Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 15-08-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Perbezaan antara orang yang berjaya dengan orang yang gagal terletak pada rohaninya. Apa yang difikir menentukan apa yang akan dicapai.
-- Hamka

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: tonghuan
Hari Ini: 0
Semalam: 1
Jumlah Ahli: 43136

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 56
Ahli: 0
Jumlah: 56




  Yang Masuk Ke Sini
tonghuan: 17 jam, 52 minit yang lalu
khairoo84: 1 hari, 7 jam, 4 minit yang lalu
wyd1014: 3 hari yang lalu
lidah-penghunus: 6 hari yang lalu
muslimiman: 22 hari yang lalu
IbnuKhaldun: 23 hari yang lalu
nur_tinta: 29 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: tragedi sufiah:-(


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» tragedi sufiah:-(

Please Mendaftar To Post


Oleh tragedi sufiah:-(

lukluk_assyifa
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.09.2004
Ahli No: 11204
Posting: 190
Dari: perak kara johor he

Perak  


posticon Posting pada: 31-03-08 23:06


nauzubillah...:O terkejut baca apa yang terjadi pada Suffiah-seorang yang genius sanggup menjual diri...Ya Allah pelihara lah imanku dan ahli keluargaku, jangan lah kau gelincirkan imanku walau sedetik. :bimbang: .. marilah sama-sama berdoa agar dia bertaubat..
.. apa eh cerita adik genius adiputra? dah mula belajar ke kat universiti?( tak ingat u mana)

Bookmark and Share

    


  Member Information For lukluk_assyifaProfil   Hantar PM kepada lukluk_assyifa   Pergi ke lukluk_assyifa's Website   Quote dan BalasQuote

2h471f
Warga 2 Bintang
Menyertai: 28.11.2007
Ahli No: 31854
Posting: 44

Kelantan  


posticon Posting pada: 01-04-08 00:19


ketentuan dan dugaan dari nya dalam pelbagai bentuk marilah kita berdoa agar semua nya kembali seperti sedia kala......amin.

pasal adik adi putra kalau tak silap hari tu kemungkinan dia akan masuk ke unisel kan kalau tak silap lah............... :-D

p/s: semalam adalah kenangan ...........hari ini adalah perjuangan.......esok bukan satu kepastian......oleh itu jagan hidup dalam kenangan .....hidup lah dalam pejuangan .........walaupun esok bukan satu kepastian.........namun perjuangan yang murni insyallah diberkati tuhan.........

Bookmark and Share

    


  Member Information For 2h471fProfil   Hantar PM kepada 2h471f   Quote dan BalasQuote

ewanz
Warga 1 Bintang
Menyertai: 16.05.2007
Ahli No: 29954
Posting: 30
Dari: taiping

malaysia  


posticon Posting pada: 01-04-08 00:41


dunia dunia
sekelip mata boleh berubah
semoga kita dipelihara dari pekara2 yang tak sepatutnya

Bookmark and Share

    


  Member Information For ewanzProfil   Hantar PM kepada ewanz   Quote dan BalasQuote

ABg_IMaM

Menyertai: 10.09.2003
Ahli No: 3444
Posting: 2187
Dari: Seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 01-04-08 01:25


!!! QUOTE !!!

ketentuan dan dugaan dari nya dalam pelbagai bentuk marilah kita berdoa agar semua nya kembali seperti sedia kala......amin.

pasal adik adi putra kalau tak silap hari tu kemungkinan dia akan masuk ke unisel kan kalau tak silap lah...............

p/s: semalam adalah kenangan ...........hari ini adalah perjuangan.......esok bukan satu kepastian......oleh itu jagan hidup dalam kenangan .....hidup lah dalam pejuangan .........walaupun esok bukan satu kepastian.........namun perjuangan yang murni insyallah diberkati tuhan.........


insya-Allah UNISEL di bawah kerajaan negeri Selangor sekarang akan membentuk Adi Putra menjadi genius sebenar. :-) :-) :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ABg_IMaMProfil   Hantar PM kepada ABg_IMaM   Quote dan BalasQuote

qais_amirii
Warga 4 Bintang
Menyertai: 06.02.2004
Ahli No: 7048
Posting: 165
Dari: Republic of Nilai

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 07:23


iman lemah....maka segala larangan² ALlah kita langgari..
walaupun kita berada dimana² membekalkan iman...Insya ALlah kita akan selamat dari larangan² ALlah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For qais_amiriiProfil   Hantar PM kepada qais_amirii   Quote dan BalasQuote

mas_ayu
WARGA SETIA
Menyertai: 30.01.2007
Ahli No: 28444
Posting: 1063
Dari: :pAhaNG DaRuL MaKMuR:

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 07:50


semoga suffiah kembali ke pengkuan keluarga....

Bookmark and Share

    


  Member Information For mas_ayuProfil   Hantar PM kepada mas_ayu   Pergi ke mas_ayu's Website   Quote dan BalasQuote

niesa217
Warga 2 Bintang
Menyertai: 09.01.2008
Ahli No: 32266
Posting: 56
Dari: pahang

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 08:05


sedih bila baca tentang suffiah ini...sebelum ni pernah dilaporkan dia telah tukar agama bila lari ikut lelaki bukan islam... :-(
semoga suffiah dapat hidayah dan kembali ke jalan yang diredai ALLAH....

Bookmark and Share

    


  Member Information For niesa217Profil   Hantar PM kepada niesa217   Quote dan BalasQuote

nurfieza
WARGA SETIA
Menyertai: 19.01.2006
Ahli No: 22039
Posting: 416
Dari: utara...

Selangor  


posticon Posting pada: 01-04-08 09:14


ish2...

berharap sangat ibubapa adiputra menjaga adiputra dengan baik..

sepandai mana pun seseorang tu, kalau tak dapat control nafsu dan hasutan syaitan, dia akan terjerumus juga..

huhu..kasihan kat sufiah
hopefully dia terbuka hati untuk bertaubat..

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurfiezaProfil   Hantar PM kepada nurfieza   Quote dan BalasQuote

Al-Mashoori
WARGA SETIA
Menyertai: 12.07.2006
Ahli No: 25170
Posting: 483
Dari: Bandar Baru Gaza

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 10:10


Sistem pendidikan Malaysia, umpama paksa kereta 'Ferrari' jadi 'Kancil'
Mat Zain Mat Isa
Sat | Jan 19, 08 | 10:15:57 am MYT

Jika tidak kerana sorotan khas oleh sebuah stesen televisyen swasta selama dua malam berturut-turut mengenai kedudukan terkini Adi Putra Abdul Ghani, nescaya tidak ramai yang tahubahawa budak pintar Matematik itu kini sedang menghadapi hari-hari sukar menyesuaikan diri dengan sistem pendidikan negara.

Bahkan, ditolak jiran-jiran dan keluarga terdekat, barangkali semua pihak menyangka Adi Putra kini sudah ditempatkan di kelas khas sebagaimana disaran dan dijanjikan pelbagai pihak sebelum ini.

Tinggalkan sekolah, belajar di rumah

Tidak akan ada yang menyangka betapa budak itu kini terpaksa meninggalkan bangku persekolahan dan memilih kaedah pembelajaran sendiri di rumah.

Sorotan perkembangan terkini Adi Putra disiarkan menerusi slot Buletin Utama TV3 dua malam berturut-turut bermula Rabu (16 Januari). Sebelum itu akhbar-akhbar arus perdana juga ada menyiarkan keadaan beliau sekali dalam beberapa ketika.

Menurut pengakuan dibuat ibu bapanya, Adi Putra tidak lagi meneruskan persekolahan di Sekolah Islam Antarabangsa (IIS), Gombak. Sebelum berpindah ke situ pada April 2006, Adi Putra hanya sempat bersekolah selama tiga bulan di Sekolah Kebangsaan Jalan Matang Buloh, Bagan Serai. Itu pun Adi Putra kerap tidak hadir ke sekolah kerana mendapati pembelajaran di sekolah sangat membosankan.

Kebolehan Adi Putra menarik perhatian banyak pihak apabila beliau mampu menyelesaikan persoalan matematik paling sukar seperti ilmu pengiraan trigonometri, algebra dan pelbagai lagi dalam tempoh singkat. Kepintarannya itu mendapat pengiktirafan pelbagai pihak, termasuk Institut Penyelidikan Matematik Universiti Putra Malaysia (INSPEM).

Hingga kini Adi Putra dikatakan telah menghasilkan lebih 200 formula matematik. Menurut bapanya lagi, sebuah syarikat swasta pernah menawarkan berjuta-juta ringgit untuk membeli formula-formula tersebut.

Di sebalik kemampuan luar biasanya itu, Adi Putra masih perlu menghadiri kelas seperti rakan-rakan sebayanya. Menurut sukatan pelajaran di tahun satu, beliau terpaksa belajar menulis nombor asas dan kemudian mewarnakannya, walau pun di ketika itu dia sudah mampu menyelesaikan masalah matematik sehingga ke angka trilion.

Kebolehan otaknya yang setaraf dengan seorang pakar dalam bidang tersebut seakan 'diperbudakkan' apabila dipaksa kembali ke tahap permulaan. Bapanya pernah meluahkan rasa terkilan itu dua tahun lalu.

Dalam satu kenyataan kepada akhbar pada 21 Januari 2006, Abdul Ghani dipetik berkata, "saya kasihan dengan keadaan Adi sebab dia mempunyai kebolehan yang hebat tetapi terpaksa mengikuti sukatan pelajaran tahun satu."

Bosan

Logiknya, seorang kanak-kanak dengan kebolehan istimewa akan mudah bosan jika Adi Putra dipaksa melakukan kerja yang tidak membantu mengembangkan pemikirannya. Seorang kanak-kanak yang bosan seterusnya akan mendapati dia berada di tempat yang salah.

Keadaan itu akan mendorong Adi Putra melakukan perkara tidak menyenangkan termasuk menimbulkan masalah disiplin. Apabila dilanda kebosanan, Adi Putra akan mengganggu perjalanan kelas dan menjadi beban kepada rakan-rakan sekelas yang lain.

