Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 08-08-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
"Ketahuilah kiranya kebahagiaan orang yang dikuasai oleh kemalasan, maka beratlah mereka untuk berjuang, berlatih dan bekerja untuk sucikan diri dan akhlak."
-- Imam Al-Ghazali

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: wyd1014
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43135

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 26
Ahli: 0
Jumlah: 26




  Yang Masuk Ke Sini
muslimiman: 14 hari yang lalu
IbnuKhaldun: 15 hari yang lalu
nur_tinta: 21 hari yang lalu
kasih_kekasih: 37 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: buang bayi...dimana silapnya


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» buang bayi...dimana silapnya

Please Mendaftar To Post


Oleh buang bayi...dimana silapnya

cikgu_azhar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.12.2009
Ahli No: 38867
Posting: 180
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 30-12-09 14:35


sejak 2 menjak ni....sungai kita sering menjadi tempat orang buang bayi......sian .......macam bangkai binatang saja mereka buang.........tak perikemanusian langsung.....hata haiwan pun kiita kasihan...apatah lagi bayi yang tak bernyawa......kalau taknak...ramai lagi kat luar tu yang tak dapat anak bila kawin.....macam-macam cuba......buah zuriat lah.....air dayang bunting lah,,,,kerbau bala'.....ish....ish

Bookmark and Share

    


  Member Information For cikgu_azharProfil   Hantar PM kepada cikgu_azhar   Quote dan BalasQuote

SNMA
Warga 5 Bintang
Menyertai: 08.12.2009
Ahli No: 38572
Posting: 379
Dari: SELANGOR

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 31-12-09 08:36


Hm.. Wawa pernah tinggal dengan 'Unmaried Mather'. Ada d kalangan mereka pernah buang bayi sebab tak ada pilihan - malu katanya. Masa tu tak ada rumah perlindungan untuk wanita yang hamil luar nikah. so, mereka tak ada tempat bergantung. Rasanya kalau ada pihak yang sudi membantu untuk beri perlindungan kepada mereka dengan kadar bayaran yang minimum, hal buang bayi akan berkurangan agaknya?


-----------------
~~Wonder Mom to be~~ "Aku akan tetap melayanmu dengan baik, kerana aku tak mahu kebaikanku hilang kerana sikap burukmu itu" - ReMiNDeR -


Bookmark and Share

    


  Member Information For SNMAProfil   Hantar PM kepada SNMA   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 31-12-09 08:45


ada pro dan kontra penubuhan rumah tersebut.

pro
Insya Allah bayi tersebut akan selamat dari dibuang. emak bayi tersebut akan dibimbing.

kontra.
kalau dah jenis keras kepala. dia akan suka suka buat anak ..pasal tak risau ada tempat nak letak baby tersebut..

Bookmark and Share

    


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

limah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.10.2009
Ahli No: 37835
Posting: 149

blank   avatar


posticon Posting pada: 31-12-09 10:50


Assalamualaikum semua. pagi tadi kat IKIM baru saja dok cerita pasal kes ni. mereka minta pendapat sebba kes buang anak ni meningkat pda bulan april dan mei. salah satu sebabnya ialah kerana adanya konsert seperti count down untuk tahun barulah, konsert mredekalah dan pelbagai lagi.rata-rata yang beri pendapat menyalahkan penganjur dan k'jaan dan ibu bapa.

memang betul mereka salah tapi kita sebagai rakyat dan umat islam juga akak rasa perlu memainkan peranan penting. maksud akak bila kita nampak saja anak-anak remaja yang berpelesran ditaman2 bunga atau dimana2 kita kena tegur kerana dengan teguran ini saja akan menakutkan mereka. sebab ini pernah terjadi dpen mata akak sewaktu bawa anak-anak bersiar2 ditaman ternampak lah remaja yang macam ni. sebelahnya ada satu famili sedang bersantai. disebabkan tak tahan dengan sikap remaja tersebut famili tu bangun dan terus balik. kesiankan. :berfikir:

Bookmark and Share

    


  Member Information For limahProfil   Hantar PM kepada limah   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 31-12-09 15:37


kes buang bayi ni menifestasi kepada isu yang lebih besar...iaitu isu sosial yang membarah..kalau isu sosial ini berjaya dikurangkan.. InsyaAllah kes buang bayi akan berkurangan..

dan dengan kemasukan warga indon, myanmar, china, bangla ke malaysia dijangka isu sosial akan meningkat.


-----------------
Permudahkan dan jangan menyukarkan,gembirakan dan jangan menyusahkan, bersepakat dan jangan berpecah belah.


Bookmark and Share

    


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

SNMA
Warga 5 Bintang
Menyertai: 08.12.2009
Ahli No: 38572
Posting: 379
Dari: SELANGOR

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 01-01-10 07:35


Bezita, kat Radhatus sakinah (Rumah bimbingan remaja hamil luar nikah), Rasanya pengisian rohani dan jasmaninya mantap. memang ada yang berpendapat penubuhan rumah tu lagi menggalakkan remaja2 ni buat lebih ramai anak luar nikah tapi kalau Wawa fikir2 balik, lebih baiklah bayi2 tu tak dibunuh dan dihantar ke rumah tersebut. Kesianlah bayi tu dibunuh dan dibuang dengan kejam. Menangis bila tengok kes2 macam ni.

Bayi2 yang tak salah dan berdosa tu,, entah-entah dia seorang yang bijak, soleh.. Bertaqwa dan mempunyai macam-macam plan untuk bahagiakn ibu ayah dia bila mereka berusia kelak. Kenapalah tak fikir macam tu sebelum buang bayi tu.. Aduh .. Sedih!


