Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 14-11-2019  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Dua perkara yang tidak boleh dielak dalam hidup kita ialah "inflasi" dan "mati"
-- Seminar "Creating Wealth"

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: ridzuan86
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43097

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 28
Ahli: 0
Jumlah: 28




  Yang Masuk Ke Sini
IbnuKhaldun: 1 hari, 6 jam, 18 minit yang lalu
kasih_kekasih: 1 hari, 23 jam, 3 minit yang lalu
syahidatul: 4 hari yang lalu
raudhahasanah: 6 hari yang lalu
drzul-f: 10 hari yang lalu
hafiz_along_83: 11 hari yang lalu
halawatuliman: 27 hari yang lalu
nabilah: 27 hari yang lalu
aye: 29 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: tahniah ustaz azizan!!!


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» tahniah ustaz azizan!!!

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 2

Go To Page: 1 · 2

Oleh tahniah ustaz azizan!!!

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 09-10-08 12:17


Kedah kekal naikkan kuota rumah bumiputera

ALOR STAR 8 Okt. - Kerajaan negeri tetap dengan keputusannya untuk menaikkan kuota pembelian rumah kepada bumiputera daripada 30 kepada 50 peratus walaupun mendapat bantahan daripada pihak pemaju.

Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, kerajaan negeri bersedia bersemuka di mahkamah dengan mana-mana pihak yang ingin mencabar keputusan kerajaan berhubung perkara itu.

"Ini negara bebas, sesiapa sahaja boleh membawa perkara ini ke mahkamah jika mereka tidak bersetuju dengannya.

"Jika kerajaan negeri kalah, kami bersedia menerimanya namun saya percaya kami berada di landasan yang betul," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Beliau diminta mengulas kenyataan, Presiden Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (Rehda) Kedah/Perlis, Ricque Liew Yin Chew yang akan mencabar keputusan kerajaan negeri berhubung peningkatan kuota itu di mahkamah jika ia masih dilaksanakan.

Menurut Azizan, kerajaan negeri mengambil keputusan itu untuk kebaikan rakyat dan tidak mahu melihat majoriti golongan bumiputera yang tinggal di negeri ini tidak memiliki rumah sendiri.

"Berdasarkan kajian yang dijalankan didapati lebih 200 ribu bumiputera di negeri ini masih belum mempunyai rumah sendiri.

"Atas dasar inilah kerajaan negeri mengambil keputusan untuk meningkatkan kuota pembelian rumah kepada bumiputera kepada 50 peratus namun dasar ini tidak menafikan hak kaum lain untuk membeli rumah di negeri ini," ujarnya.

Dalam pada itu, Azizan memberitahu, pemaju dan kerajaan harus bekerjasama membantu rakyat memiliki rumah sendiri dan bukan hanya mementingkan keuntungan semata-mata.

"Jika mereka ingin kaut keuntungan mereka boleh pergi ke negeri lain dan kerajaan negeri akan mengerakkan syarikat milik kerajaan (GLC) bagi memastikan usaha kerajaan membantu rakyat memiliki rumah sendiri tercapai," jelasnya.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

rdwira
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2007
Ahli No: 31169
Posting: 999
Dari: KL

uganda   avatar


posticon Posting pada: 09-10-08 12:21


tahniah ustaz Azizan..... perkembangan yang sihat untuk meningkatkan ekonomi melayu Islam...

trfikir bagaimana? kalau PKR ?? pasti sudah hilang 30%... kerana mereka mengamalkan sikap kesama rataan.. sapa ada duit boleh beli...tak ada duit senyap...no rezab..no kuota....

Bookmark and Share

    


  Member Information For rdwiraProfil   Hantar PM kepada rdwira   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 09-10-08 12:23


Pada 09-10-08 12:21 , rdwira posting:

!!! QUOTE !!!

tahniah ustaz Azizan..... perkembangan yang sihat untuk meningkatkan ekonomi melayu Islam...

trfikir bagaimana? kalau PKR ?? pasti sudah hilang 30%... kerana mereka mengamalkan sikap kesama rataan.. sapa ada duit boleh beli...tak ada duit senyap...no rezab..no kuota....



Allah,PKR pun menghormati melayu kerana sudah termaktub dalam perlembagaan.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

rdwira
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2007
Ahli No: 31169
Posting: 999
Dari: KL

uganda   avatar


posticon Posting pada: 09-10-08 12:33


are you sure ke din ?? cuba kaji statistik di selangor..perak..dibawah pemerintahan PKR... apa sudah jadi..... ingat sikit....perak bukan dr PAS... tapi PKR...

Bookmark and Share

    


  Member Information For rdwiraProfil   Hantar PM kepada rdwira   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 09-10-08 12:39


Pada 09-10-08 12:33 , rdwira posting:

!!! QUOTE !!!

are you sure ke din ?? cuba kaji statistik di selangor..perak..dibawah pemerintahan PKR... apa sudah jadi..... ingat sikit....perak bukan dr PAS... tapi PKR...



saya duduk sini ok saja.tiada apa-apa masalah kaum pun.rata-rata orang bukan melayu/islam bukan tak suka melayu tapi tak suka umno kerana suka bermain isu perkauman.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Penama
Deleted User


posticon Posting pada: 09-10-08 12:41


Pada 09-10-08 12:39 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 09-10-08 12:33 , rdwira posting:

!!! QUOTE !!!

are you sure ke din ?? cuba kaji statistik di selangor..perak..dibawah pemerintahan PKR... apa sudah jadi..... ingat sikit....perak bukan dr PAS... tapi PKR...



saya duduk sini ok saja.tiada apa-apa masalah kaum pun.rata-rata orang bukan melayu/islam bukan tak suka melayu tapi tak suka umno kerana suka bermain isu perkauman.



memang lah ok saja..dah ekau tu tercongok depan pc saja... tak bersusah payah keluar mencari rezeki...cari mak saja bila nak duit...



Bookmark and Share

    


  Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 09-10-08 12:47


say pun keluar juga.pasal kerja tu IA adalah nanti saya dapat ok(doakan saya tau supaya dapat kerja dengan gov)

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

rdwira
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2007
Ahli No: 31169
Posting: 999
Dari: KL

uganda   avatar


posticon Posting pada: 09-10-08 12:50


Pada 09-10-08 12:47 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

say pun keluar juga.pasal kerja tu IA adalah nanti saya dapat ok(doakan saya tau supaya dapat kerja dengan gov)


ooo nak kerja dengan govt ek??? tapi nak tunggu govt yang diwar2kan ke???


-----------------
http://sukatolong.wordpress.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For rdwiraProfil   Hantar PM kepada rdwira   Quote dan BalasQuote

Penama
Deleted User


posticon Posting pada: 09-10-08 12:51


patutlah tak kerja lagi...nak tunggu kerajaan baru..baru dia nak kerja rupanya...

Bookmark and Share

    


  Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 09-10-08 12:52


Pada 09-10-08 12:51 , eniliana posting:

!!! QUOTE !!!

patutlah tak kerja lagi...nak tunggu kerajaan baru..baru dia nak kerja rupanya...



minta juga kat tempat lain.terpulang kepada majikan syarikat nak terima ke tak.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

rdwira
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2007
Ahli No: 31169
Posting: 999
Dari: KL

uganda   avatar


posticon Posting pada: 09-10-08 12:56


lepas itu takkan duduk melepak saja...sambil2 tu cari lah kerja lain sementara... macam kerja kat mcD ke..kfc ke..apa ke....

sementara...takkan nak melanguk saja kat rumah... sampai bila??
macam aku.. dulu...pasa habis studyu...meniaga sayur beb..kat kg..lepas itu dapat lah kerja sekarang ni..

tak bergerak ekonomi negara...melayu mudah lupa

Bookmark and Share

    


  Member Information For rdwiraProfil   Hantar PM kepada rdwira   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 09-10-08 12:59


Pada 09-10-08 12:56 , rdwira posting:

!!! QUOTE !!!

lepas itu takkan duduk melepak saja...sambil2 tu cari lah kerja lain sementara... macam kerja kat mcD ke..kfc ke..apa ke....

sementara...takkan nak melanguk saja kat rumah... sampai bila??
macam aku.. dulu...pasa habis studyu...meniaga sayur beb..kat kg..lepas itu dapat lah kerja sekarang ni..

tak bergerak ekonomi negara...melayu mudah lupa



bukan duduk2 saja.mak sakit siapa nak jaga?saya yang ada di rumah tu yang jaga mak dulu(nak cuba berbakti kepada ibu)


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

syahirahsoid
WARGA SETIA
Menyertai: 06.03.2007
Ahli No: 29040
Posting: 496
Dari: mana hendak ke mana

malaysia  


posticon Posting pada: 09-10-08 12:59


wa...
ini da bagus ini...
ini kang..
duit kerajaan perabis kat blah dia saja..
xaci betul..
nasib baik aci kat uma aku tengah sibuk lepak kat uma makan kcg...
hahahah...


-----------------




Bookmark and Share

    


  Member Information For syahirahsoidProfil   Hantar PM kepada syahirahsoid   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 09-10-08 12:59


yang gadoh2 kat sini ni kenapa? yang belum dapat kerja tu moleklah berusaha dan berdoa, contohnya teman dulu tak dapat masuk Universiti selalu sangat solat hajat, kadang-kadang sampai 20 rakaat sehari sambil nangeh2.
Pasai kerja pula, adalah menganggur sekejap. Tapi yang penting usahe, teman dah rasa peritnye kegagalan dan sunyi dan jeles dengan urang.
Kepade yang dah kroje tu, jangan lah kutuk-kutuk urang yang tak bekerja ni. terasa hati, bukan terasa macam disindir, tapi rasa macam kena hina, maklumlah kawan-kawan dah kroje yang hebat2.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

rdwira
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2007
Ahli No: 31169
Posting: 999
Dari: KL

uganda   avatar


posticon Posting pada: 09-10-08 13:02


oo.. mak sakit....kami doakan semoga mak rashdin cepat sembuh...

jati.. bukan menghina ...bukan menyindir...tapi prihatin.... ada yang tau komplen...tau mengkritik..tapi tidak berusaha... tak kisah kerja apa pun..asalkan boleh meningkatkan taraf hidup...

Bookmark and Share

    


  Member Information For rdwiraProfil   Hantar PM kepada rdwira   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 09-10-08 13:05


Pada 09-10-08 13:02 , rdwira posting:

!!! QUOTE !!!

oo.. mak sakit....kami doakan semoga mak rashdin cepat sembuh...

jati.. bukan menghina ...bukan menyindir...tapi prihatin.... ada yang tau komplen...tau mengkritik..tapi tidak berusaha... tak kisah kerja apa pun..asalkan boleh meningkatkan taraf hidup...



mak ok cuma dia tak dapat buat kerja berat2 saja.kembali kpeada topik ok


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 09-10-08 13:09


cina muslim, india muslim, bagaimana?

adakah tindakan ini selari dengan syara'?

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

zam_rizal
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 31
Posting: 1535
Dari: :: Terengganu/Selangor ::

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 09-10-08 13:10


Pentadbiran kerajaan negeri yang macam nila yang kita nak. Yang mengutamakan kebajikan rakyat semata-mata, dan bukan untuk kepentingan kroni2. TAHNIAH untuk pentadbiran kerajaan negeri Kedah ! :)

- Ana terfikir, bila lah kerajaan Terengganu nak ambil langkah yang same... :berfikir:


-----------------
:: Salam Persaudaraan Untuk Semua :) ::


Bookmark and Share

    


  Member Information For zam_rizalProfil   Hantar PM kepada zam_rizal   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 09-10-08 13:13


apakah Islam menyatakan keistimewaan membeli rumah untuk bangsa2 tertentu?

