Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 25-09-2022  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Air yang mengapungkan kapal, air juga yang menenggelamkan kapal
-- Kata Bijaksana

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 37
Ahli: 0
Jumlah: 37




  Yang Masuk Ke Sini
wakjaman: 56 hari yang lalu
muslimiman: 61 hari yang lalu
tornado: 80 hari yang lalu


Copy & Paste
Topik: Kamu sahabatku tapi aku bukan sahabatmu..


Carian Forum

Moderator: Administrator
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Copy & Paste
    »» Kamu sahabatku tapi aku bukan sahabatmu..

Please Mendaftar To Post


Oleh Kamu sahabatku tapi aku bukan sahabatmu..

halesolurun_84

Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34446
Posting: 1599
Dari: Jerantut

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 20-12-09 14:39


Di dalam kehidupan ini, kita suka diberi. Disuap adalah kebiasaan manusia. Tidak ramai manusia menggerakkan diri mereka untuk menyuap dan memberi. Sebab itu, lebih ramai manusia tidak mahu berusaha, tetapi hanya menunggu rezeki datang bergolek kepada diri mereka.

Begitu juga dalam persahabatan. Kita biasanya suka menerima. Atau, kita suka apa yang kita beri itu, dibalas semula. Jika tiada timbal balik, maka kita tidak akan bersemangat meneruskannya. Ramai orang menghadapi situasi ini. Akhirnya mereka akan tertanya-tanya”

“Saya dah buat baik pada kawan saya, tetapi dia buat macam tak tahu saja kehadiran saya”

“Saya ada sahabat, tetapi dia tak sayang saya”

“Saya dah hargai dia, tapi dia tak pernah pun hargai saya”

Sebenarnya, hidup ni tak seindah teori. Tidak juga macam drama-drama atau kisah indah di dalam novel. Walaupun sebenarnya, teori itu tidak mustahil direalitikan, dan kisah indah di dalam novel dan drama tak mustahil dibumikan.

Namun kita berhadapan dengan manusia. Manusia ada pelbagai ragam. Apa-apa sahaja boleh terjadi. Justeru, dari mengharap sesuatu yang tidak pasti, lebih baik mempersiapkan diri untuk berhadapan dengan pahitnya realiti.

Jadilah sahabat kepada orang lain, dan jangan sesekali kita tuntut orang lain menjadi sahabat kita.


Berhadapan realiti

Kita sukakan kehangatan ukhwah. Kita suka baca kisah dua sahabat yang kukuh ukhwahnya. Kita juga suka mereka cerita akan dua sahabat yang berpanjangan kasih sayangnya. Saling cinta mencintai, lengkap melengkapi.

Jangan salahkan cerita-cerita itu. Pada saya, cerita-cerita sedemikian perlu wujud dalam hidup kita.

Kita sepatutnya merealitikan cerita-cerita itu dalam kehidupan kita. Cuma realiti hari ini, perkara sedemikian hampir tiada.

Kenapa?

Kerana bukan semua orang yang faham berkenaan ukhwah. Ya, kita sayang sahabat kita. Tetapi, apakah sahabat kita itu faham makna ukhwah macam kita faham?

Kalau kita faham bahawa ukhwah tertinggi adalah itsar(melebihkan sahabat daripada diri sendiri) dan ukhwah terendah adalah berlapang dada, apakah sahabat kita faham perkara yang sama?

Kalau sahabat kita faham, apakah dia kuat untuk menggerakkan kefahamannya di dalam amalan?

Itu sebenarnya, cabaran kita sebagai manusia yang hidup di alam realiti, bukan di dalam novel dan drama.


Jangan lepaskan teori itu
Namun ini tidak bermakna, saya menyuruh anda melepaskan ukhwah anda. Cuma saya hendak membawa anda melihat satu sisi baru.

Dari kita mendambakan balasan sahabat kita, saya senang agar kita melupakan balasan daripada sahabat kita. Ya, jangan harapkan daripada sahabat kita apa-apa.

Dengan ini, anda tidak melepaskan teori-teori ukhwah.

