Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 05-08-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Jika kamu ingin tinggi, jangan hanya merenung gunung, panjatlah. Jika kamu ingin bijaksana, jangan merenung kitab, amalkanlah.
-- Meow (warga Ukhwah.com)

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: wyd1014
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43135

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 34
Ahli: 0
Jumlah: 34




  Yang Masuk Ke Sini
muslimiman: 11 hari yang lalu
IbnuKhaldun: 12 hari yang lalu
nur_tinta: 18 hari yang lalu
kasih_kekasih: 34 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: Kekhilafan menutup kaki


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» Kekhilafan menutup kaki

Please Mendaftar To Post


Oleh Kekhilafan menutup kaki

darkside
Warga 3 Bintang
Menyertai: 17.09.2008
Ahli No: 35022
Posting: 106

blank   avatar


posticon Posting pada: 24-09-08 14:25


umum mengetahui aurat perempuan adalah seluruh anggota badan kecuali muka dan kedua tapak tangan... tapi saya pernah dengar ada kekhilafan tentang menutup kaki (buku lali ke bawah).

kalau ada org bertandang ke rumah, balik kampung dimana ramai sanak saudara berkumpul, keluar ke halaman rumah untuk menyapu,buang sampah atau cuci kereta... adakah seorang perempuan tu diwajibkan memakai stokin juga?

makin ramai yang punya kesedaran untuk memakai tudung dan berbaju lengan panjang bila ke halaman rumah, bila ada org datang ziarah atau bila berkumpul di kampung tapi saya tak rasa ada yang pakai stokin...

kalau diikutkan logik,memang tersangat lah menyusahkan kalau nak pakai stokin sepanjang masa.bayangkan ulang alik ke dapur, nak ke tandas, meyiram pokok di halaman atau mencuci kereta atau lantai dengan memakai stokin....

macam mana ye tentang kekhilafan menutup kaki ni?

sedangkan islam sendiri adalah agama yang mudah dan mementingkan praktikaliti pada umatnya...

Bookmark and Share

    


  Member Information For darksideProfil   Hantar PM kepada darkside   Quote dan BalasQuote

halesolurun_84

Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34446
Posting: 1599
Dari: Jerantut

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 24-09-08 14:28


betul lah kata awak.. bila keluar saja memang saya pakai stokin tapi kat rumah,bila org bertandang.. balik raya ni karang.. memang tak pakai stokin.. Kenapa ye? saya pun tak dapat nak jawab soalan itu.. susah tu memang lah susah lagi-lagi nak ke bilik air + dapur yang kadang-kadang tu basah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For halesolurun_84Profil   Hantar PM kepada halesolurun_84   Quote dan BalasQuote

abadaa
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.11.2005
Ahli No: 20370
Posting: 126
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 24-09-08 14:42


aurat wanita dengan llaki ajnabi tu seluruhanggota badan kecuali tapak tangan dan muka..
Ini berpandukan kepada ayat al-Quran surah al-Nur ayat 31, al-Ahzab ayat 53 dan 59.

makanya, wajib tutup...


mula-mula mungkin sulit sikit tapi tak adalah leceh d angat...

waktu raya, pakailah juga..kalau kita rasa susah akan jadi susah...
kalau kita rasa senagn, senang lah jadinya..=)

Bookmark and Share

    


  Member Information For abadaaProfil   Hantar PM kepada abadaa   Quote dan BalasQuote

qais_amirii
Warga 4 Bintang
Menyertai: 06.02.2004
Ahli No: 7048
Posting: 165
Dari: Republic of Nilai

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 24-09-08 14:47


nak masuk syurga bukan senang jugakkk....
bersusah payah...akan dibuka pintu2 hidayat...