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 09-10-08 13:17


Pada 09-10-08 13:10 , zam_rizal posting:

!!! QUOTE !!!

Pentadbiran kerajaan negeri yang macam nila yang kita nak. Yang mengutamakan kebajikan rakyat semata-mata, dan bukan untuk kepentingan kroni2. TAHNIAH untuk pentadbiran kerajaan negeri Kedah ! :)

- Ana terfikir, bila lah kerajaan Terengganu nak ambil langkah yang same... :berfikir:



dan pada masa yang sama kaum lain tidak merasa terpinggir


p/s------>teringat isu pemberian 1000 hektar tanah untuk SAR di perak


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

zam_rizal
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 31
Posting: 1535
Dari: :: Terengganu/Selangor ::

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 09-10-08 13:20


Betul tu...keadilan untuk semua kaum...semua kaum dapat merasai taraf hidup yang sama di bumi Malaysia yang bertuah ni...Hidup cuma sekali :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For zam_rizalProfil   Hantar PM kepada zam_rizal   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 09-10-08 13:36


betulkah itu keadilan untuk semua kaum?

apa standard keadilan tu, akal atau Islam?

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 09-10-08 16:32


Kuota 50 peratus: Jangan jadikan isu perkauman

Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah

Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah (DPPNK) menyokong penuh dasar baru Kerajaan Negeri Kedah mewajibkan peruntukan 50 peratus lot bumiputera dalam semua projek perumahan di negeri ini.

DPPNK mengajak Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (Rehda) Cawangan Kedah/Perlis dan semua pihak menyedari bahawa rumah adalah keperluan asas setiap manusia. Oleh itu ia tidak harus dilihat sebagai satu dagangan sebaliknya hak yang perlu diberi kepada setiap manusia.

Menginsafi terdapat rakyat berkemampuan, namun lebih ramai mereka yang kurang berkemampuan, maka sewajarnya pemaju mengutamakan projek-projek perumahan mampu dimiliki oleh rakyat kebanyakan di negeri ini dengan mengambil kira demografi sosio-ekonomi semasa.

DPPNK melihat selama ini hak asas manusia telah dimanipulasi dan diperdagangkan melalui kapitalisme yang diamalkan pemaju dengan berorientasikan keuntungan semata-mata. Pemaju perlu melihat perkara ini sebagai satu tanggung jawab sosial kepada masyarakat. Memandangan rumah adalah keperluan asas, keuntungan bukanlah pertimbangan utama walaupun keuntungan itu diperlukan oleh pemaju.

DPPNK percaya para pemaju hartanah dan perumahan di negeri ini telah lama meraih keuntungan daripada industri ini malah kouta 30 peratus yang ditetapkan sebelum ini telah kerap kali diketepikan melalui pelbagai teknik niaga yang 'dimainkan' oleh pemaju. DPPNK juga percaya dengan dasar kuota 30 peratus itu dan diskaun 5 peratus untuk setiap lot bumiputera menyebabkan pemaju memindahkan beban kekurangan keuntungan dengan menaikkan harga rumah bagi lot bukan bumiputera. Tindakan ini nyata tidak wajar. Malah ada golongan yang berkemampuan mengambil kesempatan menjadikan keperluan asas ini sebagai dagangan dan pelaburan sedangkan masih ramai rakyat di negeri ini memerlukan rumah.

Rehda dan semua pihak perlu melihat tindakan Kerajaan Negeri sebagai mengembalikan hak kepada setiap mereka yang berhak di mana selama ini telah dinafikan. Dasar Kerajaan Negeri hendak memastikan setiap rakyat negeri ini memiliki rumah sendiri wajar diberi sokongan padu.

Realitinya juga perlu diakui bahawa dari 1.9 juta penduduk Kedah, 70 peratus adalah bumiputera, maka amat wajar kuota sebanyak 50 peratus tersebut. Kaum bukan bumiputera tidak harus bimbang dengan dasar baru ini kerana mereka tidak akan hilang sebarang hak.

Pemaju mungkin melihat soal kemampuan ekonomi bumiputera sebagai antara sebab untuk tidak bersetuju dengan dasar baru Kerajaan Negeri di mana margin keuntungan pemaju bakal berkurangan. Pun begitu, Rehda tidak harus menjadikan ianya sebagai alasan untuk tidak bersama pemerintah negeri ini merealisasikan dasar pemilikan rumah kepada setiap rakyat Kedah. Telah terzahir bukti, apabila pemaju hanya mementingkan keuntungan melalui projek perumahan mewah yang tidak mampu dimiliki rakyat negeri ini seperti di Sungai Petani dan Kulim, maka ia telah menjadi milik orang luar dari negeri ini. Isu rumah tidak terjual juga tidak harus ditimbulkan jika pemaju mengamalkan pembahagian kawasan perumahan mengikut blok seperti mana di Taman .a dan Taman Keladi di Sungai Petani.

Rehda juga sebagai sebuah persatuan tidak harus menjadikan hak asas ini sebagai 'peluang' melipat gandakan keuntungan sebaliknya menghulurkan kerjasama kepada Kerajaan Negeri selaku pemerintah negeri ini untuk mereka berkhidmat kepada rakyat. Kerajaan Negeri juga sudah tentu mengambil kira kepentingan semua pihak termasuk pemaju dalam hal ini. Sebagai sebuah kerajaan untuk semua, sudah pasti Kerajaan Negeri Kedah juga memikirkan soal keuntungan pemaju, pun begitu industri ini bukanlah tempat membina keuntungan di luar kewajaran yang sepatutnya.

DPPNK yakin melalui Syarikat Milik Kerajaan Negeri (GLC), sebarang projek akan lebih terjamin dan bertanggung jawab serta terhindar dari sebarang bentuk bebanan kepada rakyat. Sehubungan itu, DPPNK menggesa Kerajaan Negeri melalui GLC mengambil alih tanggungjawab tersebut dalam mengimbangi persaingan dengan pemaju sedia ada di samping merealisasikan hasrat dan dasar Kerajaan Negeri kepada kepentingan rakyat.

DPPNK melihat Rehda telah mempolitikkan keadaan seolah-olah Kerajaan Negeri sedang menganiaya kaum lain di negeri ini. Dengan ini, DPPNK memberi amaran kepada Rehda agar jangan mempolitikkan isu ini yang sebenarnya berlegar kepada persoalan keuntungan pemaju menjadi isu perkauman. Jangan cuba menutup kekurangan keuntungan pemaju dengan menjadikan keharmonian kaum di negeri ini sebagai mangsa. DPPNK menegaskan tidak wujud sama sekali soal perkauman dalam perkara ini kerana di kalangan pemaju juga terdapat pemaju bumiputera.

DPPNK juga dengan ini menggesa Ketua Perhubungan Umno Kedah, Dato' Seri Mahdzir Khalid menyatakan pendirian Umno Kedah terhadap perkara ini.

Bersamalah kita mendukung hasrat Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua.

USTAZ MUSODDAK HAJI AHMAD
Ketua Pemuda

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

zam_rizal
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 31
Posting: 1535
Dari: :: Terengganu/Selangor ::

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 09-10-08 16:51


Pada 09-10-08 13:36 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

betulkah itu keadilan untuk semua kaum?

apa standard keadilan tu, akal atau Islam?


Di Malaysia umum telah mengetahui bahawa kaum Bumiputera khasnya kaum Melayu adalah antara kaum yang terpinggir dari arus pembangunan. Pegilah mana-mana tempat di Malaysia ni, mesti akan ada keluarga melayu yang hidup di rumah yang buruk dan usang. 200 ribu bumiputera di negeri Kedah tidak mmpunyai kediaman sendiri, itu sudah cukup untuk menceritakan segala-galanya. Jadi, satu tindakan yang drastik harus diambil untuk menyelesaikan masalah ini. Kenaikan kouta dari 30 peratus kepada 50 peratus dilihat antara jalan yang paling berkesan untuk menyelesaikan masalah kaum bumiputera yang tidak mmpunyai kediaman sendiri. Kita di sini yang sudahpun menikmati kediaman sendiri seharusnya tidak mengabaikan insan yang lain yang juga ingin merasai kehidupan yang teratur dan selesa seperti kita:)

Standard keadilan? Di dalam Islam selalu ditegaskan untuk menggunakan akal fikiran dengan berpandukan al-Quran dan Hadis dalam membuat sesuatu keputusan. Jadi, akal dan Islam itu adalah berkait rapat dan tidak boleh dipisahkan dalam menentukan sesuatu keadilan :)


-----------------
:: Salam Persaudaraan Untuk Semua :) ::


Bookmark and Share

    


  Member Information For zam_rizalProfil   Hantar PM kepada zam_rizal   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 11-10-08 10:51


Salam,

siapa lebih terpinggir, Melayu atau India? Cuba kita tanya kaum2 lain di Malaysia ini.

apakah dalam Islam suatu bangsa mempunyai hak keistimewaan sebegini ?Dalam Islam jelas zimmi mempunyai hak yang sama dengan muslim kecuali dalam aspek pemerintahan. Maka semua yang tidak mampu memiliki rumah wajib dibantu tanpa mengira kaum. Adalah suatu yang zalim hanya membantu kaum2 tertentu saja.

Akal kita gunakan untuk memahami realiti dan nas. Adalah suatu penyimpangan jika kita menggunakan nas untuk mengabsahkan sesuatu yang kita akalkan. Itulah yang telah dilakukan oleh kerajaan BN selama 51tahun ini dengan kerjasama ulama'2 belaannya.

kembalikan kepada islam, bukan kontrak sosial

-wuzara-
http://jemaah-islam.blogspot.com

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

RijaludDeen
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.10.2006
Ahli No: 27105
Posting: 304
Dari: Perak..

Perak   avatar


posticon Posting pada: 11-10-08 11:56


Assalamualaikum...

Kalau nak relate kan Islam dengan kaum, kita jangan lupa, Islam tu bukan untuk org melayu @ bumiputera saja.. kat tempat ana sendiri (ayer tawar,perak), masih ramai saudara baru seislam kita yang mmpunyai masalah nak dapatkan rumah..mereka pun Islam, tapi mereka bukan bumiputera..sedih tengok kediaman2 mereka..ana berkesempatan dengan jemaah masjid kat manjung tu menziarahi mereka..surau tempat mereka mengaji pun dalam keadaan yang dhaif..alhamdulillah,ada jugak..Allahua'lam..


-----------------
"Put Our Trust In ALLAH"




Bookmark and Share

    


  Member Information For RijaludDeenProfil   Hantar PM kepada RijaludDeen   Pergi ke RijaludDeen's Website   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 11-10-08 12:06


Pada 11-10-08 11:56 , RijaludDeen posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum...

Kalau nak relate kan Islam dengan kaum, kita jangan lupa, Islam tu bukan untuk org melayu @ bumiputera saja.. kat tempat ana sendiri (ayer tawar,perak), masih ramai saudara baru seislam kita yang mmpunyai masalah nak dapatkan rumah..mereka pun Islam, tapi mereka bukan bumiputera..sedih tengok kediaman2 mereka..ana berkesempatan dengan jemaah masjid kat manjung tu menziarahi mereka..surau tempat mereka mengaji pun dalam keadaan yang dhaif..alhamdulillah,ada jugak..Allahua'lam..



i am agree with you, rijaluddin.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Amrizal
WARGA SETIA
Menyertai: 20.04.2004
Ahli No: 8529
Posting: 854
Dari: Bumi Allah nan Indah

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 14-10-08 19:06


Kenapa bumiputera saja?

Kan Islam melarang asyabiyah? .....


