Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 07-06-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Semua masalah boleh diselesaikan dengan cemerlang, asalkan kita menumpukan pada penyelesaian, bukan pada masalah. Allah SWT menyertakan penyelesaian untuk setiap masalah.
-- Kang Razzi Armansur

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: wyd1014
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43135

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 51
Ahli: 0
Jumlah: 51




  Yang Masuk Ke Sini
wyd1014: 29 hari yang lalu
izdham: 38 hari yang lalu
nadiahhazirah92: 48 hari yang lalu


Cerpen
Topik: GAdIs NeGERI SeMbiLan


Carian Forum

Moderator: Administrator, NaZa_FirmaN
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Cerpen
    »» GAdIs NeGERI SeMbiLan

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 2

Go To Page: 1 · 2

Oleh GAdIs NeGERI SeMbiLan

skater
WARGA SETIA
Menyertai: 24.04.2004
Ahli No: 8611
Posting: 541
Dari: Kuala Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 02-04-07 15:55


Suasana di daerah pedalaman ini tenang dan tenteram. Alam di kelilingku di hiasi dengan pohon-pohon kayu yang segar menghijau. Tidak jauh dari rumah kediamanku kelihatan sawah yang luas terbentang di pagari oleh Banjaran Titiwangsa. Aku merasa bertuah dapat mencurahkan khidmat bakti di negeri Adat Perpatih ini. Keramahan penduduknya dan keindahan alam semula jadinya menjadikan aku merasa bahagia bertugas di sini.
Namun aku sedar, sejak aku menjejakkan kaki di sebuah perkampungan yang letaknya jauh di pedalaman ini, hati ibuku kerap dilanda perasaan bimbang. Dia bimbang jika anak kesayangannya terpikat dengan gadis Negeri Sembilan.
Kerana itulah, sejak aku menerima surat tawaran bertugas di kawasan pedalaman ini, ibuku melambakkan pesanan supaya aku berhati-hati jangan sampai terpikat dengan gadis negeri Adat Perpatih.
" Teruk sangatkah Gadis negeri sembilan itu,?" tanyaku sekadar memancing perbualan.
Ibuku yang sedang memasukkan pakaian ke dalam beg kelihatan termenung seketika sebelum menjawab pertanyaanku. " Mak dah dengar macam-macam cerita mengenai gadis Negeri Sembilan ni."
Menurut ibuku, sesiapa yang berkahwin dengan gadis Negeri Sembilan kena ikut Adat Perpatih. Kena masuk suku, harta pusaka mesti diwarisi oleh orang perempuan. Jika bercerai, suami kena keluar dari rumah hanya dengan sehelai sepinggang. Dan apa yang paling menakutkan hati ibuku bila jiran kami Mak Joyah mengatakan gadis Negeri Sembilan pandai menggunakan ilmu pengasih untuk memikat jejaka yang berkenan di hatinya.
Kata Mak Joyah lagi, bila sudah berkahwin Gadis Negeri Sembilan pandai menggunakan ubat guna-guna untuk menundukkan hati suami. Akibatnya suami kena kontrol oleh isteri. Si suami lupa hendak balik ke rumah orang tuanya dan takut hendak menghulurkan duit gaji kepada orang tua atau adik beradiknya.
Sesungguhnya, itulah yang paling membimbangkan hati ibuku. Dia takut sungguh kalau aku berkahwin dengan gadis Negeri Sembilan. Bagi ibu kalau boleh biarlah aku berkahwin dengan gadis pilihan hatinya. Gadis yang sudah dikenal hati budi dan jurai keturunannya. Kerana itu siang malam, pagi petang ibu berdoa semoga aku tidak berkahwin dengan gadis Negeri Sembilan. Dan setiap kali aku balik ke rumah bila cuti ibu tidak lupa memberi nasihat kepada aku, anak kesayangannya.
Kata ibuku, pandai-pandailah menjaga diri bila berada di negeri orang. Mulut jangan celupar, berhati-hati memilih kawan, berwaspada bila makan minum di rumah orang dan paling penting, kata ibu berulangkali, jangan berkawan rapat dengan gadis Negeri Sembilan.
Selalunya bila diberi nasihat oleh ibu. Aku hanya tersenyum sambil mengatakan Insyaallah. Memang begitu sikapku tidak banyak cakap bila berhadapan dengan ibu. Apatahlagi membantah kata-katanya. Tambahan pula aku tak mahu jadi anak derhaka kerana aku tahu anak derhaka tidak dapat mencium syurga. Sikap dan pengakuanku itu dapat meredakan perasaan ibu. Tetapi berlainan pula dengan ayahku. Dia selalu membela aku.