Bookmark and Share

    


  Member Information For qais_amiriiProfil   Hantar PM kepada qais_amirii   Quote dan BalasQuote

najwa_adila
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.07.2005
Ahli No: 17677
Posting: 288
Dari: Ardhullahil Waasi'ah

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 24-09-08 15:45


di 'naqal'kan dari laman al-ahkam:

assalamualaikum,
inilah bicara seorang hamba Allah yang lemah...
ana dapat tahu baru-baru ni, ada pendapat yang mengatakan kaki bukan aurat....
nanti dulu.....jangan marah ana!ana ada hujah...
ok, pendapat kaki aurat....
satu waktu dulu,asmaa' datang menemui rasulullah dengan pakaian jarang dan nipis...rasulullah pun bersabda,"wahai asma',kamu wanita yang telah baligh, maka tidak boleh dilihat melainkan ini"...sambil rasulullah mensyaratkan muka dan tapak tangannya....
pendapat kaki bukan aurat...
pada suatu hari, seorang sahabat duduk bersama rasulullah. tiba-tiba sahabat tersubut melihat seorang wanita sedang solat dengan kakinya tidak tertutup..sahabat tersebut bertny kepada rasulullah...namun, rasulullah membiarkannya...
ini adalah satu bukti kaki bukan aurat...
so, tak salah kalau seseorang itu tak tutup kakinya sebab berpegang pada pendapat ni...
tapi, bagi ana tak susuh untuk pakai sarung kaki..
benda mudah, takkan tak boleh buatkan!!!
lagipun,baik untuk elakkan fitnah...
wallahua'lam ....daripada hamba ALLAH yang lemah...
wassalam...

al-Jawab:

Memang betul kaki bukan aurat di sisi madzhab Imam Abu Hanifah, Sufyan atTsauri dan Imam alMuzani (madzhab Syafi'iy (Imam Nawawi, alMajmoo', 3/157)

Ini juga pilihan Syaikhul Islam Ibn Taymiyah rh dalam Majmu'Fatawa , 22/114-115). Ia dibahaskan oleh mereka dalam tafsir ayat 31, surah anNuur. Maka artikel itu memiliki asalnya.


view topic at:
http://al-ahkam.net/home/index.php?name=MDForum&file=printview&t=31449&start=0

ini pula dari ustazazhar.com:

menutup aurat-ipar dan bapa saudara sabit     
Ditulis oleh usnain
Monday, 02 June 2008
salam...Seperti yang saya tahu,kita perlu menutup aurat dengan ipar lelaki sebelah suami?atau tak apa dibiarkan?Dan juga aurat dengan suami kepada ibu saudara sebelah saya(mak + ayah).Dan juga adik ipar sendiri.Disini saya senaraikan bagi yang saya perlu menutup aurat.adakah semua ini betul?? **adik ipar lelaki bagi sebelah saya,adik ipar lelaki sebelah suami,suami bagi ibu saudara sebelah saya(mak + ayah),bapa saudara sendiri sebelah saya(mak + ayah), bapa saudara sebelah suami,sepupu sudah pasti kan kena menutup aurat?? Dan saya juga wajib kah menutup aurat kaki,dengan memakai sarung kaki?? Saya amat memerlukan penjelasan dari ustaz.Terima kasih..

w.salam

1.Wajib atas perempuan itu menutup aurat dari adik iparnya yang lelaki yaitu adik beradik lelaki bagi suaminya.

2. Wajib menutup aurat dari bapa saudara sabit yaitu suami bagi mak saudaranya.

3. Wajib juga menutup aurat daripada bapa saudara suaminya.

4. Wajib menutup aurat dari sepupunya sama ada sepupu itu anak lelaki bapa saudaranya atau anak lelaki emak saudaranya.

Jika perempuan tersebut tinggal serumah dengan 4 golongan diatasaka wajib menutup sekelian badannya melainkan muka dan dua pergelangan tangannya. Dan dimaaf jika kelihatan kaki dan kedua lengannya sebab kesukaran menutup kaki dan kedua lengan jika tinggal serumah.

wallahua'lam

http://ustazazhar.com/v1/politik/menutup-aurat.html

Kesimpulannya "TEPUK DADA TANYA IMAN" Islam itu mudah namun jangan dipermudah-mudahkan..mana keadaan yangboleh tutup, tutupla..jika berpergian wajib ditutup namun jika berada di rumah sendiri tidak menjadi wajib (masa belajar dulu ustaz yang ajar feqah pernah mengatakan rumah anda adalah benteng kepada aurat anda maka jika sesiapa ajnabi datang dari luar, tanggungjawab dialah yang sepatutnya menjaga pandangan setelah anda sudah berusaha menutupnya)

wassalam


-----------------
Tiada Aku Tanpa-Mu...
cute


Bookmark and Share

    


