Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 29-03-2024  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Kami disuruh oleh Rasulullah agar menaburkan debu tanah ke muka orang yang memuji-muji dan mengampu-ngampu.
-- -- Hadis riwayat Imam Ibnu Majah

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 225
Ahli: 0
Jumlah: 225




  Yang Masuk Ke Sini
muslimin23: 2 hari yang lalu
Rashdin: 27 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: ISLAM itu mudah


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» ISLAM itu mudah

Please Mendaftar To Post


Oleh ISLAM itu mudah

abid_19
WARGA SETIA
Menyertai: 16.06.2007
Ahli No: 30283
Posting: 578
Dari: gombak

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 16-06-07 17:06


Mudahnya menjadi muslim, namun kita sendiri yang menyukarkannya. Jika kita berfikir sejenak, mudahnya menjadi muslim. Renungkanlah...

Anda perlukan cuma 5 minit untuk solat subuh, sedangkan anda boleh meluangkan masa sejam bersiap ke pejabat atau ke tempat belajar...

Anda hanya perlu 2 saat untuk memberi salam kepada ibu bapa, guru² & rakan², sedangkan anda memerlukan 3 minit untuk memakai kasut...

Anda hanya perlu 5 minit untuk memakai tudung atau jilbab, sedangkan anda boleh meluangkan masa sehingga 20 minit untuk mendandan rambut...

Anda hanya perlukan 15 minit untuk menunaikan solat Zohor, sedangkan makan tengahari 1 jam 15 minit...

Anda hanya perlukan 15 minit untuk solat Asar berjamaah, tetapi anda luangkan masa bergayut ditelefon selama 2 jam...

Anda hanya perlu 15 minit untuk membaca Al-quran, tidak selama menonton tv, cd dll...

Solat maghrib 7 minit tetapi cerita cina 1 jam...

Hanya 2 saat untuk mengucapkan salam dan kasih kepada ibu bapa, atau rakan-rakan sedangkan kadangkala perbalahan dengan mereka boleh melarat hingga 20 minit...

Anda hanya perlukan 5 minit untuk menatap sepotong hadis Rasulullah S.A.W, walhal anda sanggup menatap majalah atau surat khabar selama 60 minit...

Anda hanya perlu 20 minit untuk solat Isyak sedangkan anda perlukan 40 minit untuk bersiap tidur atau sanggup menonton wayang lewat malam...

Sedangkan anda hanya perlukan 2 saat untuk kalimah syukur....

Renungkanlah.....

----------------
Sekali kaki melangkah di jalan Allah..Jangan undur..Biar masa berganti aqidah jangan mati..Biar zaman berubah Keyakinan pada ALLAH jangan goyah..

:: laman ana ::
[ Telah diedit oleh: abid_19 pada 22-06-07 19:14 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For abid_19Profil   Hantar PM kepada abid_19   Pergi ke abid_19's Website   Quote dan BalasQuote

mujahidah_muslimah
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 693
Posting: 678
Dari: Bumi Allah

pakistan   avatar


posticon Posting pada: 16-06-07 18:08


islam itu mudah dan mudah ;-)


-----------------
I'm glad to be me..
Jaga diri, jaga iman, Jaga hati. Tebarkan salam
[email protected]


Bookmark and Share

    


  Member Information For mujahidah_muslimahProfil   Hantar PM kepada mujahidah_muslimah   Quote dan BalasQuote

abid_19
WARGA SETIA
Menyertai: 16.06.2007
Ahli No: 30283
Posting: 578
Dari: gombak

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 16-06-07 18:44


naam..
maka pilih lah ISLAM

takbir!!

---------------
Sekali kaki melangkah di jalan Allah..Jangan undur..Biar masa berganti aqidah jangan mati..Biar zaman berubah Keyakinan pada ALLAH jangan goyah..

:: laman ana ::

Bookmark and Share

    


  Member Information For abid_19Profil   Hantar PM kepada abid_19   Pergi ke abid_19's Website   Quote dan BalasQuote

mmas_forever1991
WARGA SETIA
Menyertai: 28.05.2007
Ahli No: 30088
Posting: 741
Dari: AS

Kedah  


posticon Posting pada: 16-06-07 19:46


innaddina yusrun

Bookmark and Share

    


  Member Information For mmas_forever1991Profil   Hantar PM kepada mmas_forever1991   Pergi ke mmas_forever1991's Website   Quote dan BalasQuote

xyamani
Warga 3 Bintang
Menyertai: 07.09.2006
Ahli No: 26226
Posting: 77
Dari: tepi dinding

yemen  


posticon Posting pada: 16-06-07 22:37


islam itu mudah kerana kasih dan sayang Allah pada hambaNya..tapi apa yang menyusahkan kita untuk melaksanakan yang mudah itu?emmm..muhasabah

Bookmark and Share

    


  Member Information For xyamaniProfil   Hantar PM kepada xyamani   Pergi ke xyamani's Website   Quote dan BalasQuote

swordofdeen
WARGA SETIA
Menyertai: 11.06.2003
Ahli No: 1307
Posting: 632
Dari: Somewhere on this earth

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 17-06-07 01:55


Islam itu mudah tetapi JANGAN MEMPERMUDAHKAN ISLAM

Bookmark and Share

    


  Member Information For swordofdeenProfil   Hantar PM kepada swordofdeen   Pergi ke swordofdeen's Website   Quote dan BalasQuote

mohdnurhakimin
WARGA SETIA
Menyertai: 28.03.2005
Ahli No: 15370
Posting: 984
Dari: toulouse

france  


posticon Posting pada: 17-06-07 04:10


Islam itu mudah kerana sentiasa rasional dan relevan, tidak kira waktu dan tempat, walau siapa pun kita.

Setuju dengan swordofdeen, ia tidak bermakna kita boleh MEMPERMUDAHKAN ISLAM.

Bookmark and Share

    


  Member Information For mohdnurhakiminProfil   Hantar PM kepada mohdnurhakimin   Quote dan BalasQuote

abid_19
WARGA SETIA
Menyertai: 16.06.2007
Ahli No: 30283
Posting: 578
Dari: gombak

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 17-06-07 13:38


naam..
ISLAM itu kerana rasional dan relevan pada semua tempat masa...dan ISLAM itu syumul dan rabb..dtgnya dari ALLAH..ALLAH tak akan membebankan hambanya..

ana setuju jangan pula PERMUDAHKAN ISLAM

---------------
Sekali kaki melangkah di jalan Allah..Jangan undur..Biar masa berganti aqidah jangan mati..Biar zaman berubah Keyakinan pada ALLAH jangan goyah..

:: laman ana ::

Bookmark and Share

    


  Member Information For abid_19Profil   Hantar PM kepada abid_19   Pergi ke abid_19's Website   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 17-06-07 20:07


Islam itu mudah bila penganutnya terus menuntut ilmu untuk mempertingkatkan iman ke peringkat taqwa berpandukan Al Quran dan As Sunnah.

Wallahuta'ala a'lam bissawab

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

dmz
WARGA SETIA
Menyertai: 28.09.2006
Ahli No: 26613
Posting: 442
Dari: selangor

malaysia  


posticon Posting pada: 17-06-07 21:56


ASSALAMMUALAIKUM............
Hmmmmmmmmmmm....memanglah mudah tapi......nak jaga iman sukar...kalau tak percaya cubalah lihat kes-kes murtad sekarang ni.................


-----------------
http://studiouniversiti.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For dmzProfil   Hantar PM kepada dmz   Pergi ke dmz's Website   Quote dan BalasQuote

farouks
WARGA SETIA
Menyertai: 27.05.2007
Ahli No: 30061
Posting: 433

blank   avatar


posticon Posting pada: 17-06-07 21:59


Pada 17-06-07 21:56 , dmz posting:

!!! QUOTE !!!

ASSALAMMUALAIKUM............
Hmmmmmmmmmmm....memanglah mudah tapi......nak jaga iman sukar...kalau tak percaya cubalah lihat kes-kes murtad sekarang ni.................



Orang2 yang murtad itu orang yang tak berakal sebab tak memikir.

'sesungguhnya dalam penciptaan Langit dan Bumi , siang dan malam, terdapat tanda-tanda bagi orang2 yang berfikir'


-----------------
http://mykhilafah.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For farouksProfil   Hantar PM kepada farouks   Quote dan BalasQuote

obscure_soul
Warga Rasmi
Menyertai: 18.06.2007
Ahli No: 30299
Posting: 9

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 18-06-07 04:16


Pada 16-06-07 17:06 , abid_19 posting:

!!! QUOTE !!!

Anda hanya perlu 5 minit untuk memakai tudung atau jilbab, sedangkan anda boleh meluangkan masa sehingga 20 minit untuk mendandan rambut...



:) So true.. =) boleh print benda ni and letak depan cermin hostel..

Bookmark and Share

    


  Member Information For obscure_soulProfil   Hantar PM kepada obscure_soul   Quote dan BalasQuote

abid_19
WARGA SETIA
Menyertai: 16.06.2007
Ahli No: 30283
Posting: 578
Dari: gombak

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 18-06-07 09:59


Pada 18-06-07 04:16 , obscure_soul posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 16-06-07 17:06 , abid_19 posting:

!!! QUOTE !!!

Anda hanya perlu 5 minit untuk memakai tudung atau jilbab, sedangkan anda boleh meluangkan masa sehingga 20 minit untuk mendandan rambut...



:) So true.. =) boleh print benda ni and letak depan cermin hostel..

Kalau itu mampu menyedarkan insan2 yang masih tidak bertudung..apa salahnya.. ;-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For abid_19Profil   Hantar PM kepada abid_19   Pergi ke abid_19's Website   Quote dan BalasQuote

abid_19
WARGA SETIA
Menyertai: 16.06.2007
Ahli No: 30283
Posting: 578
Dari: gombak

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 18-06-07 10:02


Pada 17-06-07 21:59 , farouks posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 17-06-07 21:56 , dmz posting:

!!! QUOTE !!!

ASSALAMMUALAIKUM............
Hmmmmmmmmmmm....memanglah mudah tapi......nak jaga iman sukar...kalau tak percaya cubalah lihat kes-kes murtad sekarang ni.................



Orang2 yang murtad itu orang yang tak berakal sebab tak memikir.

'sesungguhnya dalam penciptaan Langit dan Bumi , siang dan malam, terdapat tanda-tanda bagi orang2 yang berfikir'


naam..
mereka tidak melihat dan berfikir tentang kehebatan keindahan dan keagungan ISLAM..

I- Indah
S-Selamat
L-Lengkap
A-Aqidah
M-Memikir dan berfikir

berfikirlah...

---------------
Sekali kaki melangkah di jalan Allah..Jangan undur..Biar masa berganti aqidah jangan mati..Biar zaman berubah Keyakinan pada ALLAH jangan goyah..

:: laman ana ::

Bookmark and Share

    


  Member Information For abid_19Profil   Hantar PM kepada abid_19   Pergi ke abid_19's Website   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 21-06-07 20:47


Memang mudah kalau berilmu. Ni tak kisah nak cari ilmu dan amalan yang taqlid juga yang diteruskan. Sebab itu penting mencari ilmu agar faham maksud buat apa yang Allah suruh dan tinggal apa yang Allah larang berpandukan Al Quran dan As Sunnah.

Walllahuta'ala a'lam bissawab

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 21-06-07 23:26


Pada 21-06-07 20:47 , ummimq posting:

!!! QUOTE !!!

Memang mudah kalau berilmu. Ni tak kisah nak cari ilmu dan amalan yang taqlid juga yang diteruskan. Sebab itu penting mencari ilmu agar faham maksud buat apa yang Allah suruh dan tinggal apa yang Allah larang berpandukan Al Quran dan As Sunnah.

