Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 21-11-2019  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
"Ketahuilah kiranya kebahagiaan orang yang dikuasai oleh kemalasan, maka beratlah mereka untuk berjuang, berlatih dan bekerja untuk sucikan diri dan akhlak."
-- Imam Al-Ghazali

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: shirapaul034
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43098

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 16
Ahli: 0
Jumlah: 16




  Yang Masuk Ke Sini
IbnuKhaldun: 2 hari yang lalu
muslimin23: 4 hari yang lalu
kasih_kekasih: 8 hari yang lalu
syahidatul: 11 hari yang lalu
raudhahasanah: 12 hari yang lalu
drzul-f: 17 hari yang lalu
hafiz_along_83: 18 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: tiada nilai melayu di akhirat


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» tiada nilai melayu di akhirat

Please Mendaftar To Post


Oleh tiada nilai melayu di akhirat

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 25-01-09 10:11


Friday, January 23, 2009
Melayu tiada nilai di akhirat nanti, kata Nik Aziz


KUALA TERENGGANU, 23 Jan: Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyeru masyarakat supaya mengubah istilah daripada membela Melayu kepada memperjuangkan Islam.

Sehubungan itu, beliau mempersoalkan berapakah nilai Melayu di akhirat kelak.

“Membela Melayu, berapa sen harga Melayu di akhirat? Allah tidak tanya di akhirat nanti, awak Melayu atau Cina. Tapi hendaklah membela Islam bukan memperjuangkan Melayu tapi memperjuangkan Islam,” ujarnya ketika berucap pada Majlis Ceramah Perdana Sempena Meraikan Kemenangan Calon Pakatan Rakyat Pilihan raya Kecil Parlimen Kuala Terengganu, di sini, malam semalam.

Turut menyampaikan ceramah ialah Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut.

Justeru beliau yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, jadi tidak usahlah disebut ketuanan Melayu sebaliknya sebutlah ketuanan Islam.

“Selagi sebut ketuanan Melayu, hidup Melayu, hidup Melayu, Cina nak letak di mana, India nak letak di mana?” tanya beliau. Tetapi, katanya kalau disebut ketuanan Islam, ada juga Cina dan India yang beragama Islam.

Ini, jelasnya kerana orang Arab pun tidak semestinya dapat memasuki syurga.

"Bapa saudara nabi bernama Abu Lahab adalah orang Arab. Tapi dinyatakan dalam Quran, Abu Lahab akan masuk neraka kerana tidak memperjuangkan Islam.

”Jadi sebagi bapa saudara nabi, orang Arab yang faham bahasa Arab, yang faham Quran pun tak masuk syurga, apa lagilah orang Melayu yang tak faham bahasa Arab dan Quran,” ujarnya.
Posted by Siasah at 12:15 AM


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

wafie
WARGA SETIA
Menyertai: 28.03.2005
Ahli No: 15378
Posting: 517
Dari: Sabak Bernam Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-01-09 15:10


ya betul apa yang di sarankankan ,oleh itu marilah kita membela dan memperjuangkan islam itu......takbir takbir takbir


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For wafieProfil   Hantar PM kepada wafie   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 26-01-09 10:08


pejuang-pejuang melayu tak nak bagi komen ke?.tak pun buat demonstrasi jalanan membantah kenyataan TGNA ni?.

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

jebat_86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 31.10.2008
Ahli No: 35674
Posting: 121

blank   avatar


posticon Posting pada: 29-01-09 11:23


Apa masalahnya melayu dengan Islam ni? Ada pertentangan ke?? tak faham.. Islam ada msalh ke dengan bangsa??

Bookmark and Share

    


  Member Information For jebat_86Profil   Hantar PM kepada jebat_86   Quote dan BalasQuote

budakbesar
Warga 3 Bintang
Menyertai: 09.05.2005
Ahli No: 16407
Posting: 98
Dari: labuan

Sabah  


posticon Posting pada: 29-01-09 11:34


setuju, sangat setuju.

walaupun aku pangkah BN.

kalau perkara betul, Kenapa aku perlu nafikan. ye tak?

tapikan... ada peristiwa yang aneh tau.

kawan aku, cina. dia SPM 9A1. isi borang matrix, tak dapat masuk. terpaksa merayu. 9A1 merayu, pelik kan??

lepas itu aku ada kawan seorang ni. IC memang Cina, tapi dia Muslimah. SPM 5 A bercampur lain-lain nilai saja, tapi dapat matrix.

bukankah dasar pemerintahan Malaysia turut melindungi mereka yang Islam (walaupun menurut sesetengah fahaman politik, masih belum optimal, pandangan aku, no komen).

jadi macam mana tu?

aku tak ikut sangat parti politik. Aku lagi suka parti yang ada makan2 saja. hik

sebenarnya, apa kah perkara berkaitan islam, yang Malaysia masih kurang, selain pelaksanaan hukum hudud?
ada sesiapa boleh jelaskan? mungkin thread baru?

Bookmark and Share

    


  Member Information For budakbesarProfil   Hantar PM kepada budakbesar   Quote dan BalasQuote

jebat_86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 31.10.2008
Ahli No: 35674
Posting: 121

blank   avatar


posticon Posting pada: 29-01-09 11:56


Matrix sebenarnya dibina untuk org MELAYU aka ISLAM
(perlembagaan Malaysia mendefinisikan org Melayu sebagai org Islam..)
tapi org Melayu sendiri gagal mpertahankan matrix tu..
Nsib baik UiTM dapat dipertahankn lagi(buat masa ni)..
masa depan tak tahulah bagaimana...ish3...

Bookmark and Share

    


  Member Information For jebat_86Profil   Hantar PM kepada jebat_86   Quote dan BalasQuote

budakbesar
Warga 3 Bintang
Menyertai: 09.05.2005
Ahli No: 16407
Posting: 98
Dari: labuan

Sabah  


posticon Posting pada: 29-01-09 12:09


salah tu jebat,
matrix untuk bumiputera. kat sabah sarawak banyak saja bumiputera bukan melayu, bukan islam.
jadi, rasanya, sesiapa beragama islam, automatik dapat kemudahan macam bumiputera lah.
tapi sesiapa bumiputera, belum tentu dapat kemudahan macam org Islam macam tu.

hoho

Bookmark and Share

    


  Member Information For budakbesarProfil   Hantar PM kepada budakbesar   Quote dan BalasQuote

jebat_86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 31.10.2008
Ahli No: 35674
Posting: 121

blank   avatar


posticon Posting pada: 29-01-09 12:35


owh..ok..untuk bumiputera ye..saya silap budak besar..

tapi pointnye kat sini..apa sebenarnya masalah melayu dengan Islam??

itu persoalan utama..:D

Bookmark and Share

    


  Member Information For jebat_86Profil   Hantar PM kepada jebat_86   Quote dan BalasQuote

marul
WARGA SETIA
Menyertai: 04.09.2007
Ahli No: 30924
Posting: 648
Dari: Seremban

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 29-01-09 13:06


Pada 29-01-09 12:35 , jebat_86 posting:

!!! QUOTE !!!

owh..ok..untuk bumiputera ye..saya silap budak besar..

tapi pointnye kat sini..apa sebenarnya masalah melayu dengan Islam??

itu persoalan utama..:D


begini jebat...semua itu tak ada masalah..TGNA mengigatkan supaya umat islam jangan hanya sibuk memperjuangkan dan membela nasib atau nama melayu..tapi lebih memberatkan perjuangan islam...Islam itu adalah kita semua..umat akhir zaman...

umat islam kat Malaysia ni seharusnya sedar dan bersatu menegakkan agama islam..bukan berpecah dalam dalam bermcm2 hal..jangan hanya sibuk membela nasib melayu..tapi sibuk lah membela Islam..

I am Muslim...

p/s:bukan islam hadhari....


-----------------
Assalamualaikum...salam ukhwahfillah...
www.marul-nashirassunnah.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For marulProfil   Hantar PM kepada marul   Quote dan BalasQuote

pukau
WARGA SETIA
Menyertai: 09.06.2004
Ahli No: 9369
Posting: 643
Dari: KL

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 29-01-09 16:08


Harap lepas ni PAS warwarkan ketuanan Islam pula. jangan dok sepi saja bab ni. barulah yang dok sebuk ketuanan Melayu tu ada alternatip. Tapi, nanti DAP marah tak?

Bookmark and Share

    


  Member Information For pukauProfil   Hantar PM kepada pukau   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 29-01-09 17:42


bukankah bagi Allah semua orang itu adalah sama
yang membezakan adalah 'takwa'

ada pula tiba-tiba orang yang berkulit cantik dan tinggi saja boleh masuk syurga


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 29-01-09 20:24


Pada 29-01-09 16:08 , pukau posting:

!!! QUOTE !!!

Harap lepas ni PAS warwarkan ketuanan Islam pula. jangan dok sepi saja bab ni. barulah yang dok sebuk ketuanan Melayu tu ada alternatip. Tapi, nanti DAP marah tak?



sebab tu PAS berperanan dalam PR untuk mentarbiah orang2 DAP.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Amrizal
WARGA SETIA
Menyertai: 20.04.2004
Ahli No: 8529
Posting: 854
Dari: Bumi Allah nan Indah

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 07:37


Zaman nabi dulu pun ada amalan perkauman(assyabiyah) dan nabi tak suka amalan tersebut.

:)

Bookmark and Share

    


  Member Information For AmrizalProfil   Hantar PM kepada Amrizal   Pergi ke Amrizal's Website   Quote dan BalasQuote

marul
WARGA SETIA
Menyertai: 04.09.2007
Ahli No: 30924
Posting: 648
Dari: Seremban

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 08:26


org masih sibuk dengan ideologi politik...

bila diingat kan pasal akhirat..sibuk dikaitkan dengan parti politik...PAS lah..DAP lah..UMNO lah...

Kita saling ingat mengingati..berpesan-pesan...Kalau mesej yang disampaikan oleh TGNA tu pun ada yang tak faham...Lu fikir lah sendiri...