" Anak kita tu bukannya budak-budak. Dia sudah dewasa dan ada pelajaran. Fikirannya sudah matang untuk merancang masa depannya. Lebih lagi dalam hal memilih pasangan hidupnya. Kita doakan sahaja semoga dia hidup bahagia dunia dan akhirat." Kata ayah sambil matanya terus menatap akhbar Jawi di tangannya..
" Saya takut Amri berkahwin dengan gadis Negeri Sembilan," kata ibuku pula.
" Jodoh pertemuan Allah yang menentukan. Jika ditakdirkan Amri bertemu jodoh dengan gadis Negeri Sembilan, apa boleh buat. Kita terima sajalah!," ayah juga tak mahu mengalah. Aku faham benar sikap ayah. Dia suka berterus terang dan bersikap terbuka.
Tetapi ibuku masih berkeras. Ibu mengatakan dia tidak mahu aku berkahwin dengan gadis Negeri Sembilan. " Saya pun tahu jodoh pertemuan Allah yang menentukan. Tetapi Allah beri peluang untuk kita berusaha. Dan saya akan berusaha supaya anak kita tidak beristerikan gadis Negeri Sembilan."
Hari demi hari yang berlalu terasa begitu cepat peredarannya. Di siang hari aku menghabiskan masa mencurahkan ilmu mendidik anak bangsa yang hauskan ilmu pengetahuan. Di malam hari aku ke masjid solat berjemaah atau menghadiri majlis ilmu untuk bekalan akhirat. Kini sudah genap satu tahun aku bertugas di Negeri Sembilan. Dan apa yang paling ditakuti oleh ibuku sudah menjadi kenyataan. Kepulanganku pada pagi hari minggu itu membawa berita yang sungguh tidak menyenangkan hati ibu. Aku melahirkan hasrat di hati untuk menyunting gadis Negeri Sembilan.
" Saya berkenan pada dia, Mak. Kami dah sama-sama jatuh cinta," kataku berterus terang.
" Kalau dia dah suka, kita ikut sahaja. Baik kata dia, baiklah kata kita. Sebab yang nak kahwin, dia, bukannya kita," Seperti yang kuduga, ayah akan menyebelahi aku.
" Saya tak setuju dengan gadis pilihan anak kita itu," bentak ibuku.
" Mak tak setuju kerana dia gadis Negeri Sembilan?" tanyaku pula dengan nada suara yang lembut.
" Gadis Negeri Johor ni apa kurangnya. Gadis macam mana berkenan di hati kau?. Hendak yang kulitnya putih melepak, nak yang hitam si tampuk manggis, yang kurus atau yang gemuk semuanya ada. Serahkan saja kepada mak untuk mencarinya," kata ibuku.
" Kenapa kamu ni benci sangat dengan gadis Negeri Sembilan?. Bukankah mereka juga manusia seperti kita, bangsa Melayu dan beragama Islam..." kata ayah dengan nada suara yang masih ditahan-tahan.
Sebenarnya aku juga ingin menanyakan perkara yang sama. Tetapi ayah yang mendahuluinya. Lagipun masih ada perasaan hormatku terhadap ibu. Sesungguhnya aku ingin menjadi anak yang baik. Seingatku sejak kecil tidak pernah menyakiti hati ibu. Cuma kali ini sahaja mungkin sikapku telah menyakiti hatinya.
" Saya takut anak kita kena kontrol nanti. Sebab orang Negeri Sembilan berpegang kepada Adat Perpatih yang bertentangan dengan syariat islam," ibuku meluahkan kebimbangannya.
" Mana awak tahu Adat Perpatih bertentangan dengan syariat Islam?" tanya ayah pula.
" Memang betul, bang. Contohnya dalam pembahagian harta pusaka. Mereka tak ikut hukum faraid. Anak lelaki lansung tak dapat mewarisi harta pusaka sebab yang berhak menerimanya orang perempuan sahaja," jawab ibu sambil melahirkan rasa kesalnya.
" Sebenarnya, begini, Mak…." Aku cuba meredakan suasana. Paling aku bimbang jika terjadi pertengkaran antara ibu dengan ayah disebabkan aku. " Selama setahun sayang bertugas di Negeri Sembilan, saya dapat memahami adat istiadat mereka termasuk sistem adat perpatih."
" Betul ke Adat Perpatih tu bertentangan dengan hukum Islam?" tanya ayah pula.
" Masyarakat Melayu di Negeri Sembilan juga seperti kita. Beragama Islam dan mengamalkan ajaran islam. Sembahyang mereka, puasa mereka dan pegangan agama mereka sama seperti kita."
" Bagaimana pulak dengan pembahagian harta pusaka?. Apakah mereka ikut hukum Islam?. Hukum agama kita?" tanya ibuku.
" Dalam sistem Adat Perpatih diutamakan hak kaum wanita. Tujuannya supaya nasib kaum wanita itu terpelihara dan terjamin masa depannya. Kerana itu kebanyakan wanita di negeri sembilan tidak ada yang teranianya kerana dilindungi oleh keluarga mereka."

