saya dan kita tahu adalah

-perempuam mudah meminta cerai.
-lelaki tidak mudah menceraikan, walau pun akan menikah dengan perempuan lain, iesteri pertamanya tidak diceraikannya, walau isterinya menangis-nangis minta cerai.

dalam agama kamu.
-perempuan itu kurang bisa dipercaya. sebab itu mereka memerlukan saksi yang lebih banyak daripada saksi seorang lelaki.

tapi. siapa sebenarnya yang bermasalah?



yang bermasalah adalah kamu pencinta_yesus

kamulah yang bermasalah sebenarnya... kamu keliru dengan identiti kamu yang sebenar..

saya sangat simpati...
bagaimana mungkin kamu bisa mendapatkan jawaban itu?kamu bisa membaca atau tidak?
kamu tidak kenal saya dan tidak tahu saya, bagaimana kamu bisa langsung bersangka seperti itu?apakah itu ajaran agama kamu?


-----------------
agamaku agama cinta, tiada kebencian yang ada hanya cinta. Aku tidak akan mengikuti agama yang mengajarkan kebencian dan permusuhan."islam, kristian, hindu


Bookmark and Share

    


  Member Information For pencinta_yesusProfil   Hantar PM kepada pencinta_yesus   Quote dan BalasQuote

pencinta_yesus
Warga 2 Bintang
Menyertai: 10.12.2009
Ahli No: 38598
Posting: 57
Dari: sabah.labuan, yogyakarta,bandung.

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 21:43


Pada 07-01-10 20:23 , Hanan posting:

!!! QUOTE !!!

Ada berjuta-juta kes perceraian di dunia ini. Tajuk ini nak ungkaikan permasalahan semua perceraian atau nak fokus pada satu kes atau pengalaman sendiri saja?

Tak adil menyalahkan sesiapa dalam persoalan yang tak diketahui. Ada kes yang keduanya bersalah, ada kes yang salah seorang bersalah. Allah jua yang mengetahui yang tersurat dan tersirat.

Lelaki tak mudah menjatuhkan talak mungkin zaman atuk nenek kita. Zaman sekarang ini cerai memang dah terlalu mudah dilafaz.

hingga zaman sekarang, lelaki tetap masih seperti itu. kalau kamu tidak percaya, coba tanyakan kepada wanita yang sudah pernah bercerai, berapa kali dia minta cerai, dan berapa lama setelah permintaan itu baru dia diceraikan?


-----------------
agamaku agama cinta, tiada kebencian yang ada hanya cinta. Aku tidak akan mengikuti agama yang mengajarkan kebencian dan permusuhan."islam, kristian, hindu


Bookmark and Share

    


  Member Information For pencinta_yesusProfil   Hantar PM kepada pencinta_yesus   Quote dan BalasQuote

Hanan

Menyertai: 13.05.2003
Ahli No: 4
Posting: 3991

Selangor  


posticon Posting pada: 07-01-10 21:46


Pada 07-01-10 21:43 , pencinta_yesus posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 07-01-10 20:23 , Hanan posting:

!!! QUOTE !!!

Ada berjuta-juta kes perceraian di dunia ini. Tajuk ini nak ungkaikan permasalahan semua perceraian atau nak fokus pada satu kes atau pengalaman sendiri saja?

Tak adil menyalahkan sesiapa dalam persoalan yang tak diketahui. Ada kes yang keduanya bersalah, ada kes yang salah seorang bersalah. Allah jua yang mengetahui yang tersurat dan tersirat.

Lelaki tak mudah menjatuhkan talak mungkin zaman atuk nenek kita. Zaman sekarang ini cerai memang dah terlalu mudah dilafaz.

hingga zaman sekarang, lelaki tetap masih seperti itu. kalau kamu tidak percaya, coba tanyakan kepada wanita yang sudah pernah bercerai, berapa kali dia minta cerai, dan berapa lama setelah permintaan itu baru dia diceraikan?



kalau nak buat statement buatlah research dahulu, ada saja wanita yang diceraikan tanpa diminta. Jangan menghakimi semua kes perceraian dengan satu kes sahaja. Awak ni dah bercerai ke, macam meroyan semacam saja.


-----------------



Hargai semasa ada....


Bookmark and Share

    


  Member Information For HananProfil   Hantar PM kepada Hanan   Pergi ke Hanan's Website   Quote dan BalasQuote

pencinta_yesus
Warga 2 Bintang
Menyertai: 10.12.2009
Ahli No: 38598
Posting: 57
Dari: sabah.labuan, yogyakarta,bandung.

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 22:35


meroyan tu apa?perkataan kasar dan kotor ya?
kamu tahu tidak?mengapa cerai itu tuhan berikan ditangan laki-laki?mengapa tidak ditangan perempuan?


