Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 19-09-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Mencari lilin lebih baik dari merungut bila kegelapan

-- Peribahasa Tionghua

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: abengoh
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43138

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 57
Ahli: 0
Jumlah: 57




  Yang Masuk Ke Sini
qudwah: 5 hari yang lalu
nadiahhazirah92: 15 hari yang lalu
IbnuKhaldun: 16 hari yang lalu
eme86: 16 hari yang lalu
sunan-faqih: 21 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: Pak Lah, mantan PM yang Hipokrit


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» Pak Lah, mantan PM yang Hipokrit

Please Mendaftar To Post


Oleh Pak Lah, mantan PM yang Hipokrit

aye
WARGA SETIA
Menyertai: 03.04.2006
Ahli No: 23921
Posting: 2913
Dari: semerak

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 13-02-08 16:41


Bubar Parlimen : Abdullah tidak layak dipercayai lagi
Wan Nordin Wan Yaacob
Wed | Feb 13, 08 | 12:40:55 pm MYT
KUALA LUMPUR, 13 Feb (Hrkh) -Setiausaha Agung PAS, Dato' Kamarudin Jaffar dalam respons awalnya terhadap pembubaran Parlimen hari ini menyifatkan Pengerusi Barisan Nasional (BN), Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi tidak layak dipercayai lagi.



Ini berikutan tidak sampai 24 jam, Abdullah mengumumkan kepada media tiada pembubaran Parlimen, sebaliknya membubarkannya hari ini.

Abdullah juga dikatakan tidak konsisten dalam membuat sesuatu keputusan setelah melihat kenyataan-kenyataannya semalam menafikan berlakunya pembubaran Parlimen hari ini.

Begitupun PAS tetap bersedia untuk menghadapi pilihan raya umum yang dijangka akan diumumkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dalam masa terdekat, katanya.

Laporan akhbar hari ini Abdullah secara berseloroh menyebut, "Tak jadi bubar esok (hari ini). Seronok khabar angin ini (tetapi) esok (hari ini) tak ada pembubaran Parlimen,".

Abdullah juga menafikan kononnya mesyuarat mingguan Kabinet hari ini adalah yang terakhir sebelum Parlimen dibubarkan bagi membolehkan Pilihan Raya Umum Ke-12 diadakan.

Sambil ketawa ketika diajukan soalan sama ada Parlimen akan dibubarkan hari ini, Perdana Menteri berkata, mesyuarat mingguan Kabinet akan tetap diadakan seperti biasa hari ini.

"Apa yang menyebabkan anda berfikir mesyuarat Kabinet itu adalah yang terakhir? Mesyuarat Kabinet ada lagi... ada lagi," katanya pada sidang media selepas melancarkan Institut Islam Hadhari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) di kampus universiti itu di sini, semalam.


-----------------
"Cerahkan Mata Anda" http://buku2008.wordpress.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For ayeProfil   Hantar PM kepada aye   Pergi ke aye's Website   Quote dan BalasQuote

aye
WARGA SETIA
Menyertai: 03.04.2006
Ahli No: 23921
Posting: 2913
Dari: semerak

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 13-02-08 16:42


Abdullah Badawi pilih Khairy Jamaluddin sebagai calon BN?
Fuad Rahim
Wed | Feb 13, 08 | 2:03:21 pm MYT
Adakah Naib Ketua Pergerakan Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin akan terpilih sebagai calon dalam pilihan raya umum akan datang?



Khairy atau KJ yang juga Ketua Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Rembau, Negeri Sembilan adalah menantu Perdana Menteri, dikatakan antara lima nama yang dicalonkan Umno Bahagian Rembau, yang diketuai Menteri Besar, Dato' Seri Mohamad Hassan.

Sebenarnya, inilah ujian pertama buat Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Jika dia memilih menantunya, bermakna, inilah satu-satunya Perdana Menteri yang memecah tradisi yang belum pernah dilakukan oleh Perdana Menteri sebelumnya.

KJ terlalu popular. Dia digambar dan digemburkan kononnya sebagai penasihat Perdana Menteri.

Banyak keputusan Perdana Menteri dikaitkan dengan 'kehendak' KJ. Malahan, banyak projek-projek mega kerajaan, jatuh ke tangan KJ dan kuncu-kuncunya, dakwa banyak orang politik.

Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein, Allahyarham Tun Hussein Onn dan Tun Dr Mahathir Mohamad tidak pernah membawa masuk anak atau menantunya dalam era masing-masing.

Tetapi, jika Abdullah Ahmad Badawi memulakannya, ia sesuatu yang cukup menarik untuk diperkatakan!

"KJ akan hanyut tanpa Abdullah di puncak kuasa," kata seorang bekas Menteri ketika diajak bersembang mengenai situasi politik terkini.

"Namun, jika Abdullah bijak, dia tidak akan memilih KJ sebagai calon ketika dia di puncak kuasa. Abdullah perlu mengambil teladan dari bekas PM sebelum dia," sambung bekas Menteri ini lagi.

Mohamad Hassan risau jika KJ bertanding DUN di Negeri Sembilan kerana khuatir kedudukannya tidak selamat.

Tetapi menyorong nama KJ di peringkat Parlimen, bukan kerana KJ Ketua Pemuda Umno Bahagian dan Naib Ketua Pemuda Umno Malaysia, tetapi ia banyak kepada 'mahu menjaga hati' Perdana Menteri.

Allahyarham Tun Razak pernah membawa saudara maranya dalam politik ketika dia berkuasa. Antaranya Tun Hussein Onn (biras), Dato' Mohamad Jusoh dan Hamzah Abu Samah.

Dr Mahathir pula tidak pernah membenarkan nama anaknya dicadangkan oleh Badan Perhubungan Umno Negeri Kedah untuk dicalonkan di mana-mana kawasan, ketika dia berada di puncak kuasa.

Hari ini, ramai yang mendekati KJ untuk melobi dan dalam masa yang sama, ramai yang yakin KJ memainkan peranan besar 'memproses senarai bakal-bakal calon' khususnya calon Umno.

Dari cerita mulut ke mulut, barisan Menteri Besar/Ketua Menteri dan bakal-bakal Menteri/Timbalan Menteri juga merupakan calon-calon yang direstui KJ.

Sejauh mana kebenaran cerita ini, ia terus tersebar secara meluas di kalangan orang-orang politik Umno yang berminat membincangkannya. - mr

Bookmark and Share

    


  Member Information For ayeProfil   Hantar PM kepada aye   Pergi ke aye's Website   Quote dan BalasQuote

aye
WARGA SETIA
Menyertai: 03.04.2006
Ahli No: 23921
Posting: 2913
Dari: semerak

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 13-02-08 16:43


3-4hari lepas Pak Dollah kat pbubaran parlimen tak ada kaitan dengan angka 13.... tapi???? buatlah pnilaian sahabat ku.... macam ni kita nak angkat jadi PM lagi??
nauzubillah....

Bookmark and Share

    


  Member Information For ayeProfil   Hantar PM kepada aye   Pergi ke aye's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 13-02-08 17:01


Pada 13-02-08 16:43 , aye posting:

!!! QUOTE !!!

3-4hari lepas Pak Dollah kat pbubaran parlimen tak ada kaitan dengan angka 13.... tapi???? buatlah pnilaian sahabat ku.... macam ni kita nak angkat jadi PM lagi??
nauzubillah....



hmm,betullah.semalam cakap tak sekarang dah bubar?.pelik-pelik...


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

khairani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 15.01.2008
Ahli No: 32319
Posting: 221
Dari: kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 13-02-08 17:08


Kemana Abdullah Hj Ahmad

Dalam sejarah politik Malaysia hanya Tun Hussein Onn, Perdana Menteri yang ketiga yang meninggal dunia pada 29hb Mei 1990 pernah mengatakan bahawa saya tidak penting yang penting ialah parti dan negara maka dia mengambil keputusan yang konsisten tidak mahu bertanding menjadi Ketua UMNO Bahagian Johor Bharu dan seterusnya meletakan jawatan sebagai Perdana Menteri, walau pun dipujuk dan dirayu. Al-Fatihah untuknya yang pada 12hb Februari ini akan berusia 86 tahun jika beliau masih hidup.

Dia berbeza dengan cara Tun Dr Mahathir Mohamed yang mengumumkan peletakan jawatan pada tahun 2002 tetapi boleh dipujuk untuk menyambung tugas sehingga tahun 2003 dan kemudian dalam kenyataannya semasa hendak berhenti menerangkan pula apa sebab dia tidak berhenti pada PRU 1999, persoalan yang berminat politik ialah tarikh mana yang Tun Dr Mahathir Mohamed pakai untuk tidak berhenti Perdana Menteri kerana menyudahkan kerja untuk beberapa soal kepentingan negara, adakah pada tarikh tahun 2002 semasa diumumkan di Perhimpunan Agung UMNO atau waktu kecederaan yang dibagi kepadanya hampir satu tahun itu?

