Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 05-08-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.
-- al-Baqarah: 286

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: wyd1014
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43135

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 46
Ahli: 0
Jumlah: 46




  Yang Masuk Ke Sini
muslimiman: 11 hari yang lalu
IbnuKhaldun: 12 hari yang lalu
nur_tinta: 18 hari yang lalu
kasih_kekasih: 34 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: Harga Minyak Pasaran Dunia Turun Menjunam


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» Harga Minyak Pasaran Dunia Turun Menjunam

Please Mendaftar To Post


Oleh Harga Minyak Pasaran Dunia Turun Menjunam

kelantanz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34447
Posting: 91

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 02-09-08 16:51


Di waktu saya menulis, harga minyak di pasaran dunia turun menjunam pada hari ini sebanyak USD8.98 (atau 7.76%) kepada USD106.50.

Penurunan yang sangat banyak pada hari ini mungkin disebabkan oleh ekonomi dunia yang bakal menyaksikan kelembapan. Ekoran tersebut, mungkin permintaan minyak akan menurun.

Mengikut perkiraan saya sekiranya purata minyak di pasaran dunia kekal pada tahap USD100 ke USD105, harga minyak di stesen minyak akan berada pada harga RM2.10 ke RM2.20 bermula 1 Oktober 2008

Sama-samalah kita nantikan.

Bookmark and Share

    


  Member Information For kelantanzProfil   Hantar PM kepada kelantanz   Quote dan BalasQuote

NurArisha
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.03.2005
Ahli No: 15005
Posting: 278
Dari: Wangsa Maju, KL

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 03-09-08 11:52


Ye, sama-sama kita menantikan harga minyak. Sebenarnya bila ada formula berkenaan purata harga minyak, jadi peluang harga minyak turun ada. tak macam selalu harga minyak naik saja..

Bookmark and Share

    


  Member Information For NurArishaProfil   Hantar PM kepada NurArisha   Pergi ke NurArisha's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 03-09-08 12:02


Pada 03-09-08 11:52 , NurArisha posting:

!!! QUOTE !!!

Ye, sama-sama kita menantikan harga minyak. Sebenarnya bila ada formula berkenaan purata harga minyak, jadi peluang harga minyak turun ada. tak macam selalu harga minyak naik saja..




sudah dijelaskan oleh DSAI dalam debat sebelum ini


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

shinfay_de
WARGA SETIA
Menyertai: 10.11.2007
Ahli No: 31653
Posting: 616
Dari: Wilayah Persekutuan

blank   avatar


posticon Posting pada: 03-09-08 12:02


one year forecasted price adalah pada kadar usd126 per_ barrel.

Bookmark and Share

    


  Member Information For shinfay_deProfil   Hantar PM kepada shinfay_de   Quote dan BalasQuote

kelantanz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34447
Posting: 91

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 10-09-08 08:29


Very good as the oil prices coming down today. Now falls USD.82 to USD102.44

Bookmark and Share

    


  Member Information For kelantanzProfil   Hantar PM kepada kelantanz   Quote dan BalasQuote

tudung_kelabu
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.08.2005
Ahli No: 18250
Posting: 234
Dari: sha aramu

Kelantan  


posticon Posting pada: 10-09-08 09:42


********************************

mintak2 lah harga minyak akan turun dan
mintak2 lah akan turun lebih awal dari 1.10.08
sebab nak balik kampung..jauh oooo kampung saya...hehehe

nota kaki: Kalau turun rm0.70/L kan lagi best..:D

********************************

Bookmark and Share

    


  Member Information For tudung_kelabuProfil   Hantar PM kepada tudung_kelabu   Quote dan BalasQuote

kelantanz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34447
Posting: 91

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 10-09-08 14:36


Nampaknya menteri-menteri OPEC telah memutuskan untuk menurunkan kuota pengeluaran minyak sebanyak 520,000 barrel setiap hari bagi menstabilkan harga memandangkan harga minyak telah turun lebih kurang daripada USD150 apa barrel pada bulan Julai kepada USD102 pada hari selasa. Sumber: NST Online.

Saya berpendapat harga minyak akan bergerak dijajaran USD100 ke USD110 pada bulan ini dan puratanya di antara USD100 ke USD105.

Bookmark and Share

    


  Member Information For kelantanzProfil   Hantar PM kepada kelantanz   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 10-09-08 16:33


Pada 03-09-08 11:52 , NurArisha posting:

!!! QUOTE !!!

Ye, sama-sama kita menantikan harga minyak. Sebenarnya bila ada formula berkenaan purata harga minyak, jadi peluang harga minyak turun ada. tak macam selalu harga minyak naik saja..


memang bagus menggunakan formula ini untuk penentuan harga minyak..tapi tak elok untuk kestabilan ekonomi negara...betul tak shinfay_de?boleh tolong terangkan...?nak dengar komentar ahli ekonomi yang saya hormati ni... ;-)

P/S : apapun, tetap menunggu harga minyak jatuh... :-D



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

mohdnurhakimin
WARGA SETIA
Menyertai: 28.03.2005
Ahli No: 15370
Posting: 984
Dari: toulouse

france  


posticon Posting pada: 10-09-08 17:04


Sangat optimis.

Walaubagaimanapun, ana rasa, menjelang musim sejuk, harga minyak akan naik lagi sekali.

Pasaran minyak dunia dipenuhi spekulator. Khabar angin sudah cukup bagi mereka untuk memanipulasikan harga.
Dua taufan yang melanda benua Amerika sudah cukup besar untuk dijadikan alasan.

Bookmark and Share

    


  Member Information For mohdnurhakiminProfil   Hantar PM kepada mohdnurhakimin   Quote dan BalasQuote

kasihmu-amanahku
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 09.10.2003
Ahli No: 4140
Posting: 709
Dari: rahsia

PulauPinang  


posticon Posting pada: 11-09-08 00:54


terbaru harga minyak USD105 setong.makin lama makin turun.malaysia bila lagi?

Bookmark and Share

    


  Member Information For kasihmu-amanahkuProfil   Hantar PM kepada kasihmu-amanahku   Quote dan BalasQuote

NurArisha
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.03.2005
Ahli No: 15005
Posting: 278
Dari: Wangsa Maju, KL

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 11-09-08 10:31


Banyak yang tak pasti lagi dengan kenaikan harga minta dunia..naik mendadak..turun mendadak..jadi, bukanlah mudah juga malaysia nak buat keputusan ini. mungkin masih tunggu satu keadaaan yang lebih stabil baru buat keputusan..

Bookmark and Share

    


  Member Information For NurArishaProfil   Hantar PM kepada NurArisha   Pergi ke NurArisha's Website   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 11-09-08 10:45


Alhamdulillah, dengan perkhabaran yang baik ini. Moga ini memberi peluang kepada semua golongan menstabilkan semula ekonomi masing-masing. Apapun kita sentiasa harus bersyukur kepada Allaah Taala....


p/s: Sama-sama kita menanti .............

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

marul
WARGA SETIA
Menyertai: 04.09.2007
Ahli No: 30924
Posting: 648
Dari: Seremban

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 11-09-08 11:06


harga minyak dunia dah turun..Malaysia tak turun2 lagi...harga barang pun tak turun2 juga.. :berfikir:

DSAI jadi pm baru trun agaknya... :-D

Pernurunan yang mendadak ni disebabkan oleh sektor perumahan di US yang mengalami kemerudupan yang sangat teruk..ekonomi US semakin hari makin parah...ni yang akan effect harga minyak dan eko. dunia...

:berfikir: risau juga ini...:)


-----------------
Assalamualaikum...salam ukhwahfillah...
www.marul-nashirassunnah.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For marulProfil   Hantar PM kepada marul   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 11-09-08 11:38


Kalau turun harga minyak kerajaan boleh bankrupt...Tapi kalau masa pilihanraya bankrupt pun bankrupt lah...Janji boleh menang :-P


-----------------
DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN...


Bookmark and Share

    


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

kelantanz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34447
Posting: 91

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 11-09-08 11:50


Good to know that the oil prices keep coming down, for this month until 9 September, harga purata bagi minyak mentah pasaran dunia ialah USD107.20 and I think my target price of between USD100 to USD105 boleh dicapai, insyaAllah. Lagipun tengok harga hari ini ialah USD103.54.

Harga minyak mentah di pasaran dunia telah jatuh sebanyak 10.6% dalam masa sebulan yang lepas.

Walau bagaimanapun, dalam tempoh yang sama kadar pertukaran RM telah menyusut berbanding USD sebanyak 4.5%.

Oleh sebab itu, penurunan harga minyak di stesen adalah bukannya 10.6% disebabkan penyusutan RM vs USD.

