Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 17-01-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Air yang mengapungkan kapal; air juga yang menenggelamkan kapal
-- Peribahasa Lama

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: Mohr
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43145

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 64
Ahli: 0
Jumlah: 64




  Yang Masuk Ke Sini
Mohr: 1 hari, 51 minit yang lalu
BobbyLaforge: 11 hari yang lalu
sadiqah: 11 hari yang lalu
muslimin23: 24 hari yang lalu
PhoebeGordon: 25 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: Berdosakah...........


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» Berdosakah...........

Please Mendaftar To Post


Oleh Berdosakah...........

dekya
Warga 3 Bintang
Menyertai: 08.05.2007
Ahli No: 29877
Posting: 122
Dari: putrajaya

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 02-01-08 10:39


Assalamualaikum semua........

Di sini...,saya ingin meminta pendapat dan pandangan semua...kerana saya tidak tahu bagaimana dan apakah harus dilakukan oleh seorang kawan saya ini....begini ceritanya....

kawan saya ini,sudah pun mengikat tali pertunangan dengan seseorang...pertunangan mereka baru sahaja 2 bulan...dan akan melangsungkan perkahwinan tidak lama lagi...baru-baru ini,saya berjumpa dengannya dan kami pun berbual panjang selepas waktu pejabat..dalam perbualan kami,dia ada menyatakan pada saya...,bahawa sekarang ini dia tengah runsing memikirkan masalah dia dengan tunangannya..

masalahnya..,dahulu tunangannya itu,tidak pernah menceritakan apa-apa keburukan dan sejarah hidup dengan kawan saya ini semasa mereka berkawan....sambil menangis dihadapan saya,dia pun menceritakan bahawa dahulu,semasa tunangannya belajar di salah sebuah kolej...,dia telah pun dan pernah tidur bersama teman kekasihnya dahulu...dan pernah membuat sesuatu pada temannya itu...maknanya,dia telah pun dapat apa yang ada pada setiap perempuan.....itu semua..,kisah 6 tahun dahulu...,semasa dia masih menuntut....dan dia benar-benar menyesal dengan perbuatannya dahulu....

tapi,masalahnya kawan saya ini,tidak tahu bagaimana dan apa yang harus dilakukan....dia buntu kerana tunangannya itu..,dilihat baik sahaja...dan tidak pula menceritakan apa-apa sebelum bertunang...untuk makluman semua,kawan saya ini berkawan dengan tunangannya 7 bulan sahaja sebelum mengikat tali pertunangan........."Ya Allah....,bagaimana aku harus menolong kawan ku ini..."

sepanjang dia bercerita,dia asyik menangis kesedihan kerana ditipu selama ini...dalam pada itu,dia amat menyayangi tunangannya itu... dalam kesempatan ini,saya ingin meminta pendapat kawan-kawan semua tentang masalah ini...tolong lah....harap dapat perhatian dari semua.........

terima kasih...........


-----------------
senyuman itu adalah satu sedekah........


Bookmark and Share

    


  Member Information For dekyaProfil   Hantar PM kepada dekya   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 02-01-08 10:43


makin menjadi2 cerita begini...zina zina zina....buka paper,intenet semu masalah sama...dengar ceramah pun masalah sama juga..apa nak jadi lah sekarang ini....

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

pak_ali
Warga 4 Bintang
Menyertai: 05.09.2005
Ahli No: 18734
Posting: 256
Dari: Hollywood Records, 500 S. Buena Vista Saints Burbank, Los Angeles, California 91521.....

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 02-01-08 10:59


memang susah nak mencari perempuan suci sekarang ni.....
donia...donia...
Kalau lah jadi kat eden begitu, boleh gila mikir....

Bookmark and Share

    


  Member Information For pak_aliProfil   Hantar PM kepada pak_ali   Quote dan BalasQuote

nafas
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.03.2007
Ahli No: 29298
Posting: 355
Dari: kl

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 02-01-08 11:02


mengikut cerita ukhtie, tunang kawan enti tu dah menyesal...
mungkin tunang kawan enti ingin menyatakan kejujurannya...
minta lah sahabat enti solat sunat banyak-banyak minta petunjuk dan minta tunangnya solat taubat...
Insyaallah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For nafasProfil   Hantar PM kepada nafas   Quote dan BalasQuote

pencintamu
Warga 2 Bintang
Menyertai: 21.09.2007
Ahli No: 31155
Posting: 69
Dari: S.T.P

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 02-01-08 11:29


Pada 02-01-08 10:39 , dekya posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum semua........