" Aida anak Pak Cik Seman kau tu apa kurangnya. Dia bersopan santun dan berbudi bahasa. Orangnya pun cantik. Mak berkenan sangat dengan budak tu. Kalau Amri bersetuju mengambil dia menjadi isteri, biar mak yang menguruskan segalanya," Ibuku cuba mengalih tajuk perbualan.
" Ini soal masa depan saya, Mak. Berilah peluang kepada saya untuk memilih siapa ibu kepada anak-anak saya. Apa yang penting, bakal isteri saya tu orang yang saya cintai. Dan dia menyintai saya. Apa gunanya perkahwinan jika tidak ada rasa saling cinta mencintai antara satu sama lain." kataku berterus terang.
" Benar kata kau tu, Amri. Tetapi mak tidak kenal siapa gadis pilihan kau tu. Entah macam mana hati budinya. Siapa keluarga dan bagaimana keturunannya. Semuanya perlu kita selidiki kerana mak tidak mahu kau menyesal di kemudian hari nanti," ibu masih tidak berputus asa memujuk aku.
" Saya sudah lama berkawan dengan Hayati, Mak. Tambahan pula kami bekerja di tempat yang sama. Saya sudah tahu hati budinya dan saya sudah kenal rapat dengan keluarganya. Percayalah bahawa Hayati itu baik orangnya dan dia daripada keturunan yang baik pula," kataku cuba meyakinkan ibu.
" Masa bercinta ni semua nampak baik. Tetapi bila sudah berkahwin nanti barulah kau tahu keadaan yang sebenarnya. Mak tidak mahu kau menyesal nanti kerana berkahwin dengan gadis Negeri Sembilan," balas ibu.
" Kenapa perkara itu yang mak nak persoalkan?. Bukankah mereka juga ada pegangan agama. Punya hati dan perasaan seperti kita. Apakah bezanya antara gadis Negeri Sembilan dengan gadis di negeri lain?" aku masih cuba meyakinkan ibu.
" Mereka dikongkong oleh Adat Perpatih. Mak sudah banyak mendengar cerita tentang keburukan mereka yang berkahwin dengan gadis Negeri Sembilan!" ibu masih tidak mengubah fikirannya.
" Jangan dengar cerita orang, Mak," pujukku. " Saya sudah lama bergaul dengan masyarakat Negeri Sembilan. Mereka tidak seburuk seperti yang mak sangkakan. Percayalah cakap saya ni."
" Amri sudah besar. Biarlah dia buat pilihan sendiri. Baik katanya, baiklah kata kita. Dia bahagia, kita tumpang gembira," balas ayah.
" Nampaknya abang bersetuju dengan gadis pilihan anak kita tu?" tanya ibuku pula.
" Kita nak buat macam mana kalau orang yang punya diri sudah berkenan dengan budak tu. Amri yang nak berkahwin, bukannya kita. Lagipun anak kita tu sudah besar panjang. Sudah mampu mendirikan rumah tangga. Biarlah dia sendiri memilih calun isterinya. Baik kata Amri, baiklah kata saya. Orang nak mendirikan masjid, berdosa kalau kita menghalangnya." kata ayah.
" Tetapi, saya takut kalau Amri salah membuat pilihan. Banyak benar yang saya dengar tentang cerita gadis Negeri Sembilan. Itulah yang membuatkan saya susah hati. Menyesal kemudian tidak ada faedahnya." kata ibuku pula.
" Dengar suara enggang, makan buah beluluk. Dengar cerita orang, awak nanti yang masuk lubuk," kata ayah sambil ketawa.
" Janganlah ketawa. Saya susah hati ni," ujar ibuku.
" Kalau anak kita dah berkenan awak nak buat macammana?. Awak nak minta tolong kepada dukun Mamat supaya Amri membenci gadis Negeri Sembilan tu?" tanya ayah.
" Tidak sekejam itu hati saya ni, bang. Saya masih tahu hukum hakam agama kita. Cuma yang saya kuatir kalau benar seperti cerita yang saya dengar tu."
" Abang tidak kisah siapa orang yang dipilih oleh Amri untuk menjadi isterinya. Asalkan dia bahagia, sudah."
" Habis tu, macam mana saya nak buat, bang?" tanya ibu. Dia nampak gusar.
" Suruh Amri bawa budak tu ke rumah kita pada hari Ahad depan ni. Nanti kita sama-sama tengok bakal menantu kita tu. Lepas tu baru awak buat keputusan. Ini belum apa-apa lagi awak dah kata tidak setuju!" jawab ayah.
" Baiklah," kataku pula sambil tersenyum. " Hari Ahad depan saya bawa gadis pilihan saya tu. Mak dan ayah boleh bertemu bual dengannya. Saya yakin mak dan ayah mesti berkenan dengan gadis Negeri Sembilan tu."
Paaada pagi Ahad itu ayah dan ibuku tidak keman-mana. Mereka menanti kedatangan Gadis Negeri Sembilan. Masing-masing seolah tidak sabar lagi hendak melihat tetamu istimewa yang akan berkunjung ke rumah kami.
Tepat jam 11 pagi kereta yang kami naiki sampai di halaman rumah. Ayah dan ibu segera datang menyambut kami. Ibuku merenung Hayati seolah sedang membuat penilaian.
"Saya perkenalkan, inilah Hayati bakal isteri Amri," kataku memperkenalkan Hayati kepada ayah dan ibu.
" Apa khabar Mak Cik," tanya Hayati sambil mencium tangan ibuku.
" Baik..." jawab ibu sambil matanya terus merenung gadis di hadapannya.
" Kenapa biarkan mereka tercegat saja di laman rumah. Jemputlah tetamu kita tu naik," kata ayah pula.
Ibu menjemput Hayati naik ke rumah. Kami duduk di ruang tamu. Dan sejak tadi mata ibu masih tidak pernah lekang mengawasi gerakgeri Hayati. Mungkin ibu mahu melihat keburukan atau menilai kebaikan bakal menantunya. Tetapi aku yakin ibu tidak nampak cacat celanya gadis Negeri Sembilan yang menjadi pilihanku. Orangnya nampak baik dan berbudi bahasa. Dan hati ibuku merasa senang bila Hayati membantunya membuat kerja-kerja di dapur. Hayati juga yang menyediakan masakan tengahhari.
Ibu dan ayah nampak berselira menikmati makanan tengah hari. Gulai masak lemak cili api yang dimasak oleh Hayati benar-benar membuka selera. Selesai makan Hayati juga yang ke dapur membasuh dan mengemas pinggan mangkuk. Kemudian Hayati membantu mengemaskan rumah. Selesai menunaikan sembahyang Asar barulah kami meminta diri untuk pulang. Hayati sekali lagi bersalaman dengan ibuku.
" kalau begini baik budi bahasanya, mak setuju Hayati menjadi isteri kamu," kata ibu ketika aku dan Hayati masuk ke dalam kereta.
" Alhamdulillah…minggu depan giliran kami pulak ke rumah kamu, Hayati," balas ayah pula.
Itulah saat yang aku rasa paling gembira.
TAMAT