Sebab itu tidak mengejutkan apabila dua tahun lalu sekolahnya di Perak terpaksa mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada Adi Putra. Menurut peraturan dalam sistem pendidikan kita, seseorang yang sering tidak menghadirkan diri ke kelas perlu ada alasan sangat kukuh mengapa beliau tidak boleh dibuang sekolah.

Dakwaan bahawa pembelajaran di sekolah sangat membosankan, setakat ini tidak dapat diterima sebagai alasan untuk itu.

Keluarganya akhirnya memilih untuk memindahkan Adi Putra ke IIS. Bapanya, Abdul Ghani Wahid mengambil keputusan bercuti setahun tanpa gaji daripada majikannya, Tenaga Nasional Berhad (TNB) cawangan Bagan Serai, Perak untuk kepentingan pendidikan anaknya.

Ia bagi memastikan beliau mempunyai masa yang mencukupi untuk memenuhi keperluan anak pintarnya itu bersama dua lagi anaknya bertukar ke IIS.

Kita menyangka keadaan itu akan berubah apabila Adi Putra berpindah ke IIS. Apatah lagi perkembangan kanak-kanak pintar itu akan dipantau oleh kumpulan khas ahli-ahli akademik dan pakar psikologi kanak-kanak yang diketuai oleh Naib Canselor Universiti Teknologi Twintech, Datuk Prof. Dr. Ismail Mohd Salleh.

Apa rasional Idris Jusoh isytihar Adi 'anak angkat'

Kehadirannya ke IIS pula dikatakan mendapat tajaan pelbagai pihak. Antaranya ialah TNB dan kerajaan negeri Terengganu. Menteri Besar Terengganu, Dato' Seri Idris Jusoh, siang-siang lagi mengisytiharkan Adi Putra sebagai ‘anak angkat’ kerajaan negerinya. Ia akan membiayai keseluruhan pendidikan Adi Putra.

Apa rasional Idris begitu beriya membantu seorang pelajar yang bermastautin di Perak, sedangkan ribuan pelajar pintar tetapi miskin di negeri sendiri masih tidak terbela?

Kes penafian bantuan pelajaran kepada pelajar cemerlang Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) 2006, Abdullah Haris Zakaria Dagang oleh Yayasan Terengganu tahun lalu adalah contoh paling diketahui umum.

Bukan berdengki dengan Adi Putra. Soal kerajaan Terengganu nak tolong, tolong lah! Tapi jangan pula di masa sama menafikan hak rakyat negeri sendiri mendapatkan peluang menerima bantuan sepatutnya.

Apatah lagi Perak (negeri tempat Adi Putra bermastautin ketika itu) juga ada negeri dan kerajaannya sendiri. Ia juga diperintah oleh Barisan Nasional. Apa perlunya Terengganu yang mengambilalih tanggungjawab kerajaan Perak membiayai budak itu?

Apa pun hujah kita, kerajaan Terengganu tetap dengan keputusannya membiayai Adi Putra. Ia mengumumkan bantuan RM13,000 setahun bagi kos pengajian Adi Putra di IIS.

Itu tidak menjadi masalah bagi kita. Sebagaimana disebutkan tadi, kita bukan membantah mana-mana pihak nak bantu Adi Putra. Moga-moga IIS dapat menampung keperluan Adi Putra mengembangkan kepintaran luar biasanya itu.

Menagih janji

Rupa-rupanya nasib Adi Putra tidak bertambah baik. Amat mengejut dan mendukacitakan kita apabila mengetahui sekolah berprestij itu juga gagal menyediakan pembelajaran yang sesuai dengan otak budak itu.

Rabu lalu, Adi Putra sendiri dipetik TV3 sebagai berkata, "otak Adi ni ibarat kereta Ferrari. Kalau suruh bawa macam kereta Kancil, rosak lah ia!”.

Perumpamaan itu difahami bagi menjelaskan mengapa beliau memilih untuk tidak meneruskan pengajian secara formal di IIS, sebaliknya memilih kerangka sendiri dibimbing kedua-dua ibu bapanya.

Apa sudah jadi dengan janji-janji pelbagai pihak untuk menyediakan sesuatu yang khusus untuk beliau? Atau apakah masalah sebenar menyebabkan ibu bapa Adi Putra terpaksa memilih cara sendiri mendidik anak pintar mereka itu?

Kenyataan Dr. Ismail turut disiarkan TV3. Ia bagaimana pun tidak menjawab tanda tanya umum mengenai punca permasalahan yang sebenar.

Dr Ismail hanya dipetik berkata, beliau sudah tidak mahu menyentuh apa-apa mengenai Adi Putra. Beliau mendakwa sangat kecewa kerana segala usaha dan pandangan beliau untuk kanak-kanak itu tidak dihargai oleh ibu bapanya.

Aset

Adi Putra adalah ‘aset’ berharga yang berpotensi menyumbang kepada pembangunan dan kemajuan negara sekiranya diberi peluang mengetengahkan kebolehan yang dikurniakan kepadanya. Malangnya, hingga kini kita nampaknya masih terkial-kial mencari kaedah terbaik memanfaatkan kepintarannya itu.

Ironis bukan? Sebuah negara yang kononnya diuar-uarkan sebagai hab pendidikan serantau, tetapi gagal menemui kaedah terbaik mendidik seorang budak pintar dari negara sendiri?

Nampak sangat sistem pendidikan kita tidak bersedia menerima sesuatu yang luar biasa. Kita gagal memberi ruang kepada Adi Putra untuk mengembangkan kebolehannya. Sebaliknya kita hanya mampu memaksa anak-anak mematuhi peraturan pembelajaran dalam sistem sedia ada.

Memang tepat analogi Adi Putra, sistem pendidikan kita telah memaksa “sebuah kereta Ferrari” berjalan macam “kereta Kancil”./wann.

-Maaf terkeluar tajuk sikit tapi inilah kebenarannya. Malaysia tidak mempunyai satu program atau pendekatan yang berkesan untuk menangani kanak-kanak pintar seperti ini. Lihat saja jiran kita, Singapura. Mereka ada program khas untuk kanak-kanak pintar ini. Sebab mereka ini aset penting bagi negara. Kalau Malaysia berterusan dengan dasar yang ada, mungkin satu hari nanti kanak-kanak pintar yang lahir di Malaysia akan dibawa oleh keluarga mereka ke luar negara mencari tempat pengajian yang lebih sesuai.


-----------------
zwani.com myspace graphic comments


Bookmark and Share

    


  Member Information For Al-MashooriProfil   Hantar PM kepada Al-Mashoori   Quote dan BalasQuote

ainul_tapah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 03.04.2007
Ahli No: 29441
Posting: 145
Dari: Nilai_Butterworth

PulauPinang  


posticon Posting pada: 01-04-08 10:38


macam novel Detektif Indigo by Faisal Tehrani.......
semua budak-budak pintar ni ditempatkan satu tempat...depa
akan dilatih dan diasah oleh pakar2 yang ada bakat dan kepintaran yang sama...
dan bakat mereka akan digunakan untuk menjaga keselamatan negara dan menolong dari segi penyiasatan.....syok gila buku tu...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ainul_tapahProfil   Hantar PM kepada ainul_tapah   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 10:46


a'ah lah, teman rasa sistem pendidikan kat malaysia ni macam kancil, teman nak macam evo....
teman pun asyik tak berketerampilan kat sekolah dan u...
ke sebab teman lembab?
teman cuma berketerampilan dalam makmal sains, kimia dan fizik.


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 12:03


Berbalik pada tajuk 'tragedi Sufiah'. Memang sedih dan pilu bila membaca kisah anak keturunan Melayu Malaysia (ibunya dulu senior umi di Sekolah Tun Fatimah Johor Bahru walaupun bapanya berasal dari Pakistan). Harap kedutaan Malaysia di England dapat membantu kerana keluarga sufiah sendiri sedang menghadapi masalah di mana bapanya kini di jel sebab salah laku.

Begitulah pentingnya peranan ibu bapa dalam mendidik anak-anak secara betul sejak dari dalam rahim lagi. Memang satu tragedi kes sufiah ni.

Wallahuta'ala a'lam bissawab

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

Cik_Liyana
Warga 4 Bintang
Menyertai: 04.03.2008
Ahli No: 32802
Posting: 239
Dari: Johor Bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 12:17


berita mengenai sufiah ada saya paste kan di sini..
http://ukhwah.com/viewtopic.php?topic=37258&forum=68

sedih bila baca berita mengenai sufiah..
lagi-lagi mak dia org johor..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Cik_LiyanaProfil   Hantar PM kepada Cik_Liyana   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 12:22


Kembalilah ke pangkal jalan ... Allah Maha Pengampun


Sufiah Yusof - child genius revealed as prostitute
Last Updated: 12:01am BST 01/04/2008



As celebrated child prodigy Sufiah Yusof is revealed to have become a prostitute, her ex-husband talks exclusively to Neil Tweedie of his shock and sadness

The story of the 'prodigy gone wrong' is always a subject for grim and envious fascination - the obsessed parents, the hothousing, the weird childhood undergraduate career, the dysfunctional later life - but the tale of Sufiah Yusof is bizarre even by the standards of the genre.


A far cry: young Sufiah celebrating taking up her place at Oxford with her sister and father
"Genius on the game," announced a Sunday newspaper. "For sad Sufiah the daily equation she has to solve is simply sex equals £130."

Sunday's News of the World went on to relate how Miss Yusof, admitted to Oxford University at the age of 13, had taken to hiring herself out over the internet as a prostitute - or "Asian escort" as she termed it - at the rate of £130 apa hour.

Estranged from her family, she had adopted the working name of Shilpa Lee and set up shop in a backstreet flat in Salford, Manchester.

The article illustrated Sufiah's precipitate fall from grace by juxtaposing covertly-taken photographs of her in the nude with one of her as a young, smiling girl - all innocence and optimism in mortar board and gown.

advertisementThe epose was the final straw for Sufiah's mother, Halimahton, a devout Muslim.

Yesterday, she left the family home in Coventry to arrange her divorce from her husband Farooq. The couple's marriage was already under intolerable strain following his guilty plea last week on charges of indecently assulting two 15-year-old girls while working as a personal tutor.

The Yusof family's humiliation was complete.

