Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 13-04-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Kecantikan tidak terletak pada wajah seseorang tapi pada mata yang memandang
-- Kata Bijaksana

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 61
Ahli: 0
Jumlah: 61




  Yang Masuk Ke Sini
muslimin23: 19 hari yang lalu
ronniefinancehome: 30 hari yang lalu
MTMKi: 41 hari yang lalu
usop79: 42 hari yang lalu


Pengetahuan Am
Topik: bba,qardhul hasan & lain konsep


Carian Forum

Moderator: Administrator, syemarly
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Pengetahuan Am
    »» bba,qardhul hasan & lain konsep

Please Mendaftar To Post


Oleh bba,qardhul hasan & lain konsep

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 22-03-08 16:08


assalamualaikum wbt,

saya nak mengajak sahabat-sahabat berbincang konsep yang dilaksanakan dalam 'islamic banking' yang dilaksanakan sekarang. mungkin ramai yang bersetuju dengan islamic banking tersebut tetapi ramai juga yang tak nampak kebathilan konsep2 tersebut. saya dalam proses menyiapkan artikel tentang bye' bithaman ajil (BBA) ini. tak terlalu cepat pasal sibuk dengan urusan lain.


dalam topik lain, ibnu-musa ada tulis

bagus kalau hang berani bawa isu ni, dulu si 3hunter yang claim al-bay` bithaman ajil & al-ijarah thumma al-bay` tu tak syar`i, ada unsur riba dan bla bla bla, cuba terangkan kat mana yang ribanya kat sini.

saya rasa topik ini penting kerana ramai yang memerlukan pembiyaan kewangan tetapi hanya mampu bertaklid kbuta kepada pandangan ulama dalam hal ini. saya dapati ada juga ustaz2 di sini seperti ibnu musa, anak pejuang... jadi saya jemput kita adakan perbicangan di topik ini. moga-moga kita dan sahabat2 lain juga boleh menganalisa nas2 yang dibawa dan mendapat pencerahan.


Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

sirat82
WARGA SETIA
Menyertai: 17.04.2006
Ahli No: 24251
Posting: 869
Dari: Puncak Jalil

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 23-03-08 23:53


Boleh rujuk dekat www.zaharuddin.net.
Banyak Info dan masalah semasa TELAH dibincangkan di situ.

Bookmark and Share

    


  Member Information For sirat82Profil   Hantar PM kepada sirat82   Quote dan BalasQuote

NisaAdDeen
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.02.2008
Ahli No: 32631
Posting: 92
Dari: ulu kinta,perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 24-03-08 01:49


ana ambil kos bba, pengkhususan muamalat..sekarang sem akhir, ambil seminar muamalat...memng dalam kuliah kami didedahkan tentng perbezaan sistem perbankan konvesional dan islam..Malaysia meruapakn sebuah negara sahaja yang mengamalkan kedua2 sistem ini....dari segi konsepnya, memng tealh diberitahu oleh perbankan Islam, tapi adakah perlaksanaannya mengikut konsep2 itu..apa yang sering dibincngkan dalam kuliah, sememngnya perlaksanaannya tidak seratu2....contoh ana ambil Bank Islam sebab ana buat assignmnt bank ni....dah mula campur aduk sistem selepas mengalami kerugian dan melakukan penjenamaan semula...

Bookmark and Share

    


  Member Information For NisaAdDeenProfil   Hantar PM kepada NisaAdDeen   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 24-03-08 12:17


al bye'u= jual beli
thaman= beransur-ansur
ajil=bayaran bertangguh...
kira konsep sewa beli, bayar beransur serta bertangguh...
cuma still ada lebihan bayaran yang terpaksa ditanggung peminjam, still not 100 % Islam...

maybe better than pinjam dari along...

kalau MARA, hanya 2.5 % lebihan yang perlu dibayar,
PPRT tiada langsung bayaran lebihan cuma maksima hanya boleh pinjam RM5000, itu jika PPRT masih beroperasi, PPRT,Amanah Ikhtiar hanya untuk fakir miskin yang nak buat projek...

Amanah Ikhtiar pinjam RM5000, bayaran kembali RM5000 secara ansur, mingguan...kira 100 % Islam nak bantu fakir miskin...,

kira konsep al bye'ul bithaman ajil boleh di implementation untuk golongan sederhana, still menindas serta zalim jika di apply kepada fakir miskin... persoalan, masih ramai lagi kah fakir m iskin di negara kita...sedangkan negara kita subur serta banyak hasil bumi...,

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

ghazi
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2007
Ahli No: 30809
Posting: 1549
Dari: Klang

blank   avatar


posticon Posting pada: 25-03-08 16:34


Ada sesiapa boleh berikan huraian lebih lanjut tentang qardhul hasan dan baiu thaman ajil? Kemudian harap dapat jelaskan dari segi syarak. Bagi pihak yang mengatakan ia syarie, harap dapat hadirkan hujah dan dalil berkaitan. Yang kata ia tak syarie pun harap dapat hadirkan dalil dan hujahnya...

Setakat ni kehidupan saya tak memerlukan saya menggunakan kedua-duanya. Tapi mungkin masa depan saya terpaksa berdepan dengannya... Jadi harap dapat berikan penjelasan supaya saya dapat mengambil tindakan sepatutnya kelak...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ghaziProfil   Hantar PM kepada ghazi   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 25-03-08 16:43


tunjukkan saja kat mana yang tak syar`i nya, kalau pandai tuduh tapi bukti tak ada buat apa...

jangan jadi macam seorang tu, kata dalam BBA dan al-ijarah thumma al-bay` ada unsur2 riba, bila orang tanya tang mana yang ribanya, tak bagitau pula, sebaliknya kalau nak tau kena pergi jumpa dia kat UKM :sopan:

ada ka patut... 8-)


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

ghazi
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2007
Ahli No: 30809
Posting: 1549
Dari: Klang

blank   avatar


posticon Posting pada: 25-03-08 16:47


ibnu_musa tak mahu share ke? cerita lah sikit... Kalau benda baik apa salahnye nak kongsikan...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ghaziProfil   Hantar PM kepada ghazi   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 25-03-08 16:57


saya pernah buka satu topik pasal ni, tapi dah kena lock sebab topik tu dipenuhi dengan kata-kata kesat, bukti langsung tak nampak, macam yang saya kata, kalau nak tau kami disuruh pergi ke ukm :sopan:

tak ada apa nak dishare, bukan saya yang mendakwa benda ni haram, yang mendakwa tu yang kena buktikan dakwaannya. saya bukan pakar dalam islamic banking pun, tapi saya pernah belajar pasal ni tapi tak secara detail, ia ada disentuh oleh ulama' pun, contohnya dalam dalam kitab fiqh mu`amalat mu`asirah, mereka kata boleh, dan para ustaz/ah saya pun setuju ia dibenarkan.

ghazi budak um, silalah jumpa ustazah shamsiah, dia pakar dalam bidang muamalat semasa.

pointnya, kalau ada orang nak tuduh transaksi2 ni tak syar`i, silalah tunjukkan bukti, kalau tiada bukti baik berdiam diri, harap-harap anda tak sampai ke tahap mengharamkan apa yang halal.

kalau nak kata ada unsur2 riba dalam tu, silalah tunjuk kat mana ribanya, dalam kategori mana, jangan bab riba pun tak khatam lepas itu nak tuduh macam-macam.

silalah buktikan dulu, kalau tiada bukti dok diam lebih baik daripada berhujah dengan penuh kejahilan.

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

sirat82
WARGA SETIA
Menyertai: 17.04.2006
Ahli No: 24251
Posting: 869
Dari: Puncak Jalil

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 25-03-08 17:06


Pada 25-03-08 16:34 , ghazi posting:

!!! QUOTE !!!

Ada sesiapa boleh berikan huraian lebih lanjut tentang qardhul hasan dan baiu thaman ajil? Kemudian harap dapat jelaskan dari segi syarak. Bagi pihak yang mengatakan ia syarie, harap dapat hadirkan hujah dan dalil berkaitan. Yang kata ia tak syarie pun harap dapat hadirkan dalil dan hujahnya...

