Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 13-12-2019  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Rahsia kejayaan hidup adalah persediaan seseorang untuk menyambut datangnya kesempatan.
-- Benjamin Disraeli

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: shanejohnson
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43101

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 50
Ahli: 0
Jumlah: 50




  Yang Masuk Ke Sini
shanejohnson: 2 hari yang lalu
wadud: 7 hari yang lalu
IbnuKhaldun: 24 hari yang lalu
muslimin23: 26 hari yang lalu
kasih_kekasih: 30 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: Enjin Pesawat TUDM Hilang


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» Enjin Pesawat TUDM Hilang

Please Mendaftar To Post


Oleh Enjin Pesawat TUDM Hilang

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 21-12-09 13:21


Enjin F-5E TUDM dijual pada syarikat di AS

Enjin pesawat pemintas F-5E milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) disedari hilang pada 2007 telah dijual kepada sebuah syarikat antarabangsa dari sebuah negara yang berpangkalan di Amerika Selatan, kata Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata syarikat antarabangsa itu dipercayai telah mengupah ejen tertentu untuk melarikan enjin pesawat bernilai RM50 juta itu ke luar negara.

"Kementerian akan mengambil tindakan dari segi perundangan peringkat antarabangsa untuk mendakwa syarikat yang terbabit mengupah untuk melarikan enjin itu ke luar negara.

"Mereka yang terbabit dalam kumpulan bawahan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) merupakan pengkhianat kepada negara dan wajar dikenakan undang-undang yang tegas," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Rakan Alam Sekitar di Bagan Datoh hari ini.

Ahmad Zahid mengesahkan semua dokumen mengenai penjualan enjin itu telah diperoleh oleh polis.

"Syarikat antarabangsa itu berminat membeli enjin itu kerana harganya yang murah, kerana ia merupakan alat ganti yang dikategorikan sebagai rosak yang akan diperbaiki," katanya.

Beberapa akhbar tempatan hari ini melaporkan polis menahan empat orang termasuk pegawai TUDM berhubung kehilangan enjin pesawat pemintas F-5E bernilai kira-kira RM50 juta itu.- Bernama



woi kerajaan dan TUDM(pertama kali saya marah)

SIAPA YANG ADA CLEARANCE SAMPAI ENJIN JET PUN BOLEH HILANG DALAM SIMPANAN???????Kenapa BARU SEKARANG TAHU SEDANGKAN IA TERJADI DALAM 2007?????

HABIS PILOT KITA TU NAK PAKAI APA JIKA NEGARA LAIN SERANG????PAKAI AYAH PIN KE????

KALI NI SAYA TAK BOLEH BERSABAR SANGAT

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

tou_aii
WARGA SETIA
Menyertai: 21.04.2007
Ahli No: 29677
Posting: 550
Dari: harajuku

japan   avatar


posticon Posting pada: 22-12-09 13:35


huhuhhuu.... saya pun marah sebab lap top pun kena rembat!!!! tak sangka benda besar pun kena rembat.... isk2...


-----------------
http://biarbetulblog.blogspot.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For tou_aiiProfil   Hantar PM kepada tou_aii   Quote dan BalasQuote

limah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.10.2009
Ahli No: 37835
Posting: 149

blank   avatar


posticon Posting pada: 22-12-09 13:56


ala tak hairan macam mana boleh hilang. adik akak dulu pernah kerja kat ala lumut tempat buat kapal. nama penuh syk lupa dork yard?? harga satu skru untuk kapal rm200-700 sebiji sedangkan benda tu boleh dapat murah dari itu.

pas tu mereka srkg ni tengah cari salah lah sedangkan benda tu org dia yang buat. pok din macam tak tau.

Bookmark and Share

    


  Member Information For limahProfil   Hantar PM kepada limah   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 22-12-09 14:00


Pada 22-12-09 13:56 , limah posting:

!!! QUOTE !!!

ala tak hairan macam mana boleh hilang. adik akak dulu pernah kerja kat ala lumut tempat buat kapal. nama penuh syk lupa dork yard?? harga satu skru untuk kapal rm200-700 sebiji sedangkan benda tu boleh dapat murah dari itu.

pas tu mereka srkg ni tengah cari salah lah sedangkan benda tu org dia yang buat. pok din macam tak tau.


di lumut tu psc naval dockyard yang sana kapal pun tersadai lama sangat lah ni pula buat kapal baru


lah ni enjin ni dijual 50 juta dan hilang 2 tahun lepas....siapa ada kelulusan dan akses ke seua pesawat2 ni????dulu C4 pun hilang dalam simpanan ni enjin pula

ayah pin nak pakai ke enjin tu ke???


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 22-12-09 16:52


/

2 Enjin F5 Pesawat Tempur hilang.

Apakah kita ingin mempertahankan negara dengan taktik ini

Keselamatan negara tidak boleh digadaikan seperti ini untuk mengawal ruang udara negara...

Satu lagi Projek Barisan Nasional.(slogan yang dibangga-bangga kan)


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

tou_aii
WARGA SETIA
Menyertai: 21.04.2007
Ahli No: 29677
Posting: 550
Dari: harajuku

japan   avatar


posticon Posting pada: 23-12-09 12:23


dengar berita tv3 semalam, orang luar dari negara malaysia mungkin terbabit... sah2 ini adalah 1 sindikit


-----------------
http://biarbetulblog.blogspot.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For tou_aiiProfil   Hantar PM kepada tou_aii   Quote dan BalasQuote

limah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.10.2009
Ahli No: 37835
Posting: 149

blank   avatar


posticon Posting pada: 23-12-09 13:43


ala marah2 kat bn pun bila masa ngundi dia juga menang dan jajah negara. terima saja lah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For limahProfil   Hantar PM kepada limah   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 23-12-09 19:38


Pada 23-12-09 13:43 , limah posting:

!!! QUOTE !!!

ala marah2 kat bn pun bila masa ngundi dia juga menang dan jajah negara. terima saja lah.



orang melayu ni jika letak lembu jadi calon bertanding atas tiket bn/umno pun mesti undi lembu juga yang lain takkan tengok punya


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

ardani
WARGA SETIA
Menyertai: 24.06.2008
Ahli No: 33778
Posting: 451
Dari: queensland lake

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 24-12-09 16:29


ni mesti ada kaitan dengan rasuah..bukan kck2 punya enjin boleh hilang..dah stahun baru dapat tau..apa yang pihak bkuasa buat eh?



Bookmark and Share

    


  Member Information For ardaniProfil   Hantar PM kepada ardani   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 24-12-09 16:50


Bagus lah macam tu...nanti kalau malaysia kena serang pasangkan enjin mesin rumput(turbo) kat jet pejuang tu... :lol: :lol: :lol:


-----------------
DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN...


Bookmark and Share

    


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 24-12-09 20:33


statement dari seorang bekas pegawai tentera


Salam ziarah buat semua.

Amat menghairankan apabila Menteri Pertahanan berkata tiada pegawai kanan TUDM yang terlibat dalam kes kehilangan dua buah enjin pesawat F-5E. Apakah Menteri Pertahanan ini tahu bidang tugas sebagai seorang LLP berpangkat Sarjan?

