Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 19-11-2019  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Raja yang setia pada dayang2 yang hanya inginkan kerusi empuk di singgahsana bukan sahaja akan meruntuhkan seluruh istana bahkan seluruh takluk jajahannya...
-- Hanan

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: shirapaul034
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43098

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 28
Ahli: 0
Jumlah: 28




  Yang Masuk Ke Sini
IbnuKhaldun: 1 hari, 4 jam, 56 minit yang lalu
muslimin23: 3 hari yang lalu
kasih_kekasih: 7 hari yang lalu
syahidatul: 9 hari yang lalu
raudhahasanah: 11 hari yang lalu
drzul-f: 15 hari yang lalu
hafiz_along_83: 16 hari yang lalu


Petua Warisan
Topik: PETUA MERTUA SAYANGKAN KITA


Carian Forum

Moderator: Administrator, anis_zulaikha
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Petua Warisan
    »» PETUA MERTUA SAYANGKAN KITA

Please Mendaftar To Post


Oleh PETUA MERTUA SAYANGKAN KITA

humairatulhusna
Warga 3 Bintang
Menyertai: 29.04.2004
Ahli No: 8688
Posting: 101
Dari: pulau pinang

PulauPinang  


posticon Posting pada: 08-09-08 23:49


Assalamualaikum

Diantara perkara yang merungsingkan hati perempuan yang ingin berumahtangga adalah bagaimana nak berhadapan dengan mertua terutama sekali ibu mertua... Di sini kalau boleh ana nak minta lah petua bagaimana nak mengambil hati mertua ni.. Harap ada lah yang sudi membantu... Terutama yang dah ada pengalaman,terbaca atau terdengar tentang perkara ini... syukran..
:kelip:

Bookmark and Share

    


  Member Information For humairatulhusnaProfil   Hantar PM kepada humairatulhusna   Quote dan BalasQuote

nurzatul
WARGA SETIA
Menyertai: 03.09.2006
Ahli No: 26160
Posting: 733
Dari: yogyakarta...

Perak   avatar


posticon Posting pada: 09-09-08 00:37


Pada 08-09-08 23:49 , humairatulhusna posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum

Diantara perkara yang merungsingkan hati perempuan yang ingin berumahtangga adalah bagaimana nak berhadapan dengan mertua terutama sekali ibu mertua... Di sini kalau boleh ana nak minta lah petua bagaimana nak mengambil hati mertua ni.. Harap ada lah yang sudi membantu... Terutama yang dah ada pengalaman,terbaca atau terdengar tentang perkara ini... syukran..
:kelip:


salamun alaik..

hmm pada pendapat ana yang penting hati kita.kalau hati kita tak ikhlas dalam setiap perbuatan mesti tak akan jadi apa yang kita buat..ana rasa cara yang terbaik ialah layan mertua dengan baik seperti ibu bapa kita sendiri..syangi mereka dengan ikhlas sebagaimana kita sayangi ibu bapa kita.apabila kita sayang pada mereka,dengan automatiknya mereka akan sayang pada kita..simple kan?ini ikut hukum alam.tmbhn bersihkan hati kita dari sikap prejudis terhadap mertua..jangan sesekali bersikap kasar pada mereka..rajin2lah ambil hati dengan sentiasa bertanya khabar kalau tinggal berjauhan,kalau mampu belikan buah tangan setiap kali berkunjung ke rumah mertua.mak ana beritahu orang-orang tua cukup suka kalau kita datang rumah dia bukan dengan tangan kosong.itulah serba sdkit yang ana dapat share..nak share lebih-lebih pun tak pernah alami lagi sebab ana pun belum kawin lagi..hehe.. :sopan:


-----------------
masih ku di dalam pencarian abadi..yang belum pasti kutemui jika mendamba cinta selain Illahi...


Bookmark and Share

    


  Member Information For nurzatulProfil   Hantar PM kepada nurzatul   Pergi ke nurzatul's Website   Quote dan BalasQuote

puterilindunganbulan2005
Warga 3 Bintang
Menyertai: 05.11.2004
Ahli No: 12283
Posting: 102
Dari: klang,selangor

Selangor  


posticon Posting pada: 09-09-08 05:33


hehhe.. saya pun kurang pasti pasal hal.. ni.. mari kita cuba tanya kawan-kawan yang lain..apa pendapat mereka yang sudah mengharungi kehidupan berumah tangga.. hehehe

Bookmark and Share

    


  Member Information For puterilindunganbulan2005Profil   Hantar PM kepada puterilindunganbulan2005   Pergi ke puterilindunganbulan2005's Website   Quote dan BalasQuote

PUTERI_FUZA
Warga 4 Bintang
Menyertai: 03.07.2003
Ahli No: 1975
Posting: 201
Dari: Perth, Australia

australia  


posticon Posting pada: 09-09-08 10:38


buat baik di balas baik...
buat jahat di balas jahat...

memang agak susah nak sehati sejiwa dengan mertua sebab kita baru nak kenal dia..

tapi usaha tangga kejayaan...

caiyok caiyok caiyok

Bookmark and Share

    


  Member Information For PUTERI_FUZAProfil   Hantar PM kepada PUTERI_FUZA   Quote dan BalasQuote

ainulsofwa
Warga Rasmi
Menyertai: 07.08.2008
Ahli No: 34338
Posting: 2
Dari: Shah Alam

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 09-09-08 12:11


Assalamuaikum

MEWUJUDKAN sebuah keluarga yang bahagia dan harmoni memang impian setiap pasangan yang mendirikan rumah tangga. Bagaimanapun, harus diingat bahawa keharmonian turut membabitkan hubungan mesra dengan keluarga isteri atau suami, khususnya ibu dan bapa mentua.

Keserasian dan menjaga hubungan baik dengan mentua bukan saja penting untuk kebahagiaan, tetapi turut menjadi tanggungjawab besar kepada seseorang yang sudah bergelar suami atau isteri dalam mengekalkan ikatan kasih sayang keluarga.

Mungkin bagi sesetengah orang, mentua sering kali dianggap menjadi penyebab timbulnya konflik dalam rumah tangga. Bagaimanapun, fikiran negatif seumpama itu harus dikikis kerana tidak semua sebegitu, sebaliknya ada mentua boleh menjadi sahabat paling akrab dan benar-benar membantu dalam rumah tangga.

Tidak semua mentua bersikap negatif yang boleh mencetuskan kegoyahan rumah tangga, sebaliknya ada yang bersikap positif seperti bertolak ansur dan memahami. Dengan adanya pengalaman, mentua ada kala mampu menjernihkan rumah tangga anak menantu yang sedang berkocak.

Malah, ada mentua bukan saja bertindak sebagai penasihat, tetapi tidak pernah membezakan kasih sayang antara anak menantu yang lain.

Memang ada mentua yang cuba campur tangan rumah tangga menantu seperti menghasut, memandang kecil kepada menantu dan sebagainya. Sehinggakan, ada mentua yang hanya sayangkan cucu saja sedangkan menantu langsung tidak pandang. Tetapi kadang-kadang menantu juga ada buat salah.

Konflik atau hubungan yang tidak baik antara mentua dan menantu dikatakan semakin memuncak apabila mereka tinggal serumah. Meskipun hari ini jarang anak menantu dan mentua memilih tidak tinggal serumah, konflik rumah tangga akibat campur tangan mentua masih tetap berlaku.

Konflik hubungan antara menantu dan mentua bukan saja berlaku pada zaman dulu, tetapi juga sekarang. Bagaimanapun, jika menantu atau mentua memahami peranan dan tanggungjawab masing-masing, sebarang konflik rumah tangga yang boleh membawa kepada perceraian tidak akan timbul. Paling penting, apabila berlaku konflik perlulah bertenang dulu dan jangan mendengar sebelah pihak saja kerana masing-masing ada kelemahan.

Lazimnya apabila bakal menantu tidak mampu menjalin hubungan yang baik dengan bakal mentua sebelum berkahwin, keadaan itu secara tidak langsung menyebabkan hubungan dingin antara mereka berterusan.