-----------------
agamaku agama cinta, tiada kebencian yang ada hanya cinta. Aku tidak akan mengikuti agama yang mengajarkan kebencian dan permusuhan."islam, kristian, hindu


Bookmark and Share

    


  Member Information For pencinta_yesusProfil   Hantar PM kepada pencinta_yesus   Quote dan BalasQuote

Hanan

Menyertai: 13.05.2003
Ahli No: 4
Posting: 3991

Selangor  


posticon Posting pada: 07-01-10 22:39


Yang pasti, saya tahu kuasa nak banned orang-orang pelik di tangan saya.


-----------------



Hargai semasa ada....


Bookmark and Share

    


  Member Information For HananProfil   Hantar PM kepada Hanan   Pergi ke Hanan's Website   Quote dan BalasQuote

as-syafie
WARGA SETIA
Menyertai: 25.01.2007
Ahli No: 28366
Posting: 461
Dari: Mesir Darul Ulama'

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 08-01-10 02:28


Pada 07-01-10 22:39 , Hanan posting:

!!! QUOTE !!!

Yang pasti, saya tahu kuasa nak banned orang-orang pelik di tangan saya.


saya setuju.. orang pelik.. mengelirukan mata masyarakat...

Bookmark and Share

    


  Member Information For as-syafieProfil   Hantar PM kepada as-syafie   Quote dan BalasQuote

pausputih
Warga 2 Bintang
Menyertai: 09.09.2009
Ahli No: 37466
Posting: 63

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 08-01-10 02:37


emm,wildan2...

Xbenar konsep yang kamu amalkan ni dan inilah liciknya akal yang telah dipengaruhi jua dengan bisikan2 syaitan laknatullah pada hati,akal,rasa perasaan akibat ketidak puasan hati kamu itu...

Ingat wildan(pencinta yesus),sesungguhnya biarpun sebesar zas dan zarah dosa itu Allah Taala tetap akan mengadili,menghakiminya dengan azab dan balasan yang tak dapat ditanggung oleh jasad diri kelak....

Sesungguhnya azab2 kubur itu benar,dosa dan pahala itu benar dan hadirnya hari pembalasan itu jua adalah benar sepertimana kehadiran syurga dan neraka jua adalah sememangnya benar....
Namun dimanakah ketakutan kita di atas sikap2,perlakuan2 kita terhadap Allah Subbehanahuwataala sedangkan kita selalu berdoa,bersolat meminta-minta,mgharap-harap petunjuk,hidayah dan rahmat darinya?
Subbehanallah......

Ingat wildan kerna dengan sesungguh-sungguhnya Allah Taala itu senantiasa menyaksikan setiap perlakuan dan tindakan baik dan buruk kita dalam menangani segala urusan2 dunia mahu pun diakhirat kelak....
Oleh itu jagalah buku amalan kita agar tidak tersasar dr landasan Islam dan dalam membina keperibadian diri dan perlakuan yang tinggi bagi meningkatkan IMAN dan TAQWA terhadap ALLAH SUBBEHANAHUWATAALA...
__________________________________________________________________________________________

Disaat Perang badar selesai , Seorang sahabat Rasulullah SAW berkata

" Ya Rasulullah, Kami telah melewati perang yang sangat berat..."

Lalu Rasulullah SAW pun menjawab

" Belum, Perang Badar bukanlah perang terberat..malahan perang terberat adalah perang melawan hawa nafsu diakhir zaman nanti.."


Sebagai ingatan kembali bukan mudah dlmana untuk mengislamkan diri dengan sepenuh hati,jiwa,akal pikiran,rasa perasaan,naluri,nafsu,nafsin,hakikat,hakiki,rohani dan jasmani diri kita kerana sudah dr awal-awal lagi syaitan laknatullah dah membuat perjanjian dengan Allah dalam membisikkan bisikan2 menyesatkan terhadap seluruh keturunan anak,cucu dan cicit tok Adam dan tok Hawa ini....

So tidak mustahillah org Islam jua digoda dengan hasutan syaitan laknatullah itu dalam melakukan perkara2 terlarang ddlm agama Islam bilamana diri mereka sekadar acuh tak acuh kerana tidak benar-benar dan tidak sungguh-sungguh untuk duduk berpegang pada border Islam,Insan, dan Iman yang sememangnya benar.....
Namun Allah jualah Hakim diatas segalanya....


-----------------
Sesungguhnya yang baik itu belum tentu benar,namun sesungguh-sungguhnya yang benar itu sememangnya baik....