Tetapi kadar pertukaran RM VS EUR adalah baik yang mana RM telah menokok sebanyak 3.1% dalam tempoh yang sama. Tapi apa nak buat sebab harga minyak di pasaran dunia adalah di dalam USD bukannya EUR.

Bookmark and Share

    


  Member Information For kelantanzProfil   Hantar PM kepada kelantanz   Quote dan BalasQuote

zam_rizal
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 31
Posting: 1535
Dari: :: Terengganu/Selangor ::

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 11-09-08 14:00


moga-moga kesempitan hidup rakyat sekarang akan mula berkurangan...dan InsyaAllah selepas peralihan kuasa nanti, nasib rakyat akan mula terbela :).

sama-sama nantikan...

Bookmark and Share

    


  Member Information For zam_rizalProfil   Hantar PM kepada zam_rizal   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 11-09-08 15:15


Pada 11-09-08 11:38 , sailormoon posting:

!!! QUOTE !!!

Kalau turun harga minyak kerajaan boleh bankrupt...Tapi kalau masa pilihanraya bankrupt pun bankrupt lah...Janji boleh menang :-P


kalau nak naik, sekejap saja, cakap petang ni malam ni dah naik 78 sen... tapi kalau nak turun, 15 sen pun kena fikir panjang2... susah ye nak turun ni :sopan:

kata september nak kaji balik, tak turun2 lagi pun, corn-fused betul.

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 12-09-08 16:04


Pada 11-09-08 15:15 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!


kalau nak naik, sekejap saja, cakap petang ni malam ni dah naik 78 sen... tapi kalau nak turun, 15 sen pun kena fikir panjang2... susah ye nak turun ni :sopan:

kata september nak kaji balik, tak turun2 lagi pun, corn-fused betul.

wassalam.



Assalamualaikum
untuk yang september, bukankah kerajaan dah turunkan lebih awal daripada tarikh yang sepatutnya, yang turun 15 sen tu lah...
kan dia kata untuk mengurangkan kesan inflasi, dan menstabilkan seketika IHP.. :sopan:



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 12-09-08 17:44


Masa harga minyak naik dulu bukan main heboh...Tiap-tiap malam keluar cerita pasal minyak naik...Sekarang ni minyak dah turun Kenapa tak dihebohkan... :berfikir:


-----------------
DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN...


Bookmark and Share

    


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

kelantanz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34447
Posting: 91

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 15-09-08 08:37


Tak sangka buka internet pagi ni harga minyak dah turun di bawah paras USD100. Sekarang ni dah touch USD99.65 iaitu jatuh sebanyak USD1.53

Bookmark and Share

    


  Member Information For kelantanzProfil   Hantar PM kepada kelantanz   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 15-09-08 11:50


Pada 12-09-08 16:04 , sayatetapsaya posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 11-09-08 15:15 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!


kalau nak naik, sekejap saja, cakap petang ni malam ni dah naik 78 sen... tapi kalau nak turun, 15 sen pun kena fikir panjang2... susah ye nak turun ni :sopan:

kata september nak kaji balik, tak turun2 lagi pun, corn-fused betul.

wassalam.



Assalamualaikum
untuk yang september, bukankah kerajaan dah turunkan lebih awal daripada tarikh yang sepatutnya, yang turun 15 sen tu lah...
kan dia kata untuk mengurangkan kesan inflasi, dan menstabilkan seketika IHP.. :sopan:



tapi benarkah apa yang dikatakan tu? walaupon bukan urusan rakyat campur tangan...tapi sangat bercanggah apabila suatu yang tidak stabil dikatakan stabil.

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 15-09-08 15:14


Pada 12-09-08 16:04 , sayatetapsaya posting:

!!! QUOTE !!!


Assalamualaikum
untuk yang september, bukankah kerajaan dah turunkan lebih awal daripada tarikh yang sepatutnya, yang turun 15 sen tu lah...
kan dia kata untuk mengurangkan kesan inflasi, dan menstabilkan seketika IHP.. :sopan:


betul ke :berfikir:

kalau boleh turunkan untuk september pada bulan ogos, so bulan ni turunkanla untuk bulan oktober pula... :sopan:

dengar kata nak turun lagi 15 sen, Kenapa mesti 15 sen? kata nak apung ikut harga pasaran, adakah harga minyak memang turun sekata 15 sen sebulan?

p/s: kita tunggu dan lihat


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 15-09-08 16:51


Assalamualaikum
haffeezzul, jawapan saya tu sebenarnya sinis.. :-D umum mengetahui, IHP tidak akan stabil..lebih² lagi dengan menggunakan sistem apungan harga minyak..yang lebih pasti, harga barangan lebih sukar untuk turun..kerana peniaga mengambil langkah berjaga² untuk mengelakkan kehilangan keuntungan..disebabkan harga minyak yang sentiasa berlaku perubahan..not good..betul tak shinfay_de?

P/S : betul jugak tu IM...cepat² lah turun..minyak dah turun banyak tu... :sopan:



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

nahdatul_adawiyah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.12.2003
Ahli No: 5697
Posting: 79

Selangor  


posticon Posting pada: 16-09-08 01:01


wah..jawapan berunsurkan ilmiah.walaupun tak faham spnhnye tapi boleh lah faham sikit-sikit. hehe..

Bookmark and Share

    


  Member Information For nahdatul_adawiyahProfil   Hantar PM kepada nahdatul_adawiyah   Quote dan BalasQuote

kelantanz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34447
Posting: 91

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 16-09-08 08:35


Nampaknya ekonomi dunia semakin merudum, harap-harap tak memberi kesan negatif yang mendalam kepada Malaysia. Waktu saya menulis, sekarang harga minyak di pasaran dunia telah jatuh teruk kepada USD93.50, iaitu jatuh sebanyak USD2.21. Nampaknya tidak mustahil purata bagi bulan September berlegar sekitar USD95. Jika ini berlaku harga di stesen minyak sepatutnya sebanyak RM2.11 iaitu penurunan sebanyak 44 sen. Kita lihat nanti apa akan berlaku seterusnya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For kelantanzProfil   Hantar PM kepada kelantanz   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 16-09-08 16:53


Pada 16-09-08 08:35 , kelantanz posting:

!!! QUOTE !!!

Nampaknya ekonomi dunia semakin merudum, harap-harap tak memberi kesan negatif yang mendalam kepada Malaysia. Waktu saya menulis, sekarang harga minyak di pasaran dunia telah jatuh teruk kepada USD93.50, iaitu jatuh sebanyak USD2.21. Nampaknya tidak mustahil purata bagi bulan September berlegar sekitar USD95. Jika ini berlaku harga di stesen minyak sepatutnya sebanyak RM2.11 iaitu penurunan sebanyak 44 sen. Kita lihat nanti apa akan berlaku seterusnya.

betul ke perkiraan ni? selepas ditolak 30 sen subsidi? sebab pak lah kata hari tu nak turun 15 sen saja, musykil2 :berfikir:

p/s: rupa-rupanya susah sangat ye nak turunkan harga minyak, lama betul kena fikir :sopan:


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

kelantanz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34447
Posting: 91

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 08:22


Betul perkiraan ini berdasarkan harga purata USD95 dan kadar perukaran 1USD=RM3.50. Yang PM cakap hari itu ialah kalau purata USD109 dan dapatlah turun minyak 15 sen. Apa-apa pun harga pagi ini ialah USD93.50 naik USD2.35.

Bookmark and Share

    


  Member Information For kelantanzProfil   Hantar PM kepada kelantanz   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 17-09-08 11:05


Assalamualaikum
huhu...setiap hari kelantanz update harga minyak ni ek...boleh jadi saudagar minyak ni... :sopan:

P/S : kasihan kepada komoditi utama tempatan, kelapa sawit..yang dianaktirikan oleh barat dan dilabelkan sebagai 'pengganas' kepada minyak...



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 18-09-08 00:20


"Assalamu alaikum dan salam sejahtera,

Sedar atau tidak, dalam pada semua menunggu pertukaran kerajaan kita sebenarnya telah memberi subsidi secara tak langsung kepada kerajaan Pak Lah dengan membayar harga minyak yang lebih dari sepatutnya.

Setakat artikel ini ditulis, harga minyak dunia sudah jatuh ke paras USD 92.7 setong. Kerajaan Malaysia pimpinan Pak Lah yang masih lagi dalam kekalutan politik sekali lagi membelakangkan kepentingan rakyat dengan tidak mengambil apa-apa tindakan yang drastik di atas penurunan harga minyak semasa dunia ini.