"We want nothing to do with my dad," said Sufiah's brother Isaac Abraham, 26, speaking on the doorstep. "He was so abusive to us. That's why Sufiah had to get away."

Ten years before, Farooq Yusof had been lauded as a pioneer in hothousing - the intensive personal tutoring of young children.

The subject of his experiments in education were his five children. Early life for them was a regime of spartan intensity.

The temperature in the family home was always low to ensure their attention, morning prayers were followed by stretching and breathing exercises.

Television, pop music and anything else that might lead to "shallow thinking" was banned. Fresh air, said Yusof, was essential for a fresh mind.

Punching helped as well.

"It depended on whatever mood he was in," said Abraham. "He used to wake us up in the middle of the night by punching our faces. It was awful what he put us through."

Born in Pakistan, and considered a prodigy himself, Farooq basked in the publicity that followed Sufiah's admission to satu Hilda's College, Oxford.

There were inevitable comparisons with Ruth Lawrence and other precocious achievers, but Yusof stressed that his children's achievements were the result of his teaching rather than their brains.

Still, Sufiah was the star, the only one to reach Oxbridge. The problem for Farooq was that she had not only a fine mind but one of her own.

Although younger than her contemporaries, Sufiah took part in the campaign against tuition fees and joined a number of university societies, even attending the odd meeting of the Socialist Workers Party.

While her father was promising "more Sufiahs", as if his daughter was some kind of production-line model, she was growing up.

Eventually, in 2000 she rebelled, running away from Oxford. Two weeks later, she was found in Bournemouth but refused to be reunited with her parents. A bitter email to them followed, describing her childhood as a "living the devils playground".

"I've finally had enough of 15 years of physical and emotional abuse," she wrote, claiming that she had twice tried to kill herself at the age of 11.

Her anguish had been met with the nickname Crybaby Soo-Fi. "Maybe the public will have a different view of you as devoted parents. I'm not Crybaby Soo-Fi any more."

The publicity turned ugly. Farooq, it emerged, had a history of dishonesty. Jailed for three years for mortgage fraud in 1992, he had also served time in borstal.

Sufiah returned to Oxford but her early promise was beginning to dissipate. It was then that she met Jonathan Marshall, a law student.

The two fell in love and married in 2004. Jonathan had already converted to Islam. He was 24 and she was 19. The marriage lasted less than two years.

Speaking yesterday from Saudi Arabia, where he works for a leading firm of City solicitors, Mr Marshall explained: "The reason we split was that I became more observant and Sufiah became less so.

"That took her in the wrong direction, away from the direction in which I wanted to go. The teachings of Islam are fundamental to your everyday life, so when paths diverge in that respect it is a major issue.

"She was confused, really. She didn't know quite what she wanted. She wasn't ready to settle down. Basically, she wanted to be a student.

"She wasn't particularly extrovert. She wasn't a difficult person to live with. We simply had different goals, different ideas of where we wanted to be. There were, to my knowledge, no affairs or anything. I never considered such a thing, simply because of the religious basis of our marriage."

Mr Marshall said there was little contact between Sufiah and her family in her final year at Oxford but some bridges were mended when they attended the couple's Islamic wedding ceremony.

He did not gain the impression during the marriage that Sufiah had been subjected to physical abuse by her father as a child. Psychological abuse was another matter.

Sufiah completed her course but failed to take her final exams, ostensibly because of her health. When Mr Marshall secured a job with one of the 'magic circle' law firms the couple moved to London and then, briefly to Singapore.

It was there that they decided to split. On returning to London, Sufiah was admitted to London University's School of Oriental and African Studies (SOAS) to read economics.

Despite their split in August 2005, Mr Marshall supported her for eight months before taking up a job with his firm in Saudi Arabia. He has remarried and has two children.

"We agreed that I would assist her for a specific time. I felt a moral obligation to help her out while she was still at university. She wanted to concentrate on university and I agreed she should."

Speaking of the weekend's disclosures, he said: "I am completely shocked. It's very sad, actually. It's very shocking that someone can use themself in such a way. I can't fathom why she would do it - especially someone in her situation. Despite the problems with her family she had many advantages which other people don't have.

"It's a particular shock - her coming from a Muslim background. To see pictures of somebody doing that - somebody I knew very closely - it makes me think how did she get to that stage. Quite frankly she knows well enough what she should and should not do.

"My view is that people can blame childhood to a certain extent, but there also comes a point where you have to take responsibility for your own actions.

"She had her advantages: she had someone willing to support her while she was at university. One newspaper told me that it had offered a substantial amount for her story. Personally, I'd rather sell my story than sell myself."

Mr Marshall has no way of contacting his former wife now - except through the mobile number posted on the website on which she advertised her services.

"I really do hope she manages to get her life back together," he said. "She was obviously very able and it's sad that she is not able to use that talent."

Yet, if Sufiah Yusof is to be believed, she has not yet abandoned her academic career - she told the News of the World's undercover reporter that she was studying for a master's degree in economics and had her exams coming up. Even now, she still has something to prove.

OTHER CHILD PRODIGIES - WHERE ARE THEY NOW?

Ruth Lawrence

Graduated aged 13 from satu Hugh's College, Oxford, with a first-class degree in 1985. Now lives with husband and two children - whom she is determined to allow to "develop in a natural way" - in Jerusalem and teaches maths full-time at the Hebrew University.

John Nunn

Went to Oriel College, Oxford, in 1970 aged 15. Got a first in maths at 18, a doctorate at 20 and became a chess Grandmaster three years later. Lives with his wife in Surrey and makes a living writing books about chess.

Adam Dent

Started reading chemistry at satu Hugh's College, Oxford in 1994 aged 14. Left the following year, having been accused and then acquitted of sexual assault on an older pupil. Did an Open University degree and got a job stacking shelves at Iceland. Later went back to Oxford (this time to satu Catherine's) and graduated with a first in chemistry in 2002. Is now an IT consultant.

James Harries

Presented himself on television - most memorably on Terry Wogan's chat show in 1990 when he was 12 - as an entrepreneur and child prodigy with an encyclopaedic knowledge of antiques. Had a sex change operation in 2001. Now called Lauren, she is a counsellor and also teaches drama in Cardiff.

Terence Judd

Made his first appearance as a classical pianist with the London Philharmonic Orchestra aged 12. Won the British Liszt Piano Competition at 18. He committed suicide in 1979 at the age of 22 by throwing himself off Beachy Head.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

syahidatul
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 07.11.2004
Ahli No: 12341
Posting: 3781
Dari: Petaling Jaya

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 12:33


hurm.. terkejut dan kecewa betul rasanya.. mengenai masalah sufiah ni, saya try fikirkan Kenapa daripada seorang yang bijak dan baik (berdisiplin, belajar dan akhirnya lulus untuk masuk oxford), kemudian dalam sekelip mata bertukar menjadi tak bijak dan tak baik (paham2la).

berdasarkan pembacaan saya dalam berita tu, sebenarnya sufiah ni mengalami tekanan perasaan dan fizikal... agaknya, dia dah tak tahan menerima 'kelas' disiplin ayahnya yang terlalu menekankan pembelajaran... ayahnya yang dok ajar dia maths rupanya.. ayah dia pun orang bijak... tapi ayah dia strict sangat dalam mengajar..

kemudian masuk pulak oxford.. yang mungkin pembelajaran agak berat.. dan akhirnya dia mula start2 rasa bosan dengan life begitu.. dan mula tertarik dengan life yang lebih simple dan mudah untuk dapat duit...

actually dia ada berkawan dan berkahwin dengan seorang pelatih lawyer di oxford pada tahun 2004.. tapi bercerai setahun selepas itu. sejak itu baru dia start buat semua ni...

so, melalui pemerhatian saya, semua masalah ni timbul kerana sebab2 berikut:

- tekanan emosi dan fizikal
- bosan
- pengaruh rakan sebaya
- tiada didikan dan kasih sayang family
- tiada didikan agama dari sesiapa
- family kucar kacir..
- perceraian

yang paling mempengaruhi kehidupan dan gangguan emosinya adalah masalah keluarga.. tu yang pasti...

so, hmm.. kasihan betul...

harap ada lah someone yang dapat bimbing dia betul-betul dan dapat mengubahnya kembali ke arah landasan yang benar...


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For syahidatulProfil   Hantar PM kepada syahidatul   Pergi ke syahidatul's Website   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 01-04-08 13:03


السلام
mungkin tertelan pil khayal...Dukacita...Mudah-mudahan Sufiah sedar, kembali ke pangkal Jalan, اسلام
saudara saya sampai meninggal dunia 4 tahun lalu kesan termakan......
Dukacita
PDRM perlu giat menangkap pengedar dadah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

swordofdeen
WARGA SETIA
Menyertai: 11.06.2003
Ahli No: 1307
Posting: 632
Dari: Somewhere on this earth

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 14:01


Pada 01-04-08 13:03 , Saifuddin posting:

!!! QUOTE !!!

السلام
mungkin tertelan pil khayal...Dukacita...Mudah-mudahan Sufiah sedar, kembali ke pangkal Jalan, اسلام
saudara saya sampai meninggal dunia 4 tahun lalu kesan termakan......
Dukacita
PDRM perlu giat menangkap pengedar dadah...


saya sokong...tang PENGEDAR

termasuklah tak kira status pengedar tu siapa...YB ke...orang dalam longakng ke...MENTE..eeh..mentari ke... :d

Bookmark and Share

    


  Member Information For swordofdeenProfil   Hantar PM kepada swordofdeen   Pergi ke swordofdeen's Website   Quote dan BalasQuote

saleha_razalli
Warga Rasmi
Menyertai: 07.09.2007
Ahli No: 30959
Posting: 6
Dari: Terengganu

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 14:16


semoga sufiah dan kita semua diberi hidayah oleh Nya..

Bookmark and Share

    


  Member Information For saleha_razalliProfil   Hantar PM kepada saleha_razalli   Quote dan BalasQuote

lukluk_assyifa
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.09.2004
Ahli No: 11204
Posting: 190
Dari: perak kara johor he

Perak  


posticon Posting pada: 01-04-08 17:49


Seorang Sufiah
Aku tidak boleh tidur. Sangat terganggu.