Sedangkan, hakikat yang perlu diterima seseorang sebaik saja diijab kabul, tanggungjawab dan peranan semakin bertambah. Justeru, sebagai menantu, ada baiknya jika hubungan baik dengan bakal mentua dibina sejak awal iaitu sebelum berumah tangga lagi.

Kalau dulu hanya sebagai kekasih, tetapi kini sebagai suami atau isteri yang sah. Pasangan sebenarnya bukan hanya berkahwin dengan lelaki atau wanita yang dicintai, bahkan seluruh anggota keluarganya.

Untuk memastikan adanya ikatan mesra sejak awal, ada baiknya pasangan berkenaan mencari sebanyak mungkin maklumat mengenai keluarga suami, ibu bapa atau adik beradiknya. Apabila berkahwin kelak, menantu turut digalakkan untuk bertanya khabar dengan mentua dari perkara kecil seperti apa yang dilakukan hari ini dan sebagainya.

Sebagai menantu juga kita perlu pandai mengambil hati. Anggaplah mentua seperti ibu bapa kandung sendiri. Mentua juga perlu mendapat layanan dan kasih sayang sama rata seperti mereka. Contoh paling mudah jika kita membeli barang kepada ibu kandung kita sendiri, mengapa tidak kita membeli barang yang sama kepada mentua.

Bagi anak pula, dinasihatkan supaya tidak lupakan tanggungjawab kepada orang tua walaupun selepas berkahwin. Selain itu, anak juga tidak boleh terlalu berkira dengan ibu bapa misalnya, jika duduk serumah janganlah asyik merungut kerana sikap seperti itu boleh menyebabkan orang tua tersinggung.

Kesimpulannya, tiada perselisihan yang tiada jalan penyelesaian. Setiap orang ada melakukan kesilapan, tetapi penyelesaian kepada masalah itu bergantung kepada setiap individu termasuklah konflik antara mentua dan menantu.

Peranan menantu yang positif dan mampu menjalinkan hubungan baik dengan mentua:
1. Hormat dan selalu bertanyakan khabar.
2. Jangan dengar hasutan.
3. Jangan berat sebelah.
4. Pandai ambil hati dan bukan menyakitkan hati.
5. Jangan lekas mengadu.

Peranan negatif mentua terhadap menantu yang boleh menimbulkan konflik:
1. Suka adu dombakan keluarga termasuk ipar duai.
2. Menghasut suami/isteri sehingga menerbitkan perasaan serba salah kepada pasangan.
3. Berpura-pura baik dan tidak ikhlas menyayangi serta menghormati mentua.
4. Sentiasa mendahulukan orang lain daripada mengutamakan menantu.

Semoga dapat membantu saudari..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ainulsofwaProfil   Hantar PM kepada ainulsofwa   Quote dan BalasQuote

humairatulhusna
Warga 3 Bintang
Menyertai: 29.04.2004
Ahli No: 8688
Posting: 101
Dari: pulau pinang

PulauPinang  


posticon Posting pada: 09-09-08 22:03


Terimakasih ana ucapkan kepada akhawat semua di atas segala buah fikiran dan info yang telah diberikan.... mudah-mudahan kita semua mampu menjadi anak menantu yang disenangi semua.... insyaAllah.... :kelip:

Jika ada sebarang pengalaman berhubung perkara ini bolehlah dikongsi bersama.... :bunga:

Bookmark and Share

    


  Member Information For humairatulhusnaProfil   Hantar PM kepada humairatulhusna   Quote dan BalasQuote

eira
Warga 4 Bintang
Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2341
Posting: 182
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 09-09-08 22:11


doakan dapat ibu mertua yang sporting dan baek2. :D

Bookmark and Share

    


  Member Information For eiraProfil   Hantar PM kepada eira   Quote dan BalasQuote

alexander
WARGA SETIA
Menyertai: 24.12.2004
Ahli No: 13282
Posting: 747
Dari: Bumi ALLAH

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 10-09-08 23:55


:-) Assalamualaikum


    Berharap agar dapat ibu mertua yang baik...boleh tumpang bermanja...lagipun mak saya dah meninggal....


-----------------
Mengharap Cinta Sejati,Mendamba Kasih ILAHI......


Bookmark and Share

    


  Member Information For alexanderProfil   Hantar PM kepada alexander   Pergi ke alexander's Website   Quote dan BalasQuote

humairatulhusna
Warga 3 Bintang
Menyertai: 29.04.2004
Ahli No: 8688
Posting: 101
Dari: pulau pinang

PulauPinang  


posticon Posting pada: 11-09-08 04:57


tak mengapa lah Alexander kita senasib.... sama-sama lah kita berdoa ye.............

Bookmark and Share

    


  Member Information For humairatulhusnaProfil   Hantar PM kepada humairatulhusna   Quote dan BalasQuote

ladylolida_aina
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.08.2008
Ahli No: 34562
Posting: 162
Dari: Johor

malaysia  


posticon Posting pada: 11-09-08 09:22


Alhamdulillah mak mentua aina sporting. org tua ni bila kita jaga makan dan kebajikan dia , Insyaallah dia akan sayang pada kita. kalau dia bising ke berleter tu biasa lah... teguran seorang ibu pada anaknye kan. ibu kandung kita sendiri pun pasti pernah berleter dengan kita apatah lagi ibu mertua.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ladylolida_ainaProfil   Hantar PM kepada ladylolida_aina   Quote dan BalasQuote

ismi_atikah
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 14.12.2003
Ahli No: 5678
Posting: 4147
Dari: bumi ALLAH

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 11-09-08 13:07


Pada 09-09-08 22:03 , humairatulhusna posting:

!!! QUOTE !!!


Jika ada sebarang pengalaman berhubung perkara ini bolehlah dikongsi bersama.... :bunga:


tak ada pengalaman lah pulak tang ni... :malu:pengalaman orang lain boleh ke husna? :berfikir:

p/s: bagaimanakah ibu mertuaku....:berfikir:


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For ismi_atikahProfil   Hantar PM kepada ismi_atikah   Quote dan BalasQuote

nilam3_6
Warga 2 Bintang
Menyertai: 19.04.2007
Ahli No: 29649
Posting: 53

blank  


posticon Posting pada: 11-09-08 14:34


salam...
tergerak hati untuk share...saya alhamdulillah dapat mertua yang cukup baik...dr mula saya mengenalinya(masa nak tunang) hinggalah sekarang,saya dilayan dengan baik, dan mak mertua pernah bagitahu, dia anggap saya seperti anaknya sendiri...sebab tuler agaknya,bila ada tetamu yang datang,dia xkenalkan saya sebagai menantu,tapi anak...kalau ada yang konfius,dia akan kata anak-menantu...

actually prinsipnya senang saja....ikhlaskan diri menerima mereka seadanya, dan anggaplah mereka seperti ibubapa sendiri...sepertimana kita layan ibu ayah sendiri,layanler mereka seperti itu juga...kirenya,semuanya bermula dengan diri kita...jika kita mampu mengikhlaskan diri terhadap mereka,insyaAllah mereka juga sama...kan Allah pemilik hati makhlukNYA...

dan jika boleh,carilah masa untuk mengenali mereka...org kata jika tak kenal,maka xcinta kan...heheh...berkongsi kisah saya, disebabkan saya bekerja dan memang masa yang ada cukup terhad untuk berkenalan dengan keluarga mertua(maklumlah kenal masa tunang + masa majlis kahwin),jadi bila diberi cuti dua bulan selepas bersalin,saya mengambil peluang itu untuk berpantang dirumah mertua...memang jarang didengari, menantu berpantang dirumah mertua,tapi tak semestinya yang jarang dibuat itu tidak memberikan hasil yang bagus kan...dalam tempoh berpantang itulah,saya mula mengenali dan memahami cara hidup mereka,dan dalam masa yang sama turut lebih mengenali suami...banyak juga cerita pasal suami dolu2 diceritakan;)

alhamdulillah, saya dan ibu mertua mempunyai pemikiran yang sama...sebab tuler agaknya, kami boleh jadi kawan baik;)...maybe juga persekitaran kawan sekerja menyumbang juga,sebab kawan baik saya ditempat kerja dulu adalah lebih kurang sebaya dengan ibu mertua..

bila hubungan baik dengan keluarga mertua,balik kg suami pun akan rasa seronok, rasa sepeti balik kg sendiri saja...lagipun kita perlu ingat, mereka adalah ibu ayah kepada org yang kita sayangi dan nenek dan atok kepada anak kita...so,jdlah kroni keluarga mertua,insyaAllah hidup jadi lebih best;)

Bookmark and Share

    


  Member Information For nilam3_6Profil   Hantar PM kepada nilam3_6   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 11-09-08 15:34


Assalamualaikum
sayangilah mereka seperti mana anda menyayangi anak mereka..wahaha... :sopan:



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

humairatulhusna
Warga 3 Bintang
Menyertai: 29.04.2004
Ahli No: 8688
Posting: 101
Dari: pulau pinang

PulauPinang  


posticon Posting pada: 11-09-08 16:33


Pada 11-09-08 13:07 , ismi_atikah posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 09-09-08 22:03 , humairatulhusna posting:

!!! QUOTE !!!


