Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 29-05-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Elakkanlah dirimu dari berhutang kerana hutang itu akan menjadikan dirimu hina pada waktu siang dan gelisah pada waktu malam
-- Luqman Al-Hakim

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: wyd1014
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43135

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 22
Ahli: 0
Jumlah: 22




  Yang Masuk Ke Sini
wyd1014: 20 hari yang lalu
izdham: 29 hari yang lalu
nadiahhazirah92: 39 hari yang lalu


Rawatan Tradisional
Topik: Bagaimana Mengetahui Kelemahan Organ melalui Rawatan Tradisional


Carian Forum

Moderator: Administrator, Meow
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Rawatan Tradisional
    »» Bagaimana Mengetahui Kelemahan Organ melalui Rawatan Tradisional

Please Mendaftar To Post


Oleh Bagaimana Mengetahui Kelemahan Organ melalui Rawatan Tradisional

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 16-09-08 12:18


Assalamualaikum

Alhamdulillah, dengan lafaz rasa syukur kepada Allaah s.w.t serta selawat kepada junjungan besar nabi Muhammad s.a.w. masih diberi masa dan nyawa untuk meneruskan kehidupan seperti biasa.

Merujuk tajuk yang dikemukan adalah dengan tujuan berkongsikan ilmu bagaimana kita hendak mengetahui kelemahan organ melalui kaedah Rawatan Tardisional. Ilmu ini dirujuk dengan apa yang prof pelajari dan bukan rekaan. Pasti ada dikalangan sahabat di sini mengetahuinya tapi prof tidak akan menyebut terlebih dahulu secara terperinci kecuali namanya iaitu Perubatan JAWI.

Asasnya ialah keyakinan kita kepada usaha untuk menetahui dan mengubati penyakit yang kita ada. Kerana konsepnya pula ialah merujuk kepada 2 iaitu konsep Alamiah & Ilahiah.

Berdasarkan kepada hadis Nabi S.A.W punca penyakit adalah disebabkan oleh ketidakseimbangan racun (toksid ), suhu dan angin yang akhirnya akan menyebabkan kepada kelemahan organ

Baik kita terus kepada perkara utama merujuk kepada tajuk :

Bagaimana mengetahui pemyakit ?
> Diagnosis
> Tanya soalan supaya pesakit menceritakan masalah bukan penyakit


Apakah Organ utama ?

> Perut
> Usus
> Buah Pinggang ( Ginjal )
> Jantung
> Paru-Paru


Baik untuk permulaan ceritanya tentang Perut dan nota ini prof petik dari nota Perubatan Jawi serta ulasan sedikit daripada prof yang juga mengajar sambil belajar. Insya-Allaah...

Soalan lazim ditanyakan :

> Adakah anda terlalu banyak sedawa selepas makan?
> Merasa pedih dibahagian perut terutama bila lambat makan ?
> Merasa pedih pada ulu hati ?
> Perut kembung dan banyak angin

Soalan ini adalah untuk mengetahui suasana sebenarnya yang dihadapi oleh pesakit. Sebagai herbalis sudah mengetahui penyakit pesakitnya tetapi cuma ini untuk membolehkan luahan akan memberi fahaman kepada herbalis untuk memudahkan apa ubat yang sesuai akan diberikan nanti.

Tandanya untuk mengetahui :

Terdapat garisan hijau dibahagian tengah tapak tangan antara jari telunjuk dan ibu jari.

Baiklah setakat ini sebagai permulaan prof kongsikan sedikit ilmu dari hamba daif lagi dahagakan ilmu. Segala yang baik dari Allaah Taala.

Wallaahualam


-----------------


::> Produk Halal Tanggungjawab Bersama


Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 16-09-08 17:14


Kaedah diagnosis penyakit yang prof ceritakan ini adalah kita melihat tanda-tanda pada tapak tangan, lidah & anak mata. Tetapi ayat pada posting sebelum ini cuma prof nyatakan pada saraf tapak tangan. ( Kena rujuk dengan herbalis bagaimana untuk melihat ).

Jadi bagaimana mediagnos penyakit dengan bertanyakan soalan serta melihat tanda-tanda pada tapak tangan. Dalam Firman Allaah S.W.T, surah Fushilat : ayat 53 bermaksud :

"Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda kebesaran Kami disegenap penjuru dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahawa Al-Quran itu adalah benar. Tidak cukupkah bahawa Tuhanmu menjadi saksi atas segala sesuatu."



Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

lukluk_assyifa
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.09.2004
Ahli No: 11204
Posting: 190
Dari: perak kara johor he

Perak  


posticon Posting pada: 16-09-08 17:41


Pada 16-09-08 12:18 , Prof_Muslim posting:

!!! QUOTE !!!



Soalan lazim ditanyakan :


> Merasa pedih dibahagian perut terutama bila lambat makan ?
> Merasa pedih pada ulu hati ?




Assalamualaikum

saya mengalami gejala2 ini...agak kerap..kadang-kadang bila pedih ulu hati sampai tak boleh berdiri.. assume sendiri ada gastrik tapi tak pernah dapatkan rawatan :oops:

Bookmark and Share

    


  Member Information For lukluk_assyifaProfil   Hantar PM kepada lukluk_assyifa   Pergi ke lukluk_assyifa's Website   Quote dan BalasQuote

puterilindunganbulan2005
Warga 3 Bintang
Menyertai: 05.11.2004
Ahli No: 12283
Posting: 102
Dari: klang,selangor

Selangor  


posticon Posting pada: 16-09-08 19:03


saya pula.. skt ulu hati kadang-kadang berdebar2 saja.. macam jntg nak pecah lah.. lebih kurang rasanya.. huhu

Bookmark and Share

    


  Member Information For puterilindunganbulan2005Profil   Hantar PM kepada puterilindunganbulan2005   Pergi ke puterilindunganbulan2005's Website   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 08:49


Assalamualaikum, Salam Ukhwah kepada lukluk_assyifa & puterilindunganbulan2005.

Permasalahan yang saudari hadapi adalah sama iaitu sakit pada ulu hati. Itu sememangnya berkaitan dengan gastrik. Tekanan angin pada perut serta daya tenaga yang kurang. Ini berkaitan permakanan yang berzat tidak sekata dan kurangkan makan yang masam seperti asam atau makanan ringan.

Kebiasaannya macam ini berlaku dikalangan remaja atau pelajar kerana hendak berjimat atau diet. Namun ini apa yang prof nyatakan berdasarkan pengalaman prof sendiri serta hasil pemeriksaan pada pesakit lain.

Lebih baik kena dirujuk dengan herbalis supaya pemeriksaan puncanya lebih jelas.

Wallhualam...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 14:15


Untuk siapa yang ingin bertanyakan serta untuk tahu sesuatu boleh bertanyakan semasa prof membuat penulisan di sini. Namun kiranya ada soalan prof akan kumpul dan jawab dengan merujuk juga dengan apa yang dipelajari.

Prof akan berkongsi ilmu di sini secara ringkas dan untuk terperinci, boleh mengikuti program perawatan yang prof akan usahakan untuk dilaksanakan. Insya-Allaah.. Rawatan adalah percuma.

Wallahualam

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 14:27


prof nanti jumpa tolong chek ana,,,hari tu ana buat medical cekup,,doc suspect ana kan penyakit buah pinggang,,,tapi ana tak rasa apa-apa yang ana syak,,pelik juga,,tertanya2 betul ke ana kan penyakit buah pinggang???sekarang ni ana belum ambil mn2 ubat..walaupun dr hpa sendiri(promote2)...

risau 2 memang ada lah...kalau betul disahkan...waaaaa....bagaimana dengan awek2 ana?siapa nak jaga mereka??(iklan kejap)

mai secawen....

Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 14:47


Insya-Allaah, ana cuba bantu dan janganlah takut pula.

Pasal awek-awek pula, prof tidak tahu pula macam mana nak uruskan. Tanya sahabat-sahabat lain boleh bantu, ke ? Hehehe

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 14:50


ana terima kalau penyakit tu disahkan ana hidapi,,,redha saja lah,,,tapi mintak2 tak ada lah,,doc muda2 ni ana tak percaya sangat,,cakap guna teory saja pandai agaknya,hehehe,,tapi tak semua lah..kang ada ahli club medic marah kang,,hehehe

Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 15:32


Prof tidak mahu bandingkan ilmu perubatan moden sekarang dengan ilmu herbalis yang Prof pelajari. Cuma yang menjadi perbezaan ketara adalah penggunaan ubat sahaja selain kaedah mengesan penyakit.

Masing-masing memerlukan sebab dalam perubatan Jawi kita tiada alatan canggih seperti untuk pembedahan dan rawatan hemodalisis. Ubatan yang herbalis syorkan adalah sumber Alamiah ( benda - benda disekeliling kita ) yang boleh ubat ( herba ). Malah jika dilihat negara China kaedah pergabunggan moden & Tradisional amat bermakna.