Entah Kenapa berita terkini tentang Sufiah Farooq Yusof sangat menghantui saya. Ya, Sufiah, dulunya seorang kanak-kanak genius yang melanjutkan pelajarannya ke Oxford pada usia 13 tahun.

Kanak-kanak 'genius' memang wujud di dunia ini. Namun sayang, dalam ramai jenis kanak-kanak ini, sangat jarang kita mendengar yang baik-baik tentang mereka pada saat dewasa. Mungkin 'genius' mereka itu dinisbahkan pada faktor usia dan kemampuan kognitif saat mereka kanak-kanak, dan kemampuan afektif serta psiko-motor, malah spiritual mungkin tidak masuk dalam perhitungan.

Seorang Sufiah, mungkin telah jadi mangsa keadaan. Walaupun seorang berkecenderungan liberal seperti aku percaya kepada individualisme. Aku juga percaya kepada peranan dakwah.

Entah Kenapa...peristiwa seorang Sufiah ini sangat pedih untuk aku terima. Ya, mungkin kerana dia seorang Sufiah...sedangkan ramai lagi mereka yang sepertinya dan aku juga mahu merasa pedih untuk itu.

Sufiah;
Semoga Allah s.w.t. selamatkan engkau;
Jujurnya..aku sangat sedih dengan berita yang baru ku terima;
Dalam kalut pergolakan engkau menghadapi zaman dewasa;
Engkau bukanlah yang aku harap akan tewas;

Sufiah;
Waktu engkau 'dipaksakan' menjadi seorang genius;
Entah apa tafsir umat tentang rahsia Tuhan pada dirimu;
Entah apa pula rasamu tentang cakap-cakap rahsia Tuhan pada dirimu;
Apakah manusia lebih mengerti?

Sufiah;
Semoga kau lekas insaf;
Kerana kasih sayang Allah s.w.t. itu melebihi dari apa yang kita sangkakan;
Kembalilah pada tingkat kemuliaanmu;
Aku akan selalu merindui itu dengan doa untukmu.

0130 - pagi yang menangis,

Amin Ahmad
31 Mac 2008
Bukit Serdang

http://becok.blogspot.com

Bookmark and Share

    


  Member Information For lukluk_assyifaProfil   Hantar PM kepada lukluk_assyifa   Pergi ke lukluk_assyifa's Website   Quote dan BalasQuote

alexander
WARGA SETIA
Menyertai: 24.12.2004
Ahli No: 13282
Posting: 747
Dari: Bumi ALLAH

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 17:54


:-) Assalamualaikum


     Sememangnya semua sedih dengan apa yang terjadi pada Sufiah...apa yang lebih mengejutkan...status agama yang dimilikinya selepas berkahwin dengan Jonathan Marshall dan menukar nama kepada Shilpa Lee.....

Apa yang saya nak sentuh...ibu bapa janganlah terlalu mengharapkan dan menekankan anak2 mereka menjadi terbaik dalam sesuatu perkara namun `lupa` untuk menerapkan didikan agama yang sempurna....bagi mereka kasih sayang yang secukupnya...dan ingatlah...mereka juga manusia yang punya hati dan perasaan...bukannya robot yang boleh diprogramkan sesuka hati.....

Moga Sufiah kembali ke pangkal jalan...doakan beliau..moga Sufiah kembali menjadi Sufiah(maksud Sufiah adalah suci.bersih.lembut)


-----------------
Mengharap Cinta Sejati,Mendamba Kasih ILAHI......


Bookmark and Share

    


  Member Information For alexanderProfil   Hantar PM kepada alexander   Pergi ke alexander's Website   Quote dan BalasQuote

simpLe_sHida

Menyertai: 13.10.2003
Ahli No: 4313
Posting: 2504
Dari: greenland....

egypt   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 17:56


!!! QUOTE !!!

so, melalui pemerhatian saya, semua masalah ni timbul kerana sebab2 berikut:

- tekanan emosi dan fizikal
- bosan
- pengaruh rakan sebaya
- tiada didikan dan kasih sayang family
- tiada didikan agama dari sesiapa
- family kucar kacir..
- perceraian


yap.. sokong..
tapi.. kak nak adjust turutan dik tu..
kurang didikan agama
bagi ana.. ni yang paling dominan..
walau ke mana jua kita berada..
walau di mana jua kita berpijak di bumi yang nyata ni..
bekalan IMAN.AMAL.TAqwa ni penting..

tanpa IMan.Amal... umpama pokok yang tak disiram
lalu.. layu.. dah terkuyu layu....huhuhu..

moga diberikan kesempatan pada adik kita ni..
kembali ke jalan yang lurus.. aminnn.
moga dibuka pintu hidayah NUr utknya...
amin.... barakallah.. ;-) :-D


-----------------

::prAy hArd+wOrk sMarT::
bAraKalLahu Lakum..


Bookmark and Share

    


  Member Information For simpLe_sHidaProfil   Hantar PM kepada simpLe_sHida   Pergi ke simpLe_sHida's Website   Quote dan BalasQuote

mohamad

Menyertai: 04.09.2006
Ahli No: 26180
Posting: 3282
Dari: Pasir Gudang Johor

yemen   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 18:00


Sayangnya....

semoga sufiah kembali kepangkal jalan....

dugaan dan cabaran hidup yang amat sukar....hanya boleh dipandu dengan Iman yang teguh....


*minta jauh dari semua ini...diri..keluarga...dan juga seluruh kaum muslimin dan muslimat.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For mohamadProfil   Hantar PM kepada mohamad   Pergi ke mohamad's Website   Quote dan BalasQuote

wedelia
Warga 3 Bintang
Menyertai: 05.09.2005
Ahli No: 18715
Posting: 84

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 18:04


moga sufiah kembali ke pangkal jalan.sesungguhnya Allah menerima taubat hambaNya..

Bookmark and Share

    


  Member Information For wedeliaProfil   Hantar PM kepada wedelia   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 19:20


hmm,kita tengok lagi apa perkembangan dia.tak tahula kalau dia terus jadi macam tu,mak ayah dia akan dipersoal di hari kemudian.

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

nurkamar
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 35
Posting: 1798

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 19:41


semoga dia diberi petunjuk oleh ALLAH....insya allah dia akan jadi lebih baik.. insya allah. aminn

*** sedih ssgt tengok gambar dia kat surat kabo UK yang kawan hantar...

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurkamarProfil   Hantar PM kepada nurkamar   Pergi ke nurkamar's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 19:50


hmm,itu antara dia dengan DIA.dia pilih jalan tu dan dia akan dipersoalkan nanti di hari kemudian.

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

nurkamar
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 35
Posting: 1798

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 20:03


maaf..
jika begitulah pendiriannya...

maka sekiranya satu hari nanti rashdin terjatuh di depan mata akak.. maka tidak perlula akak mahupun sesiapa untuk mengambil peduli hal mu...

sebab itu urusan antara dirimu sendiri...

wallahua'lam...

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurkamarProfil   Hantar PM kepada nurkamar   Pergi ke nurkamar's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 20:30


Pada 01-04-08 20:03 , nurkamar posting:

!!! QUOTE !!!

maaf..
jika begitulah pendiriannya...

maka sekiranya satu hari nanti rashdin terjatuh di depan mata akak.. maka tidak perlula akak mahupun sesiapa untuk mengambil peduli hal mu...

sebab itu urusan antara dirimu sendiri...

wallahua'lam...



saya dah biasa susah.hmm,saya bila tengok mata dia di akhbar pun saya rasa saya dapat baca apa yang bermain difikiran dia.hmm,di sana saya tahu kalau kita jatuh ke apa ke mereka takkan tolong.semua buat hal sendiri.


p/s--->pernah duduk di UK.memang mereka punya budaya macam tu.jatuh pun tak tolong pun.yang tolong pun warga2 emas.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

ilahnurani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 25.12.2005
Ahli No: 21425
Posting: 164
Dari: Kuantan,Pahang Darul Makmur

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 21:37


ishk...ishk...tak sangka betul...
moga sufiah kembali ke pangkal jalan...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ilahnuraniProfil   Hantar PM kepada ilahnurani   Quote dan BalasQuote

ABg_IMaM

Menyertai: 10.09.2003
Ahli No: 3444
Posting: 2187
Dari: Seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 01-04-08 21:45


semoga Allah megembalikan sufiah ke arah din-Nya...amin....

Bookmark and Share

    


  Member Information For ABg_IMaMProfil   Hantar PM kepada ABg_IMaM   Quote dan BalasQuote

syeikh
Warga 3 Bintang
Menyertai: 25.07.2005
Ahli No: 17559
Posting: 115
Dari: terengganu darul iman

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 01-04-08 22:04


Salam...sayang, satu lagi episod kehidupan yang mencemarkan nama Islam dan Malaysia. sama-samalah kita doakan dia diberi petunjuk dan menjadi muslimah sejati yang memelihara maruahnya sebagai wanita dan seorang muslim...

Bookmark and Share

    


  Member Information For syeikhProfil   Hantar PM kepada syeikh   Quote dan BalasQuote

nauz
Warga 2 Bintang
Menyertai: 17.10.2006
Ahli No: 27003
Posting: 61

blank   avatar


posticon Posting pada: 02-04-08 00:36


Ni apa yang ana dengar dr seorang ustaz.....
dikatakan suffiah yang pandai itu diambik oleh kerajaan barat....
untuk mereka kaji bagaimana otak dia begitu cerdik..
tak tahu bagaimana caranya mungkin tengok tindak tanduk dia....dan sebagainya...dan apabila mereka dah nampak suffiah ni dah tak ada guna bagi mereka ataupun mereka tak dapat apa-apa daaripada Suffiah ni,maka mereka akan melepaskan Suffiah ni begitu sahaja..dan sekarang ni dengar cerita bapanya pula dipenjarakan...betul ke?
Kalau betul, mereka sedang menekan bapa Suffiah ni dalam penjara supaya mereka dapat formula macam mana anakdia jadi pandai...
Barat ni kalau tahu ada budak-budak pandai semua dia ambil dan buat kajian macam mana nak jadikkan rakyat mereka ni pun pandai2..
hm....adi putra kena hati-hati ni....

so sekarang kerajaan jepun ke china entah saya tak ingat...mereka berusaha menyorokkan saintis2 mereka...

tu yang barat dapat buat nuklear agaknya......

wallahua'lam....

sekadar apa yang ana dengar....tak ada bukti kukuh..
tapi ustz tu seorang yang berilmu....dan tak mungkin dia mereke2 cerita...
dia pun kata dia ada member2 yang kerja sebagai perisik... :roll:

Bookmark and Share

    


  Member Information For nauzProfil   Hantar PM kepada nauz   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 02-04-08 08:34


Pada 01-04-08 22:04 , syeikh posting:

!!! QUOTE !!!