Di sini...,saya ingin meminta pendapat dan pandangan semua...kerana saya tidak tahu bagaimana dan apakah harus dilakukan oleh seorang kawan saya ini....begini ceritanya....

kawan saya ini,sudah pun mengikat tali pertunangan dengan seseorang...pertunangan mereka baru sahaja 2 bulan...dan akan melangsungkan perkahwinan tidak lama lagi...baru-baru ini,saya berjumpa dengannya dan kami pun berbual panjang selepas waktu pejabat..dalam perbualan kami,dia ada menyatakan pada saya...,bahawa sekarang ini dia tengah runsing memikirkan masalah dia dengan tunangannya..

masalahnya..,dahulu tunangannya itu,tidak pernah menceritakan apa-apa keburukan dan sejarah hidup dengan kawan saya ini semasa mereka berkawan....sambil menangis dihadapan saya,dia pun menceritakan bahawa dahulu,semasa tunangannya belajar di salah sebuah kolej...,dia telah pun dan pernah tidur bersama teman kekasihnya dahulu...dan pernah membuat sesuatu pada temannya itu...maknanya,dia telah pun dapat apa yang ada pada setiap perempuan.....itu semua..,kisah 6 tahun dahulu...,semasa dia masih menuntut....dan dia benar-benar menyesal dengan perbuatannya dahulu....

tapi,masalahnya kawan saya ini,tidak tahu bagaimana dan apa yang harus dilakukan....dia buntu kerana tunangannya itu..,dilihat baik sahaja...dan tidak pula menceritakan apa-apa sebelum bertunang...untuk makluman semua,kawan saya ini berkawan dengan tunangannya 7 bulan sahaja sebelum mengikat tali pertunangan........."Ya Allah....,bagaimana aku harus menolong kawan ku ini..."

sepanjang dia bercerita,dia asyik menangis kesedihan kerana ditipu selama ini...dalam pada itu,dia amat menyayangi tunangannya itu... dalam kesempatan ini,saya ingin meminta pendapat kawan-kawan semua tentang masalah ini...tolong lah....harap dapat perhatian dari semua.........

terima kasih...........




ni pendapat saja...saya pernah terbaca...kita jangan tengok orang tu pada masa lampaunya,yang penting siapa dia hari ini..dan apa salahnya terima dia dengan apa yang ada...kalau betul dia dah berubah Kenapa mesti di ungkit cerita lama...orang yang berdosa kalau dia telah bertaubat dengan sesungguhnya,tempatnya lebih baik di sisi ALLAH.betul tak...


-----------------
sEinDaH HiasaN aDaLaH WaNiTa soLeHaH.........


Bookmark and Share

    


  Member Information For pencintamuProfil   Hantar PM kepada pencintamu   Quote dan BalasQuote

imtiyaz_lail86
Warga 4 Bintang
Menyertai: 10.08.2006
Ahli No: 25728
Posting: 229
Dari: JeRaNTuT~NiLai

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 02-01-08 11:31


SALAM ALAIK..
em,dulu masa sekolh rendah ustazah ana pernah beritahu bla dtnye:bagaimana? kalau kita dah lkukn dose bsar?apa kita buat?
ustazah ana jawab: kadang-kadang kita tak perlu mnceritakn sesuatu yang boleh mjtuhkn mruah kita...bukan niat nak mnipu,ada part2 yang perlu kita rhsiakn...bukan niat kita nak tipu org walau org yang kita sayang....tapi yang penting kita tak mahu mnyakiti hatinya dan tak mahu dengan pmbritahuan itu persaudaraan boleh trptus...berdose bsar kan?kita mnipu ada sebab yang dbnarkn...tapi yang penting...org yang buat salah tu betul-betul nak brubh dan taubat atas salah slap dia tu...ana rasa,kata-kata ustazah ana tu boleh dpakai juga...
WALLAHUA'LAM...ana hanya brkgsi pendapat saja...maybe ada sglintir yang xstuju dengan pendapat ana...sebab ana pun tau...org yang mnipu ni antara orang-orang yang musyrik...WALLAHUA'LAM BISSOWAB....

