Oleh |
:: Upacara PeMBaTaLaN aiR SeMBaHYaNG dalam PERNIKAHAN :: |
syemarly
Menyertai: 06.08.2004 Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH
|
Posting pada: 19-08-07 22:00
SALAM ALAIK.. saya punya kemusykilan yang emmeningkan kepala otak sejak dua menjak ni.. terdetik kat hati ni..apekah rasionalnyer upacara batal air sembahyang time majlis nikah ek..ye lah..nampak macam pelik saja..bagaimanakah ibadat berwudhuk itu sewenang2 nya dibatalkan dengan sengaja walhal kita dituntut untuk terus mengekalkannya..unless pada perkara2 darurat..tapi yang ni.....................??? saya pasti tak ada tersurat dalam syariat akan keperluan utuk membetalkan wudhuk pada majlis kahwin ni...tapi andainye ada kewajarannya disisi adat saya kurang pastilah.. so..ada sesiapa dapat jawap musykil ni..maybe yang da kawin yang melalui pengalaman ni boleh explain..kan??? ----------------- :: NoBoDy iS PeRFeCT :: ______________________________________ http://www.mymindstories.blogspot.com/
|
tanpanama
Warga 4 Bintang Menyertai: 07.09.2005 Ahli No: 18761
Posting: 310
Dari: Bintang Timur
|
Posting pada: 19-08-07 22:55
bukankah selalunya si lelaki mempunyai wudhud sebelum akad, dan selalunya solat sunat dulu sebelum tu. apabila selesai akad, maka berlakula upacara batal wudhuk. upacara ini hanyalah nama sahaja, yakni mungkin sesetengah tu bersalam kerana mereka sudah sah bergelar suami isteri atau sesetengahnya mengucup. terjadinya persentuhan kedua itu maka batallah wudhuk berdasarkan mazhab syafie. kerana majoriti umat melayu bermazhab syafie. maka tidak timbul soal nak bersenang-senang membatalkan wudhuk kerana persentuhan suami isteri yang sah sekalipun akan membatalkan wudhuk berdasarkan mazhab syafie. jika anda tidak mahu wudhuk anda batal dengan menyentuh isteri anda, maka anda bolehlah bertukar mazhab. itu tidak menjadi masalah.
|
bintubahariyah
Warga 4 Bintang Menyertai: 19.08.2006 Ahli No: 25924
Posting: 242
Dari: usm
|
Posting pada: 20-08-07 00:49
tak tahu nak komen pa..lambat pergi agaknya nak kahwin...uhuk2...
|
sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA- Menyertai: 12.05.2004 Ahli No: 8934
Posting: 5682
|
Posting pada: 20-08-07 01:40
... Hanya pada nama..mungkin tidak mencerminkan keinginan untuk sengaja membatalkan wuduk seolah-olah ia satu mainan...
|
ummi_aisyah
Warga 3 Bintang Menyertai: 19.02.2007 Ahli No: 28798
Posting: 103
Dari: Tawau
|
Posting pada: 20-08-07 03:05
salam isteri atau kucup dahi isteri kan ibadah juga...tak jadi masalah rasa nya upacara batalkan wudhu...nanti ambil lah wudhu lagi...kan...
|
trouver_99
WARGA SETIA Menyertai: 01.02.2004 Ahli No: 6933
Posting: 1603
Dari: Penang
|
Posting pada: 20-08-07 08:33
menunjukkan kasih sayang antara suami dan isteri.dulu time couple tak pernah bersentuh,time tu lah nak rasa nikmatnya bersentuhan antara lelaki dan perempuan.kalau sesiapa yang dulu selalu pegang tangan , maka dia rasa biasa saja lah.tak ada apa pun....
|
bintubahariyah
Warga 4 Bintang Menyertai: 19.08.2006 Ahli No: 25924
Posting: 242
Dari: usm
|
Posting pada: 20-08-07 09:50
Pada 20-08-07 08:33 , trouver_99 posting:!!! QUOTE !!! menunjukkan kasih sayang antara suami dan isteri.dulu time couple tak pernah bersentuh,time tu lah nak rasa nikmatnya bersentuhan antara lelaki dan perempuan.kalau sesiapa yang dulu selalu pegang tangan , maka dia rasa biasa saja lah.tak ada apa pun.... ha, itulah. ustaz ana pernah kata, sentuhan pertama itulah baru rasa elektrik! heheh..hanya org yang juga betul-betul saja dapat rasa getaran elektrik tu..camnala noo..ish2..