Jika ada sebarang pengalaman berhubung perkara ini bolehlah dikongsi bersama.... :bunga:


tak ada pengalaman lah pulak tang ni... :malu:pengalaman orang lain boleh ke husna? :berfikir:

p/s: bagaimanakah ibu mertuaku....:berfikir:



:kelip: Boleh saja atikah asalkan bermanfaat untuk semua :bunga:

Diharapkan ana mampu menjadi menantu yang baik mudah-mudahan :bunga: Terima kasih sangat kat akhawat sekelian. emm betullah Kenapa perlu di risaukan benda yang kita tak kenal lagikan? tak kenal maka tak cinta.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For humairatulhusnaProfil   Hantar PM kepada humairatulhusna   Quote dan BalasQuote

danielHakimi
Warga 1 Bintang
Menyertai: 15.08.2008
Ahli No: 34461
Posting: 27

blank   avatar


posticon Posting pada: 12-09-08 15:17


senang saja humaira..humaira kenalah pandai masak dan org tua ni dia suka kita berbual dengan dia dan masa balik kg tu tolonglah dia masak tak pun humaira masak untuk semua lagi dia suka...heheheheh,tanya khabar dia dan dengan masalah dia...tapi tengok pula bakal ibu mertua humaira tu jenis wanita yang berkerjaya atau org kg biasa...kalau org kg biasa...macan tu lah cara ya...ana tahu ni sebab ana tanya ibu ana..dia nak menantu yang boleh sembang dengan dia dan tak suka yang jenis berat mulut...hu..hu

"LAWAN TETAP LAWAN"

Bookmark and Share

    


  Member Information For danielHakimiProfil   Hantar PM kepada danielHakimi   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 12-09-08 16:13


Pada 11-09-08 16:33 , humairatulhusna posting:

!!! QUOTE !!!

Terima kasih sangat kat akhawat sekelian.


nak cakap sama² ke tak ni...
sebab saya bukan geng kakisamun... :sopan:



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

RIYADHUS_SALIHIN
Warga 1 Bintang
Menyertai: 10.09.2008
Ahli No: 34902
Posting: 21
Dari: Taman Orang2 soleh

blank   avatar


posticon Posting pada: 15-09-08 13:30


mudah saja hadiahkan mentua u all sebidang tanah kosong,rumah kosong,duit banyak kosong kat belakang.INSYA ALLAH sayang dia pada menantu

Bookmark and Share

    


  Member Information For RIYADHUS_SALIHINProfil   Hantar PM kepada RIYADHUS_SALIHIN   Quote dan BalasQuote

ladylolida_aina
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.08.2008
Ahli No: 34562
Posting: 162
Dari: Johor

malaysia  


posticon Posting pada: 15-09-08 13:43


Pada 15-09-08 13:30 , RIYADHUS_SALIHIN posting:

!!! QUOTE !!!

mudah saja hadiahkan mentua u all sebidang tanah kosong,rumah kosong,duit banyak kosong kat belakang.INSYA ALLAH sayang dia pada menantu



bukan semua mertua mata duitan...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ladylolida_ainaProfil   Hantar PM kepada ladylolida_aina   Quote dan BalasQuote

RIYADHUS_SALIHIN
Warga 1 Bintang
Menyertai: 10.09.2008
Ahli No: 34902
Posting: 21
Dari: Taman Orang2 soleh

blank   avatar


posticon Posting pada: 15-09-08 13:48


bukan semua mertua mata duitan...betul juga ye saya mana lah tahu sebab belum rasa situasi macam tu.mintak2 lah mentua yang boleh memahami...bukan apa awal-awal lagi ada mentua menyindir2 itu yang malas balik raya tu.orang kata lah bukan saya kata.heheheheh

Bookmark and Share

    


  Member Information For RIYADHUS_SALIHINProfil   Hantar PM kepada RIYADHUS_SALIHIN   Quote dan BalasQuote

arfah_razali
Warga 1 Bintang
Menyertai: 08.09.2008
Ahli No: 34855
Posting: 31
Dari: selangor

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 15-09-08 14:18


sama-sama lah kita brdoa dapat keluarga mertua yang baik....
insya-Allah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For arfah_razaliProfil   Hantar PM kepada arfah_razali   Quote dan BalasQuote

NisaAdDeen
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.02.2008
Ahli No: 32631
Posting: 92
Dari: ulu kinta,perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 15-09-08 15:32


Alhamdulillah, dapat juga input baru yang boleh ana jadikan panduan..
tambah masih single lagi..
semoga kita memperolehi mertua yang baik...
amin....

Bookmark and Share

    


  Member Information For NisaAdDeenProfil   Hantar PM kepada NisaAdDeen   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 15-09-08 15:39


nak mertua sayangkan anda??? pilihlah mertua yang baik... :sopan:


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 15-09-08 16:45


Pada 15-09-08 13:30 , RIYADHUS_SALIHIN posting:

!!! QUOTE !!!

mudah saja hadiahkan mentua u all sebidang tanah kosong,rumah kosong,duit banyak kosong kat belakang.INSYA ALLAH sayang dia pada menantu


Assalamualaikum
:lucu: :lucu:
jangan pulang denga tangankosong udahle... :sopan:



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

nurul_syifa
Warga 2 Bintang
Menyertai: 09.09.2008
Ahli No: 34884
Posting: 66
Dari: bumi Ilahi

Terengganu  


posticon Posting pada: 15-09-08 17:39


Untuk mendapat kasih sayang, tidak cukup hanya dengan mengharap... tanpa kita dahulu yang memberi...


-----------------
“Sesungguhnya rahmat Allah sangat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik” (Al A’raf:56)


Bookmark and Share

    


  Member Information For nurul_syifaProfil   Hantar PM kepada nurul_syifa   Quote dan BalasQuote

nurkamar
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 35
Posting: 1798

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 15-09-08 17:42


jadi diri sendiri.....
macam kita dengan mak kita.....

** tapi menantu mak yang seorang ni perangai macam cucu2 mak lah pulak... nak buat bagaimana.. dah menantu bongsu.. gap umur pun sama saja level macam cucu cucu mak....ehehehehehe. rindu kat mak......