Tetapi berlainan dengan “Saya Perdana Menteri” Abdullah Hj Ahmad dia tidak pernah berkata saya siap untuk tidak popular seperti mana pernah ditegaskan oleh Presiden Indonesia - Susilo Bambang Yudhiyono atau singkatan SBY dalam membuat beberapa keputusan termasuk kenaikan harga barang dan bahan api kerana berpendapat bahawa untuk kepentingan yang lebih besar, demi keadilan, dirinya harus meletakan populariti peribadi di urutan belakang.

Tindakan Abdullah Hj Ahmad membuat mereka yang sedar akan kembali kepada ingatan tentang sebuah filem karya Steven Spielberg bersama David H. Franzoni dan Douglas Wick. Yang bertajuk The Gladiator! Tokoh utama, General Maximus (yang diperankan oleh Russell Crowe) pada cerita tersebut sering disebut-sebut sebagai tokoh yang mampu memenangkan populariti. Dan antara satu daripada dialognya ialah Rebut hati rakyat, maka kau jadi raja seribu tahun.

Abdullah Hj Ahmad yang juga Imam Besar Islam Hadhari-ada had dan ada hari dalam Kerajaan seperti “The Invisible Government” yang disertai oleh tiga beranak, agaknya hendak dipanggil pahlawan bagi menjadikan dia yang terbaik dari empat pendahulunya, tentu tidaklah mudah.

Menjadi pahlawan yang dicintai rakyat tentu jauh lebih sulit lagi. Populariti bagaikan musafir. Hari ini dia datang, besok dia mungkin akan pergi. Populariti juga bagaikan pedang Azazil. Hari ini dia membela nyawa kita di peperangan, besok mungkin dia datang mendahului Izrail. Populariti kepada Abdullah Hj Ahmad mungkin seperti wang atau harta yang dia cari, satu yang berlawanan dengan sajak "mencari damai abadi" dia harus diperjuangkan setiap hari dan dicari setiap hari. Sebab populariti di hari ini sudah berbeza dengan hari kelmarin dan hari esok.

Dibawah pentadbiran The Invisible Government Kerajaan tiga beranak dalam berbagai kenaikan harga barang keperluan makanan sampailah kepada bahan bakar, rakyat seperti tidak hendak mengambil tahu bahawa setiap sesuatu itu adalah untuk memberikan keuntungan kepada kroninya. Contohnya kenaikan harga minyak dengan alasan membantu meningkatkan pengangkutan awam dari berapa jumlah ratusan juta yang terkumpul dari penghapusan subsidi kertas itu, berapa banyak syarikat Scommi milik anaknya berkepentingan mendapat nikmat dari subsidi itu, dari membekal gerabak KTM, membekal Bas Rapid buatan China untuk Kuala Lumpur dan Pulau Pinang sehinggalah Abdullah Hj Ahmad bersetuju projek monorel di Putrajaya ditangguhkan sementara Scommi sudah bersedia membekal gerabak monorel dan melaksanakan projek monorel di Pulau Pinang.

Namun demikian, rakyat seperti masih tidak mengerti dan menerima sikap Abdullah Hj Ahmad kecuali sebahagian besar orang yang cerdik dan faham tidak seperti ahli-ahli UMNO terhadap fenomena turunnya populariti UMNO kerana sikap Abdullah Hj Ahmad dalam berbagai hal yang tersiar dalam media alternatif terutamanya dalam Internet khasnya dalam isu rasuah yang didalanginya sendiri.

Setelah isu jam yang dipakai oleh bininya yang cantik jelita itu berjumlah hampir dengan nilai empat buah rumah murah yang setiap satu dikira berharga RM 45ribu, khabarnya pemberian Patrick Badawi. Sudah tersebar akan kisah bini cantiknya diberikan beg tangan bertatah emas pertama berharga tidak RM 600ribu oleh seorang adik Ketua Menteri.

Jelas, bagi seorang pemimpin politik Abdullah Hj Ahmad bukan sahaja tidak memerlukan diutamakan reputasi dan kredibiliti. Baginya, kedua hal tersebut bukan menjadi senjata efektif dalam menghadapi situasi apa pun. Jika dia mampu memainkan permainan tanpa harus banyak kehilangan reputasi dan kredibilitinya, istilah yang tepat disebut punya integriti. Tentu kemungkinan apa pun akan diambil kira setiap patah percakapan pasal integriti oleh "Saya Perdana Menteri" rakyat sewajarnya menimbangkan kalau tidak mahu berfikir supaya melawan kemungkaran ini walau jalan apa pun akan ditempuh, target sebesar lubang semut pun akan diburu walau apa pun risikonya. Termasuk UMNO terpaksa kalah.

Maka bila mana Abdullah Ahmad bercakap soal rasuah, dia sudah jadi momokan kerana dia seorang yang untouchable maka dia bercakap soal rasuah untuk orang lain khasnya Menteri-menterinya dan pegawai kerajaan.

Tetapi bagaimana dengan rasuahnya membenarkan beberapa syarikat yang berkepentingan menderma beberapa jutaan wang kepada Yayasan Budi Penyayang milik keluarganya. Bagaimana dengan membenarkan dirinya terlibat dengan persembahan muzik untuk isteri tersayang dengan dibiayai oleh syarikat besar yang berkepentingan seperti Berjaya dan YTL.

Belum termasuk soal moralnya, bagaimana anaknya seperti mana yang tersiar dalam akbar perdana dan Internet bila mendukung cucunya yang sebahagian dada anaknya yang sudah berlaki itu terdedah. Mungkin itu satu ajaran Islam Hadhari, di mana anak yang dah berlaki tak perlu menjaga kesopanan diri. Kini bapak pula bercium dengan bini di depan orang ramai. Gila tak gila Islam Hadhari sekarang. Dan jika UMNO dan Barisan Nasional masih diundi di bawah pentadbiran Abdullah Hj Ahmad maka berlakulah sama ada rakyat yang gila, Abdullah Hj Ahmad tidak gila atau rakyat siuman tetapi Perdana Menterinya gila maka siapa yang GILA? Kalau nak tahu tanya penulis politik Syed Hussein Al Attas.

Sesiapa yang menuntun siaran langsung upacara Isteri Abdullah Hj Ahmad di majlis OKU di Pulau Pinang . Boleh mengukur itu kah Perdana Menteri Malaysia yang macam orang yang tak betul. Orang Melayu kena banyak beristighfar sebelum memangkah calon UMNO kerana sekarang yang bertanding bukan PARTI tapi ORANG seperti kata Mohd Khir Toyo, Menteri Besar yang mendandan wajahnya menjadi maco dan “handsome” itu


-----------------
Vote For Hizbul Islam
PERTAHANKAN KELANTAN DI BAWAH KEPIMPINAN ULAMAK




Bookmark and Share

    


  Member Information For khairaniProfil   Hantar PM kepada khairani   Pergi ke khairani's Website   Quote dan BalasQuote

syahidatul
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 07.11.2004
Ahli No: 12341
Posting: 3781
Dari: Petaling Jaya

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 13-02-08 18:32


pak lah nak main acah-acah dengan rakyat agaknya.. huhuhu

Bookmark and Share

    


  Member Information For syahidatulProfil   Hantar PM kepada syahidatul   Pergi ke syahidatul's Website   Quote dan BalasQuote

mohdnurhakimin
WARGA SETIA
Menyertai: 28.03.2005
Ahli No: 15370
Posting: 984
Dari: toulouse

france  


posticon Posting pada: 13-02-08 19:13


Apa yang berlaku?

Nazrullah Rosli dan Saifulizam Mohamad (Utusan Malaysia, 13 Februari 2008) menulis:

PM ulas desas-desus pembubaran Parlimen hari ini

BANGI 12 Feb. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini menafikan desas-desus yang semakin hangat bahawa beliau akan mengumumkan pembubaran Parlimen, esok.

‘‘Tidak… tidak lagi, pandailah you,’’ kata Perdana Menteri sambil tersenyum lebar ketika pemberita mengajukan soalan mengenai khabar angin kemungkinan beliau mengumumkan pembubaran Parlimen bagi membolehkan pilihan raya umum ke-12 diadakan.

Abdullah juga menolak saranan pemberita bahawa mesyuarat Kabinet esok adalah yang terakhir yang akan dipengerusikan oleh beliau sebelum pilihan raya umum.

Secara bersahaja beliau berkata: ‘‘Khabar angin, itu yang seronok dengar, siapa cakap? Mesyuarat Kabinet ada lagi, ada lagi, dalam penggal ini ada lagi mesyuarat Kabinet.’’

…

Hari ini, BERNAMA pula menulis:

Parlimen Bubar Hari Ini Untuk Pilihan Raya Umum Ke-12


PUTRAJAYA, 13 Feb (Bernama) — Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan pembubaran Parlimen berkuatkuasa hari ini bagi memberi laluan kepada pilihan raya umum ke-12 diadakan.