Hakikatnya, teori ukhwah bukan terletak kepada dua hala. Kau bagi, dia balas. Dia baik, kau baik. Tidak. Sebenarnya, teori ukhwah tersimpan dalam satu individu tanpa menuntut individu lain membalasnya.

Ukhwah dibina atas dasar keimanan. Dan dari keimanan berbuahnya keikhlasan.

Keikhlasan ini membuatkan kita bergerak mengasihi sahabat kita tanpa mendambakan balasan apa-apa.

Jangan lepaskan teori ukhwah. Anda adalah manusia yang bertanggungjawab membumikannya.

Anda. Cakap perkara ini dalam diri anda. Jangan tuding perkara ini pada sahabat anda.


Susah
Memang susah. Siapa cakap senang, bohong lah. Tapi inilah dia ukhwah.

Tahu apa yang membuatkan ukhwah itu indah?

Pengorbanan. Tanpa pengorbanan, kita tidak namakan hubungan itu satu ukhwah.

Ya, kita perlu korbankan masa kita untuk sahabat kita. Kita korbankan ruang jiwa kita untuk sahabat kita. Kita korbankan harta kita untuk sahabat kita. Kita korban apa sahaja. Semuanya untuk ukhwah kita.

Itu yang membina ukhwah. Dan pengorbanan kita mestilah berdiri atas keimanan dan keikhlasan, tidak terkeluar dari batas dua perkara itu.

Namun pengorbanan, inilah yang membuatkan manusia sukar merealitikan ukhwah. Berkorban tanpa mendapat apa-apa balasan?

Mesti ada yang berfikir 10 kali akan perkara itu.

Namun siapakah anda untuk mengubah hati orang lain agar mengira kasih sayang anda kepadanya?


Allah jugalah yang membolak balikkan hati
Sebab itu, kita dirikan hubungan kita atas matlamat hendakkan keredhaan Allah SWT. Saya sendiri, tidak akan membina ukhwah dengan orang sekiranya Allah tak suruh. Jadi, kita bina semua ini adalah kerana Allah SWT.

Allah SWT, Dialah yang memberi hidayah. Dialah yang membolak balikkan hati. Kita bina hubungan kita dengan ikhlas, kita harapkan nanti Allah SWT akan bantu lembutkan hati sahabat kita, dan buatkan kita dengan sahabat kita hidup dalam kasih sayang yang hangat.

Namun yang penting, dalam ukhwah ini, kita yang perlu memberi.

Saya suka akan kata-kata seorang ulama’ di Jordan. Saya selalu ulang.

“Hubungan kamu dengan sahabat kamu, adalah tanggungjawab kamu kepada Allah SWT. Kamu tidak mengharapkan balasan daripada sahabat kamu atas kebaikan kamu. Tetapi kamu mengharapkan balasan Allah SWT atas kebaikan kamu. Hubungan sahabat kamu terhadap kamu pula, itu adalah tanggungjawab dia kepada Allah SWT”

Jadi, sebenarnya, untuk kita mendapat timbal balik atas kasih sayang kita kepada sahabat kita, hendaklah kita bergerak membawa dia memahami atas dasar apa ukhwah ini dibina. Kalau dia juga faham bahawa hubungan dia dengan kita, adalah tanggungjawab dia kepada Allah, pastinya dia akan bergerak untuk tidak mensia-siakan kita.

Namun, sahabat kita bukan matlamat kita. Kalau kita kecilkan skop ukhwah ini hanya kepada dua tiga orang di sekeliling kita, maka rugilah kita. Rendahlah ukhwah ini sebenarnya.

Apakah matlamat besar ukhwah?

Matlamat besar ukhwah, adalah untuk manusia-manusia yang beriman kepada Allah SWT duduk di bawah satu bumbung, bergerak dengan satu barisan yang tersusun. Kasih mengasihi kerana Allah, lengkap melengkapi dalam kerja-kerja menyebarkan agama-Nya, mengelak perpecahan agar musuh tidak mampu mengambil peluang daripadanya.

Kenapa kena faham ukhwah?

Kerana itulah.