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For skaterProfil   Hantar PM kepada skater   Pergi ke skater's Website   Quote dan BalasQuote

zahrah_asrar
Warga 5 Bintang
Menyertai: 07.02.2006
Ahli No: 22514
Posting: 363
Dari: port dickson

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 08-04-07 04:23


tetiba rasa terbela.. :D

apa-apa pun time kasih skater..memang ramai org yang salah faham dengan adat perpatih ni

Bookmark and Share

    


  Member Information For zahrah_asrarProfil   Hantar PM kepada zahrah_asrar   Quote dan BalasQuote

empirez
Warga 1 Bintang
Menyertai: 08.07.2006
Ahli No: 25113
Posting: 30
Dari: Pulau Mutiara

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 08-04-07 09:42


muslimah dari negeri sembilan comey apa....ini dari pandangan peribadi saja lah...ehehe

Bookmark and Share

    


  Member Information For empirezProfil   Hantar PM kepada empirez   Quote dan BalasQuote

ismi_atikah
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 14.12.2003
Ahli No: 5678
Posting: 4147
Dari: bumi ALLAH

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 08-04-07 11:06


Pada 08-04-07 04:23 , zahrah_asrar posting:

!!! QUOTE !!!

tiba-tiba rasa terbela.. :D

apa-apa pun time kasih skater..memang ramai org yang salah faham dengan adat perpatih ni


betul tu zahrah_asrar...
ramai yang berfikiran begitu, malah ada yang lebih kompleks lagi dengan beranggapan, kalau kawin dengan perempuan negeri sembilan ni nanti tgl sehelai sepinggang.. adess...

hakikatnya, kawin dulu baru tahu... :roll:


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For ismi_atikahProfil   Hantar PM kepada ismi_atikah   Quote dan BalasQuote

yatie86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 20.10.2004
Ahli No: 11989
Posting: 116
Dari: p.di negeri sembilan

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 08-04-07 11:15


hehe alhamdulilah....suka jugak mak dia kat saya ek...