Setakat ni kehidupan saya tak memerlukan saya menggunakan kedua-duanya. Tapi mungkin masa depan saya terpaksa berdepan dengannya... Jadi harap dapat berikan penjelasan supaya saya dapat mengambil tindakan sepatutnya kelak...


Boleh rujuk dekat www.zaharuddin.net.
Banyak Info dan masalah semasa TELAH dibincangkan di situ.
Search saja. Kompem jumpa

Bookmark and Share

    


  Member Information For sirat82Profil   Hantar PM kepada sirat82   Quote dan BalasQuote

ghazi
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2007
Ahli No: 30809
Posting: 1549
Dari: Klang

blank   avatar


posticon Posting pada: 25-03-08 17:14


ok, thanks ibnu_musa & sirat82...

Ustazah Shamsiah? ok insya Allah lusa saya ada urusan di PPUM, boleh singgah APIUM sekejap.

Tapi nak tahu juga pandangan yang dipegang oleh wuzaraa. Tak boleh rujuk kepada satu pendapat saja,kan?

Sebelum pergi lebih jauh, sekadar nak maklumkan saya memang tak tahu sangat tentang ekonomi ni. Jadi harap kurangkan jargon ekonomi. Kalau nak guna pun, harap dapat terangkan maksud dia sekali...

Thanks.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ghaziProfil   Hantar PM kepada ghazi   Quote dan BalasQuote

al-walid-04
Warga 3 Bintang
Menyertai: 04.10.2004
Ahli No: 11616
Posting: 135
Dari: kedah

Kelantan  


posticon Posting pada: 25-03-08 17:16


dalam kes ni saya sebenarnya xlah berapa arif sangat... cuma saya pun dalam pengkhususan perbankn islam.. apa yang dapat saya buat kesimpulan bahawa negara timur tengah menganggap malaysia yang menjalankan sistem kewangan islam semata-mata hanya untuk mengaut keuntungan sahaja& atas sebab itu kebanyakkan negara arab yang melabur di malaysia kemudiannya menggunakan duit keuntungan tersebut untuk kemashlahatan masyarakatnya.. hal ni jelas dengan pnggunaan konsep bay al-einah dimalaysia yang nyata digunakan secara meluas di malaysia ygmana mendapat tentangan di negara arab.

berkenaan konsep BBA yang asalnya iaitu jualan secara tertangguh... kalaulah kita mengkaji semula tentang konsep ini "the sale of goods on deferred payment basis at an agreed selling price, which includes a profit margin agreed by both parties" (bnm) jika dilihat takrif dalam bnm ni, kita ketahui bahawa jualan ini haruslah datangnya dari penjual sendiri dan ianya hendaklah menjual kepada pembeli secara tertngguh... berbeza dengan bank di malaysia kini, contohnya jika seseorng itu hendak beli rumah, dia kena pergi kepada bank, maka bank akan beli rumah tersebut daripada pemaju...kmdian bank yang menjual kepada pembeli secara tertangguh...hal ini menampakkan ia menyalahi takrif asal konsep BBA... jadi conth tersebut menampakkan ianya menyerupai konsep bye' al-einah.. dimana bank mencari sesuatu brngan untuk memberi pinjaman kepada pembeli tersebut...

jadi konsep BBA di malaysia ini masih belum sempurna lagi bagi saya....

sistem kwangan yang dianjurkan islam ni adalah untuk membantu manusia bukan sahaja untuk menyusahkan manusia...

Bookmark and Share

    


  Member Information For al-walid-04Profil   Hantar PM kepada al-walid-04   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 25-03-08 17:17


sirat, masalahnya di sini, mereka tak terima pandangan ustaz. zaharuddin tu, malah pandangan ulama' muta'akhkhir yang membolehkannya.

sekarang ni, kita dicop sebagai "bertaklid kbuta kepada pandangan ulama dalam hal ini"...

kita tengok dulu apa yang mereka boleh bawa, jangan lepas dicop bertaklid buta dengan ulama' kita disuruh pula bertaklid dengan mereka ni :lol:

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

ghazi
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2007
Ahli No: 30809
Posting: 1549
Dari: Klang

blank   avatar


posticon Posting pada: 25-03-08 17:25


ibnu_musa, harap fokus kepada topik perbincangan...

al-walid 04, maknanya kat Malaysia ni BBA tidak dilaksanakan, sebaliknya yang dilaksanakan ialah bay al-einah?

Bay al-einah tu sah ke dari sisi syarak? Maksud saya peranan bank menjadi 'orang tengah'. Jadi barang (misalnya kereta) tu milik siapa sebenarnya? Milik bank ke milik pembeli? Bukan ke dah timbul kekeliruan dari segi akadnya tu...
Mohon perjelaskan...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ghaziProfil   Hantar PM kepada ghazi   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 25-03-08 17:31


ghazi, apa salahnya kata-kata saya? lari dari tajuk ke? :-?

saya tak tuju kat anda, jangan risau, saya petik kata-kata pemula posting saja, sebagai respons kepada saranan sirat supaya refer zaharuddin.net, itu saja.

saya tengah tunggu hujah/nas dari pihak yang mengharamkannya, tak apa saya boleh berikan masa.

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

al-walid-04
Warga 3 Bintang
Menyertai: 04.10.2004
Ahli No: 11616
Posting: 135
Dari: kedah

Kelantan  


posticon Posting pada: 25-03-08 17:57


Pada 25-03-08 17:25 , ghazi posting:

!!! QUOTE !!!

ibnu_musa, harap fokus kepada topik perbincangan...

al-walid 04, maknanya kat Malaysia ni BBA tidak dilaksanakan, sebaliknya yang dilaksanakan ialah bay al-einah?

Bay al-einah tu sah ke dari sisi syarak? Maksud saya peranan bank menjadi 'orang tengah'. Jadi barang (misalnya kereta) tu milik siapa sebenarnya? Milik bank ke milik pembeli? Bukan ke dah timbul kekeliruan dari segi akadnya tu...
Mohon perjelaskan...


bukan macam tu, ghazi.. BBA di malaysia masih menjalankan BBA tetapi secara tidak 100% BBA yang dianjurkan oleh islam.. konsep BBA bukan lah benda baru di dalam kwgn islam...ia telah lama wujud... bay al-inah ulama timur tengah tidak mengiktiraf kwujudannya kerana ia menhampiri kepada riba...umpama kontrak atas angin(atau kontrak tipu tuhan)sebab brgnya tidak ada...cuma BBA dimalaysia menerapkan sedikit unsur bay al-einah tu.. peranan bank menjadi org tengah tu salah sebab kita mencari bank.. seharusnya bank yang mencari pembeli...bila bank yang membeli dulu maka milik bank, kmdia apabila kita bayar habis maka milik kita..."Bukan ke dah timbul kekeliruan dari segi akadnya tu"...yang ni saya tak faham soalan awak.. mohon perjelaskan...dan maaf andai saya masih belum menjwb seperti dikehendaki sdara...

Bookmark and Share

    


  Member Information For al-walid-04Profil   Hantar PM kepada al-walid-04   Quote dan BalasQuote

ghazi
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2007
Ahli No: 30809
Posting: 1549
Dari: Klang

blank   avatar


posticon Posting pada: 25-03-08 18:05


1. Maknanya, di Malaysia ni dah mencampur-adukkan BBA dengan bay al-inah tu lah ye? Dalam erti kata lain, BBA di Malaysia (secara spesifik, bukan di tempat lain) mempunyai unsur riba seperti yang ada dalam bay al-inah. Betul ke?

2. Yang saya maksudkan ialah dari segi status hak milik kereta (atau rumah etc) tersebut sewaktu masih dalam tempoh pembayaran belum selesai. Milik siapa sebenarnya pada masa tu? Hak milik tak jelas akan memberi kesan kepada akad jual beli tu, kan?