Walllahuta'ala a'lam bissawab



yeah..kena sentiasa memperdalami ilmu..bukan sekadar taqlid buta..memang tak salah bertaqlid lagi2 suasana masyarakat kita di nusantara ni biasanya menjadikan fiqh syafie sebagai jalan syariat dan ahli sunnah wal-jamaah sebagai panduan beraqidah..keadaan ini memudahkan kita untuk mengamalkan ajaran islam tanpa berlaku bayak khilaf..

tapi bagaimana Kalau ada seseorang yang ilmunye telah begitu mendalam lalu beramal tanpa bertaqlid dengan mana-mana mazhab?? tidakkah ia menimbulkan salah faham masyarakat sekitar kalau2 apa yang dilakukan itu tidak begitu sama dengan uruf masyarakat dalam beribadat?


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/
[ Telah diedit oleh: syemarly pada 21-06-07 23:29 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

Abu_Ruqayyah
WARGA SETIA
Menyertai: 15.03.2006
Ahli No: 23449
Posting: 590
Dari: Manchester

Selangor  


posticon Posting pada: 21-06-07 23:47


!!! QUOTE !!!


tapi bagaimana Kalau ada seseorang yang ilmunye telah begitu mendalam lalu beramal tanpa bertaqlid dengan mana-mana mazhab?? tidakkah ia menimbulkan salah faham masyarakat sekitar kalau2 apa yang dilakukan itu tidak begitu sama dengan uruf masyarakat dalam berdah ibadat?

itu dulu...sekarang masyarakat malaysia(kecuali kat hulu2 kampung) sudah di dedahkan dengan al-fiqh al-Muqaran(feqh pebandingan, kalau kita lihat sekarang semakin ramai sudah mengenali al-Qaradhawi, Wahbah Zuhaili, Abdul Karim Zaidan, 'Atiyyah Saqr, Bin Baaz, al-'Uthaimin dan ramai lagi para ulama yang membawa pendekatan feqh tanpa terikat dengan satu mazhab malah menjelaskan hukum yang lebih rajih atau lebih dekat dengan kitab dan sunnah serta pandangan feqh yang lebih mudah untuk dipraktikkan bukan menyusahkan umat Islam.


-----------------
عودة الى الكتاب والسنة على منهج السلف


Bookmark and Share

    


  Member Information For Abu_RuqayyahProfil   Hantar PM kepada Abu_Ruqayyah   Pergi ke Abu_Ruqayyah's Website   Quote dan BalasQuote

swordofdeen
WARGA SETIA
Menyertai: 11.06.2003
Ahli No: 1307
Posting: 632
Dari: Somewhere on this earth

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 22-06-07 19:59


Pada 21-06-07 23:47 , Abu_Ruqayyah posting:

!!! QUOTE !!!

!!! QUOTE !!!


tapi bagaimana Kalau ada seseorang yang ilmunye telah begitu mendalam lalu beramal tanpa bertaqlid dengan mana-mana mazhab?? tidakkah ia menimbulkan salah faham masyarakat sekitar kalau2 apa yang dilakukan itu tidak begitu sama dengan uruf masyarakat dalam berdah ibadat?

itu dulu...sekarang masyarakat malaysia(kecuali kat hulu2 kampung) sudah di dedahkan dengan al-fiqh al-Muqaran(feqh pebandingan, kalau kita lihat sekarang semakin ramai sudah mengenali al-Qaradhawi, Wahbah Zuhaili, Abdul Karim Zaidan, 'Atiyyah Saqr, Bin Baaz, al-'Uthaimin dan ramai lagi para ulama yang membawa pendekatan feqh tanpa terikat dengan satu mazhab malah menjelaskan hukum yang lebih rajih atau lebih dekat dengan kitab dan sunnah serta pandangan feqh yang lebih mudah untuk dipraktikkan bukan menyusahkan umat Islam.



Kalau dah kenal ulama sekalipun tak bermaksud boleh menjadi mujtahid. Itu maksud saya sebelum ini, islam itu mudah, tetapi jangan dipermudahkan.

Dan kalau pandai feqh perbandingan sekalipun, dah boleh master bahasa arab? bukan setakat bahasa, tetapi sasteranya sekali? kemudian, sudah menjadi hafiz qur'an dan hadis? jika sudah, sudah tahu ilmu mustalah hadis dan sebagainya? bagaimana menginstinbatkan hukum? Jadi ahli feqh perbandingan tidak semestinya orang itu juga ahli fiqh. fiqh perbandingan hanya cabang daripada ilmu fiqh.

jika tahu semua, alhamdulillah, boleh beramal tetapi ingin berhujjah di kalangan ramai, sampaikah tahap jumhur?

Ini pandangan saya. bukan saya tak bersetuju dengan orang lain, tetapi ini pandangan saya yang tidak cukup ilmu.

Dan berbalik kepada apa yang syemarly katakan, tidak ada salah bertaqlid sekalipun kerana jangan kita lupa, cabang dalam 4 mazhab adalah dalam bidang furu dan dinamakan khilaf.

Jadi kalau buat macam ni betul dan buat macam ni pun betul ,tetapi kalau timbul salah faham dan pro kontranya dalam perkara furu' adalah sia-sia bergaduh di tempat sesuatu kawasan itu. mampukah kita mengajar SEMUA orang di kawasan itu pada satu masa mengenai apa yang kita lakukan, sebab bukan semua orang kat tempat tu ahli dalam bidang2 yang saya katakan di atas.

Salah faham dalam perkara khilaf, berbaloikah salah faham itu?
Bagi saya tidak

Bookmark and Share

    


  Member Information For swordofdeenProfil   Hantar PM kepada swordofdeen   Pergi ke swordofdeen's Website   Quote dan BalasQuote

Abu_Ruqayyah
WARGA SETIA
Menyertai: 15.03.2006
Ahli No: 23449
Posting: 590
Dari: Manchester

Selangor  


posticon Posting pada: 23-06-07 00:07


!!! QUOTE !!!

Kalau dah kenal ulama sekalipun tak bermaksud boleh menjadi mujtahid. Itu maksud saya sebelum ini, islam itu mudah, tetapi jangan dipermudahkan.

Dan kalau pandai feqh perbandingan sekalipun, dah boleh master bahasa arab? bukan setakat bahasa, tetapi sasteranya sekali? kemudian, sudah menjadi hafiz qur'an dan hadis? jika sudah, sudah tahu ilmu mustalah hadis dan sebagainya? bagaimana menginstinbatkan hukum? Jadi ahli feqh perbandingan tidak semestinya orang itu juga ahli fiqh. fiqh perbandingan hanya cabang daripada ilmu fiqh.

Siapa suruh jadi mujtahid? Adakah sama di antara mujtahid dan murajjih? Ingat! Dua istilah yang berbeza tapi terdapat persamaan dari sudut makna. Tidak kita nafikan bahawa para ulama kontemperari tidak setanding dengan para imam mujtahidin. Tapi perlu kita ingat mereka ada kepakaran tersendiri boleh menilai pendapat para ulama mutaqaddimin dengan penilaian yang mengikut metodologi yang betul dan disepakati. Zaman sekarang adalah zaman moden dan berteknologi tinggi boleh dikatakan semua bahan bacaan, rujukan ilmu dan kitab2 terdapat di hadapan mata dengan mudah, tanpa perlu berjaulah dan bermusafir jauh untuk mendapatkan sepotong hadith. Ini merupakan salah satu alternatif para ulama kini mampu untuk meneliti semua pandangan dan menilai berdasarkan kepakaran mereka.

Apa guna ilmu usul feqh, 'ulum al-hadith, qawaid fiqhiyyah, ulum al-quran, bahasa Arab tinggi dan segala tunjang ilmu pengajian Islam di institusi2? adakah ia hanya dijadikan bahan santapan para pelajar pengkajinya sebagai teori tanpa perlu diaplikasikan. Jika begitu, runtuhkan segala institusi2 pengajian Islam diseluruh dunia dan hapuskan segala matapelajaran yang disebut di atas dari silibus pengajian, yang hanya perlu dikekalkan adalah adalah ilmu fiqh mazhab tertentu bagi sesebuah negara. Ini kerana pendapat mazhab kononnya tidak boleh diperbandingkan dan dinilai semula serta kononnya juga tidak ada yang mampu untuk mengaplikasikan segala ilmu-ilmu pengajian Islam walaupun ulama.


!!! QUOTE !!!

jika tahu semua, alhamdulillah, boleh beramal tetapi ingin berhujjah di kalangan ramai, sampaikah tahap jumhur?

Sudah tiba masanya masyarakat kita didedahkan dengan pandangan mazhab selain dari mazhab rasmi kerajaan, pendedahan perlu melalui jalan dan cara yang betul. Ini lebih banyak faedah untuk beramal dengan Islam yang sesemamgnya mudah.


!!! QUOTE !!!

Dan berbalik kepada apa yang syemarly katakan, tidak ada salah bertaqlid sekalipun kerana jangan kita lupa, cabang dalam 4 mazhab adalah dalam bidang furu dan dinamakan khilaf.

Saya sangat bersetuju, tidak salah untuk bertaqlid malah ia sangat perlu bagi mereka yang tidak mampu untuk tidak bertaqlid. Tidak salah bertaqlid dengan satu mazhab sahaja(walaupun ianya mustahil) dan tidak salah juga jika seseorang itu tidak mahu terikat dengan satu mazhab.

!!! QUOTE !!!

Jadi kalau buat macam ni betul dan buat macam ni pun betul ,tetapi kalau timbul salah faham dan pro kontranya dalam perkara furu' adalah sia-sia bergaduh di tempat sesuatu kawasan itu.

Mari kita lihat dunia realiti, contoh di United Kingdom majoriti umat Islam di sini tidak terikat dengan satu mazhab(kecuali golongan veteran bangsa Pakistan di sini yang masih tetap dengan mazhab Hanafi). Mereka di UK merujuk pandangan dan fatwa yang dikeluarkan oleh 'European Council for Fatwa and Research' iaitu badan fatwa eropah yang terdiri dari para ulama dan sarjana Islam dari serata dunia yang mempunyai kepakaran untuk mentarjihkan pendapat2 mazhab. Badan ini berfungsi menjadi tempat rujukan umat Islam di Eropah.

Di sini tiada pergaduhan di antara umat Islam disebabkan perselisihan pandangan di antara mazhab, malah di antara pengamal mazhab hanafi dan bukan hanafi saling hormat menghormati. Khilaf fiqhi ini jika dihayati dan difahami ia pasti membawa persefahaman antara umat Islam, memudahkan dan menguntungkan umat Islam itu sendiri.


!!! QUOTE !!!

mampukah kita mengajar SEMUA orang di kawasan itu pada satu masa mengenai apa yang kita lakukan, sebab bukan semua orang kat tempat tu ahli dalam bidang2 yang saya katakan di atas.

Di Mesir tiada konsisten pada satu mazhab tertentu. Dahulu(saya yakin sekarang masih lagi) al-Marhum Sheikh Atiyyah Saqr sering muncul di kaca TV sebagai panel soal jawab permasalahan feqh. Al-Marhum Sheikh Atiyyah Saqr membawa pendekatan perbandingan mazhab dan mentarjihkan antara pendapt2 tersebut serta meletakkan penonton untuk memilih mana-mana pendapat yang dirasakan selesa jika terdapat khilaf yang rumit dan sukar untuk ditarjihkan.

Silibus2 feqh di sekolah2 al-azhar dan bukan azhar di Mesir juga tidak terikat dengan satu mazhab, susunan silibus semua di aturkan oleh para sarjana di sana yang mampu memilih pandangan yang lebih kuat dan sesuai dengan keadaan dan zaman. Banyak lagi pendekatan dan cara boleh digunakan untuk menyampaikan matlamat, asalkan hendak seribu daya dan kalau tidak dimulakan dari sekarang sampai bila2 masyarakat akan terus berada ditahap pemikiran yang lama.