Bookmark and Share

    


  Member Information For yatie86Profil   Hantar PM kepada yatie86   Quote dan BalasQuote

bayti_jannati
Warga 4 Bintang
Menyertai: 07.09.2006
Ahli No: 26228
Posting: 220
Dari: selangor

Selangor  


posticon Posting pada: 08-04-07 15:29


best cerita ni...

Bookmark and Share

    


  Member Information For bayti_jannatiProfil   Hantar PM kepada bayti_jannati   Quote dan BalasQuote

husnul_khotimah
Warga Rasmi
Menyertai: 04.04.2007
Ahli No: 29450
Posting: 3
Dari: seremban

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 08-04-07 16:01


bagus untuk tatapan semua orang..manusia tu sebenanya sama sahaja tidak terikat dengan negeri ataupun bangsa...yang beza adalah akhlak dan sikap mereka...peace

Bookmark and Share

    


  Member Information For husnul_khotimahProfil   Hantar PM kepada husnul_khotimah   Quote dan BalasQuote

ctnurbebo
WARGA SETIA
Menyertai: 12.03.2007
Ahli No: 29142
Posting: 880
Dari: seremban

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 08-04-07 23:54


salam...
alhamdulillah,akhirnya ada juga cerita yang membela gadis negeri.9 ini..he..he..sbnrnyer ramai yang xfhm tujuan adat perpatih itu untuk apa...tapi bila dikaji selidik semmgnyer adat perpatih ini untuk membela wanita sendiri...amcm,lepas ada tak yang berani kawan dengan gds dr dan.9? =)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ctnurbeboProfil   Hantar PM kepada ctnurbebo   Quote dan BalasQuote

ABg_IMaM

Menyertai: 10.09.2003
Ahli No: 3444
Posting: 2187
Dari: Seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 09-04-07 00:27


HIDUP GADIS NOGORI!!!!!!!! :-) :-) :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ABg_IMaMProfil   Hantar PM kepada ABg_IMaM   Quote dan BalasQuote

ismi_atikah
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 14.12.2003
Ahli No: 5678
Posting: 4147
Dari: bumi ALLAH

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 09-04-07 00:33


Pada 08-04-07 11:15 , yatie86 posting:

!!! QUOTE !!!

hehe alhamdulilah....suka jugak mak dia kat saya ek...


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For ismi_atikahProfil   Hantar PM kepada ismi_atikah   Quote dan BalasQuote

transmissionline
WARGA SETIA
Menyertai: 05.08.2005
Ahli No: 17849
Posting: 916
Dari: mana hendak ke mana

centralafricanrep   avatar


posticon Posting pada: 09-04-07 08:52


saya pun pernah dengar cerita macam-2 tentang topik yang berkenaan ni ... pernah baca buku Salah Asuhan ??? ada juga cerita tentang kawan lelaki ayah saya , org NS tapi bawa diri merantau ke negeri org sebab ada masalah dengan keluarga sendiri ...

juga cerita saudara rapat ibu kandung saya yang tak pernah balik kg .. duduk di utara tapi asyik balik ke kg isteri saja sdgkan perjalanan ke kg istri di NS tu akan menempuh rumah nenek saya, kg kami ... lebih dekat lagi rumah nenek saya dengan tempat tinggalnya di utara berbanding dengan kg istrinya di NS ... saya dan anak-2nya dari segi darah memang rapat tapi mereka sebenarnya org asing bagi kami .. muka pun tak kenal ... dan tu satu hal .. belum lagi pasal harta peninggalan .. rumah nenek saya yang dah dijual .. rumah asal diroboh jadi rumah banglo tak berpenghuni ...

itu pengalaman saya yang tak seberapa .. sekarang saya nak dengar pengalaman lain pulak, kalau ada pengalaman yang positif .. pengalaman tau, bukan cerita cerpen ...

maaf .. ini bukan provokasi tapi satu pencarian untuk mendapatkan kebenaran ... ;-) .. dan suka saya nak bagitahu saya bukan nak cari gaduh dengan sesiapa tapi nak tau tentang pendapat lain yang barangkali ada yang positif .. dan suka saya nak bagitahu saya bukan nak cari gaduh dengan sesiapa tapi nak tau tentang pendapat lain yang barangkali ada yang positif .. dan suka saya nak bagitahu saya bukan nak cari gaduh dengan sesiapa tapi nak tau tentang pendapat lain yang barangkali ada yang positif .. dan suka saya nak bagitahu saya bukan nak cari gaduh dengan sesiapa tapi nak tau tentang pendapat lain yang barangkali ada yang positif .. dan suka saya nak bagitahu saya bukan nak cari gaduh dengan sesiapa tapi nak tau tentang pendapat lain yang barangkali ada yang positif .. dan suka saya nak bagitahu saya bukan nak cari gaduh dengan sesiapa tapi nak tau tentang pendapat lain yang barangkali ada yang positif .. dan suka saya nak bagitahu saya bukan nak cari gaduh dengan sesiapa tapi nak tau tentang pendapat lain yang barangkali ada yang positif .. dan suka saya nak bagitahu saya bukan nak cari gaduh dengan sesiapa tapi nak tau tentang pendapat lain yang barangkali ada yang positif ..