Salam...sayang, satu lagi episod kehidupan yang mencemarkan nama Islam dan Malaysia. sama-samalah kita doakan dia diberi petunjuk dan menjadi muslimah sejati yang memelihara maruahnya sebagai wanita dan seorang muslim...



betul tu.tapi dia bukan lagi rakyat sini.ibu dia saja rakyat sini.dia lahir dan membesar disana.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

nuhan
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.01.2004
Ahli No: 6399
Posting: 214
Dari: bangi

Perak  


posticon Posting pada: 02-04-08 08:53


salam..tu lah manusia..kita ni walaupun dianugerahkan kelebihan, pasti ada jugak kelemahan..memang kita tak sempurna..tapi insyaAllah, kalau amal ibadah sejajar, kita boleh jadi manusia yang baik, walaupun tak perfect..wallahualam :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For nuhanProfil   Hantar PM kepada nuhan   Quote dan BalasQuote

alwalid
WARGA SETIA
Menyertai: 19.12.2004
Ahli No: 13142
Posting: 1229
Dari: seri iskandar

Perak   avatar


posticon Posting pada: 02-04-08 11:23


Pada 02-04-08 00:36 , nauz posting:

!!! QUOTE !!!

Ni apa yang ana dengar dr seorang ustaz.....
dikatakan suffiah yang pandai itu diambik oleh kerajaan barat....
untuk mereka kaji bagaimana otak dia begitu cerdik..
tak tahu bagaimana caranya mungkin tengok tindak tanduk dia....dan sebagainya...dan apabila mereka dah nampak suffiah ni dah tak ada guna bagi mereka ataupun mereka tak dapat apa-apa daaripada Suffiah ni,maka mereka akan melepaskan Suffiah ni begitu sahaja..dan sekarang ni dengar cerita bapanya pula dipenjarakan...betul ke?
Kalau betul, mereka sedang menekan bapa Suffiah ni dalam penjara supaya mereka dapat formula macam mana anakdia jadi pandai...
Barat ni kalau tahu ada budak-budak pandai semua dia ambil dan buat kajian macam mana nak jadikkan rakyat mereka ni pun pandai2..
hm....adi putra kena hati-hati ni....

so sekarang kerajaan jepun ke china entah saya tak ingat...mereka berusaha menyorokkan saintis2 mereka...

tu yang barat dapat buat nuklear agaknya......

wallahua'lam....

sekadar apa yang ana dengar....tak ada bukti kukuh..
tapi ustz tu seorang yang berilmu....dan tak mungkin dia mereke2 cerita...
dia pun kata dia ada member2 yang kerja sebagai perisik... :roll:


huhu takut dengar teori ni tapi tiada benda macam ni mustahil, lagipun semakin ramai golongan yang genius datang dari Umat Islam, jadi orang kafir nak tau macam mana nak 'hasil' generasi yang genius dan menewaskan umat Islam....

erm.... barat dapat nuklear melalui Albert Einstein, yang kerajaan Jerman masa tu buang sebab belainan ideologi.... tak sekepala lah senang cerita....

moga-moga sufian akan kembali kepada keluarganya yang sebenar, Islam dengan aman dan sejahtera.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For alwalidProfil   Hantar PM kepada alwalid   Pergi ke alwalid's Website   Quote dan BalasQuote

mohdnurhakimin
WARGA SETIA
Menyertai: 28.03.2005
Ahli No: 15370
Posting: 984
Dari: toulouse

france  


posticon Posting pada: 02-04-08 12:45


Mungkin inilah yang kita sebut sebagai Kancil yang menggunakan enjin Ferrari.
Walaupun enjin berkuasa 500hp, tapi chassis, brek, suspensi, dll masih standard.

Mungkin boleh bergerak laju, tapi sangat bahaya dan tidak stabil di selekoh!

Walaupun otak genius, Sufiah ketika diterima masuk ke Oxford hanya berumur 13 tahun.
Budak 13 tahun untuk memasuki alam mahasiswa yang biasanya berumur 20an bukan perkara yang mudah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For mohdnurhakiminProfil   Hantar PM kepada mohdnurhakimin   Quote dan BalasQuote

carrotsusu
Warga 3 Bintang
Menyertai: 17.03.2008
Ahli No: 32924
Posting: 134
Dari: klate...

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 02-04-08 13:04


kesiannya kat sufiah~~~ :-( :-( :-( :-(
tak dapat nak bayang, perempuan secerdik 2,tapi dah tersasar dr 1 sudut...
may be dia genius dr sudut ilmu pengetahuan lain,tapi dr sudut agama,dia masih lemah...moga Allah kembalikan dia ke pangkal jalan.... :bunga: :bunga: :bunga:
sama-sama lah kita doakan dia...usah dibenci dirinya, tapi bencilah perbuatan dia...
:-) :-)


-----------------
Senyum secantik ciptaan Allah dalam dirimu...senyum ye. because of your smile you make life more beautiful..^___^ .

Bookmark and Share

    


  Member Information For carrotsusuProfil   Hantar PM kepada carrotsusu   Quote dan BalasQuote

Penama
Deleted User


posticon Posting pada: 02-04-08 16:27


Pada 02-04-08 08:34 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!




betul tu.tapi dia bukan lagi rakyat sini.ibu dia saja rakyat sini.dia lahir dan membesar disana.



erm...sorry tapi tak sesuai lah macam tu.. ketika dia glamour atas kegeniusannya... kita terhegeh2 mengaku dia malaysian...dan beria-ia bagi biasiswa... walhal empunya badan ...nak bercakap melayu pun bunyi lain macam...

sekarang bila jadi macam ni... terus kita tak pedulikan ..siap nak kata tak ada kena mengena dengan kita....waktu ini lah kita, saudara seagama dia kena lebih caring... lebih giat bagi sokongan moral supaya dia kembali bertaubat...

wallahualam..



Bookmark and Share

    


  Quote dan BalasQuote

qibtiyah
WARGA SETIA
Menyertai: 10.07.2005
Ahli No: 17187
Posting: 721
Dari: qaryah_qish

seychelles   avatar


posticon Posting pada: 02-04-08 18:44


----------------------------------------------------------------------------
Ni apa yang ana dengar dr seorang ustaz.....
dikatakan suffiah yang pandai itu diambik oleh kerajaan barat....
untuk mereka kaji bagaimana otak dia begitu cerdik..
tak tahu bagaimana caranya mungkin tengok tindak tanduk dia....dan sebagainya...dan apabila mereka dah nampak suffiah ni dah tak ada guna bagi mereka ataupun mereka tak dapat apa-apa daaripada Suffiah ni,maka mereka akan melepaskan Suffiah ni begitu sahaja..dan sekarang ni dengar cerita bapanya pula dipenjarakan...betul ke?
Kalau betul, mereka sedang menekan bapa Suffiah ni dalam penjara supaya mereka dapat formula macam mana anakdia jadi pandai...
Barat ni kalau tahu ada budak-budak pandai semua dia ambil dan buat kajian macam mana nak jadikkan rakyat mereka ni pun pandai2..
hm....adi putra kena hati-hati ni....

--------------------------------------------------------------------------

hmm...baru nak tanya

Bookmark and Share

    


  Member Information For qibtiyahProfil   Hantar PM kepada qibtiyah   Quote dan BalasQuote

ctnurbebo
WARGA SETIA
Menyertai: 12.03.2007
Ahli No: 29142
Posting: 880
Dari: seremban

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 02-04-08 20:59


sedih sesangat bila dengar cerita tentang Sufiah ini....kelebihan yang dianugerahkannya tidak digunakan sepenuhnya ke arah yang boleh membentuk diri dan kehidupannya lebih cemerlang...tidak dinafikan kemungkinan tekanan fizikal dan mental yang dihadapi olehnya merupakan sebab utama dia tidak dapat mengawal emosi dan tingkahlaku dalam kehidupannya...moga-moga usaha badan agama negara kita untuk membantu Sufiah kembali kearah jalan yang benar tercapai...kita tidak tahu mengapa dan bagaimana ini semua boleh berlaku terhadap diri Sufiah,tapi sebagai umat Islam kita semua patut mendoakan kebaikan dan semoga ditunjukkan jalan yang lurus kembali kepada Sufiah...Allah akan menduga umatnya yang dikasihi...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ctnurbeboProfil   Hantar PM kepada ctnurbebo   Quote dan BalasQuote

nisa_iman
Warga 4 Bintang
Menyertai: 13.01.2008
Ahli No: 32305
Posting: 341
Dari: sintok..>>..bangi

Perak   avatar


posticon Posting pada: 02-04-08 21:20


sedih sangat bila mengenangkan kisah sufiah ni..
mari kita sama-sama berdoa saudara sesama islam kita ni kembali ke pangkal jalan..
semoga Allah bukakan hatinya untuk kembali kepada sufiah yang asal..

bantulah saudara islam kita ni walaupun hanya sekadar berdoa..
doa sahabat2lah yang tulus dan ikhlas..insyaAllah dapat merubah sufiah

semoga Allah perkenankan doa kita..ameen

---Ya Allah, jauhilah daku dari segala kemaksiatan----

Bookmark and Share

    


  Member Information For nisa_imanProfil   Hantar PM kepada nisa_iman   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 03-04-08 05:42


Kisah sufiah sememangnya satu tragedi yang tidak terfikir oleh kita akan berlaku sebegitu. Dan spekulasi mengatakan beliau jadi bahan ujian dan kajian tu wallahuta'ala a'lam bissawab. Cuma penting bagi kita untuk menjadikan kisah ni sebagai satu iktibar. Allah kurniakan akal untuk digunakan mengagungkan-Nya dengan menjadi seorang Islam yang sami'na waata'na. Buat yang wajib dan tinggalkan yang haram. Untuk tahu mana satu wajib dan mana satu haram carilah ilmu sehingga ke penghujung nyawa.