Penutup: Jadikanlah diri sahabat kita sebagai sahabat kita. Diri kita, nanti dahulu
Saya tengok satu drama. Watak di dalam drama itu berkata:

“The one who demand gentleness from his friends, is not gentle”

Maka jadilah sahabat yang sebenarnya kepada sahabat kita. Jangan kita ungkit kebaikan kita kepadanya. Lalui hidup ini dengan tabah, dan ikhlaskan niat sentiasa kepada Allah SWT. Allah SWT jugalah sebaik-baik pemberi balasan.

Alangkan sebesar zarah pun Allah kira, apatah lagi kebaikan yang kita lakukan kepada sahabat kita.

Jangan sesekali kita hendakkan dia membalas kebaikan kita. Hati manusia bukan macam plastisin. Kita ketuk terus berubah. Alangkan Umar Al-Khattab pun, bukannya kenal Rasulullah terus beriman. Hati manusia perlukan proses yang berpanjangan dan berterusan.

Jangan putus asa dengan persahabatan anda, kasih sayang anda, yang anda rasa tidak berbalas sehingga hari ini.

Ingat lah bahawa, sekarang ini, dia adalah sahabat anda. Tetapi anda mungkin belum menjadi sahabatnya sekarang.

Saya lalui juga perkara ini sebenarnya. Sahabat yang saya sayang, tak hubungi saya pun. Saya, kalau tiga hari tak hubungi dia dah rasa macam sesuatu yang tak kena. Tapi sahabat saya, tak kisah pun. Tunggu saya hubungi baru nak hubungi saya.

Tapi yang selalu saya kata pada diri saya, adalah apa yang saya katakan pada anda sekarang.

Jadikanlah sahabat kita sebagai sahabat kita. Diri kita pada dia, nantilah dulu. Biarlah kita berkorban, dan biarkanlah dia yang masih tidak mampu memahami semua ini. Jangan kita demand apa-apa.

Yang penting, kita dirikan persahabatan kita, hanya untuk mendapat redha Allah SWT, dan memperkuatkan ummah ini. Maka, apa lagi? Ikhlaskan niat, bergeraklah mencapai keredhaan-Nya, dalam persahabatan anda. InsyaAllah, manusia yang ikhlas bersahabat, akan dinaungi Allah pada hari tiada naungan melainkan naungan-Nya.

Hilal Asyraf



Bookmark and Share

    


  Member Information For halesolurun_84Profil   Hantar PM kepada halesolurun_84   Quote dan BalasQuote

syahadahtul_nur
Warga 5 Bintang
Menyertai: 10.09.2008
Ahli No: 34899
Posting: 385
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 20-12-09 15:50


very nice....inilah erti persahabatan yang sebenarnya.baru saya mengerti.


-----------------
ANDAI kota itu peradaban,rumah kami adalah budaya,dan menurut ibu,tiang serinya adalah agama (FT, Tuhan Manusia)


Bookmark and Share

    


  Member Information For syahadahtul_nurProfil   Hantar PM kepada syahadahtul_nur   Quote dan BalasQuote

Hanan

Menyertai: 13.05.2003
Ahli No: 4
Posting: 3991

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 20-12-09 22:43


!!! QUOTE !!!

Jadikanlah sahabat kita sebagai sahabat kita. Diri kita pada dia, nantilah dulu. Biarlah kita berkorban, dan biarkanlah dia yang masih tidak mampu memahami semua ini. Jangan kita demand apa-apa.

Yang penting, kita dirikan persahabatan kita, hanya untuk mendapat redha Allah SWT, dan memperkuatkan ummah ini. Maka, apa lagi? Ikhlaskan niat, bergeraklah mencapai keredhaan-Nya, dalam persahabatan anda. InsyaAllah, manusia yang ikhlas bersahabat, akan dinaungi Allah pada hari tiada naungan melainkan naungan-Nya.


Terima kasih cik soleha atas tazkirah ini. Cukup bermakna. Sahabat kadang-kadang seperti misteri dan teka-teki, namun yang penting kita telah cuba untuk menjadi seorang sahabat. Bersahabat dengan semua dalam menagih keredhaanNya.. InsyaAllah


-----------------



Hargai semasa ada....