Betulkan saya kalau tersilap...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ghaziProfil   Hantar PM kepada ghazi   Quote dan BalasQuote

sirat82
WARGA SETIA
Menyertai: 17.04.2006
Ahli No: 24251
Posting: 869
Dari: Puncak Jalil

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 25-03-08 19:56


Boleh rujuk dekat www.zaharuddin.net.
Banyak Info dan masalah semasa TELAH dibincangkan di situ.
Search saja. Kompem jumpa

Bookmark and Share

    


  Member Information For sirat82Profil   Hantar PM kepada sirat82   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 27-03-08 08:58


assalamualaikum.masih tak syar'i 100 % sebab masih ada lebihan bayaran walaupun kecil tetapi kita dipaksa menerima sistem itu yang ada di negara ini... mungkin bila dah makmur nanti tak perlu dah bayar lebih...

sebenarnya dipusing saja sistem tersebut jadi konsep jual beli yang mana sentiasa menguntungkan pihak bank...

kira kita beli dengan pihak bank,bank beli dulu aset tersebut lalu jualkepada kita secara bayaran beransur bertangguh...dipersetujui oleh pihak kita dengan bank...

hal ni kalau di apply kepada ore sederhana kira OK, tetapi kira zalim bila diapply kepada fakir miskin...

contoh saya beli rumah pemaju letak harga RM176,000. tetapi saya perlu bayaran sebanyak RM295,500 secara beransur dalam tempoh 25 tahun, sedangkan kalau saya ada tunai saya hanya perlu bayar RM176,900...

cuba kira beza antara dua nilai tersebut walaupun konsep al bi'ul bithaman ajil...saya terpaksa terima (redha tetapi terpaksa)...RM118,600 telah di ambil keuntungakan oleh pihak yang beri pinjam duit kepada kita...banyak tu RM118,600...dalam tempoh 25 tahun...

konsep sewa beli ni tidak 100 % Islam...

Bank akan terus kaya..... jual beli yang sentiasa menguntungkan pihak bank...

ana terpaksa terima sebab itu saja buat zaman ini ada sistem sewa beli...

lain jika zaman ini muncul:


Hadis 967 Sahih Muslim jilid 2

Dari Abu Hurairah .a., dari Nabi saw. Sabdanya “Tidak akan terjadi kiamat, sebelum harta kekayaan telah bertumpuk-tumpuk dan melimpah ruah (kemakmuran telah merata); sehingga si pemilik harta merasa sedih kerana tidak ada orang yang bersedia menerima sedekahnya. Dan orang yang dimintanya untuk menerima sedekahnya menjawab; “Aku tidak memerlukan sedekah anda”

Hadis 968 sahih Muslim jilid 2

Abu Hurairah .a. katanya Rasulullah saw. Bersabda:”Kelak bumi akan memuntahkan jantung hatinya berupa tiang-tiang emas dan perak. Maka datanglah seorang pembunuh seraya berkata:” Kerana inilah aku jadi pembunuh. Kemudian datang pula si perompak, lalu berkata:”kerana inilah aku putuskan silaturrahim. Kemudian datang pula si pencuri seraya berkata: Kerana inilah tanganku dipotong. Sesudah itu mereka tinggalkan saja harta kekayaan itu, tiada mereka ambil sedikitpun.


Hadis 966 sahih muslim jilid 2
Dari Abu Hurairah .a katanya Rasulullah saw bersabda “Tidak akan terjadi Kiamat sebelum harta kekayaan telah bertumpuk tumpuk dan melimpah ruah; sehingga seorang lelaki pergi kemana-mana sambil membawa hartanya untuk dizakatkannya, tetapi dia tidak mendapatkan seorang jua pun yang bersedia / layak menerima zakatnya itu; dan sehingga tanah Arab menjadi subur makmur kembali dengan padang-padang rumput dan sungai-sungai”

kita dipaksa terima konsep al bye'ul bi thaman ajil, al bye'ul inah,

al'bye'ul=jual beli
bi=dengan
thaman=beransur=ansur
ajil = bertangguh

al bye'ul=jual beli
inah=bijak

pihak bank saja bijak sebab dapat lebihan bayaran yang banyak
kalau dalam islam jual beli yang kira berpahala kebajikan hanya 33% keuntungan saja yang sepatutnya pihak penjual ambil stelah deduct semua kos...

kalau 33 % sepatutnya bank perlu jual kepada saya RM239400...

fikirkan lah, kita terpaksa terima sistem yang ada sebab better than pinjam dari along...

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 27-03-08 09:06


al bye'ul ajil adalah untuk sewa beli aset.
al bye'ulinah adalah personal loan.
konsep al bye'ulinah ialah begini


pihak bank beli satu lot tanah bernilai contoh RM95,000, lalu pihak bank jual kepada kita dengan harga mahal contoh RM150,000, kemudian bank beli semula dengan harga yang murah....dan duit yang bank beli semula tanah tu dia bayak kepada kita duit tunai ...., kita bayar duit tersebut secara beransur...dalam tempaoh tertentu....kita setuju sebab kita nak duit tunai...

apa hal bank jua yang untung,kita still rugi dalam bayaran lebihan kepada bank...kira konsep riba di tukar kepada jual beli, dengan jual beli sentiasa menguntungkan bank...kita nak rumah, jadi sebab kita tiada tunai...kita pinjam bank, kita terpaksa bayar lebih...kita terpaksa pakai sistem tersebut...
masih tidak 100 % Islam...bank akan terus kaya...jual beli yang untung kan bank...pusing ...pusing...bank jua untung...
sepatutnya bank banyakkan bersedekah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 27-03-08 09:13


setengah bank tu tak beli lot tanah tetapi beli saham...., kita pula nak pakai duit tunai...terpaksa rela...
al bye'ul bi thaman ajil...
jua al bye'ulinah..
kira halal jual beli bukan riba...
cuma still perlu bayar lebih untuk keuntungan pihak bank dalam al bye'ul tersebut

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 27-03-08 09:22


Sepatutnya bank jual rumah yang nilai pemaju letak contohnya RM140,00...bank patut jual dengan harga RM 186,200 setelah tolak costing bank tanggung yang bersangkutan...kebiasaan bank letak harga yang tinggi kepada kita sebab bayaran beransur, bertangguh....selama 30 tahun...mungkin bank jualkpd kita RM200,000 lebih walhal pemaju letak harga rumah tersebut di brochure iklannya masa lancarkan jualan hanyalah RM140,000...


tanya ore kampung , ore kampung kata tak cukup Islam...walaupun
al bye'ul bi thaman ajil...terjemahan harfiah saya kepada BA ke BM...jual beli secara beransur, bertangguh... fahimtum..ASIF

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

masri2
WARGA SETIA
Menyertai: 21.02.2005
Ahli No: 14588
Posting: 921
Dari: Tampin

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 27-03-08 09:38


Pada 25-03-08 17:16 , al-walid-04 posting:

!!! QUOTE !!!

dalam kes ni saya sebenarnya xlah berapa arif sangat... cuma saya pun dalam pengkhususan perbankn islam.. apa yang dapat saya buat kesimpulan bahawa negara timur tengah menganggap malaysia yang menjalankan sistem kewangan islam semata-mata hanya untuk mengaut keuntungan sahaja& atas sebab itu kebanyakkan negara arab yang melabur di malaysia kemudiannya menggunakan duit keuntungan tersebut untuk kemashlahatan masyarakatnya.. hal ni jelas dengan pnggunaan konsep bay al-einah dimalaysia yang nyata digunakan secara meluas di malaysia ygmana mendapat tentangan di negara arab.

berkenaan konsep BBA yang asalnya iaitu jualan secara tertangguh... kalaulah kita mengkaji semula tentang konsep ini "the sale of goods on deferred payment basis at an agreed selling price, which includes a profit margin agreed by both parties" (bnm) jika dilihat takrif dalam bnm ni, kita ketahui bahawa jualan ini haruslah datangnya dari penjual sendiri dan ianya hendaklah menjual kepada pembeli secara tertngguh... berbeza dengan bank di malaysia kini, contohnya jika seseorng itu hendak beli rumah, dia kena pergi kepada bank, maka bank akan beli rumah tersebut daripada pemaju...kmdian bank yang menjual kepada pembeli secara tertangguh...hal ini menampakkan ia menyalahi takrif asal konsep BBA... jadi conth tersebut menampakkan ianya menyerupai konsep bye' al-einah.. dimana bank mencari sesuatu brngan untuk memberi pinjaman kepada pembeli tersebut...

jadi konsep BBA di malaysia ini masih belum sempurna lagi bagi saya....

sistem kwangan yang dianjurkan islam ni adalah untuk membantu manusia bukan sahaja untuk menyusahkan manusia...


