Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 31-10-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Sesiapa yang menolak kata-kata buruk terhadap kehormatan diri saudaranya, nescaya Allah menolak api neraka daripada mengenainya pada hari kiamat.
-- -- Hadis riwayat Ahmad dan Tirmizi

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: Kuyi
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43139

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 68
Ahli: 0
Jumlah: 68




  Yang Masuk Ke Sini
umy_1510: 4 hari yang lalu


Suara Hatiku
Topik: Kenapa asyik2 nak salahkan perempuan?


Carian Forum

Moderator: Administrator, zulman
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Suara Hatiku
    »» Kenapa asyik2 nak salahkan perempuan?

Please Mendaftar To Post


Oleh Kenapa asyik2 nak salahkan perempuan?

uswatun_mawaddah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.04.2007
Ahli No: 29534
Posting: 142
Dari: Bumi Allah

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 30-06-07 11:05


salam semua antum antunna semua..
ana sebagai perempuan ckup2 terkilan kalau terjadi sesuatu perkara buruk, mengaibkan or macam-macam lagi..semua akan tunding jari pada perempuan. tambah2 lagi kalau lelaki yang suka sangat kutuk or mengeji perempuan. Selalu memandang rendah pada perempuan dan anggap perempuan lemah. ups..perempuan tak lemah, tapi lemah lembut..!!!
perempuan perlukan bimbingan dan tunjuk ajar yang berterusan. bukan dikeji, diejek dan direndah2kan. kalau ada yang salah tegurlah secara berhemah. perempuan dijadikan daripada tulang yang bengkok. kalau nak ia lurus, maka patahlah ia. kalau dibiarkan, teruslah ia bengkok. ...renungkanlah!!


-----------------
..seorang hamba Allah yang sedang mencari keredhaanNya...


Bookmark and Share

    


  Member Information For uswatun_mawaddahProfil   Hantar PM kepada uswatun_mawaddah   Quote dan BalasQuote

swordofdeen
WARGA SETIA
Menyertai: 11.06.2003
Ahli No: 1307
Posting: 632
Dari: Somewhere on this earth

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 30-06-07 12:02


Pada 30-06-07 11:05 , uswatun_mawaddah posting:

!!! QUOTE !!!

salam semua antum antunna semua..
ana sebagai perempuan ckup2 terkilan kalau terjadi sesuatu perkara buruk, mengaibkan or macam-macam lagi..semua akan tunding jari pada perempuan. tambah2 lagi kalau lelaki yang suka sangat kutuk or mengeji perempuan. Selalu memandang rendah pada perempuan dan anggap perempuan lemah. ups..perempuan tak lemah, tapi lemah lembut..!!!
perempuan perlukan bimbingan dan tunjuk ajar yang berterusan. bukan dikeji, diejek dan direndah2kan. kalau ada yang salah tegurlah secara berhemah. perempuan dijadikan daripada tulang yang bengkok. kalau nak ia lurus, maka patahlah ia. kalau dibiarkan, teruslah ia bengkok. ...renungkanlah!!



Setiap benda yang dilakukan adalah hak terpelihara masing-masing. Yelah, sedari cakap jangan hukum perempuan begitu begini, so, bukankah sedari juga menghukum orang lain sebegitu sekarang?

Saya setuju bab tegur berhemah sebab kita menghukum untuk berdakwah, bukan berdakwah untuk menghukum.

Tetapi sama ada perempuan tu bengkok ke apa..sama ada lelaki tu straight ke kurus ke apa ke semua kena bertanggungjawab pada apa yang masing-masing lakukan. Ini bukan soal tunding jari, ini pasal soal hakikat.

Sebab tu kita ada hukum dalam Islam dan macam mencuri, tak ada lah pula dia cakap perempuan kena potong 2tangan tapi lelaki satu

so pepikirlah bebaik sebelum melayan emosi..moshi-moshi :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For swordofdeenProfil   Hantar PM kepada swordofdeen   Pergi ke swordofdeen's Website   Quote dan BalasQuote

trouver_99
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2004
Ahli No: 6933
Posting: 1603
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 30-06-07 18:52


memang perempuan lemah pun.angkat beg besar-besar pun tak larat.laki juga yang kena tolong.takkan tak mahu terima hakikat.hairan betul lah bila ada yang selalu melaungkan hak wanita.rasanya dalam Islam dah cukup lengkap.hak apa lagi?hak nak pergi mekah tanpa ditemani muhrim ke?

Bookmark and Share

    


  Member Information For trouver_99Profil   Hantar PM kepada trouver_99   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 30-06-07 19:34


Ya betul kata trouver_99...Hak apa lagi yang hendak di tuntut...Islam telah memberi perempuan hak yang sepatutnya di perolehi oleh seorang perempuan...Mustahil Islam bersikap tidak adil kepada perempuan...renungkanlah!!


-----------------
DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN...