!!! QUOTE !!!

Salah faham dalam perkara khilaf, berbaloikah salah faham itu?
Bagi saya tidak

Khilaf fiqhi disalurkan kepada masyarakat dengan cara yang betul pasti salah faham tidak akan timbul.

والله أعلم


-----------------
عودة الى الكتاب والسنة على منهج السلف


Bookmark and Share

    


  Member Information For Abu_RuqayyahProfil   Hantar PM kepada Abu_Ruqayyah   Pergi ke Abu_Ruqayyah's Website   Quote dan BalasQuote

swordofdeen
WARGA SETIA
Menyertai: 11.06.2003
Ahli No: 1307
Posting: 632
Dari: Somewhere on this earth

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 23-06-07 02:10


Pada 23-06-07 00:07 , Abu_Ruqayyah posting:

!!! QUOTE !!!


Siapa suruh jadi mujtahid? Adakah sama di antara mujtahid dan murajjih? Ingat! Dua istilah yang berbeza tapi terdapat persamaan dari sudut makna. Tidak kita nafikan bahawa para ulama kontemperari tidak setanding dengan para imam mujtahidin. Tapi perlu kita ingat mereka ada kepakaran tersendiri boleh menilai pendapat para ulama mutaqaddimin dengan penilaian yang mengikut metodologi yang betul dan disepakati. Zaman sekarang adalah zaman moden dan berteknologi tinggi boleh dikatakan semua bahan bacaan, rujukan ilmu dan kitab2 terdapat di hadapan mata dengan mudah, tanpa perlu berjaulah dan bermusafir jauh untuk mendapatkan sepotong hadith. Ini merupakan salah satu alternatif para ulama kini mampu untuk meneliti semua pandangan dan menilai berdasarkan kepakaran mereka.

Apa guna ilmu usul feqh, 'ulum al-hadith, qawaid fiqhiyyah, ulum al-quran, bahasa Arab tinggi dan segala tunjang ilmu pengajian Islam di institusi2? adakah ia hanya dijadikan bahan santapan para pelajar pengkajinya sebagai teori tanpa perlu diaplikasikan. Jika begitu, runtuhkan segala institusi2 pengajian Islam diseluruh dunia dan hapuskan segala matapelajaran yang disebut di atas dari silibus pengajian, yang hanya perlu dikekalkan adalah adalah ilmu fiqh mazhab tertentu bagi sesebuah negara. Ini kerana pendapat mazhab kononnya tidak boleh diperbandingkan dan dinilai semula serta kononnya juga tidak ada yang mampu untuk mengaplikasikan segala ilmu-ilmu pengajian Islam walaupun ulama.

Sudah tiba masanya masyarakat kita didedahkan dengan pandangan mazhab selain dari mazhab rasmi kerajaan, pendedahan perlu melalui jalan dan cara yang betul. Ini lebih banyak faedah untuk beramal dengan Islam yang sesemamgnya mudah.

Saya sangat bersetuju, tidak salah untuk bertaqlid malah ia sangat perlu bagi mereka yang tidak mampu untuk tidak bertaqlid. Tidak salah bertaqlid dengan satu mazhab sahaja(walaupun ianya mustahil) dan tidak salah juga jika seseorang itu tidak mahu terikat dengan satu mazhab.

Mari kita lihat dunia realiti, contoh di United Kingdom majoriti umat Islam di sini tidak terikat dengan satu mazhab(kecuali golongan veteran bangsa Pakistan di sini yang masih tetap dengan mazhab Hanafi). Mereka di UK merujuk pandangan dan fatwa yang dikeluarkan oleh 'European Council for Fatwa and Research' iaitu badan fatwa eropah yang terdiri dari para ulama dan sarjana Islam dari serata dunia yang mempunyai kepakaran untuk mentarjihkan pendapat2 mazhab. Badan ini berfungsi menjadi tempat rujukan umat Islam di Eropah.

Di sini tiada pergaduhan di antara umat Islam disebabkan perselisihan pandangan di antara mazhab, malah di antara pengamal mazhab hanafi dan bukan hanafi saling hormat menghormati. Khilaf fiqhi ini jika dihayati dan difahami ia pasti membawa persefahaman antara umat Islam, memudahkan dan menguntungkan umat Islam itu sendiri.

Di Mesir tiada konsisten pada satu mazhab tertentu. Dahulu(saya yakin sekarang masih lagi) al-Marhum Sheikh Atiyyah Saqr sering muncul di kaca TV sebagai panel soal jawab permasalahan feqh. Al-Marhum Sheikh Atiyyah Saqr membawa pendekatan perbandingan mazhab dan mentarjihkan antara pendapt2 tersebut serta meletakkan penonton untuk memilih mana-mana pendapat yang dirasakan selesa jika terdapat khilaf yang rumit dan sukar untuk ditarjihkan.

Silibus2 feqh di sekolah2 al-azhar dan bukan azhar di Mesir juga tidak terikat dengan satu mazhab, susunan silibus semua di aturkan oleh para sarjana di sana yang mampu memilih pandangan yang lebih kuat dan sesuai dengan keadaan dan zaman. Banyak lagi pendekatan dan cara boleh digunakan untuk menyampaikan matlamat, asalkan hendak seribu daya dan kalau tidak dimulakan dari sekarang sampai bila2 masyarakat akan terus berada ditahap pemikiran yang lama.

Khilaf fiqhi disalurkan kepada masyarakat dengan cara yang betul pasti salah faham tidak akan timbul.



Saya tak suruh sesiapa jadi mujtahid, tetapi apabila hendak berijtihad, bukan mujtahid namanya tu? Ya, dia dapat merajihkan sesuatu hadis, jadi bila nak bermal, kalau ada khilaf, dia kenalah berijtihad. iBaginya semua pendapat yang khilaf adalah betul cuma mana yang lebih tepat..saya tak tahulah kot2 nak pilih mana satu ni ada orang nak panggil sebagai murajjih jugak.

Itu fahaman saya, dan saya tak salahkan fahaman sedara...sebab sedara lebih berilmu tinggi daripada saya. Jangan, emo..bertasamuh, boleh?

Dan saya tak bandingkan pun ulama kontemporari, kerana bagi saya ramai ulama kontemporari yang boleh berijtihad. Maka, kalau ada orang nak ikut mereka, ikutlah, tetapi tak boleh salahkan orang yang ikut ijtihad ulama lain, yang masih ikut kaedah2 ijtihad dalam islam. Cuma Kalau kita nak kata orang lain tak bertul dalam sesuatu kumpulan mencapai tahap jumhur, pepandailah fikir.

apa guna ilmu yang diajar di universiti? banyak gunanya..sebab itu saya kata, kalau dah mampu, BUATLAH! tetapi bukan semua orang pergi belajar kat tempat2 tersebut. kebanyakan orang suka jadi punisher dan bukan preacher.

Kenapa saudara perlu menghentam mazhab dengan mengatakan ada yang brkata bahawa mazhab tidak boleh berubah? sukacitany saya nak ingatkan (mungkin anda terlupa) yang mazhab adalah sesuatu yang berkembang, sebagaimana ilmu fiqh itu sendiri berkembang. sebagai contoh mazhab syafie, bukan pakai hujjah imam syafie semata, tetapi para ulama dan jumhur syafi'iyyah. Ada juga yang mereka tolak pendapat imam syafie, tetapi masih syafi'iyyah kerana mengikut kaedah menginstinbat hukum imam syafie.

mazhab rasmi kerajaan? saya rasa tak pernah pun ada istilah ni..mazhab bukan kepunyaan kerajaan atau sesiapa. Dalam kerajaan, kalau nak ambil contoh ni jugak, bukan semua pakai mazhab syafie...cuba tengok bab jual beli tanah dan sebagainya..dan bidang2 lain. apa mazhab yang dipakai.

Dan saya setuju, benda kecil ni tak perlu dibandingkan dan dibesarkan, di sebuah tempat umum seperti ini yang tiada dapat kita berinteraksi secara real-time. akan menjadi salah faham, jadi, bebaliklah kepada topik asal.

Bagi saya sesiapa yang layak berijtihad, berijtihadlah. yang kata dirinya murajjih, rajih-rajihkanlah hadis itu...tetapi murajjih bila nak beramal dengan apa yang dirajihkan? pepandai lah jawab soalan itu sebab semua di forum inidah besar dan panjang. yang mana besar dan panjang terpulanglah.

Saya bertasamuh dalam bab furu2 dalam fiqh, tetapi tidak dalam akidah. Ada beberapa fahaman yang berbicara mengenai khilaf dalam fiqhlah, apalah, kononnya dalam fiqh sahaja, tetapi sebenarnya mereka berbeza dalam tauhid, dengan mentajsimkan Allah. bagi yang tidak terlibat, anda tidak perlu terasa dan bagi yang terlibat, memang patut terasa dengan kenyataan ini.

Cuba bagi yang tauhid dah sampai tahap macam kaum mujassamah dan melakukan tajsim, sorry to say, saya tolak bulat2 mereka.

Akhirnya, senyumlah2 selalu..heheh maaf terkasar bahasa..rilek lah ..kita diskus elok-elok. Tapi mungkin saya akan stop sebab takut semua jadi pening termasuk saya yang kurang ilmu tak seperti anda semua di sini, yang mungkin dah mencapai tahap mempunyai ilmu laduni serta kasyaf :)

Allahu'alam
[ Telah diedit oleh: swordofdeen pada 23-06-07 02:15 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For swordofdeenProfil   Hantar PM kepada swordofdeen   Pergi ke swordofdeen's Website   Quote dan BalasQuote

Abu_Ruqayyah
WARGA SETIA
Menyertai: 15.03.2006
Ahli No: 23449
Posting: 590
Dari: Manchester

Selangor  


posticon Posting pada: 23-06-07 23:57


swordofdeen posting

!!! QUOTE !!!

Saya tak suruh sesiapa jadi mujtahid, tetapi apabila hendak berijtihad, bukan mujtahid namanya tu? Ya, dia dapat merajihkan sesuatu hadis, jadi bila nak bermal, kalau ada khilaf, dia kenalah berijtihad. iBaginya semua pendapat yang khilaf adalah betul cuma mana yang lebih tepat..saya tak tahulah kot2 nak pilih mana satu ni ada orang nak panggil sebagai murajjih jugak.

Memang ada persamaan dan sudah saya nyatakan sebelum ini, tapi tetap ada perbezaan dari sudut istilah. Mujtahid merupakan sarjana yang mengeluarkan pendapat yang belum lagi dikeluarkan sebelum, manakala murajjih ia tetap berijtihad dalam memilih antara2 pendapat2 yang sedia ada yang mana yang lebih tepat…lihat! Ada beza tak? saya tidak nafikan dalam istilah tarjih ada unsur ijtihad Sila rujuk balik kata-kata saya di bawah ini:

!!! QUOTE !!!

Adakah sama di antara mujtahid dan murajjih? Ingat! Dua istilah yang berbeza tapi terdapat persamaan dari sudut makna.



swordofdeen posting

!!! QUOTE !!!

Itu fahaman saya, dan saya tak salahkan fahaman sedara...sebab sedara lebih berilmu tinggi daripada saya. Jangan, emo..bertasamuh, boleh?

Siapa yang emo? Tilik2 diri sendiri dulu ye, sekadar lontarkan pendapat dikatakan emo? Atau tercabar apabila seseorang bangkit bagi 'argue' lantas tak senang hati kemudian buat tuduhan emo….Siapa yang tidak bertasamuh? Saya sememangnya sudah lama mengamalkan sikap tasamuh ini, sila rujuk kata saya sebelum ini:

!!! QUOTE !!!