Pada 25-03-08 17:16 , al-walid-04 posting:

!!! QUOTE !!!

dalam kes ni saya sebenarnya xlah berapa arif sangat... cuma saya pun dalam pengkhususan perbankn islam.. apa yang dapat saya buat kesimpulan bahawa negara timur tengah menganggap malaysia yang menjalankan sistem kewangan islam semata-mata hanya untuk mengaut keuntungan sahaja& atas sebab itu kebanyakkan negara arab yang melabur di malaysia kemudiannya menggunakan duit keuntungan tersebut untuk kemashlahatan masyarakatnya.. hal ni jelas dengan pnggunaan konsep bay al-einah dimalaysia yang nyata digunakan secara meluas di malaysia ygmana mendapat tentangan di negara arab.

berkenaan konsep BBA yang asalnya iaitu jualan secara tertangguh... kalaulah kita mengkaji semula tentang konsep ini "the sale of goods on deferred payment basis at an agreed selling price, which includes a profit margin agreed by both parties" (bnm) jika dilihat takrif dalam bnm ni, kita ketahui bahawa jualan ini haruslah datangnya dari penjual sendiri dan ianya hendaklah menjual kepada pembeli secara tertngguh... berbeza dengan bank di malaysia kini, contohnya jika seseorng itu hendak beli rumah, dia kena pergi kepada bank, maka bank akan beli rumah tersebut daripada pemaju...kmdian bank yang menjual kepada pembeli secara tertangguh...hal ini menampakkan ia menyalahi takrif asal konsep BBA... jadi conth tersebut menampakkan ianya menyerupai konsep bye' al-einah.. dimana bank mencari sesuatu brngan untuk memberi pinjaman kepada pembeli tersebut...

jadi konsep BBA di malaysia ini masih belum sempurna lagi bagi saya....

sistem kwangan yang dianjurkan islam ni adalah untuk membantu manusia bukan sahaja untuk menyusahkan manusia...


assalamualaikum wbt

saya adalah pelajar ekonomi di UIAM.

Kami belajar hal ini dalam subjek Fiqh Of Economic, Foundation Of Islamic Economic dan Islamic Banking dan Finance.

BBA adalah antara isu yang kntorversi di dalam sektor perbankan Islam.

Hakikatnya kita masih membeli daripada peniaga dan bukannya daripada bank. Ini kerana selepas tempoh pembelian jika berlaku apa-apa masalah pada rumah atau kenderaan yang dibeli, yang akan dihubungi bukanlah pihak bank sebaliknya pihak pemaju. Sekiranya benar-benar kita membeli daripada pihak bank, maka sepatutnya apa-apa kerosakan yang berlaku bank yang akan tanggung dan merekalah yang akan menguruskan dengan pihak pemaju.

Akan tetapi isu ini masih didebatkan kerana ia juga berkaitan dengan konsep wakalah di mana dalam hal selepas pembelian itu boleh jadi pihak pemaju menjadi wakil pihak bank dalam hal-hal berbangkit.

Jadi isu ini masih didebatkan, lbih2 lagi dengan Isu bye; al-Inah di mana ia seolah-olah pintu belakang bagi memasuki riba dan cuba mengaburi mata masyarakat.

Dan bye' al-inah ini ditolak majoriti masyarakat hanya Imam asy-Syafie ra yang membenarkannya. Kerana itu bye' al-Inah ini xdi amalkan di Timur Tengah hatta bank-bank dari Timur Tengah yang ada di Malaysia seperti al-Rajhi bank turut tidak mengamalkan bay' al-inah.

p/s:

Akan tetapi kita perlu ingat, sektor perbankan Islam di Malaysia masih bertatih dan terpaksa bersaing dengan bank2 konvensional. Aset milik bank Islam terbesar dunia pun terlalu jauh nak dibandingkan degan aset milik bank-bank konvensional yang xbesar.

Ya saya juga xbersetuju dengan bye' al-inah akan tetapi jika ditanya kepada saya, mana nak ikut, yang dah corfirm haram atau yang diperdebatkan halal atau haram.

Maka baik pilih yang paling kurang mudharat. Jangan jadi sesetengah manusia kata bank Islam dan konvensional sama, last2 dia guna konvensional.

Dia tinggalkan benda yang di debatkan hukumnya dan melakukan benda yang corfirm haram.

wallahu'alam


-----------------
http://www.islamqa.com/en

http://lobaitampin.blogspot.com/





Bookmark and Share

    


  Member Information For masri2Profil   Hantar PM kepada masri2   Pergi ke masri2's Website   Quote dan BalasQuote

masri2
WARGA SETIA
Menyertai: 21.02.2005
Ahli No: 14588
Posting: 921
Dari: Tampin

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 27-03-08 09:43


Qardul Hasan merupakan pinjaman secara Islam-

tiada interest.

Bookmark and Share

    


  Member Information For masri2Profil   Hantar PM kepada masri2   Pergi ke masri2's Website   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 27-03-08 10:25


Pada 24-03-08 12:17 , Saifuddin posting:

!!! QUOTE !!!

al bye'u= jual beli
thaman= beransur-ansur
ajil=bayaran bertangguh...
kira konsep sewa beli, bayar beransur serta bertangguh...
cuma still ada lebihan bayaran yang terpaksa ditanggung peminjam, still not 100 % Islam...

saudara saifuddin, maksud thaman tu bukan beransur2, tapi harga.

Pada 27-03-08 09:06 , Saifuddin posting:

!!! QUOTE !!!


pihak bank beli satu lot tanah bernilai contoh RM95,000, lalu pihak bank jual kepada kita dengan harga mahal contoh RM150,000, kemudian bank beli semula dengan harga yang murah....dan duit yang bank beli semula tanah tu dia bayak kepada kita duit tunai ...., kita bayar duit tersebut secara beransur...dalam tempaoh tertentu....kita setuju sebab kita nak duit tunai...

apa hal bank jua yang untung,kita still rugi dalam bayaran lebihan kepada bank...kira konsep riba di tukar kepada jual beli, dengan jual beli sentiasa menguntungkan bank...kita nak rumah, jadi sebab kita tiada tunai...kita pinjam bank, kita terpaksa bayar lebih...kita terpaksa pakai sistem tersebut...
masih tidak 100 % Islam...bank akan terus kaya...jual beli yang untung kan bank...pusing ...pusing...bank jua untung...
sepatutnya bank banyakkan bersedekah...


saya tak nampak lagi apa hujahnya yang kata BBA ni tak islamic, jangan pula bersandarkan sebab bank ambil untung, sebab ambil untung itu tak salah kalau kena caranya, peniaga pun kalau dia naikkan harga barang kepada lebih mahal, syar`i ke tidak?

bank macam juga peniaga, nakkan keuntungan, tak ada untung tutuplah bank tu. takkan anda nak suruh peniaga kat kedai jual barang tanpa apa-apa keuntungan, suruh dia banyakkan sedekah saja :sopan:

kita berbincang tentang konsep BBA dan lain-lain, bukan yang dikhususkan kepada bank islam saja, atau bank muamalat, atau mana-mana bank, itu point utamanya. yang lain kalau nak buat sebagai tambahan tak apa juga. saya takkan pertahankan yang bank2 di Malaysia ni guna islamic banking secara betul, sebab saya bukannya kerja dengan mereka.

kalau konsep BBA, qardhul-hasan dan ijarah thumma al-bay`ni tak syar`i, kat mana yang tak syar`inya, itu saja yang kita nak tau. kalau cakap saja tanpa apa-apa bukti tak ada maknanya.