Janji telah ditabur dan dicanang kepada rakyat bahawa kerajaan akan memberi subsidi hanya 30 sen apa liter kepada rakyat bermakna rakyat hanya akan dapat penjimatan harga minyak sebanyak 30 sen dengan setiap liter yang dibelanjakan untuk memenuhi tangki kenderaan masing-masing. Tapi adakah janji yang dibuat oleh kabinet Pak Lah itu relevan dengan keadaan semasa??Adakah ianya digunapakai oleh Menteri jaga harga minyak, Datuk Shahrir Samad?? Jika mengikut perkiraan mudah, dengan harga minyak sekarang sebenarnya membuatkan rakyat pula yang memberi subsidi kepada kerajaan.

Perkiraan mudahnya seperti di bawah :-

1 barrel(tong) = 159 liter
1 USD = RM 3.45
harga minyak semasa = USD92.7 setong

Dulu USD145 tak 3.3 (Rate semasa) / 159 liter = RM3 – RM0.30 (Subsidi) = RM2.70
sekarang USD93 tak 3.45 (Rate semasa) / 159 liter = RM2 – RM0.30 (Subsidi) = RM1.70

Kerajaan jual => RM2.55
Harga tanpa subsidi => RM2.00
Kita tanggung kerajaan = RM0.55 apa liter.


Mengikut perkiraan mudah ini, harga minyak tanpa subsidi di Malaysia adalah RM2.00 seliter. Kerajaan menjual kepada rakyat dengan harga RM2.55 seliter. Bermakna rakyatlah yang memberi subsidi kepada kerajaan sebanyak 55 sen seliter. Berapa banyak agaknya kerajaan dapat dengan mengekalkan harga minyak RM2.55 sen seliter ini? Dan Pak Shahrir, menteri jaga harga minyak berkata bahawa harga minyak akan diturunkan sebelum Aidilfitri sebanyak 15 sen lagi kepada RM2.40.

Dengan harga ini pun, rakyat masih lagi memberi subsidi kepada kerajaan sebanyak 40 sen.

Siapa yang tolong siapa? rakyat ke yang tolong kerajaan atau pun kerajaan tolong rakyat???

JAWAPPPP...ARGHHH TIDAK!ehehehe...


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 18-09-08 00:40


kita RAKYAT YANG PALING DIBULI KERAJAAN............. ADAKAH KERNA KITA BODOH?

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

kelantanz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34447
Posting: 91

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 08:42


Hari ini harga minyak di pasaran US telah meningkat sebanyak USD0.77 kepada USD98.65. Harap-harap purata bagi bulan September 2008 berlegar sekitar USD95 to USD100

Bookmark and Share

    


  Member Information For kelantanzProfil   Hantar PM kepada kelantanz   Quote dan BalasQuote

trouver_99
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2004
Ahli No: 6933
Posting: 1603
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 10:09


FINANCIAL TURMOIL

1. The world is going through financial turmoil but most Malaysian politicians especially those in the Government seem blissfully unaware or unconcerned. Already 10 major banks in America have collapsed. The almighty US Dollar has depreciated. Now the huge insurance corporation, the American International Group is on the verge of bankruptcy.

2. In the last three quarters AIG lost US$18.5 billion dollars (68 billion Ringgit). AIG is struggling to raise funds to overcome its difficulties. If it fails it may have to opt for bankruptcy. But AIG is going to lose even more.

3. The failures are all due to playing with money, selling mortgages, selling papers and all kinds of financial dealings which have been invented by the finance houses in order to make huge sums of money out of nothing. Currency trading is one of them.

4. I am not a financial expert but I see trouble coming our way. Our currency should be appreciating against the cheaper US Dollar. But instead it is depreciating. This must be caused by weaknesses in our economy.

5. Despite Government propaganda through the controlled media that we are doing well, the reality is otherwise. The foreign investors, including Arabs came, and the reports claim that hundreds of millions of Ringgit in investment would be coming in, but there is no sign that the investors are actually investing. In fact I hear in the IT sector a proposed 600 million Ringgit investment has been withdrawn.

6. Apart from Arabs buying up new skyscrapers there is no sign that investments are really coming in.

7. I talked to potential investors and they told me they would not be investing and they are pulling out from the Malaysian stock market. The KLSE figures show how much market capital has disappeared. I am told that it is more than 100 billion Ringgit.

8. In the meantime the prices of oil and foodstuff are high and may go higher. But incomes are not increasing. In other words we are experiencing inflation. When the American financial crisis really hits us we may not be able to handle it.

9. Dato Seri Najib Tun Razak's appointment as Minister of Finance has come at a crucial time. I pray and hope he will be able to handle the impending crisis. If he fails then he will have to take the blame. Dato Seri Abdullah is now only involved in social issues, reform (of what?) and Islam Hadari. Appropriately he has taken over the Ministry of Defence.

10. We are in for a very interesting time. The PM should read carefully SAPP President Yong Teck Lee's press statement. But I don't think he would. He is reputed to have told Malaysian diplomats undergoing training that if they are asked critical questions they should "buat bodoh" i.e. pretend to be stupid. I believe that is precisely what Abdullah would do to Yong's statement.

PS

1. I read this morning that the Federal Reserve Bank will loan to AIG US$85 billion to prevent it from going into bankruptcy.

2. I remember well how we were told never to bail out failing companies. But in the last one year the Fed has bailed out dozens of failing banks, mortgage corporations and other businesses. Altogether the bail out has cost the Fed almost US$500 billion dollars.

3. I just wonder where the money comes from. Does the Fed hold hundreds of billions of dollars in readiness to rescue failed banks? I don't think so.

4. The money used is "created" through entries in account books. No cash or dollar notes are issued or even printed. Like a magician, the Fed make money from invisible sources.

5. Whatever, the USD will continue to fall.

6. Malaysia would be wise to get rid of dollar holdings. This goes for Bank Negara too. It must have lost quite a bit because of the depreciation of the USD.

http://test.chedet.com/che_det/2008/09/financial-turmoil.html

*US going down....?


-----------------

= think Islam , think Globally , think Reality =


Bookmark and Share

    


  Member Information For trouver_99Profil   Hantar PM kepada trouver_99   Quote dan BalasQuote

kelantanz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34447
Posting: 91

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 22-09-08 14:14


Sekarang harga minyak di pasaran dunia berada di tahap melepasi USD100 iaitu USD105. Mengikut akhbar utusan Malaysia online pada hari ini, kerajaan akan mengumumkan mengenai harga minyak baru dalam masa 2 atau 3 hari lagi. Saya berpendapat harga minyak akan diturunkan dalam lingkungan 20 sen hingga 30 sen sebelum hari raya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For kelantanzProfil   Hantar PM kepada kelantanz   Quote dan BalasQuote

kelantanz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34447
Posting: 91

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 24-09-08 08:34


Kita tengok sama ada harga minyak akan diturunkan pada hari ini sekitar 20 sen hingga 30 sen.

Bookmark and Share

    


  Member Information For kelantanzProfil   Hantar PM kepada kelantanz   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 24-09-08 13:34


Pada 18-09-08 00:20 , hafeezzul posting:

!!! QUOTE !!!


Perkiraan mudahnya seperti di bawah :-

1 barrel(tong) = 159 liter
1 USD = RM 3.45
harga minyak semasa = USD92.7 setong

Dulu USD145 tak 3.3 (Rate semasa) / 159 liter = RM3 – RM0.30 (Subsidi) = RM2.70
sekarang USD93 tak 3.45 (Rate semasa) / 159 liter = RM2 – RM0.30 (Subsidi) = RM1.70

Kerajaan jual => RM2.55
Harga tanpa subsidi => RM2.00
Kita tanggung kerajaan = RM0.55 apa liter.


saya sokong harga petrol diturunkan sampai 1.70, betul apa kata Anwar dulu bahawa harga minyak boleh diturunkan, bukan tak boleh, yang tak boleh tu sebab kerajaan yang tak nak turunkan! :sopan:


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

kelantanz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34447
Posting: 91

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 24-09-08 14:16


Memang lah hari tu dah turun sampai USD92.7 tetapi sekarang dah naik USD107. Hmmmm saya rasa purata bulan sept ialah USD100 to USD105. Mengikut maklumat dari NST ONline, dijangka pengumuman penurunan harga minyak hanyalah 10 sen. kita tengok dan lihat nanti.

Bookmark and Share

    


  Member Information For kelantanzProfil   Hantar PM kepada kelantanz   Quote dan BalasQuote

arfah_razali
Warga 1 Bintang
Menyertai: 08.09.2008
Ahli No: 34855
Posting: 31
Dari: selangor

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 24-09-08 16:56


salam...
eh...harap-harap turunlah harga minyak kat negara kita ini ye....tapi tak pyhla berharap sangat ye...kerajaan ta cakap apa-apa pun pasal penurunan harga minyak ini..hehehe....

Bookmark and Share

    


  Member Information For arfah_razaliProfil   Hantar PM kepada arfah_razali   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 24-09-08 17:00


kita terlampo berharap dengan minyak. heheheh lepas tu guna US Dollar pula tu. Moh kita guna teknologi lain pula....