Bookmark and Share

    


  Member Information For marulProfil   Hantar PM kepada marul   Quote dan BalasQuote

shimaku
WARGA SETIA
Menyertai: 11.07.2008
Ahli No: 34002
Posting: 783
Dari: ~Below Da Wind Go To KL~

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 09:25


Pada 29-01-09 17:42 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

bukankah bagi Allah semua orang itu adalah sama
yang membezakan adalah 'takwa'

ada pula tiba-tiba orang yang berkulit cantik dan tinggi saja boleh masuk syurga



sependapat dengan sahabat kita ni... membezakan kita adalah takwa. mudah-mudahan kita tergolong dalam kalangan yang bertakwa.. InsyaAllah.. :welcome:


-----------------
** Keep your friends close,
    And your enemies closer**


Bookmark and Share

    


  Member Information For shimakuProfil   Hantar PM kepada shimaku   Pergi ke shimaku's Website   Quote dan BalasQuote

as-syafie
WARGA SETIA
Menyertai: 25.01.2007
Ahli No: 28366
Posting: 461
Dari: Mesir Darul Ulama'

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 09:27


Pada 30-01-09 09:25 , shimaku posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 29-01-09 17:42 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

bukankah bagi Allah semua orang itu adalah sama
yang membezakan adalah 'takwa'

ada pula tiba-tiba orang yang berkulit cantik dan tinggi saja boleh masuk syurga



sependapat dengan sahabat kita ni... membezakan kita adalah takwa. mudah-mudahan kita tergolong dalam kalangan yang bertakwa.. InsyaAllah.. :welcome:



Insya Allah..
Ameen...

Bookmark and Share

    


  Member Information For as-syafieProfil   Hantar PM kepada as-syafie   Quote dan BalasQuote

pukau
WARGA SETIA
Menyertai: 09.06.2004
Ahli No: 9369
Posting: 643
Dari: KL

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 16:14


Pada 30-01-09 09:25 , shimaku posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 29-01-09 17:42 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

bukankah bagi Allah semua orang itu adalah sama
yang membezakan adalah 'takwa'

ada pula tiba-tiba orang yang berkulit cantik dan tinggi saja boleh masuk syurga



sependapat dengan sahabat kita ni... membezakan kita adalah takwa. mudah-mudahan kita tergolong dalam kalangan yang bertakwa.. InsyaAllah.. :welcome:


Melayu, Cina, India di Malaysia ni berbeza kan? Melayu = Islam, yang lain-lain tu mostly bukan Islam, sampailah dah masuk Islam baru tak ada beza. So, bagaimana itu? sesiapa boleh tolong explain. DAP, 90% bukan Islam.


-----------------
sepi itu indah


Bookmark and Share

    


  Member Information For pukauProfil   Hantar PM kepada pukau   Quote dan BalasQuote

marul
WARGA SETIA
Menyertai: 04.09.2007
Ahli No: 30924
Posting: 648
Dari: Seremban

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 16:25


Pada 30-01-09 16:14 , pukau posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-01-09 09:25 , shimaku posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 29-01-09 17:42 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

bukankah bagi Allah semua orang itu adalah sama
yang membezakan adalah 'takwa'

ada pula tiba-tiba orang yang berkulit cantik dan tinggi saja boleh masuk syurga



sependapat dengan sahabat kita ni... membezakan kita adalah takwa. mudah-mudahan kita tergolong dalam kalangan yang bertakwa.. InsyaAllah.. :welcome:


Melayu, Cina, India di Malaysia ni berbeza kan? Melayu = Islam, yang lain-lain tu mostly bukan Islam, sampailah dah masuk Islam baru tak ada beza. So, bagaimana itu? sesiapa boleh tolong explain. DAP, 90% bukan Islam.



erk.. :berfikir:
Agama dan Politik itu ada bezanya....
rasanya pukau dah jawab sendiri soalan tu...
"masuk islam"....


-----------------
Assalamualaikum...salam ukhwahfillah...
www.marul-nashirassunnah.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For marulProfil   Hantar PM kepada marul   Quote dan BalasQuote

jebat_86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 31.10.2008
Ahli No: 35674
Posting: 121

blank   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 17:33


Pada 29-01-09 13:06 , marul posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 29-01-09 12:35 , jebat_86 posting:

!!! QUOTE !!!

owh..ok..untuk bumiputera ye..saya silap budak besar..

tapi pointnye kat sini..apa sebenarnya masalah melayu dengan Islam??

itu persoalan utama..:D


begini jebat...semua itu tak ada masalah..TGNA mengigatkan supaya umat islam jangan hanya sibuk memperjuangkan dan membela nasib atau nama melayu..tapi lebih memberatkan perjuangan islam...Islam itu adalah kita semua..umat akhir zaman...

umat islam kat Malaysia ni seharusnya sedar dan bersatu menegakkan agama islam..bukan berpecah dalam dalam bermcm2 hal..jangan hanya sibuk membela nasib melayu..tapi sibuk lah membela Islam..

I am Muslim...

p/s:bukan islam hadhari....



haaa.... :-D kalau tak ada masalah sepatutnya xtimbul isu ini.. :jangan:

stujulah dengan cadangan en marul spy lebih mberatkn prjuangn Islam.. dan setuju sangat-sangat "umat islam kat Malaysia ni seharusnya sedar dan bersatu menegakkan agama islam.."

cuma xstuju kalau gunakn agma untuk kpntingn politik. sepatutnya politik diagamakn bukannya agama dipolitikn.. :-D :-D

dan xstuju kalau digunakn dan digadaikn nilai bangsa untuk bpolitik kerana bak kata en marul tadi tak ada masalah antra melayu dengan Islam.. :-D :-D so xtimbul soal hanya sibuk mbela nasib melayu sahaja... :welcome: :welcome:

terima kasih...

Bookmark and Share

    


  Member Information For jebat_86Profil   Hantar PM kepada jebat_86   Quote dan BalasQuote

jebat_86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 31.10.2008
Ahli No: 35674
Posting: 121

blank   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 18:07


Pada 29-01-09 20:24 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 29-01-09 16:08 , pukau posting:

!!! QUOTE !!!

Harap lepas ni PAS warwarkan ketuanan Islam pula. jangan dok sepi saja bab ni. barulah yang dok sebuk ketuanan Melayu tu ada alternatip. Tapi, nanti DAP marah tak?



sebab tu PAS berperanan dalam PR untuk mentarbiah orang2 DAP.



harap-harap cmtulah... :-D

Bookmark and Share

    


  Member Information For jebat_86Profil   Hantar PM kepada jebat_86   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 19:05


Pada 30-01-09 18:07 , jebat_86 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 29-01-09 20:24 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 29-01-09 16:08 , pukau posting:

!!! QUOTE !!!

Harap lepas ni PAS warwarkan ketuanan Islam pula. jangan dok sepi saja bab ni. barulah yang dok sebuk ketuanan Melayu tu ada alternatip. Tapi, nanti DAP marah tak?



sebab tu PAS berperanan dalam PR untuk mentarbiah orang2 DAP.



harap-harap cmtulah... :-D



memang tengah tarbiah orang2 DAP ni.setiap tindakan mesti ada cabaran2 yang mendatang.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

trouver_99
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2004
Ahli No: 6933
Posting: 1603
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 02-02-09 21:27


orang yang mengatakan tiada nilai melayu di akhirat tak berani pun meletakkan manifesto untuk menegakkan undang-undang hudud.siap melenting kata itu pandangan peribadi beberapa tokoh berkenaan menegakkan negara Islam.

tetapi orang yang tidak banyak bicara pasal Islam dengan selamba mengisytiharkan malaysia negara Islam tak kira mendapat tentangan dari sesiapa pun berbanding orang yang beria-ia mahu menegakkan hukum hudud tetapi terkucil-kucil bila DAP sergah

yang ada ketuanan Islam,bukannya ketuanan melayu.jadi peduli apa pasal bahasa melayu...begitu kan.


-----------------

= think Islam , think Globally , think Reality =


Bookmark and Share

    


  Member Information For trouver_99Profil   Hantar PM kepada trouver_99   Quote dan BalasQuote

jebat_86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 31.10.2008
Ahli No: 35674
Posting: 121

blank   avatar


posticon Posting pada: 02-02-09 22:49


Pada 30-01-09 19:05 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-01-09 18:07 , jebat_86 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 29-01-09 20:24 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 29-01-09 16:08 , pukau posting:

!!! QUOTE !!!

Harap lepas ni PAS warwarkan ketuanan Islam pula. jangan dok sepi saja bab ni. barulah yang dok sebuk ketuanan Melayu tu ada alternatip. Tapi, nanti DAP marah tak?



sebab tu PAS berperanan dalam PR untuk mentarbiah orang2 DAP.



harap-harap cmtulah... :-D



memang tengah tarbiah orang2 DAP ni.setiap tindakan mesti ada cabaran2 yang mendatang.



hehe..harap-harap berjaya..harap-harap jangan pulak ditarbiah oleh orang-orang DAP. :-D
sampai bagi tanah secara kekal kepada org Cina kat ngri Perak tu... :jangan: :jangan:

Bookmark and Share

    


  Member Information For jebat_86Profil   Hantar PM kepada jebat_86   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 03-02-09 12:25


Pada 02-02-09 22:49 , jebat_86 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-01-09 19:05 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-01-09 18:07 , jebat_86 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 29-01-09 20:24 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 29-01-09 16:08 , pukau posting:

!!! QUOTE !!!