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 27-03-08 11:10


dalam bab meniaga+ nak pahala kebajikan, maka Islammenetapkan untung tidak boleh melampaui batas...saya pernah jumpa hadis hanya boleh ambil untung setelah deducted costing hanyalah 33% atau 1/3 saja...jika bank ambil untung sehingga 100% tiadalah pahalakebajikan dalam muamalat berniaga...
contoh rumah harga RM70,000, langsung bank jual terlalu mahal sebab nak untung saja tanpa amal kebajikan. maka masa tu tiada pahala dalam berniaga...

maka jika nak berniaga +pahala = untung sekadar saja... hadis tersebut saya temui dalam sahih Muslim..., buat masa ni Asif saya tak boleh bawakan, saya perlu baca buku hadis yang ada 4000 hadis sahih di dalamnya...

nak mark up harga, biarlah berpatutan, jangan sampai menindas pembeli yang memang miskin....bank terus kaya, saya cadangkan bank bersedekah...selain berzakat yang wajib...kepada muslimin...asyik nak untung yang berlipat ganda...dah lah bank charge pelbagai....kawe tak fahamlah bank ni, charge sana, charge sini... sama jua dengan lawyer, baru hantar surat dah charge RM1500 hanya untuk hantar surat dan daftar kes di mahkamah...

cuma BBA is better than pinjam along... betullah perbankan Islam sedang bertatih,kita lah umat Islam perlu support walaupun kita terpaksa bayar lebih...saya minta bank kurangkan bayaran lebihan if kita nak nampak ianya Halal... sistem BBA saja ada untuk beli rumah atau kereta...
ada flat rate, ada BLR ada satu sistem lagi yang lebih baik yakni hanya bayaran percentage untuk baki tinggal saja...,
kalau kita beli kereta baru biasa 3.8-4.2 percentege... kalau al bye'ul bi thaman ajil biasa 6-7 percent...is better than conventiaonal...

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 27-03-08 11:10


dalam bab meniaga+ nak pahala kebajikan, maka Islammenetapkan untung tidak boleh melampaui batas...saya pernah jumpa hadis hanya boleh ambil untung setelah deducted costing hanyalah 33% atau 1/3 saja...jika bank ambil untung sehingga 100% tiadalah pahalakebajikan dalam muamalat berniaga...
contoh rumah harga RM70,000, langsung bank jual terlalu mahal sebab nak untung saja tanpa amal kebajikan. maka masa tu tiada pahala dalam berniaga...

maka jika nak berniaga +pahala = untung sekadar saja... hadis tersebut saya temui dalam sahih Muslim..., buat masa ni Asif saya tak boleh bawakan, saya perlu baca buku hadis yang ada 4000 hadis sahih di dalamnya...

nak mark up harga, biarlah berpatutan, jangan sampai menindas pembeli yang memang miskin....bank terus kaya, saya cadangkan bank bersedekah...selain berzakat yang wajib...kepada muslimin...asyik nak untung yang berlipat ganda...dah lah bank charge pelbagai....kawe tak fahamlah bank ni, charge sana, charge sini... sama jua dengan lawyer, baru hantar surat dah charge RM1500 hanya untuk hantar surat dan daftar kes di mahkamah...

cuma BBA is better than pinjam along... betullah perbankan Islam sedang bertatih,kita lah umat Islam perlu support walaupun kita terpaksa bayar lebih...saya minta bank kurangkan bayaran lebihan if kita nak nampak ianya Halal... sistem BBA saja ada untuk beli rumah atau kereta...
ada flat rate, ada BLR ada satu sistem lagi yang lebih baik yakni hanya bayaran percentage untuk baki tinggal saja...,
kalau kita beli kereta baru biasa 3.8-4.2 percentege... kalau al bye'ul bi thaman ajil biasa 6-7 percent...is better than conventional...

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 27-03-08 11:18


ِAsif
setelah saya check kalimah ثمن thaman dalam kamus cyber, maka translationnya ialah price= harga,
saya pernah baca buku kalimah saman diterjemah beransur-ansur, ejaannya mungkin berbeza,

kita sokonglah BBA ni sebab kita sedang bertatih...untuk 100 % Islam...apa kita nak assume jika negara kita ni kira OK sebab sanggup mengIslamkan muamalat yang dah lama di kuasai kapitalis

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 27-03-08 11:20


Saya kalau ada tunai banyak tak perlulah saya nak pinjam bank...dukacita simpanan ciput saja...rumah perlu beli, kereta perlu beli itu keperluan...

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

sirat82
WARGA SETIA
Menyertai: 17.04.2006
Ahli No: 24251
Posting: 869
Dari: Puncak Jalil

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 27-03-08 11:52


Boleh rujuk dekat www.zaharuddin.net.
Banyak Info dan masalah semasa TELAH dibincangkan di situ.
Search saja. Kompem jumpa

Bookmark and Share

    


  Member Information For sirat82Profil   Hantar PM kepada sirat82   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 27-03-08 12:21


Uzar memang Ustaz yang wara' alim...beliau adalah antara pejuang untuk sistem muamalat Islam...yang telah banyak membuahkan hasil yang baik...kita doakan akan banyak kejayaan dalam sistem muamalat Islam di negara kita...
BBA is better than convensional system...
conventional = terbuka...

kita terikat dengan Bank Negara...naka Akta bank Negara... ada sesiapa arif AKTA Bank Negara, jika arif boleh sampaikan info dalam ini...
sirat82, anta minat hafiz firdaus, UZAR, minta anta sampaikan, bagaimana untuk ISLAM kan system muamalat di negara ini ikut kefahaman anta menerusi kajian anta hal dalam AKTA Bank Negara, kalau ada lawyer better join dalam discussion ini...ana insan dhaif yang kurang ilmu...sangat nakkan ilmu terutama dalam nak Islamkan muamalat di negara ini...
Tahniah UZAR atas usaha baiknya...

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 27-03-08 12:50


assalamualaikum wbt...

saya merasakan topik ini sangat penting untuk difahami, perlaksanaan perbankan islam dalam sistem kapitalisme. saya rasa bagi kawan-kawan dari bidang perbankan, akauntancy dan ekonomi yang faham bentuk eokonomi kapitalisme hari ini, dan kemudian membandingkan dengan ekonomi islam, kita akan mampu lihat ada benang merah yang membezakan antara dua bentuk sistem ekonomi ini, apatah lagi untuk mengasimilisasikannya.

saya tak dapat menulis panjang lantaran kesibukan urusan harian. sekarang saya masih dalam mendapatkan pendetailan realiti BBA. saya telah pergi ke bank alrajhi dan beberapa bank lain untuk mendapatkan penjelasan realiti. ada beberapa point yang menarik untuk dikongsi buat masa ini:
1) Dalam akta bank negara, bank tidak boleh membeli aset untuk dijual. ia juga menyebabkan nilai kecairan yang rendah. oleh itu,realiti sebenarnya dalam BBA, bank tidak membelikan rumah tersebut. bank masih lagi memberikan kredit kepada pembeli. ini diakui sendiri oleh pegawai bank tersebut.
2) konsep 2 perjanjian dalam satu transaksi telah dinyatakan keharamannya oleh hadith nabi dan telah dibahaskan oleh para ulama salaf. konsep sewa beli adalah manatul hukmi bagi hukum ini.