-----------------

Koleksi Busana



    


  Member Information For AmrizalProfil   Hantar PM kepada Amrizal   Pergi ke Amrizal's Website   Quote dan BalasQuote

idie04
WARGA SETIA
Menyertai: 05.12.2005
Ahli No: 20831
Posting: 413
Dari: Seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 14-10-08 20:52


tahniah:D
semoga tindkn ini membuka mata pihak kerajaan perak yang ber'murah hati' sedekhkan tanah 999 tahun kepada kaum cina.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For idie04Profil   Hantar PM kepada idie04   Pergi ke idie04's Website   Quote dan BalasQuote

Amrizal
WARGA SETIA
Menyertai: 20.04.2004
Ahli No: 8529
Posting: 854
Dari: Bumi Allah nan Indah

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 14-10-08 21:14


Hmmm.. Islam tu suruh tinggikan bumiputera ke?

apa istimewa sangat ke? Bumiputera boleh masuk syurga ke?

habis apa pandangan non-Muslim pasal Islam? Islam ni sama dengan agama lain.. cakap tak serupa bikin..

Nabi dah pesan jangan amalkan asyabiyah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For AmrizalProfil   Hantar PM kepada Amrizal   Pergi ke Amrizal's Website   Quote dan BalasQuote

unanjaga
Warga 4 Bintang
Menyertai: 18.08.2008
Ahli No: 34507
Posting: 190
Dari: Batu Pahat,Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 14-10-08 21:25


Begitulah bilamana fahaman asybiyah masih menebal dalam diri,ia tetap ingin mempertahankan hak yang bukan selayak jadi haknya,kita perlu sadar dengan jujur yang negara Malaysia ini bukan hak sepenuh nya kaum bumiputera,ia dikongsi sama denga kaum lain dan mereka juga ada hak kehidupan mereka sendiri...merupakan suatu kezaliman bilamana hak mereka kita rampas atau dikurangkan.Yang penting kita perlu hidup bersama mereka dengan tolak ansur dan kasih sayang serta saling menghoramati.

sedikit info tentang minyak kelapa dara(baik untuk kesihatan) http://www.bio-asli.com/bioasli/bioasli.asp?id=sunan

Bookmark and Share

    


  Member Information For unanjagaProfil   Hantar PM kepada unanjaga   Pergi ke unanjaga's Website   Quote dan BalasQuote

swordofdeen
WARGA SETIA
Menyertai: 11.06.2003
Ahli No: 1307
Posting: 632
Dari: Somewhere on this earth

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 14-10-08 23:55


Lihat bagaimana ketika hijrah..hak kaum ansar dan muhajirin. Adalah antara contoh termudah bagaimana Islam bertindak terhadap bangsa asal sesebuah tempat/kawasan/peribumi.

Menjaga Islam maka terjaga bangsa, menjaga bangsa tidak sebaliknya. Tetapi Islam juga mempunyai penjagaan hak2 dan tidak mengabaikan bangsa.

Antara Bangsa Dan Agama?

Bookmark and Share

    


  Member Information For swordofdeenProfil   Hantar PM kepada swordofdeen   Pergi ke swordofdeen's Website   Quote dan BalasQuote

Amrizal
WARGA SETIA
Menyertai: 20.04.2004
Ahli No: 8529
Posting: 854
Dari: Bumi Allah nan Indah

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 15-10-08 04:07


Pada 14-10-08 23:55 , swordofdeen posting:

!!! QUOTE !!!

Lihat bagaimana ketika hijrah..hak kaum ansar dan muhajirin. Adalah antara contoh termudah bagaimana Islam bertindak terhadap bangsa asal sesebuah tempat/kawasan/peribumi.

Menjaga Islam maka terjaga bangsa, menjaga bangsa tidak sebaliknya. Tetapi Islam juga mempunyai penjagaan hak2 dan tidak mengabaikan bangsa.

Antara Bangsa Dan Agama?


Apa maksud saudara? Dalam piagam Madinah ada kata keistimewaan golongan Ansar ke?


-----------------

Koleksi Busana



    


  Member Information For AmrizalProfil   Hantar PM kepada Amrizal   Pergi ke Amrizal's Website   Quote dan BalasQuote

Amrizal
WARGA SETIA
Menyertai: 20.04.2004
Ahli No: 8529
Posting: 854
Dari: Bumi Allah nan Indah

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 15-10-08 04:16


Orang Melayu sendiri pun banyak yang bukan pribumi Malaysia.. banyak yang berasal dari Indonesia - Bugis, Jawa, Acheh dan sebagainya..

bagaimana itu?

Bookmark and Share

    


  Member Information For AmrizalProfil   Hantar PM kepada Amrizal   Pergi ke Amrizal's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 15-10-08 16:45


Pada 15-10-08 04:16 , Amrizal posting:

!!! QUOTE !!!

Orang Melayu sendiri pun banyak yang bukan pribumi Malaysia.. banyak yang berasal dari Indonesia - Bugis, Jawa, Acheh dan sebagainya..

bagaimana itu?



tapi bukan ke dah bercampur dengan semua rakyat dan sudah jadi satu-------.bangsa malaysia


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 15-10-08 17:46


Pada 15-10-08 16:45 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 15-10-08 04:16 , Amrizal posting:

!!! QUOTE !!!

Orang Melayu sendiri pun banyak yang bukan pribumi Malaysia.. banyak yang berasal dari Indonesia - Bugis, Jawa, Acheh dan sebagainya..

bagaimana itu?



tapi bukan ke dah bercampur dengan semua rakyat dan sudah jadi satu-------.bangsa malaysia



kata bangsa malaysia, tapi tolong bangsa melayu saja. bagaimana ni din?

satu persoalan, BANGSA MALAYSIA atau UMMAT ISLAM?

wuzara
http://jemaah-islam.blogspot.com

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 15-10-08 18:02


Pada 15-10-08 04:16 , Amrizal posting:

!!! QUOTE !!!

Orang Melayu sendiri pun banyak yang bukan pribumi Malaysia.. banyak yang berasal dari Indonesia - Bugis, Jawa, Acheh dan sebagainya..

bagaimana itu?


Izinkan teman mencelah, bangsa melayu itu sebenarnya kena ditakrifkan mengikut takrifan nusantara. Bangsa Melayu meluas maknanya. Jawa itu melayu, aceh itu melayu, patani itu melayu, bugis itu melayu. Melayu itu nusantara


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 15-10-08 18:03


Pada 15-10-08 16:45 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 15-10-08 04:16 , Amrizal posting:

!!! QUOTE !!!

Orang Melayu sendiri pun banyak yang bukan pribumi Malaysia.. banyak yang berasal dari Indonesia - Bugis, Jawa, Acheh dan sebagainya..

bagaimana itu?



tapi bukan ke dah bercampur dengan semua rakyat dan sudah jadi satu-------.bangsa malaysia


rashdin, teman tak mo melihat meke cakap pasai melayu lagi, sebab dulu meke dah mengaku apa ada pada bangse. Jangan sekali2 lagi cakap!


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 15-10-08 18:04


teman pendukung adat, adab dan istiadat melayu dan Islam dijunjung. Teman lebih senang dengan cara islam, dengan islam melayu gemilang. Islam yang sebetuinye... Islam yang berkhalifah. Teman tak bias mana-mana tapi itu hakikatnye

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

assakinah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 29.11.2004
Ahli No: 12662
Posting: 53
Dari: universiti malaya kl

Perak  


posticon Posting pada: 16-10-08 08:41


keadilan menuntut untuk islam atau bangsa melayu? atau keadilan untuk semua bangsa.. semua dapat hak yang sama?...
saja ingin kepastian....

Bookmark and Share

    


  Member Information For assakinahProfil   Hantar PM kepada assakinah   Quote dan BalasQuote

lebai_y2k
Warga 4 Bintang
Menyertai: 27.09.2003
Ahli No: 3792
Posting: 176
Dari: Pokok Sena

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 16-10-08 09:00


Pada 15-10-08 18:02 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 15-10-08 04:16 , Amrizal posting:

!!! QUOTE !!!

Orang Melayu sendiri pun banyak yang bukan pribumi Malaysia.. banyak yang berasal dari Indonesia - Bugis, Jawa, Acheh dan sebagainya..

bagaimana itu?


Izinkan teman mencelah, bangsa melayu itu sebenarnya kena ditakrifkan mengikut takrifan nusantara. Bangsa Melayu meluas maknanya. Jawa itu melayu, aceh itu melayu, patani itu melayu, bugis itu melayu. Melayu itu nusantara


Orang Islam itu juga Melayu (Kalau ikut perlembagaan lah)


-----------------
Sesungguhnya solatku,amalku,hidup dan matiku adalah kerana ALLAH


Bookmark and Share

    


  Member Information For lebai_y2kProfil   Hantar PM kepada lebai_y2k   Quote dan BalasQuote

Amrizal
WARGA SETIA
Menyertai: 20.04.2004
Ahli No: 8529
Posting: 854
Dari: Bumi Allah nan Indah

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 16-10-08 09:21


Assalamualaikum

Kalaulah kita boleh ikut Islam 100%... alangkah indahnya dunia ini....


-----------------

Koleksi Busana



    


  Member Information For AmrizalProfil   Hantar PM kepada Amrizal   Pergi ke Amrizal's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 16-10-08 10:06


Pada 16-10-08 08:41 , assakinah posting:

!!! QUOTE !!!

keadilan menuntut untuk islam atau bangsa melayu? atau keadilan untuk semua bangsa.. semua dapat hak yang sama?...
saja ingin kepastian....



keadilan untuk semua bangsa tak kira agama pun


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

assakinah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 29.11.2004
Ahli No: 12662
Posting: 53
Dari: universiti malaya kl

Perak  


posticon Posting pada: 16-10-08 11:21


maksudnya keadilan untuk semua bangsa untuk mendapatkan hak yang sama rata ke?

Bookmark and Share

    


  Member Information For assakinahProfil   Hantar PM kepada assakinah   Quote dan BalasQuote

rdwira
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2007
Ahli No: 31169
Posting: 999
Dari: KL

uganda   avatar


posticon Posting pada: 16-10-08 11:44


Pada 16-10-08 10:06 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 16-10-08 08:41 , assakinah posting:

!!! QUOTE !!!

keadilan menuntut untuk islam atau bangsa melayu? atau keadilan untuk semua bangsa.. semua dapat hak yang sama?...
saja ingin kepastian....



keadilan untuk semua bangsa tak kira agama pun



kalau UMNO bagi kesamarataan pda semua kaum

"UMNO sudah lupakan org melayu..hak org melayu sudah diambil (seperti yang berlaku sekrang) , dimana keistimewaan org melayu dan bermacam lagi dilaungkan oleh org melayu"

kalau PR bagi kesamarataan pda semua kaum

"kita sebagai pakatan rakyat perlu adil dan bagi hak yang sama kepada semua kaum (yang kita ni melayu Islam akan berkata ye..ye..akhirnya melopong..sebab adilkan...sapa ada duit boleh ambil...tak ada duit duduk senyap lah"

any comment ??


-----------------
http://sukatolong.wordpress.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For rdwiraProfil   Hantar PM kepada rdwira   Quote dan BalasQuote

lebai_y2k
Warga 4 Bintang
Menyertai: 27.09.2003
Ahli No: 3792
Posting: 176
Dari: Pokok Sena

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 16-10-08 13:08


Adil tak semesti sama rata..Adil bermakna bagi ikut kadar yang sepatutnya lah..Hak org Islam tak boleh sama dengan kafir zimmi apatah lagi golongan harbi..

