Oleh |
Batal wudhuk.. |
haryana
Warga 3 Bintang Menyertai: 16.12.2008 Ahli No: 36356
Posting: 74
Dari: Jaybee
|
Posting pada: 13-02-09 10:03
Saya nak tanya, adakah batal wudhuk jika menantu perempuan tersentuh kulit dengan bapa mertua?.. was was lah.. ----------------- ~~winter cool~~ @@permulaan sabar pahit tapi manis akhirnya~~~
|
PuteraAlamMaya
Warga 2 Bintang Menyertai: 23.01.2009 Ahli No: 36871
Posting: 51
Dari: KL
|
Posting pada: 13-02-09 10:58
ana rasa tak.....sebab kira macam mak ayah kita juga... aperpun mungkin yang arif dalam hal ni boleh bagi jawapan sebenarnya..
|
sutera_kasih85
WARGA SETIA Menyertai: 16.05.2003 Ahli No: 232
Posting: 2020
Dari:
|
Posting pada: 13-02-09 11:44
salamualaik... Perincian tentang mahram (atau orang yang diharamkan nikah) dalam Islam disebutkan dalam surah an-Nisak ayat 23, “Diharamkan atas kamu (mengahwini) ibu-ibumu; anak-anak perempuan kamu; adik beradik perempuan kamu, adik-beradik perempuan bapa kamu; adik-beradik perempuan ibu kamu; anak-anak perempuan dari adik-beradik kamu; ibu-ibumu yang menyusui kamu; saudara perempuan sesusuan; ibu-ibu isterimu (mertua); anak-anak isterimu yang dalam pemeliharaanmu dari isteri yang telah kamu campuri, tetapi jika kamu belum campur dengan isterimu itu (dan sudah kamu ceraikan), maka tidak berdosa kamu mengahwininya; (dan diharamkan bagimu) isteri-isteri anak kandungmu (menantu); dan menghimpunkan (dalam perkahwinan) dua perempuan yang bersaudara, kecuali yang telah terjadi pada masa lampau; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Muslim nabi bersabda, “Sesungguhnya diharamkan (untuk bernikah) saudara sesusuan sebagaimana diharamkan kerana keturunan”. Berpandukan ayat dan hadis ini bolehlah disimpulkan bahawa mahram itu wujud kerana tiga sebab atau keadaan: 1) Mahram Kerana Keturunan a.. Ibu dan bapa kandung, termasuk nenek dan seterusnya ke atas. b.. Anak-anak kandung (anak, termasuk cucu dan seterusnya ke atas) dan anak-anak tiri yang ibu atau bapanya telah kita setubuhi c.. Adik beradik kandung dan adik beradik seibu atau sebapa. d.. Adik beradik ayah dan ibu dan seterusnya ke atas. e.. Anak buah iaitu anak kepada adik beradik kita 2) Mahram Kerana Perkahwinan a.. Ibu bapa mertua iaitu ibu bapa isteri kita. b.. Menantu iaitu suami atau isteri kepada anak kita. 3) Mahram Kerana Susuan a.. Mahram kerana sesusuan adalah sama kategorinya dengan muhrim disebabkan keturunan. Berhubung dengan ayah atau ibu tiri, haram bagi seseorang dinikahi oleh ayah atau ibu tirinya, kalau sudah berjimak dengan ibu atau bapa kandungnya (Tafsir Qurthubi 5/74). Justeru, disebabkan bapa tiri adalah mahram, maka tidak batal wuduk jika seseorang wanita bersentuhan / bersalaman dengan bapa tiri bagi suaminya. sumber: http://www.danialzainalabidin.com/soal-jawab-dr-danial/
|
haryana
Warga 3 Bintang Menyertai: 16.12.2008 Ahli No: 36356
Posting: 74
Dari: Jaybee
|
Posting pada: 14-02-09 15:12
okay,.faham-faham, lagi satu, Apakah hukumnya isteri bersalaman dengan abang kepada suami (abang ipar)? boleh ke? ----------------- ~~winter cool~~ @@permulaan sabar pahit tapi manis akhirnya~~~
|
syemarly
Menyertai: 06.08.2004 Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH
|
Posting pada: 15-02-09 08:42
Pada 13-02-09 10:58 , PuteraAlamMaya posting:!!! QUOTE !!! ana rasa tak.....sebab kira macam mak ayah kita juga...