Saya sangat bersetuju, tidak salah untuk bertaqlid malah ia sangat perlu bagi mereka yang tidak mampu untuk tidak bertaqlid. Tidak salah bertaqlid dengan satu mazhab sahaja(walaupun ianya mustahil) dan tidak salah juga jika seseorang itu tidak mahu terikat dengan satu mazhab.


swordofdeen posting

!!! QUOTE !!!

apa guna ilmu yang diajar di universiti? banyak gunanya..sebab itu saya kata, kalau dah mampu, BUATLAH! tetapi bukan semua orang pergi belajar kat tempat2 tersebut. kebanyakan orang suka jadi punisher dan bukan preacher.

Sememangnya tak ramai yang belajar di tempat2 tersebut, jadi senang sahaja. Orang2 yang belajar di tempat2 macam tu yang perlu sebarkan ilmu yang digarap daripada universiti kepada orang yang tidak berkesempatan seperti mereka.

swordofdeen posting

!!! QUOTE !!!

Kenapa saudara perlu menghentam mazhab dengan mengatakan ada yang brkata bahawa mazhab tidak boleh berubah?

Kalau buat tesis master atau PhD dengan cara membuat andaian yang tersasar dari kefahaman teks asal, ni memang confirm bila viva nanti kena hentam teruk, silap2 boleh fail. Saya tidak kata mazhab tidak boleh berubah, tapi saya tidak bersetuju dengan golongan yang menyatakan bahawa pandangan mazhab tidak boleh dinilai semula…jadi apa kaitan dengan mazhab tak boleh berubah?. Sila rujuk balik kata saya:

!!! QUOTE !!!

Ini kerana pendapat mazhab kononnya tidak boleh diperbandingkan dan dinilai semula serta kononnya juga tidak ada yang mampu untuk mengaplikasikan segala ilmu-ilmu pengajian Islam walaupun ulama.


swordofdeen posting

!!! QUOTE !!!

mazhab rasmi kerajaan? saya rasa tak pernah pun ada istilah ni..mazhab bukan kepunyaan kerajaan atau sesiapa. Dalam kerajaan, kalau nak ambil contoh ni jugak, bukan semua pakai mazhab syafie...cuba tengok bab jual beli tanah dan sebagainya..dan bidang2 lain. apa mazhab yang dipakai.

Semua rakyat Malaysia tahu, telah tertulis di dalam perlembagaan ISLAM ADALAH AGAMA RASMI NEGARA MALAYSIA. Jadi agama Islam tu milik kerajaan Malaysia ke?

Tentang mazhab rasmi kerajaan, boleh rujuk pada kebanyakkan Jabatan2 Agama Negeri masing-masing tentang perundangan dan amalan urusan feqh, mazhab apa yang depa tulis? Walaupun pada realitinya tidak boleh untuk diamalkan seratus peratus.

والله أعلم


-----------------
عودة الى الكتاب والسنة على منهج السلف


Bookmark and Share

    


  Member Information For Abu_RuqayyahProfil   Hantar PM kepada Abu_Ruqayyah   Pergi ke Abu_Ruqayyah's Website   Quote dan BalasQuote

swordofdeen
WARGA SETIA
Menyertai: 11.06.2003
Ahli No: 1307
Posting: 632
Dari: Somewhere on this earth

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 24-06-07 00:18


saya nak jawab bab permulaan saja..saya cuma minta supaya jangan emo..saya tak kata anda emo..di mana ayat saya mengatakan anda emo? saya tak kata saudara 'nama, jagan emo'..saya hanya kata 'jagan emo'..sebagai satu ayat umum.

bagus2..orang yang pandai boleh sebarkan kepada masyarakat umum. tetapi KAEDAH PENYEBARAN KENA SAMA DENGAN APA YANG DEPA BELAJAR kat UNIVERSITI SELAMA BEBERAPA TAHUN ATAU MUNGKIN BERBELAS TAHUN.

Pasal murajjih dan mujtahid, saya tak nak komen, sebab saya sendir dah anggap benda itu berbeza. Cuba baca 18000x balik ayat saya mengenainya. terima kasih :D

pasal hentam mazhab, jika anda tak kata anda hentam, maka gunakan "ADA SEBAHAGIAN PENDAPAT MENGATAKAN"..anda menggunakan ayat "Ini kerana pendapat mazhab kononnya tidak boleh diperbandingkan dan dinilai semula serta kononnya juga tidak ada yang mampu untuk mengaplikasikan segala ilmu-ilmu pengajian Islam walaupun ulama".


Tiada pengkhususan. Ayat itu umum. macam dalam qu'ran lah jugak, Kalau ayart tu umum, maksudnya kena kepada semua, melainkan ada yang mengkhususkannya pula.maka bila tiada pengkhususan maka akan terkena semua, termasuk yang tak buat. Kalau boleh, kita srtakan jugak mamat atau minah mana yang kata pendapat mazhab tak boleh dipersoalkan. pendapat boleh dipersoalkan, tetapi jumhur ulama punya pendapat berbanding beberapa kerat individu, saya sendiri suka mengikut yang ramai. Anda? terpulang.

Cuma saya tak boleh setuju bab di bawah..saya tak cakap islam tu hak orang malaysia. saya tak cakap pun pasal agama islam. saya cakap pasal mazhab, merujuk kata-kata sedara. SEDARA YANG KATA mazhab rsasmi kerajaan. mahzab adalah sub set islam. jadi saya tak paham apa yang sedara cuba maksudkan.

Oh, berbalik pada awal posting, saya rasa semau pembaca dah boleh nilai apa yang emo, apa yang tidak, dan apa yang ok dan tidak, sebab semua ukhwahian bijak2 belaka :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For swordofdeenProfil   Hantar PM kepada swordofdeen   Pergi ke swordofdeen's Website   Quote dan BalasQuote

Abu_Ruqayyah
WARGA SETIA
Menyertai: 15.03.2006
Ahli No: 23449
Posting: 590
Dari: Manchester

Selangor  


posticon Posting pada: 24-06-07 00:40


!!! QUOTE !!!

pasal hentam mazhab, jika anda tak kata anda hentam, maka gunakan "ADA SEBAHAGIAN PENDAPAT MENGATAKAN"..anda menggunakan ayat "Ini kerana pendapat mazhab kononnya tidak boleh diperbandingkan dan dinilai semula serta kononnya juga tidak ada yang mampu untuk mengaplikasikan segala ilmu-ilmu pengajian Islam walaupun ulama".

orang baca pun boleh tahu, lihat pada realiti bukan semua..tapi jelas sememangnya ada golongan yang berpemikiran begitu dan perlu ditolak. Bahasa boleh diolah menurut kaedah yang dimaksudkan oleh menutur, bermacam2 cara boleh diungkap. Ini sekadar pemikiran masyarakat bukan pendapat mazhab feqh. Jika betul semua sekali yang menyatakan begitu sememang layak untuk dibangkang.

!!! QUOTE !!!

pendapat boleh dipersoalkan, tetapi jumhur ulama punya pendapat berbanding beberapa kerat individu, saya sendiri suka mengikut yang ramai. Anda? terpulang.

pendapat saya berdasarkan pengalaman, tidak semua pendapat jumhur adalah tepat, adakala pendapat minoriti yang lebih kuat dan tepat menurt kacamata al-kitab dan as-sunnah. jadi saya memilih pendapat yang lebih tepat dan kuat dan tidak semestinya qaul al-jumhur.

!!! QUOTE !!!

Cuma saya tak boleh setuju bab di bawah..saya tak cakap islam tu hak orang malaysia. saya tak cakap pun pasal agama islam. saya cakap pasal mazhab, merujuk kata-kata sedara. SEDARA YANG KATA mazhab rsasmi kerajaan. mahzab adalah sub set islam. jadi saya tak paham apa yang sedara cuba maksudkan.

itu sekadar perbandingan, saya bawakkan misal agama rasmi negara bukan bermaksud agama itu milik negara. macam tu jugak saya cakap mazhab rasmi bukan bermaksud ia milik negara. penggunaan istilah mazhab rasmi sememangnya menular di dalam anekman jabatan2 kerajaan negeri(majoriti). dalam konteks negara istilah mazhab rasmi negara digunakan oleh kerajaan Brunei jadi ia bukan sesuatu yang asing, sila rujuk web ini: http://www.religious-affairs.gov.bn/index.php?ch=bm_bersama_menteri&pagi=bm_menteri_ucapan&ac=110

Bookmark and Share

    


  Member Information For Abu_RuqayyahProfil   Hantar PM kepada Abu_Ruqayyah   Pergi ke Abu_Ruqayyah's Website   Quote dan BalasQuote

Martyr
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 31.10.2003
Ahli No: 4810
Posting: 1099
Dari: Hujung Sana

yemen  


posticon Posting pada: 24-06-07 01:01


Pada 24-06-07 00:40 , Abu_Ruqayyah posting:

!!! QUOTE !!!


pendapat saya berdasarkan pengalaman, tidak semua pendapat jumhur adalah tepat, adakala pendapat minoriti yang lebih kuat dan tepat menurt kacamata al-kitab dan as-sunnah. jadi saya memilih pendapat yang lebih tepat dan kuat dan tidak semestinya qaul al-jumhur.



erm kalau tidak keberatan mungkin boleh dikongsikan contoh bagi kenyataan tersebut. Teringin juga nak tahu.. :-)


-----------------




    


  Member Information For MartyrProfil   Hantar PM kepada Martyr   Pergi ke Martyr's Website   Quote dan BalasQuote

swordofdeen
WARGA SETIA
Menyertai: 11.06.2003
Ahli No: 1307
Posting: 632
Dari: Somewhere on this earth

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 24-06-07 12:59


Baguslah macam tu..cuma satu saja..qaul jumhur tu tak tepat ke? heheh.. :D

Tak ada masalah, macam sya cakap itu sedara, dan ini saya. jadi saya nak bagitahu pula 'pengalaman saya'. bagi saya, semua ulama cuba nak cari pendapat yang paling rajih. semua ulama nak cari benda yang paling betul (ulama yang baik2 lah ni, bukan 'ulama'). Jadi mereka pun cari...katakan ada 1000 ulama buat macam ni, dioang semua ikut kaedah2 islam dalam instinbat hukum

Selepas itu, out of 1000, 980 orang ulama bersetuju dengan satu pendapat, kerana bagi mereka ini yang terkuat atau 'terrajih'. Tapi yang 20 lain pulak kata pendapat yang lain. Kemudian, mereka pun duduk satu meja bincang dan tengok, kaedah menginstinbat hukum kedua-dua pihak adalah tidak salah. tetapi Kenapa berbeza? kerana mereka semua manusia biasa, ada cara lain faham beberapa ayat.

So, saya akan ambil pendapat yang 980 tu. Itu saja. sebab? kerana bagi saya mustahil 980 orang ulama tu berpakat untuk setuju satu perkara dan berpakat nak menipu. Kemudiannya, semua 1000 ulama tu cuba cari yang paling tepat. Tak ada yang cuba nak main-main.

Beres :D kerana saya bukan mujtahid atau murajjih
[ Telah diedit oleh: swordofdeen pada 24-06-07 13:07 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For swordofdeenProfil   Hantar PM kepada swordofdeen   Pergi ke swordofdeen's Website   Quote dan BalasQuote

farouks
WARGA SETIA
Menyertai: 27.05.2007
Ahli No: 30061
Posting: 433

blank   avatar


posticon Posting pada: 26-06-07 17:09


Pada saya dalam hal semacam ini, dalil yang paling kuat itu yang menjadi ikutan. Dan ini yang dilakukan oleh Imam Syafie

sememangnya Islam membolehkan kita menjadi muqallid.
tapi sebaik-baiknya jadilah muqallid muttabie' bukan muqallid ammi.


