Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 16-08-2022  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Kita bergerak ke arah apa yang difokus
-- Dari filem Kung Fu Panda

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 49
Ahli: 0
Jumlah: 49




  Yang Masuk Ke Sini
wakjaman: 16 hari yang lalu
muslimiman: 20 hari yang lalu
tornado: 40 hari yang lalu


Pengetahuan Am
Topik: ....AMALAN HARIAN....


Carian Forum

Moderator: Administrator, syemarly
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Pengetahuan Am
    »» ....AMALAN HARIAN....

Please Mendaftar To Post


Oleh ....AMALAN HARIAN....

nuraini
WARGA SETIA
Menyertai: 02.07.2003
Ahli No: 1900
Posting: 1110
Dari: ***Anti-KekejamaN WaNiTa***

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 29-09-03 13:09



Assalamualaikum…

Kehidupan kita sebagai umat Islam hari ini makin jauh dengan apa yg terkandung dlm Al-Quran dan juga hadis. Dunia sekarang makin maju…janji ada duit, harta, pangkat dan rupa maka apa jua kehendak akan muncul depan mata…maka banyak amalan yg sepatutnya kita sama-sama ambil tahu….ambil cakne…(kata org teranu) makin kita lupakan…atau buat tak kisah…langsung tak ambil berat…kononnya benda ni terlalu remeh nak ingat….

Apa dia tu?‚Ķ.iaitu‚Ķbulan-bulan Islam‚Ķkalau ditanya hari ini berapa haribulan?‚Ķpastinya masing-masing dgn spontan jawab‚Ķ29haribulan ‚Ķ.bulan september tahun 2003 ler‚Ķ.kan‚Ķ.wah laju benar jawabnya dalam ‚Äėkalendar omputeh‚Äô tu‚ĶTapi‚Ķ.cuba tanya dalam bulan Islam kita hari ni dah masuk berapa haribulan?‚Ķ.mesti masing-masing duk pegang kalendar‚Ķ.bila tiba nak puasa barulah dengar 1 Ramadhan‚Ķ2..3‚Ķdan seterusnya‚Ķ.kira berapa hari lagi nak buat lemang‚Ķketumpat‚Ķpasang pelita‚Ķpersiapan nak raya‚Ķbukan kira apa‚Ķ..tapi‚Ķ.tahun ‚Äėhijrah‚Äô yg ke berapa masih tak tahu‚Ķkeliru 1423 ke 1424 ke dah 2020‚Ķ.
Ana bukan nak membebel…cuma suasana kehidupan kita sekarang…ana tengok Islam sekadar namanya sahaja…tapi…ciri-ciri keIslaman itu dah tak dipakai dan semakin pudar dah….malah, nama sendiri pun…kalau Fatimah…dipanggil…Fat….Khatijah…khaty…amboi terbelit lidah kalau orang tua kita sebut….
Memang benar apa yg dikata bahawa Umat Islam sekarang ramai sangat… tapi makin tak berkualiti….Makin kita mewah dgn arus kemodenan yg canggih-munggih ni….makin lalai… terleka….terlena….dan terus tertidur…..kalau tidur terjaga semula…..alahamdulillah ler…..tapi…kalau tak bangun-bangun….
Sesal selepas kembali pada-Nya tak berguna langsung dah….

So…apa kata mulai selepas baca topik ni…kita jadikan kalendar Islam sebagai ingatan, sebutan dan amalan harian kita semua…paling elok…kalau lah kita tahu juga apa peristiwa atau amalan-amalan sunat yg terkandung dlm bulan-bulan tersebut…

Sekian…
3 Sya’ban 1424H
“HIDUP INI BIARLAH SEIMBANG…AGAMA DENGAN DUNIA…IBADAT DENGAN AMALANNYA…ILMU DENGAN AKHLAK…JASMANI DENGAN ROHANI…DAN…
AKAL DENGAN HATI‚Ä̂Ķ



Bookmark and Share

    


  Member Information For nurainiProfil   Hantar PM kepada nuraini   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.101874 saat. Lajunya....