Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 31-03-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Manusia akan mati sekali sahaja, tetapi orang yang berhutang akan mati berkali-kali
-- Peribahasa India

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: Ahmadmohd7878
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43131

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 34
Ahli: 0
Jumlah: 34




  Yang Masuk Ke Sini
Ahmadmohd7878: 2 hari yang lalu


Jejak Remaja
Topik: mestikah diri sendiri baik terlebih dahulu baru layak mengajak orang lain kepada kebaikan?


Carian Forum

Moderator: Administrator, mohamad
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Jejak Remaja
    »» mestikah diri sendiri baik terlebih dahulu baru layak mengajak orang lain kepada kebaikan?

Please Mendaftar To Post


Oleh mestikah diri sendiri baik terlebih dahulu baru layak mengajak orang lain kepada kebaikan?

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 24-08-07 21:50


kadang-kala kita terhalang menegur kesalahan orang lain kerana teringat diri sendiri yang tidaklah baik sangat...

ada juga yang segan mengajak orang lain kepada kebaikan kerana takut dikatakan diri sendiri tidak betul, tegur orang pula...

ada juga yang takut termasuk dalam kategori melihat keaiban orang lain tapi aib sendiri tidak nampak...

tidak kurang pula yang takut termasuk dalam orang yang hanya pandai berkata tetapi tidak melaksanakan...

ada sesetengah orang niat dia memang baik, tegur kesalahan untuk mengingatkan diri dan orang lain...

persoalannya mestikah diri kita lebih baik baru boleh tegur kesalahan atau baru layak ajak orang lain kepada kebaikan?

kalau boleh kongsi ayat Quran atau hadis-hadis berkaitan hal yang dibincangkan, sangat dialu-alukan...


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

muslimah_johor
WARGA SETIA
Menyertai: 19.12.2003
Ahli No: 5825
Posting: 716
Dari: Cheras, Selangor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 24-08-07 22:43


sampaikan walau sepotong ayat

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimah_johorProfil   Hantar PM kepada muslimah_johor   Quote dan BalasQuote

Deuter
Warga 1 Bintang
Menyertai: 25.12.2006
Ahli No: 27871
Posting: 39
Dari: Dipuncak pergunungan Malaysia

newzealand   avatar


posticon Posting pada: 25-08-07 05:24


kalau kita jahat mana sekalipun.. tegur saja supaya kita tak nak orang tu melakukan kejahtan yang sama macam mana kita lakukan

Bookmark and Share

    


  Member Information For DeuterProfil   Hantar PM kepada Deuter   Pergi ke Deuter's Website   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 25-08-07 09:43


Pada 25-08-07 05:24 , Deuter posting:

!!! QUOTE !!!

kalau kita jahat mana sekalipun.. tegur saja supaya kita tak nak orang tu melakukan kejahtan yang sama macam mana kita lakukan



boleh juga...tapi bukankah umpama mengajar anak ketam berjalan lurus (betulkah perumpamaan ni...hehe)


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

aleyamaisara
Warga 4 Bintang
Menyertai: 24.05.2007
Ahli No: 30035
Posting: 186
Dari: skudai,johor

Sabah  


posticon Posting pada: 25-08-07 09:50


ada satu ayat ana dengar tapi tak ingat lah hadis ke apa...ayat nya macam mana
jangan pandang siapa yang berkata tapi pandanglah apa yang diperkatakannya...

Bookmark and Share

    


  Member Information For aleyamaisaraProfil   Hantar PM kepada aleyamaisara   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 25-08-07 11:08


Pada 24-08-07 22:43 , muslimah_johor posting:

!!! QUOTE !!!

sampaikan walau sepotong ayat


Assalamualaikum...
Ballighu' anni walau ayah...

Perkara ni..dia mesti selari...sambil mengajak orang kepada kebaikan..sambil tu juga kita mengajak diri kepada kebaikan...
Jika nak tunggu diri baik, semua orang akan beralasan..aku belum cukup baik...tak layak nak nasihatkan orang lain...

Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 25-08-07 12:49


pernah dengar dari tafsir quran radio ikim...

menurut hukama

ajaklah orang kepada kebaikan walaupun kamu belum mampu melakukannya dan laranglah orang daripada melakukan kejahatan walaupun kamu belum mampu menghindarinya....


ada sesiapa pernah dengar tentang ni??


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8
[ Telah diedit oleh: sakinahazzahra pada 25-08-07 12:50 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

mujahidah_muslimah
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 693
Posting: 678
Dari: Bumi Allah

pakistan   avatar


posticon Posting pada: 26-08-07 14:56


Pada 25-08-07 09:50 , aleyamaisara posting:

!!! QUOTE !!!

ada satu ayat ana dengar tapi tak ingat lah hadis ke apa...ayat nya macam mana
jangan pandang siapa yang berkata tapi pandanglah apa yang diperkatakannya...




salam. ana pernah dengar kata-kata ni dari ceramah yang ana hadiri. dan yang jelas daripada hadis Nabi SAW "...sampaikan dariku walau satu ayat.."

wallahua'alam


-----------------
I'm glad to be me..
Jaga diri, jaga iman, Jaga hati. Tebarkan salam
[email protected]


Bookmark and Share

    


  Member Information For mujahidah_muslimahProfil   Hantar PM kepada mujahidah_muslimah   Quote dan BalasQuote

najah85
Warga 4 Bintang
Menyertai: 01.10.2006
Ahli No: 26692
Posting: 338
Dari: kuantan

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 26-08-07 17:10


Pada 25-08-07 09:50 , aleyamaisara posting:

!!! QUOTE !!!

ada satu ayat ana dengar tapi tak ingat lah hadis ke apa...ayat nya macam mana
jangan pandang siapa yang berkata tapi pandanglah apa yang diperkatakannya...


dulu-dulu selalu saja kutuk bila org yang tegur saya..
yang dia sendiri xbuat apa yang dia tegur..
tapi bila dah besar2 ni..barulah terfikir balik..
kita manusia ni bukannya semua sempurna..
sshlah kalau nak cari yang perfect..
bertegur2 lah kearah kebaikan..
disamping tegur orang.insyaallah..
kita cuba baiki diri ini juga..

Bookmark and Share

    


  Member Information For najah85Profil   Hantar PM kepada najah85   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 26-08-07 20:07


Pada 25-08-07 12:49 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

pernah dengar dari tafsir quran radio ikim...

menurut hukama

ajaklah orang kepada kebaikan walaupun kamu belum mampu melakukannya dan laranglah orang daripada melakukan kejahatan walaupun kamu belum mampu menghindarinya....


ada sesiapa pernah dengar tentang ni??



Betul tu...Saya pernah dengar juga...


-----------------
DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN...


Bookmark and Share

    


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

pemburupokok
WARGA SETIA
Menyertai: 07.08.2007
Ahli No: 30607
Posting: 1512
Dari: Dikawasan yang ada pokok

blank   avatar


posticon Posting pada: 26-08-07 20:09


saya pun pernah dengar... Kenapa?

Bookmark and Share

    


  Member Information For pemburupokokProfil   Hantar PM kepada pemburupokok   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 26-08-07 23:01


Pada 26-08-07 20:09 , pemburupokok posting:

!!! QUOTE !!!

saya pun pernah dengar... Kenapa?



cuma nak pastikan yang didengar tu betul...

tak silap ada ayat tercelalah siapa yang bercakap tapi tidak melakukan...ni hadis ke atau ada dalam Quran? siapa tahu tolong kongsi...syukran....


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

silmi
Warga 2 Bintang
Menyertai: 29.12.2006
Ahli No: 27946
Posting: 43
Dari: PERAK

Perak  


posticon Posting pada: 27-08-07 03:28


emmm ustz saya kata...walau pun kita xsebaik mana,kita berhak tegur rakan kita kerana sekaligus ia akan mertarbiah diri kita gakkk.....sebab nya kalau kita tak tegur,kita akan berdosa...

Bookmark and Share

    


  Member Information For silmiProfil   Hantar PM kepada silmi   Quote dan BalasQuote

harlique
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.09.2006
Ahli No: 26495
Posting: 258
Dari: shah alam

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 27-08-07 11:41


xrugi pun buat baik dengan org..