  Member Information For najwa_adilaProfil   Hantar PM kepada najwa_adila   Pergi ke najwa_adila's Website   Quote dan BalasQuote

darkside
Warga 3 Bintang
Menyertai: 17.09.2008
Ahli No: 35022
Posting: 106

blank   avatar


posticon Posting pada: 24-09-08 16:11


!!! QUOTE !!!

inilah bicara seorang hamba Allah yang lemah...
ana dapat tahu baru-baru ni, ada pendapat yang mengatakan kaki bukan aurat....
nanti dulu.....jangan marah ana!ana ada hujah...


heheehehee... sampai kena pesan jangan dimarah, dengar hujah dulu ye... hmm, ada segelintir manusia-manusia kat sini yang memang suka marah & tuduh melulu.... cakap dia saja yang betul, pandangan orang tak nak diambil kira atau difikir secara rasional... kadang-kadang kalau tak puas hati,boleh panggil orang dengan panggilan yang tak elok.. maaf lah kalau ada yang tersinggung tapi saya bercakap berdasarkan pemerhatian...

btw najwa_adila, terima kasih a lot...

Bookmark and Share

    


  Member Information For darksideProfil   Hantar PM kepada darkside   Quote dan BalasQuote

LinCikedot
WARGA SETIA
Menyertai: 03.09.2006
Ahli No: 26163
Posting: 811
Dari: Atap Rumbia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 24-09-08 16:17


Pada 24-09-08 16:11 , darkside posting:

!!! QUOTE !!!



heheehehee... sampai kena pesan jangan dimarah, dengar hujah dulu ye... hmm, ada segelintir manusia-manusia kat sini yang memang suka marah & tuduh melulu.... cakap dia saja yang betul, pandangan orang tak nak diambil kira atau difikir secara rasional... kadang-kadang kalau tak puas hati,boleh panggil orang dengan panggilan yang tak elok.. maaf lah kalau ada yang tersinggung tapi saya bercakap berdasarkan pemerhatian...

btw najwa_adila, terima kasih a lot...


Betul..hamba setuju dengan darkside..sempena bulan puasa ni marilah kita sama-sama memuhasabahkan diri supaya kita dapat memperbaiki segala kekurangan kita yang ada..


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For LinCikedotProfil   Hantar PM kepada LinCikedot   Quote dan BalasQuote

arfah_razali
Warga 1 Bintang
Menyertai: 08.09.2008
Ahli No: 34855
Posting: 31
Dari: selangor

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 24-09-08 17:05


aslamualaikum...
saya pun kadang-kadang menghadapi masalah macam itu..tape apapun, kelau senang kita fikir, senangla jawabnya....dan begitulah sebaliknya....
betulkan yang biasa....biasakan yang betul..
wallahua'alam...

Bookmark and Share

    


  Member Information For arfah_razaliProfil   Hantar PM kepada arfah_razali   Quote dan BalasQuote

hyekal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.01.2006
Ahli No: 21857
Posting: 235
Dari: bndar diRaja

Perak   avatar


posticon Posting pada: 26-09-08 15:10


assalamualaikum warhmtullah..

erm, kalau di negara arab khususnya..

musim yang hampir setiap tahun dikatakan sejuk, lebih baik berstokin di dalam rumah, dan dalam rumah ada slipar rumah, ada slipar dapur dan juga selipar tandas..

tapi kat Malaysia, dalam rumah habis-habis pun selipar dalam bilik tidur saja kan..

jadi... pakai stokin...

siapa pernh dengar tentang kalau kita di rumah yang mana kita menetap di dalamnya, maka dibolehkn melihat aurat yang tidak mendatangkn syahwat kepada tetamu?
pernah dengar tapi xingatla ajaran dari mana ....

Bookmark and Share

    


  Member Information For hyekalProfil   Hantar PM kepada hyekal   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.113167 saat. Lajunya....