Beliau mengumumkan pembubaran itu pada satu sidang media di pejabatnya di sini, yang disiarkan secara langsung menerusi RTM1 tengah hari ini.

Perdana Menteri juga mengumumkan semua kerajaan negeri dinasihatkan untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri masing-masing, kecuali Sarawak berkuatkuasa pada tarikh yang sama, bagi membolehkan pilihan raya negeri diadakan serentak.

Katanya beliau telah menghadap dan mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin pagi ini untuk pembubaran Parlimen ke-11.

Pembubaran Parlimen ini dibuat 15 bulan lebih awal dari tarikh tamat tempoh penggal lima tahunnya yang akan berakhir pada 16 Mei 2009.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dijangka bermesyuarat beberapa hari lagi bagi menetapkan tarikh hari penamaan calon dan hari pengundian.

Semasa pengumuman itu yang turut dihadiri oleh timbalannya Datuk Seri Najib Tun Razak, Abdullah berharap pilihan raya umum yang bakal diadakan akan berjalan dengan lancar tanpa sebarang gangguan.

…

Mengulas mengenai penafiannya semalam berhubung tarikh pembubaran Parlimen hari ini, Perdana Menteri berkata: “Saya tidak boleh beri sebarang bayangan mengenai tarikh pembubaran Parlimen kerana Yang di-Pertuan Agong belum memperkenankannya lagi. Saya perlu mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong terlebih dahulu sebelum saya boleh mengumumkan tarikh pembubaran Parlimen.”

…

Bookmark and Share

    


  Member Information For mohdnurhakiminProfil   Hantar PM kepada mohdnurhakimin   Quote dan BalasQuote

salmanfarees
Warga 3 Bintang
Menyertai: 02.10.2006
Ahli No: 26728
Posting: 79
Dari: New Zealand

newzealand   avatar


posticon Posting pada: 13-02-08 20:49


Hai..tak faham...faham lagi dengan mainan politik? Sandiwara belaka. Janganlah kita mudah hanyut.

Bookmark and Share

    


  Member Information For salmanfareesProfil   Hantar PM kepada salmanfarees   Quote dan BalasQuote

gezerg
Warga 5 Bintang
Menyertai: 21.09.2006
Ahli No: 26477
Posting: 382
Dari: Perak

blank   avatar


posticon Posting pada: 13-02-08 21:46


Mana mana penipu, insya-ALLAh..insya-ALLAH, ALLAHU RABBI akan balas; jika untung beliau (penipu) mendapat HIDAYAH. Jika sebaliknya...ishh wallahu'alam bissowab.

Cuma, tak patut jika kita masih tak mahu berfikir tentang POLITIK kerana tanpa anda; parti tertentu akan memerintah. Mereka yang menang ini bukan hanya perintah org yang mengundi mereka, tetapi KESAN nya juga terpalik pada diri anda dan keluarga anda.

Anda tidak sedar? atau buat buat OK. Gaji ciput beb, jangan mudah bagi peluang kepada yang kaut untung macam sesetengah pemimpin yang ada.

Jika betul pun nak sokong parti tertentu, pilihlah yang betul dan kena pada tempatnya untuk beliau memimpin.

Hanya ALLAHU RABBI yang MAHA MERANCANG,

ALLAHU AKHBAR

Bookmark and Share

    


  Member Information For gezergProfil   Hantar PM kepada gezerg   Quote dan BalasQuote

khairani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 15.01.2008
Ahli No: 32319
Posting: 221
Dari: kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 13-02-08 22:01


PAK LAH SEMAKIN ANGKUH


Apabila Pak Lah menegaskan bahawa beliau tidak rasa bersalah dan juga bersedih menjatuhkan hukuman ISA kepada siapa sahaja yang beliau rasakan perlu adalah dilihat sebagai sikap angkuh dan memaparkan wajah sebenar beliau yang selama ini berselindung disebalik karektornya .

ISA adalah satu akta yang zalim dan kejam bahkan primitif justeru ia menafikan hak pertuduhan dan penghakiman . Mangsa terbaru Akta primitive ( ISA ) ini ialah pemimpin Hindraf .

Dewan Pemuda PAS Pusat melahirkan rasa kesal dan menentang sekeras – kerasnya penggunaan ISA dalam menangani isu ini , sebaliknya menggesa supaya pihak kerajaan mengemukakan kes ini ke mahkamah untuk diputuskan melalui proses penghakiman yang adil dan telus.

Apakah negara ini tidak mempunyai undang – undang dan mahkamah ? atau apakah negara ini tidak lagi mempunyai hakim yang berwibawa untuk membicarakan kes seperti ini ? atau mungkin juga negara ini tidak mempunyai pendakwaraya yang berkredebiliti untuk mengheret orang yang dituduh agar mereka dijatuhi hukuman setimpal di mahkamah ?

Bukankah kerajaan mendakwa bahawa mereka memiliki bukti bahawa Hindraf menimbulkan keganasan dan kekacauan serta ketegangan kaum dalam negara ini ? maka buktikanlah di mahkamah !

Dewan Pemuda PAS Pusat tidak pernah menyokong mana – mana tindakan ganas dan mencetus ketegangan kaum dalam negara ini. Malah Dewan Pemuda PAS menyelar siapa sahaja yang cuba mencetus suasana tidak aman dalam negara tercinta .

Tetapi setiap pertuduhan sebelum mereka disabitkan bersalah dan dijatuhkan hukuman , mestilah melalui proses pembuktian yang jelas dan pembicaraan yang adil .

Islam mengajar kita menangani persoalan ini melalui kaedah " pembuktian yang nyata bagi pihak yang menuduh dan mendakwa serta hak membela diri bagi mereka yang mengaku tidak bersalah " .

Kaedah ini untuk memastikan agar tidak berlaku pendakwaan yang tidak berasas serta pertuduhan melulu yang menghela kepada fitnah dan penginayaan .

Kaedah ini juga untuk memastikan mereka yang benar – benar terbukti bersalah menerima hukuman setimpal dengan kesalahan mereka.

Menggunakan ISA bukan sahaja menafikan hak pertuduhan bagi pihak yang menuduh mahu pun yang tertuduh , bahkan mencetus rasa tidak puas hati pelbagai pihak terutama pihak yang tidak mendapat pembelaan wajar.

Ini adalah episod malang bagi negara kita yang masih menggunakan akta primitif seperti ISA sedang ianya telah sekian lama dimansukhkan dalam peradaban moden negara – negara maju sementara negara – negara ini sering menjadi contoh kepada negara kita dalam hal – hal yang lain .

Persoalannya , Kenapa Pak Lah cuba mengelakkan pembicaraan ke atas mereka yang dituduh ? Apakah kerena tidak mempunyai bukti ?

Andainya tiada bukti , maka hilanglah hak untuk menuduh apalagi menghukum . Menuduh dan menghukum tanpa bukti adalah suatu perbuatan yang sangat hina , zalim dan kejam .

Janganlah menangani keganasan dan kekejaman dengan melakukan keganasan dan kekejaman yang lain pula kerana kelak negara kita tidak akan aman dari keganasan dan kekejaman .

Andainya pihak kerajaan mempunyai bukti nyata , sila heret mereka ke galeri mahkamah untuk dibicarakan , sebagaimana yang dilakukan oleh kerajaan terhadap kes – kes besar seperti kes al-Tantunya dan lainnya. Kenapa pula kes al-Tantunya boleh dibicarakan sedang kes Hindraf tidak boleh ?

Kes al-Tantunya turut dilihat mengancam keselamatan negara apabila membabitkan pihak anggota keselamatan yang sememangnya memiliki senjata malah bom , sebagai yang dituduh melakukan kekejaman dan jenayah.

Begitu juga kes video klip V.k Lingam yang melibatkan soal integriti badan kehakiman dan boleh membawa kepada terhakisnya kepercayaan rakyat kepada sistem kehakiman dalam negara ini dan tentu sahaja effectnya sangat tinggi kepada keselamatan negara apabila sistem kehakiman dan perundangan negara bocor .

Kes video klip V.k Lingam pun disiasat rapi , yang membawa kepada penubuhan suruhanjaya diraja untuk menyiasat bagi mencari bukti nyata sebelum ianya disabitkan bersalah atau dibebaskan sebagai orang yang tidak bersalah .

Persoalannya jika kes al-Tantunya boleh dibicarakan dimahkamah dan kes video klip V.k Lingam boleh ditubuhkan suruhanjaya penyiasat Kenapa tidak kes Hindraf ? Kenapa kerajaan terpaksa menggunakan ISA ?

Persoalannya lagi disini ialah , siapa yang terancam sebenarnya ? negara atau UMNO dan Pak Lah ? dan ISA digunakan untuk keselamatan dalam negara atau keselamatan dalam UMNO ?