Bookmark and Share

    


  Member Information For imtiyaz_lail86Profil   Hantar PM kepada imtiyaz_lail86   Quote dan BalasQuote

simple_NAH
Warga 3 Bintang
Menyertai: 23.08.2006
Ahli No: 26007
Posting: 77
Dari: shah alam

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 02-01-08 12:01


ana pun sependapat dengan imtiyaz....ada yang perlu dirahsiakan dalam hidup ini...tak perlu semuanya diberitahu...
kepada sahabat dekya tu....ambil yang jernih buang yang keruh...apa yang penting keazaman seseorang untuk merubah, setiap org pernah buat silap, beso atau kecik saja...

Bookmark and Share

    


  Member Information For simple_NAHProfil   Hantar PM kepada simple_NAH   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 02-01-08 12:45


Assalamualaikum
jawapan bernas oleh imtiyaz...saya sokong....



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

Ninja85
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.10.2007
Ahli No: 31536
Posting: 218
Dari: kelantan

Kelantan  


posticon Posting pada: 02-01-08 13:30


assalamualaikum
kalau sya, sya kan terus terang saja kat tunang dio sebab yang penting kita jujur. jangan sampai org hilang kepercayaan kat kita sdah.
tapi memang sukar u terus terang. tapi cuba lah pjuk dan cakap elok-elok kat tunang dio. tu saja.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Ninja85Profil   Hantar PM kepada Ninja85   Quote dan BalasQuote

aisyahfarhah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 21.05.2007
Ahli No: 29995
Posting: 62

malaysia  


posticon Posting pada: 02-01-08 15:18


Pada 02-01-08 11:31 , imtiyaz_lail86 posting:

!!! QUOTE !!!

SALAM ALAIK..
em,dulu masa sekolh rendah ustazah ana pernah beritahu bla dtnye:bagaimana? kalau kita dah lkukn dose bsar?apa kita buat?
ustazah ana jawab: kadang-kadang kita tak perlu mnceritakn sesuatu yang boleh mjtuhkn mruah kita...bukan niat nak mnipu,ada part2 yang perlu kita rhsiakn...bukan niat kita nak tipu org walau org yang kita sayang....tapi yang penting kita tak mahu mnyakiti hatinya dan tak mahu dengan pmbritahuan itu persaudaraan boleh trptus...berdose bsar kan?kita mnipu ada sebab yang dbnarkn...tapi yang penting...org yang buat salah tu betul-betul nak brubh dan taubat atas salah slap dia tu...ana rasa,kata-kata ustazah ana tu boleh dpakai juga...
WALLAHUA'LAM...ana hanya brkgsi pendapat saja...maybe ada sglintir yang xstuju dengan pendapat ana...sebab ana pun tau...org yang mnipu ni antara orang-orang yang musyrik...WALLAHUA'LAM BISSOWAB....


saya setuju dengan imtiyaz....bukan semua benda kita nak cerita...jika perkara tersebut menjatuhkan maruah kita atau memalukan diri sendiri lebih baik berdiam diri...daripada dia tahu...walaupun niat sebenar kita nak jujur dengan dia...

Bookmark and Share

    


  Member Information For aisyahfarhahProfil   Hantar PM kepada aisyahfarhah   Quote dan BalasQuote

dekya
Warga 3 Bintang
Menyertai: 08.05.2007
Ahli No: 29877
Posting: 122
Dari: putrajaya

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 02-01-08 15:31


terima kasih kepada kawan-kawan semua yang telah pun memberi pendapat...insyaallah,saya akan nasihatkan kawan saya itu...,agar tidak memutuskan perhubungan dengan tunang nya.....
terima kasih sekali lagi............