Sebagai contoh seorang doktor membuat pemeriksaan dan disarankan ubat-ubat yang boleh diambil di kedai ubat farmasi ( kebanyakkan ubat tradisional ). Soal faktor kemiskinan itu prof kurang pasti yang boleh menjadi faktornya...

Wallahualam

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 15:39


Pada 18-09-08 14:27 , umar_khalil posting:

!!! QUOTE !!!


risau 2 memang ada lah...kalau betul disahkan...waaaaa....bagaimana dengan awek2 ana?siapa nak jaga mereka??(iklan kejap)
mai secawen....


awek2 meke tu, mari meke wasiatkan ke teman....

Umar, meke makan banyak sangat makanan bergula agaknya.....

p/s

bagus lah ada program rawatan tradisional ni. Macam teman ni ada lah jugge mengamaikan senaman melayu tua ni. Baik untuk kesihatan badan. Awek mude lagi tu, tengok teman, kak sadiqah ingat teman umor 21 tahun tu....


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 15:48


Insya-Allaah, Daeng boleh tunjukkan senaman kepada sahabat-sahabat lain juga nanti.

Baiklah, prof selitkan sedikit maklumat tentang senaman untuk perut iaitu berkaitan pernafasan. Ia dapat membantu memberi oksigen hingga ke otak. Jadi fungsi perut memainkan peranan penting ketika kita menarik nafas dan menahan seketika sebelum dilepaskan ( hembusan ).

Jadi semasa menarik nafas mestilah, menahan seketika udara yang kita sedut di perut. Bilang saat 8 - 10. Lepas perlahan-lahan. Ulang sehingga saat yang kita mampu. Jadi semasa menjerit jangan tarik suara pada halkum @ anak tekak tetapi dari perut hembus keluar. selamat mencuba

Kesannya ketika hendak menjerit atau mengeluarkan suara, ianya menjadi tebal dan kuat. ( Nak kena tunjuk kaedah juga ini nanti ).

Wallahualam

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 15:57


Seterusnya berkaitan dengan Usus yang juga penting dan berkaitan dengan penghadaman dan pembuangan air besar.

Soalan lazim ditanyakan :

> Adakah anda buang air besar setiap hari? Kerap cirit birit ?
> Ada buasir ?
> Buang air besar tak puas ?
> Selalu sakit kepala ?
> Gatal badan ?

Selalunya ia menjadi perkara remeh soal pembuangan air besar. Normal makanan yang dimakan adalah 8 jam diproses dan dibuang balik 2/3 dari makanan yang ada dalam perut. Kiranya menjadi rutin selang 2 hari atau 3 hari baru buang air besar, sebenarnya ada masalah usus.

Tandanya untuk mengetahui :

Jari telunjuk bengkok dan tidak normal, ruas jari kehitaman.


Wallahualam..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Wawa_83
WARGA SETIA
Menyertai: 20.12.2004
Ahli No: 13173
Posting: 817
Dari: SeLaNgOR - My LoVeLy with ALLAH's LoVe..!

Selangor  


posticon Posting pada: 18-09-08 21:11


Huhu .. Dctr expected Wawa ada Gastrik .. Risau .. ALHAMDULILLAH, Puasa tahun ni tak ada masalah .. :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For Wawa_83Profil   Hantar PM kepada Wawa_83   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 10:29


Itulah kelebihan Puasa, sedangkan kita tidak makan siang hari. Tiada penyakit seperti kita berada di bulan biasa. Namun, perawatan untuk mengetahui tahap penyakit juga perlu. Banyak makan kurma dan sesuai prof syorkan 7 biji sehari / pagi...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 10:44


Pada 18-09-08 21:11 , Wawa_83 posting:

!!! QUOTE !!!

Huhu .. Dctr expected Wawa ada Gastrik .. Risau .. ALHAMDULILLAH, Puasa tahun ni tak ada masalah .. :-)


Ini petikan email yang baru Prof terima. Mungkin ada dikalangan sahabat ada terima seperti ini kan ? Namun sama-sama fahami. Insya-Allaah



TERAPI PUASA
Oleh ROHIDZIR RAIS


Sebagai Pencipta manusia, jasad dan roh, Allah s.w.t. pasti lebih tahu apa yang baik untuk manusia. Kewajipan puasa tidak hanya bertujuan merawat jiwa manusia dalam ketaatan dan kepatuhannya kepada Allah tetapi juga sebagai terapi tahunan untuk tubuh manusia. Ini jelas dilihat dalam surah al-Baqarah ayat 184 bermaksud: Berpuasa itu lebih baik bagi kamu, kalau kamu mengetahui.

Puasa telah sedia dikenali sebagai satu rawatan semula jadi untuk pelbagai jenis penyakit sejak beribu-ribu tahun dahulu. Ramai pakar perubatan kuno berpuasa dan menyarankan pesakit-pesakitnya agar berpuasa sebagai satu kaedah rawatan. Contohnya, Ibnu Sina, pakar perubatan Islam, menyifatkan puasa sebagai rawatan untuk pelbagai jenis penyakit.

Malah doktor-doktor Islam kini mengakui puasa boleh mengubati penyakit cacar dan sifilis. Napoleon ketika menawan Mesir, mengamalkan terapi puasa untuk mengawal penyakit berjangkit. Dr. Fredrick Hoffman, dari Universiti Moscow pada 1769 menasihatkan pesakit-pesakitnya agar berpuasa ketika sakit. Menurut beliau, puasa memberikan masa untuk perut berehat dan memberikan ruang untuk tubuh mengembalikan kekuatan.

Allah sendiri menjelaskan bahawa puasa yang diwajibkan ke atas kita ini telahpun diamalkan oleh umat-umat sebelum ini. Firman-Nya:" Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa". (al-Baqarah: 183)
Pada kurun ke-19, Zeland, seorang pakar perubatan Rusia, mengumumkan bahawa puasa memberi kesan positif kepada urat saraf, sistem penghadaman dan darah. Katanya lagi, puasa memberikan masa yang cukup untuk tubuh berehat, di samping beroleh kekuatan baru.

Sebenarnya hakikat puasa sebagai terapi melawan penyakit bukan sesuatu yang baru. Rasulullah yang hidup pada zaman gelap sains, mengakui bahawa puasa adalah senjata untuk melawan penyakit. Sabda baginda, "Puasa adalah senjata untuk mempertahankan diri". (riwayat Imam Ahmad)
Pakar-pakar moden kini mengesahkan bahawa setiap orang perlu berpuasa, sama ada orang itu sihat, apatah lagi jika sakit. Pelbagai racun memasuki tubuh sepanjang hidup kita, melalui makanan dan minuman moden yang tidak sihat dan sarat dengan bahan kimia dan udara yang tercemar.

Tubuh tidak mampu menyingkirkan semua racun ini dan menyebabkan manusia semakin lemah. Puasa dapat memberi ruang dan kesempatan untuk sel-sel tubuh membersihkan diri mereka daripada racun-racun ini dengan lebih berkesan. Berbeza dengan amalan diet biasa, kaedah puasa Ramadan adalah yang terbaik kerana dilakukan dengan sistematik setiap tahun.
Walaupun keberkesanan terapi puasa terhadap tubuh telah diakui tetapi perkara paling menakjubkan ialah kemampuannya untuk merawat masalah psikologi yang kritikal. Puasa memberi masa untuk sel-sel otak berehat dan pada masa sama, bertindak membersihkan sel-sel darah daripada toksik. Darah bersih yang memasuki otak ini akan turut sama membersihkannya.

Hasilnya, orang yang berpuasa mempunyai otak yang lebih kuat dan cerdas untuk berfikir. Ini dibuktikan apabila Pengarah Institut Pesakit Mental Moscow, Dr. Yuri Nikolayev, merawat 7,000 pesakit mental dengan menggunakan terapi puasa, setelah semua kaedah dan ubat-ubatan lain tidak berkesan. Menakjubkan rawatan ini berjaya!
Bagaimanapun, terdapat beberapa keadaan yang tidak membenarkan mereka yang mempunyai masalah psikologi berpuasa seperti pesakit yang menderita epilepsi (sawan) yang disebabkan oleh kekurangan kandungan gula dalam darah kerana memerlukan pengambilan ubat sepanjang Ramadan.

Begitu juga dengan pesakit skizofrenia, menggunakan ubat yang menyebabkan mulut kering dan dahaga. Pengguna Lithium juga tidak boleh berpuasa kerana kekurangan air di dalam badan boleh menyebabkan kepekatan darah dan menukarkan dadah menjadi racun.

Kebanyakan doktor menyarankan agar pesakit diabetes jenis 2 agar tidak berpuasa kerana memudaratkan. Tetapi, Dr. Riyadh Sulaimani dan rakan-rakannya di Kuliah Perubatan Hospital al-Malik Khaled al-Jami', pada 1990, telah menjalankan kajian tentang kesan puasa Ramadan kepada pesakit diabetes jenis 2.