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurkamarProfil   Hantar PM kepada nurkamar   Pergi ke nurkamar's Website   Quote dan BalasQuote

awan_biru85
WARGA SETIA
Menyertai: 03.12.2006
Ahli No: 27594
Posting: 772
Dari: sabak terbenam

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 15-09-08 19:10


Pada 12-09-08 15:17 , danielHakimi posting:

!!! QUOTE !!!

senang saja humaira..humaira kenalah pandai masak dan org tua ni dia suka kita berbual dengan dia dan masa balik kg tu tolonglah dia masak tak pun humaira masak untuk semua lagi dia suka...heheheheh,tanya khabar dia dan dengan masalah dia...tapi tengok pula bakal ibu mertua humaira tu jenis wanita yang berkerjaya atau org kg biasa...kalau org kg biasa...macan tu lah cara ya...ana tahu ni sebab ana tanya ibu ana..dia nak menantu yang boleh sembang dengan dia dan tak suka yang jenis berat mulut...hu..hu

"LAWAN TETAP LAWAN"


ye ke danielHakim.....saya pun nak tanya mak saya lah.....huhuhu..... :welcome:
sebab nak jawab pun tak reti maklum lah belum ada pengalaman :-D


-----------------
Photobucket

MaSyAraKat HRmONi KeLuARga bahagia


Bookmark and Share

    


  Member Information For awan_biru85Profil   Hantar PM kepada awan_biru85   Pergi ke awan_biru85's Website   Quote dan BalasQuote

ismi_atikah
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 14.12.2003
Ahli No: 5678
Posting: 4147
Dari: bumi ALLAH

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 16-09-08 13:09


Pada 15-09-08 15:39 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

nak mertua sayangkan anda??? pilihlah mertua yang baik... :sopan:



boleh main pepilih ke ibnu_musa?:-o :berfikir: seronoknya boleh main pepilih...:sopan:

hmm.. pemerhatian dari pengalaman insan yang rapat dengan ismi...
biolah mak mentuanya garang macamana pun, tak suka macamana pun...:-(
tetaplah kita bersabar...sentiasa memaniskan muka walaupun hati sangat terluka...sentiasa ringan tulang walaupun memang dah ringan...mengambil berat biopun sendiri semakin kurang berat...bila keluar kata-kata yang tak best... tak mengapa katanya... sebabnya dia mak kita...:welcome:

sekarang ni... bila mentuanya dah tetua, kurang berdaya...nama menantu yang sering diketepi dan dihalau pergi itulah yang sering meniti dibibirnya.. siap telefon suruh datang rumah dia.. walhal, baru saja semalam datang... agaknya sebelah kampung, boleh jugak melawat hari-hari..ni sebelah negeri...uhuk... :oops:


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For ismi_atikahProfil   Hantar PM kepada ismi_atikah   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 16-09-08 13:11


teringat skip filem Ibu Mertua ku "Ala Kassimmm.......Ya Allah....."

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

azemi
WARGA SETIA
Menyertai: 16.01.2004
Ahli No: 6494
Posting: 681
Dari: K.pilah Somban

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 16-09-08 15:24


Pada 16-09-08 13:11 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

teringat skip filem Ibu Mertua ku "Ala Kassimmm.......Ya Allah....."


Hehe..Daeng sempit lagi mencelah..mudah saja, Kalau nak ibu mertua sayangkan kita, kita mestila kena sayang mereka dulu.. :-)

Ambil berat, selalu tanya kabo, belikan buah tangan walaupun sedikit sebagai tanda ingatan..selebihnya pandai2la kita cari idea lain..yang pentng sayang kita kerana Allah, bukan kerana perkara2 lain..


-----------------
"Hujung FIKIR pangkal AGAMA"-Pak Hamka


Bookmark and Share

    


  Member Information For azemiProfil   Hantar PM kepada azemi   Pergi ke azemi's Website   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 09:41


Pada 16-09-08 13:09 , ismi_atikah posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 15-09-08 15:39 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

nak mertua sayangkan anda??? pilihlah mertua yang baik... :sopan:



boleh main pepilih ke ibnu_musa?:-o :berfikir: seronoknya boleh main pepilih...:sopan:

hmm.. pemerhatian dari pengalaman insan yang rapat dengan ismi...
biolah mak mentuanya garang macamana pun, tak suka macamana pun...:-(
tetaplah kita bersabar...sentiasa memaniskan muka walaupun hati sangat terluka...sentiasa ringan tulang walaupun memang dah ringan...mengambil berat biopun sendiri semakin kurang berat...bila keluar kata-kata yang tak best... tak mengapa katanya... sebabnya dia mak kita...:welcome:

betul tu CI, layanlah dia seperti mak kita sendiri, walaupun bukan mak kandung... sebab dia dah jadi "mahram" kepada kita, jangan diemaktirikan ibu mertua itu! :jangan: :sopan:

eh, boleh saja nak pilih mak mertua... senang saja, cari lah makcik2 yang baik-baik, lepas itu kalau berkenan kat mana-mana makcik try check dia anak anak dara ke tak... tapi kaedah ni ekslusif untuk lelaki saja lah, ngeh3x


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

humairatulhusna
Warga 3 Bintang
Menyertai: 29.04.2004
Ahli No: 8688
Posting: 101
Dari: pulau pinang

PulauPinang  


posticon Posting pada: 18-09-08 05:21


Pada 12-09-08 16:13 , sayatetapsaya posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 11-09-08 16:33 , humairatulhusna posting:

!!! QUOTE !!!

Terima kasih sangat kat akhawat sekelian.


nak cakap sama² ke tak ni...
sebab saya bukan geng kakisamun... :sopan:



:kelip: Maaflah akhi saya tetap saya, ini ana betulkan yang tertinggal... " Terima kasih sangat kat ikhwah wa akhawat sekelian........ :bunga:

Bookmark and Share

    


  Member Information For humairatulhusnaProfil   Hantar PM kepada humairatulhusna   Quote dan BalasQuote

humairatulhusna
Warga 3 Bintang
Menyertai: 29.04.2004
Ahli No: 8688
Posting: 101
Dari: pulau pinang

PulauPinang  


posticon Posting pada: 18-09-08 05:24


Pada 17-09-08 09:41 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 16-09-08 13:09 , ismi_atikah posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 15-09-08 15:39 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

nak mertua sayangkan anda??? pilihlah mertua yang baik... :sopan:



boleh main pepilih ke ibnu_musa?:-o :berfikir: seronoknya boleh main pepilih...:sopan:

hmm.. pemerhatian dari pengalaman insan yang rapat dengan ismi...
biolah mak mentuanya garang macamana pun, tak suka macamana pun...:-(
tetaplah kita bersabar...sentiasa memaniskan muka walaupun hati sangat terluka...sentiasa ringan tulang walaupun memang dah ringan...mengambil berat biopun sendiri semakin kurang berat...bila keluar kata-kata yang tak best... tak mengapa katanya... sebabnya dia mak kita...:welcome:

betul tu CI, layanlah dia seperti mak kita sendiri, walaupun bukan mak kandung... sebab dia dah jadi "mahram" kepada kita, jangan diemaktirikan ibu mertua itu! :jangan: :sopan:

eh, boleh saja nak pilih mak mertua... senang saja, cari lah makcik2 yang baik-baik, lepas itu kalau berkenan kat mana-mana makcik try check dia anak anak dara ke tak... tapi kaedah ni ekslusif untuk lelaki saja lah, ngeh3x




Kalau perempuann nak cuba pun boleh jugak ibnu_musa tapi ana tak beranilah,,,

Bookmark and Share

    


  Member Information For humairatulhusnaProfil   Hantar PM kepada humairatulhusna   Quote dan BalasQuote

ika2410
WARGA SETIA
Menyertai: 26.02.2004
Ahli No: 7572
Posting: 970
Dari: Perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 23:38


assalamualaikum...

ada juga makcik2 yang berkenan...
tapi masalahnya anak2 lelaki mereka semua dah kahwin...
nak buat gane...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ika2410Profil   Hantar PM kepada ika2410   Pergi ke ika2410's Website   Quote dan BalasQuote

RIYADHUS_SALIHIN
Warga 1 Bintang
Menyertai: 10.09.2008
Ahli No: 34902
Posting: 21
Dari: Taman Orang2 soleh

blank   avatar


posticon Posting pada: 20-09-08 15:37


kita juga kena rajin buat lawak dengan mentua baru meriah kan..sindir pun dalam gurau senda...saya harap dapat mentua yang lawak hahahah

Bookmark and Share

    


  Member Information For RIYADHUS_SALIHINProfil   Hantar PM kepada RIYADHUS_SALIHIN   Quote dan BalasQuote

khairulmukminah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.01.2007
Ahli No: 28415
Posting: 180
Dari: Gombak, Selangor

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 19-12-08 21:53


Herm...takut juga nak berhadapan dengan bakal mertua ni..lagi-lagi budaya lain..huhuhu..moga-moga saya boleh buat yang terbaik..InsyaAllah...:)

Bookmark and Share

    


  Member Information For khairulmukminahProfil   Hantar PM kepada khairulmukminah   Pergi ke khairulmukminah's Website   Quote dan BalasQuote

nurlynn
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18638
Posting: 460
Dari: Rumahku

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 19-12-08 22:14


kalau dapat mertua yang senyap pula macam mana ye..?