Untuk pengetahuan anda semua, sekiranya enjin pesawat hendak dibawa keluar dari dalam kem ianya mesti melalui satu pemeriksaan yang ketat di balai pengawal. Satu salinan surat kebenaran untuk membawa keluar enjin tersebut akan diperiksa di balai pengawal. Surat tersebut mestilah ditandatangani oleh pegawai kanan TUDM. Sarjan tiada kuasa malah tidak berhak untuk menandatangani surat tersebut.

Jadi, di manakah relevannya seseorang yang berpangkat Sarjan boleh terlibat di dalam kes penjualan enjin jet F-5E yang sedang hangat diperkatakan sekarang? Dan harus diingat enjin tersebut akan dibawa menaiki pesawat untuk menuju ke lokasi yang telah diarahkan. Dan untuk menggunakan pesawat tersebut mana mungkin seseorang yang berpangkat Sarjan diberikan keistimewaan untuk menggunakannya?

Banyak persolan yang tak masuk akal akan timbul jika tiada pegawai kanan TUDM yang didakwa. Saya dengan penuh rasa yakin dan percaya jika disiasat secara telus pasti ramai pegawai-pegawai kanan TUDM yang terlibat. Atau mungkin juga pegawai-pegawai kanan TUDM yang terlibat telah diarahkan berhenti secara terhormat sebelum kes ini menjadi perhatian umum. Siapa tahu?

Saya harap Menteri Pertahanan janganlah memalukan pegawai-pegawai kanan TUDM yang ada kerana seolah-olah kuasa LLP melebihi kuasa yang ada pada pegawai-pegawai kanan TUDM. Walaupun saya telah bersara tetapi bekas anak-anak buah saya tetap memanggil saya dengan panggilan 'Tuan' kerana saya ditauliahkan oleh YDP Agung. Harap Menteri Pertahanan faham maksud saya.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 24-12-09 22:13


What the shame of Malaysia now..aduii segan betul lah...buat event dunia..tapi korupsi tak sudah2..aku ingat kalau zaman ini ada sukan komanwel...entah apa pula hilang...negara agaknya hilang...

sudah-sudah lah tu pak2 menteri..bosan lah dengan drama yang tidak sudah sudah ini..

lepas itu kutip cukai...tahun depan nak jual rumah pun kena cukai..nak jugak duit rakyat..

tahun depan jugak sistem subsidi minyak baru diperkenalkan...dimana rakyat akan diratah cukup-cukup...

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

wawa0605
Warga Rasmi
Menyertai: 09.10.2005
Ahli No: 19690
Posting: 15
Dari: kuala lumpur

france   avatar


posticon Posting pada: 24-12-09 22:21


sekarang dah 2 enjin yang hilang...RM100 juta dah lesap...tapi yang disalahkan pegawai2 bawahan saja....bijak..bijak...

Bookmark and Share

    


  Member Information For wawa0605Profil   Hantar PM kepada wawa0605   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 24-12-09 22:31


Pada 24-12-09 22:21 , wawa0605 posting:

!!! QUOTE !!!

sekarang dah 2 enjin yang hilang...RM100 juta dah lesap...tapi yang disalahkan pegawai2 bawahan saja....bijak..bijak...



dah org bawah tak ada kuasa apa-apa jadi sngn dibuat kmbng htam lah


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

solskjaer
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2004
Ahli No: 10725
Posting: 2644
Dari: manchester united

saudiarabia  


posticon Posting pada: 25-12-09 08:42


Lim Kit Siang adalah bekas SU kepada LKY.

Sejak penubuhan DAP , parti ini sangat menentang peruntukkan wang kerajaan untuk Angkatan Tentera. Kerajaan kita hanya memberi peruntukkan yang jauh lebih kecil untuk ATM berbanding sektor lain seperti pendidikan dan kesihatan. Itu pun DAP bantah dan tentang.

Agenda sebenar DAP adalah untuk melihat ATM kita lemah. ATM yang kuat boleh memberi ancaman kepada keselamatan Singapura agaknya.

Baru-baru ini DAP meminta kerajaan menubuhkan suruhanjaya menyiasat kehilangan enjit jet F5E. Mereka menuntut siasatan bukan sahaja terhad kepada 2 enjin itu sahaja tetapi juga kepada keseluruhan aset ATM. Maksudnya jika ditubuhkan mengikut kehendak DAP, laporan suruhanjaya itu meliputi keseluruhan aset tentera akan didedahkan kepada umum.

Mengapa kita tidak siasat dari mana DAP mendapat punca kewangannya?


-----------------
Manchester United Truly Fans


Bookmark and Share

    


  Member Information For solskjaerProfil   Hantar PM kepada solskjaer   Pergi ke solskjaer's Website   Quote dan BalasQuote

alliaazam
Warga 4 Bintang
Menyertai: 26.02.2007
Ahli No: 28915
Posting: 159
Dari: Damansara

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 25-12-09 21:05


we're lack in national security!BAHAYA itu!!! mana mungkin orang bawah buat semua ni.hal sebegini tentunya org yang 'berpangkat' tinggi.kalau negara lain dah lama menteri letak jawatan sebab melibatkan sekuriti negara. what more can i say...we're living in a BOLEH land:)

Bookmark and Share

    


  Member Information For alliaazamProfil   Hantar PM kepada alliaazam   Pergi ke alliaazam's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 25-12-09 21:36


Pada 25-12-09 21:05 , alliaazam posting:

!!! QUOTE !!!

we're lack in national security!BAHAYA itu!!! mana mungkin orang bawah buat semua ni.hal sebegini tentunya org yang 'berpangkat' tinggi.kalau negara lain dah lama menteri letak jawatan sebab melibatkan sekuriti negara. what more can i say...we're living in a BOLEH land:)



Bolehland,Setupland itu yang sesuai buat malaysia ni


dalam askar ni orang bawah akan dikambinghitamkan oleh orang atas sebab mereka hanya sebut BAIK TUAN jika apa jua arahan yang diberi


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

madyie
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.06.2007
Ahli No: 30270
Posting: 106
Dari: tranung

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 26-12-09 23:54


ni menunjukkan yang sistem prtahanan negara kita mmang sangat lemah...

sedih rasa....nak marah tak boleh,takut lekas tua...

Bookmark and Share

    


  Member Information For madyieProfil   Hantar PM kepada madyie   Pergi ke madyie's Website   Quote dan BalasQuote

Fati_bumbum
Warga 2 Bintang
Menyertai: 13.12.2007
Ahli No: 32000
Posting: 48
Dari: ALoR Setaq

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 27-12-09 11:30


depa curik... depa buat-buat cari... hahah

Bookmark and Share

    


  Member Information For Fati_bumbumProfil   Hantar PM kepada Fati_bumbum   Quote dan BalasQuote

panglima_garang
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.12.2009
Ahli No: 38628
Posting: 154
Dari: KEDAH

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 27-12-09 23:21


Pada 26-12-09 23:54 , madyie posting:

!!! QUOTE !!!

ni menunjukkan yang sistem prtahanan negara kita mmang sangat lemah...

sedih rasa....nak marah tak boleh,takut lekas tua...


Itulah wahai saudaraku, selagi sistem kapitalisme yang rosak ini diterapkan..maka tunggulah kehancuran demi kehancuran..golongan pengambil manfaat bermaharajalela..

Manusia boleh mengeksploitasi apa sahaja hatta harta umum yang diamanahkan kepada kerajaan sekalipun..

Manusia yang ini hilang sifat amanahnya dan melihat manfaat dan keuntungan melebihi segala-galanya..