Seramai 47 orang pesakit diabetes jenis 2 yang terlibat dalam kajian ini telah berpuasa dan didapati tidak terdapat kesan yang memudaratkan kepada mereka dari segi berat badan dan kandungan gula dalam badan.

Bagaimanapun, mereka ini sebaiknya mendapatkan nasihat doktor sebelum berpuasa. Pesakit yang bergantung pada suntikan insulin, tidak disarankan berpuasa kerana mereka perlu makan setengah jam selepas suntikan. Namun begitu pesakit yang menggunakan ubat-ubatan, mungkin boleh mengambil manfaat daripada puasa terutama mereka yang mengalami berat badan berlebihan.
Puasa boleh membantu anda kekal muda remaja! Sekurang-kurangnya itulah yang di dakwa oleh Dr. Masora EJ dari Fakulti Psikologi Universiti Texas, yang mengkaji kaitan puasa dengan faktor panjang umur dan awet muda. Dengan mengurangkan 50-70 peratus makanan yang diberikan kepada beberapa ekor tikus, didapati ia membantu memanjangkan jangka hayat mereka serta dapat mencegah penyakit-penyakit yang berkaitan dengan usia.
Terapi yang dinamakan sebagai Antiaging Action of Caloric Restriction (cari) ini berkesan kerana pembersihan berterusan sel-sel tubuh melalui puasa dapat memanjangkan umur sel dan melambatkan proses penuaan.

Selain itu, keperluan badan terhadap protein juga menurun dan ini membolehkan sel-sel berehat dengan baik. Puasa juga dapat memperbaharui sel-sel dengan cara yang selamat.Benarlah seperti yang disabdakan Baginda, nabi yang ummi yang tidak mengenal huruf, bahawa puasa adalah senjata untuk mempertahankan diri. Ini kerana, ketika puasa menyebabkan perubahan hormon di dalam badan.

Kajian Dr. Kernt et. al, telah mengesan perubahan dalam pengeluaran Hormon Pembesaran (Growth Hormone) oleh kelenjar pituari dalam tubuh orang yang berpuasa. Ini memberikan kesan positif dalam menguatkan sistem imuniti tubuh. Seperti yang kita tahu, sistem imuniti adalah `senjata' mempertahankan diri daripada serangan luar. Dengan semua nikmat ini, bulan Ramadan layak dinobatkan sebagai Bulan Kesihatan Sedunia!
Maha Suci Allah yang telah menganugerahkan nikmat Ramadan ini. Kita berpuasa kerana Allah, begitu juga dengan semua ibadat lain. Kerana ketaatan ini, kita menerima kebaikan di dunia dan di akhirat berupa kesihatan yang baik. Sedangkan pada masa yang sama orang bukan Islam berhempas pulas mengkaji tentang puasa, nikmat yang telah lama kita kecapi.


* ROHIDZIR RAIS ialah Editor di Telaga Biru Sdn. Bhd.
* Artikel ini telah disiarkan dalam akhbar Utusan pada bulan Ramadhan lepas.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

areyien
Warga 4 Bintang
Menyertai: 11.07.2008
Ahli No: 34006
Posting: 168
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 14:33


saya pun ada gastrik jugak...sebelum puasa kena teruk...
tapi alhamdulilah, sepanjang bulan puasa ni ok dan perut tak meragam cuma ada rasa pedih2 sikit kat ulu hati.. :-)


-----------------
Insan yang mulia ialah insan yang selalu mengakui kelemahannya.


Bookmark and Share

    


  Member Information For areyienProfil   Hantar PM kepada areyien   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 16:35


Ok...siapa nak bertanyakan soalan algi boleh posting di sini atau PM juga boleh dan Insya-Allaah prof akan jawab secepat yang boleh.

Untuk akan datang prof akan buka program perawatan percuma dalam JK yang akan dirancang. Ianya juga langkah untuk bantu mencari dana Portal.

Untuk pembelajaran ini akan berterusan lagi dan apa yang terbaik kita sama-sama kongsi dan praktikkan. Insya-Allaah

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

areyien
Warga 4 Bintang
Menyertai: 11.07.2008
Ahli No: 34006
Posting: 168
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 16:44


prof, kalau selalu sakit kepala ada masalah usus ke...?


-----------------
Insan yang mulia ialah insan yang selalu mengakui kelemahannya.


Bookmark and Share

    


  Member Information For areyienProfil   Hantar PM kepada areyien   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 17:09


Pada 19-09-08 16:44 , areyien posting:

!!! QUOTE !!!

prof, kalau selalu sakit kepala ada masalah usus ke...?



Memang selalu kali sakit kepala ke? Memang itu antara simpton yang berlaku untuk masalah usus. Rasanya kalau prof tengok saraf tapak tangan barulah boleh tahu tahap angin dalam badan areyien.


Selain itu, penghadaman kurang baik serta darah kurang lancar antara sebabnya. Banyakkan minum air mineral...


-----------------


::> Produk Halal Tanggungjawab Bersama


Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

areyien
Warga 4 Bintang
Menyertai: 11.07.2008
Ahli No: 34006
Posting: 168
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 17:19


selalu sangat sakitnye prof.tak tahu lah Kenapa sebab tak pernah pergi check.areyien takut jumpa doktor..hehe.selalu sakit kepala bila kena panas atau lambat makan.lagi satu muka areyien nampak pucat...selalu kena tegur dengan kawan-kawan kat kampus, mereka cakap areyien macam orang sakit walaupun masa tu areyien tak sakit...


-----------------
Insan yang mulia ialah insan yang selalu mengakui kelemahannya.


Bookmark and Share

    


  Member Information For areyienProfil   Hantar PM kepada areyien   Quote dan BalasQuote

pokjak
Warga 5 Bintang
Menyertai: 19.06.2003
Ahli No: 1547
Posting: 383
Dari: kuantan

Pahang  


posticon Posting pada: 22-09-08 12:28


salam.........

ishh..ishh...

profff.......nak taye soalan ini

kenapa bila lepas berlari jantung kita berdegut dengan laju..??????
adakah itu normal...kenapa jadi begitu?

soalan ke 2

bagaimana nak kuatkan tenaga supaya boleh angkat benda berat?
macam org angkat berat tu....nak makan makanan apa

wassalam.......ada soalan lagi nati ana taye lagi

Bookmark and Share

    


  Member Information For pokjakProfil   Hantar PM kepada pokjak   Quote dan BalasQuote

amilyn
WARGA SETIA
Menyertai: 02.10.2003
Ahli No: 3947
Posting: 822
Dari: johor

Johor  


posticon Posting pada: 22-09-08 23:21


salam
saya nak tanya
saya ada masalah sakit di bahagian abdomen sebelah kiri..sakitnya dah lama..saya dah pergi jumpa doctor.ada doctor tak dapat sahkan saya sakit apa..doc cakap angin and bagi ubat tapi saya sellu rasa macam ada benda bergerak2 dalam badan...betul ke?saya tengok tapak tangan takdepun garisan hijau di antara jari telunjuk and ibu jari..boleh prof terangkan permasalahan sakit saya nii

Bookmark and Share

    


  Member Information For amilynProfil   Hantar PM kepada amilyn   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 26-09-08 09:24


!!! QUOTE !!!


selalu sangat sakitnye prof.tak tahu lah Kenapa sebab tak pernah pergi check.areyien takut jumpa doktor..hehe.selalu sakit kepala bila kena panas atau lambat makan.lagi satu muka areyien nampak pucat...selalu kena tegur dengan kawan-kawan kat kampus, mereka cakap areyien macam orang sakit walaupun masa tu areyien tak sakit...


Pemeriksaan dengan doktor sebab mencegah lebih dari mengubati ( biasanya tahap kronik ). Faktor angin dalam badan serta imuniti rendah. Perlu bina tambahan tenaga seperti mengambil bijirin yang mana bukan sekadar fungsi mengahancurkan lemak serta kebaikan jantung tetapi untuk zat untuk badan kita.

Kebiasaan pucat adalah perlu melihat masalah dalaman areyien dan tidak boleh prof nyatakan di sini. Insya-Allaah, untuk sementara banakkan minum air mineral bukan air masak dan amalkan bijirin jika nak berdiet serta mengambil buahan yang banyak vitamin C.

Untuk peluang jika ada bila prof buat program perawatan untuk warga Ukhwah lepas raya nanti. Harap areyien dapat datang. Sebab bersama prof Pakar merangkap sifu atau kakak angkat prof bersama untuk bantu.