-----------------
~~Wonder Mom to be~~ "Aku akan tetap melayanmu dengan baik, kerana aku tak mahu kebaikanku hilang kerana sikap burukmu itu" - ReMiNDeR -


Bookmark and Share

    


  Member Information For SNMAProfil   Hantar PM kepada SNMA   Quote dan BalasQuote

lily_mawar
Warga 3 Bintang
Menyertai: 18.11.2007
Ahli No: 31741
Posting: 125
Dari: Kebun bunga

singapore   avatar


posticon Posting pada: 15-02-10 23:05


Buang bayi dimana silapnya ...? Diri sendiri, ibu/bapa, media massa, pergaulan bebas, jahil agama, pemerintah, dan banyak lagi ... Saya rasa kejadian2 ini adalah satu bala yang Allah dah turunkan .... Allah akan cabut keberkatan dari org Islam jika ramai org Islam lari dari agama, menghina2 ulamak ... salah satu keberkatan itu ialah sifat malu ...

Bookmark and Share

    


  Member Information For lily_mawarProfil   Hantar PM kepada lily_mawar   Quote dan BalasQuote

FAZIMY
Warga Rasmi
Menyertai: 16.02.2010
Ahli No: 39291
Posting: 10
Dari: johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 16-02-10 15:38


Semalam di dalam berita ada pengumuman untuk membela nasib perempuan-perempuan yang mengandung luar nikah dari membuat dosa yang kedua iaitu membuang bayi.

Saya tertarik dengan kata-kata seorang pengasas rumah tersebut, yang lebih kurang maksudnya : "Mana yang lebih baik, menyediakan jalan untuk mereka bertaubat atau membiarkan mereka terus-terusan melakukan dosa? Mereka yang datang ke rumah-rumah ini adalah mereka yang sudah dibukakan pintu hati untuk bertaubat."

Mudah-mudahan usaha murni ini akan diberkati dan tidak disalahgunakan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab.

Bookmark and Share

    


  Member Information For FAZIMYProfil   Hantar PM kepada FAZIMY   Quote dan BalasQuote

lily_mawar
Warga 3 Bintang
Menyertai: 18.11.2007
Ahli No: 31741
Posting: 125
Dari: Kebun bunga

singapore   avatar


posticon Posting pada: 23-02-10 00:52


Pada 16-02-10 15:38 , FAZIMY posting:

!!! QUOTE !!!

Semalam di dalam berita ada pengumuman untuk membela nasib perempuan-perempuan yang mengandung luar nikah dari membuat dosa yang kedua iaitu membuang bayi.

Saya tertarik dengan kata-kata seorang pengasas rumah tersebut, yang lebih kurang maksudnya : "Mana yang lebih baik, menyediakan jalan untuk mereka bertaubat atau membiarkan mereka terus-terusan melakukan dosa? Mereka yang datang ke rumah-rumah ini adalah mereka yang sudah dibukakan pintu hati untuk bertaubat."

Mudah-mudahan usaha murni ini akan diberkati dan tidak disalahgunakan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab.


Saya sokong tindakan sesetengah pihak yang sanggup bersusah payah mendirikan rumah perlindungan untuk wanita-wanita hamil luar nikah ini, mungkin dengan cara ini kes2 pembuangan bayi dapat dikurangkan, selain itu wanita-wanita ini dapat diberikan kaunselling ... saya rasa kerajaan patut adakan hukuman yang sesuai untuk mereka-mereka yang ditangkap membuang bayi .... sebab saya pernah dengar seorang pengasas rumah tumpangan wanita-wanita yang terlanjur ini, ada yang dah hamil anak luar nikah 6 kali, walaupun dah diberi kaunselling ... seolah-olah mereka tidak insaf dan mengambil kesempatan diatas kebaikkan orang-orang yang berusaha untuk membantu mereka kejalan yang benar ...

Bookmark and Share

    


  Member Information For lily_mawarProfil   Hantar PM kepada lily_mawar   Quote dan BalasQuote

cikgu_azhar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.12.2009
Ahli No: 38867
Posting: 180
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 23-02-10 10:50


itulah isunya...sama ada rumah itu akan menggalakkan org mlakukan hubungan luar nikah atau menyelamatkan bayi yang tidak berdosa....sampai bila anak-anak luar nikah ini akan terus tumbuh bagai cendawan tumbuh selepas hujan???jika tidak diatasi dari akar umbi iaitu didikan dan pemantapan EQ...sebab budak-budak sekolah agama pun kena tangkap ustazah pun ada kena....dimana silapnya..didikan dah ada.....tapi mungkin syaitan sudah menguasai diri....semua jadi...

Bookmark and Share

    


  Member Information For cikgu_azharProfil   Hantar PM kepada cikgu_azhar   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 02-03-10 16:47


salam

buang bayi adalah akibat dari hubungan zina..kalau zina boleh dikawal, tiada siapa akan buang bayi

hasil= buang bayi
sebab= berzina

kaedah pencegahan
1. pendidikan dan tarbiiyah, perkukuhkan institusi kekeluargaan
2.mengharamkan unsur-unsur penggalak gejala sosial seperti "menyucikan" hiburan, pergaulan bebas dan sebagainya.
3. perketatkan undang-undang.


-----------------
Permudahkan dan jangan menyukarkan,gembirakan dan jangan menyusahkan, bersepakat dan jangan berpecah belah.


Bookmark and Share

    


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.116453 saat. Lajunya....