betul tu.tak baik mengkafirkan orang
Polemik Ahli Ilmu dengan Muhammad Ibn Abdul WahhabPada suatu hari Jumaat, Muhammad ibn Abdul Wahhab, pereka bidaah, menaiki mimbar lalu menyampaikan khutbahnya. Antara lain beliau berkata,
"Sesiapa yang bertawassul dengan Nabi Muhammad adalah kufur"Saudaranya, Sulaiman ibn Abdul Wahhab yang merupakan seorang ulama Ahli Sunnah wal Jamaah tidak bersetuju dengan pemikirannya dan menolak keras terhadap apa yang dilakukannya. Pernah sekali, beliau berdebat dengan Muhammad ibn Abdul Wahhab mengenai persoalan kafir mengkafir ini, Dalam perdebatan tersebut, beliau mengajukan soalan kepada Muhammad ibn Abdul Wahhab:
"Wahai Muhammad ibn Abdul Wahhab!Berapakah rukun Islam?"
"Lima,"jawabnya.
"Kamu telah menjadikan rukun Islam sebanyak enam perkara,kerana kamu telah berfatwa, bahawa barang sesiapa yang tidak mengikuti kamu,maka orang tersebut tidak dikira sebagai seorang Muslim.Ini merupakan rukun Islam yang ke-6 bagi kamu"kata Sulaiman.
Lanjutan daripada peristiwa itu, Muhammad ibn Abdul Wahhab berasa benci terhadap saudaranya itu dan berusaha untuk membunuhnya tetapi gagal. Ketika berada di Mekah, Sulaiman mengarang sebuah buku bagi mendedahkan fahaman sesat yang dibawa oleh Muhammad ibn Abdul Wahhab yang bertajuk
"al Sowa'iq al Ilahiyyah fi al Rad'ala al Wahhabiyyah".
Al Muhaddith al Musnid Syeikh Abdul Hayy al Kattani, ketika menulis biografi Ibnu Taimiyyah di dalam kitabnya
Fahras al Faharis (1 : 277) telah menyebut bahawa: Di antara seburuk-buruk perkataan yang pernah dikeluarkan oleh Ibnu Taimiyyah ialah:
"Tuhan turun kepada kami pada sepertiga malam ke langit dunia sepertimana turunnya aku dari mimbar ini."Perkataan yang dikeluarkan oleh Ibnu Taimiyyah ini, menterjemahkan dasar sebenar beliau yang berprinsipkan bahawa Tuhan adalah serupa makhluk, sebagaimana fahaman kaum Musyabbihah. Kadangkala Ibnu Taimiyyah berfatwa bahawa Tuhan bertangan, bermuka, berkaki, bernafas dan sebagainya tetapi tidak serupa dengan kaki, tangan , mata dan nafas makhluk.
Al Taqiyy al Hisni menyebut mengenai kebatilan Ibnu Taimiyyah yang dikritik oleh ulama:
"Ibnu Taimiyyah mempercayai bahawa neraka akan binasa, Allah menjadikan bagi neraka tempoh tertentu sehingga ia dibinasakan.Beliau juga berpendapat, setiap yang baru (makhluk) tidak ada permulaannya."*
Kenyataannya itu ternyata bercanggah dengan Aqidah Ahli Sunnah wal Jamaah. Ibnu Taimiyyah banyak mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan masyarakat awam dan kemudian berselindung di sebalik nama Mazhab Salafi sebagai menyembunyikan kejelikan dan kesesatan fahamannya yang sebenar.