Wallahualam...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 26-09-08 09:31


!!! QUOTE !!!


salam.........

ishh..ishh...

profff.......nak taye soalan ini

Kenapa bila lepas berlari jantung kita berdegut dengan laju..??????
adakah itu normal...Kenapa jadi begitu?

soalan ke 2

bagaimana nak kuatkan tenaga supaya boleh angkat benda berat?
macam org angkat berat tu....nak makan makanan apa

wassalam.......ada soalan lagi nati ana taye lagi


Macam prof kenal tapi siapa ya?

Memang jantung berdenyut laju lepas kita belari sebab kita sedang aktif menggunakan tenaga serta pernafasan kita. Jika tahu tahap tahap hormon kita stabil susah nak kesan bila keadaan seperti pokjak sebut.

Pasal angkat berat bukan prof nak kempen minum susu seperti IKlan dalam TV sekarang. Sebab prof percaya ramai sudah sedar sebelum ini atau sekarang produk keluaran CHina memang beracun. sampai menjadi normal pihak kerajaan pernah menegsan pada tahun 2007 sudah 55 jenis produk tidak sesuai digunakan ( tetapi tidak umumkan secara umum apa nama produk ). Maka prof syorkan banyak minum kopi Radix ( 7 herba ) dan minum Bijirin Cereal... serta minum air mineral dan paling utama amalkan latihan pernafasan selain latihan angkat berat.

OK ...pokjak... hehehe

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 26-09-08 09:40


!!! QUOTE !!!


salam
saya nak tanya
saya ada masalah sakit di bahagian abdomen sebelah kiri..sakitnya dah lama..saya dah pergi jumpa doctor.ada doctor tak dapat sahkan saya sakit apa..doc cakap angin and bagi ubat tapi saya sellu rasa macam ada benda bergerak2 dalam badan...betul ke?saya tengok tapak tangan takdepun garisan hijau di antara jari telunjuk and ibu jari..boleh prof terangkan permasalahan sakit saya nii


Jika berkaitan angin kemungkinan betul dan selain kalau tidak dapat mengesan melalui tapak tangan kena melihat pada lidah dan anak mata.
Ok, prof nak tahu tapak tangan berpeluh atau tidak dan pernah senak pada bahagian ulu hati ( pada tengah dada ) selain sakit pada sebelah kiri ?

Harus diingat untuk penerangan di sini adalah secara ringkas serta terhad untuk diberitahu jika dilihat sendiri oleh herbalis. Seperti mana diatas "Untuk peluang jika ada bila prof buat program perawatan untuk warga Ukhwah lepas raya nanti. Harap amilyn juga dapat datang dan ianya percuma. Sebab bersama prof Pakar merangkap sifu atau kakak angkat prof bersama untuk bantu

Wallahualam...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

halesolurun_84

Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34446
Posting: 1599
Dari: Jerantut

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 26-09-08 09:45


prof..
saya selalu mengantuk.. tidur dah cukup tapi time kerja memang selalu ngantuk.. nak kata tidur terlebih,biasanya saya tidur jam11 dan bangun kul4 kadang-kadang kul5.. tapi mudah saja nak bangun tidur.. lagi satu saya selalu terjaga waktu tidur.. itu ke sebab saya ngantuk?

Bookmark and Share

    


  Member Information For halesolurun_84Profil   Hantar PM kepada halesolurun_84   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 26-09-08 10:02


!!! QUOTE !!!


prof..
saya selalu mengantuk.. tidur dah cukup tapi time kerja memang selalu ngantuk.. nak kata tidur terlebih,biasanya saya tidur jam11 dan bangun kul4 kadang-kadang kul5.. tapi mudah saja nak bangun tidur.. lagi satu saya selalu terjaga waktu tidur.. itu ke sebab saya ngantuk?


Bagi masalah mengantuk, orang akan meletakkan seba tidak cukup tidur. Mungkin betul tetapi bagaimana kita rasakan sudah cukup tidur. Purata jam tidur seseorang mengikur peringkat umur macam bayi ( 8 jam ) dan berbeza dengan orang dewasa ( 5 jam )..

Saudara perlukan ketenangan dan kedamaian atau perkara kegembiraan sebab prof merasakan bila anta mudah terjaga disebabkan selalu kerisauan dan gangguan emosi yang meyebabkan kegelisahan yang tidak menentu. Memanglah susah kita nak tidur bila selalu macam ini. Ini belum diketahui suasana kerja atau belajar atau persekitaran yang mana boleh mempengaruhi tindakan kita....

Baik jika dilihat pada sudut kesihatan, masalah jantung antara memberi puncanya. Jangan takut bila prof kata macam ini dan bukannya mengatakan kita akan terima sakit jantung. Ianya disebabkan kelancaran fungsi pada saluran jantung yang mengandungi lemak. selain faktor angin dalam badan..

Maka saranan prof buat sementara kurang makanan berminyak atau berlemak dan jika mampu carilah minyak zaitun. Dan amalkan bijirin serta banyakkan minum air masak.


Wallahualam

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

nazliahnazeer
Warga 2 Bintang
Menyertai: 09.09.2008
Ahli No: 34872
Posting: 56
Dari: Perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 26-09-08 10:27


wahhh..naz ingat topik apa lah tadi..hehe..bagusnya prof..

kalau mengantuk tu bukan sebab banyak toksid dalam badan ke?naz pun tak pro lagi dalam ni..

Bookmark and Share

    


  Member Information For nazliahnazeerProfil   Hantar PM kepada nazliahnazeer   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 08-10-08 15:07


Baiklah dalam membicarakan pelbagai isu semasa, hubungan cinta, masalah kerja, dan sebagainya adalah perlu melihat sudut kesihatan kita juga.

Terima kasih naz bantu prof berkongsi ilmu. Dan masalah toksid juga mempengaruhi dan boleh kata orang yang banyak toksid nampak lebih tua dari usia sebenarnya. Darah pekat dan darah tidak lancar antara masalah dialaminya selain tanda mengantuk. Jadi bagaimana untuk mengetahuinya...

Lihat tapak pada tapak tangan. Warna gelap serta ruas pada tapak tangan yang kehitaman menunjukkan tahap toksidnya. Simptonnya mereka cepat atau sentiasa kelesuan.

Maka penyingkiran toksid amat perlu. Kaedah terbaik serta jimat adalah berpuasa. Dan kiranya baik dosenergikan dengan beberapa ubat herba terpilih serta dijamin halal dapat membantu lagi prosesnya.

Wallahualam


-----------------


::> Produk Halal Tanggungjawab Bersama


Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 08-10-08 16:56


Prof, teman ada sesuatu nak tanya. Teman selalu mengalami semasa tidor ade2 soalan2 dan jawapan2 yang timbul atas persoalan sebelum teman tidor. adakah teman berpikir semasa tidor, teman rasa teman tak mimpi atau mengigau sebab teman nampak jelas apa yang teman pikirkan. adakah ianye memberi efek pada otak yang tak cukup rehat.

lagi satu, prof teman selalu angin2 saja. teman pantang makan bawang ke, jantung pisang ke, keladi ke apa saja yang berangin mesti sakit punya. Pernah sampai sakit teruk tak boleh bangun, pitam dan muntah2....nampak macam serius saja. tapi teman suka makan kerepek bawang, tapi keputusannye siap lah, sakit2 perut.


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 14-10-08 12:50


Assalamualaikum Daeng ...

Maaf jika lama prof tidak menjenguk topik ini dan sedikit masa lagi untuk meneruskan agendanya.

Baiklah jika prof baca tentang permasalahan ini sebenarnya ada kaitan dengan kehidupan harian serta persekitaran. Tekanan pada tempat kerja atau perkara yang mejadi isu yang selalu kita hendak fikirkan. Kesannya pada kita hendak tidur. Tidak mendapat deep sleeping boleh memberikan kesan kepada kesihatan kita. Kebiasaanya ia melibatkan gangguan emosi dan sukar melelapkan mata.

Itu yang prof katakan jika dilihat sendiri oleh prof untuk tahu tahap masalah angin serta berkaitan pada masalah usus. Kenapa perlu dilihat. Sebab ianya bukan menggunakan firasat serta tilikan garis tapak tangan tetapi perubahan pada tapak tangan.

Maka nasihat prof untuk Daeng elakkan makanan yang berangin kiranya sekarang sudah dirasai sakitnya dan boleh prof syorkan aturan pemakanan yang seimbang dan berkhasiat. Elakkan makanan ringan menajdi rutin.

Wallahualam

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 14-10-08 12:56


Pada 08-10-08 16:56 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

Prof, teman ada sesuatu nak tanya. Teman selalu mengalami semasa tidor ade2 soalan2 dan jawapan2 yang timbul atas persoalan sebelum teman tidor. adakah teman berpikir semasa tidor, teman rasa teman tak mimpi atau mengigau sebab teman nampak jelas apa yang teman pikirkan. adakah ianye memberi efek pada otak yang tak cukup rehat.

lagi satu, prof teman selalu angin2 saja. teman pantang makan bawang ke, jantung pisang ke, keladi ke apa saja yang berangin mesti sakit punya. Pernah sampai sakit teruk tak boleh bangun, pitam dan muntah2....nampak macam serius saja. tapi teman suka makan kerepek bawang, tapi keputusannye siap lah, sakit2 perut.




en daeng.....jenis yang suka bfikir dan menkaji,,,,ada kesempatan,,belajar tasaufdr guru yang mursyid,,mesti jumpa jawapan...


mai secawen.,..



Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

nazliahnazeer
Warga 2 Bintang
Menyertai: 09.09.2008
Ahli No: 34872
Posting: 56
Dari: Perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 14-10-08 16:05


akhi daeng makan lah herba tuju angin.insyaAllah ok.. huhu..
naz pun tau sebab tengok makcik2 ramai yang ambil supplement tu.. + mai secawan tu memang minum tiap-tiap hari lah. hehe

Bookmark and Share

    


  Member Information For nazliahnazeerProfil   Hantar PM kepada nazliahnazeer   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 14-10-08 16:54


Tapi naz sebelum kita syorkan apa ubat kena suhu badan dia macam mana. Sebab itu prof tidak syorkan mana-mana sebab ada 2 pilihan

D-Karm - sejuk
Herba Tuju Angin - Panas + kena campur Madu Asli

Jika tidak sesuai dengan keadaan dalamannya, malam nanti dia tidak selesa. Dan soal harga adalah berbeza sedikit.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

nurkamar
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 35
Posting: 1798

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 14-10-08 17:22


prof....

Kenapa lepas makan herba ni kita rasa 'melayang'..?
nak jalan kadang sampai pegang dinding.

overdose atau tak serasi?

** dapat lepas buat rawatan

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurkamarProfil   Hantar PM kepada nurkamar   Pergi ke nurkamar's Website   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 14-10-08 18:35


terima kasih prof sebab memberi nasihat, ye teman selalu saja rasa sakit kepala. Migrain sebab tak cukup tidur agaknya.
Pasal angin tu, teman cuba sedaye upaye kawal nafsu.

Naz, terima kasih sebab beri cadangan. Herba tuju2.... mesti panas kan?

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

nazliahnazeer
Warga 2 Bintang
Menyertai: 09.09.2008
Ahli No: 34872
Posting: 56
Dari: Perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 15-10-08 15:24


owh begitu ek prof..hari tu naz saja lah makan herba tuju angin tu 2 kapsul dengan D'karm 1 kapsul (taktau apa-apa makan jekk) esok pagi sakit tekak, terus demam.huhuhu..
tapi kalau naz makan tuju angin saja ok..(untuk kmbung perut)

akhi daeng boleh rujuk lebih kepada yang pakar lah.hehe.macam prof..
bila ubat dia biasa & sebati dengan badan kita, dah tak ada rasa panas atau apa-apa efek lain tu.

kak nur makan supplement apa?mula-mula mungkin akan ada efek macam tu.tapi kuatkan semangat & teruskan jugak..

Bookmark and Share

    


  Member Information For nazliahnazeerProfil   Hantar PM kepada nazliahnazeer   Quote dan BalasQuote

syaza_azzahra
Warga 2 Bintang
Menyertai: 16.08.2007
Ahli No: 30686
Posting: 43
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 15-10-08 17:50


assalamalaikum..
prof, ana kerap sangat sakit kpla. boleh dikatakan setiap hari sakit. ana dah pernah buat tak-ray, tapi dktor cakap nothing. migrain pun bukan. ana kerap ngantuk dalam kelas walaupun cukup tidur. lagi 1, kedua-duanya jari telunjuk ana bengkok. tolong ana prof...

Bookmark and Share

    


  Member Information For syaza_azzahraProfil   Hantar PM kepada syaza_azzahra   Pergi ke syaza_azzahra's Website   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 16-10-08 10:15


!!! QUOTE !!!


prof....

Kenapa lepas makan herba ni kita rasa 'melayang'..?
nak jalan kadang sampai pegang dinding.

overdose atau tak serasi?

** dapat lepas buat rawatan


Herba apa yang dimakan ? Kebiasaan tekanan darah rendah dan kurang air dalam badan.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 16-10-08 10:34


!!! QUOTE !!!


Posting pada: 14-10-08 18:35


terima kasih prof sebab memberi nasihat, ye teman selalu saja rasa sakit kepala. Migrain sebab tak cukup tidur agaknya.
Pasal angin tu, teman cuba sedaye upaye kawal nafsu.

Naz, terima kasih sebab beri cadangan. Herba tuju2.... mesti panas kan?


Sama-sama tapi kena relakkan fikiran dan positif diri supaya jangan sentiasa kidupan harian akan gembira. Herba tuju angin ia bersifat panas dan kalau nak makan kena ambil Teh Instant dicampur dengan Madu Asli supaya meneutralkan suhunya.


-----------------


::> Produk Halal Tanggungjawab Bersama


Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 16-10-08 10:41


!!! QUOTE !!!


Posting pada: 15-10-08 17:50


assalamalaikum..
prof, ana kerap sangat sakit kpla. boleh dikatakan setiap hari sakit. ana dah pernah buat tak-ray, tapi dktor cakap nothing. migrain pun bukan. ana kerap ngantuk dalam kelas walaupun cukup tidur. lagi 1, kedua-duanya jari telunjuk ana bengkok. tolong ana prof...


Waalaikumussalam
syaza masih belajar ke? walaupun tidur mencukupi tetapi masalah dalaman tidak dirawat dengan mengesan apa puncanya. Kesihatan boleh terganggu dengan tumpuan tugasan kita kurang dilaksanakan dengan baik.

Jari telunjuk bengkok ke kanan atau ke kiri dan bagaimana jari kelingking juga sama bengkok dengan jari telunjuk ?

Syaza pernah pemeriksaan tekanan darah ke tidak ?

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

syaza_azzahra
Warga 2 Bintang
Menyertai: 16.08.2007
Ahli No: 30686
Posting: 43
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 17-10-08 01:17


assalamialaikum prof...
ana belajar lagi. ambk vivil engineering kat uitm. ana selalu kena buat lab kat tengah panas, selalu skt kpla.jari telunjuk benhkok ke atas. jari kelingking tak bengkok. pernah buat pemeriksaan darah. masa ana darjah 5, pernah masuk hospital 9 hari sebab jngkitan kuman kat selaput otak. adakah ni kesan daripada sakit dulu?

Bookmark and Share

    


  Member Information For syaza_azzahraProfil   Hantar PM kepada syaza_azzahra   Pergi ke syaza_azzahra's Website   Quote dan BalasQuote

humaira87
Warga Rasmi
Menyertai: 17.01.2008
Ahli No: 32355
Posting: 10
Dari: selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 17-10-08 18:14


salam..
kalau tangan sentiasa sejuk tak kira waktu, contoh tengah hari dan petang tu Kenapa ye? normal ke?
masalah dengan jantung ke perjalanan darah ke macam mana ye? tx..

Bookmark and Share

    


  Member Information For humaira87Profil   Hantar PM kepada humaira87   Quote dan BalasQuote

nurkamar
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 35
Posting: 1798

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 17-10-08 19:19


Pada 16-10-08 10:15 , Prof_Muslim posting:

!!! QUOTE !!!



Herba apa yang dimakan ?


kak tu suruh makan
-tuju angin 4 biji
-paramaria plus 3 biji
-omega 3-3 biji
(semua makan 2 kali sehari)
-kopi radix 2 kali pagi petang
air kosong kak minum memang lebih 8 liter sehari


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For nurkamarProfil   Hantar PM kepada nurkamar   Pergi ke nurkamar's Website   Quote dan BalasQuote

nurzatul
WARGA SETIA
Menyertai: 03.09.2006
Ahli No: 26160
Posting: 733
Dari: yogyakarta...

Perak   avatar


posticon Posting pada: 17-10-08 23:31


salamun alaik,prof..
nak tanya ini..kebelakangan ini ana asyik skt kat bahagian tumit..adakah itu bermkna berat ana semakin bertambah?atau ada pnyakit lain?kepala pun asyik berdenyut2 saja..rasa macam nak pecah saja..huhu..

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurzatulProfil   Hantar PM kepada nurzatul   Pergi ke nurzatul's Website   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 17-10-08 23:45


sakit tumit? ni mesti suka pakai kasut tinggi ni, kekadang kasut yang tak sesuai menyakitkan kaki. Lagi satu, bak kata urang tua2 kat area tumit kaki tu kawasan peranakan... kalau sakit tu ada entah lah, teman tak tau. kena rujuk pakar

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

nazliahnazeer
Warga 2 Bintang
Menyertai: 09.09.2008
Ahli No: 34872
Posting: 56
Dari: Perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 20-10-08 15:23


erkkk..banyaknya herba tuju angin tu kak nur ambil..cuba rujuk dengan prof balik.hehe.memang panas.kalau naz boleh demam makan 4biji begitu.paramaria plus pun panas jugakk..

nurzatul-em sakit tumit tu memang tak bagus untuk wanita..cuba awak check balik.tanya mak awak ke..nenek awak ke.. sebab saya pun pernah dengar macam yang akhi daeng cakap tu.