Bookmark and Share

    


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

chibi_maruko
WARGA SETIA
Menyertai: 28.06.2005
Ahli No: 16933
Posting: 474
Dari: terawang-awangan

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 30-06-07 21:22


Kenapa lah nak keluarkan topik macam ni..

Bookmark and Share

    


  Member Information For chibi_marukoProfil   Hantar PM kepada chibi_maruko   Quote dan BalasQuote

qudwah
WARGA SETIA
Menyertai: 12.09.2005
Ahli No: 18903
Posting: 1899
Dari: TERENGGANU

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 30-06-07 22:40


Pada 30-06-07 18:52 , trouver_99 posting:

!!! QUOTE !!!

memang perempuan lemah pun.angkat beg besar-besar pun tak larat.laki juga yang kena tolong.


ye ke??? saya angkat saja beg saya yang besar-besar dan berat...beras 10kg saya angkat tak ada hal pun...perempuan kalau nampak lembut tak semestinya dia lemah...


-----------------
BERTEMU DAN BERPISAH ADALAH KETENTUAN ALLAH


Bookmark and Share

    


  Member Information For qudwahProfil   Hantar PM kepada qudwah   Quote dan BalasQuote

destinasi_abadi
WARGA SETIA
Menyertai: 31.12.2004
Ahli No: 13423
Posting: 496
Dari: Pulau Pinang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 30-06-07 22:52


Pada 30-06-07 18:52 , trouver_99 posting:

!!! QUOTE !!!

memang perempuan lemah pun.angkat beg besar-besar pun tak larat.laki juga yang kena tolong


bukan lemah...tak larat nak angkat saja...
tapi saya dan kawan-kawan saya boleh saja angkat kotak dan beg2 yang berat..
kalau perempuan lemah...Allah takkan takdirkan wanita yang akan mengandung dan melahirkan anak..



Bookmark and Share

    


  Member Information For destinasi_abadiProfil   Hantar PM kepada destinasi_abadi   Quote dan BalasQuote

fatinah_huda
Warga 3 Bintang
Menyertai: 09.02.2004
Ahli No: 7131
Posting: 115
Dari: Jepun

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 30-06-07 23:13


Perempuan memang lemah, tapi lemah fizikal... tapi sebenarnya kuat dan tabah, kerana sanggup tahan perit mengandung 9 bulan, sakit melahirkan anak yang dikatakan teramat2 sakitnya, sacrificekan diri untuk jaga anak dan juga suami walaupun anak asyik merengek, suami jarang ini menolong kerja rumah apatah lagi mendengar rintihan isteri.

Disebabkan semua ini, disarankan suami bersabar dengan isteri kerana siap sanggup korbankan diri untuk buat semua ini tanpa gaji?

Kenapa nak dihairan dengan org yang menuntut hak wanita? Islam memang adil, tapi org yang mengaku diri nya Islam kebanyakkan tak berlaku adil. jadi apa salahnya menuntut hak jika nafkah tak diberi, mengambil harta isteri yang bekerja, meninggalkan isteri berbulan2, tidak memelihara kehormatan saudara mara perempuan, tidak memberi pendidikan kepada anak & isteri. Adakah ini bukan dinamakan hak wanita dalam islam?

Sebenarnya wanita dan lelaki hendaklah memberi hak sesama tapi sebenarnya ada saranan yang wanita perlu bersabar dalam tidak menuntut haknya jika hak nya tidak ditunaikan, dan ganjaran pahala nya besar sebab kebanyakkan lelaki akan lupa menunaikan hak wanita tersebut.

Wallahualam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For fatinah_hudaProfil   Hantar PM kepada fatinah_huda   Quote dan BalasQuote

trouver_99
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2004
Ahli No: 6933
Posting: 1603
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 01-07-07 00:37


ooo..larat nak angkat ke?baguih lah..tapi bukan ke tak larat nak angkat tu sama dengan lemah.angkat sikit letih walaupun tak jalan jauh lagi.oo hak yang tu ke.ingat kan hak nak bagi khutbah jumaat ke, nak jadi imam juga ke.yang tu kena lelaki dan perempuan saling paham pasal Islam bebetui lah.tak boleh lah nak kawin tu main taram saja.seeloknya sebelum kawin pastikan kedua-duanya paham bebetui pasal Islam.ada juga laki paham Islam tapi perempuan tak paham dok buat memacam hal kat laki dia.tak pula kedengaran laki tu tuntut hak supaya paham kan dia.


-----------------

= think Islam , think Globally , think Reality =
[ Telah diedit oleh: trouver_99 pada 01-07-07 00:43 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For trouver_99Profil   Hantar PM kepada trouver_99   Quote dan BalasQuote

swordofdeen
WARGA SETIA
Menyertai: 11.06.2003
Ahli No: 1307
Posting: 632
Dari: Somewhere on this earth

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 01-07-07 01:16


Simplenya macam ni lah..Allah dah bagi kekuatan dan kelemahan pada lelaki dan perempuan yang sama rata. CUMA! Allah bagi dalam situasi yang berbeza2.

macam sahabat2 kat atas dah jelaskan.