Bookmark and Share

    


  Member Information For dekyaProfil   Hantar PM kepada dekya   Quote dan BalasQuote

aryf
Warga Rasmi
Menyertai: 21.12.2007
Ahli No: 32057
Posting: 9

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 02-01-08 15:41


ni pendapat saja...saya pernah terbaca...kita jangan tengok orang tu pada masa lampaunya,yang penting siapa dia hari ini..dan apa salahnya terima dia dengan apa yang ada...kalau betul dia dah berubah Kenapa mesti di ungkit cerita lama...orang yang berdosa kalau dia telah bertaubat dengan sesungguhnya,tempatnya lebih baik di sisi ALLAH.betul tak...

Assalamualaikum..
secara peribadi ana setuju...dan harap dia tu menyesal sungguh dan taubat nasuha..

Bookmark and Share

    


  Member Information For aryfProfil   Hantar PM kepada aryf   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 02-01-08 15:44


Pada 02-01-08 11:31 , imtiyaz_lail86 posting:

!!! QUOTE !!!

SALAM ALAIK..
em,dulu masa sekolh rendah ustazah ana pernah beritahu bla dtnye:bagaimana? kalau kita dah lkukn dose bsar?apa kita buat?
ustazah ana jawab: kadang-kadang kita tak perlu mnceritakn sesuatu yang boleh mjtuhkn mruah kita...bukan niat nak mnipu,ada part2 yang perlu kita rhsiakn...bukan niat kita nak tipu org walau org yang kita sayang....tapi yang penting kita tak mahu mnyakiti hatinya dan tak mahu dengan pmbritahuan itu persaudaraan boleh trptus...berdose bsar kan?kita mnipu ada sebab yang dbnarkn...tapi yang penting...org yang buat salah tu betul-betul nak brubh dan taubat atas salah slap dia tu...ana rasa,kata-kata ustazah ana tu boleh dpakai juga...
WALLAHUA'LAM...ana hanya brkgsi pendapat saja...maybe ada sglintir yang xstuju dengan pendapat ana...sebab ana pun tau...org yang mnipu ni antara orang-orang yang musyrik...WALLAHUA'LAM BISSOWAB....


sedikit tambahan dan rasanya saya pernah komen begini juga dalam topik yang hampir serupa sebelum ini. tapi mungkin nak selak balik topic lama susah kan. then boleh consider lah.

betul ustazah tu cakap, dalam Islam kita tak boleh membuka keaiban kita sendiri. Adalah menjadi tanggungjawap kita memelihara dosa kita sendiri kerana dikhuatiri akan mengaibkan diri dan maruah sendiri. Jika pernah terlanjur dan bertaubat bersungguh-sungguh, jagalah rahsia itu sendiri. Jika bakal suami tidak bertanya tentang hal silam tidak perlu lah untuk kita bagitahu, tetapi jika bakal suami bertanya dan kita menipu tentang hal itu dikhuatiri lelaki itu akan marah dengan tindakan menipu. Mungkin sesetengah lelaki tidak kisah jika menyedari bakal isteri telah bertaubat bersungguh2 cuma lelaki akan rasa ditipu oleh isteri sendiri kerana tidak memberitahu hal sebenar. Perkahwinan memerlukan kejujuran. Jika pernah terlanjur dan betul-betul bertaubat dan suami mendesak bertanya eloklah bagitahu agar dimasa hadapan tidak ada masalah yang datang. tapi jika dia tidak bertanya, berkahwin lah dengan aman mudah-mudahan ALLAH menutup keaiban saudari.

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

Farishah
WARGA SETIA
Menyertai: 24.04.2005
Ahli No: 16036
Posting: 808
Dari: depan komputer

somalia  


posticon Posting pada: 05-01-08 13:40


setiap org mempunyai kesilapan masa lampau dia yang dulu...tapi kalau dia dah bertaubat dan berusaha keras untuk tidak mengulangi kesalahan dia yang dulu,jangan lah kita hukum dia dengan kesilapan yang lampau...terima dia dengan keadaan dia yang sekarang...

untuk tunang dia tu...sentiasa lah berfikiran yang positif dan lihat kedepan...jangan lihat kebelakang lagi sebab nanti awak akan dihantui dengan perasaan awak sendiri....sentiasa belajar untuk memaafkan org lain, dan percaya pada kata-kata ni..."setiap org ada buat silap, dan begitu juga saya" insyaAllah awak akan menjadi seorang yang senang untuk memaafkn org lain...

dan jangan lupa solat istikharah...Allah noes e best...