Bookmark and Share

    


  Member Information For nazliahnazeerProfil   Hantar PM kepada nazliahnazeer   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 20-10-08 16:21


Pada 17-10-08 01:17 , syaza_azzahra posting:

!!! QUOTE !!!

assalamialaikum prof...
ana belajar lagi. ambk vivil engineering kat uitm. ana selalu kena buat lab kat tengah panas, selalu skt kpla.jari telunjuk benhkok ke atas. jari kelingking tak bengkok. pernah buat pemeriksaan darah. masa ana darjah 5, pernah masuk hospital 9 hari sebab jngkitan kuman kat selaput otak. adakah ni kesan daripada sakit dulu?


Kebiasaan pelajar memang ada Stress cuma tahap berbeza bagi seseorang. Kalau jari bengkok ke atas ( seperti jari diulik macam gaya tarian ) ada kesan sakit antara bahu hingga pinggang.

Tetapi mengenai jangkitan kuman, prof tidak dapat pastikan lagi kecuali telah dibuat diagnosis. Cuma saranan prof buat sementara amalkan madu asli ( bukan madu tualang sebarangan ) dan minum jus pegaga. Dan untuk kaitan belajar kismis serta air mineral yang kerap.

Wallaahualam...


p/s: Prof doakan agar syazaa diberikan kesembuhan dengan segala usaha dan semuanya harapan pada Allaah. Ubat cuma menjadi asbab. Amin


-----------------


::> Produk Halal Tanggungjawab Bersama


Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 20-10-08 16:40


Prof tersenyum bila baca balik dari awal posting ini. Sebab dalam nak siapkan pengisian topik jadi tidak sedar yang isunya baru 2 organ diterangkan. Tapi tidak mengapa persoalan mesti dijawab juga dan prof gembira ada respon yang positif tentang topik ini.

Ok Prof akan sambung selepas jawab soalan dulu sebelum sambung isu seterusnya Buah Pinggang bukan Buah Hati.

Wallaahualam

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 20-10-08 16:54


Pada 17-10-08 18:14 , humaira87 posting:

!!! QUOTE !!!

salam..
kalau tangan sentiasa sejuk tak kira waktu, contoh tengah hari dan petang tu Kenapa ye? normal ke?
masalah dengan jantung ke perjalanan darah ke macam mana ye? tx..


Sebelum prof beri jawapan, prof kena tanya sedikit soalan.
Pernah rasa berdebar-debar sebelah dada kiri dan pada hujung jari ada nampak kemerahan-merahan ?


-----------------


::> Produk Halal Tanggungjawab Bersama


Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 20-10-08 17:06


Pada 17-10-08 19:19 , nurkamar posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 16-10-08 10:15 , Prof_Muslim posting:

!!! QUOTE !!!



Herba apa yang dimakan ?


kak tu suruh makan
-tuju angin 4 biji
-paramaria plus 3 biji
-omega 3-3 biji
(semua makan 2 kali sehari)
-kopi radix 2 kali pagi petang
air kosong kak minum memang lebih 8 liter sehari



Macam kata Naz ...memang terkejut banyak dia bagi. Dan rasanya kalau tidak rasa selesa mesti disinergikan dengan herba yang bersifat sejuk pula. Herba Tuju Angin dan Paramaria memang bersifat panas.

Cuba kurangkan sikit dos dulu dan tambah dengan ambil Teh Asiatica campur madu. Cara sediakan : Isikan teh Asiatica dulu dengan air sebelum diisi dengan madu Asli. Kacau ikut pusingan tawaf. Dan air pengambilan air mieral tu ( 8 liter sehari ) dah lebih bagus... Prof sendiri tidak pernah capai banyak tu. hehe


-----------------


::> Produk Halal Tanggungjawab Bersama


Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 20-10-08 17:16


Pada 17-10-08 23:31 , nurzatul posting:

!!! QUOTE !!!

salamun alaik,prof..
nak tanya ini..kebelakangan ini ana asyik skt kat bahagian tumit..adakah itu bermkna berat ana semakin bertambah?atau ada pnyakit lain?kepala pun asyik berdenyut2 saja..rasa macam nak pecah saja..huhu..


Kebiasaan orang / pesakit tanya soalan ni kebanyakkan dah khawin. Tapi prof tidak pastilah nurzatul sudah khawin ke belum. Maaf tersentuh perkara personal pula.

Prof boleh katakan masalah dalaman & luaran wanita sahaja. Secara jelas perlu pertanyaan yang agak peribadi perlu dibincang secara tertutup atau dirahsiakan.


Wallaahualam..


-----------------


::> Produk Halal Tanggungjawab Bersama


Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

nurkamar
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 35
Posting: 1798

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 20-10-08 21:35


prof...

minta pm kan secara detail tentang sakit tumit pada kak boleh...

ramai juga kekawan dah mula ada kes ni...(lingkungan umur awal 30-an...dah kawin dengan / tanpa anak & masih bujang)

** untuk dos ubat dalam perbincangan awal tu, kak dah stopkan pengambilan. hanya makan bila rasa badan tak selesa. makan dalam 2 kali sebulan saja.

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurkamarProfil   Hantar PM kepada nurkamar   Pergi ke nurkamar's Website   Quote dan BalasQuote

nazliahnazeer
Warga 2 Bintang
Menyertai: 09.09.2008
Ahli No: 34872
Posting: 56
Dari: Perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 21-10-08 10:14


walla percaya lah prof.hehe

nurzatul boleh amalkan paramaria plus. memang bagus kalau semua wanita / anak gadis ambil supplement ni.dalam herba tu ada anti kanser lagi.kalau boleh better ambil dari anak2 tu first period lagi, sebab mula dr situ dah timbul banyak perkara lain.lebih baik mencegah..
disebabkan faktor makanan sekarang pun tak tentu khasiatnya.

2hari lepas naz rasa nak demam, naz ambil kapsul rosel.makan 2biji setiap 4jam/6jam.hurm now dah ok rasa.alhamdulillah..tak payah telan sbijik pun ubt doc/panadol/paracetamol/steroid or what ever lah.

sebenarnya ambil supplement ni mle2 sikit dulu, bagi dia sesuai dengan keadaan badan kita,tengok bagaimana keadaan.then bila dah mula stabil.tambah lagi dos.memang kita boleh control sendiri, tak semestinya makan macam ubat doctor tu.
setiap penyakit ada ubatnya insyaAllah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For nazliahnazeerProfil   Hantar PM kepada nazliahnazeer   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 21-10-08 10:32


Pada 20-10-08 21:35 , nurkamar posting:

!!! QUOTE !!!

prof...

minta pm kan secara detail tentang sakit tumit pada kak boleh...

ramai juga kekawan dah mula ada kes ni...(lingkungan umur awal 30-an...dah kawin dengan / tanpa anak & masih bujang)

** untuk dos ubat dalam perbincangan awal tu, kak dah stopkan pengambilan. hanya makan bila rasa badan tak selesa. makan dalam 2 kali sebulan saja.


Insya-Allaah, prof akan PM dan akan bantu apa yang termampu. Segala hajat paling akhir pada Allaah Taala. Amin

Kak nurkamar, dalam pengambilan herba berbeza dengan pengambilan ubat-ubatan sekarang. Prinsipnya jelas iaitu " Biarkan Ubat menjadi makananmu, Biarkan makanan menjadi menjadi ubatmu "

Boleh dikatakan ia menjadi amalan berterusan dan Insya-Allaah akan datang kesan bukan baik dan bukannya yang memudaratkan. Ianya sumber alamiah dari ciptaan Allaah Taala.

Nampaknya prof kena tahu juga apa sakit yang telah dibuat perawatan dulu. ( ini kena bincang kemudian )

Wallaahualam


-----------------


::> Produk Halal Tanggungjawab Bersama


Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 21-10-08 10:48


Pada 21-10-08 10:14 , nazliahnazeer posting:

!!! QUOTE !!!

walla percaya lah prof.hehe

nurzatul boleh amalkan paramaria plus. memang bagus kalau semua wanita / anak gadis ambil supplement ni.dalam herba tu ada anti kanser lagi.kalau boleh better ambil dari anak2 tu first period lagi, sebab mula dr situ dah timbul banyak perkara lain.lebih baik mencegah..
disebabkan faktor makanan sekarang pun tak tentu khasiatnya.