-----------------
http://mykhilafah.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For farouksProfil   Hantar PM kepada farouks   Quote dan BalasQuote

tanpanama
Warga 4 Bintang
Menyertai: 07.09.2005
Ahli No: 18761
Posting: 310
Dari: Bintang Timur

botswana  


posticon Posting pada: 28-06-07 21:58


Pada 24-06-07 01:01 , Martyr posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 24-06-07 00:40 , Abu_Ruqayyah posting:

!!! QUOTE !!!


pendapat saya berdasarkan pengalaman, tidak semua pendapat jumhur adalah tepat, adakala pendapat minoriti yang lebih kuat dan tepat menurt kacamata al-kitab dan as-sunnah. jadi saya memilih pendapat yang lebih tepat dan kuat dan tidak semestinya qaul al-jumhur.



erm kalau tidak keberatan mungkin boleh dikongsikan contoh bagi kenyataan tersebut. Teringin juga nak tahu.. :-)


bagi saya ini adalah salah satu contohnya:

berkenaan dengan hukum jualan bab* , kalau mengikut huraian sesetengah sarjana, ada yang mengatakan ijmak melarang jualan jualan bab* berdasarkan hadith "Sesungguhnya Allah dan RasulNya telah mengharamkan memperdagangkan arak, bangkai, bab* dan patung." (Riwayat Bukhari dan Muslim) . namun begitu, pendapat ijmak ini, sebenarnya kurang tepat juga kerana masih ramai ulamak yang memberi keringan dalam jual beli bab* ini...

Menurut al-Syawkani, terdapat sedikit keringanan dalam melakukan urus niaga bab* terutama dalam mazhab maliki seperti jual bel bulu bab* diharuskan. Hal ini adalah kerana mazhab maliki tidak menganggap bab* itu najis, sedangkan maksud hadis ini adalah sebenar melarang menjual najis.



Bookmark and Share

    


  Member Information For tanpanamaProfil   Hantar PM kepada tanpanama   Pergi ke tanpanama's Website   Quote dan BalasQuote

tanpanama
Warga 4 Bintang
Menyertai: 07.09.2005
Ahli No: 18761
Posting: 310
Dari: Bintang Timur

botswana  


posticon Posting pada: 28-06-07 22:09


Pada 24-06-07 12:59 , swordofdeen posting:

!!! QUOTE !!!

Baguslah macam tu..cuma satu saja..qaul jumhur tu tak tepat ke? heheh.. :D

Tak ada masalah, macam sya cakap itu sedara, dan ini saya. jadi saya nak bagitahu pula 'pengalaman saya'. bagi saya, semua ulama cuba nak cari pendapat yang paling rajih. semua ulama nak cari benda yang paling betul (ulama yang baik2 lah ni, bukan 'ulama'). Jadi mereka pun cari...katakan ada 1000 ulama buat macam ni, dioang semua ikut kaedah2 islam dalam instinbat hukum

Selepas itu, out of 1000, 980 orang ulama bersetuju dengan satu pendapat, kerana bagi mereka ini yang terkuat atau 'terrajih'. Tapi yang 20 lain pulak kata pendapat yang lain. Kemudian, mereka pun duduk satu meja bincang dan tengok, kaedah menginstinbat hukum kedua-dua pihak adalah tidak salah. tetapi Kenapa berbeza? kerana mereka semua manusia biasa, ada cara lain faham beberapa ayat.

So, saya akan ambil pendapat yang 980 tu. Itu saja. sebab? kerana bagi saya mustahil 980 orang ulama tu berpakat untuk setuju satu perkara dan berpakat nak menipu. Kemudiannya, semua 1000 ulama tu cuba cari yang paling tepat. Tak ada yang cuba nak main-main.

Beres :D kerana saya bukan mujtahid atau murajjih

bagai mana pula jika ada orang mengatakan bab* itu najis
sederhana, hanya perlu basuh dan tidak perlu samak
ini adalah pendapat jumhur ulama' dan pendapat imam nawawi sendiri yang juga merupakan seorang mujtahid. adakah anda menerimanya???? :P



Bookmark and Share

    


  Member Information For tanpanamaProfil   Hantar PM kepada tanpanama   Pergi ke tanpanama's Website   Quote dan BalasQuote

Abu_Ruqayyah
WARGA SETIA
Menyertai: 15.03.2006
Ahli No: 23449
Posting: 590
Dari: Manchester

Selangor  


posticon Posting pada: 29-06-07 00:43


Setuju dengan Imam an-Nawawi.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Abu_RuqayyahProfil   Hantar PM kepada Abu_Ruqayyah   Pergi ke Abu_Ruqayyah's Website   Quote dan BalasQuote

Martyr
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 31.10.2003
Ahli No: 4810
Posting: 1099
Dari: Hujung Sana

yemen  


posticon Posting pada: 29-06-07 07:13


Pada 28-06-07 22:09 , tanpanama posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 24-06-07 12:59 , swordofdeen posting:

!!! QUOTE !!!

Baguslah macam tu..cuma satu saja..qaul jumhur tu tak tepat ke? heheh.. :D

Tak ada masalah, macam sya cakap itu sedara, dan ini saya. jadi saya nak bagitahu pula 'pengalaman saya'. bagi saya, semua ulama cuba nak cari pendapat yang paling rajih. semua ulama nak cari benda yang paling betul (ulama yang baik2 lah ni, bukan 'ulama'). Jadi mereka pun cari...katakan ada 1000 ulama buat macam ni, dioang semua ikut kaedah2 islam dalam instinbat hukum

Selepas itu, out of 1000, 980 orang ulama bersetuju dengan satu pendapat, kerana bagi mereka ini yang terkuat atau 'terrajih'. Tapi yang 20 lain pulak kata pendapat yang lain. Kemudian, mereka pun duduk satu meja bincang dan tengok, kaedah menginstinbat hukum kedua-dua pihak adalah tidak salah. tetapi Kenapa berbeza? kerana mereka semua manusia biasa, ada cara lain faham beberapa ayat.

So, saya akan ambil pendapat yang 980 tu. Itu saja. sebab? kerana bagi saya mustahil 980 orang ulama tu berpakat untuk setuju satu perkara dan berpakat nak menipu. Kemudiannya, semua 1000 ulama tu cuba cari yang paling tepat. Tak ada yang cuba nak main-main.

Beres :D kerana saya bukan mujtahid atau murajjih

bagai mana pula jika ada orang mengatakan bab* itu najis
sederhana, hanya perlu basuh dan tidak perlu samak
ini adalah pendapat jumhur ulama' dan pendapat imam nawawi sendiri yang juga merupakan seorang mujtahid. adakah anda menerimanya???? :P


Pendapat mujtahid tidak membatalkan pendapat mujtahid yang lain.
Imam an Nawawi rh merupakan mujtahid mazhab.


-----------------




    


  Member Information For MartyrProfil   Hantar PM kepada Martyr   Pergi ke Martyr's Website   Quote dan BalasQuote

swordofdeen
WARGA SETIA
Menyertai: 11.06.2003
Ahli No: 1307
Posting: 632
Dari: Somewhere on this earth

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 30-06-07 15:11


Pada 28-06-07 22:09 , tanpanama posting:
bagai mana pula jika ada orang mengatakan bab* itu najis
sederhana, hanya perlu basuh dan tidak perlu samak
ini adalah pendapat jumhur ulama' dan pendapat imam nawawi sendiri yang juga merupakan seorang mujtahid. adakah anda menerimanya???? :P



Sepertimana kata matyr. Itulah jawapannya. Perbezaan ini dalam hal ini. Banyak lagi yang jumhur buat, tapi saya tengok ramai yang mempersoalkan. Tapi bila bab2 yang mudah, semua ambil 'mempermudahkan' dan mengaku 'saya ikut mazhab'..kononnya. Inilah yang dikatakan mempermudahkan, berbalik epada tajuk asal posting ini.

:) (saya pelik Kenapa ada banyak tanda soal di belakang persoalan tu..siap jelirkan lidah lagi itu..)..heheh

p/s: Kenapa sukar untuk menulis bab* atau KHINZIR? jelaskan sahaja. bab*..simple kan?

p/s2: senaraikan nama2 jumhur ulama dan kitab2 mereka please (pasal bab samak bab* ini) sebab saya ni orang jahil dan bodoh saja. nak belajar lagi.
[ Telah diedit oleh: swordofdeen pada 30-06-07 15:12 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For swordofdeenProfil   Hantar PM kepada swordofdeen   Pergi ke swordofdeen's Website   Quote dan BalasQuote

trouver_99
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2004
Ahli No: 6933
Posting: 1603
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 30-06-07 19:00


nak tanya sikit.
taqlid ke kalau ikut pendapat mazhab?ataupun apabila ustat mengatakan macam ni macam ni,dan kita ikut pendapat ustat tu.taqlid ke tu?

tolong...


-----------------

= think Islam , think Globally , think Reality =


Bookmark and Share

    


  Member Information For trouver_99Profil   Hantar PM kepada trouver_99   Quote dan BalasQuote

Abu_Ruqayyah
WARGA SETIA
Menyertai: 15.03.2006
Ahli No: 23449
Posting: 590
Dari: Manchester

Selangor  


posticon Posting pada: 30-06-07 22:17


fatwa al-Marhum Sheikh 'Atiyyah Saqr bekas pengerusi Majlis Fatwa al-Azhar yang dipetik dari buku Ahsanu al-Kalam fi al-Fataawa wa al-ahkaam – jilid 3:

Sepertimana yang diketahui bahawa daging khinzir adalah haram untuk dimakan bersandarkan firman Allah s.w.t di dalam surah al-Maidah ayat 3 yang bermaksud:"Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih) dan darah (yang keluar mengalir) dan daging bab* (termasuk semuanya)". Pengharaman memakan daging(khinzir) merangkumi semua bahagian-bahagian badan seperti lemak, hati, limpa dan lain-lain.

Dengan pengharaman memakan mana-mana bahagian khinzir ia juga menunjukkan bahawa ianya adalah najis, kerana Allah s.w.t menyifatkan ia sebagai "kotor"(rijs) dan kotor(rijs) adalah memberi maksud najis. Majoriti ahli feqh berpendapat bahawa khinzir adalah najis samaada ia hidup atau mati berdasarkan dalil dari ayat145 surah al-An'aam yang bermaksud "Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai atau darah yang mengalir atau daging bab* kerana sesungguhnya ia adalah kotor".

Jika dalil tersebut dibincangkan maka didapati bahawa najis yang dimaksudkan ialah NAJIS HUKUM iaitu bermaksud haram dimakan bukan bermaksud NAJIS AIN. Sebagai contoh, kenajisan kaum musyrikin(bukan muslim) dalam firman Allah s.w.t di dalam al-Quran "Sesungguhnya orang-orang musyrikin itu najis". Apa yang dimaksudkan dengan najis di dalam ayat ini adalah najis dari segi akidah bukan najis ain(material), di mana tiada seorang pun yang menyatakan bahawa orang musyrik itu adalah najis. Dalam contoh yang lain, firman Allah s.w.t "Sesungguhnya arak, judi, pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) tergolong dari perbuatan Syaitan". Maka kenajisan penyembahan berhala, mengundi nasib dan yang lainnya ialah najis hukum iaitu bermaksud haram.