Harap lepas ni PAS warwarkan ketuanan Islam pula. jangan dok sepi saja bab ni. barulah yang dok sebuk ketuanan Melayu tu ada alternatip. Tapi, nanti DAP marah tak?



sebab tu PAS berperanan dalam PR untuk mentarbiah orang2 DAP.



harap-harap cmtulah... :-D



memang tengah tarbiah orang2 DAP ni.setiap tindakan mesti ada cabaran2 yang mendatang.



hehe..harap-harap berjaya..harap-harap jangan pulak ditarbiah oleh orang-orang DAP. :-D
sampai bagi tanah secara kekal kepada org Cina kat ngri Perak tu... :jangan: :jangan:



kita kena tahu setiap apa yang kita buat dalam dunia ni ada pro dan con tersendiri.jika dilihat balik dulu kan ada buat projek kampung baru masa zaman darurat dengan tujuan untuk mengelak cina bagi sokongan pada komunis.jadi sekarang takkan kita nak biarkan macam tu saja?.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

paku
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.04.2004
Ahli No: 8497
Posting: 179
Dari: Bumi, Bima Sakti

Johor  


posticon Posting pada: 03-02-09 15:45


Melayu adalah ciptaan ALLAH. Melayu tidak ada kuasa. Melayu nak berkuasa semua izin dari ALLAH. Tanpa izin dari ALLAH, walaupun berkumpul semua melayu untuk mencipta kerajaan, tetapi jika ALLAH tidak izinkan, maka tak akan berlaku. Begitu juga jika ALLAH membuat keputusan bahawa melayu pasti dapat memberntuk kerajaan, walau berkumpul semua makhluk untuk cuba menghalang, pasti tidak berjaya.

ps. Aku orang melayu

Bookmark and Share

    


  Member Information For pakuProfil   Hantar PM kepada paku   Quote dan BalasQuote

trouver_99
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2004
Ahli No: 6933
Posting: 1603
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 03-02-09 18:52


jangan nak menipu dengan kaitkan pemberian tanah kepada orang cina tu sama dengan projek kampung baru.jangan pura-pura konon tak tahu info.sewaktu nak bagi tanah,tak perlu pula kata kena minta persetujuan kerajaan persekutuan dulu.bila nak laksanakan hudud,pandai pula tuduh kerajaan persekutuan tak bagi jadi tak boleh buat.yang tanah boleh langgar,bab hudud pandai cari alasan.

http://chedet.co.cc/chedetblog/2009/01/kuala-terengganu.html

4. Sebagai orang yang tidak berparti saya tidak terikat dengan sesiapa.

5. Pada pandangan saya PAS atau UMNO pada waktu ini sama sahaja.

6. PAS bukan alternatif kerana dilihat PAS sanggup membelakangkan prinsip-prinsipnya kerana nak jaga hati parti komponen Pakatan. Orang yang tidak pegang kepada prinsip tidak boleh dipercayai.

7. Sebagai contoh PAS bersetuju bab* diternak di kampung Melayu kerana larangan agama hanya untuk tidak makan daging bab*.

8. Ternak tak apa.

9. Sentuh pun tak apa.

10. Jual pun tak apa kerana ini tidak disebut di dalam Al-Quran.

11. Soalnya apakah sensitiviti orang Melayu tidak perlu diambil kira?

12. PAS juga tak bercakap banyak sekarang berkenaan hukum hudud.

13. Katanya ini rancangan 30 tahun.

14. Demikian juga PAS sanggup beri hakmilik tanah secara berkekalan untuk mendapat sokongan orang Cina.

15. Dasar negara sekarang tanah tidak boleh diberi kepada sesiapa pun secara berkekalan, sama ada Cina, Melayu atau India.

16. Tetapi PAS sanggup membelakangkan dasar negara hanya untuk mendapat sokongan orang Cina. British tidak pernah beri kawasan "New Village" kepada setinggan yang ditempatkan di situ. Tidak ada geran yang dikeluarkan oleh British kepada penduduk New Village. Tetapi pemimpin PAS sanggup bohong kononnya British memberi tanah secara berkekalan kepada setinggan Cina.

17. Semua ini menunjukkan PAS bukan parti yang berprinsip dan bukan pun ikhlas dalam memperjuangkan Islam. PAS tidak boleh dipercayai oleh sesiapa. Ia sanggup "bend backwards" untuk kepentingan politik semasa.


18. UMNO pula tak tahu pilih calon. Yang dipilih ialah bekas Setiausaha Politik Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi. Jelas pilihan calon UMNO tidak memperdulikan sentimen rakyat.

‘Kampung baru dianggap curi hak tanah Melayu’

Oleh HATA WAHARI

KUALA LUMPUR 15 Jan. – Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah bertitah, raja-raja Melayu telah menzahirkan teguran terhadap rancangan penempatan semula kampung baru pada tahun 1950 yang dianggap mencuri hak tanah kepunyaan Melayu.

Baginda yang dalam keadaan sebak semasa menyentuh perkara itu ketika menutup Kongres Ekonomi Islam Ketiga (KEI-3) di sini hari ini bertitah, teguran tersebut dizahirkan dalam Mesyuarat Raja-Raja Melayu pada 24 Mei 1950.

Titah baginda, penempatan semula melalui Rancangan Briggs yang dilancarkan oleh Sir Henry Gurney itu telah menimbulkan rasa kurang senang raja-raja Melayu.

Raja Nazrin bertitah, Rancangan Briggs memberi nikmat kepada 400,000 penduduk setinggan Cina di pinggir hutan berpindah ke kampung baru yang dilengkapkan dengan jalan, bekalan elektrik, air paip, kemudahan sekolah dan kesihatan serta turut dibantu mendapat pelbagai peluang pekerjaan dan kemudahan perniagaan.

Rancangan penempatan tersebut, titah baginda, dilaksanakan ketika masih begitu ramai keluarga Melayu yang tidak memiliki tanah dan dari segi lokasi geografi, kampung baru itu lebih hampir dengan bandar berbanding kawasan pembangunan Felda.

Raja Nazrin bertitah, kemudahan-kemudahan infrastruktur dan sosial yang disediakan di kampung baru juga jauh lebih baik daripada apa yang terdapat di kampung tradisi Melayu.

“Rancangan Briggs sebenarnya menimbulkan rasa kurang senang raja-raja Melayu. Mesyuarat Raja-Raja Melayu pada 24 Mei 1950, menzahirkan teguran terhadap rancangan penempatan semula yang dianggap mencuri hak tanah kepunyaan Melayu.

“Raja-raja Melayu malah pernah menzahirkan kebimbangan terhadap pelantikan Sir Henry Gurney sebagai Pesuruhjaya di Tanah Melayu pada tahun 1948 berasaskan kepada kebimbangan Duli-duli Tuanku itu terhadap apa yang dilakukan oleh Gurney ketika bertugas sebagai Setiausaha Negara di Palestin terhadap penduduk Arab,” titah baginda.

Raja Nazrin bertitah, peneroka tanah rancangan Felda hanya berpeluang melalui penghidupan di perkampungan moden 11 tahun selepas dinikmati oleh penduduk-penduduk kampung baru yang dibangunkan melalui Rancangan Briggs itu.

“Bayangkan betapa nasib lebih 112,000 keluarga desa berkemungkinan berada di dalam kategori miskin tegar sekiranya Felda tidak pernah wujud di negara ini,” titah baginda.

Raja Nazrin bertitah, rancangan pembukaan tanah melalui Felda adalah contoh ketara kejayaan gemilang program fardu kifayah yang bukan sahaja berjaya mengatasi masalah kemiskinan bagi ribuan keluarga Islam malah turut membawa mereka menerokai kejayaan yang lebih luas dan besar.

Titah baginda, kejayaan sesuatu idea begitu juga kejayaan sesuatu dasar bergantung pada kejayaan melepasi ujian di peringkat pelaksanaan.

Menurut baginda, Tabung Haji dan Felda bermula daripada satu idea, digubal dasar untuk memberikan roh kepada idea itu lalu ditubuhkan institusi bagi memberikan kerangka dan diterjemahkan kepada projek serta diuji pada peringkat pelaksanaan.

jom kita buat sedikit pengiraan.

Keluasan Tanah Sek. main. Persendirian Cina (SMPC)
400 hektar = 9 buah SMPC
Maknanya Purata 1 SMPC = 44 hektar (105 ekar)

Keluasan Tanah SAR Persendirian (SARP)
200 hektar = 18 SAR Persendirian (9 Sek main Agama Rakyat + 9 Sek Agama Rendah)
Maknanya Purata 1 SARP = 11.11 hektar (26 ekar)

105 ekar vs 26 ekar (gula-gula)

Siapa untung?
http://www.pemudaumno.org.my/modules.php?name=News&file=article&sid=7921

!!! QUOTE !!!

Beliau berkata, semasa sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) baru-baru ini, Menteri Besar menjelaskan ia dilakukan untuk mendapatkan pulangan hasil yang tinggi kepada kerajaan negeri.

"Selepas diasak bertubi-tubi Kenapa perkara yang sama tidak diberikan kepada penduduk di Rancangan Perkampungan Tersusun serta kampung tradisional yang lain, barulah beliau akur dan memberi persetujuan," katanya.


-utusan


-----------------

= think Islam , think Globally , think Reality =


Bookmark and Share

    


  Member Information For trouver_99Profil   Hantar PM kepada trouver_99   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 04-02-09 00:00


menipu?.hanya dengan memberi berita dari sumber2 seperti pemuda umno,utusan dan blog orang yang pernah zalimi polan bin si polan tu saja ke?.


ni ada lagi penjelasan

Fitnah UMNO di Perak Yang Bahaya: Pemberian Hak Milik Kekal Kepada Kampung Baru dan Kampung Tersusun

Terdapat satu fitnah yang bagi saya sangat bahaya terhadap Kerajaan Pakatan Rakyat Perak. Fitnah tersebut adalah kononnya pemberian hak milik 999 tahun/kekal kepada kampung baru adalah mengadaikan hak orang Melayu di Perak dan kononnya orang Cina sudah mengusai pentadbiran kerajaan Perak melalui PAS.Here is the beginning of my post. And here is the rest of it Hakikatnya UMNO takut kerana isu pemberian hak milik kepada Kampung Baru dan Kampung Tersusun ini adalah janji Barisan Nasional sejak sekian pilihanraya.

Saya pula merasakan fitnah ini adalah bahaya kerana saya telah mendengar fitnah ini dari adik Ipar saya yang mempunyai kakak Ipar di Ipoh. Ertinya fitnah ini telah meluas dan merebak hampir seluruh masyarakat Melayu Perak dan sekarang sedang merebak ke Selangor.