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Fattul_Bari
Warga 3 Bintang
Menyertai: 23.09.2008
Ahli No: 35124
Posting: 100
Dari: NEGERI PASIR DUA BUTIR

turkey   avatar


posticon Posting pada: 24-09-08 17:01


HARGA MINYAK AKAN NAIK SETIAP HARI JIKA ANDA KURANG BERSENAM HUHUHUHUHU!

Bookmark and Share

    


  Member Information For Fattul_BariProfil   Hantar PM kepada Fattul_Bari   Quote dan BalasQuote

rdwira
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2007
Ahli No: 31169
Posting: 999
Dari: KL

uganda   avatar


posticon Posting pada: 24-09-08 17:07


dapat email tadi..

Dear All,



The Govt has announced pump price reduction with effect from 25 Sept 2008.



The amount of reduction is 10 sen apa litre for all retail products: RON97, RON92 and Diesel, and standardized for all locations: Peninsular Malaysia, Sabah and Sarawak.



This means that the new pump prices are now:-

RON97    - RM2.45 apa litre

RON92    - RM2.30 apa litre

Diesel     - RM2.40 apa litre



Will fax the official letter from MOF once the letter is ready around 4pm.



Please take note.



Regards,

Intan Rahayu Samad

Planning Dept, PETRONAS Dagangan Berhad.

Tel: 03-2331 6183     Fax: 03-2331 6221

E-mail: [email protected]





DISCLAIMER: This e-mail and any files transmitted with it ("Message") is intended only for the use of the recipient(s) named above and may contain confidential information. You are hereby notified that the taking of any action in reliance upon, or any review, retransmission, dissemination, distribution, printing or copying of this Message or any part thereof by anyone other than the intended recipient(s) is strictly prohibited. If you have received this Message in error, you should delete this Message immediately and advise the sender by return e-mail. Opinions, conclusions and other information in this Message that do not relate to the official business of PETRONAS or its Group of Companies shall be understood as neither given nor endorsed by PETRONAS or any of the companies within the Group.


DISCLAIMER : This e-mail and any files transmitted with it ("Message") is intended only for the use of the recipient(s) named above and may contain confidential information. You are hereby notified that the taking of any action in reliance upon, or any review, retransmission, dissemination, distribution, printing or copying of this Message or any part thereof by anyone other than the intended recipient(s) is strictly prohibited. If you have received this Message in error, you should delete this Message immediately and advise the sender by return e-mail. Opinions, conclusions and other information in this Message that do not relate to the official business of PETRONAS or its Group of Companies shall be understood as neither given nor endorsed by PETRONAS or any of the companies within the Group.


Bookmark and Share

    


  Member Information For rdwiraProfil   Hantar PM kepada rdwira   Quote dan BalasQuote

Laskar_Allah
WARGA SETIA
Menyertai: 15.05.2008
Ahli No: 33470
Posting: 928
Dari: Medan Operasi Asia Pasifik

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 24-09-08 17:47


Alhamdulillah... ngam-ngam cukup syiling nak beli panadol dek pening memikir tanggungjawab kerja yang makin mencabar... 10 sen pun jadilah... :sopan:

Harga minyak turun lagi 10 sen
Sep 24, 08 2:44pm malaysiakini.com

Kerajaan hari ini mengumumkan penurunan sebanyak 10 sen lagi harga minyak berkuatkuasa esok.

Berikutan itu, harga minyak petrol jenis RON 97 kini turun kepada RM2.45 seliter manakala harga RON 92 pula turun kepada RM2.30 seliter.

Kerajaan juga mengumumkan pengurangan minyak diesel, juga sebanyak 10 sen, kepada RM2.40 seliter.

Ketika mengumumkan penurunan harga minyak tersebut, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, ia diputuskan dalam mesyuarat jemaah menteri hari ini.

"Keputusan ini diambil setelah mengambil kira harga purata minyak dunia untuk tempoh sebulan terakhir ini," katanya dalam satu kenyataan petang ini.

/

Harga-harga berkenaan, tambah beliau, ditentukan dengan mengambil kira harga sebenar petrol daripada 1 September hingga 22 September lalu.

Abdullah berkata, untuk tempoh sebulan terakhir ini, harga minyak dunia telah mengalami turun naik yang ketara.

"Namun secara purata, ia telah menurun sedikit berbanding harga purata sebelumnya. Namun begitu, nilai ringgit berbanding dolar Amerika pula menyusut sepanjang tempoh yang sama.

"Oleh itu, mengaplikasikan formula yang digunapakai oleh kerajaan dalam menentukan harga runcit sebelum ini, pengurangan sebanyak 10 sen ini merupakan nilai PENGURANGAN MAKSIMUM yang dapat diberikan oleh Kerajaan.

"Pelarasan harga minyak ini juga merupakan pelarasan harga yang kedua dilakukan oleh Kerajaan setelah pelarasan pertama dilakukan pada 23 Ogos yang lalu,"
katanya.

Sebelum ini, kerajaan telah menurunkan harga minyak sebanyak 15 sen.

Sehubungan itu, perdana menteri berkata, kerajaan berharap penurunan harga minyak yang berkuatkuasa esok, akan dapat meringankan beban orang ramai, terutamanya dalam menyambut hari raya Aidilfitri.


-----------------
WAMAKARU WAMAKARULLAH WALLAHU KHAIRUL MAKIRIIN!
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Laskar_AllahProfil   Hantar PM kepada Laskar_Allah   Quote dan BalasQuote

Fattul_Bari
Warga 3 Bintang
Menyertai: 23.09.2008
Ahli No: 35124
Posting: 100
Dari: NEGERI PASIR DUA BUTIR

turkey   avatar


posticon Posting pada: 24-09-08 17:51


kalau minyak free kan bagus.mak ana jual cucur pisang yang selalu makan minyak.
:lucu: :lucu: :lucu: :lucu: :lucu: :lucu: :lucu: :lucu:

Bookmark and Share

    


  Member Information For Fattul_BariProfil   Hantar PM kepada Fattul_Bari   Quote dan BalasQuote

Fattul_Bari
Warga 3 Bintang
Menyertai: 23.09.2008
Ahli No: 35124
Posting: 100
Dari: NEGERI PASIR DUA BUTIR

turkey   avatar


posticon Posting pada: 24-09-08 18:27


kalau jual dengan harga kos pun cukup elok apa? ramai orang boleh rasa manafaatnya kan? minyak guna hari2 cucur kodok makan minyak.renung2kan lah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Fattul_BariProfil   Hantar PM kepada Fattul_Bari   Quote dan BalasQuote

zam_rizal
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 31
Posting: 1535
Dari: :: Terengganu/Selangor ::

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 28-09-08 01:27


Pihak kerajaan BN setiap kali turun harga minyak mesti puji diri sendiri cakap NAK RINGANKAN BEBAN RAKYAT. Dahtu BEBAN RAKYAT tu asalnye siapa yang bagi kalau bukan pihak kerajaan BN sendiri yang bagi kat rakyat?


RAKYAT TOLONG JANGAN TERTIPU !

Bookmark and Share

    


  Member Information For zam_rizalProfil   Hantar PM kepada zam_rizal   Quote dan BalasQuote

solskjaer
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2004
Ahli No: 10725
Posting: 2644
Dari: manchester united

saudiarabia  


posticon Posting pada: 28-09-08 13:37


Pada 28-09-08 01:27 , zam_rizal posting:

!!! QUOTE !!!

Pihak kerajaan BN setiap kali turun harga minyak mesti puji diri sendiri cakap NAK RINGANKAN BEBAN RAKYAT. Dahtu BEBAN RAKYAT tu asalnye siapa yang bagi kalau bukan pihak kerajaan BN sendiri yang bagi kat rakyat?


RAKYAT TOLONG JANGAN TERTIPU !


Rakyat tolong jangan tertipu?habis nak percaya


-----------------
Manchester United Truly Fans


Bookmark and Share

    


  Member Information For solskjaerProfil   Hantar PM kepada solskjaer   Pergi ke solskjaer's Website   Quote dan BalasQuote

solskjaer
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2004
Ahli No: 10725
Posting: 2644
Dari: manchester united

saudiarabia  


posticon Posting pada: 28-09-08 13:38


Pada 28-09-08 01:27 , zam_rizal posting:

!!! QUOTE !!!

Pihak kerajaan BN setiap kali turun harga minyak mesti puji diri sendiri cakap NAK RINGANKAN BEBAN RAKYAT. Dahtu BEBAN RAKYAT tu asalnye siapa yang bagi kalau bukan pihak kerajaan BN sendiri yang bagi kat rakyat?


RAKYAT TOLONG JANGAN TERTIPU !