Wallahuta'ala a'lam bissawab

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

zainuha
Warga 3 Bintang
Menyertai: 31.08.2005
Ahli No: 18587
Posting: 72
Dari: Kajang

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 03-04-08 08:44


Sedih dengar cerita budak pintar Sufiah Yusuf menjual tubuh untuk menyara hidup di kota London. Harap-harap ada orang yang bawa balik Sufiah itu ke pangkal jalan. Kito tak boleh salahkan dia bulat-bulat. Selami masalah dia. Dan kita tahu orang tuanya ada masalah. Sama-samalah kita doakan supaya Sufiah kembali kepangkal jalan. Banayak lagi cara cari rezeki. Dengan kebolehan yang ada, saya yakin Sufiah akan berjaya dalam hidup tanpa menjual tubuh. InsyaAllah.

Katanya budok tu kerajaan kita ado bui biasiswa untuk dio ngaji kat oxford...

p/s: khairy jamaluddin tok jupo anda budok ini masa kat oxford

Kisah selanjut boleh dilihat disini http://maxmap.wordpress.com/2008/03/31/sufiah-yusof-math-prodigy-now-a-130-hooker-claim/

Bookmark and Share

    


  Member Information For zainuhaProfil   Hantar PM kepada zainuha   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 03-04-08 23:45


Pada 02-04-08 16:27 , eniliana posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 02-04-08 08:34 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!




betul tu.tapi dia bukan lagi rakyat sini.ibu dia saja rakyat sini.dia lahir dan membesar disana.



erm...sorry tapi tak sesuai lah macam tu.. ketika dia glamour atas kegeniusannya... kita terhegeh2 mengaku dia malaysian...dan beria-ia bagi biasiswa... walhal empunya badan ...nak bercakap melayu pun bunyi lain macam...

sekarang bila jadi macam ni... terus kita tak pedulikan ..siap nak kata tak ada kena mengena dengan kita....waktu ini lah kita, saudara seagama dia kena lebih caring... lebih giat bagi sokongan moral supaya dia kembali bertaubat...

wallahualam..





maksud saya macam ni,di UK ada pertubuhan islam dan mereka lebih dekat dengan dia.kita doakan supaya pertubuhan islam disana menolong dia kerana mereka lebih tahu tentang keadaan disana.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 04-04-08 11:00


kisah benar , kawan saya sekarang ni usia 24 tahun, asal nya adalah pelajar cemerlang PMR 7A, bila masa nak ambil SPM...tertelan pil khayal..SPM gred 3...sekarang kira OK sebab dapat kerja dengan SPM gred 3 tersebut...anda nak salahkan Sufiah 100% tak boleh jua... dosa memang sendiri tanggung, cuma nan ada baca , jika seorang Insan buat maksiat kesan di sihir, hilang ingatan, maka dosa nya ditanggung penu=yihir yang memang ahli neraka...
the Iktibar... Jabatan Agama Islam better tangkap bomoh sihir yang menyesatkan ummat...
PDRM better tangkap pengedar dadah, pil khayal

jangan pula jadi hal seperti kisah dalam drama Seputih... Sebersih kasih ...lakonan Shahriza , Rash Muhammad... Fahrin...yang mana dalam hal itu Kasih lakonan Eja dianiayai mak mertua yang meletakkan dadah dalam
beg.

mudah-mudahan kita terhindar dari fitnah dunia...

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

muhamad_azrul86
WARGA SETIA
Menyertai: 02.08.2006
Ahli No: 25571
Posting: 611
Dari: KoTa TiNggi BaNDaR Ada SejaRaH

Johor   avatar


posticon Posting pada: 08-04-08 22:34


JAGALAH DAN PERBAHARUILAH IMAN KITA WALAU DIMANA SAJA KITA BERADA.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For muhamad_azrul86Profil   Hantar PM kepada muhamad_azrul86   Pergi ke muhamad_azrul86's Website   Quote dan BalasQuote

muhamad_azrul86
WARGA SETIA
Menyertai: 02.08.2006
Ahli No: 25571
Posting: 611
Dari: KoTa TiNggi BaNDaR Ada SejaRaH

Johor   avatar


posticon Posting pada: 08-04-08 22:36


MEMANG SEDIH BILA SESEORANG YANG ADA AKAL FIKIRAN TETAPI TIDAK DI SERTAKAN DENGAN ILMU AGAMA..

Bookmark and Share

    


  Member Information For muhamad_azrul86Profil   Hantar PM kepada muhamad_azrul86   Pergi ke muhamad_azrul86's Website   Quote dan BalasQuote

khatulistiwa
Warga 2 Bintang
Menyertai: 29.06.2006
Ahli No: 25016
Posting: 54

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 11-04-08 12:01


Saya berpendapat peranan Ibubapa adalah penting bagi membentuk anak2nya pada masa depan.Sabda Rasulullah SAW yang mafhumnya:

“Setiap anak yang dilahirkan adalah suci. Maka yang menjadikan mereka Yahudi dan Nasrani adalah kedua ibubapanya.” ( H. At-Thabrani dan Al-Baihaqi)

Selain dari itu peranan ibubapa perlu juga memastikan agar tidak bergaul dengan orang2 yang rosak akhlak dan tidak mempunyai budi pekerti yang baik. Bergaullah dengan orang-orang yang shalih kerana nabi telah bersabda yang mafhumnya lebih kurang :

“Manusia akan menjadi pak turut rakannya. Maka hendaklah kamu memerhatikan siapa yang hendak dibuat rakan.” ( H. At-Tirmidzi) "

Sementara dalam masa lapang pula penuhilah dengan melibatkan diri dalam pelbagai program yang berfaedah seperti majlis2 ilmu, kemasyarakatan, ziarah, bersukan dan sebagainya. Dengan demikian bukan setakat kita akan terhindar dari perkara-perkara yang terlarang atau dimurkaiNya, bahkan kita juga akan dapat meningkatkan ilmu, mengeratkan hubungan silaturrahim, memperolehi kesihatan mental/fizikal dan sebagainya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For khatulistiwaProfil   Hantar PM kepada khatulistiwa   Quote dan BalasQuote

marsyalaila
Warga 4 Bintang
Menyertai: 26.10.2004
Ahli No: 12102
Posting: 278
Dari: terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 11-04-08 12:26


salam mungkin dia Allah kurniakan akal fikiran yang cerdik..tapi kalau akal tak dipandu dengan iman, di tambah dengan persekitaran yang merosakkan, di tambah lagi dengan ibu bapa yang tak mendidik dengan didikan Islam.. maka, tak mustahil tragedi seperti ini boleh berlaku..

Bookmark and Share

    


  Member Information For marsyalailaProfil   Hantar PM kepada marsyalaila   Quote dan BalasQuote

sabrina_umaira85
Warga Rasmi
Menyertai: 10.04.2008
Ahli No: 33168
Posting: 10
Dari: KB-selangor

Kelantan  


posticon Posting pada: 11-04-08 12:57


salam..semoga ALLAH membuka pintu hatinya..supaya kembali ke pangkal jalan..AMIN

Bookmark and Share

    


  Member Information For sabrina_umaira85Profil   Hantar PM kepada sabrina_umaira85   Quote dan BalasQuote

LinCikedot
WARGA SETIA
Menyertai: 03.09.2006
Ahli No: 26163
Posting: 811
Dari: Atap Rumbia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 11-04-08 13:38


kanak-kanak yang ada potensi diri yang lebih advance berbanding rakan sebayanya yang lain atau boleh diertikan sebagai genius ni wajar dibentuk dan dijaga dengan baik supaya potensi yang ada pada diri mereka dapat dikembangkan dengan baik dan berkesan. adalah penting kalau potensi tersebut seiring dengan didikan agama supaya ia dapat menjadi bekalan dan benteng seseorang individu itu apabila berhadapan dengan sesuatu ujian Allah.


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For LinCikedotProfil   Hantar PM kepada LinCikedot   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 11-04-08 14:26


Kisah pembalasan di Akhirat adalah perisai diri dari melakukan dosa...
Jadikan iktibar bagi kita di Negara ini akan kisah Sufiah yang asalnya cemerlang.

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

Ninja85
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.10.2007
Ahli No: 31536
Posting: 218
Dari: kelantan

Kelantan  


posticon Posting pada: 11-04-08 17:15


assalamualaikum.
semoga kisah sufiah menjadi iktbar kepada rakyat malaysia.
jadi sma2 lah kita doakan agar sufiah kembali ke pangkal jalan.amin

Bookmark and Share

    


  Member Information For Ninja85Profil   Hantar PM kepada Ninja85   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 11-04-08 18:30


hmm,rasanya kita biarkan dia dengan cara dia.dia sendiri cakap yang dia suka dengan hidup baru dia dan dengan sombong menolak bantuan kita kerana dia dilindungi oleh mahkamah england sebabnya dia dah berjaya dapat perintah mahkamah england yang melarang sesiapa pun menghampiri dia dari jarak 300 meter.lagipun perbuatan kita ni pun dah terang-terang mencampuri urusan dalaman negara orang.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

khatulistiwa
Warga 2 Bintang
Menyertai: 29.06.2006
Ahli No: 25016
Posting: 54

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 11-04-08 18:41


Pada 11-04-08 18:30 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

hmm,rasanya kita biarkan dia dengan cara dia.dia sendiri cakap yang dia suka dengan hidup baru dia dan dengan sombong menolak bantuan kita kerana dia dilindungi oleh mahkamah england sebabnya dia dah berjaya dapat perintah mahkamah england yang melarang sesiapa pun menghampiri dia dari jarak 300 meter.lagipun perbuatan kita ni pun dah terang-terang mencampuri urusan dalaman negara orang.