Saya membaca temuramah MB Perak, Dato' Seri Nizar Jamaluddin bersama Suara Keadilan (Bil 154, 5-12 November 2008, masa 16-17). Di dalam temuramah tersebut dinyatakan oleh Dato Seri Nizar:

" Kampung Baru paling ramai penduduk di Malaysia adalah di Perak. Ia didirikan di zaman darurat di mana kerajaan ketika itu membawa kaum Cina ke kampung baru bagi mencegah anasir komunis.

Ada 134 kampung baru yang melibatkan 65k keluarga. Dalam Kanun Tanah Negara Kampung Baru sudah tidak boleh dibuka lagi. Kalau kesemuanya diberikan hak milik kekal, ia hanya melibatkan tanah 5000 ekar sahaja yang mana 80% penduduk adalah kaum Cina.

Begitu juga Kampung Tersusun yang mempunyai hampir 75k keluarga di mana 70% penduduknya orang Melayu. Ia juga hanya melibatkan 7k ekar.

Kita tidak memberikan tambahan tanah tetapi kita hanya tukarkan daripada pajak kepada hak milik kekal. Kerajaan juga mendapat pendapatan RM330juta. Kalau dulu penduduk kampung baru ada pajakan 99 tahun dan kalau tanahnya disandar kepada bank mereka akan mendapat sedikit nilai sahaja. Sekarang kalau tanahnya jadi hak milik kekal bank akan berikan pinjaman maksima. Penduduk boleh gunakan wang tersebut untuk meningkatkan imej persekitaran rumah mereka.

Kerajaan BN menjadikan isu ini untuk memancing undi"

Sekarang sudah terang lagi bersuluh. Segalanya adalah fitnah UMNO untuk memburukkan kerajaan Pakatan Rakyat Perak. Setelah ditolak secara borong oleh pengundi Cina dan India pada PRU lepas, maka UMNO hanya bergantung nyawa kepada 60% pengundi Melayu yang mengundi mereka dahulu (kerana 40% pengundi Melayu telah mengundi Pakatan Rakyat di Perak).

Tidak ada penguasaan DAP ke atas kerajaan Perak, tidak ada penguasaan orang Cina ke atas kerajaan Perak, tidak ada pengurangan kekuasaan orang Melayu dalam pentadbiran kerajaan negeri Perak. Segalanya hanyalah fitnah dari UMNO.

Sebenar-benarnya, fitnah ini ditumpukan kepada pekerja2 kerajaan negeri supaya diharapkan mereka akan belot kepada kerajan negeri atas dasar mempertahankan kekuasaan orang Melayu di Perak. Itu sahaja.

Memainkan isu perkauman ini menunjukkan UMNO adalah desperado. Al maklumlah, sumber kewangan UMNO diperingkat cawangan dan bahagian selama ini datang dari kerajaan negeri. Sekarang ini sumber ini telah kering seperti gurun Sahara di musim panas. Cawangan-cawangan UMNO macam tak bermaya, nak buat program pun tak ada duit.

Hasilnya aktiviti yang mereka mampu lakukan adalah menyebarkan fitnah seperti ini.

Ingatlah nasihat dari kawan saya yang bekas UMNO:

"Sekiranya ada orang UMNO berkata Tuhan itu Satu, jangan percaya. Bukan kerana kenyataan itu tidak benar tetapi kerana yang bercakap itu adalah orang UMNO"

Tulang Besi


http://www.malaysiawaves.com/2008/11/fitnah-umno-di-perak-yang-bahaya_07.html


Hasil Kajian ringkas

Isu pemberian Milikan Tanah oleh Kerajaan Negeri Perak

Kepada Pemilik di Kampung Tersusun dan Kampung Baru

Oleh: Aliff Bin Basri

Wakil Kampus Borneo BERSATU

1) Kerajaan Negeri 1_478625074lwajar meneruskan hasrat untuk mengagihkan 110,000 milikan tanah yang terdapat di Kampung Baru dan kampung Tersusun. Ini memang selaras dengan tanggungjawab kerajaan negeri untuk member hak kepada pihak yang sepatutnya. Ini turut disokong oleh Dr. Ahmad Atory Hussein, seorang pensyarah Fakulti Pengurusan Awam dan Undang-undang UUM. Menurut beliau, pertikaian ini berlaku mungkin disebaban perbezaan ideologi antara kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri. Tetapi apa salahnya sekiranya tanah itu diberi kepada penduduk kampung terbabit.(Utusan Malaysia, 26 Disember 2008, hlmn. 4)

2) Dari sudut perundangan, kerajaan negeri sebaiknya menunggu mesyuarat Majlis Tanah Negara untuk mendapatkan keputusan selepas perbincangan bersama Kerajaan Persekutuan. Ini seperti yang termaktub di dalam Perkara 91(5) Perlembagaan Persekutuan yang berbunyi:”Menjadi kewajipan perlombongan Majlis Tanah Negara untuk membentuk, dari semasa ke semasa, dengan berunding dengan Kerajaan Persekutuan, Kerajaan-Kerajaan Negeri dan Majlis Kewangan Negara suatu dasar negara untuk memajukan dan mengawal penggunaan tanah di seluruh Persekutuan bagi, pertanian, perhutanan atau apa-apa maksud lain, dan untuk mentadbirkan mana-mana undang-undang yang berhubungan dengannya; dan Kerajaan-Kerajaan Persekutuan dan Negeri hendaklah mengikuti dasar yang dibentuk sedemikian.”

Proses ini sebenarnya melengkapkan prosedur yang dibuat kerajaan negeri seperti yang terdapat di dalam Seksyen 76 Kanun Tanah Negara di mana pemberian tanah adalah dibawah hak kerajaan negeri. Kerajaan Negeri berhak menentukan status atau keputusan yang dibuat seperti menurut klausa ‘keadaan khas’ yang diperuntukan. Kerajaan Negeri harus memepertahankan hujah untuk meneruskan keputusan yang dibuat disetiap mesyuarat yang berlaku di antara kerajaan negeri dengan kerajaan persekutuan. Ini perlu dilakukan kerana pihak Kerajan Negeri lebih arif tentang apa yang dilakukan di negerinya sendiri.

3) Kerajaan Negeri tidak perlu terperangkap dengan propaganda yang dilakukan oleh pihak lawan kerana ia merupakan tindakan provokatif yang saya percaya bertujuan untuk menidakkan usaha pihak Kerajaan Negeri untuk berkhidmat kepada rakyat negeri Perak. Pada mereka, mereka lebih suka rakyat menerima keputusan atau sebarang imbuhan yang diberikan oleh pihak mereka sendiri kepada rakyat.

Keputusan ini juga bukan merupakan gimik politik, tetapi ia adalah sebagai tanggungjawab Kerajaan Negeri untuk melaksanakan tanggungjawab menurut prioriti(awlawiyyat) yang telah dipertimbangkan. Dari sudut politik, sekiranya keputusan ini dilaksanakan, ia mampu untuk meningkatkan lagi sokongan rakyat terhadap Kerajaan Negeri di bawah Pakatan rakyat.

http://siswaperak.com/v1/2009/01/04/isu-pemberian-milikan-tanah-oleh-kerajaan-negeri-perak/

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

trouver_99
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2004
Ahli No: 6933
Posting: 1603
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 04-02-09 09:44


apa benda penjelasannya.yang banyak ulang,fitnah saja.lagi elok media perdana dari akhbar yang mengatakan "Presiden EU kagumi Nik Aziz" padahal tak pernah pun datang melawat.dulu menipu pasal mahligai mahathir tu pun tak serik serik lagi.kasihan bung anwar kena zalim ye.siap beronggeng "ajijah tak datang" lagi.kena racun arsenik dalam penjara tapi bila keluar terus sihat walafiat.ajaib abang anwar ni.Kenapa bab hudud tak mahu langgar arahan dari persekutuan juga yang larang buat.

pertanyaan,Kenapa bagi sampai 999 tahun kat orang cina dan 99 tahun saja dekat orang melayu?

jawapan,ni fitnah belaka.jangan percaya akhbar perdana.mereka memang nak goyahkan pakatan rakyat.biasa lah puak puak umno kalau dah kalah.dengki tak habis-habis.kalau orang umno cakap apa pun jangan percaya.orang pakatan rakyat saja yang maksum betul belaka tak pernah buat salah.kalau ada buat salah mesti fitnah.orang umno semuanya sesat.orang umno cakap Tuhan ada satu pun jangan percaya.

pemerhati,menjawab soalan ataupun lari dari soalan?soalan tak berjawab pun.

!!! QUOTE !!!

Mengulas lanjut, Zambry turut mempertikaikan langkah kerajaan negeri memberi potongan premium sehingga 80 peratus ke atas tanah berkenaan.

"Apa yang menghairankan Kenapa kerajaan negeri mengenakan bayaran hanya 50 peratus kepada tanah pajakan lain.

"Ini yang menimbulkan tanda tanya. Kalau dahulu atas alasan menjana pendapatan kerajaan, sekarang lain pula alasannya," katanya.

Dalam perkembangan lain, Zambry berkata, alasan Menteri Besar bahawa adalah berdosa sekiranya tidak memberikan penduduk tanah hak milik kekal sama sekali tidak boleh diterima.

"Adakah tindakan kerajaan negeri sebelum ini yang memberikan hak milik tanah untuk tempoh 99 tahun satu dosa.

"Hukum dan alasan apa yang diguna pakai oleh Menteri Besar sehingga sanggup mempermainkan hukum agama," katanya.

Zambry berkata, beliau juga kesal dengan kenyataan Menteri Besar yang meminta pihak tertentu agar tidak memperbesarkan isu hak milik tanah kekal itu kerana ia melibatkan hanya 0.01 peratus sahaja keluasan tanah negeri ini.

"Adakah keluasan tanah itu diukur termasuk melibatkan hutan simpan kekal serta Taman Negeri Belum.

"Apakah 0.01 peratus itu dikira daripada jumlah tanah yang dijadikan tapak kediaman atau keseluruhan tanah termasuk kawasan hutan simpan," katanya.