Ayat yang telah disebutkan di atas tidak menunjukkan secara qat'ie(pasti atau putus) khinzir adalah najis 'ain. Sebahagian ulama menyatakan khinzir adalah najis 'ain berdasarkan hukum yang diqiyaskan(dibandingkan) kepada kenajisan anjing, ini kerana keadaan khinzir lebih teruk di mana ia tidak boleh dimanfaatkan. Akan tetapi dalil(hujah) ini tidak boleh diterima kerana banyak serangga-serangga yang tidak boleh dimanfaatkan tetapi ia dihukumkan sebagai suci bukan najis.

Dengan ini al-Nawawi menyatakan, "Menurut kami(para ulama mazhab Syafi'ie) tiada dalil yang menunjukkan bahawa khinzir adalah najis bahkan menurut mazhab ia adalah suci(tidak najis) seperti singa, serigala dan tikus". Manakala Ibnu al-Munzir menyatakan, " Para ulama bersepakat(ijmak) bahawa khinzir adalah najis". Tetapi dakwaan ijmak(persepakatan) tersebut perlukan penelitian kerana kerana Imam Malik berlainan dengan pendapat tersebut dengan menyatakan bahawa khinzir adalah suci.

Sebagai ringkasan, khinzir adalah haram dimakan manakala kedudukannya suci atau tidak, maka majoriti ulama menyatakan kenajisannya dan ada sebahagian ulama menganggap ianya suci tidak najis seperti keldai dan serigala kedua-duanya haram dimakan tetapi bukannya najis.-tamat fatwa-

Sebagai tambahan dari fatwa di atas, majoriti ulama feqh berpendapat bahawa khinzir merupakan binatang yang termasuk dalam najis mutawassitah yang hanya memerlukan basuhan sekali sahaja jika disentuh(Rujuk Abdul Rahman al-Jazieri, al-fiqh 'ala al-Mazahib al-Arba'ah). Ia sama seperti kenajisan darah, luka, nanah, tahi dan juga kencing. Bagi Imam al-Syafie pula, beliau berpendapat bahawa ianya adalah najis mughallazah yang sama sifat kenajisannya dengan anjing yang memerlukan tujuh kali basuhan air dan sekali basuhan dengan air tanah (al-Sya’rani, al-Mizan al-Kubra). Pendapat Imam al-Syafi'ie ini menjadi pegangan majoriti ulama mazhab Syafi'ie, kecuali Imam an-Nawawi yang sependapat dengan pandangan majoriti ulama(al-Nawawi, al-Majmu’).

Kesimpulan dari apa yang dilihat dari fatwa di atas, Sheikh 'Atiyyah Saqr berpendapat bahawa khinzir itu bukanlah najis yang boleh disamakan dengan anjing iaitu najis mughallazah yang memerlukan sekali basuhan air tanah dan 7 kali basuhan air kerana tiada dalil yang putus atau jelas samaada dari al-Quran maupun sunnah yang menyatakan begitu.


-----------------
عودة الى الكتاب والسنة على منهج السلف


Bookmark and Share

    


  Member Information For Abu_RuqayyahProfil   Hantar PM kepada Abu_Ruqayyah   Pergi ke Abu_Ruqayyah's Website   Quote dan BalasQuote

haff
Warga 4 Bintang
Menyertai: 05.01.2004
Ahli No: 6251
Posting: 253
Dari: Darul Aman

malaysia  


posticon Posting pada: 30-06-07 22:43


assalamualaikum......

islam itu memang syumul..
tapi orang islam itu sendiri yang memayahkannya...



Bookmark and Share

    


  Member Information For haffProfil   Hantar PM kepada haff   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 30-06-07 23:07


Pada 28-06-07 22:09 , tanpanama posting:

!!! QUOTE !!!

bagai mana pula jika ada orang mengatakan bab* itu najis
sederhana, hanya perlu basuh dan tidak perlu samak
ini adalah pendapat jumhur ulama' dan pendapat imam nawawi sendiri yang juga merupakan seorang mujtahid. adakah anda menerimanya????


betul tu haff, tajuk pun "ISLAM itu mudah" tapi dalam tajuk ni sendiri ada yang bertelagah tentang perkara khilafiah :roll:

penduduk Malaysia majoriti pegang mazhab Syafi`i dan anggap khinzir itu najis mughallazah, dari sekolah rendah dah diajar macam tu tak perlulah nak pertikai kata pendapat tu tak kuat pula, itu pendapat Imam Syafi`i dan beliau juga imam mujtahid!

Islam itu mudah, berlapang dadalah dalam perkara khilafiah, jangan kita pula yang menyusah2kan. ambil iktibar dari tajuk tu, anda nak pegang mazhab mana peganglah, tiada siapa halang.

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

tanpanama
Warga 4 Bintang
Menyertai: 07.09.2005
Ahli No: 18761
Posting: 310
Dari: Bintang Timur

botswana  


posticon Posting pada: 01-07-07 00:42


Pada 30-06-07 23:07 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 28-06-07 22:09 , tanpanama posting:

!!! QUOTE !!!

bagai mana pula jika ada orang mengatakan bab* itu najis
sederhana, hanya perlu basuh dan tidak perlu samak
ini adalah pendapat jumhur ulama' dan pendapat imam nawawi sendiri yang juga merupakan seorang mujtahid. adakah anda menerimanya????


betul tu haff, tajuk pun "ISLAM itu mudah" tapi dalam tajuk ni sendiri ada yang bertelagah tentang perkara khilafiah :roll:

penduduk Malaysia majoriti pegang mazhab Syafi`i dan anggap khinzir itu najis mughallazah, dari sekolah rendah dah diajar macam tu tak perlulah nak pertikai kata pendapat tu tak kuat pula, itu pendapat Imam Syafi`i dan beliau juga imam mujtahid!

Islam itu mudah, berlapang dadalah dalam perkara khilafiah, jangan kita pula yang menyusah2kan. ambil iktibar dari tajuk tu, anda nak pegang mazhab mana peganglah, tiada siapa halang.

wassalam.


abang ibnu, kita bukan nak gaduh pasal khilaf
tapi ada org minta contoh yang mana pendapat jumhur tapi 'kita' tak pakai.
maka kita bagi contoh kenajisan bab*.
nak pakai mazhab syafi'i silakan, tak nak pakai pun tak mengapa.
sebab jumhur mengatakan bab* itu najis sederhana.



Bookmark and Share

    


  Member Information For tanpanamaProfil   Hantar PM kepada tanpanama   Pergi ke tanpanama's Website   Quote dan BalasQuote

swordofdeen
WARGA SETIA
Menyertai: 11.06.2003
Ahli No: 1307
Posting: 632
Dari: Somewhere on this earth

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 01-07-07 01:01


Pada 30-06-07 22:17 , Abu_Ruqayyah posting:

!!! QUOTE !!!



....

Kesimpulan dari apa yang dilihat dari fatwa di atas, Sheikh 'Atiyyah Saqr berpendapat bahawa khinzir itu bukanlah najis yang boleh disamakan dengan anjing iaitu najis mughallazah yang memerlukan sekali basuhan air tanah dan 7 kali basuhan air kerana tiada dalil yang putus atau jelas samaada dari al-Quran maupun sunnah yang menyatakan begitu.

....



Terima kasih kerana berkongsi :)

Akhirnya, ia tetap fatwa Sheikh Atiyyah Saqr, dengan bersandarkan kepada pendapat Imam Nawawi sebagai contoh ulama syafi'iyyah yang bersetuju dengannya.

Sekadar keluar sedikit daripada persoalan najis bab* (saya tak tahu Kenapa ukhwah nak censor perkataan ini. Kalau bab hukum-hakam, biarlah bab* kekal sebagai bab* mengikut uruf kita di sini), jumhur yang sebenar dengan bersandarkan banyak ulama dalam banyak kitab (setiap ulama menulis/berfatwa dalam kitab/majlis masing-masing, kemudian barulah terjadi jumhur) dan dalam banyak perkara, BErbANDING dengan jumhur yang hanya dikatakan oleh seorang sahaja,dalam sebuah kitab oleh seseorang sebagai 'jumhur'...sama-sama kita fikirkan (minta fikir saja..Kalau tiba-tiba ada yang 'fire atau retaliate' atas kata-kata ini, dah jelas sangat lah :) )

Bro Ibnu Musa:
kata-kata bro ibnu_musa itu saya juga setuju.
Dengan kata lain, ijtihad imam nawawi tetap tidak membatalkan ijtihad jumhur syafi'iyyah yang lain :)


Bro Haff: Thanks mengingatkan, kekadang berdiskusi saya mudah lupa. Sekadar nak jelaskan pendapat saya saja ni ya :)

Memang betul islam ini mudah dan kita tak boleh memayahkannya. Tetapi apa yang saya cuba maksudkan di awal-awal suam2 kuku topik ini ialah dalam kemudahan islam itu, janganlah kita permudahkan segalanya. Sebagai contoh, kita ada rukhsah dalam ibadah, itu satu kemudahan. tetapi kena lalui syarat2 tertentu dulu, baru boleh buat. macam nak solat jamak atau qasar. kalau dalam keadaan biasa tanpa asbab, tak boleh 'permudahkan' solat 5 waktu dengan menjamak'qasarkan semuanya. Gitulah juga dalam mengambil nilai hadis dan mengeluarkan fatwa. Ada saluran dan kaedah2 yang perlu dipathui untuk menjaga maslahat. dan juga dalam mengkafir-bid'ahkan oerang lain dalam isu-isu khilaf :)


p/s: teringat saya dalam posting2 di ukhwah yang sebelum2 ini. Apabila dihujjahkan kepada beberapa pihak dengan hujjah 'jumhur', ada yang berkata kepada saya 'ramai tak semestinya betul'...'pelik' juga ya dibandingkan dengan situasi sekarang.

p/s2: Asalnya topik ni pasai ISLAM ITU MUDAH dan berpanjang kepada JANGAN MEMPERMUDAHKAN ISLAM. Tetapi mungkin ada yang 'terasa' dengan tulisan saya walaupun tak dituju kepada sesiapa, sampai jadi bab bab* pula dah. Back to the topik. bab KHINZIR kat tempat lain agaknya. Admin, sorri lah ya :D

Allahu'alam :)
[ Telah diedit oleh: swordofdeen pada 01-07-07 01:10 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For swordofdeenProfil   Hantar PM kepada swordofdeen   Pergi ke swordofdeen's Website   Quote dan BalasQuote

Abu_Ruqayyah
WARGA SETIA
Menyertai: 15.03.2006
Ahli No: 23449
Posting: 590
Dari: Manchester

Selangor  


posticon Posting pada: 01-07-07 07:00


Pada 01-07-07 01:01 , swordofdeen posting:

!!! QUOTE !!!

jumhur yang sebenar dengan bersandarkan banyak ulama dalam banyak kitab (setiap ulama menulis/berfatwa dalam kitab/majlis masing-masing, kemudian barulah terjadi jumhur) dan dalam banyak perkara, BErbANDING dengan jumhur yang hanya dikatakan oleh seorang sahaja,dalam sebuah kitab oleh seseorang sebagai 'jumhur'...sama-sama kita fikirkan (minta fikir saja..Kalau tiba-tiba ada yang 'fire atau retaliate' atas kata-kata ini, dah jelas sangat lah :) )

Sila rujuk kitab yang menyebut itu adalah pendapat jumhur, boleh lihat dan teliti kitab yang menjadi bahan rujukan pengarang kitab yang berjilid2 itu. Satu lagi lebih juga jangan lupa al-Fiqh al-Islami wa adillatuh(dr. wahbah al-zuhaili) juga menyentuh soal ini dan kitab al-Mufassal fi ahkam al-mar'ah(dr. abdul karim zaidan) juga ada menyebut dengan ringkas, semua kitab ini ada sebut qaul jumhur yang telah dinyatakan sebelum ini. Peliklah kalau pengarang2 ini main tulis saja kalau tak rujuk bahan2 muktabar

!!! QUOTE !!!