Bookmark and Share

    


  Member Information For pausputihProfil   Hantar PM kepada pausputih   Quote dan BalasQuote

ainanursafiya
Warga Rasmi
Menyertai: 17.11.2008
Ahli No: 35917
Posting: 18
Dari: sh alam

Johor  


posticon Posting pada: 08-01-10 08:10


Pada 07-01-10 10:00 , lemochi_adachi posting:

!!! QUOTE !!!

perkara halal yang paling dibenci oleh allah SWT ialah talak (penceraian)



ada dalil atau hadis ke mengatakan demikian..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ainanursafiyaProfil   Hantar PM kepada ainanursafiya   Quote dan BalasQuote

mimi_eniliana
WARGA SETIA
Menyertai: 27.10.2008
Ahli No: 35619
Posting: 766
Dari: ipoh kl melaka

Perak   avatar


posticon Posting pada: 08-01-10 08:13


kak, boleh scroll ke atas sikit.. saya sudah pun beri link untuk rujuk dan detail tentang hadis ni..

Sungguhpun begitu ia adalah sesuatu yang dibenci oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala, ini kerana hakikat perceraian itu memutuskan ikatan perkahwinan. Sebagaimana disebutkan dalam sebuah hadis riwayat Abu Daud :


Maksudnya: “Perkara halal yang sangat dibenci Allah Ta’ala adalah talak”.

(Diriwayatkan oleh Abu Daud)

http://www.brunet.bn/gov/mufti/irsyad/pelita/2005/ic38_2005.htm

:)


-----------------
the key is ignorance to negativity..


Bookmark and Share

    


  Member Information For mimi_enilianaProfil   Hantar PM kepada mimi_eniliana   Pergi ke mimi_eniliana's Website   Quote dan BalasQuote

pausputih
Warga 2 Bintang
Menyertai: 09.09.2009
Ahli No: 37466
Posting: 63

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 09-01-10 02:14


Surah Manusia
Surah (114) - Makkiyah - 6 ayat

Sesungguhnya diri kami berlindung kepada Allah yang Maha Mengetahui daripada Syaitan laknatullah yang direjami...
Dengan nama Allah Yang Maha Penyayang dan Maha Pengasih.


1. Katakanlah (wahai Muhammad), Aku pohon perlindungan pada Allah yang memelihara manusia....

2. Yang menguasai dan memerintah manusia.....

3. Tuhan (raja) yang disembah manusia....

4. Dari kejahatan (Syaitan) pembisik yang datang dan menghilang...

5. Yang membisikkan kejahatan di dalam dada manusia....

6. Iaitu dari (Syaitan)jin dan manusia....

Maksud huraiannya....

Allah memberitahu dari ayat yang pertama dimana kebanyakkan manusia tahu akan kewujudan Allah tempat kita berlindung,meminta-minta dan Allah jualah yang menguasai dan memerintah manusia..namun dimanakah keyakinan dan ketakutan kita atas sikap kita kepada Allah...?

Allah menyatakan bahawa Allah jualah RAJA MANUSIA dan Maha Agongnya,namun mengapa masih butanya manusia sehingga buta hati meletakkan manusia itu Raja dan Maha Agong...?

Kita juga memohon perlindungan kepada Allah agar dilindungkan dr pembisik2 kejahatan syaitan,jin dan manusia yang datang dan menghilang yang membisikkan pada diri dan hati kita...Namun mengapakah kita masih lagi melayan bisikan2 kejahatan syaitan,jin,manusia itu yang nyata dan yang tersembunyi didalam dan diluar diri sedangkan akal dapat membezakan buruk dan baiknya pada setiap tindakan...?


-----------------
Sesungguhnya yang baik itu belum tentu benar,namun sesungguh-sungguhnya yang benar itu sememangnya baik....


Bookmark and Share

    


  Member Information For pausputihProfil   Hantar PM kepada pausputih   Quote dan BalasQuote

Along_Safa
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 15.05.2003
Ahli No: 180
Posting: 348
Dari: tilamhotel.com

Johor   avatar


posticon Posting pada: 09-01-10 07:53


Ukhwah diserang lagi dengan makhluk pelik.

macam-macam versi makhluk pelik ni.

Pencinta_yesus ni mungkin meroyan. Meroyan bukan bahasa kesat ya. Itu perkataan yang sangat lembut khusus untuk kamu.

Jika niat masuk ukhwah.com ini untuk menunjukkan kepintaran kamu dan memenangkan pegangan kamu, kamu sudah silap masuk.


-----------------
Mountain View


Bookmark and Share

    


  Member Information For Along_SafaProfil   Hantar PM kepada Along_Safa   Pergi ke Along_Safa's Website   Quote dan BalasQuote

SNMA
Warga 5 Bintang
Menyertai: 08.12.2009
Ahli No: 38572
Posting: 379
Dari: SELANGOR

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 09-01-10 16:41


Wawa ingin bersuara, khas untuk menjawab soalan2 kamu pecinta_yesus. (Pelik, Kenapa mesti pencinta yesus, & bukan pecinta Tuhan Yesus @ pecinta Nabi Muhammad SAW--Agaknya kamu dah tersilap zaman agaknya?)