Saya setuju dengan penulis topik jagan salahkan perempuan, Kalau benda tu lelaki buat. tapi Kalau benda tu memang perempuan tu buat, kenalah salahkan jugak. sebab dosa masing-masing, mana boleh kongsi2.

Bookmark and Share

    


  Member Information For swordofdeenProfil   Hantar PM kepada swordofdeen   Pergi ke swordofdeen's Website   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 01-07-07 05:27


Kenapa tak ada persatuan pembela lelaki???Kenapa tak ada rancangan TV bertajuk dilema lelaki???Kenapa tak ada Kementerian pembangunan lelaki dan keluarga??? :-?


Kadang-kadang bukan tak larat nak angkat, tapi saja nak manja-manja...kuikuikui...Kalau kita perhatikan ada perempuan yang minta tolong pakwe dia bawakan handbag...Berat sangat ke handbag tu?:-D


-----------------
DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN...


Bookmark and Share

    


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 01-07-07 05:47


Pada 30-06-07 23:13 , fatinah_huda posting:

!!! QUOTE !!!


Disebabkan semua ini, disarankan suami bersabar dengan isteri kerana siap sanggup korbankan diri untuk buat semua ini tanpa gaji?


Wallahualam.


Walaupun tak dapat gaji tapi dapat pahala...


-----------------
DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN...


Bookmark and Share

    


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

transmissionline
WARGA SETIA
Menyertai: 05.08.2005
Ahli No: 17849
Posting: 916
Dari: mana hendak ke mana

centralafricanrep   avatar


posticon Posting pada: 01-07-07 12:13


Pada 30-06-07 11:05 , uswatun_mawaddah posting:

!!! QUOTE !!!


ana sebagai perempuan ckup2 terkilan kalau terjadi sesuatu perkara buruk, mengaibkan or macam-macam lagi..semua akan tunding jari pada perempuan.


boleh bagi contoh ... bila ada contoh baru sedap sikit bincang



Bookmark and Share

    


  Member Information For transmissionlineProfil   Hantar PM kepada transmissionline   Quote dan BalasQuote

alwalid
WARGA SETIA
Menyertai: 19.12.2004
Ahli No: 13142
Posting: 1229
Dari: seri iskandar

Perak   avatar


posticon Posting pada: 01-07-07 12:19


Pada 30-06-07 22:40 , qudwah posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-06-07 18:52 , trouver_99 posting:

!!! QUOTE !!!

memang perempuan lemah pun.angkat beg besar-besar pun tak larat.laki juga yang kena tolong.


ye ke??? saya angkat saja beg saya yang besar-besar dan berat...beras 10kg saya angkat tak ada hal pun...perempuan kalau nampak lembut tak semestinya dia lemah...



salam
oho hebat betul saudari qudwah, takat 10kg pun cikai2 saja dia angkat,
tapi ni nak nasihat lah kat qudwah dan muslimat yang lain supaya yang lah angkat benda-benda yang berat, sebab memang tak elok, taku nanti 'jatuh', masalah besar nanti.

p/s: ni adik saya bagitahu, saya tak paham pun apa maksud 'jatuh' tu, so rasanya orang perempuan lebih arif pasal istilah ini dalam kehidupan mereka.

Bookmark and Share

    


  Member Information For alwalidProfil   Hantar PM kepada alwalid   Pergi ke alwalid's Website   Quote dan BalasQuote

mohamad

Menyertai: 04.09.2006
Ahli No: 26180
Posting: 3282
Dari: Pasir Gudang Johor

yemen   avatar


posticon Posting pada: 01-07-07 15:21


assalamualaikumwarahmatullah.....

berkenaan dengan tajuk yang dikelurakan, ana tak rasa ianya sesuatu yang betul.

anti berkata begitu, mungkin sebab anti selalu dengar perkara2 yang menunjukkan kepada sebelah pihak sahaja. padahal, ana rasa sama saja.

AKHIR zaman beginilah.

*kalau nak kata lelaki suka "kutuk" perempuan. pihak perempuan juga ada yang sedemikian rupa. semuanya terserah pada diri sendiri. akhlaq mesti dijaga.

**ana tak rasa perempuan lemah, cuma perempuan ada adab2 dan batas-batas nya yang akan menampakkan ciri-ciri MUSLIMAHnya. jangan nak banding dengan lelaki. kami ni lain. ALLAH s.w.t. dah memang beri kami kelebihan dari segi fizikal.

wallahu'alam...

p/s: tegurlah sekiranya ana silap.