Apabila sistem islam yang tertegak, khususnya sistem pertahanan yang bersumberkan daripada syariat ada, rakyat atau tentera sendiri akan akan ada sifat amanah..walhal golongan rakyat biasapun akan bersuka rela dengan nawaitu lillahi ta'ala untuk menggabungkan diri dalam 'angkatan ketenteraan negara khilafah' demi Islam tercinta..


-----------------
"MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH"


Bookmark and Share

    


  Member Information For panglima_garangProfil   Hantar PM kepada panglima_garang   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 29-12-09 14:07


Pada 27-12-09 23:21 , panglima_garang posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 26-12-09 23:54 , madyie posting:

!!! QUOTE !!!

ni menunjukkan yang sistem prtahanan negara kita mmang sangat lemah...

sedih rasa....nak marah tak boleh,takut lekas tua...


Itulah wahai saudaraku, selagi sistem kapitalisme yang rosak ini diterapkan..maka tunggulah kehancuran demi kehancuran..golongan pengambil manfaat bermaharajalela..

Manusia boleh mengeksploitasi apa sahaja hatta harta umum yang diamanahkan kepada kerajaan sekalipun..

Manusia yang ini hilang sifat amanahnya dan melihat manfaat dan keuntungan melebihi segala-galanya..

Apabila sistem islam yang tertegak, khususnya sistem pertahanan yang bersumberkan daripada syariat ada, rakyat atau tentera sendiri akan akan ada sifat amanah..walhal golongan rakyat biasapun akan bersuka rela dengan nawaitu lillahi ta'ala untuk menggabungkan diri dalam 'angkatan ketenteraan negara khilafah' demi Islam tercinta..




nak tahu pendapat HT tentang isu ini????


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

SNMA
Warga 5 Bintang
Menyertai: 08.12.2009
Ahli No: 38572
Posting: 379
Dari: SELANGOR

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 29-12-09 21:00


AssaLamu'aLaikum ..

Ha, Rashdin, apa pendapat HT? bagitahu lah .. Wawa nak tau juga ni. Almaklum, berita tak sempat nak update.. Hihi :-D

Bookmark and Share

    


  Member Information For SNMAProfil   Hantar PM kepada SNMA   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 29-12-09 21:45


Pada 29-12-09 21:00 , SNMA posting:

!!! QUOTE !!!

AssaLamu'aLaikum ..

Ha, Rashdin, apa pendapat HT? bagitahu lah .. Wawa nak tau juga ni. Almaklum, berita tak sempat nak update.. Hihi :-D



rashdin bukan ahli HT.....rashdin bertanya pada orang-orang HT di ukhwah.com ni :-D :-D :-D


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

panglima_garang
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.12.2009
Ahli No: 38628
Posting: 154
Dari: KEDAH

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 29-12-09 21:54


Pada 29-12-09 21:45 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 29-12-09 21:00 , SNMA posting:

!!! QUOTE !!!

AssaLamu'aLaikum ..

Ha, Rashdin, apa pendapat HT? bagitahu lah .. Wawa nak tau juga ni. Almaklum, berita tak sempat nak update.. Hihi :-D



rashdin bukan ahli HT.....rashdin bertanya pada orang-orang HT di ukhwah.com ni :-D :-D :-D



Tak kira daripada pihak mana..kalau menggunakan 'pendapat' Islam, itu adalah yang terbaik..

p/s: tutupkan jalan persengketaan wahai ummat


-----------------
"MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH"


Bookmark and Share

    


  Member Information For panglima_garangProfil   Hantar PM kepada panglima_garang   Quote dan BalasQuote

izdham
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 14
Posting: 1521
Dari: german

germany  


posticon Posting pada: 29-12-09 23:37


pelik bila berita ni tersebar. Aku ingatlah enjin tu mesti sebesar kotak mancis agaknya.. yelah 2 tahun baru sedar benda tu hilang. dah lah tu, benda tu kepunyaan org yang mempertahankan negara pula.. kalau benda sendiri pun tak boleh dipertahankan bagaimana lah negara nanti...

Bookmark and Share

    


  Member Information For izdhamProfil   Hantar PM kepada izdham   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 30-12-09 10:12


Pada 29-12-09 23:37 , izdham posting:

!!! QUOTE !!!

pelik bila berita ni tersebar. Aku ingatlah enjin tu mesti sebesar kotak mancis agaknya.. yelah 2 tahun baru sedar benda tu hilang. dah lah tu, benda tu kepunyaan org yang mempertahankan negara pula.. kalau benda sendiri pun tak boleh dipertahankan bagaimana lah negara nanti...



aku rasa mesti ada seseorang yang berpangkat tinggi yang keluarkan enjin ni.LLP mana ada akses macam ni mereka cuma jadi scapegoat


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Hanan

Menyertai: 13.05.2003
Ahli No: 4
Posting: 3991

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 30-12-09 11:18


Maybe David Copperfield yang tolong hilangkan.. huuhu


-----------------



Hargai semasa ada....


Bookmark and Share

    


  Member Information For HananProfil   Hantar PM kepada Hanan   Pergi ke Hanan's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 30-12-09 13:38


Pada 30-12-09 11:18 , Hanan posting:

!!! QUOTE !!!

Maybe David Copperfield yang tolong hilangkan.. huuhu




:-D :-D :-D :-D


dia nak bagi sedekah pada jin dia agaknya


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 30-12-09 13:39


Pada 30-12-09 11:18 , Hanan posting:

!!! QUOTE !!!

Maybe David Copperfield yang tolong hilangkan.. huuhu




:-D :-D :-D :-D


dia nak bagi sedekah pada jin dia agaknya


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

izdham
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 14
Posting: 1521
Dari: german

germany  


posticon Posting pada: 30-12-09 14:02


Pada 30-12-09 13:39 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-12-09 11:18 , Hanan posting:

!!! QUOTE !!!

Maybe David Copperfield yang tolong hilangkan.. huuhu




:-D :-D :-D :-D


dia nak bagi sedekah pada jin dia agaknya

may be agaknya, nak bagi jin dia boleh terbang laju

Bookmark and Share

    


  Member Information For izdhamProfil   Hantar PM kepada izdham   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 30-12-09 14:44


Bagi analisa lebih lanjut sila ke DISEBALIK GHAIBNYA F-5E

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 30-12-09 20:54


Pada 30-12-09 14:44 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

Bagi analisa lebih lanjut sila ke DISEBALIK GHAIBNYA F-5E



!!! QUOTE !!!

Amerika Juga Turut Sibuk, Kenapa?