Just nak cakap perkaar penting, Wawa bukan feminisme tapi apa yang Wawa tahu, kesaksian wanita 2jgn diremehkan hanya kerana masalah mental @ masalah peribadi kamu ok? Terpulang lah nak cakap apa pasal Aishah ra tapi jika pada waktu/zaman itu, awak ditakdirkan menjadi org paling rapat dengan Baginda, pastinya kesaksian awak tak boleh diterima pakai..! walaupun awak seorang lelaki..! tengok sikit peribadi org (Aishah EA) sebelum awak melihat pada jantinanya. jangan pandang remeh pada wanita, bukan kah makhluk yang bernama lelaki 2 dilahirkan dari rahim seorang wanita juga??

Hm. yang ni Wawa marah. Kenapa awak suka sebut 'agama kamu..agama kamu..>>>'? Habis tu agama awak apa dia? Tuhan awak siapa? Awak umat siapa? Tuhan awak ajar apa pada awak? Apa yang Nabi awak dakwah pada awak?? Jawab!!!!! Kenapa mesti nak ikut org kristian dengan menggantikan panggilan Nabi Isa AS sebagai Yesus?? mencintai 'yesus', apa kelebihannya berbanding dengan mncintai nabi muhammad saw? awak berpegang pada kitab apa? syariat yang mana? setahu Wawa, syariat/ajaran dalam kitab taurat, zabur dan injil belum cukup lengkap jika nak dibandingkan dengan al-Qur'an. Jika awak pecinta yesus yang setia, Wawa yakin 'yesus' tak mengajar awak mncintai dia, tetapi mengajar awak mencintai Tuhan dia. Siapa Tuhan dia??

Wawa dah stop cerita hal peribadi dalam portal ni dan dah cuba tak aibkan siapa2 bila Wawa posting, so Wawa harap awak menghormati semua org dalam portal ni jika awak pengikut 'yesus' yang setia ok?

jangan lupa brain wash otak awak @ cepat-cepatlah bernikah jika nafsu awak tu dah 'sakit'..!


-----------------
~~Wonder Mom to be~~ "Aku akan tetap melayanmu dengan baik, kerana aku tak mahu kebaikanku hilang kerana sikap burukmu itu" - ReMiNDeR -


Bookmark and Share

    


  Member Information For SNMAProfil   Hantar PM kepada SNMA   Quote dan BalasQuote

bungamekar
Warga Rasmi
Menyertai: 28.10.2009
Ahli No: 37891
Posting: 14
Dari: johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 09-01-10 17:02


salam...
maaf menyampuk sikit. saya pun pelik Kenapa pencinta yesus menggunakan istilah agama kamu..nabi kamu..boleh terangkan sikit tak?
pada kefahaman saya, kalau awak guna istilah macam tu seolah-olah awak ni bukan seagama dengan kami yang beragama islam. saya harap lain kali kalau nak posting apa-apa pun fikir lah dulu ayat yang sesuai. jangan main sedap saja menulis. kita dberikan akal oleh Allah untuk berfikir dan menilai..so..sendiri mahu ingat lah sahabat-sahabat sekalian..


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For bungamekarProfil   Hantar PM kepada bungamekar   Quote dan BalasQuote

kapten06
WARGA SETIA
Menyertai: 04.01.2007
Ahli No: 28008
Posting: 1266
Dari: KEDAH

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 09-01-10 19:00


Pada 09-01-10 07:53 , Along_Safa posting:

!!! QUOTE !!!

Ukhwah diserang lagi dengan makhluk pelik.

macam-macam versi makhluk pelik ni.

Pencinta_yesus ni mungkin meroyan. Meroyan bukan bahasa kesat ya. Itu perkataan yang sangat lembut khusus untuk kamu.

Jika niat masuk ukhwah.com ini untuk menunjukkan kepintaran kamu dan memenangkan pegangan kamu, kamu sudah silap masuk.



Harap along_safa dapat membuka kertas siasatan untuk menyiasat kes ini..seperti kes bintu(budak korea) dahulu..ketenangan ukhwah.com harus dijaga..dan ...apakah yang di inginkan oleh beliau.......


p/s:maaf keluar topik....


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For kapten06Profil   Hantar PM kepada kapten06   Pergi ke kapten06's Website   Quote dan BalasQuote

SNMA
Warga 5 Bintang
Menyertai: 08.12.2009
Ahli No: 38572
Posting: 379
Dari: SELANGOR

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 09-01-10 19:31


Wawa minta cerai lebih dari 20X. Tuhan tahu Kenapa, dan ow ALHAMDULILLAH... Tuhan dah tunjuk siapa bekas suami Wawa yang sebenarnya dan to me, once my husband raise his hand againts me, i'm quit, leaving! so, salah ke minta cerai?

Nabi ajar nasihatkan isteri guna kekerasan ke? ada sebab si isteri degil/memberontak. muhasabahlah diri ok?