Beliau berkata, kenyataan itu seolah-olah memberi gambaran kepada rakyat bahawa mereka tidak menerima sebarang kesan.

"Menteri Besar perlu memperjelaskan perkara ini kepada rakyat dan tidak terus berdolak-dalik," katanya.



-----------------

= think Islam , think Globally , think Reality =


Bookmark and Share

    


  Member Information For trouver_99Profil   Hantar PM kepada trouver_99   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 04-02-09 11:28


apa salahnya nak nyanyi untuk isteri?.kurang2 dia dah balik parlimen sekarang dah buat banyak pembongkaran2.yang pasal saut lagi tu maklumlah kadang-kadang akhbar buat silap juga jadi tak perlulah diperbesarkan.


pertanyaan,Kenapa bagi sampai 999 tahun kat orang cina dan 99 tahun saja dekat orang melayu?

Kerajaan Pakatan Rakyat negeri Perak yang diterajui oleh Pas telah menganugerahkan 11hak milik selama-lamanya untuk kampung baru kuala Rui, Grik baru-baru ini. Terdapat 134 kampung baru seperti ini diseluruh negeri Perak (yang terbanyak di Malaysia).

Janji menganugerahkan tanah kediaman sahaja bagi kampung-kampung Tersusun (RPT) dan kampung-kampung Baru dibuat dalam tawaran PRU-12, hanya oleh Barisan Alternatif (PAS + PKR) dan bukanya oleh DAP. Bahkan DAP tiada membuat sebarang tawaranpun kerana tidak berkeyakinan bolih menang PRU-12 bagi seluruh negeri Perak.

Namun setelah bergabung (BA + DAP) bagi membentuk kerajaan Pakatan Rakyat pada 9 Mac 2008, maka kerajaan PR (DAP, PKR dan PAS) menunaikan janji tersebut disamping janji-janji yang lain yang termaktub didalam tawaran asal BA, yang mana menjadi tanggungjawab kerajaan PR untuk memenuhinya. Ketika itu diluaskan tawaran ini sehingga merangkumi kampong adat orang asli juga.

Bagi melaksanakan tawaran tanah kediaman hak milik selama-lamanya ini, ia memakan masa tak kurang 7 bulan bagi kerajaan mengkaji dan menterjemahkan serta menafsir peruntukan undang-undang serta kanun Tanah Negara dan peraturan tanah Negeri. Ini termasuk juga peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan beserta Jadual sekali.

Pandangan dari berbagai sudut termasuk (Legal Opinion) oleh pakar-pakar tanah, syarikat-syarikat guaman, Bar Council dan pentadbir tanah telah diteliti dan akhirnya membolihkan perlaksanaanya. Ini termasuk formula penetapan kadar premium yang lebih tinggi dari pajakan. (Di anggarkan jika semua memilih untuk memohon hak-milik selama-lamanya bagi kampung-kampung baru sahaja, kerajaan akan mendapat pertambahan dana tak kurang dari RM300juta, tanpa memberi tanah baru.)

Maka tawaran dibuka dan arahan dikeluarkan melalui pejabat tanah daerah bagi pemberitahuan serta mula menerima permohonan dari rakyat yang berada dikedua-dua kampung tersebut. Permohonan telah diterima diseluruh negeri khusus didaerah-daerah yang terdapat banyak penempatan kampung baru dan juga RPT. Prosesan dibuat dan kebetulan pejabat tanah daerah Grik terawal mengeluarkan hakmilik selama-lamanya yang telah dapat dianugerahkan kepada 11 orang pemohon tersebut. Pada masa yang sama hakmilik kepada orang Melayu bagi tanah pertanian yang jauh lebih luas juga dikeluarkan.

Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM



trouver baru balik BTN ke?.

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 04-02-09 11:28


apa salahnya nak nyanyi untuk isteri?.kurang2 dia dah balik parlimen sekarang dah buat banyak pembongkaran2.yang pasal saut lagi tu maklumlah kadang-kadang akhbar buat silap juga jadi tak perlulah diperbesarkan.


pertanyaan,Kenapa bagi sampai 999 tahun kat orang cina dan 99 tahun saja dekat orang melayu?

Kerajaan Pakatan Rakyat negeri Perak yang diterajui oleh Pas telah menganugerahkan 11hak milik selama-lamanya untuk kampung baru kuala Rui, Grik baru-baru ini. Terdapat 134 kampung baru seperti ini diseluruh negeri Perak (yang terbanyak di Malaysia).

Janji menganugerahkan tanah kediaman sahaja bagi kampung-kampung Tersusun (RPT) dan kampung-kampung Baru dibuat dalam tawaran PRU-12, hanya oleh Barisan Alternatif (PAS + PKR) dan bukanya oleh DAP. Bahkan DAP tiada membuat sebarang tawaranpun kerana tidak berkeyakinan bolih menang PRU-12 bagi seluruh negeri Perak.

Namun setelah bergabung (BA + DAP) bagi membentuk kerajaan Pakatan Rakyat pada 9 Mac 2008, maka kerajaan PR (DAP, PKR dan PAS) menunaikan janji tersebut disamping janji-janji yang lain yang termaktub didalam tawaran asal BA, yang mana menjadi tanggungjawab kerajaan PR untuk memenuhinya. Ketika itu diluaskan tawaran ini sehingga merangkumi kampong adat orang asli juga.

Bagi melaksanakan tawaran tanah kediaman hak milik selama-lamanya ini, ia memakan masa tak kurang 7 bulan bagi kerajaan mengkaji dan menterjemahkan serta menafsir peruntukan undang-undang serta kanun Tanah Negara dan peraturan tanah Negeri. Ini termasuk juga peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan beserta Jadual sekali.

Pandangan dari berbagai sudut termasuk (Legal Opinion) oleh pakar-pakar tanah, syarikat-syarikat guaman, Bar Council dan pentadbir tanah telah diteliti dan akhirnya membolihkan perlaksanaanya. Ini termasuk formula penetapan kadar premium yang lebih tinggi dari pajakan. (Di anggarkan jika semua memilih untuk memohon hak-milik selama-lamanya bagi kampung-kampung baru sahaja, kerajaan akan mendapat pertambahan dana tak kurang dari RM300juta, tanpa memberi tanah baru.)

Maka tawaran dibuka dan arahan dikeluarkan melalui pejabat tanah daerah bagi pemberitahuan serta mula menerima permohonan dari rakyat yang berada dikedua-dua kampung tersebut. Permohonan telah diterima diseluruh negeri khusus didaerah-daerah yang terdapat banyak penempatan kampung baru dan juga RPT. Prosesan dibuat dan kebetulan pejabat tanah daerah Grik terawal mengeluarkan hakmilik selama-lamanya yang telah dapat dianugerahkan kepada 11 orang pemohon tersebut. Pada masa yang sama hakmilik kepada orang Melayu bagi tanah pertanian yang jauh lebih luas juga dikeluarkan.

Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM



trouver baru balik BTN ke?.

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 04-02-09 11:28


apa salahnya nak nyanyi untuk isteri?.kurang2 dia dah balik parlimen sekarang dah buat banyak pembongkaran2.yang pasal saut lagi tu maklumlah kadang-kadang akhbar buat silap juga jadi tak perlulah diperbesarkan.


pertanyaan,Kenapa bagi sampai 999 tahun kat orang cina dan 99 tahun saja dekat orang melayu?

Kerajaan Pakatan Rakyat negeri Perak yang diterajui oleh Pas telah menganugerahkan 11hak milik selama-lamanya untuk kampung baru kuala Rui, Grik baru-baru ini. Terdapat 134 kampung baru seperti ini diseluruh negeri Perak (yang terbanyak di Malaysia).

Janji menganugerahkan tanah kediaman sahaja bagi kampung-kampung Tersusun (RPT) dan kampung-kampung Baru dibuat dalam tawaran PRU-12, hanya oleh Barisan Alternatif (PAS + PKR) dan bukanya oleh DAP. Bahkan DAP tiada membuat sebarang tawaranpun kerana tidak berkeyakinan bolih menang PRU-12 bagi seluruh negeri Perak.

Namun setelah bergabung (BA + DAP) bagi membentuk kerajaan Pakatan Rakyat pada 9 Mac 2008, maka kerajaan PR (DAP, PKR dan PAS) menunaikan janji tersebut disamping janji-janji yang lain yang termaktub didalam tawaran asal BA, yang mana menjadi tanggungjawab kerajaan PR untuk memenuhinya. Ketika itu diluaskan tawaran ini sehingga merangkumi kampong adat orang asli juga.

Bagi melaksanakan tawaran tanah kediaman hak milik selama-lamanya ini, ia memakan masa tak kurang 7 bulan bagi kerajaan mengkaji dan menterjemahkan serta menafsir peruntukan undang-undang serta kanun Tanah Negara dan peraturan tanah Negeri. Ini termasuk juga peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan beserta Jadual sekali.

Pandangan dari berbagai sudut termasuk (Legal Opinion) oleh pakar-pakar tanah, syarikat-syarikat guaman, Bar Council dan pentadbir tanah telah diteliti dan akhirnya membolihkan perlaksanaanya. Ini termasuk formula penetapan kadar premium yang lebih tinggi dari pajakan. (Di anggarkan jika semua memilih untuk memohon hak-milik selama-lamanya bagi kampung-kampung baru sahaja, kerajaan akan mendapat pertambahan dana tak kurang dari RM300juta, tanpa memberi tanah baru.)

Maka tawaran dibuka dan arahan dikeluarkan melalui pejabat tanah daerah bagi pemberitahuan serta mula menerima permohonan dari rakyat yang berada dikedua-dua kampung tersebut. Permohonan telah diterima diseluruh negeri khusus didaerah-daerah yang terdapat banyak penempatan kampung baru dan juga RPT. Prosesan dibuat dan kebetulan pejabat tanah daerah Grik terawal mengeluarkan hakmilik selama-lamanya yang telah dapat dianugerahkan kepada 11 orang pemohon tersebut. Pada masa yang sama hakmilik kepada orang Melayu bagi tanah pertanian yang jauh lebih luas juga dikeluarkan.

Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

jebat_86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 31.10.2008
Ahli No: 35674
Posting: 121

blank   avatar


posticon Posting pada: 24-02-09 01:34


HAHAHA...dr nilai melayu..
tukar ke nilai tanah pulak..
Melayu bukan saja tak ada nilai di akhirat.
tapi kat dunia pun sama..
Tanah melayu pun tak ada nilai..
sebab tu boleh diberi kepada org cina..ops..
bukan beri tapi pajak...:D
pajak selama 999thun..tak lama pjam clik pjam clik..
abislah 999thn tu..10-20generasi saja..

p/s :dah lari topik..tapi main pointnye..ada ptentangan ke antara Melayu dengan Islam???

Bookmark and Share

    


  Member Information For jebat_86Profil   Hantar PM kepada jebat_86   Quote dan BalasQuote

amancalledboy
Warga 3 Bintang
Menyertai: 06.07.2008
Ahli No: 33940
Posting: 128
Dari: bumi Allah

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 24-02-09 02:05


tu lah pasal...macam dah lari dari topic saja..

setuju dengan TGNA..tiada nilai melayu di akhirat..(walaupon saya tak setuju uitm di buka pada non bumi..huhu)..

islam is islam..islam bukan melayu..islam bukan bangsa....kalau kita lihat di indonesia, mostly(hampir kesemua) rakyat republik itu adalah melayu..tapi tak semua nya islam..ada yang kristian dan ad yang buddha..makna nya ada juga melayu yang bukan islam..so, the point is, islam bukan melayu..melayu bukan(tak semestinya) islam..sebab islam adalah islam..

Bookmark and Share

    


  Member Information For amancalledboyProfil   Hantar PM kepada amancalledboy   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 24-02-09 09:53


jadi setuju tak jika pejuang-pejuang melayu ni menerima hukuman kerana perjuangkan asabiyah?????

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

jebat_86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 31.10.2008
Ahli No: 35674
Posting: 121

blank   avatar


posticon Posting pada: 24-02-09 10:00


Pada 24-02-09 09:53 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

jadi setuju tak jika pejuang-pejuang melayu ni menerima hukuman kerana perjuangkan asabiyah?????


asabiyah apa yang dperjuangkn?? adakah mperjuangkn hak sendiri dkira asabiyah?? xabis2 asabiyah..asyik pusing2 kat situ saja..

stil tak dapat bezakn agma dengan bangsa..ish3.. :-o

tak dapat dek nak nolongnye... :-(

Bookmark and Share

    


  Member Information For jebat_86Profil   Hantar PM kepada jebat_86   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 24-02-09 10:02


Pada 24-02-09 10:00 , jebat_86 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 24-02-09 09:53 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

jadi setuju tak jika pejuang-pejuang melayu ni menerima hukuman kerana perjuangkan asabiyah?????


asabiyah apa yang dperjuangkn?? adakah mperjuangkn hak sendiri dkira asabiyah?? xabis2 asabiyah..asyik pusing2 kat situ saja..

stil tak dapat bezakn agma dengan bangsa..ish3.. :-o

tak dapat dek nak nolongnye... :-(



jika tak asabiyah Kenapa lebih perjuangkan bangsa dari agama?


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 24-02-09 10:08


perkataan melayu ni siapa yang wujud kan...


setahu kita ni umat tanah JAWI atau Ummat Nusantara...


melayu ni kalau ikut daeng jati ialah "melayukan diri di sisi Allah...

saharusnya kalimah merendahkan diri disisi Allah...supaya menjauhi sifat takbur dan sombong...


contoh petani pergi berladang...kelk rumah penat layu...melayu serta berserah kepada Allah mudah-mudahan hasil yang ditanam akan dituai dengan hasil yang BAIK...

tanah melayu ada jua kita sebut Tanah Jawi

di Indonesia kita sebut tanah JAWA...

ada sejenais silat yang disebut Silat JAWI...di pantai Timur sohor jua, jika di kelate disebut Silat Jatuh selalu juga di buat pertandingan di Kelate...



Asobiyyah didifenasikan dengan: KAMU menolong bangsa mu dalam hal kejahatan


Maka jika kita bantu bangsa ke arah kebaikan maka hal ini tidak dipanggil asobiyyah...


untuk makluman.


cuma dalam apa jua NIAT Ikhlas untuk Islam adalah yang diberi pahala kebajikan di akhirat...

mungkin apa yang rashdin maksudkan niat untuk bangsa tak akan sampai ke akhirat


Jika Niat Untuk Islam InsyaAllah akan dapat ganjaran pahala kebajikan di akhirat
Wallahu A'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

jebat_86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 31.10.2008
Ahli No: 35674
Posting: 121

blank   avatar


posticon Posting pada: 24-02-09 10:19


Pada 24-02-09 10:02 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 24-02-09 10:00 , jebat_86 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 24-02-09 09:53 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

jadi setuju tak jika pejuang-pejuang melayu ni menerima hukuman kerana perjuangkan asabiyah?????


asabiyah apa yang dperjuangkn?? adakah mperjuangkn hak sendiri dkira asabiyah?? xabis2 asabiyah..asyik pusing2 kat situ saja..

stil tak dapat bezakn agma dengan bangsa..ish3.. :-o

tak dapat dek nak nolongnye... :-(



jika tak asabiyah Kenapa lebih perjuangkan bangsa dari agama?



salah ke mperjuangkn bangsa..apa slma ni xmperjuangkn agama langsung ke?? tak ada ke kebaikan yang dibuat untuk agama??

persoalan lebih mperjuangkn bangsa xtimbul..sebab parti politik tu hanya alat atau medium..bukan mtlamt..

tapi bukan macam sesetngh org yang taksub..
xpngkh xmsuk syurga..:lol:

mcmla Islam ni baru wujud time parti politik tu wujud.. :jangan:

Bookmark and Share

    


  Member Information For jebat_86Profil   Hantar PM kepada jebat_86   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 24-02-09 10:28


jadi jika begitu,tak payahlah rasul kita perjuangkan islam selama 23 tahun hayat baginda macam tu ke?.selama rasul berdakwah tu,baginda tak ada pun perjuangkan bangsa yang hanya dia perjuangkan adalah islam tapi bukan islam hadhari tapi islam hakiki ya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

jebat_86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 31.10.2008
Ahli No: 35674
Posting: 121

blank   avatar


posticon Posting pada: 24-02-09 10:34


bukan juga Islam madani dan Islam PA* :D

Nabi S.A.W perjuangkn Islam bukan parti Islam..

dan Nabi xbuang pun bangsa dia..
tetapi dikenali sebagai bangsa Arab so..
apa mslahnye..what a big deal dengan bangsa???

Bookmark and Share

    


  Member Information For jebat_86Profil   Hantar PM kepada jebat_86   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 24-02-09 10:51


jadi Kenapa perlu bising soal bangsa?

sedangkan nabi pun terima bilal walaupun bilal jika tak silap adalah bangsa afrika sebagai sahabat dan bilal tak kurang sumbangan dia pada islam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 24-02-09 12:16


Bilal al habasyi dari Habsyah
Syuib ArRumi dari umat Rum
Salman alFarisi dari umat farsi


makaperjuang Islam lebih syumul lebih meluas serta matlamat adalah kejayaan akhirat terhindar dari azab neraka...


Allah mengasihi Insan Taqwa
tidak kira kita berkulit baida' atau sauda'...


apa ada pada bangsa...Beruntunglah sesuatu umat jika pemimpinnya bijak serta harta berada di tangan si PEMURAH ...RUGILAH SESUATU UMAT JIKA PEMIMPINNYA BODOH/JAHIL (MAKSUD JAHIL HAL ISLAM) DAN harta berada di tangan si bakhil...


menurut info presiden Mahmud Ahmad DiNijad adalah Insan Pemurah yang selalu memperjuangkan rakyat miskin...


walau dia dari Iran...


saya pernah baca artikel akan hal Presiden Iran ini...tidaklah saya sokong syiah...

dalam hal ini info memberitahu Tok Guru banyak bersedekah kepada tabung serambi Makkah sejak 20 tahun lalu masa mula jadi MB Kelate...


Tahniah Tok Guru yang selalu memikirkan hal rakyat...


bukan seperti rahi tamby chik yang ada anak luar nikah dengan cucu Pendek...cuba baca dalam majalah muslimah 8 tahun lalu...kanak kanak tersebut mumkin sudah 12 tahun ...

rahi sibuk nak lawan hamid albar rebut naib presiden umno...


Fikirlah dah banyak buat durjana sibuk nak jadi pemimpin...mudah-mudahan allah menaikkan pemimpin muttqin di Negara ini, Amin.
yang dah banyak buat durjana ..bertaubatlah jangan duduk sibuk kejar wang dengan politik...

kamu akan sedar bila tanah masuk dalam mulut...yakni hari kematian...MAUT yang pasti tiba...
Wallahu A'lam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

jebat_86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 31.10.2008
Ahli No: 35674
Posting: 121

blank   avatar


posticon Posting pada: 24-02-09 14:11


Pada 24-02-09 10:51 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

jadi Kenapa perlu bising soal bangsa?

sedangkan nabi pun terima bilal walaupun bilal jika tak silap adalah bangsa afrika sebagai sahabat dan bilal tak kurang sumbangan dia pada islam.


good question.. :-D
siapa yang bising soal bangsa sebenarnya...??
orang-orang yang taksub yang selalu bising pasal bangsa ni..
tak ada nilai lah..asabiyah lah,etc..

masih xmjwb persoalan yang dbngkitkn..
penat saja tanya banyak kali...
ada ptentangan ke antra melayu dengan Islam??