Apa pun hidayah itu milik Allah. kalau kita dah berusaha untuk menyelamatnya telah di tolak mentah2 maka kita serahkanlah kepada Allah. Kita sebagai saudara seIslam teruskanlah berusaha dan berdoa untuknya. mudah-mudahan satu masa nanti Allah akan beri hidayah.

“Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Alloh memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya, dan Alloh lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk.” (Al Qashash: 56)

Bookmark and Share

    


  Member Information For khatulistiwaProfil   Hantar PM kepada khatulistiwa   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 11-04-08 19:18


Pada 11-04-08 18:41 , khatulistiwa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 11-04-08 18:30 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

hmm,rasanya kita biarkan dia dengan cara dia.dia sendiri cakap yang dia suka dengan hidup baru dia dan dengan sombong menolak bantuan kita kerana dia dilindungi oleh mahkamah england sebabnya dia dah berjaya dapat perintah mahkamah england yang melarang sesiapa pun menghampiri dia dari jarak 300 meter.lagipun perbuatan kita ni pun dah terang-terang mencampuri urusan dalaman negara orang.



Apa pun hidayah itu milik Allah. kalau kita dah berusaha untuk menyelamatnya telah di tolak mentah2 maka kita serahkanlah kepada Allah. Kita sebagai saudara seIslam teruskanlah berusaha dan berdoa untuknya. mudah-mudahan satu masa nanti Allah akan beri hidayah.

“Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Alloh memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya, dan Alloh lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk.” (Al Qashash: 56)





betul tu.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

sya_ryn
WARGA SETIA
Menyertai: 25.09.2004
Ahli No: 11387
Posting: 3187
Dari: Tanjung Malim Perak

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 11-04-08 20:47


kadang-kadang ilmu terlebih sangat kadang-kadang menjadikan kita alpa.bila ilmu kurang,mjadikan kita tak tahu apa-apa pula.apa pun ilmu yang banyak,manfaatkanlah sepenuhnya,ilmu yang kurang...teruslah menuntut ilmu dan mngambil manfaat dariNya....

Bookmark and Share

    


  Member Information For sya_rynProfil   Hantar PM kepada sya_ryn   Quote dan BalasQuote

muslimin23
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 678
Posting: 3083
Dari: ~senawang ~ dublin ~ kl~

iran   avatar


posticon Posting pada: 11-04-08 21:26


sementara ada masa untuk bertaubat baiklah bertaubat...

sekadar berkongsi pendapat...tregidi sufiah ni seakan-akan belum membuka mata semua golongan yang di malaysia ini ramai lagi anak gadis yang melacur diri atas kesempitah hidup...

p/s: teringat kata dr masyitah yang orang perempuan boleh melacur diri bila kesempitan hidup...so bagaimana dengan kes sufiah...seumpama meludah ke langit..wallahuallam..

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimin23Profil   Hantar PM kepada muslimin23   Pergi ke muslimin23's Website   Quote dan BalasQuote

nurkamar
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 35
Posting: 1798

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 11-04-08 21:33


pada yang sudi, moh lah sesama bagi support pada keluarga, terutama ibu sufiah

http://hyusof.com/

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurkamarProfil   Hantar PM kepada nurkamar   Pergi ke nurkamar's Website   Quote dan BalasQuote

nawzah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.12.2006
Ahli No: 27687
Posting: 219
Dari: BUMI ALLAH S.W.T.

jordan  


posticon Posting pada: 12-04-08 07:45


Apabila tiada keadilan dalam menuntut ilmu.. Itulah hasilnya.. Diri hanya dipenuhi dengan pengisian ilmu dunia.. ilmu akhirat tidak diendahkn... Kesannya... Nauzubillahiminzalik..

Semoga Allah mengembalikan hidayah keimanan kepada Sufiah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For nawzahProfil   Hantar PM kepada nawzah   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 12-04-08 11:12


Pada 11-04-08 20:47 , sya_ryn posting:

!!! QUOTE !!!

kadang-kadang ilmu terlebih sangat kadang-kadang menjadikan kita alpa.bila ilmu kurang,mjadikan kita tak tahu apa-apa pula.apa pun ilmu yang banyak,manfaatkanlah sepenuhnya,ilmu yang kurang...teruslah menuntut ilmu dan mngambil manfaat dariNya....



Moga ilmu yang banyak menjadikan kita tunduk menginsafi diri..
dan memanfaatkan untuk diri, keluarga dan agama, Insya-ALLAH.

Moga dengan ilmu yang sedikit tapi diberkati.. dan moga-moga ALLAH kikis sifat takbur dan riak.. penyakit hati, insya-ALLAH.



HambaNYA yang jahil,
-- Muddathsir


-----------------
.: Allahumma Sollia'l a Saiyyidina Muhammad :. "Ya ALLAH kurniakanlah kejayaan, kegemilangan, kecemerlangan & kebangkitan teguh Islam dalam rahmatMu"


Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

Muddathsir787
WARGA SETIA
Menyertai: 20.10.2007
Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 12-04-08 11:15


!!! QUOTE !!!

.. apa eh cerita adik genius adiputra? dah mula belajar ke kat universiti?( tak ingat u mana)



Hmm, adiputra dalam proses masuk unisel.

Sekarang belajar di sekolah (tak ingat), dan ambil program tahfiz..

Alhamdulillah.

Alhamdulillah, adiputra dapat ipta tempatan pun bagus juga..

Senang dipantau dan dibimbing keluarga..


Moga ALLAH merahmati beliau sekeluarga. Ameen.

-- Muddathsir


-----------------
.: Allahumma Sollia'l a Saiyyidina Muhammad :. "Ya ALLAH kurniakanlah kejayaan, kegemilangan, kecemerlangan & kebangkitan teguh Islam dalam rahmatMu"


Bookmark and Share

    


  Member Information For Muddathsir787Profil   Hantar PM kepada Muddathsir787   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 12-04-08 12:59


hmm,satu persoalan.Kenapa ibunya tak adukan terus kepada pertubuhan islam di sana tapi terus kepada kita?.lagipun sufiah tu bukan melayu malaysia tetapi melayu England jadi dia tertakluk dibawah undang-undang England dan kita ni secara tak langsung mencampuri urusan dalaman UK.sedangkan kita dan family dia pun tak dapat hampiri dia kerana dia dilindungi oleh mahkamah England yang melarang sesiapa pun termasuk family menghampiri dia.jadi kita tak dapat berbuat apa-apa kerana dia bangga dengan cara dia sekarang jadi itu urusan dan kita tak perlu jadi busy body


lagi satu,kempen ni diketuai oleh dr mashitah sedangkan dia pernah keluarkan fatwa diharuskan menjadi pelacur Kenapa pula dia mengetuai kempen ini?saya berpendapat ia cuma kempen nak cari publisiti saja dan mengaut keuntungan.

Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

lukluk_assyifa
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.09.2004
Ahli No: 11204
Posting: 190
Dari: perak kara johor he

Perak  


posticon Posting pada: 12-04-08 13:23


pandangan saya.. selamatkan dahulu maruah gadis2 yang ****** kat malaysia ni.. ada baca luahan pembaca kat utusan yang terkilan rayuan beliau untuk selamatkan seorang gadis bermasalah tak dihiraukan.. untuk kes sebegini yang berlaku di luar negara sama-sama lah berdoa agar sufiah kembali kepada agama...
...janganlah jadi seperti pepatah..

kera di hutan disusukan, anak di rumah dibiar mati kelaparan... :-(

marilah berdoa dikuatkan iman & diperteguhkan akidah..

p/s: hope masa depan adik adiputra cerah..lama tak dengar cerita dia :roll:

Bookmark and Share

    


  Member Information For lukluk_assyifaProfil   Hantar PM kepada lukluk_assyifa   Pergi ke lukluk_assyifa's Website   Quote dan BalasQuote

broshahir
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22775
Posting: 3376
Dari: Nibong Tebal

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 12-04-08 13:37


terkejut dan sedih dengan sufiah..
alangkah ruginya seorang yang diberi Allah kelebihan genius tapi menjadi sebegitu rupa..
walaubagaimana pun, Allah tak pernah menzalimi sesiapa melainkan orang itu yang menzalimi diri mereka sendiri...
pintu taubat sentiasa terbuka...
semoga sufiah sempat bertaubat sebelum terlambat..

Bookmark and Share

    


  Member Information For broshahirProfil   Hantar PM kepada broshahir   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 12-04-08 13:55


Pada 12-04-08 13:23 , lukluk_assyifa posting:

!!! QUOTE !!!

pandangan saya.. selamatkan dahulu maruah gadis2 yang ****** kat malaysia ni.. ada baca luahan pembaca kat utusan yang terkilan rayuan beliau untuk selamatkan seorang gadis bermasalah tak dihiraukan.. untuk kes sebegini yang berlaku di luar negara sama-sama lah berdoa agar sufiah kembali kepada agama...
...janganlah jadi seperti pepatah..

kera di hutan disusukan, anak di rumah dibiar mati kelaparan... :-(

marilah berdoa dikuatkan iman & diperteguhkan akidah..

p/s: hope masa depan adik adiputra cerah..lama tak dengar cerita dia :roll:




betul tu


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

AqluSalim
Warga 3 Bintang
Menyertai: 21.04.2008
Ahli No: 33294
Posting: 114

blank   avatar


posticon Posting pada: 25-04-08 10:10


mengapa Sufiah tolak bantuan negara kita...mungkin kah dia pening...soalnya mengapa dia jadi demikian...seorang Insan bertukar tabiat bukan dengan cepat...kecuali hal pil khayal...

Insan bila aqal sudah hilang...khayal...maka fikirkan apa akan terjadi...sebab tu Islam larang minum arak sebab arak menghilangkan aqal yang sihat...

Bookmark and Share

    


  Member Information For AqluSalimProfil   Hantar PM kepada AqluSalim   Quote dan BalasQuote

Amrizal
WARGA SETIA
Menyertai: 20.04.2004
Ahli No: 8529
Posting: 854
Dari: Bumi Allah nan Indah

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 25-04-08 10:50


Mungkin sebab maruah Malaysia sebab tu Malaysia beria-ia nak tolong.. kalau betul-betul tak suka Kenapa kat KL melambak saja pelacur.. Kalau malam2 tu nampak saja bersepah Mak Nyah kat KL...