Justeru itu , Dewan Pemuda PAS Pusat sangat konsisten dalam menentang penggunaan ISA walau dalam apa jua situasi dan mendesak agar akta primitif ini segera dimansukhkan kerana ia jelas bercanggah dengan syara' dan menafikan hak asasi .




-----------------
Vote For Hizbul Islam
PERTAHANKAN KELANTAN DI BAWAH KEPIMPINAN ULAMAK




Bookmark and Share

    


  Member Information For khairaniProfil   Hantar PM kepada khairani   Pergi ke khairani's Website   Quote dan BalasQuote

trouver_99
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2004
Ahli No: 6933
Posting: 1603
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 14-02-08 06:42


hindraf mainan politik paklah kut.takkan sesenang saja berpuluh yang ditahan dibebaskan macam tu saja.siap hakim boleh pula memberi pengampunan dengan alasan tak tahu siapa yang baling bata kepada anggota polis sedangkan di Batu Buruk,tak mahu pula memberi pelepasan walaupun dalam keadaan berada di hospital.

kalau biar Paklah jadi lagi PM tak tahu lah.sedikit demi sedikit singapore ke dua akan berada didalam Malaysia.Kenapa cina malaysia tak bising pun pasal WPI sedangkan mengaku Malaysian lah,apa lah.ini dinamakan penjajahan secara halus.sekarang tak dijajah seperti zaman dulu tapi melalui dengan ekonomi.Kenapa PAS dan keAdilan tak pernah lantang bersuara mengenai isu ini?Tak pernah pun anwar cakap PakLah tidur time meeting ke apa.ataupun dah ada perjanjian bila dibebaskan dulu?takkan tak pernah kaji secara detail dan kemukakan segala butiran di Parlimen.kata penuh dengan golongan profesional tapi Kenapa tak nampak profesional.nak harapkan DAP,parti "abang" yang berkuasa di singapore.macam mana lah nak tackle hati rakyat....rakyat pakat terhimpit dengan mainan politik kedua-dua belah pihak sedangkan singapore dengan rakus menjajah Malaysia dalam bentuk ekonomi.tu pun masih tak sedar lagi.....

1. Kumpulan NSTP diketahui sebagai salah satu cabang "perang intelektual" orang melayu dalam Bahasa Inggeri sudah dikuasai oleh dua orang kader kewartawanan Singapura - Kalimullah dan Brendan pariera.

2. Pantai holdings yang mengandungi Fomema dijual kepada Parkway Singapura tanpa sebarang sekatan atau cubaan mencari jalan penyelesaian oleh MOF.

3. Landasan bekembar keretapi elektrik yang bertujuan untuk pengangkutan yang cekap dan efisyen di sepanjang semenanjung malaysia telah tertunda tetapi kerajaan sibuk untuk mengambil tahu cadangan YTL untuk bullet Train ke singapura. Bukankah ini bertujuan memakmurkan singapura tetapi bakal menjejaskan industri pengangkutan penerbangan Malaysia?

the malay mail expose
19 Dec 2005
Malay Mail reported the disposal of 31% in Pantai to Parkway on 13 September 2005 for RM312 million

20 Dec 2005

Mail Mail reported Health Minister said government encourages foreign investment BUT must adhere to certain obligation and conditions. Pantai has 2 projects (Fomema Sdn Bhd and Pantai Medivest Sdn Bhd) under the government privatization programme. There are 2 conditions with regards to privatized projects ie. i) majority owned by Malaysian and ii) 30% must be Bumiputra-owned.

The Health Minister said he is talking to EPU and Finance Ministry to “resolve the problem”.

The report also explained how Singapore’s Parkway took control of Pantai and the replacement of 5 board of directors. Pantai reported to Bursa Malaysia that there were no changes to shareholdings

- Rockybru


-----------------

= think Islam , think Globally , think Reality =


Bookmark and Share

    


  Member Information For trouver_99Profil   Hantar PM kepada trouver_99   Quote dan BalasQuote

solskjaer
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2004
Ahli No: 10725
Posting: 2644
Dari: manchester united

saudiarabia  


posticon Posting pada: 14-02-08 08:24


Pada 13-02-08 16:43 , aye posting:

!!! QUOTE !!!

3-4hari lepas Pak Dollah kat pbubaran parlimen tak ada kaitan dengan angka 13.... tapi???? buatlah pnilaian sahabat ku.... macam ni kita nak angkat jadi PM lagi??
nauzubillah....


Ya ALLAH..jauhkanla dariku mengata dan mencaci...sesungguhnya mencaci itu ibarat memakan daging saudaranya sendiri....

p/s:akan menjadi sia-sia amalanku selama ni jika aku memfitnah, mengata dan mencaci sesama saudaraku...

Bookmark and Share

    


  Member Information For solskjaerProfil   Hantar PM kepada solskjaer   Pergi ke solskjaer's Website   Quote dan BalasQuote

kakisamun
WARGA SETIA
Menyertai: 20.05.2003
Ahli No: 630
Posting: 2852
Dari: perut ibuku

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 14-02-08 09:00


.. hanya kerana berlainan ideologi politik:lol:..

Bookmark and Share

    


  Member Information For kakisamunProfil   Hantar PM kepada kakisamun   Quote dan BalasQuote

kakisamun
WARGA SETIA
Menyertai: 20.05.2003
Ahli No: 630
Posting: 2852
Dari: perut ibuku

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 14-02-08 09:02


Pada 14-02-08 08:24 , solskjaer posting:

!!! QUOTE !!!



Ya ALLAH..jauhkanla dariku mengata dan mencaci...sesungguhnya mencaci itu ibarat memakan daging saudaranya sendiri....

p/s:akan menjadi sia-sia amalanku selama ni jika aku memfitnah, mengata dan mencaci sesama saudaraku...


..:welcome:

Bookmark and Share

    


  Member Information For kakisamunProfil   Hantar PM kepada kakisamun   Quote dan BalasQuote

solskjaer
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2004
Ahli No: 10725
Posting: 2644
Dari: manchester united

saudiarabia  


posticon Posting pada: 14-02-08 09:20


Pada 14-02-08 09:00 , kakisamun posting:

!!! QUOTE !!!

.. hanya kerana berlainan ideologi politik:lol:..


:lol:

Bookmark and Share

    


  Member Information For solskjaerProfil   Hantar PM kepada solskjaer   Pergi ke solskjaer's Website   Quote dan BalasQuote

azemi
WARGA SETIA
Menyertai: 16.01.2004
Ahli No: 6494
Posting: 681
Dari: K.pilah Somban

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 14-02-08 09:46


Memang pelik dan kepelikan melanda diriku sepanjang minggu ini.huhu..apapun kita bersikap husnu zan ajela dengan fiil pak lah ni..bagi saya lebih molek jika pak lah jawab soalan tu dengan..'no comment' atau 'tunggu ajela' daripada 'tak ada'..adakah mungkin disebabkan Pak Lah tidak mampu menswing soalan wartawan?sekali lagi saya ingin katakan..memang pelik PM kita kali ini..

Bookmark and Share

    


  Member Information For azemiProfil   Hantar PM kepada azemi   Pergi ke azemi's Website   Quote dan BalasQuote

aye
WARGA SETIA
Menyertai: 03.04.2006
Ahli No: 23921
Posting: 2913
Dari: semerak

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 14-02-08 09:57


Pada 14-02-08 08:24 , solskjaer posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 13-02-08 16:43 , aye posting:

!!! QUOTE !!!

3-4hari lepas Pak Dollah kat pbubaran parlimen tak ada kaitan dengan angka 13.... tapi???? buatlah pnilaian sahabat ku.... macam ni kita nak angkat jadi PM lagi??
nauzubillah....


Ya ALLAH..jauhkanla dariku mengata dan mencaci...sesungguhnya mencaci itu ibarat memakan daging saudaranya sendiri....

p/s:akan menjadi sia-sia amalanku selama ni jika aku memfitnah, mengata dan mencaci sesama saudaraku...



:-) :-) :-)


-----------------
"Cerahkan Mata Anda" http://buku2008.wordpress.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For ayeProfil   Hantar PM kepada aye   Pergi ke aye's Website   Quote dan BalasQuote

aye
WARGA SETIA
Menyertai: 03.04.2006
Ahli No: 23921
Posting: 2913
Dari: semerak

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 14-02-08 10:31


From: www.malaysiakini. com.my




'Does the PM think we're dumb fools?'
Feb 14, 08 9:44am



He will regret and pay for this lie about dissolving Parliament. He could had easily said, ‘I will think about it when the right time comes’ or even as simple ‘No comment’.