Bookmark and Share

    


  Member Information For mohamadProfil   Hantar PM kepada mohamad   Pergi ke mohamad's Website   Quote dan BalasQuote

sahihnor
Warga 4 Bintang
Menyertai: 23.07.2005
Ahli No: 17515
Posting: 182
Dari: Ranau,Sabah

Sabah  


posticon Posting pada: 01-07-07 16:33


Pada 30-06-07 22:52 , destinasi_abadi posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-06-07 18:52 , trouver_99 posting:

!!! QUOTE !!!

memang perempuan lemah pun.angkat beg besar-besar pun tak larat.laki juga yang kena tolong


bukan lemah...tak larat nak angkat saja...
tapi saya dan kawan-kawan saya boleh saja angkat kotak dan beg2 yang berat..
kalau perempuan lemah...Allah takkan takdirkan wanita yang akan mengandung dan melahirkan anak..



sapa cakap tak larat nak angkat??ana boleh angkat tau hehe :-D


-----------------
Islam itu indah


Bookmark and Share

    


  Member Information For sahihnorProfil   Hantar PM kepada sahihnor   Quote dan BalasQuote

sara_mujahidah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 13.11.2006
Ahli No: 27322
Posting: 88
Dari: mesir

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 01-07-07 16:52


ASSALAMUALAIKUM...
kelakar lah pulak anda bincang bab2 gini.....
macam ni lah.............yang penting jangan mengutuk,sayang semua orang,lelaki ke permpuan ke sama saja.......yang penting buat apa-apa pun ikhlas kerana ALLAH.......perempuan pulak jangan mengada2,lelaki pulak jangan mengutuk2.tegur lah baik2...........kalau kita gaduh2 pun xade faedah pun.......ap2 pun setiap amalan kita lihat pada niat masing-masing...........

Bookmark and Share

    


  Member Information For sara_mujahidahProfil   Hantar PM kepada sara_mujahidah   Quote dan BalasQuote

trouver_99
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2004
Ahli No: 6933
Posting: 1603
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 01-07-07 20:03


eh.ada yang gaduh ke?tak ada lah.jawab straight saja pun.bukan apa.kekadang hairan,bagaimana muslimah boleh terpengaruh dengan teori musuh Islam untuk memporak perandakan Islam.macam mana nak jadi pejuang sayap kiri kalau perkara kecil ni pun boleh terpengaruh.masing-masing ada lah tugas tersendiri.perempuan nak jadi "along" sama dengan laki juga ke?sudah lah laki makin gawat,perempuan pun jangan lah bagi jadi bertambah gawat jugak.hehe.angkat beg dengan rakan ke.cuba angkat sesorang...

Bookmark and Share

    


  Member Information For trouver_99Profil   Hantar PM kepada trouver_99   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 01-07-07 23:35


Pada 01-07-07 15:21 , mohamad posting:

!!! QUOTE !!!

assalamualaikumwarahmatullah.....

berkenaan dengan tajuk yang dikelurakan, ana tak rasa ianya sesuatu yang betul.

anti berkata begitu, mungkin sebab anti selalu dengar perkara2 yang menunjukkan kepada sebelah pihak sahaja. padahal, ana rasa sama saja.

AKHIR zaman beginilah.

*kalau nak kata lelaki suka "kutuk" perempuan. pihak perempuan juga ada yang sedemikian rupa. semuanya terserah pada diri sendiri. akhlaq mesti dijaga.

**ana tak rasa perempuan lemah, cuma perempuan ada adab2 dan batas-batas nya yang akan menampakkan ciri-ciri MUSLIMAHnya. jangan nak banding dengan lelaki. kami ni lain. ALLAH s.w.t. dah memang beri kami kelebihan dari segi fizikal.

wallahu'alam...

p/s: tegurlah sekiranya ana silap.


mana mungkin perempuan itu lemah??perempuan sahaja yang memiliki kekuatan bertarung melahirkan anak. Sudah tentu perempuan itu kuat. Yang pasti antara lelaki dan perempuan masing-masing ada kelemhan dan kekurangan. Tak perlu kita menyalahkan sebelah pihak kerana lelaki juga tidak kurang banyak lemahnye

p/s: Tapi ada sesuatu penyakit zaman ini,perempuan tak reti hormat suami. kadang-kadang suami buat macam member saja. Cakap pun kasar2 saja.Itu memang ana tak setuju. lepas itu kat Malaysia ni pula ada tempat membela perempuan,kat Barat ada tempat hak asasi perempuan. kalau tak tak ada isu suami rogol isteri??mana boleh datang istilah itu??dah suami isteri nak rogol bagaimana??Paham konsep..memang laki akan lebih sedikit saja dari perempuan. Diciptakan hawa itu dari tulang rusuk Adam. Sudah pasti lelaki akan melebihi perempuan. Tapi masing-masing lah paham tanggugjawap masing-masing. "Hidup ini memburu pahala bukan mencari kelemahan sesiapa"


-----------------
Yang Mencari Keredhaan ALLAH


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 01-07-07 23:42


Pada 01-07-07 23:35 , hafeezzul posting:

!!! QUOTE !!!