Rakyat tolong jangan tertipu?habis nak percaya pada sapa?Anwar Berahim? :sopan:


-----------------
Manchester United Truly Fans


Bookmark and Share

    


  Member Information For solskjaerProfil   Hantar PM kepada solskjaer   Pergi ke solskjaer's Website   Quote dan BalasQuote

zam_rizal
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 31
Posting: 1535
Dari: :: Terengganu/Selangor ::

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 28-09-08 15:41


Percayalah pada pemimpin yang betul-betul nak membela nasib rakyat. Bukan pemimpin yang depan cakap nak bela rakyat, tapi belakang ROMPAK duit rakyat !

Bookmark and Share

    


  Member Information For zam_rizalProfil   Hantar PM kepada zam_rizal   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 28-09-08 15:50


Kalau minyak betuk2 turun dalam tempoh raya ni..aku cuba bertekad..tukar kereta baru..huhu..

Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

kelantanz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34447
Posting: 91

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 10-10-08 08:41


Hari ini minyak di pasaran dunia berada di tahap USD84.68 satu tong, kalau gunakan harga ini harga pasaran minyak di stesen petrol sepatutnya berada di bawah RM2.00 seliter, kita tunggu dan lihat bulan depan.

Bookmark and Share

    


  Member Information For kelantanzProfil   Hantar PM kepada kelantanz   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 11-10-08 10:39


dah turun lagi ke USD77, memang rakyat yang bayar subsidi untuk kerajaan sekarang ni.

Kerajaan ni memanglah tak urus minyak ikut Islam.

Tapi ikut kapitalisme pun tak ikut betul.

Cepat hancurlah kerajaan kufur ini.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

kelantanz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34447
Posting: 91

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 22-10-08 16:09


Sekarang harga minyak di pasaran dunia berada di tahap USD69.16 penurunan USD3.02 apa tong. Nampaknya kalau harga ini kekal di bawah USD70, harga minyak yang kita beli di stesen minyak sepatutnya di bawah RM2.00 seliter.

Bookmark and Share

    


  Member Information For kelantanzProfil   Hantar PM kepada kelantanz   Quote dan BalasQuote

lebai_y2k
Warga 4 Bintang
Menyertai: 27.09.2003
Ahli No: 3792
Posting: 176
Dari: Pokok Sena

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 23-10-08 14:00


mana lah UMNO nak bagi buat macam tu..lambat lah kembung poket depa ini...

Bookmark and Share

    


  Member Information For lebai_y2kProfil   Hantar PM kepada lebai_y2k   Quote dan BalasQuote

lebai_y2k
Warga 4 Bintang
Menyertai: 27.09.2003
Ahli No: 3792
Posting: 176
Dari: Pokok Sena

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 23-10-08 14:00


aku tidak redha puak² ni jadi pemimpin aku..makan harta rakyat,zalim pada orang,dan banyak lagi lah..


-----------------
Sesungguhnya solatku,amalku,hidup dan matiku adalah kerana ALLAH


Bookmark and Share

    


  Member Information For lebai_y2kProfil   Hantar PM kepada lebai_y2k   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 23-10-08 16:06


Assalamualaikum
minyak..minyak..minyak...hmm..
apakata kita bincangkan mengenai, Kenapa walaupun harga minyak dah turun, keadaan ekonomi seluruh dunia masih lagi tidak stabil..dengan kebanyak pasaran saham serantau masih lagi menunjukkan penurunan yang berterusan... 8-)



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

islamic_gil
WARGA SETIA
Menyertai: 24.02.2005
Ahli No: 14692
Posting: 427
Dari: SATU KAWASAN DI SATU MASA

Selangor  


posticon Posting pada: 23-10-08 16:32


sangat bermanfaat...moga ekonomi terus kukuh memandangkan harga minyak akan turun.

Bookmark and Share

    


  Member Information For islamic_gilProfil   Hantar PM kepada islamic_gil   Quote dan BalasQuote

kelantanz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34447
Posting: 91

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 23-10-08 16:34


Antara sebab-sebab harga minyak turun adalah kemungkinan permintaan dunia akan turun memandangkan ekonomi kebanyakkan negara di seluruh dunia dijangka mengalami kemerosotan. Sama juga dengan pasaran saham yang merudum disebabkan ekonomi yang kian meruncing dan keuntungan syarikat akan terjejas dan pelabur-pelabur mengambil keputusan untuk menjual saham.

Bookmark and Share

    


  Member Information For kelantanzProfil   Hantar PM kepada kelantanz   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 23-10-08 17:13


Kenapalah nak tunggu 5 bulan nak turun harga barang walaupun dah beberapa kali harga minyak turun. Dulu harga barang tidak payah tunggu 5 hari, 5 jam boleh jadi naik terus....

Kesianlah juga kepada rakyat dan sudah dilihat bangkit suara rakyat perlukan penjelasan sepenuhnya dari kerajaan yang memerintah Kenapa situasi ini masih tidak menentu...


p/s: Terkejut dengar komen Tun Musa berkata UMNO kena penyakit tua.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Laskar_Allah
WARGA SETIA
Menyertai: 15.05.2008
Ahli No: 33470
Posting: 928
Dari: Medan Operasi Asia Pasifik

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 23-10-08 19:58


Hari ni minyak jatuh lagi USD65 setong...

Mungkin esok minyak turun 20 sen.


-----------------
WAMAKARU WAMAKARULLAH WALLAHU KHAIRUL MAKIRIIN!
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Laskar_AllahProfil   Hantar PM kepada Laskar_Allah   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 24-10-08 11:12


Minyak sekitar AS$60 setong, pasaran saham merosot


KUALA LUMPUR 23 Okt. - Harga minyak mentah dunia terus diniaga di bawah paras AS$70 setong dengan komoditi itu berada di paras AS$64.92 (RM230.46) setong dalam dagangannya di pasaran Asia.

Kontrak hadapan minyak mentah bermutu tinggi New York semalam diniagakan di paras terendah sejak Jun tahun lalu apabila ditutup pada paras AS$66.20 (RM235.01) setong.

Menurut laporan agensi berita AFP, harga minyak yang lebih rendah disebabkan Iran, anggota utama Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum (OPEC) mendesak pengurangan pengeluaran menjelang mesyuarat pertubuhan itu di Vienna.

OPEC akan bermesyuarat Jumaat ini di Vienna ketika sistem kewangan global sedang menghadapi krisis terburuk sejak 'Kemelesetan Terburuk' (Great Depression).

Beberapa negara anggota OPEC menggesa pemotongan pengeluaran antara sejuta dan 2.5 juta tong sehari bagi membantu memulihkan harga pasaran, tetapi Arab Saudi masih bertindak berdiam diri berhubung pendirian mereka.

Presiden OPEC, Chakib Khelil berkata, sebarang keputusan untuk mengurangkan pengeluaran perlu melihat kesan ketara kepada konsumer dan pengeluar yang terkena krisis kewangan.

''Mesyuarat ini merupakan mesyuarat yang penting.

''Ia berlaku pada pertengahan krisis kewangan di mana banyak negara terkena tempiasnya,'' katanya yang juga Menteri Tenaga Algeria.

Beliau berkata, OPEC tidak mahu anggotanya yang dihimpit krisis kewangan akan terus bermasalah dengan harga minyak mentah yang semakin rendah dan akan mengurangkan pendapatan mereka.

OPEC mewakili 40 peratus jumlah keseluruhan minyak dunia.

Sementara itu, pasaran saham Asia ditutup rendah hari ini berikutan kebimbangan berterusan pelabur terhadap keadaan ekonomi sejagat yang semakin buruk di sebalik usaha berterusan pelbagai pihak untuk mengurangkan krisis kewangan.

Pasaran tidak mempedulikan tanda-tanda krisis kredit akan pulih, sebaliknya menumpukan kepada risiko kemelesetan global yang akan mengurangkan keuntungan syarikat, sekali gus menyebabkan pemberhentian kerja dan berkurang belanja pengguna.

''Ekonomi dijangka akan menyusut pada beberapa suku akan datang dan keuntungan korporat akan mengecil. Fundamental ekonomi masih berada pada paras negatif,'' kata Tomoko Fujii, Ketua Ekonomi dan Strategis di Bank Amerika, Tokyo.

Pasaran saham Jepun ditutup rendah 2.46 peratus atau 213.71 mata kepada 8,460.98, Sydney jatuh 4.4 peratus atau 181.7 mata untuk ditutup pada 3,974.4.