Bookmark and Share

    


  Member Information For jebat_86Profil   Hantar PM kepada jebat_86   Quote dan BalasQuote

jebat_86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 31.10.2008
Ahli No: 35674
Posting: 121

blank   avatar


posticon Posting pada: 24-02-09 14:25


makaperjuang Islam lebih syumul lebih meluas serta matlamat adalah kejayaan akhirat terhindar dari azab neraka...

btul3...:welcome:

Allah mengasihi Insan Taqwa
tidak kira kita berkulit baida' atau sauda'...

btul3...:welcome:

apa ada pada bangsa...Beruntunglah sesuatu umat jika pemimpinnya bijak serta harta berada di tangan si PEMURAH ...RUGILAH SESUATU UMAT JIKA PEMIMPINNYA BODOH/JAHIL (MAKSUD JAHIL HAL ISLAM) DAN harta berada di tangan si bakhil...

hm..macam-macam ada pada bangsa..kebudayaan, kesenian, warisan, nilai2 murni,etc..in fact or Melayu dikenali sebagai org yang bsopan santun..:D
---> Islam ada masalah ke dengan ini semua???

menurut info presiden Mahmud Ahmad DiNijad adalah Insan Pemurah yang selalu memperjuangkan rakyat miskin...


walau dia dari Iran...


saya pernah baca artikel akan hal Presiden Iran ini...tidaklah saya sokong syiah...

so?? apa kaitanye..Bill Gate pun seorang yang pemurah, Warrent Buffet, Syed Mokhtar Al-Bukhary, banyak lagi..apa yang nak disampaikn??

dalam hal ini info memberitahu Tok Guru banyak bersedekah kepada tabung serambi Makkah sejak 20 tahun lalu masa mula jadi MB Kelate...

baguslah..saya pun suka kalau macam tu..

Tahniah Tok Guru yang selalu memikirkan hal rakyat...

Tahniah juga dr saya...:welcome:

bukan seperti rahi tamby chik yang ada anak luar nikah dengan cucu Pendek...cuba baca dalam majalah muslimah 8 tahun lalu...kanak kanak tersebut mumkin sudah 12 tahun ...

rahi sibuk nak lawan hamid albar rebut naib presiden umno...

saya pun xskong org begini jadi pemimpin..so whats a big deal fasal bangsa?? adakah si tambi ni dengan si hangit ni mewakili keseluruhan bangsa melayu?? kalau begitu nik aziz pun sama sajalah..


Fikirlah dah banyak buat durjana sibuk nak jadi pemimpin...mudah-mudahan allah menaikkan pemimpin muttqin di Negara ini, Amin.
yang dah banyak buat durjana ..bertaubatlah jangan duduk sibuk kejar wang dengan politik...

jangan sokong pemimpin durjana..branikn diri bersuara..jangan dalam forum saja..tapi rasanya pemimpin yang durjana ni bukan berdasarkan kaum..xgitu??

kamu akan sedar bila tanah masuk dalam mulut...yakni hari kematian...MAUT yang pasti tiba...

btul3...:welcome:
Wallahu A'lam. :-D

Bookmark and Share

    


  Member Information For jebat_86Profil   Hantar PM kepada jebat_86   Quote dan BalasQuote

amancalledboy
Warga 3 Bintang
Menyertai: 06.07.2008
Ahli No: 33940
Posting: 128
Dari: bumi Allah

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 24-02-09 22:37


salam,

..saya rasa maksud en rashdin (maaf jika saya salah faham ye) ialah bukan lah beliau tak "sokong" melayu. tapi beliau tak "sokong" perjuangan yang nampak semata-mata kerana bangsa (melayu lah tu)..walhal di malaysia ni ad juga cina muslim..india muslim..iban muslim..kadzan muslim etc..

Kenapa tak sokong bangsa lain (yang muslim) bila mereka perjuangkan hak mereka? Kenapa hanya sokong melayu? adakah sebab mereka bukan melayu? itulah lah yang cuba di utarakan oleh en rashdin (maaf jika saya salah faham ye)dan juga TGNA..bukan lah mereka bermaksud islam itu PAS..pangkah PAS masuk syurga..tidak sama sekali..maksud mereka islam itu islam..islam bukan bangsa..

harap terjawab persoalan "ada ptentangan ke antra melayu dengan Islam??" oleh en jebat_86..

erk..saya tak setuju bila en rashdin cakap "pejuang-pejuang melayu ni menerima hukuman kerana perjuangkan asabiyah?????"...sebab kalau itu di kira assobiyah maka ahli PAS (yang hanya tolong dan sokong ahli pas sahaja) pun boleh di kira sebagai asobiyyah juga..kan?kan? sebab ahli umno pun islam juga..kan? cuma may be mereka (mana-mana parti politik lah) "ter" babas sedikit dari ajaran islam..so kita semua (tak kira lah PAS ke UMNO ke) patut tolong sesama saudara islam..kalau salah tegur..kalau mereka tak dengar, baru lah ambil tindakan sterusnya(bergantung pada masing-masing)..

wallahualam..

Bookmark and Share

    


  Member Information For amancalledboyProfil   Hantar PM kepada amancalledboy   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 24-02-09 22:47


terima kasih amancalledboy.maaf juga dari saya kerana sukar memberi penerangan di dalam forum ni.

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

jebat_86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 31.10.2008
Ahli No: 35674
Posting: 121

blank   avatar


posticon Posting pada: 24-02-09 23:06


maknanya tak adalah ptentangan sebenar antra melayu dengan Islam..
yang ada hanyalah ptentangan trhdap orang-orang trtentu yang taksub..

Rsnye saya tak ada masalah nak sokong bngsa lain(yang muslim) untuk pjuangkn hak mereka..:D

Bookmark and Share

    


  Member Information For jebat_86Profil   Hantar PM kepada jebat_86   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 25-02-09 11:24


perlu ingat tak semua melayu Islam...


Melayu pula adalah dari kacukan:
1.Mongolia
2.cina
3.india
4.eropah
5.Arab
kira hibrid...


perlu ingat "kullu Ummati ajalun...FaIza ja_A ajaluhum lah yasta'khiruna_SA_A'TAN wala yastaqdimun

MAKNA:
Setiap umat/ bangsa ada masa ajalnya...A

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

jebat_86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 31.10.2008
Ahli No: 35674
Posting: 121

blank   avatar


posticon Posting pada: 25-02-09 14:04


Pada 25-02-09 11:24 , Saifuddin posting:

!!! QUOTE !!!

perlu ingat tak semua melayu Islam...


Melayu pula adalah dari kacukan:
1.Mongolia
2.cina
3.india
4.eropah
5.Arab
kira hibrid...


perlu ingat "kullu Ummati ajalun...FaIza ja_A ajaluhum lah yasta'khiruna_SA_A'TAN wala yastaqdimun

MAKNA:
Setiap umat/ bangsa ada masa ajalnya...A


perlu diingat menurut Menurut Perkara 160 (2) Perlembagaan Malaysia..
"orang Melayu itu mestilah beragama Islam , mengamalkan adat budaya Melayu, bertutur menggunakan bahasa Melayu.."

balik kaji perlembagaan... :welcome:

kecualilah kalau rashdin ni bukan melayu malaysia...
tak dapat dek nak nolongnye..

Bookmark and Share

    


  Member Information For jebat_86Profil   Hantar PM kepada jebat_86   Quote dan BalasQuote

muslimin23
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 678
Posting: 3083
Dari: ~senawang ~ dublin ~ kl~

iran   avatar


posticon Posting pada: 25-02-09 14:48


Pada 25-02-09 14:04 , jebat_86 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 25-02-09 11:24 , Saifuddin posting:

!!! QUOTE !!!

perlu ingat tak semua melayu Islam...


Melayu pula adalah dari kacukan:
1.Mongolia
2.cina
3.india
4.eropah
5.Arab
kira hibrid...


perlu ingat "kullu Ummati ajalun...FaIza ja_A ajaluhum lah yasta'khiruna_SA_A'TAN wala yastaqdimun

MAKNA:
Setiap umat/ bangsa ada masa ajalnya...A


perlu diingat menurut Menurut Perkara 160 (2) Perlembagaan Malaysia..
"orang Melayu itu mestilah beragama Islam , mengamalkan adat budaya Melayu, bertutur menggunakan bahasa Melayu.."

balik kaji perlembagaan... :welcome:

kecualilah kalau rashdin ni bukan melayu malaysia...
tak dapat dek nak nolongnye..


ehh..pandai jugak ek jebat bicara soal pelembagaan..huhuhuhu.... :lucu: :lucu: :lucu:



Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimin23Profil   Hantar PM kepada muslimin23   Pergi ke muslimin23's Website   Quote dan BalasQuote

fizizzuddin
Warga 1 Bintang
Menyertai: 17.02.2009
Ahli No: 37209
Posting: 40

blank   avatar


posticon Posting pada: 25-02-09 15:55


SALAM...KITA NI BANGSA MELAYU.CUMA YANG ISTIMEWANYA KITA NI ISLAM,MACAM BANGSA ARAB TU..TIADA NILAI ARAB DI AKHIRAT SANA..HANYA TAQWA SAHAJA YANG JADI NILAIANNYA.KITA KENA INGAT anak CUCU KITA PADA MASA DEPAN,TAKKAN NAK MEREMPAT DI NEGARA SENDIRI.HANYA MALAYSIA SAHAJA YANG BANGSA MELAYUNYA BOLEH BERSUARA,BOLEH JALANKAN SYARIAT ISLAM TANPA rasa BIMBANG DAN TAKUT.ISLAM PEGANGAN HIDUP KITA,MELAYU BANGSA KITA.JANGAN GADAI BANGSA KITA DENGAN HANYA SEKADAR RETORIK POLITIK BODOH ITU.KALAU TAK NAK JADI BANGSA MELAYU..PERGILAH KE NEGARA LAIN.JANGAN JADI PENGKHIANAT BANGSA.INGAT SIKIT PADA GENERASI KITA YANG BANGSANYA MELAYU PADA MASA AKAN DATANG...