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurlynnProfil   Hantar PM kepada nurlynn   Quote dan BalasQuote

cikgu84
Warga 4 Bintang
Menyertai: 16.07.2008
Ahli No: 34057
Posting: 186
Dari: Bumi ALLAH

Johor   avatar


posticon Posting pada: 19-12-08 22:19


tak ada pengalaman...sebab belum kawin.. :sopan:
tapi setahu murni....ingatkan suami supaya jangan lebihkan isteri melebihi ibunya...kerana suami wajib mendahulukan ibu daripada isteri... :welcome:


-----------------
diriku...hamba ALLAH
banyak kekurangan & kelemahan...


Bookmark and Share

    


  Member Information For cikgu84Profil   Hantar PM kepada cikgu84   Quote dan BalasQuote

haryana
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.12.2008
Ahli No: 36356
Posting: 74
Dari: Jaybee

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 20-12-08 11:15


Saya alhamdulillah..
saya kenal mak mertua saya sebelum tunang lagi,..
mula-mula memang janggal sikit,..tapi lama2 ok saja..
walau jahat macamamana pun, dia tetapi dan masih ibu kepada suami kita, bialaselah org tua, kadang-kadang tu memang sensitif sikit..

Bookmark and Share

    


  Member Information For haryanaProfil   Hantar PM kepada haryana   Quote dan BalasQuote

halesolurun_84

Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34446
Posting: 1599
Dari: Jerantut

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 20-12-08 12:16


Bila kita berkeputusan hendak berkahwin.. bukan sahaja kita berkahwin dengan anaknya malahan seluruh ahli keluarganya... Pendek kata hubungan itu juga hubungan keluarga dan secara otomatik kita bertanggungjawab dalam segala urusan yang melibatkan keluarga.. Nak tak nak pun kita kena ambil tahu juga tentang keluarga kita.. :kelip:

Pasal mak mertua tu tak payah lah nak risau sangat.. Buat seperti biasa.. Layan seperti kita melayan ibu kita sendiri.. Kekok? itu pada mulanya saja.. InsyaAllah lama2 takkan timbul dah soal kekok ini.. Nak manja2 pun boleh.. Kuang kuang.. :malu:

Ringan-ringankan tulang tu.. kalau rasa dah time tengahari tu.. bawa-bawa lah pergi dapur.. jenguk apa yang patut dalam freezer tu.. bila mak mertua sakit lenguh2 badan.. biasala kan orang tua.. bawa-bawa lah minyak angin.. ofer diri nak sapukan minyak.. Kalau nak berjalan mana-mana,jangan lupa ajak sekali ..takmo ajak2 ayam.. :jangan: bila berada jauh tu... telefon lah bertanya kabar.. jangan sampai tak kenal suara mak mertua sudah..

Ingat bila anda selalu ingatkan mereka...maknanya mereka juga akan ingatkan anda.. moga-moga jadi menantu yang baik..


sekian.. itu saja tips berguna dari halesolurun.. ngeh3x... :-D :-D



Bookmark and Share

    


  Member Information For halesolurun_84Profil   Hantar PM kepada halesolurun_84   Quote dan BalasQuote

wafie
WARGA SETIA
Menyertai: 28.03.2005
Ahli No: 15378
Posting: 517
Dari: Sabak Bernam Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 20-12-08 15:13


entahlah sebab saya pun belum kawin tapi berdasarkan pengamatan saya pada keluarga saya ,cirinya ialah ringan tulang,pandai masak,pendengar yang baik,rajin bertanya khabar seperti menelefon mertua.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wafieProfil   Hantar PM kepada wafie   Quote dan BalasQuote

sayang_semuanya
WARGA SETIA
Menyertai: 23.03.2007
Ahli No: 29304
Posting: 486
Dari: Pasir Ris

singapore   avatar


posticon Posting pada: 16-11-09 19:48


ikhlas dalam setiap layanan anda... insya Allah....


-----------------
Setiap yang hidup pasti akan pergi.. Sentiasa lah bermuhasabah diri setiap hari


Bookmark and Share

    


  Member Information For sayang_semuanyaProfil   Hantar PM kepada sayang_semuanya   Quote dan BalasQuote

eda
Warga 3 Bintang
Menyertai: 22.04.2004
Ahli No: 8563
Posting: 107
Dari: Di Bumi Allah

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 30-04-10 12:57


Alhamdulillah..dapat input berguna hari ini..
dah nak meniti hari bahagia tak lama lagi buat ana rasa risau saban waktu..risau macam mana penerimaan mentua dan keluarga sebelah suami..saya ni jenis kurang bercakap + malu sangat-sangat..bakal mentua saya pula jenis suka bercerita..saya rasa risau saya ni membosankn pula.huhuhu Y_Y...

Bookmark and Share

    


  Member Information For edaProfil   Hantar PM kepada eda   Pergi ke eda's Website   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 30-04-10 20:02


Pada 30-04-10 12:57 , eda posting:

!!! QUOTE !!!

Alhamdulillah..dapat input berguna hari ini..
dah nak meniti hari bahagia tak lama lagi buat ana rasa risau saban waktu..risau macam mana penerimaan mentua dan keluarga sebelah suami..saya ni jenis kurang bercakap + malu sangat-sangat..bakal mentua saya pula jenis suka bercerita..saya rasa risau saya ni membosankn pula.huhuhu Y_Y...


kalau kurang bercakap jadilah pendengar yang baik.... :D

lagi satu petua.... depan mertua janganlah sesekali kita banyak 'menyuruh' anaknya yakni suami kita melakukan kerja-kerja rumahtangga seperti basuh pinggan, sidai pakaian atau sapu sampah, biarpun dalam situasi biasa suami memang membantu kita buat kerja-kerja tu ....
tapi semasa didepan mertua elok kita elakkan. nanti disangkanya kita queen control.......lagipun tak berapa manis.....dan pesan juga pada suami, depan mak mertua tak payahlah dok rajin sangat membantu kerja rumahtangga....bagi peluang pada kita saja menunjukkan 'kecekapan' kita..... ehem!

lagi satu....pujilah masakan mak mertua..... melambung-lambung pun tak pa....mesti dia suka.....


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

    


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

hasanrijal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 07.11.2009
Ahli No: 38117
Posting: 201
Dari: LaNd bEloW ThE WinD

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 30-04-10 20:40


pernah baca tulisan Dr Fadilah Kamsah..salah satu cara nak tekel pak mentua ialah dengan wujudkan persamaan..misalnya kalau pak mertua suka pakai baju melayu & sarung pada waktu malam, kita pun ikut pakai begitu jugak (untuk lelaki saja)...harap-harap taktik ni menjadi nanti heheheh...


-----------------
Somewhere, something incredible is waiting to be seen


Bookmark and Share

    


  Member Information For hasanrijalProfil   Hantar PM kepada hasanrijal   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 01-05-10 14:07


Pada 30-04-10 20:40 , hasanrijal posting:

!!! QUOTE !!!

pernah baca tulisan Dr Fadilah Kamsah..salah satu cara nak tekel pak mentua ialah dengan wujudkan persamaan..misalnya kalau pak mertua suka pakai baju melayu & sarung pada waktu malam, kita pun ikut pakai begitu jugak (untuk lelaki saja)...harap-harap taktik ni menjadi nanti heheheh...



ada benarnya petua ni....

mungkin kalau pak mertua pakai kapcai saja, jangan pula kita dengan bangganya bawa MPV besor menjalar depan rumahnya... ..

:sopan:


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

    


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 01-05-10 14:12


mertua saya ada 4 menantu perempuan dan saya satu-satunya menantu yang bekerja. Seronoknya apa yang saya hulurkan untuk mak mertua, dirasakan itu memang dari saya.....hatta, kadang hadiah tu suami yang belikan tapi disebut olehnya itu hadiah dari saya sebab saya yang berikan padanya.....hehehehe...

sebenarnya, layan mak mertua macam mak sendiri,,,itulah kuncinya. Sekalipun suami sudah ada pemberian untuk ibunya itu, lebih baik jika kita juga ada pemberian dari kita sendiri sebagai hadiah untuk mak mertua ni....apatah lagi, kita pulak makan gaji...