InsyaAllah, apabila ada masa saya akan bentangkan dapatan saya. buat masa ini, saya telah pos tulisan saya berkenaan bentuk perkongsiaan islam dalam ukhwah.com ini. iaitu ada 5 bentuk sahaja iaitu inan, abdan, mudharabah, wujuh dan mufawadhah. dikalangan ulama muktabar hanya inilah maksima 5 bentuk perkongsian islam, malah bagi sesetangah mazhan hanya menerima 3 atau 4 bentuk. tapi jika ikut pandangan ulama zaman ini, macam-macam bentuk diperbolehkan.

akhir kalam, saya mintalah kita berhujah hanya bersandarkan nas. saya dilata dari posting2 diatas, belum berhujah lagi pun dah ada kata-kata sinis, suruh jumpa orang itulah inilah. janganlah begitu, kita orang islam, berhujahlah dengan ikhlas dan jujur bukan ikut sentimen apa-apa. saya mengikuti website UZAR, banyak kali soalan saya tidak dijawab. adakalanya jawapan yang diberikan, adalah seperti contoh jawapan UZAR

....Dr. harussani adalah penasihat syariah bagi bank xxx, kalau tak syar'ie beliaulah yang menanggung dosanya...

"lihat apa yang dikata, bukan siapa yang berkata" saidina ali

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 27-03-08 13:05


Wuzaraa,

cepat tegak kan khalifah kat bumi Malaysia ni. cepat, teman tak sabar nak bernaung bawah khalifah yang agung.
Teman dah lama dahagekan darah! cepat buat! jangan banyak membebel saja.
Lagi satu jangan mengata yang tak elok pasal Dato Diraja Harussani Zakaria, mari langkah mayat teman dulu, bunuh teman dulu...
kalau Datuk bersalah, bior teman jilat ludah teman sendiri.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 27-03-08 13:16


jangan marah macam tu daeng. berkenaan datok harussani zakaria tu, itu adalah jawapan UZAR dalam websitenya apabila ditanya tentang perbankan islam bagi maybank, enta boleh baca sendiri di websitenya.

soal bila dapat khilafah itu urusan Allah, bukan daeng jati mahupun wuzaraa yang dapat tentukan. yang pasti hadith nabi beritahu mati tanpa bye'at (kepada khalifah) dosanya umpama mati jahiliah. oleh itu kewajipan kita semua untuk mengembalikan semula khilafah, menjadika urusan dakwah dan islam sebagai perkara no1, bukan kerja atau keluarga. kalau setakat berdegar-degar nak khilafah tapi sibuk dengan kerja saja, atau pergi mancing saja itu salah, betul tak?

saya bukan membebel, inikan penulisan, kongsi pemikiran, rasa dan cinta. peringatan buat diri sendiri dan juga rakan-rakan. jom apalagi, sama-samalah berusaha menegakkan islam dengan jalan iqomatn khilfah ala minhaj nubuwwah.

p/s: daeng, talk about fact , dont emosy. ok friend...

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 27-03-08 13:20


teman tak peduli, teman memang nak emosi kali ni. teman tak peduli. Kali ni teman memang nak emosi.
Jangan cakap banyak, teman nak Khalifah! teman nak Khalifah....
dah lama dah teman idamkan, Pedang teman dah lama dah diasah!

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 27-03-08 13:22


sabar akhi Daeng Jati, kita bahas dengan hujjah sudah memadai...perlu ADIL adalm tindakan...
wuzara ingi kita bahas...
Dato' Diraja Harusani Zakaria adalah ulama' zaman ini, kira ulama' awwalin di Negara ini yang telah banyak berjasa...
UZAR jua banyak jasa dalammeng ISLAM kan sistem perbankan di negara ini...

kita nak hujjah dari wuzara yangmungkin pernah baca buku AKTA bank Negara...bagaimana sistem Takaful boleh wujud menerusi syarat bank Negara, bagaimana BBA boleh wujud atas AKTA Bank Negara...
adakah seksyen dalam AKTA bank Negara dipinda ke arah Muamalat Islam oleh ahli Dewan Rakyat yang kita pilih dalam PRU...
ana kurang info dalam hal ini, minta akhi akhowat yang ada ambil bidang banking, accountancy, business administration terutama di UIAM bahas dalam hal BBA yang diperkenalkan dalam sistem muamalat perbankan di negara ini...
kita bahas saja adik Daeng Jati... wuzara mungkin ada yang nak disampaikan...buat pengetahuan adik daeng jati ana tak kenalmana dengan wuzara...ana fikir ada sesuatu yang nak dia sampaikan dalam hal BBA ni

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

ghazi
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2007
Ahli No: 30809
Posting: 1549
Dari: Klang

blank   avatar


posticon Posting pada: 27-03-08 17:42


Salam, harap agar kita semua dapat fokus dengan topik perbincangan. Bukannya apa, connection saya ni (wireless yang free) slow bangat, jadi bila nak upload sesebuah page tu kadang-kadang sampai 5-10 minit. Selalu terputus pula tu. Jadi tentu kalian faham macam mana rasanya bila kita dah tunggu sekian lama akhirnya post2 yang ada membincangkan perkara di luar topik. Ataupun post tersebut tak membawa jawapan sebaliknya hanya sediakan reference link saja... Apa salahnya kalau ilmu dari web tersebut dipanjangkan ke dalam forum ni... Mungkin permintaan saya ni agak selfish, tapi harap memahami... Maaf kalau post saya ni menyinggung perasaan orang lain...

Berkenaan Dato' Harussani tu, pada pandangan saya wuzaraa bukannya 'mengata yang tak elok' terhadapnye. wuzaraa hanya quote apa yang beliau temui dalam web UZAR. Untuk kepastian, better kita check dan clarify.

Berbalik kepada topik, ada sedikit kekeliruan. Ada beberapa perkara yang saya nak highlight. Mungkin ada yang dah berjawab, tapi saya tak perasan.

1. kat Malaysia ni yang orang selalu guna untuk beli kereta/rumah tu ialah a)BBA, b)bye' al inah, c)BBA yang menyerupai bye al inah, atau d)'pintu belakang bagi memasuki riba' ? Saya pernah dengar dalam ceramah (maaf tak dapat clarify sumbernya), di akhir zaman nanti orang mengamalkan riba' tapi menamakannya dengan nama lain. Saya tak menuduh sesiapa, tapi kita kenalah lebih berhati-hati...

2. Apa hukumnya, dan apa dasarnya bagi Imam Syafie membenarkan bye' al inah? (Saya merujuk kepada post masri2... Dan bye' al-inah ini ditolak majoriti masyarakat hanya Imam asy-Syafie ra yang membenarkannya...)

3. Saya masih tak jelas tentang status hak milik aset yang dibeli melalui BBA (Malaysian version). Kalau beli perabot kat Courts Mammoth & bayar ansur2 tu kita jelas status hak milik perabot tu kan. Tapi kalau BBA versi Malaysia ni agak keliru. Apa pandangan syarak dari aspek tu pula? Kalau tak menyanggahi syarak, Kenapa? Kalau tak syarie pun, Kenapa?

4. masri2 ada nyatakan tentang isu wakalah. Boleh tolong elaborate dalam bentuk yang mudah difahami?

5. Maklumat tentang qardhul hassan sedikit saja. Namun berdasarkan maklumat yang diberikan tu, tiada masalah dari segi syarak. Konsepnya pun mudah dan straight-forward, iaitu pinjaman wang tanpa interest.

Betulkan saya kalau tersilap.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ghaziProfil   Hantar PM kepada ghazi   Quote dan BalasQuote

sirat82
WARGA SETIA
Menyertai: 17.04.2006
Ahli No: 24251
Posting: 869
Dari: Puncak Jalil

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 27-03-08 18:40


Pada 27-03-08 12:21 , Saifuddin posting:

!!! QUOTE !!!

......
sirat82, anta minat hafiz firdaus, UZAR, minta anta sampaikan, bagaimana untuk ISLAM kan system muamalat di negara ini ikut kefahaman anta menerusi kajian anta ........