Bookmark and Share

    


  Member Information For fizizzuddinProfil   Hantar PM kepada fizizzuddin   Quote dan BalasQuote

Faizah_Azlan
Warga 2 Bintang
Menyertai: 12.02.2009
Ahli No: 37142
Posting: 44
Dari: Kulai, Johor

Johor  


posticon Posting pada: 25-02-09 16:53


salam...

dr topic melayu tak ada kat akhirat dah melalut
macam-macam... sebenarnya kita sendiri kena sedar diri
kena tahu di untung, jangan yang di kejar tak dapat
yang dikendon pergi tercicir pula...


..............................................................................................
"sesungguhnya setiap perkara itu dimulakan dengan niat"

Bookmark and Share

    


  Member Information For Faizah_AzlanProfil   Hantar PM kepada Faizah_Azlan   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 26-02-09 10:34


Pada 25-02-09 14:04 , jebat_86 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 25-02-09 11:24 , Saifuddin posting:

!!! QUOTE !!!

perlu ingat tak semua melayu Islam...


Melayu pula adalah dari kacukan:
1.Mongolia
2.cina
3.india
4.eropah
5.Arab
kira hibrid...


perlu ingat "kullu Ummati ajalun...FaIza ja_A ajaluhum lah yasta'khiruna_SA_A'TAN wala yastaqdimun

MAKNA:
Setiap umat/ bangsa ada masa ajalnya...A


perlu diingat menurut Menurut Perkara 160 (2) Perlembagaan Malaysia..
"orang Melayu itu mestilah beragama Islam , mengamalkan adat budaya Melayu, bertutur menggunakan bahasa Melayu.."

balik kaji perlembagaan... :welcome:

kecualilah kalau rashdin ni bukan melayu malaysia...
tak dapat dek nak nolongnye..



tu dalam perlembagaan yang tulis tapi realitinya islam ni berapa juta penganut?adakah semua atau majoriti melayu???

jebat2.alahai........


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

musafirahkelana
Warga Rasmi
Menyertai: 14.07.2006
Ahli No: 25211
Posting: 14
Dari: perlis

Perak   avatar


posticon Posting pada: 26-02-09 12:22


MELAYU yang di bicarakan hanya di atas dunia...

Pertahankan lah melayu pasti tak jumpa kesudahan nya..yang berjaya di pamerkan kegagahannya, kepahlawanannya, adatnya dan sebagainya yang berunsurkan budaya semata-mata... contohnya..pakaian traditional melayu adakah menutup aurat secara keseluruhannya?? jawapan saya tidak...

sedangkan Allah jelaskan hukum kepada kaum wanita bukan sekadar memakai tudung..malahan melabuhkan sehinggga menutupi dada.. begitu lah cantiknya hukum Allah yang di ajarkan dalam ISLAM..

Jadi sudah jelas betapa tidak bernilainya MELAYU di padang mahsyar..

yang melayu tetap melayu
yang cina tetap cina
yang india tetap india
bangsa apa pun dia tetap dengan bangsanya...

tetapi majunya bangsa itu dengan adanya ISLAM!
tingginya nilai bangsa itu dengan ISLAM!
hebatnya bangsa itu dengan ISLAM!

hidangkan lah dengan apa sahaja adat, undang-undang, perlembagaan dan segalanya yang dicipta manusia... pasti jalannya buntu pada akhirnya melainkan kembali pada ISLAM!

fahamilah ISLAM sebagai AGAMA, ADDIN.. bukan idealisme semata-mata... lihat dan nilai dengan mata hati.. Betapa tinggi dan hebat nilai seorang ISLAM.. tapi bukan ISLAM semata-mata.. malah ISLAM dan IMAN.. muslim dan mukmin..

"Letakkanlah dirimu dalam perjuangan ISLAM.. moga Allah payungi diri mu dengan rahmat kasih sayang Nya.."

wallahu'alam

Bookmark and Share

    


  Member Information For musafirahkelanaProfil   Hantar PM kepada musafirahkelana   Pergi ke musafirahkelana's Website   Quote dan BalasQuote

jebat_86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 31.10.2008
Ahli No: 35674
Posting: 121

blank   avatar


posticon Posting pada: 01-03-09 00:05


Pada 26-02-09 10:34 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 25-02-09 14:04 , jebat_86 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 25-02-09 11:24 , Saifuddin posting:

!!! QUOTE !!!

perlu ingat tak semua melayu Islam...


Melayu pula adalah dari kacukan:
1.Mongolia
2.cina
3.india
4.eropah
5.Arab
kira hibrid...


perlu ingat "kullu Ummati ajalun...FaIza ja_A ajaluhum lah yasta'khiruna_SA_A'TAN wala yastaqdimun

MAKNA:
Setiap umat/ bangsa ada masa ajalnya...A


perlu diingat menurut Menurut Perkara 160 (2) Perlembagaan Malaysia..
"orang Melayu itu mestilah beragama Islam , mengamalkan adat budaya Melayu, bertutur menggunakan bahasa Melayu.."

balik kaji perlembagaan... :welcome:

kecualilah kalau rashdin ni bukan melayu malaysia...
tak dapat dek nak nolongnye..



tu dalam perlembagaan yang tulis tapi realitinya islam ni berapa juta penganut?adakah semua atau majoriti melayu???

jebat2.alahai........



apa masalahnya kalau Islam ni brjuta penganut..???
bukankah Islam dah dijamin dalam perlembagaan???
ada masalah ke..:D

xkshla semua atau majoriti adalah melayu ke tak..
ada masalah ke??

xabis2 nak putar ayat.. :welcome:

Bookmark and Share

    


  Member Information For jebat_86Profil   Hantar PM kepada jebat_86   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 01-03-09 20:15


jebat alahai....(pinjam kata-kata DSAI)


baca balik perlembagaan tu apa yang ditakrifkan islam di negara ini?

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 02-03-09 08:42


apa lah melayu jika dibandingkan dengan muslim quraish...wanita quraish pernah dipuji rasulullah dalam hadis sahih dengan menyebut wanita quraish mahir menunggang kuda, mahir mendidik anak...


quraish jua dijamin akan cemerlang dengan Islam selaku pegangan Hidup. Islam is the way of life...


Islam wajib di kasihi lebih dari bangsa...lebih dari diri kita sendiri. Islam adalah tinggi Tiada yang lebih tinggi darinya
AL ISLAMU ya'lu wa lah yu'lah alaihi...

soalnya mengapa lina joy atau azlina jelani nak keluar Islam...MURTAD...riddah...

masa saiyidina Abu Baka terjadi perang Riddah melawan puak murtad...


azlina tu melayu...jawa...muka macam chinesse look...Soalnya :ngapa dia nak keluar ISLAM


perjuangan ISLAM yang betul benar...

Niat untuk Islam akan mendapat ganjaran pahala kebajikan...


pandangan saya
wallahu a'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 02-03-09 08:45


estimation ada 67 percent umat Islam di negara ini yakni 17.42 million dari keseluruhan 26 million...


maka perlunya muslim melayu muslim china muslim india bersatu untuk cemerlang dalam hidup di dunia serta akhirat...
perjalanan hidup di akhirat lebih lama serta kekal...


wal akhiratul khiarun wa abqa...
akhirat lebih baik serta kekal...
maka perjuangan untuk Islam akan menuju ke akhirat yang kekal abadi

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 02-03-09 08:48


perlembagaan perkara 160 (2) seperti bidaah saja sebab mengadakan sesuatu yang baru direka oleh orang...bukan datang dari wahyu Allah seperti al quran serta sunnah...
sunnah kata Islam untuk semua...umat.
melayu tak semestinya Islam...sila refer kes azlina joy

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 02-03-09 11:44


"Kita adalah suatu kaum yang diberi kekuatan oleh Allah dengan Islam , maka barangsiapa yang mencari kekuatan lain , selain dari apa yang telah dianugerahkan oleh Allah , maka tunggulah bala kehinaan daripada Allah swt ." (Saidina Umar Al-Khattab)

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

ikrimah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 26.12.2008
Ahli No: 36514
Posting: 154
Dari: terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 14-04-09 23:18


salam ana pun sokong kenyataan Tuan Guru ni..
pasal ramai dari kalangan kita yang terlalu bimbangkan nasib Melayu dari Islam..
sedangkan mulia dan selamatnya kita esok2 dengan islam bukannya sebab kita melayu..ana minta jauhla kita semua dari apa yang digolongkan Rasulullah oleh pejuang Asabiyyah yang Rasulullah sendiri tak mengaku umat....wallahua'lam..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikrimahProfil   Hantar PM kepada ikrimah   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 07-09-09 13:36


Pada 14-04-09 23:18 , ikrimah posting:

!!! QUOTE !!!

salam ana pun sokong kenyataan Tuan Guru ni..
pasal ramai dari kalangan kita yang terlalu bimbangkan nasib Melayu dari Islam..
sedangkan mulia dan selamatnya kita esok2 dengan islam bukannya sebab kita melayu..ana minta jauhla kita semua dari apa yang digolongkan Rasulullah oleh pejuang Asabiyyah yang Rasulullah sendiri tak mengaku umat....wallahua'lam..



perjuangan perkauman takkan pergi kemana pun...akhirnya berkubur jua


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

api
Warga 2 Bintang
Menyertai: 01.10.2009
Ahli No: 37576
Posting: 48
Dari: Bandaraya ISLAM

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 08-10-09 10:05


Moga kami tergolong di kalangan orang yang bertakwa...

ameen ya rabb


-----------------
membangun bersama ISLAM


Bookmark and Share

    


  Member Information For apiProfil   Hantar PM kepada api   Quote dan BalasQuote

fikrul_mustanir
WARGA SETIA
Menyertai: 03.11.2006
Ahli No: 27196
Posting: 744
Dari: The Future Khilafah State

blank   avatar


posticon Posting pada: 08-10-09 13:17


Menjadi seorang Melayu sememangnya tiada membawa nilai apa-apa diakhirat kelak. Bergitu juga menjadi warganegara Malaysia!

Tapi tahukah anda status muslim yang memegang kewarganegaran Khilafah bergitu besar nilai di Akhirat kelak?

Bookmark and Share

    


  Member Information For fikrul_mustanirProfil   Hantar PM kepada fikrul_mustanir   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.18742 saat. Lajunya....