Bookmark and Share

    


  Member Information For HananProfil   Hantar PM kepada Hanan   Pergi ke Hanan's Website   Quote dan BalasQuote

broshahir
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22775
Posting: 3376
Dari: Nibong Tebal

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 21-12-09 07:03


Allah memberi untuk kita memberi.
Jika kita mengharapkan setiap orang berterima kasih di atas setiap kebaikan yang kita lakukan, nescaya kita akan sakit jiwa.
Bila susah, barulah orang mencari kita,
Bila senang, segelintir saja yang mengingati kita.
Itulah lumrah berkawan.
Jika bersahabat, lain caranya.
Dialah sahabat di kala susah dan senang.
Di kala orang menghina dan meminggir kita, dialah yang setia bersama kita. Kebiasaannya isteri/suamilah sahabat sejati kita.
Kerana kita saling mengenali.
Terima dan menerima.


-----------------
Anehnya perjalanan masa. Tetapi lebih aneh manusia yang melalaikannya.


Bookmark and Share

    


  Member Information For broshahirProfil   Hantar PM kepada broshahir   Quote dan BalasQuote

ziyah
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2006
Ahli No: 26503
Posting: 477
Dari: negeri beradat

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 21-12-09 19:14


Allah memberi teman untuk kita hargai...
Itulah persahabatan sebenar...
Jika kita nak dihargai dengan dihormati...
Kita hendaklah melakukan yang sama pada orang lain..

Matlamat besar ukhwah, adalah untuk manusia-manusia yang beriman kepada Allah SWT duduk di bawah satu bumbung, bergerak dengan satu barisan yang tersusun. Kasih mengasihi kerana Allah, lengkap melengkapi dalam kerja-kerja menyebarkan agama-Nya, mengelak perpecahan agar musuh tidak mampu mengambil peluang daripadanya.

BETUL..

Allah jugalah yang membolak balikkan hati
Sebab itu, kita dirikan hubungan kita atas matlamat hendakkan keredhaan Allah SWT. Saya sendiri, tidak akan membina ukhwah dengan orang sekiranya Allah tak suruh.

Jadi, kita bina semua ini adalah kerana Allah SWT..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ziyahProfil   Hantar PM kepada ziyah   Quote dan BalasQuote

shahidaanis
Warga Rasmi
Menyertai: 21.12.2009
Ahli No: 38755
Posting: 1
Dari: jb

Johor   avatar


posticon Posting pada: 21-12-09 21:00


baru sekarang saya mngerti apa itu sebuah persahabatan....tak :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For shahidaanisProfil   Hantar PM kepada shahidaanis   Quote dan BalasQuote

sutera_kasih85
WARGA SETIA
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 232
Posting: 2020
Dari: ~~SoMewHerE~~

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 22-12-09 09:25


Bila aku meminta KEKUATAN,

ALLAH memberi aku RINTANGAN agar aku kuat.

bila aku meminta KEBIJAKSANAAN,

ALLAH memberi aku MASALAH agar aku menyelesaikannya.

bila aku meminta KEKAYAAN,

ALLAH memberi aku AKAL agar aku bekerja.

bila aku meminta KEBERANIAN,

ALLAH memberi aku BAHAYA-BAHAYA dan DUGAAN agar aku mengatasinya.

bila aku meminta CINTA,

ALLAH memberi aku ANAK-ANAK TERBIAR untuk aku bantu.

bila aku meminta KURNIA,

ALLAH memberi aku KESEMPATAN.
dalam semua hal…

aku TIDAK MENERIMA apa yang AKU INGINKAN…

tetapi AKU MENERIMA apa yang AKU PERLUKAN…

ternyata doaku telah dikabulkan oleh-Nya…

:bunga: :bunga:

Bookmark and Share

    


  Member Information For sutera_kasih85Profil   Hantar PM kepada sutera_kasih85   Pergi ke sutera_kasih85's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.11392 saat. Lajunya....