Bookmark and Share

    


  Member Information For lebai_y2kProfil   Hantar PM kepada lebai_y2k   Quote dan BalasQuote

Amrizal
WARGA SETIA
Menyertai: 20.04.2004
Ahli No: 8529
Posting: 854
Dari: Bumi Allah nan Indah

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 16-10-08 14:55


Islam tu dah sememangnya adil.. kalau ikut Islam tu tak payah nak pening2 kepala dah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For AmrizalProfil   Hantar PM kepada Amrizal   Pergi ke Amrizal's Website   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 16-10-08 15:03


Dalam Negara Islam, hak antara Muslim dan Zimmi adalah sama kecuali:-
a) Terlibat dalam pemerintahan
b) Menyebarkan agama mereka

Memberikan keistimewaan memiliki rumah pada kaum tertentu, tidak pada kaum yang lain bukanlah keadilan Islam, tetapi kezaliman pemerintah yang layak menerima balasan di akhirat kelak.

wuzara
http://jemaah-islam.blogspot.com

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Amrizal
WARGA SETIA
Menyertai: 20.04.2004
Ahli No: 8529
Posting: 854
Dari: Bumi Allah nan Indah

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 16-10-08 17:38


Sokong pendapat Wuzaraa.. tak semestinya kalau PAS memerintah... semuanya betul...

Kalau saya seorang yang berbangsa India.. China tengok benda macam ni memang sakit hati... Kalau dia non Muslim pun sakit hati. ni pulak kalau dia tu baru nak masuk Islam pun tak suka...

Bookmark and Share

    


  Member Information For AmrizalProfil   Hantar PM kepada Amrizal   Pergi ke Amrizal's Website   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 16-10-08 17:44


itulah kesilapan BN selama ini. Mereka tidak memberi hak yang sepatutnya diperolehi oleh bangsa lain. Tetapi membenarkan mereka terlibat dalam pemerintahan dan menzahirkan kepercayaan mereka di tempat awam.

Semoga gerakan Islam tidak terjebak.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

assakinah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 29.11.2004
Ahli No: 12662
Posting: 53
Dari: universiti malaya kl

Perak  


posticon Posting pada: 20-10-08 10:17


Kebanyakkan org melayu tak fikir hak mereka sekarang ni? boleh dah hilang hak baru menyesal.. emm..
pikir2kan lah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For assakinahProfil   Hantar PM kepada assakinah   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 20-10-08 12:29


Pada 20-10-08 10:17 , assakinah posting:

!!! QUOTE !!!

Kebanyakkan org melayu tak fikir hak mereka sekarang ni? boleh dah hilang hak baru menyesal.. emm..
pikir2kan lah...


hak yang tidak bersandar kepada Islam tak perlu dipertahankan, malah menzalimi yang lain.

fikir-fikirkan....

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 20-11-08 09:40


Buletin utama TV3 semalam melaporkan :
kedahakan buat kandang bab* berteknologi siap ada tempat penyembelihan bab* seluas 160 hektar di negeri kedah untuk orang bukan islam...


pandangan ana
sepatutnya kerajaan PAS nasihat umat cina supaya berhenti dari makan bab* yang banyak membawa penyakit...berdasarkan kajian perubatan moden dan tradisi...semua kajian menyatakan khinzir membawa banyak penyakit...puluhan penyakit berpunca dari perlakuan makan khinzir....



ya ayyunanas kulu mimma fir ardhi Halalan thaiyiban
mean
wahai seluruh manusia...makanlah apa apa di muka bumi dari yang halal serta baik (bersih).
saya amat sedih apabila TV3 melaporkan yang kerajaan Kedah pimpinan PAS nak buat kandang bab* seluas 160 hektar....


apa pandangan HT...

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

mimi_eniliana
WARGA SETIA
Menyertai: 27.10.2008
Ahli No: 35619
Posting: 766
Dari: ipoh kl melaka

Perak   avatar


posticon Posting pada: 20-11-08 09:45


yang akan menempatkan 46000 ekor khinzir...
katanya untuk menampung permintaan penduduk kedah...isk isk...apekah sebanyak itu khinir ditelan oleh non-muslim?
macam tak relevan saja... ke nak ekspot2...?? :?

bab ni...maaf lah penyokong PAS...
saya meluat @ menyampah mendengarnya huuuu...

Bookmark and Share

    


  Member Information For mimi_enilianaProfil   Hantar PM kepada mimi_eniliana   Pergi ke mimi_eniliana's Website   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 20-11-08 09:50


contoh asbab umat china memeluk ISLAM... MB Kedah perlu muhasabah diri...akan hal kandang bab* yang kotor ini...jangan buat penyokong PAS rasa meluat...
umat China bernama jang...sila baca



Jang (Bangsa China)

Jang berasal dari negara China. Beliau menceritakan kepada staf IslamOnline bahawa perjalanannya kepada Islam bermula dengan isu pengharaman khinzir Jang(bab*). Beliau berasa pelik mengapa Islam mengharamkan bab* lantas beliau membuat kajian tentangnya dengan membaca beberapa majalah perubatan moden dan perubatan China tradisional. Beliau mendapati beberapa saintis mengatakan daging bab* menyebabkan tidak kurang daripada 70 penyakit. Malah perubatan China tradisional juga membuat konklusi yang lebih kurang sama dengan mengatakan bahawa daging khinzir adalah antara makanan yang amat berbahaya bagi kesihatan manusia.

Selepas memeluk Islam Jang memilih nama Selim sebagai nama Islamnya sekali gus mengikut jejak langkah lebih kurang 30 juta Muslim yang terdapat di negara China pada hari ini.

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 20-11-08 10:00


Surah Al Maidah 5:3

Diharamkan ke atas kamu bangkai, darah dan daging khinzir


Allah swt telah berfirman :

"Katakanlah: "Tiadalah aku perolehi dalam wahyu yang diwahyukan kepadaKu, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya, kecuali kalau makanan itu bangkai, atau darah yang mengalir atau daging bab* - kerana Sesungguhnya semua itu kotor - atau binatang yang disembelih atas nama selain Allah. Barangsiapa yang dalam Keadaan terpaksa, sedang Dia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, Maka Sesungguhnya Tuhanmu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang". (Al-An'am : 145)

Ayat 173 Surah Al Baqarah:

Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan bagimu bangkai, darah, daging bab* dan binatang yang ketika disembelih disebut nama selain Allah**. Tetapi barangsiapa dalam keadaan terpaksa memakannya sedang ia tidak menginginkannya dan tidak pula melampaui batas, maka tidak ada dosa baginya. Sesungguhnya Allah maha Pengampun lagi Maha Penyayang.



Ayat 3 Al Maidah:

Diharamkan bagimu memakan bangkai, darah*, daging bab*, daging haiwan yang disembelih atas nama selain Allah, yang tercekik, yang dipukul, yang jatuh, yang ditanduk, dan yang diterkam binatang buas, kecuali yang sempat kamu menyembelihnya**, dan yang diharamkan bagimu yang disembelih untuk berhala. Dan diharamkan juga mengundi nasib dengan anak panah itu)*** adalah kefasikan. Pada hari ini **** orang kafir telah putus asa untuk mengalahkan Ad-Din mu,sebab itu janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepada Ku, Pada hari ini telah Ku Sempurnakan bagi mu AdDin mu, dan telah Ku cukupkan kepada kamu ni’matKu, dan telah Ku ridhai ISLAM itu jadi AdDin mu. Maka barangsiapa terpaksa***** kerana kelaparan tanpa sengaja berbuat dosa, Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.



Ayat 145 Surah Al-An’am
Katakanlah: Tiada aku perolehi dalam wahyu yang diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya kecuali kalau makanan itu bangkai atau darah yang mengalir atau daging bab*, kerana sesungguhnya semua itu kotor, atau binatang yang disembelih atas nama selain Allah. Barangsiapa yang dalam keadaan terpaksa sedang dia tidak menginginkannya dan tidak pula melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhanmu Maha pengampun lagi Maha Penyayang.

Hadis No. 1550 sahih muslim jilid 2
Dari Jabir bin Abdullah .a katanya dia mendengar Rasulullah saw. Bersabda di tahun penaklukan Makkah dan ketika itu dia berada di makkah, sabdanya “sesungguhnya Allah dan RasulNya telah mengharamkan jual khamar/arak, bangkai, bab* dan berhala” lalu ditanya orang akan baginda “Ya, Rasulullah, bagaimana hukumnya lemak yang terdapat dalam bangkai? Kerana lemak itu digunakan orang untuk gemuk perahu, untuk meminyaki kulit, dan untuk menyalakan lampu.” Maka bersabda baginda, “Tidak boleh, itu haram, kemudian bersabda pula baginda “Kerana lemak itulah Allah taala mengutuk orang yahudi. Allah telah mengharamkan atas mereka lemak bangkai, tetapi mereka mengolahnya jua. Kemudian mereka menjual, dan hasilnya penjualannya itu mereka makan”
Hadis no 2127 sahih Bukhari jilid 5
Jabir .a berkata “Nabi saw. Mengharamkan menjual bab*”
No.2128 hadis sahih bukhari jilid 5
Dari Qutaibah bin said , katanya “kami diberitahu oleh al Laits dari Ibnu Syihab dari Ibnu Musayyab bahawasanya ia mendengar Abu hurairah .a berkata “Rasulullah saw. Bersabda “Demi Dzat Allah yang jiwaku ada di dalam gengamanNya, niscayalah pasti hampir sekali bahawa putera Maryam (yakni Nabiyullah Isa Al masih) turun dikalangan kamu semua. Ia bertindak sebagai Hakim (pemberi keputusan segala macam persoalan) lagi pula bersifat ADIL. Ia akan mematahkan palang salib yangdianggap suci oleh kaum nasrani), membunuh bab* (yakni menyuruh seluruh pengikutnya agar melenyapkan semua bab*, juga bab* hutan sampai habis sama sekali, membebaskan pajak gadai untuk seluruh kaum muslimin, sebab suatu Negara yang berasaskan Islam memang tidak memberi beban yang berupa pajak dalam bentuk apapun kepada umat Islam) dan meluaplah harta kekayaan (sebab mendapatkan keberkahan dari Allah Taala) sehingga tiada seorangpun yang suka menerimanya (sebagai sedekah)

Insaflah... bab* kotor...jijik...jangan rosakkan umat china dengan sediakan bab*...nasihat umat china supaya meninggalkan tabiat makan benda kotor...


30 million umat china di tanah besar china...kita hanya ada 14 million saja umat melayu di negara ini yang muslim

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

panahpena
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.11.2008
Ahli No: 35854
Posting: 160
Dari: Johor Bharu

Johor   avatar


posticon Posting pada: 20-11-08 10:02


Haa yang tentang penternakan khinzir ni saya nak hentam PAS. Sekadar nak ikut selera mereka tu tak perlu lah. Kalau depa nak makan benda haram pergi import dari negara lain. Tak banyak mana pun matawang keluar. Baik usaha tu di arah kepada ternakan ikan, kambing, lembu dan ayam yang halal. Nanti kalau kedah keluarkan bab*, ada diletakkan cukai tak? Tentu hasil cukai daripada bab* tu haram. Kalau jelas boleh diasingkan ikut syarak terpulanglah. Tetapi kita perlu kekang secara perlahan-lahan industri ternakan bab* ni. tiba-tiba ada outbreak, secanggih manapun sistem penternakannya, celaka juga bakal menimpa. Siapa yang susah... kerajaan juga yang susah.

TAK PAYAHLAH BERBABI-bab* NI DALAM MALAYSIA, SINGAPURA PUN TAK NAK ADA KANDANG bab* DI SANA, KANDANG KERBAU ADALAH.

LANGKAH INI SAYA BANTAH... TETAP BANTAH.

