Thanks to Dr Meow kerana sudi memberikan link ini ..
Pertama kali bila saya melihat orang yang terbaring lesu,terasa sayu sangat hati ini..sebak. Masa itu juga terdetik hati saya untuk menolong orang yang sakit.
teringat saya kisah Wan hafizam yang sanggup menderma hatinya kepada adik afiq. Sungguh,saya kagum dengan pengorbanan beliau.. Walapun tanpa ada pertalian darah sekalipun. alangkah mulianya hati dia..
sebenarnya saya juga teringin nak berbuat begitu.. berdasarkan laporan kesihatan saya,alhamdulillah saya tidak mempunyai sebarang sakit dan juga alahan. totaly sihat..alhamdulillah..
sebelum ni saya hanya menderma darah 3bulan sekali.. purata setahun saya menderma darah biasanya 3kali.. tapi saya rasa itu masih belum mencukupi..
disebabkan saya masih belum berkahwin,segala keputusan yang perlu saya buat harus saya berpandukan dan bincang bersama keluarga.. pernah saya utarakan soalan ni dengan nada bergurau tapi rata-rata mereka tak boleh terima.. tak tahu lah mungkin dengan nada bergurau.. tapi kalau saya bincangkan dengan lebih serius rasanya kemungkinan akan dipertimbangkan balik..
banyak sumber yang saya search mengenai derma organ ini..
apa yang saya tahu tranplantasi ini terbahagi kepada 3 iaitu organ,tisu dan sel..
Transplantasi organ adalah satu kaedah rawatan bagi menyelamatkan pesakit yang mengalami kegagalan organ di peringkat akhir. Organ yang dimaksudkan adalah jantung, paru-paru, buah pinggang dan hati
Transplantasi Tisu pula
Sebagaimana pentingnya pemindahan organ, pemindahan tisu juga dapat menjadikan kualiti hidup pesakit yang memerlukan ke tahap yang lebih baik. Tisu yang dimaksudkan adalah mata, kulit, tulang dan injap jantung.
Transplantasi sel
Rakyat Malaysia umumnya telah mengetahui bahawa sel stem dapat membantu bagi merawat pelbagai jenis penyakit terutama penyakit genetik (keturunan). Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) telah mengeluarkan fatwa bahawa sel stem boleh digunakan untuk tujuan perubatan dan kaji selidik dengan syarat-syarat tertentu iaitu sel stem dewasa dan sel stem daripada kanak-kanak yang ingin digunakan harus mendapat keizinan dari ibu bapanya dan prosedurnya tidak memudaratkan.
dari sudut agama pula..
Perspektif Islam terhadap Pemindahan dan Pendermaan Organ
Pemindahan organ adalah satu kaedah rawatan yang tidak disebut secara spesifik di dalam al-Quran mahupun Sunnah Rasulullah s.a.w. kerana kaedah ini merupakan satu perkembangan baru dalam dunia perubatan. Satu daripada maqassid al-syariah (matlamat syariah) adalah untuk memelihara nyawa. Prinsip-prinsip syariah yang digunakan untuk mengeluarkan fatwa mengenai kaedah pemindahan organ ini termasuklah keperluan mengatasi larangan, memilih jalan yang paling kurang mudarat dan mudarat perlu dirawat dengan berikhtiar. Di Malaysia, fatwa mengenai keharusan pendermaan dan pemindahan organ telah dikeluarkan semenjak bulan Jun 1970 lagi.
Dari perspektif Islam, pemindahan organ diharuskan dengan syarat tidak ada alternatif lain yang boleh menyelamatkan nyawa pesakit. Di samping itu, kaedah rawatan ini juga diharuskan sekiranya tidak mendatangkan mudarat yang lebih besar kepada penerima organ atau penderma organ (sekiranya penderma masih hidup). Islam juga mensyaratkan pendermaan organ dilakukan secara ikhlas dengan niat untuk membantu orang lain semata-mata kerana Allah s.w.t. dan bukannya bagi tujuan untuk mendapatkan ganjaran, habuan, populariti atau glamor. Organ dan tisu juga tidak boleh diperniagakan kerana Islam melihat jual beli organ dan tisu sebagai suatu perkara yang haram. Pendermaan organ juga perlu mendapat izin dan persetujuan penderma, yakni pendermaan organ tidak boleh dilakukan kerana dipaksa.
Fatwa-fatwa di Malaysia Berkaitan Pendermaan Organ
1965 Fatwa negeri Perlis mengharuskan pemindahan kornea daripada orang yang telah meninggal dunia
1970 Majlis Fatwa Kebangsaan mengharuskan pendermaan organ daripada penderma kadaverik kepada penderma hidup
1989 Majlis Fatwa Kebangsaan menerima diagnosis mati otak sebagai diagnosis untuk kematian
1995 Majlis Fatwa Kebangsaan mengharuskan penggunaan graf tisu untuk merawat pesakit
1997 Fatwa negeri Sarawak mengharuskan pemindahan ginjal daripada penderma hidup dan penderma yang telah meninggal dunia
Beberapa Fatwa dari Dunia Islam Mengenai Pemindahan Organ
SUMBER TAHUN FATWA
Sheikh H. Makhluf (Mufti Besar, Mesir) 1952 Pemindahan kornea diharuskan
Sheikh H. Maamun (Mufti Besar, Mesir) 1959 Pemindahan kornea diharuskan
Sheikh Hureidi (Mufti Besar, Mesir) 1966 Pemindahan kornea diharuskan
Persidangan Pertama OIC 1969 Pemindahan kornea diharuskan
Majlis Agung Islam Algeria 1972 Pemindahan organ diharuskan
Sheikh Khater (Mufti Besar, Mesir) 1973 Pemindahan kulit dari mayat yang tidak dikenali diharuskan
Majlis Agung Fatwa Jordan 1977 Pemindahan organ diharuskan
Ulama Besar Arab Saudi 1978 Pemindahan organ diharuskan
Sheikh Gad al-Haq (Mufti Besar, Mesir) 1979 Organ boleh diambil dari penderma hidup atau penderma kadaverik
Fatwa Kuwait 1979 Pemindahan organ diharuskan termasuk dari kadaver
Ulama Besar Arab Saudi 1982 Pemindahan kornea diharuskan
Fatwa Liga Dunia Islam 1985 Pemindahan kornea diharuskan
Persidangan Ketiga OIC 1986 Kematian otak diterima sebagai kematian
Persidangan Keempat OIC 1988 Pemindahan organ diharuskan tetapi jual beli dan penyeludupan organ diharamkan
P/s: apa yang mampu saya lakukan,insyaAllah sebaik mungkin cuba saya usahakan..