Di dalam kekecohan isu kehilangan enjin ini diperbincangkan di
dalam negara, tiba-tiba sahaja dilaporkan bahawa Amerika Syarikat
(AS) ‘meminta’ Malaysia menyediakan laporan lengkap berhubung
perkara ini. Mengapa AS begitu ‘berminat’ untuk campur tangan?
Kenapa AS begitu prihatin dengan negara sekecil Malaysia? Akhbar
menyebut bahawa AS ingin mendapatkan laporan lengkap ini atas
alasan mereka adalah negara pengeluarnya. Menjawab kepada
‘permintaan’ negara kafir tersebut, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi
menjelaskan bahawa laporan kehilangan dua tahun lalu itu akan
diperincikan secara kronologi dan dihantar melalui Duta Malaysia
ke AS, Datuk Seri Dr. Jamaluddin Jarjis . Sungguh
cepat Menteri Pertahanan Malaysia ini berusaha untuk menyiapkan
laporan lengkap kepada Washington, walaupun siasatan dalam
negara masih belum selesai. Apa nak buat, ‘tuan’ telah minta
laporan penuh! Baru sahaja AS ‘berdehem’, maka pemimpin
Malaysia terus patuh menjawab ‘yes boss’ dan bersedia
berkhidmat! Sungguh hina apabila melihat pemimpin umat Islam
bersegera tunduk kepada permintaan kuffar Amerika. Ini satu hal,
namun yang lebih penting, jika Zahid Hamidi benar-benar memberi
laporan lengkap kepada AS, ini bermakna satu lagi pengkhianatan
besar telah berlaku terhadap umat Islam secara terbuka. Walaupun
terdapat unsur pengkhianatan atau pecah amanah dalam kes
kehilangan enjin ini, namun kes ini adalah rahsia ketenteraan yang
tidak sepatutnya terbongkar (apatah lagi diserahkan secara
sukarela) kepada pihak musuh. Siasatan hendaklah dilakukan di
peringkat dalam mahupun luar negara, tetapi tidaklah sampai ke
tahap ‘mendedahkannya’ kepada pihak musuh!
Sebagai sebuah negara super power, Kenapa AS perlu kecoh
dengan kehilangan dua enjin teknologi 30 tahun lepas itu? Apakah
dua buah enjin tersebut boleh menggugat kuasa AS? Apa
sebenarnya yang AS mahukan? Atau apakah kedudukan politik di
sebalik semua ini..? Inilah isu yang akan dikupas di dalam Sautun
Nahdhah pada kali ini, di mana secara umumnya kebanyakan
negara umat Islam, sejak runtuhnya Daulah Khilafah hingga kini,
berada di bawah kuasa dan kawalan puak kuffar dari segi bekalan
persenjataan. Majoriti negara umat Islam masih gagal dan tidak
berupaya berdiri sendiri untuk memiliki industri dan teknologi
ketenteraan. Kebanyakan dari pemimpin umat Islam masih melutut
kepada negara kuffar untuk mendapatkan bekalan persenjataan,
walhal perkara ini adalah suatu keharaman. Jika ada pun negara
umat Islam yang mempunyai teknologi ketenteraan sendiri seperti
Pakistan dan Irak, pemimpinnya adalah sekutu dan agen kepada
Barat. Sungguh malang keadaan ini, di mana pemimpin umat Islam
mengambil musuh sebagai sahabat, malah mengharapkan dan
menggunakan senjata perang dari musuh untuk melawan musuh.
Para pemimpin umat Islam kini sudah tidak ada kesedaran dan
keghairahan untuk berusaha memiliki teknologi ketenteraan sendiri.
Mereka masih bergantung kepada musuh dan tunduk kepada
kecanggihan senjata perang musuh, malah tunduk kepada
ketetapan musuh.



yang benda ni saya nak koemen sikit,untuk pengetahuan wuzaraa,US merupakan pengilang kepada pesawat ini jadi mereka masih dan bbertanggungjawab dan perlu untuk mengetahui Kenapa enjin pesawat keluaran mereka lesap begitu saja.......ingat lagi peristiwa tanjung kupang?????masa tu pun pesawat yang jatuh tu adalah buatan US jadi penyiasat dari US perlu tahu apa yang terjadi pada produk mereka.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 30-12-09 22:51


Isu yang dibuat sendiri tak akan ada penyelesaianya. Paling kuat korban seorang kambing hitam tutup muka mengaku curi enjin tersebut. Masuk berita bagi rakyat 22 juta tengok sikit. Isu close macam kes Altantuya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

akasia
WARGA SETIA
Menyertai: 21.03.2006
Ahli No: 23581
Posting: 754
Dari: bandar minyak bumi kenyalang

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 31-12-09 11:51


ALTANTUNYA DAN ALMENANTUNYA...hahaha..
harap-harap kes dapat diselesaikan walaupun tak ada harapan


-----------------
http://www.stormreaders.net/putraborneo


Bookmark and Share

    


  Member Information For akasiaProfil   Hantar PM kepada akasia   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 31-12-09 12:09


mmmmmmmm..

hilang 2007...
tapi dapat tau jan 2009...
hehehe..
pandai tok jib...
kalau tak sure tak dapat jadi pm...

2 tahun tutup...
tiba-tiba buka balik...
hehhee...sapa yang buka ni..
pandai seteru politik tok jib...
zahid hero to zero atau zero to hero...
wahwahwah...

dulu ada 3 perempuan masuk..
hilang dalam log imigresen..
sekarang enjin pula keluo...
macam-macam...
sian kat ketua pengarah...
sure hilang jawatan ni..

ada bom hilang...
ada pesawat tak ada enjin..
selepas ini agaknya ada askar tak ada senapang..
heheheh..
lee kuan yew mesti tengah gelak sakan sekarang ni...
anytime boleh langgo Malaysia..

jika benda ni jadi kat negara luar..
sure menteri tu dah letak jawatan...
tapi kat Malaysia jangan kata enjin pesawat hilang nak letak jawatan..
hilang bangsa dan agama pun dia tetap nak pegang jawatan tu..
hehhe...
apa pun boleh hilang sekarang ni...
selepas ini apa nak hilang lagi tak tau lah..

p/s.. janganlah hilang orang-orang yang tersayang..
        biar hilang mati...jangan hilang dihati...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 31-12-09 15:11


Inilah yang dikatakan apabila "syaitan" berada dalam pejabat..negara pun boleh dijual...


-----------------
Permudahkan dan jangan menyukarkan,gembirakan dan jangan menyusahkan, bersepakat dan jangan berpecah belah.


Bookmark and Share

    


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 31-12-09 15:18


Pada 31-12-09 15:11 , zulman posting:

!!! QUOTE !!!

Inilah yang dikatakan apabila "syaitan" berada dalam pejabat..negara pun boleh dijual...



kerajaan tak ada duit...banyak lah yang akan dilelong nanti. Ada org kata najib cetak duit 50 sesedap hati....tu yang melambung harga barang dipasaran.Saya rasa di bawah najib negara akan lebih banyak berhutang..

negara kita pun tak mustahil jadi 'cagaran' untuk kesinambungan politik najib nanti...


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

    


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 01-01-10 00:51


Pada 31-12-09 15:11 , zulman posting:

!!! QUOTE !!!

Inilah yang dikatakan apabila "syaitan" berada dalam pejabat..negara pun boleh dijual...




jadi Kenapa orang macam ni dipilih?????adakah kita tak ada pilihan lain???