Bookmark and Share

    


  Member Information For panahpenaProfil   Hantar PM kepada panahpena   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 20-11-08 10:09


dulu ada 2 million ekor bab* di negara ini
apabila virus saja...japanese enchephilitis muncul bilangan bab* ternak berkurangan kepada 1 million...negeri yang paling banyak ternak bab* ialah Sarawak....
pada tahun seingat saya 1992 virus nipah japanese enchephilitis muncul...maka 1 million bab* lenyap....
takkan nak mengundang murka allah...jangan jadi seperti bala' di bukit pelanduk...melaka


jangan di tipu dengan menggunakan teknologi...jangan jadi yahudi yang suka main tipu dengan Allah... seperti ini...


Hadis No. 1550 sahih muslim jilid 2
Dari Jabir bin Abdullah .a katanya dia mendengar Rasulullah saw. Bersabda di tahun penaklukan Makkah dan ketika itu dia berada di makkah, sabdanya “sesungguhnya Allah dan RasulNya telah mengharamkan jual khamar/arak, bangkai, bab* dan berhala” lalu ditanya orang akan baginda “Ya, Rasulullah, bagaimana hukumnya lemak yang terdapat dalam bangkai? Kerana lemak itu digunakan orang untuk gemuk perahu, untuk meminyaki kulit, dan untuk menyalakan lampu.” Maka bersabda baginda, “Tidak boleh, itu haram, kemudian bersabda pula baginda “Kerana lemak itulah Allah taala mengutuk orang yahudi. Allah telah mengharamkan atas mereka lemak bangkai, tetapi mereka mengolahnya jua. Kemudian mereka menjual, dan hasilnya penjualannya itu mereka makan



yahudi cuba tipu Tuhan dengan mengolah sesuatu hukum....

allah Lebih mengetahui...
Alhalalu baiyyin wa harammu baiyyin mean yang halal telah NYATA...yang haram telah nyata...
jangan nak tipu Tuhan dengan pakai teknologi moden...
mudah-mudahan MB Kedah Insaf...
dahlah premis judi...arak masih dikutip hasil melalui lesen premis judi arak masih dikeluarkan...kalau begini tak guna PAS memerintah Kedah kalau yang hal arak, judi, bab* tak dapat dihindari dari masyarakat....


maaf sebab Ini hanya pandangan ana yang dhaif yang hanya kasihkan umat di negara ini...


Sepatutnya MB Kedah nasihat umat china supaya tinggalkan makan bab*...cuba nasihat dari sudut menjaga kesihatan....

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 20-11-08 10:37


Ayat 168 Al Baqarah:

Hai manusia, makanlah yang Halal serta baik (Halalan Thoiyiban), dari apa yang terdapat di bumi dan janganlah kamu mengikuti langkah syaitan kerana sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

rdwira
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2007
Ahli No: 31169
Posting: 999
Dari: KL

uganda   avatar


posticon Posting pada: 20-11-08 21:17


mana komen dari rashdin ye ?? ada apa-apa komen dari anda ?

Bookmark and Share

    


  Member Information For rdwiraProfil   Hantar PM kepada rdwira   Quote dan BalasQuote

unanjaga
Warga 4 Bintang
Menyertai: 18.08.2008
Ahli No: 34507
Posting: 190
Dari: Batu Pahat,Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 20-11-08 21:30


Maha suci Allah yang telah menciptakan segala sesuatu,apa pun yang melata dibumi ini tetap dalam peliharaan Allah baik urusan rezkinya juga hal kehidupan nya,apa hak kita untuk melarang makanan yang menjadi keperluan mereka untuk makan...bumi ini dikongsi hidup dengan bangsa dan ugama lain juga selain islam,yang perlu dan wajar kita ambil perhatian agar ia nya dipelihara secara terkawal.Dan itu lah tanggung jawab yang harus kita sadari.

Bookmark and Share

    


  Member Information For unanjagaProfil   Hantar PM kepada unanjaga   Pergi ke unanjaga's Website   Quote dan BalasQuote

Meow

Menyertai: 09.12.2004
Ahli No: 12964
Posting: 2700
Dari: Serambi Madinah : Negeri Matahari Terbenam

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 20-11-08 21:48


Pada 20-11-08 21:30 , unanjaga posting:

!!! QUOTE !!!

Maha suci Allah yang telah menciptakan segala sesuatu,apa pun yang melata dibumi ini tetap dalam peliharaan Allah baik urusan rezkinya juga hal kehidupan nya,apa hak kita untuk melarang makanan yang menjadi keperluan mereka untuk makan...bumi ini dikongsi hidup dengan bangsa dan ugama lain juga selain islam,yang perlu dan wajar kita ambil perhatian agar ia nya dipelihara secara terkawal.Dan itu lah tanggung jawab yang harus kita sadari.


Bukan masalah kita melarang mereka makan yang timbul.. nak makan banyak mana sekalipun makanlah.. dah itu juga kesukaan depa.. tapi yang dipertikaikan Kenapa kita pula nak tolong bela supaya depa dapat makan dengan kenyangnya? Dah tu pula, sebagai anak Kedah, Kenapa mesti negeri Kedah yang beriya-iya? Beberapa bulan dulu negeri Selangor.. lepas dapat bantahan dari umat Islam, nak dibawa ke Kedah pula teknologi membela khinzir ini.. apa juga alasannya adalah tak munasabah kita pula yang beriya-iya nak tolong bela.. di negeri mana sekalipun, saya tak setuju..


-----------------
~Yang Bodoh Akan Berdiam Diri, Tetapi Yang Paling Bodoh Akan Bercakap Sesuatu Yang Dia Sebenarnya Bodoh~


Bookmark and Share

    


  Member Information For MeowProfil   Hantar PM kepada Meow   Pergi ke Meow's Website   Quote dan BalasQuote

mimi_eniliana
WARGA SETIA
Menyertai: 27.10.2008
Ahli No: 35619
Posting: 766
Dari: ipoh kl melaka

Perak   avatar


posticon Posting pada: 20-11-08 22:51


Pada 20-11-08 21:30 , unanjaga posting:

!!! QUOTE !!!

Maha suci Allah yang telah menciptakan segala sesuatu,apa pun yang melata dibumi ini tetap dalam peliharaan Allah baik urusan rezkinya juga hal kehidupan nya,apa hak kita untuk melarang makanan yang menjadi keperluan mereka untuk makan...bumi ini dikongsi hidup dengan bangsa dan ugama lain juga selain islam,yang perlu dan wajar kita ambil perhatian agar ia nya dipelihara secara terkawal.Dan itu lah tanggung jawab yang harus kita sadari.


non-muslim nak makan ... ??sila2...

tapi kalau muslimin yang beria bagi idea.. nak ternak, bela....sampai 46 000 ekor sekali ternak katanya hanya untuk keperluan satu negeri...
tu dah tak jauh beza macam menghidangkan khinzir buat santapan non muslim saja..apa kes?

yep.. boleh diberi kawasan untuk penternakan... di beri syarat2 penternakan dan sebagainya... tapi sampai keluarkan dana untuk pembinaan? hmm...entah lah... kurang berkenan di hati..

sokong tetap sokong.... tapi kalau benda tak kena gaya... takkan nak buat senyap...
bila up cerita macam ni... penyokong PAS yang membuta tuli akan buat-buat tak nampak... abaikan saja... :roll:

manakala yang mencelik tuli pula akan teruskan bertanya.. dan berbahas bagi mendapatkan kepastian...dan menegakkan kalau ada yang boleh ditegakkan










**ni peluang baik HT nak pertikaikan PAS lagi ni... tak nak komen ke?

Bookmark and Share

    


  Member Information For mimi_enilianaProfil   Hantar PM kepada mimi_eniliana   Pergi ke mimi_eniliana's Website   Quote dan BalasQuote

Martyr
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 31.10.2003
Ahli No: 4810
Posting: 1097
Dari: Hujung Sana

yemen  


posticon Posting pada: 20-11-08 23:20


sekadar nak bertanya. pernah pergi ke ladang ternakan bab* tak?

antara pengalaman saya pergi ke kampung selamat dan valdor tapi bukan pergi melawat kawasan ternakan tapi atas urusan kerja memaksa untuk masuk ke kawasan ternakan tersebut.

antara yang timbul di benak fikiran saya. tak ada ke cara yang lebih sempurna untuk ternakan binatang ni?

bukan tu sahaja. satu kes di penang dulu kes mee laksa di proses berhampiran kawasan ternakan bab* kg selamat. manakala di valdor ternakan ayam di jalankan di situ.

kalau tak boleh nak di bela dalam kawasan ternakan khas, maka biarkan sahaja dalam keadaan sekarang dengan pencemaran air bau dll.

kalau tak ada orang islam yang cadangkan, siapa lagi nak cadangkan? penternak bab* lebih selesa dengan keadaan sekarang biarkan air mengalir ke jalan jalan masuk ke tali air tali air. jadi orang islam bakal menerima kesan dari keadaan tersebut.

sanggup ke? awak nak beli ayam @ telur @ mee laksa ?


-----------------




    


  Member Information For MartyrProfil   Hantar PM kepada Martyr   Pergi ke Martyr's Website   Quote dan BalasQuote

muslimin23
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 678
Posting: 3083
Dari: ~senawang ~ dublin ~ kl~

iran   avatar


posticon Posting pada: 20-11-08 23:39


!!! QUOTE !!!

non-muslim nak makan ... ??sila2...

tapi kalau muslimin yang beria bagi idea.. nak ternak, bela....sampai 46 000 ekor sekali ternak katanya hanya untuk keperluan satu negeri...
tu dah tak jauh beza macam menghidangkan khinzir buat santapan non muslim saja..apa kes?

yep.. boleh diberi kawasan untuk penternakan... di beri syarat2 penternakan dan sebagainya... tapi sampai keluarkan dana untuk pembinaan? hmm...entah lah... kurang berkenan di hati..

sokong tetap sokong.... tapi kalau benda tak kena gaya... takkan nak buat senyap...
bila up cerita macam ni... penyokong PAS yang membuta tuli akan buat-buat tak nampak... abaikan saja... :roll:

manakala yang mencelik tuli pula akan teruskan bertanya.. dan berbahas bagi mendapatkan kepastian...dan menegakkan kalau ada yang boleh ditegakkan


salam....

hangat jugak ye perdebatan di sini...walaupun topik ini agak terkeluar dari tajuk..saya tetap nak beri pendapat juga...pertama..benarkah ladang bab* tersebut menternak sebanyak 46 000 ekor bab* dalam satu masa?? dari mana info ini anda dapat..boleh tolong terangkan...

Islam tidak memingirkan kaum lain..Nabi juga berlaku adil kepada kaum kafir selagi mana ia tidak melampaui batas dan
menentang agama Allah...ini bukan bermaksud ana menyokong pembinaan ladang bab* tersebut...fikir-fikirkan lah...jangan kerana hanya sedikit info kita tahu nak melatah tidak tentu pasal...pasti ada penerangan dan sebab musababnya...



Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimin23Profil   Hantar PM kepada muslimin23   Pergi ke muslimin23's Website   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 20-11-08 23:50


!!! QUOTE !!!


ALOR STAR 19 Nov. - Kerajaan negeri hanya akan membuka ladang bab* moden secara berpusat di kawasan Bukit Selambau jika ia tidak mendapat bantahan daripada penduduk tempatan.

Kerajaan negeri dalam jawapan bertulis pada Sidang Dewan Undangan Negeri Kedah Ke-12 yang dikeluarkan hari ini memberitahu, tapak seluas 162 hektar itu telah diluluskan pada 4 Disember tahun lalu.

Jawapan bertulis itu juga menyebut, hanya satu syarikat dikenal pasti untuk mengendalikan ladang bab* tersebut dan sebanyak 46,000 ekor bab* dibenarkan diternak di ladang berkenaan.