mungkin cara saya sampaikan ni macam nak cari gaduh tapi tidak ... jangan salah faham ...

kalau ada jugak yang salah tafsir ingat saya nak cari gaduh, cari pasal .. siapa lah aku bom dengan torpedo nanti ...

Bookmark and Share

    


  Member Information For transmissionlineProfil   Hantar PM kepada transmissionline   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 09-04-07 08:55


Keutamaan wanita di dalam adat pepatih sebenarnya lebih kepada mewarisi harta pusaka dan membawa darah keturunan. Berbeza dari kesultanan Melayu yang lain, harta dan darah keturunan di warisi oleh kaum lelaki. Menurut adat pepatih, wanita yang mengandungkan dan melahirkan anak maka wanitalah yang membawa darah keturunan kepada pewaris iaitu anaknya. Dari segi harta pula, hanya harta pusaka iaitu termasuk tanah dan rumah induk diwarisi oleh wanita bertujuan agar kaum wanita tidak terabai sekiranya dicerai suami. Namun demikian harta sepencarian adalah milik bersama lelaki dan wanita dan di bahagi mengikut hukum Islam. Hasil positif daripada pengamalan adat pepatih ini, harta pusaka tidak tergadai kerana tidak boleh dijual malah di dalam sesebuah kampung, biasanya terdiri daripada saudara mara kerana tanah pusaka telah dibahagi dari awal keturunan kepada generasi sekarang. Dalam erti kata lain, di dalam sebuah kawasan, biasanya terdiri dari keluarga dari satu keturunan. Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat.


-----------------
Photobucket
[ Telah diedit oleh: Daeng_Jati pada 09-04-07 08:56 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 09-04-07 08:56


Ujan ameh di nagari urang, ujan batu di nagari awak....

Berjanjang naik, bertanggo turun...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 09-04-07 09:02


Yang bajanjang naiak batanggo turun
Batatah babarih, jauah buliah ditunjuakkan
Dakek buliah dipacikkan, cancang mamampeh
Ndak lapuak dek hujan , ndak lakang dek paneh


-----------------
Photobucket
[ Telah diedit oleh: Daeng_Jati pada 09-04-07 09:02 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

FIENDA
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.11.2006
Ahli No: 27433
Posting: 224
Dari: NS

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 11-04-07 16:20


salam,
thanks bela org n9.

Bookmark and Share

    


  Member Information For FIENDAProfil   Hantar PM kepada FIENDA   Quote dan BalasQuote

ABg_IMaM

Menyertai: 10.09.2003
Ahli No: 3444
Posting: 2187
Dari: Seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 17-04-07 03:21


assalamuualaikum...

sayo raso Daeng Jati ni orang Minang..

memang ada kelompok orang Minang di negeri-negeri selain N9.

dan mereka juga berpegang kepada Adat Perpatih seperti mana orang N9.

cuma bahasa mereka berbeza dengan bahasa Melayu orang n9.

contohnya..

!!! QUOTE !!!

Ujan ameh di nagari urang, ujan batu di nagari awak....


di N9 disebut begini :

ujan omeh di nogori oghang, ujan batu di nogori kito...

lagi contoh :

!!! QUOTE !!!

Yang bajanjang naiak batanggo turun
Batatah babarih, jauah buliah ditunjuakkan
Dakek buliah dipacikkan, cancang mamampeh
Ndak lapuak dek hujan , ndak lakang dek paneh


yang bojanjang naik botanggo turun
botatah bobangih jauh boleh ditunjuk'an
dokek boleh dipacikkan cancang momampeh
tak lapuk dek hujan, tak lokang dek paneh

bahasa melayu n9 kuat unsur Minang dengan beberapa perubahan.

pendek kato orang Minang faham bahaso Melayu n9 tapi orang n9 tak faham bahaso Minang...

lagi satu tekanan 'o' orang Minang tak sama dengan 'o' Melayu n9...