On PM dissolves Parliament

Sheikh Rizal Housein: Is the PM taking Malaysians for a ride? Does he think we Malaysians are real dumb? The whole world knew he was going to dissolve the Parliament yesterday. However, on Feb 12, when the media interviewed him, he dismissed it and even had the nerve to say that Parliament won’t be dissolved the next day.



Even the Press headlines said Parliament wouldn’t be dissolved on Feb 13. And then, yesterday, Feb 13, he dissolved Parliament. What does he think we Malaysians are, dumb fools? Well, the joke is on him. He will regret and pay for this lie.

He could had easily said, ‘I will think about it when the right time comes’ or even as simple ‘No comment’. Now, in the eyes of all Malaysians, the PM is the biggest liar in Malaysia.



Charity Lee: Day before yesterday, the PM said Parliament wouldn't be dissolved yesterday (the date of his favourite/lucky number, 13). But yesterday, he said Parliament is dissolved. Didn't Pak Lah just lie to our faces?



Of course he knew when it would be dissolved. And of course he knew the King wouldn't object to it. It's exactly this kind of duplicity that makes it hard for anyone to trust the PM regardless of what he may be saying or whether his intentions are good or bad.

Time and time again Malaysians have been let down by his insincere, shoot-himself- in-the-foot statements. At least he's consistent in that!



Raj: In less than 24 hours, the premier went back on his word on dissolving the Malaysian parliament. We Malaysians do not have any issues on his prerogative to decide. However, what matters most to us are his words. For a man of his stature, we expect a little honesty when he speaks out. But sad to say he never seems to realise that every word he speaks would reach 27 million people out there who eventually will find out that the PM lying.



Personally, and I am sure most fellow Malaysians also would agree with me, this portrays him as a man who never keeps his promise. He need not have lied. How to trust a leader who says one thing one day but makes a hundred and eighty degree turn in less than 24 hours? How to trust him with the future of Malaysians? Pak Lah, please tell me as Malaysian why should I trust you and vote for you? I deserve an honest reply from you.



Ludricrous: Our infamous and sleepy Abdullah probably had to be ‘told’ by son-in-law Khairy Jamaluddin (considered as the most powerful man in Malaysia) and Altantunya Najib that he is supposed to announce the dissolution of parliament yesterday. Abdullah just didn't know he had to do it and now comes up with lama excuses for looking as lost as he really is.

If this is not the case, then why didn't Abdullah simply tell the media on Feb 12 that he will make an announcement the next day (yesterday) rather than make an about turn?



YSM: Five possible reasons for the prime minister’s flip-flop statement on the dissolution of Parliament:

1. He is a liar and makes empty promises

2. He is unsure of his plans from day-to-day and makes decisions as and when

3. He was misquoted by the media that is owned by the BN

4. He received sudden inspiration on the night of Feb 12.

5. He received urgent news during the cabinet session which made him change his mind.

Who knows? We will never know the reasons behind all the flip flops, u-turns and knots which our dear prime minister loves making.



Mooshie Mooshie: Are we that dumb or are we that plain forgetful? Forget about the politics.Why must he lie to us again? Just say from the heart that election is near, no need to bluff us - we are grown women and main. Not dummies. We are to vote only, not play poker.



You think we can so easily forget about your last bluff? Remember, you said you don't know that your son Kamaluddin (or what ever his name is) on the issue that his proxy companies were given all the big, big big petroleum contracts. Remember you said you ‘don't know’ and you need to find out? That’s lama man!



And the other bluff about the yacht? Remember? Ok, even if assuming we were born yesterday, we would still remember you know. Why must bluff about parliament dissolving?. Election only what? How to vote for you when you always tell people lies?


On Anwar says early election 'shameful'

JKS: The general election must be held within 60 days of parliamentary dissolution. What is 60 days from Feb 13? It is April 13! That is, two days before Anwar Ibrahim can contest in a general election

It is obvious that Parliament was dissolved yesterday so that the EC would not risk being pressured by the public into setting polling day after April 15.

All Malaysians must be made aware of this BN cowardice and unfairness so that they become disgusted with BN's unfree and unfair election tactics and so that they vote to deny BN a two-thirds majority.



CH Ong: Anwar alleges that Malaysian general elections are not fair and not free. However such allegations (which in my opinion are justified) are not new. BN has been practising unfair tactics even during the time Anwar was both BN and Umno's No. 2.



Therefore Anwar will be more convincing if he describes in some detail BN and Umno's modus operandi in committing unfair practices and perhaps even electoral fraud during his heyday at Umno.



I believe most Malaysians who are non-BN members or supporters will forgive him if he also says that he now regrets being part of all those alleged unfair and fraudulent practices. I believe all of us know and remember that Anwar was once Umno and BN's No. 2, and that he had, on occasions, acted as the No. 1.


On Let's clean up BN and Umno: Dr M

Rama Chandran: Some of us knew all along that Mahathir and the system he built was corrupt, and he engineered the justice system to be biased towards the BN agenda. But did you other people out there listen to us? No.

Since you will never listen to civil society who all along had nothing to gain from voicing out all the wrongs in this country, at least listen to Mahathir now. Never mind if I think he has a hidden agenda. Just trust him and think before you vote BN. Think really hard.


On Explosive revelations against Lingam

Malaise-an: If the powers-that- be can clown and mess around with our judicial system with impunity and get away scot-free, if top leaders can unashamedly tell blatant lies and heap praises on themselves but cannot account for their speedy accumulation of wealth, if leaders continue to violate our dignity and insult our intelligence, if the ‘sounds like me and looks like me’ types are in cohorts with top leaders that ‘easily forget’ and if all these blatant abuses of power, corruption and dishonourable behavior continue to hurt and harm us, is it any wonder that the lesser mortals have no more regard for law and order, the young hearts turn around and spite at the moral values so conveniently preached by these powerful hypocrites, and teachers in schools find it near impossible to teach universal and humanitarian values in schools?

Remember the slogan Kepimpinan melalui tauladan? We are seeing its effect on our society today. When I was overseas doing my further studies I always come to the defence of our beloved country even though I may not be agreeable to all the nation's policies. Today I have given up and must accept my scholarly overseas peers' assessment of our country with a derogatory ‘Malaise-ea’ instead of Malaysia.



K Jeevan: I would like to ask Pak Lah what actually he has done for the pasti four years as prime Minister on corruption. I can say that you failed because the ACA (which stands for Anti- Corruption agency) now has a new name - CA and that stands for Corruption Agency. dengan Jayanthi openly stated that an officer from ACA paid her RM 3,000. What a shame. Pak Lah stated that candidates from BN component parties for the coming election will have to undergo ACA screening. Stop this nonsense. I remember that last year Samy Vellu claimed that after three months of interrogation by the ACA, he was found to be ‘clean’.



The trust bestowed on the ACA by the rakyat has been totally wasted. I hope the rakyat will vote carefully in the coming election because a change is needed in the Malaysian government.

Happy voting!


On Drop MIC veterans, Samy Vellu urged

Barathi Tamil: New faces? Not your son please. We don’t need him. Samy Vellu says the Indians are not 50 years backward but only five years backward. Why are the Indians five years backward? Can he answer that? And he dares to say that?



As a leader, he should have pointed out this issue earlier. Why only after Hindraf? Why has he never defended the five Indians under the ISA? Samy Vellu has cheated the Indians. He doesn’t like to see the Indians come up.

It is shameful to have this kind of leader..BN going to lose Indian votes because of one unwanted leader.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ayeProfil   Hantar PM kepada aye   Pergi ke aye's Website   Quote dan BalasQuote

arsyie
Warga 4 Bintang
Menyertai: 18.11.2003
Ahli No: 5226
Posting: 230
Dari: mauritus

mauritius   avatar


posticon Posting pada: 14-02-08 11:57


antum semualah kena siapkan diri jadi PM masa depan...generasi depan ...jangan cakap saja

Bookmark and Share

    


  Member Information For arsyieProfil   Hantar PM kepada arsyie   Quote dan BalasQuote

aye
WARGA SETIA
Menyertai: 03.04.2006
Ahli No: 23921
Posting: 2913
Dari: semerak

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 14-02-08 12:04


Manusia sudah tua umurnya. Ia budak - budak di zaman Nabi Adam, remaja di zaman Nabi Nuh, pemuda di zaman Nabi Ibrahim, dewasa di zaman Nabi Musa ( alaihimus salam ) dan kini sudah cukup tua di zaman Nabi Muhammad ( sallaLlahu alaihi wasallam ). Kerana itu, kerana manusia menghampiri ajal akhirnya, maka dunia kita adalah dunia yang tengah mendekati hari kehancurannya. Hari kiamat. Dunia ini buat kehidupan manusia. Bila manusia diajalkan, dunia pun diajalkan juga.

Kerana sifat tua umat ini yang mengumpul timbunan pengalaman gelojak remaja, kehangatan dan semangat masa muda di samping kematangan kedewasaan, Allah memilih untuk umat ini Al Quran sebagai mukjizat agung utusanNya itu, bukan sekadar keajaiban yang lahir daripada tubuh Baginda semasa hayatnya.