Tak perlu kita menyalahkan sebelah pihak kerana lelaki juga tidak kurang banyak lemahnye



Betul tu...Lelaki pun banyak kelemahannya...Lelaki paling lemah dengan perempuan...


-----------------
DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN...


Bookmark and Share

    


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 02-07-07 00:03


Pada 01-07-07 23:35 , hafeezzul posting:

!!! QUOTE !!!


p/s: Tapi ada sesuatu penyakit zaman ini,perempuan tak reti hormat suami. kadang-kadang suami buat macam member saja. Cakap pun kasar2 saja.Itu memang ana tak setuju.



Mungkin dia orang ni tak faham tentang tingginya kedudukan seorang suami...Ataupun terpengaruh dengan filem barat dan juga filem Melayu...




Jika syurga seorang lelaki atau seorang anak adalah di bawah tapak kaki ibu, tetapi syurga bagi seorang isteri ialah di bawah tapak kaki suaminya.


Rasulullah SAW dalam hadis diriwayatkan Saidatina Aisyah yang bermaksud: “Aku pernah bertanya kepada Baginda, Siapakah orang yang paling berhak ke atas isteri? Baginda menjawab: Orang yang paling berhak kepada isteri ialah suaminya. Kemudian aku bertanya lagi, Dan siapakah orang yang paling berhak ke atas suami? Baginda menjawab: Orang yang paling berhak ke atas seorang suami ialah ibu kandungnya.” (Hadis riwayat Bazar dan al-Hakim)


Baginda SAW bersabda yang bermaksud:
“Sekiranya aku dibenarkan untuk memerintahkan seseorang bersujud kepada orang lain, nescaya aku perintahkan seorang isteri bersujud kepada suaminya.” (Hadis riwayat Tirmidzi dan Ibnu Hibban)


Rasulullah SAW semasa peristiwa Israk dan Mikraj, melihat ramai ahli neraka adalah daripada kalangan golongan
wanita. Sahabat di kalangan wanita bertanya Kenapa? Lalu Baginda SAW menjawab: “Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri daripada kaum wanita. Maka menangislah mereka (sahabat wanita) dan bertanya salah seorang daripada mereka: Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir? Baginda menjawab: Tidak. Mereka ini ialah mereka yang menggunakan lidah mereka menyakiti hati suami dan tidak bersyukur akan nikmat yang disediakan oleh suaminya.” (Hadis riwayat Muslim)


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Tidak boleh seorang isteri mengerjakan puasa sunat jika suaminya ada di rumah serta tidak dengan izinnya, dan tidak boleh memasukkan seorang lelaki ke rumahnya (walaupun saudara-mara) dengan tidak meminta izin suaminya.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)


Sabda Rasulullah SAW bermaksud:
“Apabila seorang isteri keluar rumah, sedangkan suami membencinya (tidak mengizinkannya), dia akan dilaknat semua malaikat di langit dan semua apa dilaluinya (di bumi) selain daripada jin dan manusia, sehinggalah dia kembali semula (kepada rumah suaminya).” (Hadis riwayat Thabari)


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Mana-mana isteri yang meminta suaminya menceraikannya (tanpa sebab yang dibenarkan syarak) haram baginya bau syurga.” (Hadis riwayat Abu Daud dan Tirmidzi)


-----------------
DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN...


Bookmark and Share

    


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

uswatun_mawaddah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.04.2007
Ahli No: 29534
Posting: 142
Dari: Bumi Allah

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 02-07-07 12:10


salam.....bagi laluan kejap.
minta maaf untuk antum antunna semua. Cuba baca balik posting ana tu dan faham betul-betul. ana bukan minta hak atau minta akhi akhowat semua gado2 begitu. kenapa banyak sangat posting ana tengok seolah-olah bertekak kalau pasal isu perempuan dan laki2. Berbalik semula kepada penciptaan adam dan hawa yang saling memerlukan dan masing-masing mempunyai peranan. ada kelemahan dan ada keistimewaan. Ana minta komen-komen daripada akhi akhowat semua yang penuh hikmah dan penuh dengan nasihat yang baik. itu saja...

Bookmark and Share

    


  Member Information For uswatun_mawaddahProfil   Hantar PM kepada uswatun_mawaddah   Quote dan BalasQuote

Meow

Menyertai: 09.12.2004
Ahli No: 12964
Posting: 2700
Dari: Serambi Madinah : Negeri Matahari Terbenam

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 02-07-07 12:15


Pada 02-07-07 12:10 , uswatun_mawaddah posting:

!!! QUOTE !!!

salam.....bagi laluan kejap.
minta maaf untuk antum antunna semua. Cuba baca balik posting ana tu dan faham betul-betul. ana bukan minta hak atau minta akhi akhowat semua gado2 begitu. Kenapa banyak sangat posting ana tengok seolah-olah bertekak kalau pasal isu perempuan dan laki2. Berbalik semula kepada penciptaan adam dan hawa yang saling memerlukan dan masing-masing mempunyai peranan. ada kelemahan dan ada keistimewaan. Ana minta komen-komen daripada akhi akhowat semua yang penuh hikmah dan penuh dengan nasihat yang baik. itu saja...