|
ika2410
WARGA SETIA Menyertai: 26.02.2004 Ahli No: 7572
Posting: 970
Dari: Perak
|
Posting pada: 20-08-07 13:14
Pada 19-08-07 22:55 , tanpanama posting:!!! QUOTE !!! bukankah selalunya si lelaki mempunyai wudhud sebelum akad, dan selalunya solat sunat dulu sebelum tu. apabila selesai akad, maka berlakula upacara batal wudhuk. upacara ini hanyalah nama sahaja, yakni mungkin sesetengah tu bersalam kerana mereka sudah sah bergelar suami isteri atau sesetengahnya mengucup. terjadinya persentuhan kedua itu maka batallah wudhuk berdasarkan mazhab syafie. kerana majoriti umat melayu bermazhab syafie. maka tidak timbul soal nak bersenang-senang membatalkan wudhuk kerana persentuhan suami isteri yang sah sekalipun akan membatalkan wudhuk berdasarkan mazhab syafie. jika anda tidak mahu wudhuk anda batal dengan menyentuh isteri anda, maka anda bolehlah bertukar mazhab. itu tidak menjadi masalah. assalamualaikum... ana pun sependapat.. itu yang dikatakan upacara membatalkan wudhuk.. bilamana apabila sah sebagai suami isteri.. isteri akan mencium tangan suami.. dan suami pula akan mengucup dahi isteri.. kan dah batal wudhuk tu... kalau dah kawin pun kalau tersentuh.. terbatal wudhuk juga.. jadi jangan pening2 pala.. benda yang mudah jangan dirumitkan.. ----------------- 'mencari impian, menanti harapan, segunung kesungguhan, arah tujuan mardhatillah'
|
Kaisi
Warga 4 Bintang Menyertai: 08.07.2004 Ahli No: 9907
Posting: 233
Dari: KB - The Islamic City
|
Posting pada: 20-08-07 13:21
yela...dah kebiasan org lepas akd nikah..akan pergi sarungkan cincin ke apa ke pada isteri.so kebiasaan2 ini org kita pggilla upacara mbtlkn wudhuk sebab perbuatan itu telah membatalkn wudhuk pasangan tersebut..lainla Kalau suami sentuh isteri tak batal wudhuk mebi org kita bagi istilah upacara menyarung cincin or etc lah agaknya..mm pada nama sajalah nii...bukan masalah sangat kan
|
destinasi_abadi
WARGA SETIA Menyertai: 31.12.2004 Ahli No: 13423
Posting: 496
Dari: Pulau Pinang
|
Posting pada: 20-08-07 13:35
rasanya itu hanya nama...tak ada maksud tertentu... itu hanya upacara salam dan menyarung cincin... tak tau nak letak nama apa...diroang letak lah nama begitu... tambah2 sebelum tu si suami memang berwudh..dah kena salam dengan istri...batal lah wudhu...maka terciptalah nama begitu... [ Telah diedit oleh: destinasi_abadi pada 20-08-07 13:36 ]
|
tanpanama
Warga 4 Bintang Menyertai: 07.09.2005 Ahli No: 18761
Posting: 310
Dari: Bintang Timur
|
Posting pada: 20-08-07 14:13
sedikit informasipembatalan wudhuk jika suami isteri bersentuh adalah pendapat syafieyah, pendapat mazhab lain kalau bersentuh tidak membatalkan wudhuk. jika saya berada situasi sedemikian, saya akan memilih pendapat yang tidak membatalkan wudhuk berdasarkan pendapat2 Imam2 lain seperti imam bukhari, imam malik dan geng2 seangkatan dengannya. sesiapa pun boleh membuat demikian kerana ia tidak menjadi suatu masalah pun. maka tidak timbul soal nak ambil balik wudhuk kerana ia tidak membatalkan wudhuk....kan senang....
|
saifuddin_92
Warga 4 Bintang Menyertai: 03.08.2006 Ahli No: 25600
Posting: 271
Dari: batu pahat
|
Posting pada: 20-08-07 16:33
setuju dengan tanpanama....lagipun nampak lebih kepada budaya org melayu
|