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Fattul_Bari
Warga 3 Bintang
Menyertai: 23.09.2008
Ahli No: 35124
Posting: 100
Dari: NEGERI PASIR DUA BUTIR

turkey   avatar


posticon Posting pada: 01-01-10 11:50


SN201 - DI SEBALIK GHAIBNYA ENJIN F-5E        
Rabu, 30 Disember 2009 20:15
PDF

SN Keluaran 1 Januari 2010



DI SEBALIK GHAIBNYA ENJIN F-5E

Baru sahaja Malaysia berbangga dengan kejayaan menganjurkan Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi (LIMA) 2009 yang berlangsung pada 1 hingga 5 Disember yang lepas, tiba-tiba negara dikejutkan dengan kejadian ‘aneh’ kehilangan enjin pesawat pemintas F-5E milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM). Bukannya sebuah, tetapi dua buah enjin pesawat tersebut hilang sebagaimana dilaporkan oleh akhbar pro-kerajaan sendiri yang dianggarkan berjumlah RM100 juta. Lebih buruk dari itu, bukan sahaja enjin yang hilang, malah seperti yang diakui Menteri Pertahanan sendiri, beberapa peralatan lain turut hilang daripada inventori TUDM dalam kejadian dua tahun lalu itu . Bermula dengan laporan sebuah akhbar tentang kes kehilangan ini, kemudian satu demi satu misteri muncul. Antara persoalan awal adalah, bagaimana kes ini yang berlaku sejak 2007, baru sekarang ‘meletup’, setelah lebih dua tahun? Laporan polis pula dikatakan dibuat setelah 6 bulan kehilangannya.

Pihak polis pula dikatakan mengambil masa lebih kurang setahun ‘menjalankan siasatan’ sebelum merujuk kes ini kepada Peguam Negara, dan Peguam Negara pula, baru sekarang mengatakan bahawa kes ini adalah serius, setelah kes ini terdedah kepada umum, dan mengarahkan polis membuat ‘siasatan lanjut’. Entah berapa lama dan berapa banyak siasatan yang telah dan akan dilakukan, kita pun tidak tahu. Yang pasti, baru sekarang (setelah lebih dua tahun) kita mendengar bahawa pihak atasan dan bawahan TUDM dipanggil polis untuk membantu siasatan. Baru sekarang juga, pihak polis sibuk mencari dalang di sebalik pembelian dan pembolosan enjin ini ke luar negara. Pelbagai andaian telah dibuat berkenaan kejadian yang tidak boleh diterima akal ini. Banyak pihak yang menyindir bahawa kejadian ini adalah paling melucukan dalam sejarah Malaysia. Apa tidaknya, bagaimana mungkin dua buah enjin yang bersaiz kereta mini ini, dimiliki oleh tentera yang prosesnya semestinya dipenuhi dengan aspek keselamatan dari A-Z, boleh ghaib? Dan apa yang lebih memeranjatkan, ia berlaku tatkala Datuk Seri Najib Razak menjadi Menteri Pertahanan di waktu itu. Secara logiknya, mustahil beliau tidak mengetahui perkara ini, malahan Pak Lah sebagai Perdana Menteri (waktu itu) juga tidak tampil dengan apa-apa kenyataan.

Sesungguhnya isu kehilangan enjin ini amat serius dan bukan perkara main-main yang boleh disorokkan atau dibiarkan begitu sahaja oleh kerajaan mahupun pihak polis. Kita bukanlah mahu campurtangan dengan siasatan polis, tetapi kita mahu kes seserius ini disiasat dengan telus, rapi dan mendalam, kerana ia melibatkan rahsia ketenteraan dan pengkhianatan terhadap umat. Ini kerana tentera, polis dan kerajaan adalah pihak-pihak yang bertanggungjawab menjaga keselamatan negara dan menjaga rakyat, bukannya merosakkan negara atau menipu rakyat dengan rasuah dan penyelewengan atau pelbagai skandal lainnya. Pihak yang bersalah mestilah dihukum, tidak kiralah dari kalangan rakyat biasa, tentera mahupun menteri. Dengan terbongkarnya kes kehilangan enjin pesawat F-5E ini, maka terdapat beberapa fakta yang memberikan maklumat baru kepada kita berhubung aspek dan ciri-ciri keselamatan negara yang berada di tangan kerajaan, imigresen, polis dan juga tentera. Hal ini tidak seharusnya dilihat dari aspek tercalarnya ‘maruah’ negara semata-mata, yang sememangnya telah banyak tercalar pun selama ini, tetapi kita hendaklah memahami bahawa ini adalah persoalan pentadbiran dan pemerintahan, khususnya melibatkan ‘struktur perang’ negara. Ia adalah persoalan bagaimana pemimpin dan jentera pemerintahannya menguruskan negara. Ia adalah persoalan ‘amanah’ yang Allah letakkan di bahu mereka untuk menjaga negara dan rakyatnya. Dan ia adalah persoalan dosa dan pahala di atas penyelewengan yang mereka kerjakan. Mereka adalah golongan yang sewajibnya menjaga negara dan rakyat, namun apa yang berlaku adalah sebaliknya. Sekiranya kita harapkan pagar dan pagar memakan padi, maka sudah semestinyalah pagar ini ditukar kepada pagar yang lain.

Amerika Juga Turut Sibuk, Kenapa?

Di dalam kekecohan isu kehilangan enjin ini diperbincangkan di dalam negara, tiba-tiba sahaja dilaporkan bahawa Amerika Syarikat (AS) ‘meminta’ Malaysia menyediakan laporan lengkap berhubung perkara ini. Mengapa AS begitu ‘berminat’ untuk campur tangan? Kenapa AS begitu prihatin dengan negara sekecil Malaysia? Akhbar menyebut bahawa AS ingin mendapatkan laporan lengkap ini atas alasan mereka adalah negara pengeluarnya. Menjawab kepada ‘permintaan’ negara kafir tersebut, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menjelaskan bahawa laporan kehilangan dua tahun lalu itu akan diperincikan secara kronologi dan dihantar melalui Duta Malaysia ke AS, Datuk Seri Dr. Jamaluddin Jarjis . Sungguh cepat Menteri Pertahanan Malaysia ini berusaha untuk menyiapkan laporan lengkap kepada Washington, walaupun siasatan dalam negara masih belum selesai. Apa nak buat, ‘tuan’ telah minta laporan penuh! Baru sahaja AS ‘berdehem’, maka pemimpin Malaysia terus patuh menjawab ‘yes boss’ dan bersedia berkhidmat! Sungguh hina apabila melihat pemimpin umat Islam bersegera tunduk kepada permintaan kuffar Amerika. Ini satu hal, namun yang lebih penting, jika Zahid Hamidi benar-benar memberi laporan lengkap kepada AS, ini bermakna satu lagi pengkhianatan besar telah berlaku terhadap umat Islam secara terbuka. Walaupun terdapat unsur pengkhianatan atau pecah amanah dalam kes kehilangan enjin ini, namun kes ini adalah rahsia ketenteraan yang tidak sepatutnya terbongkar (apatah lagi diserahkan secara sukarela) kepada pihak musuh. Siasatan hendaklah dilakukan di peringkat dalam mahupun luar negara, tetapi tidaklah sampai ke tahap ‘mendedahkannya’ kepada pihak musuh!