Pasaran saham Seoul paling teruk apabila ditutup 7.4 peratus atau 84.88 mata lebih rendah kepada 1,049.71, manakala Hong Kong jatuh 3.6 peratus atau 506.11 mata kepada 13,760.49 dan Singapura mengalami kejatuhan apabila ditutup rendah 4.14 peratus atau 75.46 mata kepada 1,745.67.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 24-10-08 12:35


ekonomi sekarang dah tak stabil..kebanyakannya hanya menguntungkan golongan peniaga...
selepas meraih untung berganda-ganda dalam masa tak sampai 12 bulan...apabila harga minyak jatuh ke ke paras asal ,dikatakan pulak untung mengecil..siap ada nak buang pekerja lagi.

Adalah sungguh tidak lojik sebenarnya..dalam masa 12 bulan berapa ramai pertambahan pekerja? bila harga minyak balik ke paras asal dikatakan keuntungan mengecil...terus nak buang pekerja...tak lojik langsung.

apabila harga minyak kembali kepada "harga sebenar" semua bising...


sebenarnya secara mudahnya masalah berlaku apabila
1. kebergantungan dengan dolar amerika dan export langsung ke amerika.
2. Spekulasi yang melampau di pasaran derivatif dan komoditi,dan juga currency.
3. apabila hutang menjadi sebahagian aset,kadar NPL yang terlalu besar di kebanyakan bank amerika.
4. dan ada masalah-masalah lain..


-----------------
Permudahkan dan jangan menyukarkan,gembirakan dan jangan menyusahkan, bersepakat dan jangan berpecah belah.


Bookmark and Share

    


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

Laskar_Allah
WARGA SETIA
Menyertai: 15.05.2008
Ahli No: 33470
Posting: 928
Dari: Medan Operasi Asia Pasifik

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 25-10-08 22:17


Shahrir: Penurunan harga minyak dijangka tidak melebihi 15 sen
Oct 25, 08 5:53pm | malaysiakini.com
Penurunan harga minyak runcit tempatan yang dijangka berlaku pada akhir bulan ini tidak akan melebihi 15 sen, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul
Samad.
    
Katanya penurunan sebanyak itu dilakukan bagi mengelakkan sebarang kerugian mendadak khasnya di kalangan pengusaha stesen minyak.

"Kita tak mahu penurunan harga yang tinggi hingga menjejaskan penguasaha stesen minyak di seluruh negara," katanya kepada pemberita selepas merasmikan pameran Minggu Kesedaran Kewangan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Persada Johor hari ini.
    
Bernama memetik beliau sebagai berkata, harga petrol dan diesel akan dikurangkan secara berperingkat sehingga ke paras harga yang berpatutan kepada pengguna.
    
Harga petrol RON97 dikurangkan sebanyak 15 sen kepada RM2.30 sen seliter pada 15 Oktober lalu sementara harga petrol RON92 dikurangkan sebanyak 10 sen kepada RM2.20 seliter manakala diesel turun 20 sen kepada RM2.20 seliter.

Keputusan penurunan yang dijangka dicapai pada mesyuarat Kabinet pada 31 Oktober ini, merupakan penurunan kali keempat selepas kerajaan mengumumkan menaikkan harga minyak pada 4 Jun lepas.


-----------------
WAMAKARU WAMAKARULLAH WALLAHU KHAIRUL MAKIRIIN!
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Laskar_AllahProfil   Hantar PM kepada Laskar_Allah   Quote dan BalasQuote

kelantanz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34447
Posting: 91

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 07-11-08 08:35


Lately minyak di pasaran dunia semakin tidak menentu keadaannya, kekadang dalam masa sehari boleh naik USD5 dan kekadang turun USD5 macam hari ni. Sekarang ni dah berada di tahap USD60.77, kemungkinan minyak akan turun di tahap USD60. Apa lagi, by the end of this month, the petrol prices should be at least RM2.00

Bookmark and Share

    


  Member Information For kelantanzProfil   Hantar PM kepada kelantanz   Quote dan BalasQuote

izdham
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 14
Posting: 1521
Dari: german

germany  


posticon Posting pada: 07-11-08 08:56


turunla berapa banyak pun harga miyak dunia, kerajaan mesti bagi pelbagai alasan nak turun harga minyak kat malaysia ni....

Bookmark and Share

    


  Member Information For izdhamProfil   Hantar PM kepada izdham   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 07-11-08 09:31


'Petrol RM1.92 seliter sebelum 31 Disember'


PUTRAJAYA: Harga runcit petrol di negara ini mungkin turun kembali ke paras RM1.92 seliter menjelang akhir bulan atau selewat-lewatnya sebelum 31 Disember depan, berikutan penurunan harga minyak mentah di pasaran dunia.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Samad, tidak menolak kemungkinan itu berlaku, tetapi ia tertakluk kepada keputusan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berhubung sama ada kaedah baru penentuan harga minyak boleh dilaksanakan.

Katanya, manfaat serta-merta daripada kejatuhan harga minyak di pasaran antarabangsa ialah kemungkinan harga runcit minyak di pasaran mungkin dikurangkan sebanyak 26 sen lagi bagi setiap liter sebelum akhir bulan ini.



“Saya percaya, dengan penurunan harga minyak di pasaran dunia kita mungkin melihat petrol dijual pada RM1.92 seliter semula menjelang akhir bulan ini atau selewat-lewatnya menjelang akhir tahun,” katanya kepada New Straits Times, di sini.

Shahrir purata, harga minyak mentah di pasaran dunia kini sudah sampai ke paras kurang daripada AS$60 (RM211) setong.

Kerajaan menaikkan harga runcit petrol sebanyak 78 sen seliter daripada RM1.92 kepada RM2.70 pada Jun lalu, selepas harga minyak melambung di pasaran dunia.


http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Wednesday/Nasional/20081105090452/Article/index_html


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 09-11-08 16:33


Pada saya menulis, harga minyak pada US57/barrel untuk spot dan US61.04 untuk future.

Kerajaan sSetakat turun hanya saja tak cukup, kita minta kerajaan urus minyak mengikut hukum Islam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 12-11-08 15:45


Minyak menjunam AS$59 setong, terendah dalam 20 bulan


SINGAPURA: Harga minyak menjuman kepada AS$59 setong di pasaran Asia hari ini, paras terendah dalam tempoh 20 bulan berikutan prospek kelembaban ekonomi yang berlanjutan tahun depan.

Harga minyak 'Light, sweet crude' pada Disember menurun 31 sen kepada AS$59.02 setong, dengan kadar terendah sehingga AS$58.55 setong dalam dagangan New York Mercantile Exchange, di Singapura pada pertengahan sesi dagangan hari ini. - AP


http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Wednesday/Mutakhir/20081112112042/Article/index_html


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

izdham
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 14
Posting: 1521
Dari: german

germany  


posticon Posting pada: 12-11-08 16:13


nampak sangat kerajaan tipu rakyat, dulu janji harga minyak ikut harga global dan kerajaan bagi subsidi 30 sen, sekarang tengok macam-macam alasan bagi.. dah muak dengan BN ni....

Bookmark and Share

    


  Member Information For izdhamProfil   Hantar PM kepada izdham   Quote dan BalasQuote

kelantanz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34447
Posting: 91

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 14-11-08 14:46


APa-apa pun, saya berpendapat harga minyak akan turun 10 sen to 15 sen hari ni. Kita lihat nanti

Bookmark and Share

    


  Member Information For kelantanzProfil   Hantar PM kepada kelantanz   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 14-11-08 14:54


Pada 12-11-08 16:13 , izdham posting:

!!! QUOTE !!!

nampak sangat kerajaan tipu rakyat, dulu janji harga minyak ikut harga global dan kerajaan bagi subsidi 30 sen, sekarang tengok macam-macam alasan bagi.. dah muak dengan BN ni....

mana ada tipu, betul lah tu...

"kerajaan yang perihatin", kalau nak naikkan minyak sampai 78 sen boleh, malam tu juga naik, tak payah fikir banyak-banyak... :sopan:

tapi kalau nak turunkan minyak, kena perihatin sikit, kena fikir lama2... lepas itu sekali turun tak boleh lebih dari 15 sen...

dan sekarang ni pula, depa kata nak kena tetapkan kadar minimum pula kalau minyak turun lagi, ooo... kalau nak naik tak perlu kadar maksimum, 78 sen sekelip mata saja... tapi kalau nak turun kena hati-hati, perihatin betul ye ;-)

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 17-11-08 14:32


faham-faham sendiri sudah lah....dlm2 macam itu dok ramai lagi masih sayang parti tok nenek kita ini...

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

mie05
Warga 4 Bintang
Menyertai: 14.11.2005
Ahli No: 20348
Posting: 318
Dari: melaka

Johor   avatar


posticon Posting pada: 17-11-08 14:49


Pada 14-11-08 14:54 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 12-11-08 16:13 , izdham posting:

!!! QUOTE !!!

nampak sangat kerajaan tipu rakyat, dulu janji harga minyak ikut harga global dan kerajaan bagi subsidi 30 sen, sekarang tengok macam-macam alasan bagi.. dah muak dengan BN ni....

mana ada tipu, betul lah tu...