2hari lepas naz rasa nak demam, naz ambil kapsul rosel.makan 2biji setiap 4jam/6jam.hurm now dah ok rasa.alhamdulillah..tak payah telan sbijik pun ubt doc/panadol/paracetamol/steroid or what ever lah.

sebenarnya ambil supplement ni mle2 sikit dulu, bagi dia sesuai dengan keadaan badan kita,tengok bagaimana keadaan.then bila dah mula stabil.tambah lagi dos.memang kita boleh control sendiri, tak semestinya makan macam ubat doctor tu.
setiap penyakit ada ubatnya insyaAllah.


Boleh juga naz jadi herbalis muslimat tau. Memang perlu bagi anak perempuan yang sudah datang haid perlu ambil paramaria dan juga satu perkara lagi ialah berkaitan pencuci wanita yang perlu halal bahannya serta tiada bahan kimia ( bimbang diambil bukan dari sumber halal serta bahan kimia akan berisiko kepada kanser atau berkaitan ).

p/s : Mencegah lebih baik dari mengubat, Merawat sebelum ia lebih melarat.


-----------------


::> Produk Halal Tanggungjawab Bersama


Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 21-10-08 10:53


Baiklah sambungan kepada pengisiannya iaitu pada organ seterusnya Buah Pinggang yang amat penting untuk diketahui.

Soalan lazim ditanyakan :

> Adakah anda selalu sakit di bahagian pinggang ?
> Kencing kerap atau tak puas ( lawas ) ?
> Bangun kencing di malam hari ?
> Ada kencing manis ?
> Sakit Sendi ?

Tandanya untuk mengetahui :

Bahagian pangkal jari kelihatan membengkak

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

humaira87
Warga Rasmi
Menyertai: 17.01.2008
Ahli No: 32355
Posting: 10
Dari: selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 21-10-08 12:22


Sebelum prof beri jawapan, prof kena tanya sedikit soalan.
Pernah rasa berdebar-debar sebelah dada kiri dan pada hujung jari ada nampak kemerahan-merahan ?

prof, hujung jari tak ada pula merah2, tapi agak pucat warnanya..
berdebar2 tak pasti lah.. tapi kadang-kadang sesak nafas..

Bookmark and Share

    


  Member Information For humaira87Profil   Hantar PM kepada humaira87   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 21-10-08 16:41


Pada 21-10-08 12:22 , humaira87 posting:

!!! QUOTE !!!

Sebelum prof beri jawapan, prof kena tanya sedikit soalan.
Pernah rasa berdebar-debar sebelah dada kiri dan pada hujung jari ada nampak kemerahan-merahan ?

prof, hujung jari tak ada pula merah2, tapi agak pucat warnanya..
berdebar2 tak pasti lah.. tapi kadang-kadang sesak nafas..



Prof masih susah nak dapat gambaran disebabkan kita hanya berposting dan terhad dengan apa yang perlu diberitahu di sini.

Untuk tapak tangan putih akan lebih jelas nampak perubahan pada tapak tangan. Jadi minta prof kepada humaira agak lihat pada info yang prof kongsikan di sini dan ianya sudah boleh beritahu gambaran secara minima.

p/s : Rahsia penyakit bagi seseorang pesakit perlu dirahsiakan


-----------------


::> Produk Halal Tanggungjawab Bersama


Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 21-10-08 16:50


seterusnya sambungan kepada pengisian pada organ seterusnya Jantung.

Soalan lazim ditanyakan :

> Adakah anda merasa menyucuk, pedih atau berdebar di sebelah kiri dada ?
> Penat berlebihan apabila bekerja ?
> Selalu Merasakan keletihan?


Tandanya untuk mengetahui :

Jari tengah dan jari kelingking kelihatan bengkok dan tidak bormal



Paru-Paru.

Soalan lazim ditanyakan :

> Adakah anda selalu kena selsema ?
> Gatal pada hidung ?
> Bersin di waktu pagi?
> Banyak Kahak ?
> Penat ?
> Masalah Pernafasan ?

Bahagian bawah tapak tangan berdekatan ibu jari berwarna kehijauan


-----------------


::> Produk Halal Tanggungjawab Bersama


Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

nurkamar
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 35
Posting: 1798

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 21-10-08 22:12


Pada 21-10-08 10:32 , Prof_Muslim posting:

!!! QUOTE !!!





insya allah prof. terima kasih

apa-apa nanti kan menyusul dalam perbincangan pm selepas ini.


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For nurkamarProfil   Hantar PM kepada nurkamar   Pergi ke nurkamar's Website   Quote dan BalasQuote

nazliahnazeer
Warga 2 Bintang
Menyertai: 09.09.2008
Ahli No: 34872
Posting: 56
Dari: Perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 22-10-08 08:31


erm ya.. better guna lady cheer for that case, sebab tak tahu yang lain tu guna bahan apa.. so scary kalau ingat pasal cancer smua2 ni..eeeuww
takut I.haha

kalau nak cek pasal wanita-wanita nya hal ni kena tengok jari kelingking..kat situ ada tunjuk.kan prof kan?~

Bookmark and Share

    


  Member Information For nazliahnazeerProfil   Hantar PM kepada nazliahnazeer   Quote dan BalasQuote

humaira87
Warga Rasmi
Menyertai: 17.01.2008
Ahli No: 32355
Posting: 10
Dari: selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-10-08 13:32


salam prof,

masalah penat dan pernafasan tu ada.. dekat bawah tapak tangan ada warna lain, tapi tak pasti hijau ke biru.. macam antara keduanya lah.. yang lain tu tak pandai tilik lah, jari bengkok ke tak.. he

Bookmark and Share

    


  Member Information For humaira87Profil   Hantar PM kepada humaira87   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 22-10-08 17:17


Prof Kumpulkan dalam satu posting dan memudahkan untuk dibaca.

Alhamdulillah, dengan lafaz rasa syukur kepada Allaah s.w.t serta selawat kepada junjungan besar nabi Muhammad s.a.w. masih diberi masa dan nyawa untuk meneruskan kehidupan seperti biasa.

Merujuk tajuk yang dikemukan adalah dengan tujuan berkongsikan ilmu bagaimana kita hendak mengetahui kelemahan organ melalui kaedah Rawatan Tardisional. Ilmu ini dirujuk dengan apa yang prof pelajari dan bukan rekaan. Pasti ada dikalangan sahabat di sini mengetahuinya tapi prof tidak akan menyebut terlebih dahulu secara terperinci kecuali namanya iaitu Perubatan JAWI.

Asasnya ialah keyakinan kita kepada usaha untuk menetahui dan mengubati penyakit yang kita ada. Kerana konsepnya pula ialah merujuk kepada 2 iaitu konsep Alamiah & Ilahiah.

Berdasarkan kepada hadis Nabi S.A.W punca penyakit adalah disebabkan oleh ketidakseimbangan racun (toksid ), suhu dan angin yang akhirnya akan menyebabkan kepada kelemahan organ

Baik kita terus kepada perkara utama merujuk kepada tajuk :

Bagaimana mengetahui pemyakit ?
> Diagnosis
> Tanya soalan supaya pesakit menceritakan masalah bukan penyakit


Apakah Organ utama ?

> Perut
> Usus
> Buah Pinggang ( Ginjal )
> Jantung
> Paru-Paru



PERUT
Baik untuk permulaan ceritanya tentang Perut dan nota ini prof petik dari nota Perubatan Jawi serta ulasan sedikit daripada prof yang juga mengajar sambil belajar. Insya-Allaah...

Soalan lazim ditanyakan :

> Adakah anda terlalu banyak sedawa selepas makan?
> Merasa pedih dibahagian perut terutama bila lambat makan ?
> Merasa pedih pada ulu hati ?
> Perut kembung dan banyak angin

Soalan ini adalah untuk mengetahui suasana sebenarnya yang dihadapi oleh pesakit. Sebagai herbalis sudah mengetahui penyakit pesakitnya tetapi cuma ini untuk membolehkan luahan akan memberi fahaman kepada herbalis untuk memudahkan apa ubat yang sesuai akan diberikan nanti.

Tandanya untuk mengetahui :

Terdapat garisan hijau dibahagian tengah tapak tangan antara jari telunjuk dan ibu jari.


USUS
Seterusnya berkaitan dengan Usus yang juga penting dan berkaitan dengan penghadaman dan pembuangan air besar.

Soalan lazim ditanyakan :

> Adakah anda buang air besar setiap hari? Kerap cirit birit ?
> Ada buasir ?
> Buang air besar tak puas ?
> Selalu sakit kepala ?
> Gatal badan ?

Selalunya ia menjadi perkara remeh soal pembuangan air besar. Normal makanan yang dimakan adalah 8 jam diproses dan dibuang balik 2/3 dari makanan yang ada dalam perut. Kiranya menjadi rutin selang 2 hari atau 3 hari baru buang air besar, sebenarnya ada masalah usus.