Sebagai sebuah negara super power, Kenapa AS perlu kecoh dengan kehilangan dua enjin teknologi 30 tahun lepas itu? Apakah dua buah enjin tersebut boleh menggugat kuasa AS? Apa sebenarnya yang AS mahukan? Atau apakah kedudukan politik di sebalik semua ini..? Inilah isu yang akan dikupas di dalam Sautun Nahdhah pada kali ini, di mana secara umumnya kebanyakan negara umat Islam, sejak runtuhnya Daulah Khilafah hingga kini, berada di bawah kuasa dan kawalan puak kuffar dari segi bekalan persenjataan. Majoriti negara umat Islam masih gagal dan tidak berupaya berdiri sendiri untuk memiliki industri dan teknologi ketenteraan. Kebanyakan dari pemimpin umat Islam masih melutut kepada negara kuffar untuk mendapatkan bekalan persenjataan, walhal perkara ini adalah suatu keharaman. Jika ada pun negara umat Islam yang mempunyai teknologi ketenteraan sendiri seperti Pakistan dan Irak, pemimpinnya adalah sekutu dan agen kepada Barat. Sungguh malang keadaan ini, di mana pemimpin umat Islam mengambil musuh sebagai sahabat, malah mengharapkan dan menggunakan senjata perang dari musuh untuk melawan musuh. Para pemimpin umat Islam kini sudah tidak ada kesedaran dan keghairahan untuk berusaha memiliki teknologi ketenteraan sendiri. Mereka masih bergantung kepada musuh dan tunduk kepada kecanggihan senjata perang musuh, malah tunduk kepada ketetapan musuh.

Negara Islam Wajib Ada Industri Senjata

Islam sebagai sebuah deen (akidah dan cara hidup) yang sempurna telah mengajar umatnya bagaimana untuk mengatur hal-ehwal ketenteraan, bahkan tentera itu sendiri merupakan salah satu struktur Daulah Islam yang berada di bawah kepimpinan Amirul Jihad. Selain itu, Negara Islam juga memiliki satu lagi struktur yang dikenali sebagai Da’irah As-Sina’ah (Bahagian Perindustrian) iaitu suatu bahagian yang mengurusi semua masalah yang berhubungan dengan perindustrian, baik yang berhubungan dengan industri berat seperti industri mesin dan peralatan, pembuatan dan pemasangan alat transportasi (kapal terbang, kapal selam, kereta dan sebagainya), industri bahan mentah dan industri elektronik; mahupun yang berhubungan dengan industri ringan, baik industri itu berupa kilang-kilang yang menjadi milik umum ataupun kilang-kilang milik peribadi. Pelbagai jenis industri ini hendaklah dibangunkan atas asas politik peperangan. Ini kerana, jihad dan perang memerlukan pasukan (angkatan tentera), sementara pasukan, agar mampu berperang, mestilah memiliki persenjataan. Manakala persenjataan itu pula, bagi memenuhi keperluan pasukan hingga ke tahap optimum, tentunya harus ada industri persenjataan di dalam negara, khususnya industri perang. Ini kerana, hubungan kesemua itu adalah begitu erat dengan jihad. Justeru, bagi memastikan Negara Islam memiliki kawalan ke atas semua hal-ehwal peperangan dan militer serta tidak berada di bawah kawalan negara asing dalam masalah tersebut, Negara Islam mestilah mendirikan industri persenjataan sendiri dan hendaklah mampu mengembangkan persenjataannya sendiri.

Hanya dengan cara ini, Daulah Islam akan memiliki kendali atas dirinya sendiri demi mengukuhkan kekuatan dan kedudukannya. Daulah juga harus berusaha memiliki dan menguasai persenjataan yang paling canggih dan paling kuat, tidak kiralah bagaimana bentuk dan rupanya. Dengan begitu, barulah Daulah mampu menggentarkan musuh-musuh Allah, baik musuh yang nyata mahupun musuh yang belum nyata. Demikianlah sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah SWT,

“Dan persiapkanlah oleh kalian untuk menghadapi mereka (musuh) dengan kekuatan apa sahaja yang kalian mampu dan dari kuda-kuda yang ditambatkan untuk berperang (yang dengan persiapan itu) kalian menggentarkan musuh Allah dan musuh kalian dan orang-orang selain mereka yang tidak kalian ketahui sedangkan Allah mengetahuinya” .

Menggentarkan musuh itu tentunya tidak akan terealisasi kecuali dengan adanya persiapan sementara persiapan itu memestikan adanya industri. Jadi ayat tersebut telah menunjukkan wajibnya mendirikan industri ketenteraan. Hal ini dapat dipahami menurut dalalah al-iltizam atau berdasarkan kaedah ma lah yatimmu al-wajib illa bihi fahua wajib (suatu kewajiban yang tidak akan sempurna kecuali dengan adanya sesuatu maka sesuatu itu wajib hukumnya). Demikian pula, dalil-dalil mengenai kewajiban jihad -melalui dalalah al-iltizam- menunjukkan wajibnya mendirikan industri. Dengan persiapan perang yang paling hebat dan paling mampu ini, barulah Daulah Islam dapat mengendalikan dan memenuhi keperluannya sendiri tanpa dipengaruhi atau bergantung kepada negara lain. Daulah bukan sahaja dapat mengeluarkan sendiri persenjataan yang diperlukan, malah dapat mengembangkan dan terus memperhebatkan semua bentuk persenjataan hingga mampu menguasai persenjataan yang paling canggih dan paling hebat berbanding negara kufur.

Atas dasar memenuhi tuntutan ayat ini, maka wajib bagi negara untuk mendirikan industri persenjataan sendiri. Pemerintah tidak boleh (haram) untuk bergantung kepada persenjataan dari negara luar, sebab hal ini akan menjadikan negara-negara pengeksport senjata dapat menekan serta mengawal kehendak dan persenjataan negara, termasuk menentukan ‘kebolehan perang’ negara. Realiti yang kita saksikan di dunia saat ini menunjukkan bahawa negara-negara yang menjual persenjataan (seperti AS) kepada negara lain tidak akan menjual kesemua persenjataannya, khususnya persenjataan canggih. Negara tersebut juga tidak akan menjual persenjataan kecuali disertai dengan syarat-syarat tertentu, termasuk tatacara penggunaan senjata yang dijualnya. Negara tersebut juga tidak akan menjual persenjataan kecuali dalam jumlah yang sesuai menurut pandangannya, bukan menurut permintaan negara yang ingin membeli persenjataan tersebut. Inilah yang menjadikan negara pengeksport senjata sebagai pengendali dan penentu negara pembeli senjata. Hal-hal ini juga memungkinkan negara penjual senjata mengawal kehendak negara pembeli, apatah lagi ketika negara pembeli itu sedang berada dalam situasi perang, yang mana negara tersebut akan memerlukan tambahan persenjataan, alat ganti, peluru dan sebagainya.

Semuanya itu menjadikan ketergantungan negara pembeli terhadap negara penjual persenjataan semakin bertambah dan ketundukan negara tersebut pada kehendak negara penjual juga semakin besar. Hal inilah yang membuat posisi negara penjual semakin kuat sehingga dapat mengendalikan negara pembeli dan menekan serta mengawal kehendak negara pembeli. Sedangkan Allah SWT mengharamkan kita tunduk atau dikuasai oleh orang-orang kafir. FirmanNya,

“Dan Allah sekali-kali tidak memberi jalan kepada orang-orang kafir menguasai orang-orang beriman” .

Dengan tidak mempunyai industri persenjataan sendiri, negara pembeli (seperti Malaysia dan lain-lain negara umat Islam) telah tunduk dan ‘menggadaikan’ dirinya sendiri, menggadai kehendaknya, peperangannya dan institusi negaranya kepada negara yang menjual persenjataan kepadanya. Ini semua berlaku kerana pemimpin negara telah memaksiati Allah dengan tidak menunaikan perintahNya seperti ayat di atas. Semua ini tidak berlaku di masa wujudnya negara Khilafah, di mana Khilafah adalah sebuah negara super power dengan persenjataan yang paling kuat dan paling canggih di dunia sehingga digeruni oleh kawan dan lawan. Ini kerana, para Khalifah menunaikan perintah Allah di dalam menyediakan pasukan untuk berjihad di jalan Allah, tidak seperti mana pemimpin sekular sekarang.