Ibnu Taimiyyah sebenarnya tiada kaitan dengan Salaf yang sebenar, bahkan tidak ada mazhab yang bernama Mazhab Salafi. Beliau dikatakan terpengaruh dengan tradisi Ibnu Hazam al Zahiri dalam beberapa aspek. Di antaranya, beliau melakukan kecaman yang hebat terhadap ilmu Kalam (Teologi), Taqlid Takwil, ra'yu (logik akal) dan lain-lain. Namun dalam keadaan tertentu, beliau sendiri dengan keras mengkritik Ibnu Hazam. Di antaranya, Ibnu Hazam telah menaqalkan ijma dari kalangan umat Islam bahawa Allah tidak bertempat. Namun Ibnu Taimiyyah menyangkal pendapat ijma tersebut di dalam kitab
Naqd Maratib al Ijma, dengan menyatakan bahawa Allah bertempat.
Syeikh Sirajuddin Abbas pula menulis di dalam kitabnya:
Jika dilihat kepada lembaran sejarah Islam dari zaman Nabi hingga ke zaman sahabat, tabi'in dan tabi' tabien, iaitu sampai ke tahun 300 Hijrah, tidak dijumpai satu mazhab pun yang bernama Mazhab Salafi.
Begitu juga , sekiranya dilihat kepada seluruh kandungan Al-Quran dan Hadis yang tertulis di dalam kitab-kitab hadis seperti Sohih al Bukhari, Muslim dan lain-lain, tidak pernah ditemui tentang kewujudan suatu mazhab di dalam Islam yang bernama Mazhab Salafi.
Bahkan, di antara zaman Salaf dan Khalaf, tidak ada keterangan mengenai mazhab ini,baik di dalam Al-Quran dan Hadis. Cuma yang tertulis ialah mazhab yang empat iaitu Hanafi, Syafi'e, Maliki dan Hanbali sepertimana yang ada pada hari ini. Semuanya ini adalah mazhab dalam furu' (cabang) syarian dalam ilmu Fiqh.
Begitu juga dengan mazhab yang ada pada zaman tabi'en seperti Mazhab Auza'ie di Syam, Mazhab Laith di Mesir, Mazhab Thauri di Iraq dan lain-lain,tetapi semuanya tidak berpanjangan. Oleh kerana itu, dapat dipastikan bahawa tiada suatu mazhab yang bernama Mazhab Salafi. Demikian juga dalam persoalan i'tiqad,tiada disebut tentang Mazhab Salafi. Justeru, orang yang menyeru kepada Mazhab Salafi bererti ia menyeru supaya mengikut imam dan mazhab yang tidak wujud.
Sekiranya kita diseru mengikuti Mazhab Salaf, dengan makna mazhab orang yang terdahulu, maka ini bererti kita bukan sahaja dianjurkan mengikut orang-orang yang baik, tetapi juga mengikut orang-orang yang tidak baik, kerana orang-orang terdahulu ada yang baik dan ada yang tidak baik. Misalnya pada zaman Rasulullah, bukan sahaja terdapat orang Islam, tetapi terdapat juga orang Yahudi, Nasrani, Munafiq dan sebagainya.**
Sekalipun suara Ibnu Taimiyyah tersebar luas, pengikut dan kitab-kitabnya banyak dikeluarkan, namun ramai dari kalangan ulama yang menghukumkannya sesat dan menyeleweng dari landasan Ahli Sunnah wal Jamaah. Al Muhaddith al Hafiz al Faqih Waliyyuddin al 'Iraqi Ibnu Syeikh al Huffaz Zainuddin al 'Iraqi berkata di dalam kitabnya
al Ajwibah al Mardhiah 'ala al Asilah al Makkiah:
"Beliau telah mencarik persepakatan ijma di dalam banyak masalah sehingga dikatakan sampai kepada 60 permasalahan. Sebahagiannya di dalam perkara
usul dan selebihnya lagi di dalam perkara
furu'"
Syeikh Ibnu Hajar al Haitami berkata di dalam
Fatawa al Hadithiah (H: 203):
"Hendaklah kamu berhati-hati terhadap kitab-kitab Ibnu Taimiyyah, muridnya Ibnu Qayyim al Jauziyyah, orang-orang yang menjadikan nafsunya sebagai tuhan, orang-orang yang disesatkan dengan ilmunya oleh Allah dan ditutup pendengaran,hati dan pandangannya."Beliau juga menyatakan di dalam kitab
Hasyiah al Idhoh (H: 481):
"Jangan tertipu dengan keingkaran Ibnu Taimiyyah terhadap sunat menziarahi Rasulullah, kerana dia merupakan hamba yang telah disesatkan oleh Allah, sebagaimana yang dikatakan oleh al 'Iz ibn Jama'ah".