Jawapan bertulis kerajaan negeri itu sebagai menjawab soalan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bakar Bata, Datuk Paduka Ahmad Bashah Md. Hanipah yang bertanyakan sama ada kerajaan negeri mempunyai perancangan untuk membuka ladang bagi menternak bab* secara komersial bagi menampung keperluan masyarakat bukan Islam di negeri Kedah dan Pulau Pinang.

Jika dilaksanakan, kerajaan negeri akan mengikut Enakmen Pengawalan Penternakan bab* 1991 untuk memastikan kawasan penternakan tersebut dibina 300 meter dari kawasan penempatan penduduk.

Ia juga akan beroperasi menerusi sistem kandang tertutup dan lengkap dengan rumah penyembelihan.


Isu sebenarnya bukanlah kerajaan Pas Kedah merancang untuk membinang pusat penternakan bab* tersebut, ia adalah projek yang diluluskan oleh kerajaan UMNO sebelum ni. MB jawab akan dilaksanakan jika tiada bantahan....tapi pak zizan pun tahu memang akan ada bantahan punya kerana ia isu yang sangat sensitif bagi orang melayu beragama Islam yang merupakan majoriti penduduk kedah. Pak zizan main politik jawab macam tu supaya non muslim tak anggap hak mereka dipinggirkan oleh MB sendiri....kalau pun projek tu tak dilaksanakan kerana ia dibantah oleh penduduk tempatan.

Dengar ceritanya, tengahari esok ada demonstrasi menentang pembinaan ladang bab* ni yang akan diadakan di perkarangan Masjid Muzaffar. Kita harap orang Kedah ramai-ramai pakat bantah supaya MB ada alasan kukuh untuk gagalkan projek yang dilulus oleh UMNO dulu-dulu....

Bookmark and Share

    


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 21-11-08 05:17


kita kembalikan kepada hukum Islam.

Islam tidak berubah.

Hukum syara' tetap sama sama ada ada khilafah, tiada khilafah, menang negeri atau kalah negeri.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

izdham
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 14
Posting: 1521
Dari: german

germany  


posticon Posting pada: 21-11-08 08:30


sebenarnya aku pun tak setuju sangat nak buat kadang si bab* ni. memang teruk kalau projk tu d laksanakan walaupun mgunakan teknologi tinggi.. kalau betul teknologi tanggung tu bguna dah tentu sgpore pun dah buka laang bab* dia sendiri. tapi 1 saja aku nak puji lah, kerana ada usaha nak banteras ladang bab* yang haram tu bukannya yang asyik duduk tuding jari saja sampai kepala bab* bsepah kat pantai pun buat tak tahu saja. lepas tu kes ldg bab* haram kat negeri melaka bandaraya bab* tu senyap saja bukan ke patut bulan 4 dulu patut dirobohkan. yang rugi sapa org melayu juga yang duduk buat chalet kat pantai2 bandaraya bab* tu... mereka lebih bising2 benda yang tak ada yang dah jadi masalah sekarang tak nak cepat atasi, nak tanggung PRU akan agaknya baru janji itu dan ini.......

Bookmark and Share

    


  Member Information For izdhamProfil   Hantar PM kepada izdham   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 21-11-08 10:17


!!! QUOTE !!!


ALOR STAR 20 Nov. - Ladang bab* moden secara berpusat tidak akan dibuka di Bukit Selambau selepas tidak mendapat kebenaran Jabatan Veterinar, kata Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Menurut beliau, jabatan berkenaan membuat keputusan itu setelah melihat daripada beberapa sudut teknikal.

''Sebenarnya, kelulusan tapak di Bukit Selambau adalah keputusan kerajaan terdahulu, kita cuma menghormatinya tetapi semalam Jabatan Veterinar tak benarkan, jadi ia tidak jadi di kawasan itu,'' jelas beliau.

Menteri Besar itu berkata demikian dalam sidang akhbar selepas menggulung perbahasan Bajet 2009 pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah Ke-12 di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan media mengenai pembukaan ladang bab* moden di kawasan Bukit Selambau yang turut disentuh dalam persidangan DUN negeri ini.

Menurut Azizan, atas sebab teknikal itu, kemungkinan tapak lain yang lebih sesuai dan tidak menjejaskan keselesaan semua pihak akan dicari.

''Kita kena lihat sama ada pembukaan ladang penternakan bab* ada bantahan atau tidak daripada orang ramai, sebab itu kena cari kawasan sesuai jauh dari penduduk," jelas beliau.


Alhamdulillah, confirm tak jadi kat Bukit Selambau....tak jauh lah tu dari Sg Petani....iskk...

Pak Zizan kata....cari kawasan yang sesuai dan jauh dari penduduk....rasanya tak ada lah tu....mungkin saja nak menyedap hati puak yang makan khinzir saja tu....realitinya tak buat tu....ramai yang tak setuju....Kedah ni tak ada rasanya tempat yang jauh dari penduduk......kampung siam pun berdekatan dengan org melayu....kalau bangsa cina pulak .... banyak tinggal kat Pekan....saya harap hasrat pemakan bab* yang nak kan ladang tu takkan pernah tercapai


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

    


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 21-11-08 10:33


assalamualaikum
akhir zaman Nabi isa akan hapuskan semua bab*...maka pakat kita musnahkan ternakan bab* supaya sama dengan gerak kerja nabi isa seperti maksud hadis sahih ini


Hadis sahih Muslim jilid 1 No. 127.

Dari Abu Hurairah .a katanya Rasulullah saw. Bersabda “Demi Allah yang jiwaku ditanganNya, sesungguhnya telah dekat masanya Isa Ibnu Maryam akan turun di tengah-tengah kamu. Dia akan menjadi Hakim yang ADIL, akan dihancurnya salib, dibunuhnya bab*/khinzir, dihapuskannya pajak, dan kekayaan akan melimpah ruah (ma’mur) sehingga tidak seorang pun lagi bersedia menerima pemberian”

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

lat-terang
Warga 4 Bintang
Menyertai: 14.03.2008
Ahli No: 32894
Posting: 156
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 21-11-08 11:25


Hmm payah nak komen juga..pasal kalau dengar agaknya media massa memang bias lah...so nak kena dengar sebelah pihak kerjaan negeri Kedah pula..macam mana?

Denagr dua pihak baru lah boleh nak judge kan...

Bookmark and Share

    


  Member Information For lat-terangProfil   Hantar PM kepada lat-terang   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 21-11-08 11:27


Pada 21-11-08 05:17 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

kita kembalikan kepada hukum Islam.

Islam tidak berubah.

Hukum syara' tetap sama sama ada ada khilafah, tiada khilafah, menang negeri atau kalah negeri.


ya setuju :bunga: .
....dok terfikir lah ni.....wuzara respon posting yang mana satu ni ??


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

    


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 21-11-08 11:30


Pada 09-10-08 13:09 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

cina muslim, india muslim, bagaimana?

adakah tindakan ini selari dengan syara'?


...sabar....kena tengok dulu situasi di kedah.....bila dapat berita.....kita fikir yang positif dulu...itu menggalakkan sangka baik kita sesama manusia..... :-D


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

    


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 21-11-08 11:33


Pada 16-10-08 15:03 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

Dalam Negara Islam, hak antara Muslim dan Zimmi adalah sama kecuali:-
a) Terlibat dalam pemerintahan
b) Menyebarkan agama mereka

Memberikan keistimewaan memiliki rumah pada kaum tertentu, tidak pada kaum yang lain bukanlah keadilan Islam, tetapi kezaliman pemerintah yang layak menerima balasan di akhirat kelak.

wuzara
http://jemaah-islam.blogspot.com


Keputusan kerajaan Negeri Kedah menaikkan kouta belian semua jenis rumah daripada 30% kepada 50% dilihat sebagai suatu langkah yang wajar.

Hal demikian kerana, lebih daripada 1.5 juta rakyat negeri Kedah merupakan Bumiputera Melayu berbanding sekitar 0.5 juta berbangsa Cina, India dan Lain-lain

Penetapan ini membuktikan bahawa kerajaan Pakatan Rakyat di Negeri Kedah menitik beratkan permasalahan memiliki tempat tinggal yang di alami oleh kaum melayu bumiputera dinegeri ini.

Secara tidak langsung ianya menepis tohmahan bahawa Kerajaan Pakatan Rakyat dinegeri ini yang menafikan hak melayu semata-mata mahu mengambil hati kaum bukan bumiputera.

Selain itu, tindakan memperbanyakkan rumah kos rendah juga dilihat memberikan kesan positif kepada rakyat Negeri Kedah yang rata-ratanya mempunyai pendapatan yang sederhana.


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

    


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 21-11-08 11:41


Pada 16-10-08 17:44 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

itulah kesilapan BN selama ini. Mereka tidak memberi hak yang sepatutnya diperolehi oleh bangsa lain. Tetapi membenarkan mereka terlibat dalam pemerintahan dan menzahirkan kepercayaan mereka di tempat awam.

Semoga gerakan Islam tidak terjebak.


tu lah BN...pas lain kut...
:-D
kata Pak Zizan...

"Orang Melayu di Kedah terdiri daripada kira-kira 80 peratus daripada dua juta orang penduduk. Masih ramai yang tidak mempunyai rumah. Polisi kerajaan negeri dengan slogan Kedah Sejahtera mahu melihat kepentingan rakyat. Mereka (pemaju) bercakap tentang keuntungan tapi kita melihat kepentingan rakyat.

hah! kalau dah macam tu komposisi kaum kat Kedah ni sepatutnya kuota tu 80% bukan 50%....tapi bila MB letak 50% tu pun dah ada yang tuduh tidak mengikut syarak kerana menafikan hak kaum lain.... :jangan:


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

    


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 21-11-08 11:49


Pada 16-10-08 13:08 , lebai_y2k posting:

!!! QUOTE !!!

Adil tak semesti sama rata..Adil bermakna bagi ikut kadar yang sepatutnya lah..Hak org Islam tak boleh sama dengan kafir zimmi apatah lagi golongan harbi..


betul....akak setuju dengan lebai..

kat kedah ni jurang ekonomi antara bumi dengan non bumi atau melayu dengan cina memang ketara....mari lah tengok rumah besar-besar kat sg. petani dan alor staq....mesti ada 'rumah kecik' warna merah kat depan rumah.....cina punya lah tu....nak memastikan melayu bumi tidak terus terpinggir...maka langkah yang adil mesti diusahakan bagi membela nasib mereka...

pak zizan kata

Kuota ini tidak menafikan hak kaum lain. Bila orang nak pergi beli rumah, pemaju kata dah "sold out" atau "fully booked". Kita nak bagi peluang golongan pertengahan memiliki rumah," jelasnya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (Rehda) Kedah/Perlis yang mendakwa syarikat pemaju mungkin gulung tikar jika kerajaan negeri tidak memansuhkan dasar baru itu.

Mengulas lanjut, adalah menjadi kewajipan kerajaan untuk menjaga kebajikan golongan yang memerlukan dan memastikan setiap rakyat di negeri ini dapat memiliki rumah.

"Pemaju perlu juga mengambil tahu dan memikirkan tentang penduduk yang masih ramai tidak berumah. Jangan hanya memikirkan keuntungan mereka sahaja.

"Kerajaan tidak akan menzalimi mana-mana pihak sama ada rakyat, pemaju, golongan atasan atau bawahan mahupun mana-mana bangsa. Kita mahu berada pada situasi menang-menang," jelasnya.

Tegasnya lagi, kerajaan Negeri Kedah bersedia menggerakkan Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) untuk pembinaan rumah mampu milik sekiranya para pemaju tidak mahu berbuat demikian.