Dengan kata lain, ijtihad imam nawawi tetap tidak membatalkan ijtihad jumhur syafi'iyyah yang lain :)

Tak ada sesiapa yang menyatakan pendapat imam nawawi membatalkan pendapat ulama mazhab syafi'ie yang lain, ini bukan nasikh mansukh macam al-quran dan hadith. Ini sekadar pendapat ulama yang dilontarkan berdasarkan kemampuan ijtihadnya di dalam mengistinbat hukum dari al-quran dan as-sunnah.


!!! QUOTE !!!

p/s: teringat saya dalam posting2 di ukhwah yang sebelum2 ini. Apabila dihujjahkan kepada beberapa pihak dengan hujjah 'jumhur', ada yang berkata kepada saya 'ramai tak semestinya betul'...'pelik' juga ya dibandingkan dengan situasi sekarang.

pelik juga bila teringat posting2 di thread ni sebelum ni, apabila dihujjahkan dengan hujjah jumhur, ada yang berkata kepada saya 'saya ikut pendapat jumhur'...pelik juga ya dibandingkan dengan situasi sekarang, macam berdalih pulak :-D.

Sebenarnya posting sebelum ini sememangnya sengaja disalah ertikan, dengan jelas sohibul posting pun telah menyatakan dia tidak semestinya ikut jumhur, kerana ikut yang lebih tepat dengan al-quran dan sunnah dan yang tepat tak semestinya jumhur.kalau kebetulan jumhur lebih tepat dengan dua sandaran agung itu, jadi sebab menjadi ikutan bukan kerana jumhurnya tetapi kerana ketepatannya.

Setuju dengan ibnu musa, adalah tidak relevan dan tidak patut untuk mempertikaikan apatah lagi memperlekehkan pendapat imam ash-Shafi'ie rhm disebabkan kerana tidak setuju atau tidak beramal dengan sesetengah pendapat beliau. walaubagaimanapun tidak menjadi kesalahan untuk membuat perbincangan secara ilmiah mengenai setiap hujjah yang disandarkan oleh setiap ulama mujtahid asalkan berlandaskan sikap adab, akhlak dan berlapang dada di dalam masalah khilafiyyah.


-----------------
عودة الى الكتاب والسنة على منهج السلف


Bookmark and Share

    


  Member Information For Abu_RuqayyahProfil   Hantar PM kepada Abu_Ruqayyah   Pergi ke Abu_Ruqayyah's Website   Quote dan BalasQuote

swordofdeen
WARGA SETIA
Menyertai: 11.06.2003
Ahli No: 1307
Posting: 632
Dari: Somewhere on this earth

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 01-07-07 09:36


Heheh..sebelum tu saya nak tanya..sebab atas sekali tulis quotation daripada saya..semua ditujukan kepada saya ke?

InsyaAllah, saya memang menjadikan kitab wahbah az-zuhaili sebagai rujukan, tidak lupa juga dengan hujjah2 kitab2 syafi'iyyah seperti fi sabilal muhtadin dan sebagainya.

Mengenai jumhur, jadi tak ada masalah, Pasal imam nawawi, saya hanya memperkuatkan kata-kata sahabat2 di atas, itu sahaja. saya juga tak kata ianya membatalkan. sebab saya MASIH BELAJAR (rasanya dah berapa kali nak ulang daa)

Ha...pasal quote saya yang last tu..iyelah..itulah yang buat saya pelik tu. Ramai yang berdalih. Asai2 cakap dari segi ketepatan, itu tak ada masalah. lepas itu pasal khilaf, juga tak ada masalah. Sebab itu diskusi kita (dengan saudara abu ruqayyah). Jadi anda menerimanya kerana ianya tepat dan tak semestinya jumhur bukan?

tetapi maksud saya sebelum ini, tak mungkin jumhur boleh jadi tak tepat, dan kalau pendapat seorangpun boleh jadi tepat. Cuma saya lebih mudah mengikut jumhur. Tidak bermaksud saya menolak pendapat orang lain.

Dan bab najis bab* tu, saya tak bertujukan kata-kata (posting last) kepada abu_ruqayyah. PELIK BETUL Kenapa saudara yang quotekan ayat2 saya tu :D :D :D

Kemudian saya juga pelik, siapa ya yang tulis sebelum ini dengan ayat 'saya akan mengikut jumhur' ..saya dah berusaha cari ayat tersebut sebijik word by word tapi tetap tidak ketemu :D SUNGGUH PELIK :D :D :D :D

(tetapi kalau ada saya silap cakap, dengan rendah hatinya saya minta maaf kepada semua ya!)

alhamdulillah, apa yang saya tulis ialah "...pendapat boleh dipersoalkan, tetapi jumhur ulama punya pendapat berbanding beberapa kerat individu, saya sendiri suka mengikut yang ramai"..tak ada pun unsur mengatakan yang tak ikut tu salah. Asalkan ikut kaedah2 INSTINBAT HUKUM Islam. Alhamdulillah :) Seperti apa yang SAYA KATAKAN SEBELUM INI.

pasal topik di salah ertikan, saya rasa takderla pula penulis topik ni cakap apa-apa pasal JUMHUR. cuba rujuk balik posting NO 1 thread ini :) (oh Sorry ye penulis topi, sebab saya tak panggil anda sebagai sohibus)

Erm..kepelikan demi kepelikan berlaku. No hal. Seperti saya katakan, ukhwahians semua sudah pandai dan bijak2 menilai penulisan dari awal hingga akhir :) payang terputar apa yang terbelit atau apa yang sengaaja diputarbelitkan (ada ke yang putar belit? kalau ada sure orang tu terasa gila, hehe..harapnya tidak)

Dan berbalik kepada topik asal, saya nak ulang saja ayat2 awal saya, ISLAM ITU MUDAH TETAPI TAK BOLEH DIPERMUDAHKAN. Terutamanya dalam bab berfatwa dan mengeluarkan hukum.

Mengapa? kerana kebanyakannya kembali semula kepada kaedah menginstinbat hukum di mana bukan semua orang boleh menginstinbat hukum tanpa memperlajari DENGAN TELITI DAN PENUh (bukan setakat MENGHAFAZ hadis dan mengtahkik hadis, atau naik kapal belayar belajar sehari dua dengan beberapa ulama kemudian balik keluarkan fatwa atau mendhoifkan fatwa orang lain) kerana mengeluarkan hukum tidak seperti belajar ilmu fizik dan mengeluarkan persamaan trogonometri :)

Kemudian kebanyakan hujjah yang disepakati ramai ulama dinamakan sebagai pendapat jumhur ulama. My stand? Sya mengikut jumhur ulama syafi'iyyah. Maafkan saya kepada abu_ruqayyah terutamanya kalau saya tak statekan benda ini pada awal2nya. Nak kata saya berdalihpun katalah. saya tak kisah sebab ini memang salah saya sebab tak nyatakan dengan JELAS (sebab dalam menuis dengan bercakap, menulis ni payah..dan saya tak mengambil kaedah belajar agama dalam internet. Sekadar menguatkan boleh lah..belajar depan guru tetap da best). MAAF YA! :)

p/s:Dan mengenai pendapat imam syafi'i. BUKAN SEMUA PENDAPAT IMAM SYAFII DIPAKAI DALAM MAZHAB SYAFI'I. :D :D Itulah bezanya pendapt imam syafi'i dengan pendapat ulama mazhab syafi'i.

Bookmark and Share

    


  Member Information For swordofdeenProfil   Hantar PM kepada swordofdeen   Pergi ke swordofdeen's Website   Quote dan BalasQuote

Abu_Ruqayyah
WARGA SETIA
Menyertai: 15.03.2006
Ahli No: 23449
Posting: 590
Dari: Manchester

Selangor  


posticon Posting pada: 03-07-07 05:51


!!! QUOTE !!!

Kemudian kebanyakan hujjah yang disepakati ramai ulama dinamakan sebagai pendapat jumhur ulama. My stand? Sya mengikut jumhur ulama syafi'iyyah. Maafkan saya kepada abu_ruqayyah terutamanya kalau saya tak statekan benda ini pada awal2nya. Nak kata saya berdalihpun katalah. saya tak kisah sebab ini memang salah saya sebab tak nyatakan dengan JELAS (sebab dalam menuis dengan bercakap, menulis ni payah..dan saya tak mengambil kaedah belajar agama dalam internet.

Berdasarkan kenyataan di atas, apakah pendirian anda(swordofdeen) tentang pendapat Imam Syafi'ie dan jumhur ulama' syafi'yyah yang berpandangan bahawa menghadiahkan pahala bacaan al-Quran kepada si mati adalah tidak sampai.


-----------------
عودة الى الكتاب والسنة على منهج السلف
[ Telah diedit oleh: Abu_Ruqayyah pada 27-07-07 23:04 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For Abu_RuqayyahProfil   Hantar PM kepada Abu_Ruqayyah   Pergi ke Abu_Ruqayyah's Website   Quote dan BalasQuote

swordofdeen
WARGA SETIA
Menyertai: 11.06.2003
Ahli No: 1307
Posting: 632
Dari: Somewhere on this earth

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 28-07-07 00:44


Pada 03-07-07 05:51 , Abu_Ruqayyah posting:

!!! QUOTE !!!


Berdasarkan kenyataan di atas, apakah pendirian anda(swordofdeen) tentang pendapat Imam Syafi'ie dan jumhur ulama' syafi'yyah yang berpandangan bahawa menghadiahkan pahala bacaan al-Quran kepada si mati adalah tidak sampai.


"sampainya pahala sedekah bacaan doa kepada si mati telah disepakati oleh sekalian besar ulama ke-empat-empat mazhab"

Tiada ulasan panjang perlu dilakukan kerana jawapan sudah ada sebenarnya dalam posting2 yang lepas. Lari atau tidak dari landasan, atau berani atau tidak mengakui, maka para pembaca dapat meilai sendiri :)

Bagi yang ingin merujuk, bukan mengutuk, mengenai 'pahala bacaan':

http://bahrusshofa.blogspot.com/2005/12/fatwa-imam-al-haddad-2.html
http://bahrusshofa.blogspot.com/2005/10/hukum-menghadiah-pahala-bacaan.html
http://bahrusshofa.blogspot.com/2006/06/manfaat-bagi-si-mati.html

Many people misunderstood or deliberately 'misunderstood' Imam syafi'is and syafi'iyyah's words:
http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?HD=3&ID=2908&CATE=427

Reading a surah?
http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?HD=3&ID=4377&CATE=345

Read through, there's sayings from syafi'iyyah's point of views:
http://www.livingislam.org/maa/amld_e.html

There's a khilaf on this, but majority agrees (please copy the two lines a s a whole):
http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?cid=1119503544236&
pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar%2FFatwaE%2FFatwaEAskTheScholar
[ Telah diedit oleh: swordofdeen pada 28-07-07 01:29 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For swordofdeenProfil   Hantar PM kepada swordofdeen   Pergi ke swordofdeen's Website   Quote dan BalasQuote

Abu_Ruqayyah
WARGA SETIA
Menyertai: 15.03.2006
Ahli No: 23449
Posting: 590
Dari: Manchester

Selangor  


posticon Posting pada: 28-07-07 05:37


!!! QUOTE !!!