-----------------
~~Wonder Mom to be~~ "Aku akan tetap melayanmu dengan baik, kerana aku tak mahu kebaikanku hilang kerana sikap burukmu itu" - ReMiNDeR -


Bookmark and Share

    


  Member Information For SNMAProfil   Hantar PM kepada SNMA   Quote dan BalasQuote

lemochi_adachi
WARGA SETIA
Menyertai: 10.10.2008
Ahli No: 35332
Posting: 420
Dari: SABAK BERNAM

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 09-01-10 19:46


mana-mana perempuan yang menebus dirinya daripada suaminya tanpa sesuai kesalahan , dia tidak akan mencium bau syurga


-----------------
"Hari ini adalah realiti impian kelmarin, impian hari ini adalah reliti besok hari..."


Bookmark and Share

    


  Member Information For lemochi_adachiProfil   Hantar PM kepada lemochi_adachi   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 10-01-10 06:08


Pada 09-01-10 19:46 , lemochi_adachi posting:

!!! QUOTE !!!

mana-mana perempuan yang menebus dirinya daripada suaminya tanpa sesuai kesalahan , dia tidak akan mencium bau syurga



tidak akan mencium bau syurga? :berfikir:

maksudnya apapun kebaikan yang dilakukan oleh wanita itu selepas cerai, tidak memberi makna kepadanya?

jadi tiada beza kalau wanita itu Islam atau tidak?


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

lemochi_adachi
WARGA SETIA
Menyertai: 10.10.2008
Ahli No: 35332
Posting: 420
Dari: SABAK BERNAM

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-01-10 10:05


nak cium bau syurga pun tak dapat . apa lagi msok syurga

http://www.islam.gov.my/portal/pdf/WANITADANPEMBUBARAN.pdf


-----------------
"Hari ini adalah realiti impian kelmarin, impian hari ini adalah reliti besok hari..."


Bookmark and Share

    


  Member Information For lemochi_adachiProfil   Hantar PM kepada lemochi_adachi   Quote dan BalasQuote

myway
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.07.2006
Ahli No: 25327
Posting: 291

blank   avatar


posticon Posting pada: 10-01-10 20:50


inikah yang dimaksudkn...
“Mana-mana isteri yang meminta cerai dari suaminya tanpa alasan maka haram kepadanya bau syurga.” (Ahmad dan at-Tirmizi)

Bookmark and Share

    


  Member Information For mywayProfil   Hantar PM kepada myway   Quote dan BalasQuote

Hanan

Menyertai: 13.05.2003
Ahli No: 4
Posting: 3991

Selangor  


posticon Posting pada: 10-01-10 21:05


Pada 10-01-10 20:50 , myway posting:

!!! QUOTE !!!

“Mana-mana isteri yang meminta cerai dari suaminya TANPA ALASAN maka haram kepadanya bau syurga.” (Ahmad dan at-Tirmizi)




Memang jika tanpa alasan dikira nusyuz. Tapi jika berlaku kezaliman dan penganiayaan terhadap isteri, isteri boleh meminta cerai dari mahkamah.


-----------------



Hargai semasa ada....


Bookmark and Share

    


  Member Information For HananProfil   Hantar PM kepada Hanan   Pergi ke Hanan's Website   Quote dan BalasQuote

myway
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.07.2006
Ahli No: 25327
Posting: 291

blank   avatar


posticon Posting pada: 11-01-10 00:08


betul tu hanan.
tapi perkara ni tak mudahkn.
untuk menjadi seorang wanita yang solehah pun bukan mudah.
belum lagi isteri solehah.
apa yang penting..kerjasama (tu kata wondepets).
bukan kerjasamalah..usaha.
semoga dimudahkan.insyaAllah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For mywayProfil   Hantar PM kepada myway   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 11-01-10 09:27


Pada 07-01-10 21:36 , pencinta_yesus posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 07-01-10 12:05 , zulman posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 07-01-10 02:00 , pencinta_yesus posting:

!!! QUOTE !!!

agama kasih, cinta yang sejahtera tidak mengajarkan cerai.

ramai orang-orang islam, kawin lalu cerai. kawin lagim dan cerai lagi.

apa sebenarnya yang terjadi?
pihak lelaki atau perempuan yang bermasalah?(bukan yang bersalah)

apa yang saya dan kita tahu adalah

-perempuam mudah meminta cerai.
-lelaki tidak mudah menceraikan, walau pun akan menikah dengan perempuan lain, iesteri pertamanya tidak diceraikannya, walau isterinya menangis-nangis minta cerai.

dalam agama kamu.
-perempuan itu kurang bisa dipercaya. sebab itu mereka memerlukan saksi yang lebih banyak daripada saksi seorang lelaki.

tapi. siapa sebenarnya yang bermasalah?