"Tidak timbul masalah pemaju mahu tutup kedai. Masih ramai rakyat negeri ini tidak mempunyai rumah dan sekiranya para pemaju tidak mahu membina rumah, kita boleh beri kepada GLC seperti Bina Darulaman untuk membinannya," katanya lagi ketika ditemui pemberita di majlis rumah terbuka aidilfitri di kediaman rasminya di Sri Mentaloon dekat sini. -



-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

    


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

ghazi
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2007
Ahli No: 30809
Posting: 1549
Dari: Klang

blank   avatar


posticon Posting pada: 21-11-08 12:30


!!! QUOTE !!!

**ni peluang baik HT nak pertikaikan PAS lagi ni... tak nak komen ke?


Salam... ni yang tak best ni... Macam sengaja nak melaga-lagakan saja... Cubalah bincang di luar kepompong "jemaahku vs. jemaahmu". Kita kan umat yang satu...

Moh kita same-same sebut dalam hati masing-masing...

"I am Muslim first, and (your jamaah) second..."

Wassalam....

Bookmark and Share

    


  Member Information For ghaziProfil   Hantar PM kepada ghazi   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 21-11-08 12:37


Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak membuat potongan gajinya lebih RM10,000, jumlah paling besar yang pernah dibuat oleh seorang menteri besar, kata seorang pemimpin PAS negeri.

azizan abdul razakPotongan itu daripada jumlah gajinya RM14,100 dimulakan sejak awal pemerintahan kerajaan Pakatan Rakyat pimpinan PAS di negeri itu, Mac lalu, namun ia tidak diumumkan secara meluas, kata timbalan pesuruhjaya PAS Kedah, Hassan Abdul Razak.

Jumlah wang yang dipotong itu disalurkan kepada agensi-agensi kerajaan negeri bagi mencontohi amalan cara hidup sederhana yang selama ini diamalkan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Hassan mendedahkan amalan Azizan itu bagi menyangkal dakwaan pesuruhjaya PAS itu bermewah-mewah selepas menjawat kerusi nombor satu dalam pentadbiran Kedah.

Hassan menambah, potongan itu diumumkan pertama kali dalam program taklimat dasar-dasar kerajaan kerajaan negeri di ibu negeri apabila dibangkitkan PAS kawasan Alor Star, 14 November lalu.

Bagaimanapun, katanya, perkara itu tidak didedahkan sebelum ini kerana "(hendak) membuat kebaikan tidak perlu dihebah-hebahkan".

Ahli-ahli akar umbi PAS negeri baru-baru ini dilaporkan tidak berpuas hati dengan pentadbiran kerajaan PAS Kedah.

Malaysiakini difahamkan, dalam pertemuan minggu lepas, menteri besar dan kerajaan Kedah mendapat kritikan pedas wakil-wakil PAS kawasan sehingga beliau diminta menyerahkan portfolio agama yang dipegangnya kepada exco lain.

Azizan juga turut dituduh gagal memperkasakan pelaksanaan Islam yang diperjuangkan PAS seperti membiarkan pusat hiburan beroperasi sehingga lewat pagi dan arak dijual bebas di Langkawi.

Pegawai kerajaan pula didakwa mendapat layanan istimewa daripada menteri besar berbanding pegawai lantikan politik.

Selain itu, Azizan dan barisan exco dikatakan selalu memberikan alasan sibuk sehingga susah ditemui rakyat tetapi didakwa rajin bermain golf.

Dihubungi Malaysiakini hari ini, Hassan berkata, selain soal kepemimpinan Azizan, kebajikan guru Kelas Al-Quran dan Fardu Ain (Kafa) antara perkara utama yang dibangkitkan.

Selain itu, tambahnya, PAS Kedah didakwa "bongkak dengan PKR".

Bagaimanapun, kata Hassan, perkara itu dijelaskan oleh menteri besar di hujung program di Kompleks Alor Star.

azizan abdul razak pas and kedahWakil-wakil PAS daripada 15 kawasan di seluruh Kedah turut dikatakan berpuas hati dengan penjelasan tersebut.

Sehubungan itu, Hassan berkata, kritikan kepada kerajaan negeri merupakan salah faham dan dibuat berdasarkan "cakap-cakap di kaki lima".

Menurutnya, dalam pentadbiran kerajaan, ada perkara yang telah dibuat tetapi belum diumumkan dan ada yang belum dibuat tetapi telah dirancang dan akan dijalankan secara berperingkat-peringkat.

Komen-komen itu, termasuk yang pedas dan negatif, diusulkan secara bertulis oleh wakil-wakil PAS kawasan tanpa menyatakan nama pengemuka soalan-soalan tersebut.

Komen-komen di pertemuan tertutup ini bagaimanapun terbocor kepada umum, termasuk Umno dan pihak media.

Hassan kesal kerana dokumen yang dianggap sulit itu telah “dicuri pihak tertentu”.

Majlis sumbang saran kali ketiga itu dihadiri wakil-wakil PAS kawasan, semua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dan ahli-ahli parlimen PAS Kedah.

Majlis itu merupakan susulan selepas pertemuan Ogos lalu, sementara perjumpaan pertamanya diadakan sejurus selepas kemenangan parti itu dalam pilihanraya umum, Mac lalu.

PAS negeri merancang menjalankan sesi taklimat dasar-dasar kerajaan negeri kepada jentera parti empat kali setahun.

Takbirrrrrrr.....tahniah ustaz azizan.

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

unanjaga
Warga 4 Bintang
Menyertai: 18.08.2008
Ahli No: 34507
Posting: 190
Dari: Batu Pahat,Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 21-11-08 16:31


Pada 20-11-08 21:48 , Meow posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 20-11-08 21:30 , unanjaga posting:

!!! QUOTE !!!

Maha suci Allah yang telah menciptakan segala sesuatu,apa pun yang melata dibumi ini tetap dalam peliharaan Allah baik urusan rezkinya juga hal kehidupan nya,apa hak kita untuk melarang makanan yang menjadi keperluan mereka untuk makan...bumi ini dikongsi hidup dengan bangsa dan ugama lain juga selain islam,yang perlu dan wajar kita ambil perhatian agar ia nya dipelihara secara terkawal.Dan itu lah tanggung jawab yang harus kita sadari.


Bukan masalah kita melarang mereka makan yang timbul.. nak makan banyak mana sekalipun makanlah.. dah itu juga kesukaan depa.. tapi yang dipertikaikan Kenapa kita pula nak tolong bela supaya depa dapat makan dengan kenyangnya? Dah tu pula, sebagai anak Kedah, Kenapa mesti negeri Kedah yang beriya-iya? Beberapa bulan dulu negeri Selangor.. lepas dapat bantahan dari umat Islam, nak dibawa ke Kedah pula teknologi membela khinzir ini.. apa juga alasannya adalah tak munasabah kita pula yang beriya-iya nak tolong bela.. di negeri mana sekalipun, saya tak setuju..



Segala urusan membela itu tiada kaitan dengan kerajaan negeri...dan juga tiada kata suruh untuk orang islam itu untuk menjamah nya...perintah Allah telah cukup jelas dalam Al-Quran melarang kita dari memegang apa lagi untuk memakan nya.


-----------------
Kebaikan hidup ini hanya akan ujud bilamana kita tetap dalam makna hamba nya.


Bookmark and Share

    


  Member Information For unanjagaProfil   Hantar PM kepada unanjaga   Pergi ke unanjaga's Website   Quote dan BalasQuote

unanjaga
Warga 4 Bintang
Menyertai: 18.08.2008
Ahli No: 34507
Posting: 190
Dari: Batu Pahat,Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 22-11-08 13:24


Murka dan laknat Allah yang tertimpa pada sesuatu kaum dan tempat itu bukan erana tempat itu dipelihara banyak bab*,tetapi adalah kerana bilamana manusia sebagai penghuni bagi tempat itu telah lebih rendah dan hina nya mertabat mereka dari binatang, juga mereka telah menjadikan hawa nafsu mereka sebagai tuhan tuhan mereka selain Allah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For unanjagaProfil   Hantar PM kepada unanjaga   Pergi ke unanjaga's Website   Quote dan BalasQuote

unanjaga
Warga 4 Bintang
Menyertai: 18.08.2008
Ahli No: 34507
Posting: 190
Dari: Batu Pahat,Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 22-11-08 14:08


Ladang bab* moden secara berpusat tidak akan dibuka di Bukit Selambau selepas tidak mendapat kebenaran Jabatan Veterinar, kata Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Menurut beliau, jabatan berkenaan membuat keputusan itu setelah melihat daripada beberapa sudut teknikal.

''Sebenarnya, kelulusan tapak di Bukit Selambau adalah keputusan kerajaan terdahulu, kita cuma menghormatinya tetapi semalam Jabatan Veterinar tak benarkan, jadi ia tidak jadi di kawasan itu,'' jelas beliau.

Bookmark and Share

    


  Member Information For unanjagaProfil   Hantar PM kepada unanjaga   Pergi ke unanjaga's Website   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 22-11-08 14:14


Pada 22-11-08 14:08 , unanjaga posting:

!!! QUOTE !!!

Ladang bab* moden secara berpusat tidak akan dibuka di Bukit Selambau selepas tidak mendapat kebenaran Jabatan Veterinar, kata Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Menurut beliau, jabatan berkenaan membuat keputusan itu setelah melihat daripada beberapa sudut teknikal.

''Sebenarnya, kelulusan tapak di Bukit Selambau adalah keputusan kerajaan terdahulu, kita cuma menghormatinya tetapi semalam Jabatan Veterinar tak benarkan, jadi ia tidak jadi di kawasan itu,'' jelas beliau.

erm, selesai 1 kes, dah boleh tutup buku... kalau ada yang tak puas hati isu bab* harap-harap bincang dalam topik yang lebih khusus ye.

p/s: tahniah juga dari saya buat ustaz azizan ;-)


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 22-11-08 14:30


Pada 22-11-08 14:14 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 22-11-08 14:08 , unanjaga posting:

!!! QUOTE !!!

Ladang bab* moden secara berpusat tidak akan dibuka di Bukit Selambau selepas tidak mendapat kebenaran Jabatan Veterinar, kata Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Menurut beliau, jabatan berkenaan membuat keputusan itu setelah melihat daripada beberapa sudut teknikal.

''Sebenarnya, kelulusan tapak di Bukit Selambau adalah keputusan kerajaan terdahulu, kita cuma menghormatinya tetapi semalam Jabatan Veterinar tak benarkan, jadi ia tidak jadi di kawasan itu,'' jelas beliau.

erm, selesai 1 kes, dah boleh tutup buku... kalau ada yang tak puas hati isu bab* harap-harap bincang dalam topik yang lebih khusus ye.

p/s: tahniah juga dari saya buat ustaz azizan ;-)



haah??....mana aci ni....akak yang hantar dulu tulisan kat atas Kenapa quote yang unanjaga punya.....tak aci... :-| .....huwaaa

ngeiiihhh....ngeh.... :-D ....
bukan apa....nak jaga ni sebab nak bagi elokkkk :-D .......... :cry:


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

    


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 22-11-08 14:49


Pada 22-11-08 14:30 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!

haah??....mana aci ni....akak yang hantar dulu tulisan kat atas Kenapa quote yang unanjaga punya.....tak aci... :-| .....huwaaa

ngeiiihhh....ngeh.... :-D ....
bukan apa....nak jaga ni sebab nak bagi elokkkk :-D .......... :cry:


oklah, saya quote dari paper saja lah, lagi senang... (walaupun tak faham apa maksud kak MH) :sopan:


Ladang bab* tidak dibuka di Bukit Selambau

Oleh ZAINU'L AZHAR ASH'hari

ALOR STAR 20 Nov. - Ladang bab* moden secara berpusat tidak akan dibuka di Bukit Selambau selepas tidak mendapat kebenaran Jabatan Veterinar, kata Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Menurut beliau, jabatan berkenaan membuat keputusan itu setelah melihat daripada beberapa sudut teknikal.