'o' Minang lebih berbunyi 'oh' atau meleret bunyinya tetapi 'o' Melayu n9 lobih kogheh dan bulat macam 'o'...(ni kono talaqqi musyafahah, tak boleh pandai2 agak do...)

di N9 kelompok masyarakat Minang terdapat di daerah Seremban(Lenggeng dan Beranang) dan di daerah Jelebu(Kg. Gagu -kg Dato' Rais Montori kekWa)

ada sahabat2 dari n9 yang nak monambah?...silokan....:-)
[ Telah diedit oleh: ABg_IMaM pada 17-04-07 03:21 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For ABg_IMaMProfil   Hantar PM kepada ABg_IMaM   Quote dan BalasQuote

ABg_IMaM

Menyertai: 10.09.2003
Ahli No: 3444
Posting: 2187
Dari: Seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 17-04-07 03:23


!!! QUOTE !!!

saya pun pernah dengar cerita macam-2 tentang topik yang berkenaan ni ... pernah baca buku Salah Asuhan ??? ada juga cerita tentang kawan lelaki ayah saya , org NS tapi bawa diri merantau ke negeri org sebab ada masalah dengan keluarga sendiri ...

juga cerita saudara rapat ibu kandung saya yang tak pernah balik kg .. duduk di utara tapi asyik balik ke kg isteri saja sdgkan perjalanan ke kg istri di NS tu akan menempuh rumah nenek saya, kg kami ... lebih dekat lagi rumah nenek saya dengan tempat tinggalnya di utara berbanding dengan kg istrinya di NS ... saya dan anak-2nya dari segi darah memang rapat tapi mereka sebenarnya org asing bagi kami .. muka pun tak kenal ... dan tu satu hal .. belum lagi pasal harta peninggalan .. rumah nenek saya yang dah dijual .. rumah asal diroboh jadi rumah banglo tak berpenghuni ...

itu pengalaman saya yang tak seberapa .. sekarang saya nak dengar pengalaman lain pulak, kalau ada pengalaman yang positif .. pengalaman tau, bukan cerita cerpen ...

maaf .. ini bukan provokasi tapi satu pencarian untuk mendapatkan kebenaran ... .. dan suka saya nak bagitahu saya bukan nak cari gaduh dengan sesiapa tapi nak tau tentang pendapat lain yang barangkali ada yang positif .. dan suka saya nak bagitahu saya bukan nak cari gaduh dengan sesiapa tapi nak tau tentang pendapat lain yang barangkali ada yang positif .. dan suka saya nak bagitahu saya bukan nak cari gaduh dengan sesiapa tapi nak tau tentang pendapat lain yang barangkali ada yang positif .. dan suka saya nak bagitahu saya bukan nak cari gaduh dengan sesiapa tapi nak tau tentang pendapat lain yang barangkali ada yang positif .. dan suka saya nak bagitahu saya bukan nak cari gaduh dengan sesiapa tapi nak tau tentang pendapat lain yang barangkali ada yang positif .. dan suka saya nak bagitahu saya bukan nak cari gaduh dengan sesiapa tapi nak tau tentang pendapat lain yang barangkali ada yang positif .. dan suka saya nak bagitahu saya bukan nak cari gaduh dengan sesiapa tapi nak tau tentang pendapat lain yang barangkali ada yang positif .. dan suka saya nak bagitahu saya bukan nak cari gaduh dengan sesiapa tapi nak tau tentang pendapat lain yang barangkali ada yang positif ..

mungkin cara saya sampaikan ni macam nak cari gaduh tapi tidak ... jangan salah faham ...

kalau ada jugak yang salah tafsir ingat saya nak cari gaduh, cari pasal .. siapa lah aku bom dengan torpedo nanti ...


ini lebih kepada individu bukan salah sistem... :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ABg_IMaMProfil   Hantar PM kepada ABg_IMaM   Quote dan BalasQuote

starfish
Warga 3 Bintang
Menyertai: 31.01.2005
Ahli No: 14030
Posting: 76
Dari: Seremban

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 17-04-07 05:06


syukur..sekurang-kurangnya kurang sikit salah faham orang luar tentang adat perpatih yang diamalkan..lagi pun terus terang saya katakan..ramai dah yang tak amalkan adat perpatih ni..saya lihat berdasarkan keluarga saya lah..tapi kadang-kadang saya kecewa jugak..ramai kawan-kawan yang salah faham dengan sistem adat perpatih ..seakan-akan fobia jika berkawan dengan gadis negeri sembilan..

apa-apa pun hidup nogori..hehe

Bookmark and Share

    


  Member Information For starfishProfil   Hantar PM kepada starfish   Quote dan BalasQuote

ABg_IMaM

Menyertai: 10.09.2003
Ahli No: 3444
Posting: 2187
Dari: Seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 17-04-07 12:09


keunikan adat perpatih tu sendiri yang kurang difahami oleh masyarakat di luar N9...

masyarakat moden memang kurang mengamalkan adat budaya kerana banyak faktor....malah agama Islam pun kurang dihayati... :-(

Bookmark and Share

    


  Member Information For ABg_IMaMProfil   Hantar PM kepada ABg_IMaM   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 18-04-07 19:05


teman bukan orang minang lah abang imam...