dalam agama lain selain Islam perempuan mudah dijadikan perempuan simpanan tanpa register... si lelaki tiada pilihan , saya kasihan kepada nasib mereka.. nak berkasih , cinta tapi tiada yang rasmi. macam permainan sahaja.

dalam agama lain selain islam perempuan lagi tidak di percaya..jikalau menjadi perempuan simpanan dia tiada hak untuk harta keasih gelapnya itu..ialah non official perhubungan itu..macam pelacuran

itu menurut anda.
tapi coba buka mata anda dan telinga anda.
dalam kristen, sangat jarang di dengar cerai. begitu juga dalam hindu dan budha. yang paling banyak bercerai dan bermasalah itu adalah orang-orang islam. coba lihat dimalaysia.



kamu silap pencinta_yesus..menurut jabatan masyarakat kadar ceria dikalangan non muslim juga tinggi..coba buka mata dan telinga serta hati anda..jangan main berhujah tanpa selidik..
dan saya tidak akan mudah menurut kata kamu pencinta yesus, kerana bila berhujah perlu fakta dan fakta pula perlu benar. bukan main anggapan dan agakan sahaja..


-----------------
Permudahkan dan jangan menyukarkan,gembirakan dan jangan menyusahkan, bersepakat dan jangan berpecah belah.


Bookmark and Share

    


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 11-01-10 18:38


:-) (Pinjam password Rashdin kejap)

AssaLamu'aLaikum.. I'm SNMA.

Just nak bagitau, dosa dengan ALLAH SWT, INSYA ALLAH diampunkan kerana ALLAH SWT 2 kan MAHA PENGAMPUN dan MAHA PENYAYANG..


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 11-01-10 23:30


Pada 10-01-10 21:05 , Hanan posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-01-10 20:50 , myway posting:

!!! QUOTE !!!

“Mana-mana isteri yang meminta cerai dari suaminya TANPA ALASAN maka haram kepadanya bau syurga.” (Ahmad dan at-Tirmizi)




Memang jika tanpa alasan dikira nusyuz. Tapi jika berlaku kezaliman dan penganiayaan terhadap isteri, isteri boleh meminta cerai dari mahkamah.


salam,
sebagai tambahan...


Lafaz taklik wajar diseragamkan
Perbezaan antara negeri timbulkan pelbagai kesulitan perundangan


APAKAH maklum balas anda apabila mengetahui bahawa lafaz taklik antara negeri di negara kita berbeza-beza antara satu sama lain? Paling tidak pun anda akan terfikir, wajarkah sebuah negeri yang kecil seperti Malaysia, mempunyai 14 lafaz taklik yang berbeza-beza antara satu sama lain?

Lafaz taklik adalah lafaz talak taklik (talak tergantung) yang dibaca dan dilafazkan oleh suami selepas akad nikah dijalankan. Ia bermaksud suami mengaitkan talak dengan sesuatu sifat atau syarat, sama ada mempunyai hubungan dengan isterinya, suami sendiri atau orang lain. Semua negeri mempunyai lafaz taklik, dan ia sudah menjadi suatu kemestian. Lafaz taklik ini akan dicatatkan sekali dalam Sijil Perakuan Nikah pasangan yang sudah berkahwin.

Lafaz talak taklik yang disyaratkan selepas perkahwinan suami isteri berbeza antara satu negeri dengan negeri yang lain. Penulis membawa beberapa contoh seperti berikut:

Terengganu

“Saya dengan sesungguhnya melafazkan bahawa tiap-tiap kali saya tidak bersekedudukan dengan isteri saya (nama isteri) bagi selama tempoh empat bulan dengan tidak putus-putus, sama ada saya meninggal akan dia atau dia meninggal saya dengan ikhtiar atau dengan terpaksa dan tatkala ia mengadu ia kepada kadi dan tatkala sabit pada sisinya di atas ketiadaan sekedudukan selama itu maka tertalaklah isteri saya (nama isteri) itu dengan satu talak.”

Kedah

Lafaz talak taklik yang baru di Kedah berbunyi:

“Apabila aku tinggalkan isteriku (nama isteri) lamanya enam bulan Hijrah dan kemudian daripada itu mengadu ia kepada Kadi dan sabit yang demikian itu pada sisinya, maka kemudian daripada itu tertalaklah ia dengan satu talak”

Perak

“1) Tiap-tiap aku tinggalkan atau tiada aku memberi nafkah yang layak bagiku akan isteriku (nama isteri) tiga bulan atau lebih lamanya dan mengadu ia kepada mana-mana kadi syarie dan sabit pengaduannya pada sisi Kadi itu, maka tertalak isteriku itu dengan satu talak.

2) Jika ada perbalahan kedua aku laki isteri maka mengadu isteriku (nama isteri) kepada mana-mana kadi syariah dan sabit pengaduannya pada sisi kadi itu, maka mengakulah aku akan bertaklik seperti yang dipersetujui kadi itu. Sekiranya ingkar aku daripada bertaklik sedemikian itu maka gugurlah satu talak di atas isteriku itu.