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

    


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

hasanrijal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 07.11.2009
Ahli No: 38117
Posting: 201
Dari: LaNd bEloW ThE WinD

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 01-05-10 14:23


Pada 01-05-10 14:07 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-04-10 20:40 , hasanrijal posting:

!!! QUOTE !!!

pernah baca tulisan Dr Fadilah Kamsah..salah satu cara nak tekel pak mentua ialah dengan wujudkan persamaan..misalnya kalau pak mertua suka pakai baju melayu & sarung pada waktu malam, kita pun ikut pakai begitu jugak (untuk lelaki saja)...harap-harap taktik ni menjadi nanti heheheh...



ada benarnya petua ni....

mungkin kalau pak mertua pakai kapcai saja, jangan pula kita dengan bangganya bawa MPV besor menjalar depan rumahnya... ..

:sopan:



hehee kak myhoney, takderla sampai macam ni sekali...takkanla kita nak pakai motor kapcai saja bila dah berfamily...cuma lakukan mana yang kita mampu & mudah bagi kita :-D


-----------------
Somewhere, something incredible is waiting to be seen


Bookmark and Share

    


  Member Information For hasanrijalProfil   Hantar PM kepada hasanrijal   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 01-05-10 14:23


lagi satu nak kongsi...ni mungkin untuk yang baru menjadi isteri kepada seorang anak lelaki......

awal-awal kawin tu, toksah lah dok manja ketepek sangat dengan suami, lebih-lebih lagi depan mak mertua. Asyik nak berkepit dan cakap pun macam merengek saja. Ibu mertua mungkin masa ni ada rasa cemburu kerana kita baru saja menjadi wanita yang mendampingi anak lelakinya, sedangkan sebelum ini, ibunyalah satu-satu wanita yang dikasihi suami..... kalau kita dok berayang anja depan mertua tentu dia rasa 'berbulu' tengok kelakuan kita...

pengalaman kakak saya dengan menantunya......dia 'mengomel' dan geli kerana si isteri 'manja' sangat dengan anak lelakinya..... :-D

tapi untuk perkahwinan yang sudah agak lama....mertua lebih suka kalau kita masih nampak romantik....apatah lagi manja-manjakan suami kita didepannya.....

saya pernah memicit suami yang sakit kepala....tak sangka ibu mertua memuji saya ketika beliau berkunjung ke rumah kakak ipar saya... perghhh...kembang idong bila saya tahu akannya...


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

    


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

hasanrijal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 07.11.2009
Ahli No: 38117
Posting: 201
Dari: LaNd bEloW ThE WinD

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 01-05-10 14:25


Pada 01-05-10 14:12 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!

mertua saya ada 4 menantu perempuan dan saya satu-satunya menantu yang bekerja. Seronoknya apa yang saya hulurkan untuk mak mertua, dirasakan itu memang dari saya.....hatta, kadang hadiah tu suami yang belikan tapi disebut olehnya itu hadiah dari saya sebab saya yang berikan padanya.....hehehehe...

sebenarnya, layan mak mertua macam mak sendiri,,,itulah kuncinya. Sekalipun suami sudah ada pemberian untuk ibunya itu, lebih baik jika kita juga ada pemberian dari kita sendiri sebagai hadiah untuk mak mertua ni....apatah lagi, kita pulak makan gaji...




mungkin idea ni saya boleh bagitau bakal orang rumah saya nanti :-D...


-----------------
Somewhere, something incredible is waiting to be seen


Bookmark and Share

    


  Member Information For hasanrijalProfil   Hantar PM kepada hasanrijal   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 01-05-10 14:26


Pada 01-05-10 14:23 , hasanrijal posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 01-05-10 14:07 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-04-10 20:40 , hasanrijal posting:

!!! QUOTE !!!

pernah baca tulisan Dr Fadilah Kamsah..salah satu cara nak tekel pak mentua ialah dengan wujudkan persamaan..misalnya kalau pak mertua suka pakai baju melayu & sarung pada waktu malam, kita pun ikut pakai begitu jugak (untuk lelaki saja)...harap-harap taktik ni menjadi nanti heheheh...



ada benarnya petua ni....

mungkin kalau pak mertua pakai kapcai saja, jangan pula kita dengan bangganya bawa MPV besor menjalar depan rumahnya... ..

:sopan:





hehee kak myhoney, takderla sampai macam ni sekali...takkanla kita nak pakai motor kapcai saja bila dah berfamily...cuma lakukan mana yang kita mampu & mudah bagi kita :-D



heheheh...akak lawak saja...

sebenornya, pak mertua lagi suka kalau kita mampu selesakan anak perempuan dan cucu-cucunya...

8-)


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

    


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 01-05-10 16:04


Pada 30-04-10 20:02 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-04-10 12:57 , eda posting:

!!! QUOTE !!!

Alhamdulillah..dapat input berguna hari ini..
dah nak meniti hari bahagia tak lama lagi buat ana rasa risau saban waktu..risau macam mana penerimaan mentua dan keluarga sebelah suami..saya ni jenis kurang bercakap + malu sangat-sangat..bakal mentua saya pula jenis suka bercerita..saya rasa risau saya ni membosankn pula.huhuhu Y_Y...


kalau kurang bercakap jadilah pendengar yang baik....




Betul tu eda..jadilah pendengar yang baik..

Saya pun jenis kurang bercakap, mak mertua pula sangat peramah..tapi tiada masalah.. petuanya jadilah pendengar yang baik. Untuk disukai orang lain pun bukannya dengan banyak bercakap. Syukur..mak mertua saya sangat baik :)

jangan lupa tolong buat kerja di rumah, contohnya menyapu dan tolong buat kerja di dapur.

selalulah doakan mertua..

Petua lain: selalu kirim salam kepada mertua..Rasulullah ajar, sebarkan salam boleh semaikan kasih sayang:)


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 01-05-10 17:17


Pada 30-04-10 20:02 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!


lagi satu....pujilah masakan mak mertua..... melambung-lambung pun tak pa....mesti dia suka.....



Kah kah... puji depan anak-anak dan menantu dia. Pujian itu memanglah ikhlas, cuma cara kita mengayat tu yang kadang-kadang perlu bakat mungkin juga. hihi..
Bagitahu kat dia, tak pernah makan sesedap dia masak dengan penuh ekspresi... fuhhh, memang kembang tak kuncup2 punya. Ditambah gaya makan yang pernuh selera (baca: gelojoh, hihi..)

Bagi kaum lelaki, ayat2 kasanova ni mesti terus dipraktikkan, bukan saja kepada anak mak mertua,... buat ibunya sekali. :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 01-05-10 20:03


!!! QUOTE !!!

Kah kah... puji depan anak-anak dan menantu dia. Pujian itu memanglah ikhlas, cuma cara kita mengayat tu yang kadang-kadang perlu bakat mungkin juga. hihi..
Bagitahu kat dia, tak pernah makan sesedap dia masak dengan penuh ekspresi... fuhhh, memang kembang tak kuncup2 punya. Ditambah gaya makan yang pernuh selera (baca: gelojoh, hihi..)


hissh...'extremenya' cara wuzara puji masakan mertua.....kalau pun nak puji melambung tak payah 'makan gelojoh'..... kalau tercekik tak pasal mertua kata 'tak senonoh menantu aku ni ".... mengalahkan orang ethiopia ...

!!! QUOTE !!!

Bagi kaum lelaki, ayat2 kasanova ni mesti terus dipraktikkan, bukan saja kepada anak mak mertua,... buat ibunya sekali. :)


macamana bunyinya ayat kasanova untuk mak mertua .. :-? saya nasihatkan menantu lelaki jangan 'over acting' dalam mengambil hati mertua....... macho kena jaga juga, sebaiknya consult anak mak mertua dulu sebelum anda ayatkan mak mertua.... takut terlebih gaya...buruk padahnya....

...tapi saya puji seorang sahabat saya yang goda mertua dengan masakan ayam kicapnya....hebat!