Ia adalah mukjizat ilmu dan kewarasan berfikir. Allah tahu umat Muhammad tersedia dengan akal yang matang dan sarat ilmu. Dia tahu kita akan menolak hidup dalam dunia khurafat tanpa akliah dan bukti yang pasti daripada segala ilmu yang digapai.

Islam pasti Memerintah, bukan diperintah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ayeProfil   Hantar PM kepada aye   Pergi ke aye's Website   Quote dan BalasQuote

nicque
Warga Rasmi
Menyertai: 27.07.2006
Ahli No: 25439
Posting: 7
Dari: Selangor

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 14-02-08 13:02


Assalamualaikum

macam-macam kita dengar tentang pak lah ni. sini ana ingin mencelah sikit pasal timbalan pak lah ni, si najib tu. semalam dalam buletin utama (13/02/08) najib ada kata dalam ceramahnya " pak lah selalu sebut pasal 'tambah'. parti umno selalu tambah, kita tambah nilai diri, tambah masjid, tambah sekolah, tambah kemudahan dan bantuan, tambah itu, tambah ini.......".
Tapi mungkin najib lupa nak tambah, patutnya najib tambah sikit lagi, " kita tambah harga minyak, kita tambah bayaran tol, kita tambah penyelewengan, kita tambah rasuah, kita tambah hiburan dan maksiat....."

fikir-fikirkan lah wahai saudara2 ku sekalian...

Bookmark and Share

    


  Member Information For nicqueProfil   Hantar PM kepada nicque   Quote dan BalasQuote

solskjaer
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2004
Ahli No: 10725
Posting: 2644
Dari: manchester united

saudiarabia  


posticon Posting pada: 14-02-08 14:09


Pada 14-02-08 12:04 , aye posting:

!!! QUOTE !!!

Manusia sudah tua umurnya. Ia budak - budak di zaman Nabi Adam, remaja di zaman Nabi Nuh, pemuda di zaman Nabi Ibrahim, dewasa di zaman Nabi Musa ( alaihimus salam ) dan kini sudah cukup tua di zaman Nabi Muhammad ( sallaLlahu alaihi wasallam ). Kerana itu, kerana manusia menghampiri ajal akhirnya, maka dunia kita adalah dunia yang tengah mendekati hari kehancurannya. Hari kiamat. Dunia ini buat kehidupan manusia. Bila manusia diajalkan, dunia pun diajalkan juga.

Kerana sifat tua umat ini yang mengumpul timbunan pengalaman gelojak remaja, kehangatan dan semangat masa muda di samping kematangan kedewasaan, Allah memilih untuk umat ini Al Quran sebagai mukjizat agung utusanNya itu, bukan sekadar keajaiban yang lahir daripada tubuh Baginda semasa hayatnya.

Ia adalah mukjizat ilmu dan kewarasan berfikir. Allah tahu umat Muhammad tersedia dengan akal yang matang dan sarat ilmu. Dia tahu kita akan menolak hidup dalam dunia khurafat tanpa akliah dan bukti yang pasti daripada segala ilmu yang digapai.

Islam pasti Memerintah, bukan diperintah...


saudara cakap memang pandai..ilmu tinggi...tapi,sedih sikitla...ilmu saudara tu mungkin mendatangkan pahala jika tidak dicemari dengan mengutuk,mengata tak tentu hala, memfitnah...

bak kata ustaz shamsuri,bercakap bab ugama deraih (deras), hukum ugama tak reti... :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For solskjaerProfil   Hantar PM kepada solskjaer   Pergi ke solskjaer's Website   Quote dan BalasQuote

lobam_shibin
WARGA SETIA
Menyertai: 07.11.2004
Ahli No: 12345
Posting: 723
Dari: Dalam Rumah

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 14-02-08 16:56


kan dia kata tarikh pru rahsia..dah rahsia mana boleh bagitau orang..suka hati paklah lah nak kata apa..

Bookmark and Share

    


  Member Information For lobam_shibinProfil   Hantar PM kepada lobam_shibin   Pergi ke lobam_shibin's Website   Quote dan BalasQuote

khairani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 15.01.2008
Ahli No: 32319
Posting: 221
Dari: kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 14-02-08 17:16


Namun di dalam beberapa keadaan mengumpat dibenarkan oleh Islam.

Al-Imam Al-Ghazali dan Al-Imam Al-Nawawi mendedahkan kepada kita 6 keadaan perbuatan mengumpat itu dibolehkan oleh Syarak.

Kesimpulannya adalah seperti berikut

1. Orang yang dizalimi membuat aduan kepada pihak pemerintah seperti Khalifah dan hakim ataupun kepada orang yang mempunyai kemampuan berkaitan dengan individu yang menzaliminya agar kezaliman itu akan dibanteras.

2. Perbuatan mengumpat ( mendedahkan ) itu adalah bertujuan untuk membasmi kemungkaran seperti apabila seseorang berkata kepada orang yang mempunyai kemampuan untuk mengubah kemungkaran "Si Fulan melakukan kemungkaran maka cegahlah ia daripada kemungkaran tersebut". Namun hendaklah niat mengumpat atau pendedahan tadi semata-mata kerana ingin mencegah kemungkaran.

3. Meminta fatwa daripada seorang mufti yang mana orang yang bertanya terpaksa menggunakan umpatan bagi menjelaskan masalahnya kepada sang mufti. Contohnya si penanya bertanya "Ayah saya menzalimi saya kerana sebab begini dan begini. Bagaimanakah cara untuk saya mendapatkan hak saya?"

4. Memberikan peringatan kepada para muslim terhadap kejahatan seseorang agar setiap orang dapat menghindari kejahatannya.

5. Apabila seseorang itu menzahirkan kemungkaran yang dilakukannya. Maka ketika itu tidak mengapa seandainya kita menghebahkan kepada masyarakat kejahatan yang dilakukannya kerana dia sendiri telahpun menzahirkan kejahatannya secara terang-terang. Walaubagaimanapun kejahatan yang dibenarkan untuk didedahkan hanyalah perbuatan munkar yang dilakukannya secara terang-terangan. Adapun kejahatan lain yang dilakukannya secara bersembunyi maka haram hukumnya untuk didedahkan kepada masyarakat umum.

6. Mengumpat dengan tujuan mengenali seseorang. Apabila seseorang individu dikenali dengan sesuatu aib yang ada pada dirinya maka kita boleh menggunakan gelarannya yang merupakan aib tersebut atas tujuan untuk mengenali orang tersebut. Namun kebenaran ini dibolehkan dengan syarat si pemilik aib tersebut tidak merasa marah dengan gelaran aib yang disandarkan kepadanya selepas gelaran tersebut dikenali oleh orang ramai.


Kesimpulan

Hasil daripada 6 keadaan yang dibolehkan mengumpat ini, kita dapati bahawa mendedahkan kezaliman dan kemungkaran yang dilakukan oleh pemerintah UMNO pada hari ini adalah dibenarkan oleh Syarak atas sebab-sebab berikut:

1. Kemungkaran yang dilaksanakan oleh pemimpin UMNO pada hari ini seandainya tidak didedahkan kepada masyarakat, maka masyarakat akan tertipu dengan zahir kebaikan mereka lantas mereka akan memilih UMNO sebagai parti yang memerintah. Namun apabila penyelewengan pemimpin-pemimpin UNMO didedahkan kepada masyarakat, maka ia akan mendorong mereka untuk menggantikan pemimpin-pemimpin lain yang amanah terhadap Islam dan rakyat.

Ini bermakna tindakan mendedahkan kesalahan mereka adalah kerana ingin mengelakkan masyarakat daripada ditimpa oleh kejahatan mereka yang tidak mahu meletakkan Islam sebagai pemutus kepada setiap keputusan negara.

Al-Imam Al Nawawi menyatakan di dalam syarah Sohih Muslim contoh-contoh ghibah dan umpatan yang dibenarkan:

ومنها أن يكون له ولاية لا يقوم بها على وجهها لعدم أهليته أو لفسقه فيذكره لمن له عليه ولاية ليستدل به على حاله فلا يغتر به ويلزم الاستقامة

Maka kalaulah pada zaman Khilafah Islamiah, seseorang rakyat boleh mendedahkan kepada Khalifah keburukan para menteri yang berada dibawahnya yang tidak amanah dengan harapan khalifah dapat menegurnya ataupun menggantikannya dengan menteri yang baru,

maka kita pada hari ini boleh untuk mendedahkan kepada rakyat kezaliman pemerintah dan tidak amanahnya mereka terhadap Allah dan rakyat kerana rakyat berkuasa untuk menjatuhkan pemimpin seperti ini di dalam pilihanraya di bawah sistem demokrasi pada hari ini.