-----------------
strong minds talk about ideas, weak minds talk about people.


Bookmark and Share

    


  Member Information For FarishahProfil   Hantar PM kepada Farishah   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 05-01-08 13:56


Assalamualaikum
macam tu lah hafeezzul... :welcome:
buat dekya...harap masalah kawan awak tu selesai...cuma..tolonglah....harap janganlah perkara seperti ini didengari lagi...sedih....jika orang yang ianggap dan nampak baik pun dan begitu....apatah lagi wanita yang di luar sana....hmm..mesti sedih....takutnya saya......mintalah kawan dekya tu benar-benar bertaubat....semoga Allah mengampunkan dosanya....



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 05-01-08 14:06


saya pernah baca kes macam ni..tapi ni yang dah kahwin
isteri tu yang pernah buat kesilapan masa lalu..
dia rasa bersalah pada suaminya dan serba salah sama ada patut beritahu..


jawapan dari masalah tersebut...

simpanlah saja kisah silam tu..tak perlu beritahu..
takut nanti rumahtanggaa timbul masalah..
yang penting isteri tu dah bertaubat..


kalau dalam kes tunang ni, solat istikharahlah yang terbaik..
moga Allah bagi ketetapan dalam hati,

jangan dilihat pada zaman silamnya kalau dia dah bertaubat..
mungkin dia lambat bagitahu sebab tak mampu meluahkan
dan kemudian dia luahkan sebab rasa bersalah sebab seperti menipu
mungkin kesilapan lalu lebih mengajar dia menjadi seorang yang baik..

kiranya Allah dah bagi petunjuk, maka itulah yang terbaik..
dan belajarlah menerima..

saya sendiri tak pasti lagi bagaimana penerimaan sendiri kalau dalam masalah ni tapi tetap cuba berkongsi

Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

syarqiyyah_gharbiyyah83
Warga 1 Bintang
Menyertai: 27.01.2007
Ahli No: 28402
Posting: 26
Dari: dari buaian hingga liang lahad

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 06-01-08 01:45


....sepatutnya dia tidak perlu menceritakan pekara buruk/dosa yang pernah dilakukannya dulu....dalam Islam adalah haram menceritakan aib diri sendiri kepada orang lain....walaupon isteri/suami sendiri.....bila diceritkan...nah!jadilah seperti sekarang ni....kalau dia benar-benar bertaubat....berikan peluang untuk dia membina kehidupan yang baru yang lebih baik....insyaAllah....pintu taubat masih terbuka.....sebaik-baik orang yang berdosa ialah orang yang bertaubat kepada Tuhannya....

Bookmark and Share

    


  Member Information For syarqiyyah_gharbiyyah83Profil   Hantar PM kepada syarqiyyah_gharbiyyah83   Quote dan BalasQuote

muslimah_aLfA
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.08.2007
Ahli No: 30865
Posting: 217
Dari: kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 06-01-08 22:19


tak salah kalau dberi peluang kali ke 2 pada tunang dia..
lagipun dia dah critakn semuanya..
brmkna dia jjur dan mumkin dia dah brtaubat..
jadi tenggungjawab kawan enti , nshtkn tunang dia..
taubat nasuha..insyaAllah diterima..
macam kata saudara aryf...
terima org tu apa yang dia ada pada hari ini..
bukan masa lampau dia..
:-) :bunga:

wallahu a'lam..


-------------------------------------------
~Alangkah indah hidup ini..bila ISLAM bersinar kembali...cahaya iman menyuluh tiap sanubari..kebenaran mewarnai bumi~

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimah_aLfAProfil   Hantar PM kepada muslimah_aLfA   Quote dan BalasQuote

hamnah_02
Warga 2 Bintang
Menyertai: 02.05.2007
Ahli No: 29821
Posting: 69
Dari: KL

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 07-01-08 00:23


erm..
tunang dia kan dah menyesal...
memanglah zina tu adalah dosa besar...
tapi janganlah kita terlalu memandang kesalahan yang dia lakukan..
macam mana dengan kebaikan2 yang pernah dia lakukan??
lagipun...kalaulah dia dah buat taubat nasuha...
bererti dia benar-benar menyesal..
dan andai kata Allah terima taubatnya..(wallahualam)dia akan jadi suci daripada dosa umpama bayi yang baru lahir..