Nampak macam gaduh, tapi itulah caranya mereka berforum.. :-)


-----------------
~Yang Bodoh Akan Berdiam Diri, Tetapi Yang Paling Bodoh Akan Bercakap Sesuatu Yang Dia Sebenarnya Bodoh~


Bookmark and Share

    


  Member Information For MeowProfil   Hantar PM kepada Meow   Pergi ke Meow's Website   Quote dan BalasQuote

uswatun_mawaddah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.04.2007
Ahli No: 29534
Posting: 142
Dari: Bumi Allah

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 02-07-07 12:28


..kalau macam tu cara mereka berforum, terpaksalah ana mengeluh panjang... terlelau emosi dalam memberi pendapat!!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For uswatun_mawaddahProfil   Hantar PM kepada uswatun_mawaddah   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 02-07-07 13:54


Ooo baru join ukhwah ke?Dulu ana join pun ingat mereka ni suka bergado tapi tak sebenarnya..tulisan dan ucapan berbeza. The way we read tu yang penting,kalau kita baca dengan nada yang emosi memang tulisan tu emosi..tapi kalau baca dengan kasih sayang mesti tersenyum saja baca forum ini..so speed to change your mindset...janganlah samakan tulisan dengan ucapan.

p/s: sumtimes people dont know how to be in good writing but it doesnt mean that all of them emosional. cuba baca semua forum ini dengan senyuman sti best kan..ehehehe

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

strawberri
Warga 5 Bintang
Menyertai: 24.12.2004
Ahli No: 13269
Posting: 391
Dari: Alaska Timur

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 02-07-07 14:11


Pada 01-07-07 12:19 , alwalid posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-06-07 22:40 , qudwah posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-06-07 18:52 , trouver_99 posting:

!!! QUOTE !!!

memang perempuan lemah pun.angkat beg besar-besar pun tak larat.laki juga yang kena tolong.


ye ke??? saya angkat saja beg saya yang besar-besar dan berat...beras 10kg saya angkat tak ada hal pun...perempuan kalau nampak lembut tak semestinya dia lemah...



salam
oho hebat betul saudari qudwah, takat 10kg pun cikai2 saja dia angkat,
tapi ni nak nasihat lah kat qudwah dan muslimat yang lain supaya yang lah angkat benda-benda yang berat, sebab memang tak elok, taku nanti 'jatuh', masalah besar nanti.

p/s: ni adik saya bagitahu, saya tak paham pun apa maksud 'jatuh' tu, so rasanya orang perempuan lebih arif pasal istilah ini dalam kehidupan mereka.



betul..betul.. kita kenala terima kenyataan. jangan ego sangat. memangla boleh angkat beras 10kg tapi ada kesannya. sekarang memangla ok, nanti dah tua...? jangan tunjuk ego tak betempat. semua ciptaan ada kelemahan dan kelebihan.
Allah saja yang sempurna.

Bookmark and Share

    


  Member Information For strawberriProfil   Hantar PM kepada strawberri   Pergi ke strawberri's Website   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 02-07-07 17:23


Perempuan kuat macam optimus prime sekalipun tapi kalau tak tahu jaga kehormatan dan maruah diri tak guna jugak... ;-)

Fizikal perempuan memang lemah sebab sesuai dengan tugas dia sebagai isteri/ibu dalam rumahtangga...Perempuan tak perlu keluar bekerja untuk cari rezeki...Sebab tu dia tak memerlukan kekuatan fizikal...Berlainan dengan lelaki yang menjadi kewajiban ke atasnya mencari nafkah untuk keluarga...


-----------------
DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN...


Bookmark and Share

    


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 02-07-07 18:08


Assalamualaikum....
Entahlah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

trouver_99
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2004
Ahli No: 6933
Posting: 1603
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 02-07-07 19:11


tulih macam tu kan ke elok.ni kamu tulih diiringi dengan tanda seruan yang banyak --->!!!

agak-agak,apa yang orang lain fikir bila baca.mesti terfikir "ni Kenapa macam memarah ataupun laungkan ni"..pergi lah baca dulu tentang kebiasaan kalau menulis didalam internet..jadi jangan salah anggap kalau ada yang membalas mungkin agak keras pada pandangan kamu tapi biasa saja bagi certain orang..