2. Kemungkaran yang dibuat oleh pimpinan UMNO pada hari ini kebanyakannya dibuat secara terang-terangan. Maka ketika itu Islam tidak melarang mana-mana individu untuk mendedahkan kejahatan yang dilakukan secara zahir tersebut kepada rakyat dan orang awam.


Al Iman Al-Ghazali berkata:

وكانوا يقولون ثلاثة لا غيبة لهم الإمام الجائر والمبتدع والمجاهر بفسقه

Maka ini dengan jelas membuktikan bahawa pemerintah yang zalim, mendedahkan kezaliman mereka adalah dibenarkan agar masyarakat dapat selamat daripada kezaliman mereka. Pemerintah yang zalim juga telahpun membuat kezaliman tersebut secara terang-terangan.

Dari konsep kenegaraan pada hari ini, menyelamatkan masyarakat daripada kezaliman pemerintah adalah dengan cara tidak memberikan undian kepada mereka pada musim pilihanraya.


3. Pendedahan kejahatan para pemerintah pada hari kepada masyarakat adalah atas sebab kita ingin meminta bantuan masyarakat untuk mengubah kezaliman pemerintah dengan cara menjatuhkan mereka di dalam sistem demokrasi yang digariskan oleh perlembagaan Malaysia.


Penutup

Walaupun kita dibenarkan mendedahkan kepada rakyat kejahatan dan kezaliman para pemimpin yang zalim, namun keharusan ini hendaklah atas dasar ingin mencegah kemungkaran.

Namun, seandainya kemungkaran yang dilakukan oleh para pemimpin adalah kemungkaran tertutup yang hanya berkait antara dia dan Allah yang tidak melibatkan sebarang kezaliman kepada rakyat , maka haram hukumnya kita mendedahkan kejahatan yang disembunyikan oleh pemimpin tersebut kerana dengan menyebarkan kepada masyarakat umum, ini akan mendedahkan aib seseorang itu. Selagi mana kemungkaran itu tidak dilakukan secara terang-terangan maka kita tidak boleh mendedahkannya kepada masyarakat.


footnote

Ini adalah kerana pertembungan PAS & UMNO bukan kerana nafsu merebut kerusi dalam pilihanraya , tetapi melibatkan soal prinsip dan dasar iaitu Islam demi mendaulatkannya di Tanahair ini sementara UMNO membangkang usaha tersebut .

Antara orang – orang yang zalim ialah mereka yang enggan melaksanakan hokum Allah swt sekalipun mereka telah memiliki mandat untuk berkuasa . Ianya berasaskan firman Allah swt : و من لم يحكم بما أنزل الله فأولئك هم الظالمون . . Rujuk Surah al Maaidah : Ayat 45

Saya dengar khabar , Sohibus samahah Mufti Negeri Perlis Dr. Asri Zainal Abidin juga ingin mengeluarkan fatwa berkait industri hiburan ini , jika benar apa yang saya dengar, harapan saya bila keluarnya fatwa itu nanti kerajaan dan kabinet tidak lagi menolak mentah – mentah fatwa tersebut.

Oleh: Ustaz Haji Nasruddin Tantawi ( Naib Ketua Pemuda PAS Pusat )




Posted by Tolhah at 5:43 PM 0 comments
Labels: Maksiat


-----------------
Vote For Hizbul Islam
PERTAHANKAN KELANTAN DI BAWAH KEPIMPINAN ULAMAK




Bookmark and Share

    


  Member Information For khairaniProfil   Hantar PM kepada khairani   Pergi ke khairani's Website   Quote dan BalasQuote

aye
WARGA SETIA
Menyertai: 03.04.2006
Ahli No: 23921
Posting: 2913
Dari: semerak

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 14-02-08 18:14


Pada 14-02-08 14:09 , solskjaer posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 14-02-08 12:04 , aye posting:

!!! QUOTE !!!

Manusia sudah tua umurnya. Ia budak - budak di zaman Nabi Adam, remaja di zaman Nabi Nuh, pemuda di zaman Nabi Ibrahim, dewasa di zaman Nabi Musa ( alaihimus salam ) dan kini sudah cukup tua di zaman Nabi Muhammad ( sallaLlahu alaihi wasallam ). Kerana itu, kerana manusia menghampiri ajal akhirnya, maka dunia kita adalah dunia yang tengah mendekati hari kehancurannya. Hari kiamat. Dunia ini buat kehidupan manusia. Bila manusia diajalkan, dunia pun diajalkan juga.

Kerana sifat tua umat ini yang mengumpul timbunan pengalaman gelojak remaja, kehangatan dan semangat masa muda di samping kematangan kedewasaan, Allah memilih untuk umat ini Al Quran sebagai mukjizat agung utusanNya itu, bukan sekadar keajaiban yang lahir daripada tubuh Baginda semasa hayatnya.

Ia adalah mukjizat ilmu dan kewarasan berfikir. Allah tahu umat Muhammad tersedia dengan akal yang matang dan sarat ilmu. Dia tahu kita akan menolak hidup dalam dunia khurafat tanpa akliah dan bukti yang pasti daripada segala ilmu yang digapai.

Islam pasti Memerintah, bukan diperintah...


saudara cakap memang pandai..ilmu tinggi...tapi,sedih sikitla...ilmu saudara tu mungkin mendatangkan pahala jika tidak dicemari dengan mengutuk,mengata tak tentu hala, memfitnah...

bak kata ustaz shamsuri,bercakap bab ugama deraih (deras), hukum ugama tak reti... :-)


syukran... :-D :-D :sopan: :sopan:


-----------------
"Cerahkan Mata Anda" http://buku2008.wordpress.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For ayeProfil   Hantar PM kepada aye   Pergi ke aye's Website   Quote dan BalasQuote

aye
WARGA SETIA
Menyertai: 03.04.2006
Ahli No: 23921
Posting: 2913
Dari: semerak

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 18-02-08 10:07


Nabi SAW bersabda :
Akan datang sesudahku penguasa2 yang memerintah kamu.
Diatas mimbar, mereka memberi petunjuk dan ajaran2 yang bijaksana.
Tetapi, apabila turun, mereka melakukan tipudaya dan khianat.
Hati mereka lebih busuk dari bangkai.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ayeProfil   Hantar PM kepada aye   Pergi ke aye's Website   Quote dan BalasQuote

akasia
WARGA SETIA
Menyertai: 21.03.2006
Ahli No: 23581
Posting: 754
Dari: bandar minyak bumi kenyalang

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 19-02-08 09:52


kalau lah kan, pak lah gitaw "ok esok bubar, sekejap lagi pergi jumpa agong minta sign" tiba-tiba Agong kata, "tak apa lah dulu Pak lah, esok luse beta sign lah" .. tak berpeluh2 pak lah? janji esok bubar tapi Agong tak sign lagi, mana lah tau kan.. erm..kompem kena bambu " apa lah pak lah tipoo, koba esok bubar tapi tak bubar pun..dah2 tak boleh percaya lagi PM kita" ada betul ka?

Bookmark and Share

    


  Member Information For akasiaProfil   Hantar PM kepada akasia   Quote dan BalasQuote

lobam_shibin
WARGA SETIA
Menyertai: 07.11.2004
Ahli No: 12345
Posting: 723
Dari: Dalam Rumah

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 19-02-08 20:26


benda ni pun dah menjadi soal yang besar. takkan kerana paklah kununnya menipu boleh jadi modal besar pancing undi.

Bookmark and Share

    


  Member Information For lobam_shibinProfil   Hantar PM kepada lobam_shibin   Pergi ke lobam_shibin's Website   Quote dan BalasQuote

alhikam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 11.09.2007
Ahli No: 31028
Posting: 361
Dari: Syamal

Perlis  


posticon Posting pada: 19-02-08 20:41


siakap senohong

gelama ikan duri

bercakap bohong

lama-lama MENCURI ....

Bookmark and Share

    


  Member Information For alhikamProfil   Hantar PM kepada alhikam   Quote dan BalasQuote

Irshadianz_Boyz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 25.12.2004
Ahli No: 13291
Posting: 139
Dari: Bumi Al-Irshad

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 06-03-08 10:10


orang ISLAM zaman sekarang...nauzubillah...sepatutnya kita sama-sama bersatu..ni saling dok kutuk mengutuk,fitnah memfitnah..last2 sapa yang rugi??? kalau ada yang salah,kita tegur elok-elok...bukan melalui jalan yang kotor cmnie...hantar saja smua2 yang anda tulih itu kat warkahuntukpm.kan senang??? tak pun pergi i terus ke kat putrajaya nuh...ini dok main kutuk-kutuk kat sini sapa tau?? kalau betul apa yang anda katakan itu tak apa,tapi kalau tak betul??? org yang baca tulisan anda itu ramai...satu dunia boleh tengok lman web ini...kalau mereka terpengaruh dengan berita2 yang tidak benar,siapa yang berdosa??? ingat,jangan jadi penabur fitnah,makesure apa yang kita nak cakap itu ada bukti dan dalil. dalam islam pun kalau nak jatuh hukum hudud,kena ada 4 org saksi yang soleh..jangan kita cuba2 nak menjalankan tugas tuhan,menghukumi org lain...setiap insan ada kelemahannya..kita sebagai umat islam,perlu menegur..bukan MENCACI!!!