Syeikh al Taqiyy al Subki sentiasa menolak pendapat Ibnu Taimiyyah di dalam kitab karangannya. Beliau menyatakan bahawa perbuatan Ibnu Taimiyyah menjatuhkan maruah dan hak Rasulullah tidak perlu dipandang jelik kerana lebih daripada itu, dia telah menjatuhkan hak Allah seperti kenyataannya yang menyatakan bahawa Allah bertempat, berkaki, bertangan, bermata, dan mempunyai sifat-sifat buruk dan keji.
Lantaran itu, ramai dari kalangan ulama yang mengkafirkannya dan celakalah bagi pengikut-pengikutnya yang membantu pembohongan yang di ada-adakan ke atas syariat Islam yang unggul ini.***
*
Al Taufiq al Rabbani fir Rad 'ala Ibni Taimiyyah al Harani H: 29
**K.H Sirajuddin Abbas,
40 Masalah Agama Jilid 4 H: 144-148
***
Hasyiah al Allamah Ibni Hajar al Haitami H: 481 dan Syeikh Abdullah Al Harari,
al Maqaalat al Sunniyyah H: 15-16
Masih terdapat gesaan-gesaan daripada ulama Wahhabi supaya maqam Rasulullah dirobohkan kerana dikatakan menjadi tempat dan punca berlakunya kesyirikan. Di antaranya Nasiruddin al Albani yang menyebarkan kitabnya,
Ahkam al Janaiz wa Bid'aha, yang mengandungi gesaan secara terang-terangan supaya kubur Rasulullah dibongkarkan dari dalam Masjid Nabawi.
Begitu juga di dalam risalahnya bertajuk
Tahzir al Sajid H: 68-69. Bahkan beliau menambah lagi dengan risalah yang lain,
Hajjah al Nabi H: 137 yang menyatakan: Di antara perkara bidaah yang terdapat di Madinah ialah mengekalkan Maqam Nabi di dalam Masjid Nabawi.
Mustahil para sahabat Nabi dan tabi'in semuanya tidak tahu yang maqam Nabi di dalam Masjid Nabawi merupakan perkara bidaah seperti mana mengikut pendapat Nasiruddin al Albani?
Puak Wahhabi telah mengkafirkan orang-orang yang berselawat ke atas Nabi secara terang-terangan selepas azan sebagaimana yang berlaku di Damsyiq, Syam. Seorang muazzin di Jami' al Diqaq berselawat selepas azan sebagaimana yang biasa dilakukan oleh penduduk di tempat tersebut. Melihat perbuatan lelaki tersebut, pengikut-pengikut Wahhabi bertempik di halaman masjid tersebut dengan suara yang kuat:
"Ini adalah haram! Perbuatan ini adalah seperti orang yang berzina dengan ibu sendiri!"
Maka terjadilah pertengkaran di antara puak Wahhabi dan Ahli Sunnah sehingga berlakukan pergaduhan. Lalu perkara tersebut dibawa kepada Mufti Damsyiq ketika itu, Abu al Yusr 'Abidin. Mufti tersebut memanggil ketua puak Wahhabi, Nasiruddin Albani, maka beliau menarik semula tauliah mengajar daripadanya dan memberi ancaman dibuang negeri sekiranya melanggar hukuman yang telah dikenakan ke atasnya.*
*
Al Maqalaat al Sunniyyah: 48-48
wallahu'alam
-----------------
= think Islam , think Globally , think Reality =