aperpun mungkin yang arif dalam hal ni boleh bagi jawapan sebenarnya.. ishk, camty=u ka? sepemahaman dan serasanya, wudhuk akan terbatal anatara menantu dan mertua bersilang jantina.. bayangkan, sedangkan dengan pasalngan suami or isteri sendiri pun boleh terbatal, takkan lah pula dengan mertua tak batal?? cuma bila sentuh bab aurat.. aurat menantu dan mertua ni sama saja dengan aurat d depan muhrim lain seperti mak ayah kjita serta adik beradik kita.. namun kalau dengan ipar duai, malah anak saudara kepada pasangan kita pun kena jaga auratnye.. cuma yang specialistnye pada pasangan suami or isteri serta mertuanya sahaja.. jelas tak? btw Kalau ada salah silap tolong betulkan lah ek.. ----------------- :: NoBoDy iS PeRFeCT :: ______________________________________ http://www.mymindstories.blogspot.com/
|
sirat82
WARGA SETIA Menyertai: 17.04.2006 Ahli No: 24251
Posting: 869
Dari: Puncak Jalil
|
Posting pada: 15-02-09 10:11
Pada 13-02-09 11:44 , sutera_kasih85 posting:!!! QUOTE !!! salamualaik...
Perincian tentang mahram (atau orang yang diharamkan nikah) dalam Islam disebutkan dalam surah an-Nisak ayat 23, “Diharamkan atas kamu (mengahwini) ibu-ibumu; anak-anak perempuan kamu; adik beradik perempuan kamu, adik-beradik perempuan bapa kamu; adik-beradik perempuan ibu kamu; anak-anak perempuan dari adik-beradik kamu; ibu-ibumu yang menyusui kamu; saudara perempuan sesusuan; ibu-ibu isterimu (mertua); anak-anak isterimu yang dalam pemeliharaanmu dari isteri yang telah kamu campuri, tetapi jika kamu belum campur dengan isterimu itu (dan sudah kamu ceraikan), maka tidak berdosa kamu mengahwininya; (dan diharamkan bagimu) isteri-isteri anak kandungmu (menantu); dan menghimpunkan (dalam perkahwinan) dua perempuan yang bersaudara, kecuali yang telah terjadi pada masa lampau; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”.
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Muslim nabi bersabda, “Sesungguhnya diharamkan (untuk bernikah) saudara sesusuan sebagaimana diharamkan kerana keturunan”.
Berpandukan ayat dan hadis ini bolehlah disimpulkan bahawa mahram itu wujud kerana tiga sebab atau keadaan:
1) Mahram Kerana Keturunan a.. Ibu dan bapa kandung, termasuk nenek dan seterusnya ke atas. b.. Anak-anak kandung (anak, termasuk cucu dan seterusnya ke atas) dan anak-anak tiri yang ibu atau bapanya telah kita setubuhi c.. Adik beradik kandung dan adik beradik seibu atau sebapa. d.. Adik beradik ayah dan ibu dan seterusnya ke atas. e.. Anak buah iaitu anak kepada adik beradik kita
2) Mahram Kerana Perkahwinan a.. Ibu bapa mertua iaitu ibu bapa isteri kita. b.. Menantu iaitu suami atau isteri kepada anak kita.
3) Mahram Kerana Susuan a.. Mahram kerana sesusuan adalah sama kategorinya dengan muhrim disebabkan keturunan.
Berhubung dengan ayah atau ibu tiri, haram bagi seseorang dinikahi oleh ayah atau ibu tirinya, kalau sudah berjimak dengan ibu atau bapa kandungnya (Tafsir Qurthubi 5/74). Justeru, disebabkan bapa tiri adalah mahram, maka tidak batal wuduk jika seseorang wanita bersentuhan / bersalaman dengan bapa tiri bagi suaminya.
Aku berpegang kepada pendapat ini. Tapi kalau lepas bercerai (menantu), jadi haram balik. ----------------- Wahai orang2 beriman, berselawatlah ke atas nabi muhammad.... Arahan hanya kepada orang yang beriman
|
syemarly
Menyertai: 06.08.2004 Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH
|
Posting pada: 15-02-09 10:18
ishk.. pesolana d atas tu berkenaan bersentuhan kulit dengan mak or bapak tiri ke atau mak or bapak mertua??
|
ibnu_musa
Menyertai: 11.05.2005 Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya
|
Posting pada: 16-02-09 04:33
Pada 14-02-09 15:12 , haryana posting:!!! QUOTE !!! okay,.faham-faham,
lagi satu, Apakah hukumnya isteri bersalaman dengan abang kepada suami (abang ipar)? boleh ke?
abang ipar adalah bukan mahram, yakni tak haram dinikahi (mahram mu'aqqatah - haram dinikahi sementara masih isteri kepada adiknya), tapi bila bercerai nanti, boleh kahwin dengan abang ipar, betulkan saya kalau saya silap! so, hukum dengan abang ipar sama macam hukum dengan lelaki2 bukan mahram yang lain, tak boleh dedah aurat, tak boleh bersentuhan dan sebagainya. wassalam. ----------------- |============================| | ()"*"() | ( 'o', ) |(,,)=(,,)=======================|
|