''Sebenarnya, kelulusan tapak di Bukit Selambau adalah keputusan kerajaan terdahulu, kita cuma menghormatinya tetapi semalam Jabatan Veterinar tak benarkan, jadi ia tidak jadi di kawasan itu,'' jelas beliau.

Menteri Besar itu berkata demikian dalam sidang akhbar selepas menggulung perbahasan Bajet 2009 pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah Ke-12 di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan media mengenai pembukaan ladang bab* moden di kawasan Bukit Selambau yang turut disentuh dalam persidangan DUN negeri ini.

Menurut Azizan, atas sebab teknikal itu, kemungkinan tapak lain yang lebih sesuai dan tidak menjejaskan keselesaan semua pihak akan dicari.

''Kita kena lihat sama ada pembukaan ladang penternakan bab* ada bantahan atau tidak daripada orang ramai, sebab itu kena cari kawasan sesuai jauh dari penduduk," jelas beliau. - utusan 21/11/2008





p/s: the case closed! uhuk uhuk uhuk


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 24-11-08 09:46


Tahniah sebab tak jadi nak ternak bab*. manusia dipengaruhi persekitaran.Maka persekitaran bersih perlu disediakan kerajaan...

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

alexander
WARGA SETIA
Menyertai: 24.12.2004
Ahli No: 13282
Posting: 747
Dari: Bumi ALLAH

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 28-11-08 17:54


:-) Assalamualaikum


Tahniah pada kepimpinan kerajaan negeri Kedah dan rakyat seluruhnya...apa yang baik untuk kemaslahatan bersama saya sokong sangat-sangat.....insyaALLAH..moga terus maju bersama-sama kepimpinan ulama' dan umara'......


-----------------
Mengharap Cinta Sejati,Mendamba Kasih ILAHI......


Bookmark and Share

    


  Member Information For alexanderProfil   Hantar PM kepada alexander   Pergi ke alexander's Website   Quote dan BalasQuote

alhikam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 11.09.2007
Ahli No: 31028
Posting: 361
Dari: Syamal

Perlis  


posticon Posting pada: 29-11-08 00:24


Pada 16-10-08 15:03 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

Dalam Negara Islam, hak antara Muslim dan Zimmi adalah sama kecuali:-
a) Terlibat dalam pemerintahan
b) Menyebarkan agama mereka

Memberikan keistimewaan memiliki rumah pada kaum tertentu, tidak pada kaum yang lain bukanlah keadilan Islam, tetapi kezaliman pemerintah yang layak menerima balasan di akhirat kelak.

wuzara
http://jemaah-islam.blogspot.com


Apa mekanisma lain pada pandangan saudara untuk menjadikan rumah di bandaraya Alor Setar tidak dimonopoli oleh golongan kaya sahaja ...

Tolong bagi satu mekanisma yang boleh dilaksanakan dalam konteks Malaysia yang masih berada di bawah undang-undang Lord Reid ini ...

Bookmark and Share

    


  Member Information For alhikamProfil   Hantar PM kepada alhikam   Quote dan BalasQuote

alhikam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 11.09.2007
Ahli No: 31028
Posting: 361
Dari: Syamal

Perlis  


posticon Posting pada: 29-11-08 00:34


Pada 16-10-08 17:38 , Amrizal posting:

!!! QUOTE !!!

Sokong pendapat Wuzaraa.. tak semestinya kalau PAS memerintah... semuanya betul...

Kalau saya seorang yang berbangsa India.. China tengok benda macam ni memang sakit hati... Kalau dia non Muslim pun sakit hati. ni pulak kalau dia tu baru nak masuk Islam pun tak suka...


Cina dan India yang kaya sahaja akan sakit hati .. kalau yang sederhana dan susah akan gembira kerana

Harga rumah akan turun ..
Pemaju takkan berani bina rumah yang beratus2 ribu ...
Kontraktor pun tak boleh nak kaya cepat ...

Inilah mekanisma us azizan . kerajaan kedah tak boleh tetapkan harga rumah .. kerajaan kedah tak boleh halang nak bina rumah .. kerajaan kedah tak boleh pertikai kos pembinaan rumah ..

TAPI

kerajaan kedah boleh hadkan kuota pemilikan rumah kerana kontrak sosial itu sahaja yang termaktub dalam undang-undang dan boleh diguna pakai .

Bagi HT .. dulu suruh kempen kuat2 menangkan PR tapi asyik bertekak DEMOKRASI HARAM . Sekarang dah habis dah . Boleh merintah negeri saja ... Nak ubah undang-undang tubuh Malaysia pun tak dapek . Sekarang menaruh harapan lah pada HT yang sedang berdakwah kepada pimpinan besar negara ....

Bookmark and Share

    


  Member Information For alhikamProfil   Hantar PM kepada alhikam   Quote dan BalasQuote

panahpena
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.11.2008
Ahli No: 35854
Posting: 160
Dari: Johor Bharu

Johor   avatar


posticon Posting pada: 02-12-08 10:48


Alhamdullillah termakbul separuh doa kita, Tahniah ustaz dan barisan kepimpinan PAS di Kedah. Harap doa untuk kurangkan perlahan2 industri haram termakbul juga.

Bookmark and Share

    


  Member Information For panahpenaProfil   Hantar PM kepada panahpena   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 02-12-08 10:59


Alhamdulillah.
Ustaz Azizan kan alim jua akan hal pengajian Islam, beliau ada Ijazah pengajian Islam...

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 23-12-08 20:44


Pada 20-11-08 21:17 , rdwira posting:

!!! QUOTE !!!

mana komen dari rashdin ye ?? ada apa-apa komen dari anda ?



anda nak saya komen apa?


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

rdwira
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2007
Ahli No: 31169
Posting: 999
Dari: KL

uganda   avatar


posticon Posting pada: 23-12-08 21:02


entahle...aku pun dah tak ingat...dah sebulan lebih dah aku tanya tu...aku pun dah tak ingat amenda.....

kekekekkekekke

Bookmark and Share

    


  Member Information For rdwiraProfil   Hantar PM kepada rdwira   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 23-12-08 21:05


Pada 23-12-08 21:02 , rdwira posting:

!!! QUOTE !!!

entahle...aku pun dah tak ingat...dah sebulan lebih dah aku tanya tu...aku pun dah tak ingat amenda.....

kekekekkekekke



keh3 :lol: :lol: :lol: :lol: :lucu: :lucu: :lucu: :lucu:


pelupa rupanya rdwira ini.ni anda punya post

!!! QUOTE !!!

kalau UMNO bagi kesamarataan pda semua kaum

"UMNO sudah lupakan org melayu..hak org melayu sudah diambil (seperti yang berlaku sekrang) , dimana keistimewaan org melayu dan bermacam lagi dilaungkan oleh org melayu"

kalau PR bagi kesamarataan pda semua kaum

"kita sebagai pakatan rakyat perlu adil dan bagi hak yang sama kepada semua kaum (yang kita ni melayu Islam akan berkata ye..ye..akhirnya melopong..sebab adilkan...sapa ada duit boleh ambil...tak ada duit duduk senyap lah"

any comment ??



apa definisi adil pada fikiran anda rdwira?.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

rdwira
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2007
Ahli No: 31169
Posting: 999
Dari: KL

uganda   avatar


posticon Posting pada: 23-12-08 21:13


ooo.yang tu... ha komen lah..aku minta rashdin komen..ni aku pula yang kena komen..kekekekke

rashdin nak yang mana...sebuah negara Islam ke?? atau sebuah negara yang diperintah secara campur.... ??

Bookmark and Share

    


  Member Information For rdwiraProfil   Hantar PM kepada rdwira   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 23-12-08 21:14


Pada 23-12-08 21:13 , rdwira posting:

!!! QUOTE !!!

ooo.yang tu... ha komen lah..aku minta rashdin komen..ni aku pula yang kena komen..kekekekke

rashdin nak yang mana...sebuah negara Islam ke?? atau sebuah negara yang diperintah secara campur.... ??



soalan aku tu pun tak jawab lagi.


apa definisi adil pada anda?.jawab


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

intifada08
Warga 2 Bintang
Menyertai: 26.08.2008
Ahli No: 34648
Posting: 52
Dari: Kedah

armenia  


posticon Posting pada: 24-12-08 10:02


inilah namanya membela nasib orang Melayu dan Islam

Bookmark and Share

    


  Member Information For intifada08Profil   Hantar PM kepada intifada08   Quote dan BalasQuote

siti_bp83
Warga Rasmi
Menyertai: 22.12.2008
Ahli No: 36442
Posting: 2
Dari: Batu Pahat

Johor   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 10:06


adil - meletakkan sesuatu kena pada tempatnya

Bookmark and Share

    


  Member Information For siti_bp83Profil   Hantar PM kepada siti_bp83   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 24-12-08 11:07


Pada 29-11-08 00:24 , alhikam posting:

!!! QUOTE !!!


Apa mekanisma lain pada pandangan saudara untuk menjadikan rumah di bandaraya Alor Setar tidak dimonopoli oleh golongan kaya sahaja ...

Tolong bagi satu mekanisma yang boleh dilaksanakan dalam konteks Malaysia yang masih berada di bawah undang-undang Lord Reid ini ...


Assalamualaikum wbt...

ada 2 point yang ingin saya utarakan

1) Melihat Islam dengan neraca kapitalisme memustahilkan penerapan Islam secara keseluruhan. Walhal haram mencampur adukkan Islam dengan kekufuran. Jika masih melihat Islam dengan neraca kapitalisme, nescaya banyaklah hukum Islam yang kita rasa tidak sesuai. inilah yang berlaku kepada pejuang Islam yang menggunakan method demokrasi.

2) Banyak mekanisme yang boleh dilakukan untuk memastikan rumah tidak dimonopoli, tetapi bukan dengan membuat polisi yang berunsur assobiyah begini. cara terbaik adalah pemerintah sendiri membina rumah, bersesuaian dengan kemampuan rakyat dan Islam dan bukannya menyerahkan kepada pemaju.

Tinggi mana pun kita belajar Islam, selagi kita masih mempunyai mentaliti Islam dalam kepompong sekular/lord reid/demokrasi/kapitalisme, tidak pelik jika kita mahukan penyelesaian Islam dalam konteks sekular. Dan apabila diberikan penyelesaian yang sepenuhnya Islam, wajarlah kita tidak merasakan ia tidak practical.

Oleh itu bersihkan pemikiran kita dari racun2 sekular.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 02-01-09 00:34


Pada 09-10-08 12:33 , rdwira posting:

!!! QUOTE !!!

are you sure ke din ?? cuba kaji statistik di selangor..perak..dibawah pemerintahan PKR... apa sudah jadi..... ingat sikit....perak bukan dr PAS... tapi PKR...



Kenapa macam takut saja pada PKR?.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

rdwira
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2007
Ahli No: 31169
Posting: 999
Dari: KL

uganda   avatar


posticon Posting pada: 02-01-09 00:40


mahu tak takut..kekekke takut lah beb...

dah dengan BN melayu dan islam tergadai.....
inikan pula dengan PKR.... sama dengan saja.. lagi teruk melayu dan Islam tergadai....

Bookmark and Share

    


  Member Information For rdwiraProfil   Hantar PM kepada rdwira   Quote dan BalasQuote

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» tahniah ustaz azizan!!!

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 2

Go To Page: 1 · 2


Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.256777 saat. Lajunya....