Diberitakan bahawa Rasulullah SAW pernah memerintahkan umat Islam mendirikan industri manjaniq dan dababah. Al-Baihaqi telah menyebutkan riwayat dari Abu Ubaidah ra yang berkata,

“Kemudian Rasulullah SAW mengepung penduduk Thaif dan menggempurnya dengan manjaniq selama 15 hari…”.

Abu Daud juga telah mengeluarkan hadis di dalam Al-Marasil dari Makhul,

“Rasulullah SAW pernah mengempur pendududuk Thaif menggunakan manjaniq”.

Diriwayatkan bahawa Salman adalah orang yang bertanggungjawab dalam industri manjaniq tersebut di mana beliau membuatnya dengan tangannya sendiri.

Berdasarkan ayat dan hadis di atas, wajib bagi Negara Islam membangun sendiri semua industri persenjataannya dan segala hal yang diperlukan termasuk alat ganti (spare part)nya. Hal itu tidak akan tercapai kecuali negara mewujudkan dan menjaga industri beratnya. Jika Daulah Khilafah berdiri dalam masa terdekat nanti, untuk langkah pertama, Khalifah harus membangun perindustrian berat, baik industri berat militer mahupun non-militer. Khilafah juga harus memiliki kilang-kilang untuk memproduksi persenjataan nuklear, pesawat pengintip, peluru-peluru berpandu, satelit-satelit, pesawat tempur, kereta kebal, artileri, kapal selam, kereta perisai, anti peluru dengan pelbagai jenisnya, serta pelbagai persenjataan lainnya baik senjata berat mahupun senjata ringan. Selain itu, Daulah Khilafah juga wajib memiliki industri yang berkaitan dengan kepemilikan umum dan industri-industri ringan yang mempunyai kaitan dengan industri ketenteraan. Semua itu merupakan bentuk-bentuk persiapan yang wajib dipenuhi oleh pemerintah kaum Muslimin dalam rangka memenuhi seruan Allah dan RasulNya demi menegakkan agama Allah di muka bumi.

Khatimah

Wahai kaum Muslimin! Sudah sekian lama kita menyaksikan kepincangan dalam pentadbiran dan pemerintahan negara. Muhasabah dari rakyat sudah lama tidak dihiraukan oleh pemerintah, malahan mereka dari masa ke semasa semakin rakus mengejar keuntungan dengan kedudukan dan kuasa yang ada pada mereka. Malahan dalam perkara yang melibatkan keselamatan negara sekalipun, seperti pembelian pesawat pejuang, kapal selam, peluru dan apa sahaja peralatan perang, ia tidak dilakukan atas dasar untuk berjihad di jalan Allah tetapi atas dasar mendapatkan habuan duniawi. Hilangnya enjin jet pejuang yang tidak pernah digunakan untuk berjuang ini memanifestasikan hilangnya amanah dari orang yang memikulnya. Justeru, wajar sahaja apabila rakyat mendesak agar menteri yang bertanggungjawab meletak jawatan atas apa yang berlaku. Namun, perlu diingat wahai kaum Muslimin, jika menteri yang ada sekarang meletak jawatan, naiknya menteri yang baru tidak akan mengubah situasi selama mana sistem yang diterapkan tetap sistem sekular, bukannya sistem Islam. Sememangnya menteri yang berkenaan wajib bertanggungjawab dan menyiasat dengan serius untuk menyelesaikan kes ini, dan jika mereka perlu meletak jawatan, ia bukanlah kerana hilangnya enjin pesawat F-5E, tetapi kerana hilangnya amanah Allah dalam diri mereka kerana tidak menerapkan hukum Allah di dalam pemerintahan. Itulah sebabnya mereka perlu berundur dan digantikan dengan seorang Khalifah yang akan menerapkan hukum dari Kitabullah dan Sunnah RasulNya. Wallahu a’lam.





Hizbut Tahrir Malaysia

Bookmark and Share

    


  Member Information For Fattul_BariProfil   Hantar PM kepada Fattul_Bari   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 02-01-10 11:34


Pada 02-01-10 10:03 , samudra posting:

!!! QUOTE !!!

F5E Tiger Eye...best juga pesawat ini ..satu-satunya pesawat baru yang dibeli oleh malaysia tanpa menggunakan orang tengah, malaysia mendapat pakej lengkap seperti yang dijanjikan , sehingga sekarang pesawat ini masih baik untuk digunakan. kalau diberi pilihan mengendali pesawat hawk dengan F5E aku tidak akan teragak-agak memilih F5E , enjin pesawat hilang bukan kerja pegawai bawahan , pengkhianat negara ini perlu diadili dan duhukum bunuh ditempat awam walaupun dia seorang jeneral atau menteri.



pesawat ni tak silapnya dibeli dalam tahun 80-90'an kan samudra???

aku pun minat pesawat ni sebab still reliable dan jika dinaiktaraf boleh digunakan pada kadar lebih lama jika tak sampai pesawat B-52.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 03-01-10 14:19


1 malaysia...
rakyat dihulukan...
enjin pesawat diafrika selatankan...
wakaka...

najib pm sepenggal....
lepas 2011 dia pula kena penggal...
hehehhe...
lepas itu boleh apply jadi penggali kubur..

p/s.. penggali lubang saja...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

pejuang_terakhir
WARGA SETIA
Menyertai: 28.08.2007
Ahli No: 30837
Posting: 533
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 03-01-10 16:59


nanti MIG 29N mereka nak lelong,dah sampai masa 'pencen' katanya.bolehlah kita beli.kita buat main lumba2


-----------------
abu muadz


Bookmark and Share

    


  Member Information For pejuang_terakhirProfil   Hantar PM kepada pejuang_terakhir   Quote dan BalasQuote

aisyahfarhah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 21.05.2007
Ahli No: 29995
Posting: 62

malaysia  


posticon Posting pada: 04-01-10 20:33


aiii.. engin di jaga sendiri pun boleh hilang ..
nampak sangat tak ada rasa tanggungjawap dan amanah..
AS sibuk konon-konon rasa bertanggungjawap ..mungkin ada muslihat jahat..
besok2 negara tergadai di tangan kafir tu..
siapa pula nak jawap..
lepas ni apa lah yang nak hilang..
negara maju tapi still pertahann lemah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For aisyahfarhahProfil   Hantar PM kepada aisyahfarhah   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 04-01-10 21:39


Pada 04-01-10 20:33 , aisyahfarhah posting:

!!! QUOTE !!!

aiii.. engin di jaga sendiri pun boleh hilang ..
nampak sangat tak ada rasa tanggungjawap dan amanah..
AS sibuk konon-konon rasa bertanggungjawap ..mungkin ada muslihat jahat..
besok2 negara tergadai di tangan kafir tu..
siapa pula nak jawap..
lepas ni apa lah yang nak hilang..
negara maju tapi still pertahann lemah..