Itu tak hendak ambil perhatian pulak... pelik-pelik..

Bookmark and Share

    


  Member Information For AmrizalProfil   Hantar PM kepada Amrizal   Pergi ke Amrizal's Website   Quote dan BalasQuote

nor_2118
Warga 2 Bintang
Menyertai: 25.01.2006
Ahli No: 22238
Posting: 66
Dari: seberang perai

Pahang  


posticon Posting pada: 25-04-08 12:35


::salam::



ak pun tak tau nak cakap bagaimana..
kecian, sedih,, marah?

senang cakap, tapi ak rasa sufiah tu...mula-mula dia keliru agaknya..
ye muda2 lagi dah dok kat perantauan..
maybe islam nya fondation xckup kuat agaknya..
dan in da same time dia tak boleh nak fikir either dat thing is legal or not to her to b exact, to her religion...ISLAM.

Bookmark and Share

    


  Member Information For nor_2118Profil   Hantar PM kepada nor_2118   Quote dan BalasQuote

nor_2118
Warga 2 Bintang
Menyertai: 25.01.2006
Ahli No: 22238
Posting: 66
Dari: seberang perai

Pahang  


posticon Posting pada: 25-04-08 12:38


:::hehe::

ke ak salah cakap..

tu jus ak nya pendapat...
tapi agak-agak xbtol tegur ...

::tapi::

kalau keadaan sekarang, bukan setakat nak pergi overseas saja kena ada foundation islam yang teguh..
alah dok Malaysia pun, hari ni macam dok kat tengah-tengah negara kafir..
maksiat banyak sangat..
huhu...

tapi pelik , kata negara Islam..

tapi......................

Bookmark and Share

    


  Member Information For nor_2118Profil   Hantar PM kepada nor_2118   Quote dan BalasQuote

cahayakuiman
WARGA SETIA
Menyertai: 07.03.2006
Ahli No: 23268
Posting: 832

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-04-08 13:00


ana pun turut sedih. bukan setakat diri sufiah, kkdang diri kita jua tak lepas dari godaan syaitan, hanya iman dan taqwa membuatkan kita sedar dan ingin kembali kpngkal jalan.

berbalik pada cerita sufiah, bagi ana...ilmu dan kepintaran itu adalah anugerah Allah......
walalu setinggi mana pun ia, ILMU AGAMA, IMAN itu ada yang trtinggi dar segala ilmu yang dia perlu pelajari.MENGTAUHIDKAN ALLAH itulah paling pentig sebagai bekal untuk kita menghayati ilmu..jika kita telah tersasar..ilmu agama itulah yang akan mmbawa kita kembali kpadaNya..

Sufiah.... ini adalah kata-kata dari ana untuk sufiah..

jika sufiah [email protected] takka nmmbacanya langsung..cukuplah ada lisan2 manusia lain membcanya untuk dijadikan pedoman.

sufiah....
hakikatnya Allah menduga mu dengan ilmumu,
hakikatnya Allah mendugamu dengan keluargamu..
hakikatnya Allah mendugamu dengan suamimu..
hakikatnya Allah mendugamu dengan nafsumu...
milik siapakah itu semua?
adakah datang dr mu atau ada yang melatkkan dalam dirimu?

sufiah.....
hakikatnya dirimu sedar itu nafsumu..
hakikatnya dirimu sedar itu adalah dosamu..
hakikatnya dirimu ingin kembali kepada fitrahmu....
hakikatnya dirimu tak sanggup hadapi itu semua..
hakikatnya dirimu malu akan dirimu sendiri..

sufiah...
pulanglah..
sufiah...
dirimu mennti untuk kembali kpada fitrah insan..
dirimu itu menangis untuk kembali kepada Allah...
dirimu sudah tak sanggup menghadapainya lagi..

sufiah..
pulanglah..
pintu taubat masih terbuka...
marilah..
sebelum nafasmu terhenti..
sebelum sesalmu terbit...

doa dan harapan pasti akanada..
amin.

Bookmark and Share

    


  Member Information For cahayakuimanProfil   Hantar PM kepada cahayakuiman   Pergi ke cahayakuiman's Website   Quote dan BalasQuote

AqluSalim
Warga 3 Bintang
Menyertai: 21.04.2008
Ahli No: 33294
Posting: 114

blank   avatar


posticon Posting pada: 25-04-08 13:26


Baiknya cahayakuiman...jika belum kahwin...rasanya dah nikah..ingin ku petik buat surirumah...jika dah nikah maaf ye...
Hakikat yang cahayakuiman tulis adalah yang jarang dipelajari di sekolah...

Hakikatnya pandangan kita, pendengaran kita.hidup kita, ilmu kita, kuat kita, berkalam kita...adalah milik Allah
Kehendak kita sewajibnya mengikut kehendak allah yakni mengikut Syariat Islam,

Mudah-mudahan Sufiah Taubat nasuha...hanya taubat nasuha sahaja yang dapat menyelamatkan sufiah dari azab neraka...sesungguhnya Rahmat Allah mendahului azabnya...sebab itu ramai Insan di Muka BUMI masuk Islam...Membangun bersama Islam...


apa khabar anak cahayakuiman...ana di transfer ke hutan pedalaman negeri...maka beruzlah ana InsyaAllah melihat pohon hijau, udara segar...ante selalu hantar email kepada ana...wajah ante ana lihat...BERSIH...

bahagia suami ante..sekiranya dah bersuami...ana dah lama tak terima email ante..
ante ni memang best bila bicara bab Tauhid...hakikat hidup Insan...memang menyelami jiwa Insan...Tahniah...Asif...

Bookmark and Share

    


  Member Information For AqluSalimProfil   Hantar PM kepada AqluSalim   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 25-04-08 14:37


Pada 25-04-08 10:10 , AqluSalim posting:

!!! QUOTE !!!

mengapa Sufiah tolak bantuan negara kita...mungkin kah dia pening...soalnya mengapa dia jadi demikian...seorang Insan bertukar tabiat bukan dengan cepat...kecuali hal pil khayal...

Insan bila aqal sudah hilang...khayal...maka fikirkan apa akan terjadi...sebab tu Islam larang minum arak sebab arak menghilangkan aqal yang sihat...




dia bukan rakyat kita walaupun dia melayu tapi memegang sepenuhnya kerakyatan UK

hmm,satu persoalan.Kenapa ibunya tak adukan terus kepada pertubuhan islam di sana tapi terus kepada kita?.lagipun sufiah tu bukan melayu malaysia tetapi melayu England jadi dia tertakluk dibawah undang-undang England dan kita ni secara tak langsung mencampuri urusan dalaman UK.sedangkan kita dan family dia pun tak dapat hampiri dia kerana dia dilindungi oleh mahkamah England yang melarang sesiapa pun termasuk family menghampiri dia.jadi kita tak dapat berbuat apa-apa kerana dia bangga dengan cara dia sekarang jadi itu urusan dan kita tak perlu jadi busy body.


lagi satu,kempen ni diketuai oleh dr mashitah sedangkan dia pernah keluarkan fatwa diharuskan menjadi pelacur Kenapa pula dia mengetuai kempen ini?


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

cahayakuiman
WARGA SETIA
Menyertai: 07.03.2006
Ahli No: 23268
Posting: 832

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-04-08 17:15


Pada 25-04-08 13:26 , AqluSalim posting:

!!! QUOTE !!!

Baiknya cahayakuiman...jika belum kahwin...rasanya dah nikah..ingin ku petik buat surirumah...jika dah nikah maaf ye...
Hakikat yang cahayakuiman tulis adalah yang jarang dipelajari di sekolah...

Hakikatnya pandangan kita, pendengaran kita.hidup kita, ilmu kita, kuat kita, berkalam kita...adalah milik Allah
Kehendak kita sewajibnya mengikut kehendak allah yakni mengikut Syariat Islam,

Mudah-mudahan Sufiah Taubat nasuha...hanya taubat nasuha sahaja yang dapat menyelamatkan sufiah dari azab neraka...sesungguhnya Rahmat Allah mendahului azabnya...sebab itu ramai Insan di Muka BUMI masuk Islam...Membangun bersama Islam...


apa khabar anak cahayakuiman...ana di transfer ke hutan pedalaman negeri...maka beruzlah ana InsyaAllah melihat pohon hijau, udara segar...ante selalu hantar email kepada ana...wajah ante ana lihat...BERSIH...

bahagia suami ante..sekiranya dah bersuami...ana dah lama tak terima email ante..
ante ni memang best bila bicara bab Tauhid...hakikat hidup Insan...memang menyelami jiwa Insan...Tahniah...Asif...






sukran...segala pujian bagi Allah.

enta, ana belum nikah lagi belum sampai jodoh...amin...

doakan ana...moga jika tiada di dunia cukuplah bertemu di syurga..
amin ya rabb..


-----------------
kehidupan adalah sebuah perjalanan menuju sebuah kematian...yang hakiki lagi abadi.UJIan akan datang dan pergi sebagai tanda bukti keimanan.


Bookmark and Share

    


  Member Information For cahayakuimanProfil   Hantar PM kepada cahayakuiman   Pergi ke cahayakuiman's Website   Quote dan BalasQuote

ardani
WARGA SETIA
Menyertai: 24.06.2008
Ahli No: 33778
Posting: 451
Dari: queensland lake

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 23-01-09 17:26


dulu di zaman kemahsyurannya, saya cukup kagum dengan kepintarannya, bangga dengan IQ anak malaysia..tapi apa yang berlaku sekarang amat menyedihkan..begitu juga dengan anak genius yang boleh mmbaca se awal usia 4 tahun, dengarnya sekarang dia adalah bekas penagih yang menyara hidup dengan menebar roti canai..

apa cerita dengan sufiah sekarang ni?
PISANG yang sungguh-sungguh; nak bawa dia ke pangkal jalan pun dah tak dengar khabar..entah-entah dah tinggal tandannya saja :-P

harapnya kepada adik adiputra, semoga Allah melindungi dan menjauhkannya dari perkara2 sebegini, insyaAllah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ardaniProfil   Hantar PM kepada ardani   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.213644 saat. Lajunya....