KITA tidak pernah membayangkan seorang anak kecil berusia lapan tahun, diculik dan dibunuh kejam. Mayatnya dimasukkan dalam beg seolah-olah sampah sarap yang tidak ada nilainya.
Tetapi ia adalah sebuah realiti. Sebuah kejadian yang menyayat hati berlaku dalam masyarakat moden kita hari ini. Kenapa semua ini terjadi? Adakah masyarakat kita semakin sadis dan nilai kemanusiaan semakin terkikis?
Atau masyarakat kita hari ini sedang berada dalam kecelaruan psikologi? Cuba tanyakan pada diri kita, apa dosa seorang kanak-kanak bernama Nurin Jazlin. Untuk apa dia diseksa dan dibunuh kejam?
Anda pernah menonton filem Clockwork Orange (1971) arahan Stanley Kubrick, sebuah karya adaptasi daripada novel tulisan Anthony Burgess? Ia dilakonkan oleh Malcom McDowell (Alex) sebagai watak utama dan dibantu Warren Clarke (Dim) dan beberapa lagi.
Naskhah ini mengisahkan tentang Alex yang mengalami kecelaruan psikologi. Gangguan tersebut menyebabkan pemuda ini bersama teman-temannya, Dim, Pete dan Georgie melakukan keganasan; merompak, merogol dan membunuh.
Alex akan merasa tertekan dan berada dalam keadaan yang tidak selesa apabila gagal melakukan jenayah. Akibat masalah itu jugalah dia membunuh isteri seorang penulis bernama Cat Lady.
Perilaku kekerasan Alex yang tidak pernah mengenal erti kemanusiaan, sadisme dan pelanggaran etika dan moral mengingatkan kita peristiwa pembunuhan tidak berperikemanusiaan terhadap Nurin.
Sebenarnya isu sadisme boleh dilihat dalam perspektif yang lebih luas. Pada era kapitalisme sibernetik, manusia mengalami pelbagai tekanan akibat hegemoni ekonomi, politik dan sosial.
âAntara ciri utama masyarakat kapitalisme sibernatik ialah kelahiran tiga kelompok anggota sosial dengan kumpulan pertama terdiri daripada pencinta kehidupan dan keharmonian.
âDua kumpulan lagi ialah masyarakat bukan destruktif-agresif manakala kelompok ketiga ialah masyarakat destruktif,â kata ahli psikologi budaya, Erich Fromm dalam bukunya On Being Human (1997).
Fromm yang melakukan penelitian terhadap 30 kelompok masyarakat membuat kesimpulan bahawa kumpulan destruktif menampilkan ciri kekejaman antara individu, agresif dan mengalami kecelaruan psikologi.
Suasana kehidupan kelompok ini penuh dengan permusuhan, ketegangan dan ketakutan. Sering terjadi persaingan, sangat mengutamakan kekayaan peribadi (harta atau pangkat), hierarki yang ketat dan sering terjadi peperangan yang melahirkan kekerasan.
Ahli psikologi, William James turut mengutarakan satu tesis yang memukau mengenai kelompok masyarakat ini. Antara lain, beliau berkata, tekanan akibat industri dan kapitalisme akan mempengaruhi perilaku dan naluri individu.
Pakar psikoanalisis Sigmund Freud turut melontarkan dikotomi baru yang lebih terperinci iaitu naluri kehidupan dan naluri kematian (death instinct) akibat kapitalisme.
Naluri kematian biasanya berkait rapat dengan kecelaruan individu dalam berhadapan struktur sosial. Ia akhirnya menumbuhkan dorongan perosakan diri (bunuh diri) atau kecenderungan merosak pihak lain.
Meskipun Freud berpendapat, naluri kematian dapat dikurangi, tanggapan dasar Freud tetap mengatakan individu kategori ini berada dalam pengaruh dorongan untuk merosak, agresif dan berlaku kejam.
Pandangan Freud ini berkembang dengan kemunculan beberapa pendapat pakar lainnya yang melontarkan tesis bahawa agresif merupakan satu tindakan spontan dalam masyarakat kapitalisme demi kepentingan hidup.
Ahli psikologi, Burrhus Frederic Skinner misalnya berkata, dalam masyarakat kapitalisme sibernatik, manusia ditempa dan diasuh oleh pengaruh sosial.
Di era sibernatik, individu menjadi semakin terdedah kepada manipulasi. Kerjayanya, kepenggunaannya dan waktu lapangnya dimanipulasi oleh iklan, ideologi, dan apa yang oleh Skinner dinamakan âpembiasaan positifâ.
Individu kehilangan peranan tanggungjawab aktifnya di dalam proses sosial. Ketika tanggungjawab individual kehilangan makna maka individu akan berlindung dalam kelompok.
Pada ketika berada dalam kelompok itu, individu akan berleluasa melakukan perbuatan apa saja tanpa rasa bersalah kerana tanggungjawab dipikul oleh kelompoknya.
Disinilah sadisme muncul kerana wujud kecelaruan dalam pemahaman dan tanggungjawab individu. Mereka mengambil peluang untuk mengekspreasikan dirinya dalam pelbagai bentuk kekerasan, perosakan dan pembunuhan.
Skinner berkata, bagi mengatasi masalah kecelaruan psikologi tersebut ialah dengan memberi pendidikan moral dan etika kepada masyarakat termasuk menerapkan kasih sayang.
Ini kerana sadisme hanya akan hilang jika penguasaan eksploitatif terhadap semua kelompok, jenis kelamin dan setiap individu memahami nilai kasing sayang.
Sesekali cubalah kita baca sajak Dorothy Law Nolte yang antara lain berbunyi;
Bila anak dibesarkan dengan cemuhan, mereka belajar rendah diri.
Bila anak dibesarkan dengan kekerasan, mereka akan belajar berkelahi.
Al-Fatihah untuk Nurin Jazlin!