Bookmark and Share

    


  Member Information For hamnah_02Profil   Hantar PM kepada hamnah_02   Quote dan BalasQuote

izzul_islam
WARGA SETIA
Menyertai: 08.07.2003
Ahli No: 2185
Posting: 1163
Dari: Besut

Terengganu  


posticon Posting pada: 07-01-08 00:54


kl dah taubat nasuha....insyallah...+gunakan isatikhoroh sebagai petunjuk kepada penyelasian...

Bookmark and Share

    


  Member Information For izzul_islamProfil   Hantar PM kepada izzul_islam   Quote dan BalasQuote

syababmuslim
Warga 2 Bintang
Menyertai: 31.12.2007
Ahli No: 32142
Posting: 57
Dari: Cairo,Egypt

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 07-01-08 02:48


Salam,berkenaan permasaalahan pertama tu, saya setuju Kalau kat menerima seseorang tu,bdsarkan keadaannya sekarang.jangan diungkit perkara yang lepas kalau dia dah benar-benar insaf.
Tapi,kalau dia benar-benar jjur dalam perhbngn,dia akan bertrs terang sebelum ptunangan lagi.sebaik-baiknya istkhrah dan cb dapatkan mklumat daripada org yang trdkt dengannya,bgmn akhlk dan peribadinya sekarang.Apakah dia benar-benar insaf atau tidak.
Ingtla kepada ayat Al-Quran yang mnyatakan,mafhmnya "permpuan baik adalah untuk lelaki yang baik"

Bookmark and Share

    


  Member Information For syababmuslimProfil   Hantar PM kepada syababmuslim   Quote dan BalasQuote

cutegurlz
Warga Rasmi
Menyertai: 29.08.2007
Ahli No: 30857
Posting: 11
Dari: Pasir Puteh tepi pantai...

malaysia  


posticon Posting pada: 07-01-08 08:23


betul tu...setiap org tak lepas dr melakukn kslpn..walaupun dia berterus terang selepas bertunang.itu lebih baik dari dia terus berbohong sepanjang hayatnya..

Bookmark and Share

    


  Member Information For cutegurlzProfil   Hantar PM kepada cutegurlz   Quote dan BalasQuote

kumpulansenyum
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.05.2006
Ahli No: 24414
Posting: 305
Dari: UKM

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 07-01-08 09:53


usah dikenang masa yang dah lepas...
fikir apa yang akan terjadi.

Bookmark and Share

    


  Member Information For kumpulansenyumProfil   Hantar PM kepada kumpulansenyum   Quote dan BalasQuote

al-walid-04
Warga 3 Bintang
Menyertai: 04.10.2004
Ahli No: 11616
Posting: 135
Dari: kedah

Kelantan  


posticon Posting pada: 12-01-08 02:48


dalam al-quran pun menyebut.. bahawa laki2 yang berzina hendaklah dikhwinkan dengan perempun yang pernah berzina... dan juga ada satu peristiwa di zaman rasulullah, seorang prempuan yang telah berkahwin datang berjumpa nabi saw, lalu dia berkata kepada rasullullah bahawa ia telah melakukan zina, lepas tu rasullulah berkata mungkin ia cuma sedikit sahaja, kmdian perempuan tu berkata, tak ia memang benar-benar berlaku...begitulah ia menafikan kata-kata rasullulah sehingga 3kali, akhir sekali brulah rasulullh menyuruh sahabat2nya merejam perempuan itu.. ini menunjukkan bahawa jika kejadian itu adalah lepas, dan tiada siapa yang mengetahuinya, maka kita hendaklah merahsiakannya, ini kerana allah swt ingin menutup rahsia tersebut..kerana benda macam ni hendaklah dirahsiakan.. jika terluah ini menunjukkan bahawa seolah-olah kita masih xmemahami apa itu taubat...atau kurangnya ilmu pengetahuan didada...

berkaitan masalah tersebut, mugkin si lelaki tadi ingin jujur tanpa membuat temannya curiga terhadap dirinye...

Bookmark and Share

    


  Member Information For al-walid-04Profil   Hantar PM kepada al-walid-04   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.116693 saat. Lajunya....