"sampainya pahala sedekah bacaan doa kepada si mati telah disepakati oleh sekalian besar ulama ke-empat-empat mazhab"

Saya tidak tanya pun pendapat imam-imam mazhab selain Imam Syafi'ie, saya hanya tumpukan skop pada lingkungan mazhab Syafi'ie sahaja dan ingin mengetahui pendirian anda selaku pendokong pendapat jumhur mazhab Syafi'ie. Mari kita sama-sama lihat sendiri kata-kata antara para ulama dari mazhab syafi'ie:

Di dalam kitab “Syarah Muslim” jilid 1 hlm. 90. AL-IMAM AN-NAWAWI AL-SYAFI'IE rahimahullah telah menjelaskan pendapat Imam as-Syafie tentang perbuatan yang diamalkan dalam majlis kenduri arwah iaitu pengiriman pahala kepada orang mati. Beliau berkata:

وَاَمَّا قِرَاءَ ةُ الْقُرْآنِ فَالْمَشْهُوْرُ مِنْ مَذْهَبِ الشَّافِعِى اَنَّهُ لاَ تَصِلُ ثَوَابُهَا اِلَى الْمَيِّتِ.

“Adapun bacaan al-Quran maka yang masyhur dikalangan mazhab Syafie bahawa tidak sampai pahala bacaan yang dikirim kepada orang yang telah mati”.


AL-IMAM AL-SUBKI AL-SYAFI'IE juga menjelaskan dalam kitab - تكملة المجموع ، شرح مهذب juzuk 10 hlm 426 bahawa:


وَاَمَّا قِرَاءَ ةُ الْقُرْآنِ وَجَعَلَ ثَوَابَهَا لِلْمَيِّتِ وَالصَّلاَةُ عَنْهُ وَنَحْوَهَا فَذَهَبَ الشَّافِعِي وَالجُمْهُوْرُ اَنَّهَا لاَ تَلْحَقُ الْمَيِّتَ ، وَكَرَّرَ ذَلِكَ فِى عِدَّةِ مَوَاضِعِ فِى شَرْحِ مُسْلِمِ.

“Adapun pembacaan al-Quran dan menghadiahkan pahalanya kepada orang mati, membayar solatnya dan sebagainya, maka menurut Imam Syafie dan jumhur ulama Syafie adalah tidak sampai kepada si Mati. Penjelasan seperti ini telah diulang-ulang dalam kitab syarah Muslim”.


AL-IMAM IBN KATHIR AL-SYAFI'IE mentafsirkan ayat yang ke 39 dari Surah an-Najm, katanya:
"Sepertimana seseorang tidak menanggung dosa orang lain, maka demikian juga seseorang tidak akan memperolehi pahala melainkan apa-apa yang telah diusahakannya. Dari ayat yang mulia ini al-Imam al-Syafi'ie dan orang-orang yang mengikutnya membuat kesimpulan hukum bahawasanya bacaan al-Quran tidak sampai pahala hadiahnya kepada orang yang mati, kerana ianya (hadiah pahala) bukanlah dari amalannya (simati) dan bukan dari usahanya (simati). Maka kerana itu perkara ini tidak disunatkan oleh Nabi s.a.w. kepada umat baginda, tidak juga dianjurkan ke atas mereka (umat) dan tidak juga ditunjukkan kepada mereka dengan sesuatu Nas mahupun dengan isyarat. (perkara tersebut) tidak juga dinaqalkan dari seorangpun para sahabat (Nabi s.a.w.) .'anhum. Jika seandainya perkara tersebut (Hadiah pahala bacaan al-Quran) itu adalah sesuatu yang baik, pasti sudah tentu mereka (Para sahabat Nabi s.a.w.) mendahului kita dalam melakukannya......."

Wallahu'alam.


-----------------
عودة الى الكتاب والسنة على منهج السلف
[ Telah diedit oleh: Abu_Ruqayyah pada 28-07-07 07:39 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For Abu_RuqayyahProfil   Hantar PM kepada Abu_Ruqayyah   Pergi ke Abu_Ruqayyah's Website   Quote dan BalasQuote

swordofdeen
WARGA SETIA
Menyertai: 11.06.2003
Ahli No: 1307
Posting: 632
Dari: Somewhere on this earth

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 28-07-07 10:25


Pada 28-07-07 05:37 , Abu_Ruqayyah posting:

!!! QUOTE !!!


Saya tidak tanya pun pendapat imam-imam mazhab selain Imam Syafi'ie, saya hanya tumpukan skop pada lingkungan mazhab Syafi'ie sahaja dan ingin mengetahui pendirian anda selaku pendokong pendapat jumhur mazhab Syafi'ie.



Saya menjawab dalam lingkungan mazhab syafi'e, juga mengatakan ianya turut disokong oleh mazhab-mazhab yang lain.

Lihat kepada semua link yang diberikan di bawah sebagai bahan sokongan. Sila baca dengan tidak ingin mencari kesalahan orang lain :)

p/s: kerana itu ada tajuk di bawah itu yang menulis:
"Many people misunderstood or deliberately 'misunderstood' Imam syafi'is and syafi'iyyah's words"


Excerpts from some:

!!! QUOTE !!!

The relied upon position in the Shafi`i school, as affirmed by our later Imams is that the reward of all good acts whether prayer, fasting, charity, Qur’anic recitation, or other acts reaches the dead, if the individual makes supplication to donate the reward to the dead person.

The words of Imam Shafi`i (Allah have mercy on him) are understood by our school’s Imams to apply when one intends that the action’s reward is for the deceased but does not actually supplicate that Allah make the reward reach the deceased.

As for when makes supplication to donate the reward, then the reward reaches the dead according to all four Sunni schools of law.

Many Shafi`i Imams, such as Qadi Husain, chose the position that the reward reaches the dead with intention alone even if the intention is made after performing the action, and even without supplication. This is the position of the other three Sunni schools of law. For further details on this issue, see Tuhfat al-Tullab bi Ahkam al-Qiraa `ala al-Mawta wa Wusul al-Thawab of Allama Sayyid Muhammad ibn `Abd al-Bari al-Ahdal al-Shafi`i.


!!! QUOTE !!!

Ini kunuqil daripada mukasurat 141 kitab "Mathla`ul Badrain" karangan Syaikh Nik Mat Kecik. Bahasan yang panjang akan kupersembahkan di lain ketika. Cuma dikatakan ulama kita bahawa pendapat Imam Syafi`i mengatakan tidak sampai pahala bacaan Quran kepada si mati itu ditanggung maksudnya jika bacaan tersebut tidak dibaca di hadapan mayyit atau di kuburnya; atau dibaca tanpa niat untuk disedekahkan atau dihadiahkan pahala kepada si mayyit; atau tidak didoakan agar pahala bacaan tersebut disampaikan kepada si mayyit
- maka jika didoakan sampai kepada si mayyit, maka sampailah ia

!!! QUOTE !!!

"The dead is benefited by charity performed on his behalf whether by the heir or by others. Among them are: (1) to endow a Qur'an and the like, or (2) to build a mosque, to dig a well, or to plant a tree whether by him while he was alive or by others on his behalf after his death, and performing supplication on his behalf; and all of this is agreed by the Consensus of the Muslims . In a Sahih , it is said that Allah raises the rank of a slave in Paradise by means of his son asking forgiveness for him. As for the words of Allah the Most High: "wa-an laysa li-l-insAni illA mA sa'A" man can have nothing save what he strives for] (al-Najm, 53:39), it is General ; the point here is that the verse does not contain a Qarina that others might be prevented from helping him, and as it turns out, it is a verse] that has been Specified by that . It is also said, that it had been Abrogated . The meaning of "the dead being benefited by sadaqa" is, it is as though the dead himself is the one performing the sadaqa. al-Shafi'i (may Allah be pleased with him!) said: " the abounding favour from Allah is that He will also reward those who perform sadaqa . For that reason, our jurists have said that it is recommended for the one to intend to perform sadaqa on behalf of his parents, for example, for Allah the Most High will reward both of his parents without this decreasing in any way, his own reward." . (So, you should now correct the legal ruling found in your own statement from "donating the reward of our worship to the dead is permissible," to " is recommended!")

From this single reference in the Fath al-Mu'in, most of your questions and suspicions have been answered for you; while this will be sufficient for those who understand.
[ Telah diedit oleh: swordofdeen pada 28-07-07 10:35 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For swordofdeenProfil   Hantar PM kepada swordofdeen   Pergi ke swordofdeen's Website   Quote dan BalasQuote

azaha85
Warga 3 Bintang
Menyertai: 27.07.2007
Ahli No: 30484
Posting: 92
Dari: Kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 28-07-07 11:48


salam.........
islam memang mudah untuk mengamalkan,
tapi dengan keadaan dunia sekarang,
memang susah untuk menjaga iman.
jadi kita kenalah istiqamah untuk jaga iman.
ana rasa,kalau kita betul-betul ada iman,
kita mampu mengamalkan cara hidup islam,betul tak?

Bookmark and Share

    


  Member Information For azaha85Profil   Hantar PM kepada azaha85   Quote dan BalasQuote

Abu_Ruqayyah
WARGA SETIA
Menyertai: 15.03.2006
Ahli No: 23449
Posting: 590
Dari: Manchester

Selangor  


posticon Posting pada: 28-07-07 20:01


1. Imam Al-Haitami al-Syafi'ie di dalam kitabnya, al-Fatawa al-Kubra al-Fiqhiyyah, berkata sebagai berikut,

“Bagi seseorang mayit, tidak boleh dibacakan kepadanya apa-apa pun berdasarkan keterangan yang mutlak dari ulama Mutaqaddimin (terdahulu) yaitu baca-bacaan yang disedekahkan kepada si mayit adalah tidak akan sampai kepadanya karena pahala bacaan tersebut hanya diterima oleh pembacanya saja. Pahala yang diperoleh atas suatu amalan yang telah dibuat oleh amil (orang yang beramal) tidak boleh dipindahkan kepada orang lain berdasarkan firman Allah yang berbunyi, “Dan manusia tidak memperoleh pahala kecuali dari hasil usahanya sendiri.” (Al-Haitami, al-Fatawa al-Kubra al-Fiqhiyah : juzuk 2, hal; 9)


2. Imam al-Muzani al-Syafi'ie, di dalam Hamisy al-Umm (catatan pinggir dalam kitab al-umm), juga berkata,

“Rasulullah Sallallahu `alaihi wasallam telah memberitahu sebagaimana yang telah diberitakan dari Allah bahwa dosa seseorang akan menimpa dirinya sendiri seperti halnya sesuatu amal yang telah dikerjakan adalah untuk dirinya sendiri bukan untuk orang lain dan ia tidak dapat dikirimkan kepada orang lain.” (Pinggiran al-Umm as-Asy-Syafi’i : juzuk 7, hal ; 269)


3. Imam Abu al-Hasan al-Khazin al-Syafi'ie di dalam tafsirnya mengatakan,

“Dan yang masyhur di dalam mazhab Asy-Syafi’i adalah, bahwa bacaan al-Qur’an (yang pahalanya dikirimkan kepada si mayit) adalah tidak sampai kepada mayat yang dikirimkan” (Tafsir Al-Khazin, lubab al-ta'wil fi al-ma'ani al-tanzil : juzuk 4, hal ; 236)


4. Di dalam tafsir al-Jalalain karangan Imam Jalaluddin al-Mahalli al-Syafi'ie dan Imam Jalaluddin al-Suyuti al-Syafi'ie telah disebutkan seperti berikut,

“Maka seseorang tidak akan memperolehi pahala sedikit pun dari hasil usaha orang lain.” (Tafsir al-Jalalain : juzuk 2, hal ; 197)


-----------------
عودة الى الكتاب والسنة على منهج السلف
[ Telah diedit oleh: Abu_Ruqayyah pada 28-07-07 20:08 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For Abu_RuqayyahProfil   Hantar PM kepada Abu_Ruqayyah   Pergi ke Abu_Ruqayyah's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.148087 saat. Lajunya....