"kerajaan yang perihatin", kalau nak naikkan minyak sampai 78 sen boleh, malam tu juga naik, tak payah fikir banyak-banyak... :sopan:

tapi kalau nak turunkan minyak, kena perihatin sikit, kena fikir lama2... lepas itu sekali turun tak boleh lebih dari 15 sen...

dan sekarang ni pula, depa kata nak kena tetapkan kadar minimum pula kalau minyak turun lagi, ooo... kalau nak naik tak perlu kadar maksimum, 78 sen sekelip mata saja... tapi kalau nak turun kena hati-hati, perihatin betul ye ;-)

wassalam.



awal bulan depan turun lah kembali ke nilai asal...rm 1.92

Bookmark and Share

    


  Member Information For mie05Profil   Hantar PM kepada mie05   Quote dan BalasQuote

kelantanz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34447
Posting: 91

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 21-11-08 08:07


Harga terkini minyak mentah di pasaran dunia (NYMEX) telah turun di bawah USD50 iaitu USD48.63. mengikut article yang saya baca dalam TheSun hari ni, kerajaan mengaku bahawa jika minyak berlegar di sekitar USD60, kerajaan tidak perlu lagi memberi subsidi, ini bermakna kita sebagai rakyat telah membayar cukai bagi pembeliaan minyak pada harga sekarang iaitu RM2.00 seliter.

Kerajaan juga menyatakan bahawa kos keseluruhan bagi minyak yang dijual yang telah diproses ialah harga minyak mentah +kos industri (syarikat minyak) + komisen stesen minyak ialah minyak mentah + 20 sen + 12 sen iaitu sama dengan yang saya khabarkan dahulu iaitu minyak mentah + 32 sen.

So, kalau harga minyak mentah stabil di tahap USD50, harga yang sepatutnya rakyat bayar ialah RM1.45, kalau harga minyak mentah USD60, harga kita patut bayar ialah RM1.68.

Walaupun kemungkinan besar kita tidak dapat menikmati harga tersebut, kita sebagai rakyat perlu peka dengan keadaan semasa.

Bookmark and Share

    


  Member Information For kelantanzProfil   Hantar PM kepada kelantanz   Quote dan BalasQuote

BDK_SEMPOI85
Warga 3 Bintang
Menyertai: 29.11.2007
Ahli No: 31867
Posting: 115
Dari: johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 21-11-08 10:00


harap-harap...trun lagi lah hjung bulan ini..save sikit duit mnyak nak balik raya hj ini... :-D

Bookmark and Share

    


  Member Information For BDK_SEMPOI85Profil   Hantar PM kepada BDK_SEMPOI85   Quote dan BalasQuote

kelantanz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34447
Posting: 91

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 18-12-08 10:23


Nampaknya tiada kesan setelah OPEC mengurangkan pengeluaran sebanyak 2.2 million tong setiap hari, harga minyak di pasaran dunia sekarang berlegar disekitar USD40 apa tong. Jika kita gunakan kadar tukaran mata wang asing USD1=RM3.53, harga minyak di stesen minyak sepatutnya RM1.21 apa liter.

Bookmark and Share

    


  Member Information For kelantanzProfil   Hantar PM kepada kelantanz   Quote dan BalasQuote

ann_1
Warga 4 Bintang
Menyertai: 26.02.2004
Ahli No: 7574
Posting: 304
Dari: utm,johor

Selangor  


posticon Posting pada: 18-12-08 12:00


kalau harga minyak turun lagi pun.....bila masanye harga barangan nak turun???peniaga2 punya harga minyak masih 2.70rm seliter ke?

Bookmark and Share

    


  Member Information For ann_1Profil   Hantar PM kepada ann_1   Pergi ke ann_1's Website   Quote dan BalasQuote

intifada08
Warga 2 Bintang
Menyertai: 26.08.2008
Ahli No: 34648
Posting: 52
Dari: Kedah

armenia  


posticon Posting pada: 18-12-08 12:19


sekurang kurangnya minyak tu turun keparas rm 1.21 so, kurangla perbelanjaan seharian walaupun harga barang masih tinggi.

Bookmark and Share

    


  Member Information For intifada08Profil   Hantar PM kepada intifada08   Quote dan BalasQuote

ann_1
Warga 4 Bintang
Menyertai: 26.02.2004
Ahli No: 7574
Posting: 304
Dari: utm,johor

Selangor  


posticon Posting pada: 18-12-08 14:44


emmm kalau yang berkenderaan terasa lah kurang sikit perbelanjaan kat duit minyak...kalau yang tak berkenderaan????kat mana terasa berkurangnya???...

sebagai pelajar benda ni sangat ketara berbeza dulu dan kini :)

(perbandingan ketika harga minyak yang sama RM1.92 tetapi pada masa yang berbeza--sebelum harga mencecah ke rm2.7 dan setelah dikurangkan semula)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ann_1Profil   Hantar PM kepada ann_1   Pergi ke ann_1's Website   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 18-12-08 14:57


Pagi tadi saya cek harga minyak dunia, kelihatan semakin pelik.

Jika kebiasaannya harga future akan lebih mahal dari harga semasa.
Tetapi sekarang harga future dah lebih murah dari harga spot. Hari ini minyak dipasaran hadapan diniagakan sekitar USD39 manakala spot price sekitar USD42/barrel.

Melihat trend ini, saya jangkakan harga minyak akan terus turun selari dengan lambakan minyak yang ada sekarang. Pastinya kapitalis2 tengah pening, nasib kou lah US...

Apa pun, sebagai orang beriman kita tetap menuntut miyak diurus mengikut hukum Islam, bukan sekadar menurunkan harga.

wuzara
http://jemaah-islam.blogspot.com

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

adzizi
Warga 4 Bintang
Menyertai: 13.10.2006
Ahli No: 26934
Posting: 177

malaysia  


posticon Posting pada: 19-12-08 15:50


Salam ukhwah buat semua,

Saya bukan menyokong mana-mana cuma bagi sedikit pendapat,
Minyak adalah sumber pendapatan kerajaan MAlaysia yang terbesar.Kita selalu mengeluh bila harga minyak naik mendadak tapi bila kerajaan turunkan harga minyak secara slow2 masih ada yang tak puas hati.Kenapa?Sebab kita dilahirkan sebagai masyarakat tidak bersyukur.Bukankah dalam islam dituntut supaya bersyukur..
Macam isu minyak,kerajaan bukan mengaut semua keuntungan tetapi ia adalah sumber pendapatan negara.

Kita lihat tenaga kerja yang tidak membuat pulangan modal seperti Kementerian Pendidikan,(contoh:Sekolah,Universiti dan sebagainya),Kementerian Pertahanan(contoh:Polis,Askar dan sebagainya),dari mana mereka dapat wang untuk membayar gaji pekerja,bukankah itu semua dari kerajaan?adakah kerja seperti polis oraskar or sebagainya mendatangkan pulangan wang kepada kerajaan?

Kita lihat waktu kerajaan bagi rebat kepada rakyat,semua berpusu2 tak kira BN ke Pakatan Pembakang,semua dapat merasa dan masa sekarang harga minyak dah turun pun kerajaan masih memberi rebat?Kenapa isu minyak masih lagi dipertikaikan...

Usah pecahbelahkan umat islam kerana hal yang remeh temeh..

Maaf kerana mengganggu semua


-----------------
Dont Judge A Book By Its Cover


Bookmark and Share

    


  Member Information For adziziProfil   Hantar PM kepada adzizi   Quote dan BalasQuote

panahpena
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.11.2008
Ahli No: 35854
Posting: 160
Dari: Johor Bharu

Johor   avatar


posticon Posting pada: 19-12-08 17:18


Saudara Adzizi memang betul... Ramai antara kita tidak bersyukur. Pendapatan negara dibelanjakan kepada gaji polis tentera dan sebagainya tu pun betul.

Tapi, kalau dikira betul-betul, seimbangkah perbelanjaan daripada pendapatan itu? Perbelanjaan melampau perlu diawasi. Orang melayulah yang paling bersyukur, agaknya. Segelintir sahaja antara mereka yang mendapat manafaat daripada pendapatan negara,mereka tetap sokong kerajaan. Kerajaan bina Putrajaya, KLCC untuk berapa ramai antara kita ni?

Isu minyak naik mendadak sampai 78 sen menyebabkan orang kampung tak dapat sumber makanan lazim mereka dengan cukup, adakah anda perhatikan dan minta orang kampung tu bersyukur. Sampai lah ni harga makanan masih tinggi, patutkan mereka bersyukur?