sebab kan tu enjin buatan mereka jadi mereka kena tahu juga mana hasil buatan mereka ni pergi........jika tak memang kena embargo lah negara kita.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 06-01-10 13:30


wakakak...
lawak antarabangsat sungguh si tuan AG kita....
dinyatakan dalam butiran mutiara katanya bahawasanya tidak terbabit para jeneral2 dan orang-orang politikus dalam soal keghaiban enjin pesawat ...
yang jadi dalangnya hanya lah sojar2 bawahan adanya...
heheeh....
memang lah yang buat kerja askar bawahan(takkan pegawai nak usung enjin tu mesti lah kuli nak kena buat)..
tapi arahan dr pegawai atasan..
kalau pegawai atasan tak arah bagaimana boleh kuli2 ni suka-suka nak bawa keluo...
lawak2...
ni semua macam kes altantunya...
yang buat kerja 2 polis tu...
tapi sapa punya arahan...
heehhehh....
ada paham ka sekarang...
so jangan lah kita diperbodohkan lagi...

p/s.. masalahnya ada juga yang tak sedar dia diperbodohkan...
        bodoh betul...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

amirahni
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.06.2006
Ahli No: 24839
Posting: 134
Dari: SHAH ALAM

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 06-01-10 15:18


Itulah.... dengar boleh percaya jangan.
lawak tahun baru gamaknya.
kalau betul 2 org pegawai bawahan terlibat...
kiranya lembab beno lah orang atasannya. baik pak jeneral atau pak menteri.
kena dakwa cuai memantau harta kerajaan (rakyat) dan kakitangan sendiri.
kira macam saman lah
Doktor cuai, saman dengan kementerian kesihatan sekali..


-----------------
BUAT YANG BETUL, BUAT DENGAN BETUL, BUAT BETUL-BETUL


Bookmark and Share

    


  Member Information For amirahniProfil   Hantar PM kepada amirahni   Pergi ke amirahni's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 12:59


Pada 06-01-10 15:18 , amirahni posting:

!!! QUOTE !!!

Itulah.... dengar boleh percaya jangan.
lawak tahun baru gamaknya.
kalau betul 2 org pegawai bawahan terlibat...
kiranya lembab beno lah orang atasannya. baik pak jeneral atau pak menteri.
kena dakwa cuai memantau harta kerajaan (rakyat) dan kakitangan sendiri.
kira macam saman lah
Doktor cuai, saman dengan kementerian kesihatan sekali..




mana boleh orang bawah terlibat.......mereka tu cuma orang suruhan saja bukannya ada clearance bawa keluar enjin pesawat tu pun


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 13:33


wakakaka....
betul itu bro...
pada yang paham tu paham lah..
pada yang tak paham tu entahlah...

kat oversea kalau benda ni jadi sure dah letak jawatan dah...
tapi Malaysia lain sikit...
kita dah kena sindrom tak apa..
hehehhe...

zahid hari ini minta org ramai tak buat spekulasi lagi tentang isu jet ni..
ini kerana kerajaan dah dakwa 2 org ...
wakaka...
malu betul teman dengan org kg teman ni..
adoi lah...
begini ke nak jadi tpm nanti..
parah lah...

p/s.. zaman najib semua hilang...
        c4 hilang...enjin jet hilang..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

pejuang_terakhir
WARGA SETIA
Menyertai: 28.08.2007
Ahli No: 30837
Posting: 533
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 07-01-10 13:43


lepas ni MANPADS pulak kena jual.kita kan ada banyak MANPADS.Kalau hilang satu mesti tak perasan punya


-----------------
abu muadz


Bookmark and Share

    


  Member Information For pejuang_terakhirProfil   Hantar PM kepada pejuang_terakhir   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 13:45


Pada 07-01-10 13:33 , Firdaus_Azimi posting:

!!! QUOTE !!!

wakakaka....
betul itu bro...
pada yang paham tu paham lah..
pada yang tak paham tu entahlah...

kat oversea kalau benda ni jadi sure dah letak jawatan dah...
tapi Malaysia lain sikit...
kita dah kena sindrom tak apa..
hehehhe...

zahid hari ini minta org ramai tak buat spekulasi lagi tentang isu jet ni..
ini kerana kerajaan dah dakwa 2 org ...
wakaka...
malu betul teman dengan org kg teman ni..
adoi lah...
begini ke nak jadi tpm nanti..
parah lah...

p/s.. zaman najib semua hilang...
        c4 hilang...enjin jet hilang..



yang ta faham tu sebab bebal dan tak mahu ambil tahu....terbukti dalam banyak isu saya post tu semua tak mahu ambil tahu.....

rasanya jika NATO buka pangkalan dalam malaysia pun ramai buat tak kisah kan3


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

pejuang_terakhir
WARGA SETIA
Menyertai: 28.08.2007
Ahli No: 30837
Posting: 533
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 07-01-10 13:47


kalau NATO buka pengkalan kat malaysia,kita jual pulak enjin jet NATO.hehehehe


-----------------
abu muadz


Bookmark and Share

    


  Member Information For pejuang_terakhirProfil   Hantar PM kepada pejuang_terakhir   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 14:18


hehehhe..
perisikan malaysia no 1 dr belakang...
dasat2....
kasihan kat sojar2 semua...

p/s.. kalau buka pangkalan nato kat Malaysia ni...
        aku nak masuk tender jual abc...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 07-01-10 20:00


Pada 07-01-10 14:18 , Firdaus_Azimi posting:

!!! QUOTE !!!

hehehhe..
perisikan malaysia no 1 dr belakang...
dasat2....
kasihan kat sojar2 semua...

p/s.. kalau buka pangkalan nato kat Malaysia ni...
        aku nak masuk tender jual abc...



alah,malaysia ni masih dalam dunia dongengan dengan hutan negara konon musuh tak boleh tahan lah dengan hutan kita tu sebab benda ni buat bodoh saja hahahahaha

eh firdaus,askar NATO nak ke makan ABC?????bagi makan yang sedap2 lagi lepas tu nanti boleh join NATO :-D :-D


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 08-01-10 14:26


jual abc saja lah...
tender2 lain semua dah kena sapu dek orang-orang kanan...
aku punya abc special ...
ada campur tapai pulut....

p/s.. tu pun kalau dapat tendernya...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 08-01-10 16:43


Pada 08-01-10 14:26 , Firdaus_Azimi posting:

!!! QUOTE !!!

jual abc saja lah...
tender2 lain semua dah kena sapu dek orang-orang kanan...
aku punya abc special ...
ada campur tapai pulut....

p/s.. tu pun kalau dapat tendernya...



sakit lah perut askar2 NATO tu nanti :lol: :lol: :lol: :lol:

dahlah enjin jet kita hilang ni nak bagi orang sakit pula kena embargo ranap malaysia


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 09-01-10 18:52


hati wa sakit mereka tak tau bro....
mereka tau nak kenyangkan anak bini mereka saja..
patutlah gemuk rosmah tu...

p/s.. maaf terkasar bahasa...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 10-01-10 15:25


Pada 09-01-10 18:52 , Firdaus_Azimi posting:

!!! QUOTE !!!

hati wa sakit mereka tak tau bro....
mereka tau nak kenyangkan anak bini mereka saja..
patutlah gemuk rosmah tu...

p/s.. maaf terkasar bahasa...


betul tu...saya pun sama juga sakit hati dengan orang macam ni

rosmah memang macam tu...ooops ada yang dapat hadiah C4 nanti hehehe


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.185576 saat. Lajunya....