-----------------

= think Islam , think Globally , think Reality =
[ Telah diedit oleh: trouver_99 pada 02-07-07 19:13 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For trouver_99Profil   Hantar PM kepada trouver_99   Quote dan BalasQuote

Strawberry_Ungu
WARGA SETIA
Menyertai: 13.05.2007
Ahli No: 29927
Posting: 1053
Dari: Johor

Johor  


posticon Posting pada: 02-07-07 23:12


perempuan= kesabaran
lelaki= kekuatan

Bookmark and Share

    


  Member Information For Strawberry_UnguProfil   Hantar PM kepada Strawberry_Ungu   Pergi ke Strawberry_Ungu's Website   Quote dan BalasQuote

uswatun_mawaddah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.04.2007
Ahli No: 29534
Posting: 142
Dari: Bumi Allah

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 03-07-07 12:12


kekuatan memerlukan kesabaran..tanpa kesabaran tiada kekuatan..

Bookmark and Share

    


  Member Information For uswatun_mawaddahProfil   Hantar PM kepada uswatun_mawaddah   Quote dan BalasQuote

affenry
Warga 3 Bintang
Menyertai: 04.08.2006
Ahli No: 25617
Posting: 130
Dari: johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 03-07-07 14:38


salam..............
manusia, kita bukan maksum..
oleh itu ad pro dan kontra nya
ad lelaki dan wanita yang akan buat kesalahan.....
tapi.....
ego yang mbataskan sama ada nak ngaku salah or tak.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For affenryProfil   Hantar PM kepada affenry   Quote dan BalasQuote

me_muslimin
Warga 1 Bintang
Menyertai: 02.07.2007
Ahli No: 30425
Posting: 23
Dari: bumi kita...

Terengganu  


posticon Posting pada: 03-07-07 15:08


Pada 30-06-07 23:13 , fatinah_huda posting:

!!! QUOTE !!!

Perempuan memang lemah, tapi lemah fizikal... tapi sebenarnya kuat dan tabah, kerana sanggup tahan perit mengandung 9 bulan, sakit melahirkan anak yang dikatakan teramat2 sakitnya, sacrificekan diri untuk jaga anak dan juga suami walaupun anak asyik merengek, suami jarang ini menolong kerja rumah apatah lagi mendengar rintihan isteri.

Disebabkan semua ini, disarankan suami bersabar dengan isteri kerana siap sanggup korbankan diri untuk buat semua ini tanpa gaji?

Kenapa nak dihairan dengan org yang menuntut hak wanita? Islam memang adil, tapi org yang mengaku diri nya Islam kebanyakkan tak berlaku adil. jadi apa salahnya menuntut hak jika nafkah tak diberi, mengambil harta isteri yang bekerja, meninggalkan isteri berbulan2, tidak memelihara kehormatan saudara mara perempuan, tidak memberi pendidikan kepada anak & isteri. Adakah ini bukan dinamakan hak wanita dalam islam?

Sebenarnya wanita dan lelaki hendaklah memberi hak sesama tapi sebenarnya ada saranan yang wanita perlu bersabar dalam tidak menuntut haknya jika hak nya tidak ditunaikan, dan ganjaran pahala nya besar sebab kebanyakkan lelaki akan lupa menunaikan hak wanita tersebut.

Wallahualam.


erm..ni betul..Kenapa lah nak di bincang bab ni..
Semua manusia ada kelebihannya..


-----------------
kalau keadaan dan penampilan diriku
dapat menjauhkan maksiat dan fitnah dariku
maka aku sanggup kekal begini sepanjang hidupku


Bookmark and Share

    


  Member Information For me_musliminProfil   Hantar PM kepada me_muslimin   Quote dan BalasQuote

amilyn
WARGA SETIA
Menyertai: 02.10.2003
Ahli No: 3947
Posting: 822
Dari: johor

Johor  


posticon Posting pada: 27-07-07 21:48


Salam
kita tak lebih salahkan lelaki kerana perempuan yang mahukan mcmtukan.Orang lelaki tak akan melakukan perkara yang tidak baik dengan perempuan yang baik akhlaknya.Merekapun tahu malu dan segan juga.
saya pernah melihat di pudu ketika saya duduk menunggu bas.SAya perhatikan sepasang kekasih ini.tangan perempuan itu menggosok2 dada lelaki tu dan membiarkan lelaki memegang tangan mereka.So, salah sapa,pernah sekali kawan saya cb saya,dia ingin memegang tangan saya dan saya mengatakan bahawa menyentuh kulit perempuan ibarat memegang besi panas.
dia diam dan mengatakan dia hanya ingin menguji saya.Bagi saya perempuan yang menjadikan mereka mangsa umpatan dan kerana mereka tidak pandai menjaga maruah mereka.tunjuk breast dan semua yang ada dekat org.tak malu ke?maruah di taruh dimana agaknya.tak perlu marah2 kalau lelaki kutuk perempuan kerana perempuan sendiripun kutuk perempuan.so, no different kan kerana apa rasa malu.kan malu sebahagian daripada iman

Bookmark and Share

    


  Member Information For amilynProfil   Hantar PM kepada amilyn   Quote dan BalasQuote

azaha85
Warga 3 Bintang
Menyertai: 27.07.2007
Ahli No: 30484
Posting: 92
Dari: Kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 28-07-07 11:08


assalamualaikum....
sebenarnya remaja sekarang mudah terpengaruh oleh budaya2 eropah.lebih2 lagi tentang couple.mereka mengangap tak sah kalau pasangan couple tak pengang situ sini.ana pernah tertanya seorang kawan perempuan ana.Kenapa perempuan sangup mengadaikan maruah kerana kekasihnya?dengan mudah dia menjawab,kalau dah perasaan sayang sangat kat kekasihnya,dia sanggup buat apa saja,asalkan kekasihnya gembira bila mereka bersama.