Bookmark and Share

    


  Member Information For harliqueProfil   Hantar PM kepada harlique   Quote dan BalasQuote

islia
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.07.2004
Ahli No: 10058
Posting: 109
Dari: kedah aman selalu

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 27-08-07 13:18


kalau nak tunggu baik baru nak menegur..bertambah lah bilangan orang-orang jahat..

Bookmark and Share

    


  Member Information For isliaProfil   Hantar PM kepada islia   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 02-09-07 16:06


Pada 25-08-07 11:08 , sayatetapsaya posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 24-08-07 22:43 , muslimah_johor posting:

!!! QUOTE !!!

sampaikan walau sepotong ayat


Assalamualaikum...
Ballighu' anni walau ayah...

Perkara ni..dia mesti selari...sambil mengajak orang kepada kebaikan..sambil tu juga kita mengajak diri kepada kebaikan...
Jika nak tunggu diri baik, semua orang akan beralasan..aku belum cukup baik...tak layak nak nasihatkan orang lain...



Perkara ni..dia mesti selari...


Hadis riwayat Usamah bin Zaid ra., ia berkata:
Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda: Pada hari kiamat nanti seorang lelaki dilemparkan ke dalam neraka, lalu seluruh isi perutnya keluar, kemudian ia berputar membawa isi perutnya itu seperti seekor keledai memutari penggilingan. Lalu penghuni neraka mengerumuninya dan bertanya: Hai Fulan, Kenapa kamu disiksa seperti ini, bukankah kamu menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran? Ia jawab: Benar. Aku dahulu menyeru kepada kebaikan, tetapi aku tidak melakukannya dan mencegah kemungkaran namun aku tetap menjalankannya. (hari Muslim)


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

hyekal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.01.2006
Ahli No: 21857
Posting: 235
Dari: bndar diRaja

Perak   avatar


posticon Posting pada: 03-09-07 02:49


assalamualaikum,
jadi bagaimana halnya dengan kejahatan yang kita sendiri lakukan,

kerana jika kita meyuruh seseorang itu meninggalkn sesuatu dosa itu,sedangkn kita ssndiri melakukannya, kita akan diazab dua kali ganda dari org yang melakukannya..

dan jika kita menyurh org lain mninggalkn dosa yang tidak kita lakukan, tapi bila difikir semula, diri ini ada dosa yang lebih besar dilakukan dari dosa yang dilakukan oleh org itu, jadi kita tak jadi menegurnya.. salahkah tindakan itu?

wallahu a3lam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For hyekalProfil   Hantar PM kepada hyekal   Quote dan BalasQuote

islamic_gil
WARGA SETIA
Menyertai: 24.02.2005
Ahli No: 14692
Posting: 427
Dari: SATU KAWASAN DI SATU MASA

Selangor  


posticon Posting pada: 23-10-07 09:20


:-) mestilah diri sendiri baik dulu..


-----------------
don't forget to say THANK YOU ALLAH


Bookmark and Share

    


  Member Information For islamic_gilProfil   Hantar PM kepada islamic_gil   Quote dan BalasQuote

Iman_Hayati
WARGA SETIA
Menyertai: 24.10.2003
Ahli No: 4642
Posting: 940
Dari: Bumi ALLAH

Kelantan  


posticon Posting pada: 23-10-07 09:22


walaupun kita tak baik sangat..kita kena tegur jika kita lihat kesalahan sahabat2 kita..kalau tak berani tegur secara direct, tegur secara berkias.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Iman_HayatiProfil   Hantar PM kepada Iman_Hayati   Quote dan BalasQuote

RaudhatuL_Muttaqin
WARGA SETIA
Menyertai: 29.03.2005
Ahli No: 15423
Posting: 556
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 23-10-07 09:24


of course kita kena baik dulu...


-----------------
~Cemerlang Dunia Akhirat~
[ Telah diedit oleh: RaudhatuL_Muttaqin pada 23-10-07 09:24 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For RaudhatuL_MuttaqinProfil   Hantar PM kepada RaudhatuL_Muttaqin   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.112995 saat. Lajunya....