Maaf. Luar bidang kepakaran. Saya pernah tanya hafiz firdaus, and dia kata dia sendiri pun rujuk uzar (cara rujuk tak dinyatakan)


-----------------
Wahai orang2 beriman, berselawatlah ke atas nabi muhammad....
Arahan hanya kepada orang yang beriman


Bookmark and Share

    


  Member Information For sirat82Profil   Hantar PM kepada sirat82   Quote dan BalasQuote

sirat82
WARGA SETIA
Menyertai: 17.04.2006
Ahli No: 24251
Posting: 869
Dari: Puncak Jalil

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 27-03-08 18:50


Pada 27-03-08 11:10 , Saifuddin posting:

!!! QUOTE !!!

dalam bab meniaga+ nak pahala kebajikan, maka Islammenetapkan untung tidak boleh melampaui batas...saya pernah jumpa hadis hanya boleh ambil untung setelah deducted costing hanyalah 33% atau 1/3 saja...


Saya juga ada jumpa hadis yang membenarkan mengambil untung 100%. Tapi tidak dinyatakan bab pahala kebajikan dalam hadis tersebut.

Hadis tu berkisar seorang sahabat yang beli kambing (atau himar / kuda / unta tapi binatang 4 kaki (dah tak ingat)) dengan berhutang pada harga satu dinar (atau dirham: juga tak ingat)untuk dijual kat pasar, lepas itu last2 dia dapat untung jadi 2 dinar atau dirham) dan dapat bayar balik hutang tu.

ps: sapa jumpa hadis ni secara lengkap dengan no rujukan hadis sila post kat sini.


-----------------
Wahai orang2 beriman, berselawatlah ke atas nabi muhammad....
Arahan hanya kepada orang yang beriman


Bookmark and Share

    


  Member Information For sirat82Profil   Hantar PM kepada sirat82   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 28-03-08 09:43


Kawe anak kelahiran Kota Bharu...berguru dengan Pendekar dari Kg Cheto' Pasir Mas... bicara bil Hikmah... nak sparring, anytime, di hujung minggu pukul 9 pagi...tak begitu adik Daeng, jangan sampai pendekar Melayu menumbuk muka kamu yang tak hormat Insan bernama Manusia...
kawe jua ada pedang arab....keris dari tahi bintang...milik Pendekar Haji Mat Saman... Tok Kawe...

Tok Ji Kawe, hidup sezaman dengan Tok janggut haji Hassan yang berjuang lawan Brittish di Kelate. usia nya 9 tahun ketika Tok janggut jihad lawan Brittish..
Cakap biar beradab...nanti sakit, boleh malu boleh,

kawe dah bosan dengan kata celupar...naik angin Silat keluarga kawe..., siapa sudin yang demo maksudkan sirat 82 yang telah naikkan angin Silat sahabat kawe Adik Daeng Jati... kawe memang cari denga orang yang tak pu'... rasanya nak beri ajar sikit...dah lama kawe duduk perati... dari zaman 1988, masih du' tak pu'...

jangan di cabar Pendekar, Laksamana, Panglima Melayu yang mengalir dalam darah keturunannya...
yang sentiasa menyanjung AsSultan yang ADIL....
OK Daeng Jati kawe jua dah naik angin Silat ni,

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 28-03-08 09:52


kawe nak kenal siapa di sebalik tabir username sirat82...adakah dia pendekar...boleh kita ajak sparring...jangan hanya berani bertutut, kalau anda buka pendekar...kalau pendekar, siapa asal usul mu...

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

ghazi
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2007
Ahli No: 30809
Posting: 1549
Dari: Klang

blank   avatar


posticon Posting pada: 28-03-08 10:38


Saifuddin, sabar2 bawa bertenang... Kenapa tiba-tiba jadi begini..? Kenapa tiba-tiba jadi marah? Saya tak tahu pokok pangkalnye, tapi apa-apa pun harap dapat selesai cara baik...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ghaziProfil   Hantar PM kepada ghazi   Quote dan BalasQuote

sirat82
WARGA SETIA
Menyertai: 17.04.2006
Ahli No: 24251
Posting: 869
Dari: Puncak Jalil

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 28-03-08 10:42


edited:
Pada 28-03-08 09:52 , Saifuddin posting:

!!! QUOTE !!!

kawe nak kenal siapa di sebalik tabir username sirat82...adakah dia pendekar...boleh kita ajak sparring...jangan hanya berani bertutut, kalau anda buka pendekar...kalau pendekar, siapa asal usul mu...


Ooo. Kawe tidok ngaji sebarey ilmu silak. Kelahirey Perok peranokey kelate. Dudok pasey mah dekak hospital lati. Add jah YM. ID samo nga ukhwah.co punyo id.

translation: Oh. Aku tak belajar ilmu silat. Kelahiran perak peranakan kelantan (dualisme...campuran).Tinggal di Pasir Mas dekat Hospital lati. Add saja YM. ID same dengan ukhwah.com nya id.


ps:- demo maroh kehh ggapo ni eeh..? Kalau kehh "dialog" itu, hok itu kawe ambil dari filem pendeka bujey lapok. Dok ccayo pergi kelih mmula.


-----------------
Wahai orang2 beriman, berselawatlah ke atas nabi muhammad....
Arahan hanya kepada orang yang beriman


Bookmark and Share

    


  Member Information For sirat82Profil   Hantar PM kepada sirat82   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 28-03-08 11:48


Pada 28-03-08 09:52 , Saifuddin posting:

!!! QUOTE !!!

kawe nak kenal siapa di sebalik tabir username sirat82...adakah dia pendekar...boleh kita ajak sparring...jangan hanya berani bertutut, kalau anda buka pendekar...kalau pendekar, siapa asal usul mu...

apa kes ni? :-?

kalau saudara saifuddin nak kenal, sirat ni lah tok guru saya masa kat UM dulu... kalau ada sesiapa yang nak bertarung dengan dia, kena langkah mayat saya dulu :sopan:

gurau saja, jangan marah2/tension2, relax bro, kita tunggu jawapan dari pemula topik.

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 28-03-08 12:00


Oh Pasir Mas, memang ore Pasir Mas hebat...cuma kawe nak minta kita hujjah pakai kalimah yang baik, kurangkan menyindir...panas telinga Daeng Jati..., jua panas telinga Insan yang membaca tulisan...

Asif, Kita satu Negeri...,

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

sirat82
WARGA SETIA
Menyertai: 17.04.2006
Ahli No: 24251
Posting: 869
Dari: Puncak Jalil

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 28-03-08 12:04


Pada 28-03-08 12:00 , Saifuddin posting:

!!! QUOTE !!!

Oh Pasir Mas, memang ore Pasir Mas hebat...cuma kawe nak minta kita hujjah pakai kalimah yang baik, kurangkan menyindir...panas telinga Daeng Jati..., jua panas telinga Insan yang membaca tulisan...

Asif, Kita satu Negeri...,


OK. Back to the main topic. We could discuss this by PM. No need to chit chat here. (nanti ada orang lain marah pulak dok chating kat sini) :sopan:


-----------------
Wahai orang2 beriman, berselawatlah ke atas nabi muhammad....
Arahan hanya kepada orang yang beriman


Bookmark and Share

    


  Member Information For sirat82Profil   Hantar PM kepada sirat82   Quote dan BalasQuote

ghazi
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2007
Ahli No: 30809
Posting: 1549
Dari: Klang

blank   avatar


posticon Posting pada: 28-03-08 12:05


Alhamdulillah, harap dah selesai lah ye...

Erm, sekarang bolehlah kita berbalik kepada topik. Ada sesiapa boleh tolong jawabkan persoalan saya dalam post saya sebelum ni..?

Jawab lambat sikit pun takpa, sebab sekarang saya nak minta diri dulu... Nak pergi lunch & bersiap untuk Jumaat.

Wassalam

Bookmark and Share

    


  Member Information For ghaziProfil   Hantar PM kepada ghazi   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 28-03-08 12:17


Better yang belajar bidang finance yang ada hubungan dengan Kewangan Islam, biasa pelajar UM ,UIAM, banyak pendedahan...rasanya Hannan ada kelayakan nak beri pencerahan...
cuma ana nak tanya di negara kita ni berapa ramai fakir miskin terutamanya muslim sebab ana ada baca dalam majalah Al Islam mengatakan konsep BBA tak sesuai di implementation kepada fakir miskin...hanya untuk golongan sederhana dan kaya saja...