Bookmark and Share

    


  Member Information For azaha85Profil   Hantar PM kepada azaha85   Quote dan BalasQuote

atie82
WARGA SETIA
Menyertai: 15.12.2004
Ahli No: 13074
Posting: 1080
Dari: Papar,[email protected]

Sabah  


posticon Posting pada: 28-07-07 11:21


Assalamualaikum wwt..

Setiap Makhluk yang ALLAH SWT jadikan mempunyai kelebihan, kekurangan dan keistimewaan yang tersendiri dan unik.. :-) :-)

Itulah Lumrah kehidupan..yang kuat kena bantu yang lemah,yang kaya kena bantu yang miskin dan sebagainya..pendek kata ALLAH SWT menjadikan sesuatu itu tidak dengan sia-sia malah untuk keharmonian hidup kita di muka bumi ini..

Gunakanlah kelebihan yang ada dengan sebaik-baiknya,muhasabah diri sebelum terlewat,sebelum semua khudrat yang ada ditarik balik ke sisi pencipta-NYA..


-----------------
The Light of ALLAH surround Me, The Love of ALLAH Enfolds Me, The presence of ALLAH watches over Me, Whatever I am...ALLAH iS..


Bookmark and Share

    


  Member Information For atie82Profil   Hantar PM kepada atie82   Pergi ke atie82's Website   Quote dan BalasQuote

uswatun_mawaddah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.04.2007
Ahli No: 29534
Posting: 142
Dari: Bumi Allah

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 31-07-07 23:14


Alhamdulillah..bertuah rasanya berada di samping akhowat ikhwah semua. Nasihat yang diberikan cukup bermakna buat sesiapa yang membaca dan menghayatinya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For uswatun_mawaddahProfil   Hantar PM kepada uswatun_mawaddah   Quote dan BalasQuote

sara_mujahidah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 13.11.2006
Ahli No: 27322
Posting: 88
Dari: mesir

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 01-08-07 00:08


Assalamualaikum...........
lelaki paling lemah permpun ke?
didik lah permpuan tu dengan banyak mengenal ALLAH.....insyaALLAH dia akan jadi permpuan yang mengenal erti hakikat,menjadi perempuan sufiah yang sofiah....

Bookmark and Share

    


  Member Information For sara_mujahidahProfil   Hantar PM kepada sara_mujahidah   Quote dan BalasQuote

Ibnu_muaz
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3883
Posting: 349

Terengganu  


posticon Posting pada: 01-08-07 07:51


perempuan memang hakikatnya lemah.. akuilah sahaja... tapi jika dapat tarbiyah. . insyaAllah..


-----------------




Bookmark and Share

    


  Member Information For Ibnu_muazProfil   Hantar PM kepada Ibnu_muaz   Quote dan BalasQuote

lam_ya_sin_alif
Warga Rasmi
Menyertai: 25.07.2007
Ahli No: 30443
Posting: 10
Dari: UPSI

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 01-08-07 10:12


seandainya kita terus melebihkan pandangan manusia daripada pandangan Allah...maka susah bagi kita mencari ruang untuk memikirkannya dari sudut yang positif...bukan bermaksud untuk melupakan terus pandangan manusia tapi diharapkan ianya dikaji dan diambil iktibar...mereka menuding pada kita dengan dua jari sahaja iaitu telunjuk dan ibu jari...tapi mereka tidak sedar bahawa ada tiga jari yang menunjuk ke arah mereka...


-----------------
Walau sejauh mana sekalipun aku pergi. Aku tetap akan kembali...


Bookmark and Share

    


  Member Information For lam_ya_sin_alifProfil   Hantar PM kepada lam_ya_sin_alif   Quote dan BalasQuote

zakia_natasya
Warga 2 Bintang
Menyertai: 25.07.2007
Ahli No: 30446
Posting: 50
Dari: Balakong

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 01-08-07 11:00


ana rasa cakap banyak pun tak guna lah...pergi mai pergi mai tang tu jugak peginya..
yang penting, kedua2 nya saling memerlukan... kelemahan, kekurangan, kelebihan itu semua sudah pasti... hanya DIA yang mengetahui hikmah di sebalik kejadian itu... :)
[ Telah diedit oleh: zakia_natasya pada 01-08-07 11:03 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For zakia_natasyaProfil   Hantar PM kepada zakia_natasya   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.150239 saat. Lajunya....