PEACE FOR ISLAM...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Irshadianz_BoyzProfil   Hantar PM kepada Irshadianz_Boyz   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 06-03-08 11:03


Pada 19-02-08 20:41 , alhikam posting:

!!! QUOTE !!!

siakap senohong

gelama ikan duri

bercakap bohong

lama-lama MENCURI ....


betul tu.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

didad
Warga 3 Bintang
Menyertai: 03.07.2003
Ahli No: 1966
Posting: 114
Dari: penang

Selangor  


posticon Posting pada: 06-03-08 11:16


salam...

siapakah orang yang tuan2 puan2 harapkan menjadi perdana menteri baik dari BN atau BA.dengan kata lain yang mampu merubah segala-galanya dalam masa 5 tahun..

Bookmark and Share

    


  Member Information For didadProfil   Hantar PM kepada didad   Quote dan BalasQuote

Martyr
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 31.10.2003
Ahli No: 4810
Posting: 1097
Dari: Hujung Sana

yemen  


posticon Posting pada: 06-03-08 11:20


Pada 14-02-08 08:24 , solskjaer posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 13-02-08 16:43 , aye posting:

!!! QUOTE !!!

3-4hari lepas Pak Dollah kat pbubaran parlimen tak ada kaitan dengan angka 13.... tapi???? buatlah pnilaian sahabat ku.... macam ni kita nak angkat jadi PM lagi??
nauzubillah....


Ya ALLAH..jauhkanla dariku mengata dan mencaci...sesungguhnya mencaci itu ibarat memakan daging saudaranya sendiri....

p/s:akan menjadi sia-sia amalanku selama ni jika aku memfitnah, mengata dan mencaci sesama saudaraku...

Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.

Dan orang-orang yang kafir maka kecelakaanlah bagi mereka dan Allah menghapus amal-amal mereka.

Yang demikian itu adalah karena sesungguhnya mereka benci kepada apa yang diturunkan Allah (Al Qur'an) lalu Allah menghapuskan (pahala-pahala) amal-amal mereka.


-----------------




    


  Member Information For MartyrProfil   Hantar PM kepada Martyr   Pergi ke Martyr's Website   Quote dan BalasQuote

mmas_forever1991
WARGA SETIA
Menyertai: 28.05.2007
Ahli No: 30088
Posting: 741
Dari: AS

Kedah  


posticon Posting pada: 06-03-08 12:21


http://forum3.cari.com.my/viewthread.php?tid=335715&extra=page%3D1


betul ka ni??????

sesiapa tolong pastikan........

Bookmark and Share

    


  Member Information For mmas_forever1991Profil   Hantar PM kepada mmas_forever1991   Pergi ke mmas_forever1991's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 06-03-08 14:30


Pada 06-03-08 12:21 , mmas_forever1991 posting:

!!! QUOTE !!!

http://forum3.cari.com.my/viewthread.php?tid=335715&extra=page%3D1


betul ka ni??????

sesiapa tolong pastikan........



saya dah tengok dia punya link asal.memang betullah.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

cheekmate
Warga 4 Bintang
Menyertai: 22.05.2005
Ahli No: 16664
Posting: 287
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 06-03-08 15:33


Pada 06-03-08 10:10 , Irshadianz_Boyz posting:

!!! QUOTE !!!

orang ISLAM zaman sekarang...nauzubillah...sepatutnya kita sama-sama bersatu..ni saling dok kutuk mengutuk,fitnah memfitnah..last2 sapa yang rugi??? kalau ada yang salah,kita tegur elok-elok...bukan melalui jalan yang kotor cmnie...hantar saja smua2 yang anda tulih itu kat warkahuntukpm.kan senang??? tak pun pergi i terus ke kat putrajaya nuh...ini dok main kutuk-kutuk kat sini sapa tau?? kalau betul apa yang anda katakan itu tak apa,tapi kalau tak betul??? org yang baca tulisan anda itu ramai...satu dunia boleh tengok lman web ini...kalau mereka terpengaruh dengan berita2 yang tidak benar,siapa yang berdosa??? ingat,jangan jadi penabur fitnah,makesure apa yang kita nak cakap itu ada bukti dan dalil. dalam islam pun kalau nak jatuh hukum hudud,kena ada 4 org saksi yang soleh..jangan kita cuba2 nak menjalankan tugas tuhan,menghukumi org lain...setiap insan ada kelemahannya..kita sebagai umat islam,perlu menegur..bukan MENCACI!!!

PEACE FOR ISLAM...



such an issue...............:)

Bookmark and Share

    


  Member Information For cheekmateProfil   Hantar PM kepada cheekmate   Pergi ke cheekmate's Website   Quote dan BalasQuote

mas_ayu
WARGA SETIA
Menyertai: 30.01.2007
Ahli No: 28444
Posting: 1063
Dari: :pAhaNG DaRuL MaKMuR:

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 12-03-08 13:43


macam ni lah... kalau ada atau sesiapa yang tak suka dengan pak lah.. boleh lah kritik beliau,atau nak sdrkan beliau ke, atau apa-apa lah.. hantar saja apa yang anda rasa tak puas hati kat www.warkahuntukpaklah.com.my... suarakan isi hati anda... biar pak lah tau ramai yang tak suka dia.. lagi mudah.. jangan lah kita bertelagah dalam forum ukhwah ni k..

Bookmark and Share

    


  Member Information For mas_ayuProfil   Hantar PM kepada mas_ayu   Pergi ke mas_ayu's Website   Quote dan BalasQuote

trouver_99
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2004
Ahli No: 6933
Posting: 1603
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 12-03-08 14:04


kempen pada doh dulu di kelantan dah jadi pada muko......:sopan:

Bookmark and Share

    


  Member Information For trouver_99Profil   Hantar PM kepada trouver_99   Quote dan BalasQuote

mmas_forever1991
WARGA SETIA
Menyertai: 28.05.2007
Ahli No: 30088
Posting: 741
Dari: AS

Kedah  


posticon Posting pada: 12-03-08 14:08


Pada 12-03-08 14:04 , trouver_99 posting:

!!! QUOTE !!!

kempen pada doh dulu di kelantan dah jadi pada muko......:sopan:


:-D :-D


-----------------
www.myspace.com/mmas_forever


Bookmark and Share

    


  Member Information For mmas_forever1991Profil   Hantar PM kepada mmas_forever1991   Pergi ke mmas_forever1991's Website   Quote dan BalasQuote

aisya_aqmar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.08.2004
Ahli No: 10643
Posting: 195
Dari: pasir puteh ~ kaiy ell ~ k. tganu ~ next....?

Kelantan  


posticon Posting pada: 12-03-08 22:28


hehehe... agak bersetuju juga tu... nak berkempen pun agak-agak ar...

Bookmark and Share

    


  Member Information For aisya_aqmarProfil   Hantar PM kepada aisya_aqmar   Quote dan BalasQuote

izzul_islam
WARGA SETIA
Menyertai: 08.07.2003
Ahli No: 2185
Posting: 1163
Dari: Besut

Terengganu  


posticon Posting pada: 12-03-08 23:24


''pada..."' = cukuplah....

Hmm..alhamulillah.... syukur.....kerajaan PAS makin teguh...insyallah


-----------------
"Subhanaka lah 'ilma lana illa ma'allamtana innaka antal 'alimul hakim...Ilaahi Anta Maqsudi wa Ridhaka Matlubi...


Bookmark and Share

    


  Member Information For izzul_islamProfil   Hantar PM kepada izzul_islam   Quote dan BalasQuote

anis_zulaikha

Menyertai: 13.07.2004
Ahli No: 10004
Posting: 1736
Dari: malaya

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 13-03-08 08:04


Pada 12-03-08 23:24 , izzul_islam posting:

!!! QUOTE !!!

''pada..."' = cukuplah....

Hmm..alhamulillah.... syukur.....kerajaan PAS makin teguh...insyallah




betul betul betul...

rasa nak nangis sebab happy sangat kelantan masih bawah pimpinan tokguru dibawah naungan bulan mengambang.... :kelip: :kelip:

tahniah jugak buat negeri dibawah naungan bulan...

untuk PM, takkan tak faham-faham agaknya, dah sampai waktu untuk undur diri tu,... 8-) 8-)



Bookmark and Share

    


  Member Information For anis_zulaikhaProfil   Hantar PM kepada anis_zulaikha   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.172273 saat. Lajunya....