3) Tiap-tiap aku rujuk akan isteriku (nama isteri), dengan tiada redanya, maka tertalaklah ia satu talak pula.”

Selangor

“Saya mengaku apabila saya tinggalkan isteri saya (nama isteri) selama empat bulan hijrah berturut-turut atau lebih dengan sengaja atau paksaan, dan saya atau wakil saya tiada memberi nafkah kepadanya selama tempoh yang tersebut pada hal ia taatkan saya atau saya melakukan sebarang mudarat kepada tubuh badannya, kemudian ia mengadu kepada mahkamah syariah, dan apabila sabit aduannya di sisi mahkamah syariah, dan ia memberi kepada Mahkamah Syariah, yang menerima bagi pihak saya satu ringgit maka pada ketika itu tertalak ia dengan cara talak khuluk.”

Kebanyakan negeri memasukkan syarat jika suami meninggalkan isteri selama empat bulan atau lebih dengan sengaja atau paksa atau suami atau wakil suami tidak memberi nafkah kepada isteri selama tempoh itu, pada hal isteri masih taat kepada suami.

Beberapa negeri lain meletakkan syarat meninggalkan isteri dalam tempoh berkenaan dan suami atau wakil suami tidak memberi nafkah kepada isteri pada hal isteri masih taat kepada suami. Dua syarat ini dibezakan dengan perkataan ‘dan’ dan ‘atau’. Kedah dan Pulau Pinang mensyaratkan tempoh yang lama iaitu enam bulan.

Syarat talak taklik Terengganu berbeza dengan negeri lain di mana disyaratkan jika suami dan isteri tidak bersekedudukan selama empat bulan berterus-terusan, sama ada suami meninggalkan isteri atau isteri meninggalkan suami, sama ada dengan sukarela atau terpaksa.

Perak pula meletakkan syarat jika berlaku perbalahan antara suami dan isteri, maka isteri boleh mengadu kepada hakim untuk mensabitkan talak taklik itu.

Kebanyakan negeri meletakkan syarat jika suami menyakiti atau mendatangkan sebarang mudarat kepada tubuh badan isteri, maka isteri boleh mengadu kepada Hakim untuk mensabitkan talak taklik itu. Melaka mensyaratkan jika suami tidak mempedulikan isteri lamanya empat bulan, isteri boleh memohon cerai taklik.

Sabah meletakkan syarat tambahan jika suami menyakitkan tubuh badan atau kehormatan atau harta benda isteri, maka aduan untuk mensabitkan talak taklik boleh dibuat oleh isteri. Johor memasukkan syarat tambahan jika suami ghaib selama setahun atau lebih, isteri boleh mengadu untuk mensabitkan talak taklik berkenaan. Syarat ini tidak terdapat dalam syarat taklik di negeri lain.

Melihat dari segi jenis talak jika Mahkamah mensabitkan talak taklik juga berbeza antara satu negeri dengan negeri yang lain. Kelantan, Pahang, Selangor, Wilayah Persekutuan dan Johor misalnya, jika syarat taklik disabitkan oleh hakim, maka isteri perlu membayar RM1 dan selepas perceraian boleh disabitkan dengan cerai khul’ (tebus talak).

Tetapi di negeri lain, jika syarat taklik disabitkan oleh Hakim, isteri tertalak dengan satu talak rajie.

Perbezaan seperti ini tidak seharusnya berlaku kerana umat Islam di Malaysia berpegang kepada mazhab Syafei yang sama. Perbezaan ini walaupun nampak kecil, beban untuk membuktikan syarat ini di Mahkamah berbeza antara satu sama lain. Perbezaan ini juga menampakkan betapa tidak seragamnya urusan pentadbiran agama di negara ini, walaupun hakikatnya perkara itu boleh diseragamkan.

Lafaz taklik ini adalah sebahagian kecil contoh perbezaan prosedur dan pentadbiran Agama Islam di negara ini.

Sudah sampai masanya pihak kerajaan menubuhkan satu jawatankuasa pada peringkat pusat dan berusaha untuk menseragamkan prosedur dan pentadbiran urusan agama Islam di Jabatan Agama Islam negeri, seperti ditubuhkan Jabatan Kehakiman Islam Malaysia (JKSM) untuk menyelaraskan pentadbiran dan prosedur amalan di Mahkamah Syariah negeri-negeri.

Lafaz talak taklik

Terengganu
“Saya dengan sesungguhnya melafazkan bahawa tiap-tiap kali saya tidak bersekedudukan dengan isteri saya (nama isteri) bagi selama tempoh empat bulan dengan tidak putus-putus, sama ada saya meninggal akan dia atau dia meninggal saya dengan ikhtiar atau dengan terpaksa dan tatkala ia mengadu ia kepada kadi dan tatkala sabit pada sisinya di atas ketiadaan sekedudukan selama itu maka tertalaklah isteri saya
(nama isteri) itu dengan satu talak.”