Tandanya untuk mengetahui :

Jari telunjuk bengkok dan tidak normal, ruas jari kehitaman


BUAH PINGGANG
Baiklah sambungan kepada pengisiannya iaitu pada organ seterusnya Buah Pinggang yang amat penting untuk diketahui.

Soalan lazim ditanyakan :

> Adakah anda selalu sakit di bahagian pinggang ?
> Kencing kerap atau tak puas ( lawas ) ?
> Bangun kencing di malam hari ?
> Ada kencing manis ?
> Sakit Sendi ?

Tandanya untuk mengetahui :

Bahagian pangkal jari kelihatan membengkak


JANTUNG
seterusnya sambungan kepada pengisian pada organ seterusnya Jantung.

Soalan lazim ditanyakan :

> Adakah anda merasa menyucuk, pedih atau berdebar di sebelah kiri dada ?
> Penat berlebihan apabila bekerja ?
> Selalu Merasakan keletihan?


Tandanya untuk mengetahui :

Jari tengah dan jari kelingking kelihatan bengkok dan tidak normal



PARU-PARU

Soalan lazim ditanyakan :

> Adakah anda selalu kena selsema ?
> Gatal pada hidung ?
> Bersin di waktu pagi?
> Banyak Kahak ?
> Penat ?
> Masalah Pernafasan ?

Bahagian bawah tapak tangan berdekatan ibu jari berwarna kehijauan


-----------------


::> Produk Halal Tanggungjawab Bersama


Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 23-10-08 17:03


Pada 22-10-08 13:32 , humaira87 posting:

!!! QUOTE !!!

salam prof,

masalah penat dan pernafasan tu ada.. dekat bawah tapak tangan ada warna lain, tapi tak pasti hijau ke biru.. macam antara keduanya lah.. yang lain tu tak pandai tilik lah, jari bengkok ke tak.. he


Apa yang prof faham kat sini adalah tanda-tanda resdung dan masalah pernafasan. Maaf humaira ini bukan tilik menilik ( seperti amalan Majusi ).

Tidak mengapa jika ada masa boleh kita bincang pasal bagaimana untuk dapatkan perawatan.

Wallaahualam


-----------------


::> Produk Halal Tanggungjawab Bersama


Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Hanan

Menyertai: 13.05.2003
Ahli No: 4
Posting: 3991

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-10-08 16:58


Baca info dari Prof rasa macam diri ini banyak tak kena saja. Jari bengkok2 tu memang semulajadi ke baru disebabkan masalah2 tu ye..

Bookmark and Share

    


  Member Information For HananProfil   Hantar PM kepada Hanan   Pergi ke Hanan's Website   Quote dan BalasQuote

humaira87
Warga Rasmi
Menyertai: 17.01.2008
Ahli No: 32355
Posting: 10
Dari: selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-10-08 21:35


oh salah penggunaan bahasa, maksud saya tak pandai nak tengok.. rawatan macam mana pula prof?

Bookmark and Share

    


  Member Information For humaira87Profil   Hantar PM kepada humaira87   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 29-10-08 13:32


Pada 24-10-08 16:58 , Hanan posting:

!!! QUOTE !!!

Baca info dari Prof rasa macam diri ini banyak tak kena saja. Jari bengkok2 tu memang semulajadi ke baru disebabkan masalah2 tu ye..


Jangan bimbang sebab prof yakin dengan janji Allaah Taala, bahawa "Setiap penyakit ada penawarnya". dan perlulah kita berusaha untuk mengubati. Insya-Allaah...

Sebenarnya apa dilihat ada yang jari bengkok atau gemuk ( buncit ) dan sebagainya dalah berpunca dari kesan yang agak lama. Seperti kesan dari waktu kecil dahulu dan bukannya yang berlaku sekarang..

Wallahualam


-----------------


::> Produk Halal Tanggungjawab Bersama


Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 11-11-08 11:09



Sabda Rasulullah s.a.w :

“BERUBATLAH KAMU, KERANA SESUNGGUHNYA ZAT YANG MEMBUAT PENYAKIT, DIA PULA YANG MEMBUAT UBATNYA.”

---RIWAYAT AHMAD


Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 05-12-08 17:31


Assalamualaikum...

Prof meminta maaf berbanyak kepada sahabat semua kerana masih belum dapat prof masukkan gambar contoh tapak tangan serta jenis keadaan penyakit untuk mudahkan rujukan dengan topik yang dibincangkan. Masih ada kesulitan untuk itu. Ada juga sahabat yang cadangkannya dan prof ucapkan ribuan terima kasih atas maklumbalas untuk sama memanfaatkan ilmu bersama..

Insya-Allaah, akan diusahakan nanti kerana prof ada kesibukan kursus tempat kerja dan juga sebab lain.

Wassaalam

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

amira_aqilah
WARGA SETIA
Menyertai: 28.11.2005
Ahli No: 20523
Posting: 900
Dari: planet bumi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 05-12-08 22:21


banyaknya ilmu prof...
bolehlah check diri masing-masing...
prevention...better than cure...

Bookmark and Share

    


  Member Information For amira_aqilahProfil   Hantar PM kepada amira_aqilah   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 11-12-08 14:28


Alhamdulillah dan Salam Kembali dalam pelajaran kita. Prof mulakan gambarajah tapak tangan dibawah ini:

http://i424.photobucket.com/albums/pp330/Media82/jantung.jpg

Jika antum semua lihat, jelas yang pertama tapak tangannya kemerahan yang mana prof boleh sebutkan keracunan ( masalah toksid yang tinggi ).



p/s: Jika gambar kurang jelas...


-----------------


::> Produk Halal Tanggungjawab Bersama


Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 11-12-08 14:45


Biar saya tolong postkan gambar Prof. Muslim:

/


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 11-12-08 14:45


Pada 05-12-08 22:21 , amira_aqilah posting:

!!! QUOTE !!!

banyaknya ilmu prof...
bolehlah check diri masing-masing...
prevention...better than cure...


Terima kasih aqilah mengikutinya. Dan janganlah dipuji sebab prof bukanlah banyak ilmunya tetapi masih banyak lagi tiada ilmunya...

Insya-Allaah, mencegah lebih baik dari merawat...


-----------------


::> Produk Halal Tanggungjawab Bersama


Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 11-12-08 14:47


Terima Kasih Daeng...tolong pastekan gambar tu..

al-maklumlah ...yang ni prof tidak pandai nak setting gambarnya.

Dan dimaklumkan itu bukan tangan prof dan sebagai contoh sahaja. :)


-----------------


::> Produk Halal Tanggungjawab Bersama


Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 17-12-08 15:21


!!! QUOTE !!!

Pada 11-12-08 14:45 , Daeng_Jati posting:


/



Untuk semakan balik sahabat semua.

JANTUNG
seterusnya sambungan kepada pengisian pada organ seterusnya Jantung.

Soalan lazim ditanyakan :

> Adakah anda merasa menyucuk, pedih atau berdebar di sebelah kiri dada ?
> Penat berlebihan apabila bekerja ?
> Selalu Merasakan keletihan?


Tandanya untuk mengetahui :

Jari tengah dan jari kelingking kelihatan bengkok dan tidak normal


-----------------


::> Produk Halal Tanggungjawab Bersama


Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

intifada08
Warga 2 Bintang
Menyertai: 26.08.2008
Ahli No: 34648
Posting: 52
Dari: Kedah

armenia  


posticon Posting pada: 17-12-08 15:27


nak tanya sikit boleh...bagaimana kita boleh kaitkan jari2 kita yang bengkok tu dengan penyakit ye?..contohnya jari tengah bengkok means ada masalah jantung...nak tau jugak dari rujukan mana atau kajian mana yang mengatakan jari tersebut ada kaitan dengan jantung...boleh tak sesiapa jelaskan..

Bookmark and Share

    


  Member Information For intifada08Profil   Hantar PM kepada intifada08   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 17-12-08 15:33


Pelik Intifada ...jika anta seorang pengguna produk Islam mesti tahu tentangnya. Prof bercerita di sini bukanlah rekaan atau tilikan. Tetapi ialah ilmu yang prof belajar sebagai herbalis.

Jika sesiapa sangsi boleh PM secara terus untuk sebarang pertanyaan

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

nur_muslimin
Warga 2 Bintang
Menyertai: 16.12.2008
Ahli No: 36366
Posting: 49
Dari: matahari terbit

slovenia   avatar


posticon Posting pada: 07-01-09 12:50


kamu banyakkan berzikir dan berdoa.kamu niatkan kepada ALLAH dalam hati yang kamu mana nak tarik penyakit kamu sendiri untuk sembuh.kemu baca al fatihah, ayat kursi dan surah al ikhlas dan doa nabi sulaiman.insyaallah ad rezeki dari ALLH.penyakit kamu hilang.


-----------------
د سيني برمولا سڬالاڽ


Bookmark and Share

    


  Member Information For nur_musliminProfil   Hantar PM kepada nur_muslimin   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.194138 saat. Lajunya....