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

ghazi
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2007
Ahli No: 30809
Posting: 1549
Dari: Klang

blank   avatar


posticon Posting pada: 04-04-08 14:53


Hm, ada sesiapa yang nak berkongsi ke? Masih ada beberapa perkara yang saya perlukan penjelasan. Jadi harap dapat dikongsikan bersama...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ghaziProfil   Hantar PM kepada ghazi   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 12-08-08 09:27


Pada 22-03-08 16:08 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

assalamualaikum wbt,

saya nak mengajak sahabat-sahabat berbincang konsep yang dilaksanakan dalam 'islamic banking' yang dilaksanakan sekarang. mungkin ramai yang bersetuju dengan islamic banking tersebut tetapi ramai juga yang tak nampak kebathilan konsep2 tersebut. saya dalam proses menyiapkan artikel tentang bye' bithaman ajil (BBA) ini. tak terlalu cepat pasal sibuk dengan urusan lain.


dalam topik lain, ibnu-musa ada tulis

bagus kalau hang berani bawa isu ni, dulu si 3hunter yang claim al-bay` bithaman ajil & al-ijarah thumma al-bay` tu tak syar`i, ada unsur riba dan bla bla bla, cuba terangkan kat mana yang ribanya kat sini.


erm, topik ni dibuka pada bulan mac 2008, dah last dipost oleh pemula posting pada bulan yang sama... dah 5 bulan :berfikir:

kata tengah buat kajian, sampai sekarang tak siap2 ye... lain kali, saya nasihatkan buat kajian dulu, baru buat keputusan atau rumusan, jangan tuduh dulu yang ni haram yang tu haram tapi tak ada bukti pun.

satu lagi, kalau anda dah keluarkan apa-apa statement tu anda kena bertanggungjawab, lepas buka topik jangan main lepas tangan saja, kata transaksi2 di atas semua haram, tapi hujahnya? tak jumpa agaknya :sopan:

salam diskusi dari IM, wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 12-08-08 13:24


Apa pandangan Majmu' Fatwa Islami tentang "Islamic Banking" di Malaysia?

'islamic banking' yang ada pada hari ini, adalah perkara baru. Dalam sistem matawang bersandarkan hutang(debt based money system) sekarang, suatu perkara yang menjadi asas ekonomi adalah TVM. Sebagai sebahagian dari sistem ekonomi kapitalisme, 'perbankan Islam' yang dibangunkan atas nilai komersil turut memerhatikan hal ini.

Saya telah membuat kajian kebanyakan dari sumber penulisan sama ada pihak yang pro atau kontra 'islamic banking'. tetapi belum sempat lagi, pergi ke bank2 sendiri untuk mendapatkan penjelasan lanjut, terutama berkenaan mekanisme. kerana penulisan2 tersebut berkenaan konsep, sedangkan mekanisme perlaksanaannya mungkin berbeza.

Banyak perkara yang boleh kita lihat kesalahan perbankan Islam hari ini. antaranya:
1) konsep 2 akad dalam 1 akad
2) konspe hak milik dituntut
3) konsep caj perkhidmatan(apatah lagi ia berkadar)
4) perbezaan antara isi kandungan perjanjian, dan lafaz
5) konsep sewa beli

Suatu yang salah fatal, jika seseorang itu terus menyandarkan kepada ulama kesahihan sesuatu perkara. Yang perlu dibawa adalah dalilnya. Apatah lagi seabagai suatu konsep baru, yang perlu dibuktikan adalah keselarian dengan hukum syara', bukan membebankannya kepada pihak yang mengatakannya tidak syar'ie semata.

Sepatutnya, kita apabila ada pertentangan sebegini, tak payahlah melatah. saya boleh detail hujah2 saya, tetapi saya ajak jugak pihak yang membenarkan 'islamik banking' hari ini untuk keluarkan hujah. ada sesiapa yang nak menyahut ajakan ini. kalau setakat nak kondem pandangan orang saja, tak keluar hujah pun, takpayah lah. jom kita diskusi.

p/s: kalau 'Islamik Banking' ini dapat dibuktikan syar'ie, senang juga saya. tak payah nak tunggu lama, boleh lah saya beraya dengan toyata wish tahun ni, ahaks.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 12-08-08 13:40


Pada 12-08-08 13:24 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

Apa pandangan Majmu' Fatwa Islami tentang "Islamic Banking" di Malaysia?

'islamic banking' yang ada pada hari ini, adalah perkara baru. Dalam sistem matawang bersandarkan hutang(debt based money system) sekarang, suatu perkara yang menjadi asas ekonomi adalah TVM. Sebagai sebahagian dari sistem ekonomi kapitalisme, 'perbankan Islam' yang dibangunkan atas nilai komersil turut memerhatikan hal ini.
saya quote setakat itu saja.

erm, yang wuzaraa nak condemn ni, BBA yang diamalkan di bank2 islam di Malaysia ke, atau memang transaksi BBA itu secara umum atau secara totalnya BATIL?

kalau anda nak kata BBA di bank sekian2 tak kena, saya takkan bela atau kata apa-apa sebab saya tak kaji, dan saya bukan pekerja bank itu, atau jadi panel syariah ke apa ke... tapi, kalau yang anda sebut batil dan tak syar`i adalah kontrak BBA dan lain-lain konsep secara umumnya, tang mana yang tak syar`i tu...?

dalam BBA, memang wajib ke kena ada 2 akad/kontrak? setau saya tak... :jangan:

itu saja persoalan saya, so simple, sesimple simple_shida :sopan:

p/s: kita berdiskusi secara baik ye, jangan diulangi lagi sikap anda semalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

afd
Warga Rasmi
Menyertai: 11.09.2008
Ahli No: 34915
Posting: 1
Dari: KL

malaysia  


posticon Posting pada: 11-09-08 09:52


Assalamualaikum,

Maybank baru lancarkan produk kad kredit Ikhwan berdasarkan konsep Bay’ Al ‘Inah. Saya tertarik pasal facilities 0% interest yang kad ni offer sama macam kad konvensional dia.

Cuma nak minta pendapat on T&C dia, Where the Cardmember makes payment under Clauses 7.1 (a) or 7.1 (b) above but after due date, the Bank shall be entitled to charge and the Cardmember shall be liable to pay profit charges (hereinafter referred to as "Profit Charge") currently computed at the rate of eighteen apa centum (18%) apa annum or one point five apa centum (1.5%) apa month or at such other rate as may be stipulated by the Bank and/or Bank Negara Malaysia and/or such other governmental authority from time to time.

7.3     Where the Cardmember fails to make the Minimum Payment on the Due Date, the Bank shall be entitled to charge, and the Cardmember shall be liable to pay, Late Payment Compensation Fees of one apa centum (1%) on the outstanding balance as at statement date subject to a minimum of Ringgit Malaysia Ten (RM10), whichever is higher up to the maximum Ringgit Malaysia One Hundred (RM100) only.

Ada betul ka dengan konsep yang dipakai. Else, saya ingat nak apply BSN Al Aiman. ezy payment dia macam senang sikit lagi nak paham. procesisng fee ikut monthly installment. harga barang tak berubah walaupun bila dah convert ke installment.

Thanks

Bookmark and Share

    


  Member Information For afdProfil   Hantar PM kepada afd   Quote dan BalasQuote

ghazi
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2007
Ahli No: 30809
Posting: 1549
Dari: Klang

blank   avatar


posticon Posting pada: 11-09-08 12:16


waalaikumussalam

afd, ada sebuah artikel yang membincangkan secara basic tentang baiah al ainah ni. http://muhammadghazi.wordpress.com/2008/09/06/baiah-al-inah/

Tentang profit charge tu wallahu'alam, saya tak pasti...

Mohon penjelasan daripada mereka yang lebih alim tentang fiqh ekonomi...

terima kasih...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ghaziProfil   Hantar PM kepada ghazi   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.350328 saat. Lajunya....