Kedah
“Apabila aku tinggalkan isteriku (nama isteri) lamanya enam bulan Hijrah dan kemudian daripada itu mengadu ia kepada Kadi dan sabit yang demikian itu pada sisinya, maka kemudian daripada itu tertalaklah ia dengan satu talak”

Perak

“Tiap-tiap aku tinggalkan atau tiada aku memberi nafkah yang layak bagiku akan isteriku (nama isteri) tiga bulan atau lebih lamanya dan mengadu ia kepada mana-mana Kadi Syarie dan sabit pengaduannya pada sisi Kadi itu, maka tertalak isteriku itu dengan satu talak.”

“Jika ada perbalahan kedua aku laki isteri maka mengadu isteriku (nama isteri) kepada mana-mana Kadi Syariah dan sabit pengaduannya pada sisi Kadi itu, maka mengakulah aku akan bertaklik seperti yang dipersetujui Kadi itu.Sekiranya ingkar aku daripada bertaklik sedemikian itu maka gugurlah satu talak di atas isteriku itu.”

“Tiap-tiap aku rujuk akan isteriku (nama isteri), dengan tiada redanya, maka tertalaklah ia satu talak pula.”

Oleh Musa Awang
Penulis adalah Setiausaha Agung Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM). Sebarang pendapat dan komentar, sila kemukakan ke alamat [email protected]

http://intim.wordpress.com/2007/03/08/lafaz-taklik-wajar-diseragamkan/

p/s: boleh check balik lafaz taklik negeri masing-masing... ;-)


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

sinobi21
Warga Rasmi
Menyertai: 12.01.2010
Ahli No: 39027
Posting: 3

blank   avatar


posticon Posting pada: 12-01-10 02:43


Pada 09-01-10 19:31 , SNMA posting:

!!! QUOTE !!!

Wawa minta cerai lebih dari 20X. Tuhan tahu Kenapa, dan ow ALHAMDULILLAH... Tuhan dah tunjuk siapa bekas suami Wawa yang sebenarnya dan to me, once my husband raise his hand againts me, i'm quit, leaving! so, salah ke minta cerai?

Nabi ajar nasihatkan isteri guna kekerasan ke? ada sebab si isteri degil/memberontak. muhasabahlah diri ok?

"Tuhan dah tunjuk siapa bekas suami Wawa yang sebenarnya dan to me, once my husband raise his hand againts me, i'm quit, leaving! so, salah ke minta cerai?"

ini bermakna disaat awak minta cerai, mesti bukan disebabkan apa yang awak ketahui hari ni kan?
==========================================

cuba sebutkan sebab2 awak minta cerai dari 1 hingga 20.

bermula dari permintaan pertama sebab saya tau sikit-sikit, saya bantu awak ye..
1- tujuh hari setelah pernikahan. ketika JK perak. sebab salah anggap.
2-sebab xhusband awak xbalek 1 malam sebab dia k uia.
3-
4-
5-......19..
20..sebab dia tak boleh balek k rumah dan dia tidur kat mesjid dan awak koyak2kan surat nikah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For sinobi21Profil   Hantar PM kepada sinobi21   Quote dan BalasQuote

AniS_SYamiL
Warga Rasmi
Menyertai: 12.01.2010
Ahli No: 39030
Posting: 1

blank   avatar


posticon Posting pada: 12-01-10 08:51


sinobi21, :-) Semua sebab yang awak cakap 2 salah/tak lengkap/ayat tergantung. tapi tak apa lah, awak pakai nickname baru pun, org dapat detect juga. yang pasti, dari awal lagi saya dah tau awak pandai putar belit agama dengan mggunakan ayat al-qur'an.

cukuplah, hal bercerai ni tak payah diungkitkan lagi. jangan call dan ganggu saya lagi sebab saya tak mungkin akan layan panggilan lelaki gila!

----------------------- Nasihat umum----------------------

Dah ludah, jangan jilat balik. tak payah cakap bab agama/berdakwah sana sini kalau tanggungjawab sendiri pun, org lain yang tolong uruskan.

Bookmark and Share

    


  Member Information For AniS_SYamiLProfil   Hantar PM kepada AniS_SYamiL   Quote dan BalasQuote

Hanan

Menyertai: 13.05.2003
Ahli No: 4
Posting: 3991

Selangor  


posticon Posting pada: 12-01-10 08:55


Kalau sesiapa ada masalah rumahtangga sila bawa ke mahkamah syariah. Jangan semakkan ukhwah dengan hal-hal anda


-----------------



Hargai semasa ada....


Bookmark and Share

    


  Member Information For HananProfil   Hantar PM kepada Hanan   Pergi ke Hanan's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.129228 saat. Lajunya....