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

    


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

engrfeez
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.02.2010
Ahli No: 39324
Posting: 244
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 04-05-10 21:58


Banyak input dari berpengalaman...bagus2...banyak ilmu yang dapat ini...ramai org Islam bagus dalam hal ehwal agama nya,,,tapi ada juga yang kurang bagus dalam komunikasi...sering kali salah anggap..misunderstanding...dan sebagainya...

Harap input2 ini semua membantu mengurangkan jurang antara menantu dan mertuanya...

Bookmark and Share

    


  Member Information For engrfeezProfil   Hantar PM kepada engrfeez   Quote dan BalasQuote

Izzah1412h
Warga Rasmi
Menyertai: 05.05.2010
Ahli No: 39770
Posting: 1
Dari: Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 05-05-10 22:45


urm.. mak mertua... ini lah sebab nya ana kadang-kadang tkot nak kahwin...
kalau boleh ase macam tak nak kahwin boleh piker pasal ni...uhhuhu

tkot dapat mak mertua yang plek2...
sekarang ni banyak mak mertua yang sikit-sikit tak puas aty dengan mnantu...
erm... mslh2...

harap-harap dapat mak mertua yang boleh terima kita seadanya..
dan sporting~~ !!


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For Izzah1412hProfil   Hantar PM kepada Izzah1412h   Quote dan BalasQuote

faiz_ins
Warga 2 Bintang
Menyertai: 03.02.2004
Ahli No: 6972
Posting: 51
Dari: sik ,kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 07-05-10 22:59


ini PETUA DARI ORANG YANG NAK MAK MENTUA yang BAIK..

FIRSTLY... rajin-rajin pergi jalan tengok SELOK BELOK PASAR MLM tengok SETIAP KEDAI JUAL APA DAN LOKASI.. nanti BOLEH TANYA MAK MENTUA APADIA NAK SENANG KITA CARI.. lepas itu NAK SENANG bawa RONDA2 lagi SENANG..

SECONDLY...SELALU AJAK BAPA MENTUA jalan-jalan nanti DIA MESTI NAK IKUT sekali kat SITU BOLEH lah BERBAIK...

TREELY...ADA APA dalam DOA.. jangan LUPA DOAKAN MINTA MAK MENTUA yang BAIK.. DAN BAIKKAN AHLI KELUARGA SEMUA..

FOURLY... nanti lah BILA KAWIN nanti TAMBAH lagi TIPSS SINI HEHEH

LASTSKALY.. HEHEEH HAHAHHA

Bookmark and Share

    


  Member Information For faiz_insProfil   Hantar PM kepada faiz_ins   Pergi ke faiz_ins's Website   Quote dan BalasQuote

sharinor
Warga 1 Bintang
Menyertai: 03.03.2010
Ahli No: 39398
Posting: 29
Dari: seremban

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 09-05-10 08:02


Assalamualaikum wrh wbh

Perihal mak mertua ini selalu menjadi kisah. Salah satu punca perceraian di Malaysia juga adalah disebabkan oleh orang ketiga iaitu ibu mertua(yang paling popular selain dari kekasih atau saudara mara yang lain).

Nasihat saya janganlah ada curiga dengan ibu mertua, layanlah mereka sama seperti ibu kita sendiri. Malah lebih lagi dari ibu sendiri, ini adalah kerana untuk menambat hati atau berkenalan dengan ibu mertua kita perlulah rapat dan selalu mengunjunginya. Sedangkan ibu kita sendiri kita sudah kenal semenjak kecil lagi. Air dicincang tidak akan putus.

Pada awal perkahwinan hendaknya perlulah merapatkan diri atau bersuai kenal lebih sikit dengan ibu mertua sehingga kita telah selesa dan tiada rasa sebarang keraguan dalam hati ibu mertua tersebut terhadap kehadiran kita di dalam keluarganya.

Maklumlah, dia pun nak kenal kita. Hati budi kita yang akan jaga anak dia dan melahirkan zuriat keturunan mereka. Tapi apa-apa pun untuk mendapatkan seorang suami atau isteri yang soleh, ibubapanya dahulu perlu soleh dan solehah.
Sekiranya mereka adalah ibubapa yang soleh dan solehah anda tidak akan ada masalah dalam rumahtangga. Malah nasihat dan doa mereka amatlah berguna untuk kita.

InsyaAllah. :bye:


-----------------
“Sesungguhnya dalam jasad manusia itu trdapat seketul daging apabila baik ia, maka baiklah seluruh badan. Jika ia rosak maka rosaklah seluruh badan."


Bookmark and Share

    


  Member Information For sharinorProfil   Hantar PM kepada sharinor   Pergi ke sharinor's Website   Quote dan BalasQuote

engrfeez
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.02.2010
Ahli No: 39324
Posting: 244
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 09-05-10 09:02


Pada 09-05-10 08:02 , sharinor posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum wrh wbh

Perihal mak mertua ini selalu menjadi kisah. Salah satu punca perceraian di Malaysia juga adalah disebabkan oleh orang ketiga iaitu ibu mertua(yang paling popular selain dari kekasih atau saudara mara yang lain).

Nasihat saya janganlah ada curiga dengan ibu mertua, layanlah mereka sama seperti ibu kita sendiri. Malah lebih lagi dari ibu sendiri, ini adalah kerana untuk menambat hati atau berkenalan dengan ibu mertua kita perlulah rapat dan selalu mengunjunginya. Sedangkan ibu kita sendiri kita sudah kenal semenjak kecil lagi. Air dicincang tidak akan putus.

Pada awal perkahwinan hendaknya perlulah merapatkan diri atau bersuai kenal lebih sikit dengan ibu mertua sehingga kita telah selesa dan tiada rasa sebarang keraguan dalam hati ibu mertua tersebut terhadap kehadiran kita di dalam keluarganya.

Maklumlah, dia pun nak kenal kita. Hati budi kita yang akan jaga anak dia dan melahirkan zuriat keturunan mereka. Tapi apa-apa pun untuk mendapatkan seorang suami atau isteri yang soleh, ibubapanya dahulu perlu soleh dan solehah.
Sekiranya mereka adalah ibubapa yang soleh dan solehah anda tidak akan ada masalah dalam rumahtangga. Malah nasihat dan doa mereka amatlah berguna untuk kita.

InsyaAllah. :bye:



Pendapat yang bagus...setuju2...

Bookmark and Share

    


  Member Information For engrfeezProfil   Hantar PM kepada engrfeez   Quote dan BalasQuote

humairatulhusna
Warga 3 Bintang
Menyertai: 29.04.2004
Ahli No: 8688
Posting: 101
Dari: pulau pinang

PulauPinang  


posticon Posting pada: 25-05-10 21:47


Emm... kepada yang baru nak berumahtangga tu janganlah risau sangat bab ibu mertua ini.. dulu saya pun macamtu risau sampai minta nasihat dari rakan-rakan ukhwah ini.. tapi alhamdulillah lepas kahwin ini dah hampir 2 tahun tak ada masalah paper pun... apa yang saya risau dulu pun tak jadi begitu.. semua berjalan lancar.. awal-awal memang kita rasa tak tau nak buat apa.. tapi bila dah lama-lama kita pun mula arif dengan sikap ibu mertua.. semuanya akan jadi mudah.. so kepada bakal2 menantu tu nanti lepas kahwin kajilah sikap ibu mertua kita.. apa dia suka..apa yang dia tak suka.. insyaAllah kalau niat kita baik segalanya akan dipermudahkan Tuhan.. Ibu mertua tu sama seperti ibu kita sendiri insyaAllah



Bookmark and Share

    


  Member Information For humairatulhusnaProfil   Hantar PM kepada humairatulhusna   Quote dan BalasQuote

miss_iena
Warga Rasmi
Menyertai: 08.10.2010
Ahli No: 40361
Posting: 4
Dari: Malaysia

Johor   avatar


posticon Posting pada: 08-10-10 10:18


salam..
erm..saya ada satu soalan da terlnjur topik ini pasal mertua kan..hehe...

erm..saya ini masih lagi blur sbenrnye..almklumlah kenal anknye da berthn2..nak kenal bakal mertua ini brulah sekarang ini...
so, saya nak tnyelah..kalau kita masih belum ada ppe iktn dengan anak lelaki mereka kan..bagaimana kita nak ambil hati mereka eh?saya tak pernah try lgila..sebab rasanya macam xseswai saja..takut juga digelar terhegeh2 sebab tak ada ppe iktn lagi..huhu

ni yang nak tanya kawan-kawan semua..agk2nye bagaimana cara nak cuba dektkn dari dengan mereka ek?