Dengan tindakan menaikkan harga mendadak sebegitu mengizinkan peniaga yang kebanyakkanya orang Cina menaikkan harga barangan. Rebat cukai jalan tu, bapak saya tak dapat sebab di naik basikal. Berapa peratus orang kampung ada kenderaan? Kalau itu yang nak dibanggakan!

Sekarang harga minyak sudah turun dbawah USD50, Kenapa tidak diturunkan lagi harga minyak dari RM1.90?

Bookmark and Share

    


  Member Information For panahpenaProfil   Hantar PM kepada panahpena   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 19-12-08 21:25


Assalamualaikum
"patutkah kita bersyukur?"
wahhh....:-o tergamam sebentar saya mendengar petikan tulisan ini...apakah kita telah mula merasakan 'panas' dengan sedikit ujian Allah??

"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?"
(Surah al-Ankabut:2)

bukankah semua yang berlaku ini sebenarnya adalah rancangan dan ketetapan yang Allah noktahkan di dalam qada' qadarnya??maka mengapakah kita mengatakan sebegitu wahai panahpena?pada zahirnya anda kelihatan seperti tidak berpuas hati dengan suatu pihak, tapi adakah anda terlupa bahawa itu semua adalah ujian terhadap iman kamu??? :jangan:

"Dan Musa berkata: "Jika kamu dan orang-orang yang ada di muka bumi semuanya mengingkari (nikmat Allah) maka sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji."
( Surah Ibrahim:8 )

bersyukur itu datangnya dari hati yang tulus, menerima setiap ketentuan Allah setelah berusaha dengan hati yang terbuka, meredhai apa jua pemberianNya dalam setiap gerak geri kehidupan..dia meyakini bahawa segalanya datang dari Allah dan tidaklah Allah menjadikan setiap sesuatu itu dengan sia² melainkan bagi orang yang beriman, berfikir dan mengambil pengajaran..

berhati²lah dalam mengeluarkan setiap butir kata dan ayat...

wallahua'lam..



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 20-12-08 08:32


Pada 19-12-08 15:50 , adzizi posting:

!!! QUOTE !!!

Salam ukhwah buat semua,

Saya bukan menyokong mana-mana cuma bagi sedikit pendapat,
Minyak adalah sumber pendapatan kerajaan MAlaysia yang terbesar.Kita selalu mengeluh bila harga minyak naik mendadak tapi bila kerajaan turunkan harga minyak secara slow2 masih ada yang tak puas hati.Kenapa?Sebab kita dilahirkan sebagai masyarakat tidak bersyukur.Bukankah dalam islam dituntut supaya bersyukur..
Macam isu minyak,kerajaan bukan mengaut semua keuntungan tetapi ia adalah sumber pendapatan negara.



Terkadang kita bersyukur pada tempat yang tak sepatutnya bersyukur. Syukur kita atas rezeki dan kurnia Allah sama ada dalan bentuk materi mahupun non materi seperti rasa sihat, ketenangan dsbnya.

Tidak wajar kita bersyukur atas nikmat yang diperoleh dengan jalan haram. Minyak adalah milkiah ammah(hak milik ummat) yang mana kerajaan hanya menjadi pengelola. Hukum pengaturan milkiah ammah tidak sama dengan harta milik negara. Di sini terdapat 2 hukum berbeza.

Kita wajib bersyukur dan menyokong sekiranya pemerintah mengurus dan memerintah mengikut hukum Islam. Sebaliknya jika kita bersyukur pemerintah mengurus minyak mengikut hukum kapitalisme, maknanya kita bersekongkol dengan pemerintah. Wlahal menjadi kewajipan bagi kita untuk memuhasabah pemerintah yang zalim ini.

Oleh itu, pelajari hukum al-amwal fil Islam, insyaAllah kita akan lihat pengelolaan harta Islam sama sekali berbeza dengan ideologi kaptalisme hari ini.

Fikir-fikirkan...

wuzara
http://jemaah-islam.blogspot.com

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

gooku
Warga 4 Bintang
Menyertai: 01.12.2006
Ahli No: 27562
Posting: 269

blank  


posticon Posting pada: 20-12-08 13:38


null


iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii


LONDON - Bukti bahawa kemelesetan ekonomi semakin buruk berlaku semalam apabila harga minyak mentah menjunam lagi.

Harga minyak mentah New York menjunam bawah AS$34 (RM118.03) setong iaitu yang terendah sejak 2004 berikutan kelemahan permintaan bahan komoditi itu di pasaran dunia.

Perdana Menteri Britain, Gordon Brown turut memberi amaran bahawa kegagalan untuk menangani penurunan harga minyak itu bakal menjejaskan ekonomi global bertrilion-trilion dolar.

Beliau yang berucap dalam satu persidangan tenaga di London menyatakan bahawa harga minyak rendah juga akan menjejaskan pengeluar dan pengguna.

"Risiko yang berlaku kini adalah pelaburan dalam sektor minyak dan sumber-sumber lain akan sekali lagi terhenti, bekalan akan diperketatkan hasil permintaan bagi memulihkan kedudukan ekonomi," katanya.

Brown menyatakan harga minyak mentah merupakan cabaran paling besar yang dihadapi oleh masyarakat antarabangsa.

Beliau mendesak supaya peraturan untuk memperbaiki pasaran minyak dilakukan bagi menstabilkan harga di dunia.

Pertubuhan Negara-Negara Pengeksport Minyak (OPEC) berusaha untuk meningkatkan harga minyak dalam minggu ini.

Tindakan yang mahu dilakukan oleh OPEC itu adalah dengan mengurangkan bekalan minyak harian bermula pada 1 Januari depan.

Rusia dan Azerbaijan turut mengumumkan akan mengurangkan ratusan ribu tong sehari di pasaran. - Agensi


-----------------
http://gooku1.fotopages.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For gookuProfil   Hantar PM kepada gooku   Pergi ke gooku's Website   Quote dan BalasQuote

adzizi
Warga 4 Bintang
Menyertai: 13.10.2006
Ahli No: 26934
Posting: 177

malaysia  


posticon Posting pada: 23-12-08 08:06


Tanah juga milik rakyat,tapi kenapa ada owner tanah masing-masing?Jika tidak tahu pasal ekonomi,jangan hanya buat tuduhan melulu.Ini yang dinamakan Bodoh pandai.

Bookmark and Share

    


  Member Information For adziziProfil   Hantar PM kepada adzizi   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 23-12-08 09:40


Penurunan harga minyak yang ketara bukanlah sesuatu idea yang baik. Jika keadaan ini berterusan kat akan mengalami situasi yang lebih parah. Harga yang menjunam begitu teruk boleh membuatkn syarikat2 minyak terkemuka termasuk PETRONAS mengalami kerugian besar. Ini kerana kos exploration,operation,fabrication dan maintenance begitu mahal sekali.

Antara cadangan OPEC ialah menghadkan bekalan minyak ke serata dunia dan mengakibatkan global isu ekonomi dunia semakin parah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

adzizi
Warga 4 Bintang
Menyertai: 13.10.2006
Ahli No: 26934
Posting: 177

malaysia  


posticon Posting pada: 24-12-08 07:52


Betul Cakap Hafeezul,Sebab 2 minyak tidak boleh turun mendadak,ini menyebabkan sumber pendapatan negara terganggau dan ekonomi Malaysia akan jadi meleset..kenapa Malaysia adalah salah sebuah negara yang masih stabil hingga sekarang?????Biar saja pakar ekonomi buat kerja,usah nak memfitnah sesama sendiri

Bookmark and Share

    


  Member Information For adziziProfil   Hantar PM kepada adzizi   Quote dan BalasQuote

azemi
WARGA SETIA
Menyertai: 16.01.2004
Ahli No: 6494
Posting: 681
Dari: K.pilah Somban

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 08:28


Saya nak kongsi pandangan saya..
Kuasa ekonomi dunia US mengawal harga minyak dunia..apabila ekonomi mereka sedang mengalami keruntuhan. mereka juga ingin hal yang sama berlaku kepada negara lain..bukankah US itu simbol kerosakan manusia..dipenuhi dengan segala kejahatan dan kedengkian..jadi melalui kawalan sistem ekonomi mereka, harga minyak dunia mengalami penurunan mendadak sehingga menjejaskan pendapatan negara lain terutamanya negara2 Islam..

Bookmark and Share

    


  Member Information For azemiProfil   Hantar PM kepada azemi   Pergi ke azemi's Website   Quote dan BalasQuote

kelantanz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34447
Posting: 91

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 13-01-09 08:06


Harga terbaru crude oil ialah USD37.65 iaitu di bawah paras USD40, memang ekonomi dunia dijangka lebih teruk pada tahun ini.

Bookmark and Share

    


  Member Information For kelantanzProfil   Hantar PM kepada kelantanz   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.224369 saat. Lajunya....