-----------------
dOn't settLe 4 the oNe yOu Can LiVe wiTh...wAit 4 tHe onE yOu Can't Live WithOut


Bookmark and Share

    


  Member Information For miss_ienaProfil   Hantar PM kepada miss_iena   Quote dan BalasQuote

faqir_imara
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.06.2010
Ahli No: 40024
Posting: 351
Dari: Fatih Istanbul

turkey   avatar


posticon Posting pada: 08-10-10 22:27


First step tahu minat dan kecenderungannya. Sebagai contoh sekiranya emak mertua minat memasak pandai pandailah anda keluarkan segala skill anda. Paling tidak bila bercerita pilihlah topik masakan.

Bookmark and Share

    


  Member Information For faqir_imaraProfil   Hantar PM kepada faqir_imara   Quote dan BalasQuote

puterililin
Warga 1 Bintang
Menyertai: 10.09.2005
Ahli No: 18843
Posting: 32
Dari: bumi ALLAH

Melaka   avatar


posticon Posting pada: 02-03-11 10:12


salam

awwalan...saya baru mnjengah topik ni..dah lama topik ni dibahaskan..

harap-harap ada lagi yang sudi berposting tajuk ni..hehhee

lagi-lagi tgah meniti2 waktu untuk ke gerbang pkhwinan..takut bila dpkir2 kan..saya jenis yang xbyk cakap..takut dikata xperamah..hehhee dulu pun dia yang bawa saya berjmpa ibunya..bagi saya ok sangat lah..harap masa akan datang pun same..

but still afraid when thinking about that...


-----------------
...berpesan-pesan dengan kebaikan...


Bookmark and Share

    


  Member Information For puterililinProfil   Hantar PM kepada puterililin   Quote dan BalasQuote

e-zah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 12.12.2008
Ahli No: 36268
Posting: 73
Dari: johor bahru

Johor  


posticon Posting pada: 04-03-11 10:41


salam,

bagus tol topic ini...

sedikit saranan saya pada isteri2 dan bakal2 isteri or pada suami2 dan bakal2 suami....kalau nak mertua sayang kita, kita kan sayang mertua dulu, kalau nak mertua ambil at kita, kita kan ambil at mertua dulu,... dan perkara yang paling penting dan mudah pada kita ANGGAP IBU dan AYAH MERTUA SEPERTI IBU DAN AYAH SENDIRI....alhamdulillah kita akan rasa lebih selesa dan bahagia malah pada isteri2 kita juga akan lebih disayangi suami...tak percaya try lah...hehehehehe...semoga bahagia milik kat semua

Bookmark and Share

    


  Member Information For e-zahProfil   Hantar PM kepada e-zah   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 04-03-11 10:50


Pada 04-03-11 10:41 , e-zah posting:

!!! QUOTE !!!

salam,

bagus tol topic ini...

sedikit saranan saya pada isteri2 dan bakal2 isteri or pada suami2 dan bakal2 suami....kalau nak mertua sayang kita, kita kan sayang mertua dulu, kalau nak mertua ambil at kita, kita kan ambil at mertua dulu,... dan perkara yang paling penting dan mudah pada kita ANGGAP IBU dan AYAH MERTUA SEPERTI IBU DAN AYAH SENDIRI....alhamdulillah kita akan rasa lebih selesa dan bahagia malah pada isteri2 kita juga akan lebih disayangi suami...tak percaya try lah...hehehehehe...semoga bahagia milik kat semua



BAK KATA ORANG-ORANG TUA..

BERKAHWIN BUKAN SAJA DENGAN 'KEKASIH HATI'@ISTERI..

MALAH 'BERKAHWIN' JUGAK DENGAN KELUARGA DAN SANAK SAUDARA MERTUA.. :-)



Bookmark and Share

    


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

e-zah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 12.12.2008
Ahli No: 36268
Posting: 73
Dari: johor bahru

Johor  


posticon Posting pada: 04-03-11 10:53


BAK KATA ORANG TUA..

BERKAHWIN BUKAN SAJA DENGAN 'KEKASIH HATI'..
MALAH 'KAHWIN' SEKALI DENGAN KELUARGA MERTUA.. :-)








tol itu...kahwin lah dengan seluruh keluarga...kita akan lebih bahagia.

Bookmark and Share

    


  Member Information For e-zahProfil   Hantar PM kepada e-zah   Quote dan BalasQuote

adikwa
Warga 2 Bintang
Menyertai: 28.02.2011
Ahli No: 41016
Posting: 47

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 04-03-11 10:58


BERKAHWIN BUKAN SAJA DENGAN 'KEKASIH HATI'..
MALAH 'KAHWIN' SEKALI DENGAN KELUARGA MERTUA.. :-)





:-betul itu..kita kena mnyayangi seluruh keluarganya..anggaplah keluarganya seperti keluarga kita sendiri..brulah ia akan mendapat kbhgiaan..

I'allh..
---------------
Pujuklah hati, katakan, didikan ini demi cinta-Nya jua.

Bookmark and Share

    


  Member Information For adikwaProfil   Hantar PM kepada adikwa   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 04-03-11 11:05


Pada 04-03-11 10:53 , e-zah posting:

!!! QUOTE !!!

BAK KATA ORANG TUA..

BERKAHWIN BUKAN SAJA DENGAN 'KEKASIH HATI'..
MALAH 'KAHWIN' SEKALI DENGAN KELUARGA MERTUA.. :-)








tol itu...kahwin lah dengan seluruh keluarga...kita akan lebih bahagia.






Pada 04-03-11 10:58 , adikwa posting:

!!! QUOTE !!!

BERKAHWIN BUKAN SAJA DENGAN 'KEKASIH HATI'..
MALAH 'KAHWIN' SEKALI DENGAN KELUARGA MERTUA.. :-)





:-betul itu..kita kena mnyayangi seluruh keluarganya..anggaplah keluarganya seperti keluarga kita sendiri..brulah ia akan mendapat kbhgiaan..

I'allh..
---------------
Pujuklah hati, katakan, didikan ini demi cinta-Nya jua.



DALAM HIDUP NI..

KELUARGA DIDAHULUKAN..
KEBAHAGIAN DIUTAMAKAN.. :-)



Bookmark and Share

    


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

e-zah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 12.12.2008
Ahli No: 36268
Posting: 73
Dari: johor bahru

Johor  


posticon Posting pada: 04-03-11 11:19


Pada 04-03-11 11:05 , FIRDAUSNUR posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 04-03-11 10:53 , e-zah posting:

!!! QUOTE !!!

BAK KATA ORANG TUA..

BERKAHWIN BUKAN SAJA DENGAN 'KEKASIH HATI'..
MALAH 'KAHWIN' SEKALI DENGAN KELUARGA MERTUA.. :-)








tol itu...kahwin lah dengan seluruh keluarga...kita akan lebih bahagia.






Pada 04-03-11 10:58 , adikwa posting:

!!! QUOTE !!!

BERKAHWIN BUKAN SAJA DENGAN 'KEKASIH HATI'..
MALAH 'KAHWIN' SEKALI DENGAN KELUARGA MERTUA.. :-)





:-betul itu..kita kena mnyayangi seluruh keluarganya..anggaplah keluarganya seperti keluarga kita sendiri..brulah ia akan mendapat kbhgiaan..

I'allh..
---------------
Pujuklah hati, katakan, didikan ini demi cinta-Nya jua.



DALAM HIDUP NI..

KELUARGA DIDAHULUKAN..
KEBAHAGIAN DIUTAMAKAN.. :-)









keluarga bahagia...kita pun bahagia....

Bookmark and Share

    


  Member Information For e-zahProfil   Hantar PM kepada e-zah   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.189012 saat. Lajunya....