-----------------
Photobucket
[ Telah diedit oleh: Daeng_Jati pada 18-04-07 19:05 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

ABg_IMaM

Menyertai: 10.09.2003
Ahli No: 3444
Posting: 2187
Dari: Seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 18-04-07 19:07


habis macam mana boleh tau pepatah minang?....:-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ABg_IMaMProfil   Hantar PM kepada ABg_IMaM   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 18-04-07 19:11


teman peminat kaji sejarah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

alwalid
WARGA SETIA
Menyertai: 19.12.2004
Ahli No: 13142
Posting: 1229
Dari: seri iskandar

Perak   avatar


posticon Posting pada: 18-04-07 19:15


salam
forum ni susah lah orang negeri lain nak kaco,
tak pasal2 ada yang kena torpedo, takat sup torpedo boleh lah tahan lagi hehehe,
anyway the info is good, thankz anyway

Bookmark and Share

    


  Member Information For alwalidProfil   Hantar PM kepada alwalid   Pergi ke alwalid's Website   Quote dan BalasQuote

nisaulfadhilah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 22.10.2006
Ahli No: 27084
Posting: 207
Dari: irbid

jordan  


posticon Posting pada: 19-04-07 18:55


bagus lah cerita ni..mengubah persepsi org ramai pada wanita dan.9..

Bookmark and Share

    


  Member Information For nisaulfadhilahProfil   Hantar PM kepada nisaulfadhilah   Quote dan BalasQuote

comel_raudhatul
Warga Rasmi
Menyertai: 19.08.2007
Ahli No: 30704
Posting: 3
Dari: seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 08-09-07 20:51


tahniah kepada penulis cerita, rasa terbela sedikit...
tidak dinafikan ramai yang mempunyai persepsi macam si ibu, namun jangan lah takut untuk mengenali kami kerana kami juga insan seperti orang negeri lain... :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For comel_raudhatulProfil   Hantar PM kepada comel_raudhatul   Quote dan BalasQuote

transmissionline
WARGA SETIA
Menyertai: 05.08.2005
Ahli No: 17849
Posting: 916
Dari: mana hendak ke mana

centralafricanrep   avatar


posticon Posting pada: 19-09-07 12:19


Pada 17-04-07 03:21 , ABg_IMaM posting:

!!! QUOTE !!!



sayo raso Daeng Jati ni orang Minang..


daeng org perak daaa .. kalau setakat pantun minang tu dalam buku boleh cari, kalau rajin nak baca lah ..



Bookmark and Share

    


  Member Information For transmissionlineProfil   Hantar PM kepada transmissionline   Quote dan BalasQuote

nafisah
WARGA SETIA
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 48
Posting: 442
Dari: seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 19-09-07 12:26


memang ramai yang berfikiran sempit macam tu. Alhamdulillah... cerita ni boleh lah jadi pengajaran pada yang lain-lain...

Bookmark and Share

    


  Member Information For nafisahProfil   Hantar PM kepada nafisah   Quote dan BalasQuote

lubaina
WARGA SETIA
Menyertai: 15.02.2005
Ahli No: 14387
Posting: 1007
Dari: AntARa LanGit DaN bUMi...entahlah....

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 27-09-07 12:00


Pada 17-04-07 03:21 , ABg_IMaM posting:

!!! QUOTE !!!

assalamuualaikum...

sayo raso Daeng Jati ni orang Minang..

memang ada kelompok orang Minang di negeri-negeri selain N9.

dan mereka juga berpegang kepada Adat Perpatih seperti mana orang N9.

cuma bahasa mereka berbeza dengan bahasa Melayu orang n9.

contohnya..

!!! QUOTE !!!

Ujan ameh di nagari urang, ujan batu di nagari awak....


di N9 disebut begini :

ujan omeh di nogori oghang, ujan batu di nogori kito...

lagi contoh :

!!! QUOTE !!!

Yang bajanjang naiak batanggo turun
Batatah babarih, jauah buliah ditunjuakkan
Dakek buliah dipacikkan, cancang mamampeh
Ndak lapuak dek hujan , ndak lakang dek paneh


yang bojanjang naik botanggo turun
botatah bobangih jauh boleh ditunjuk'an
dokek boleh dipacikkan cancang momampeh
tak lapuk dek hujan, tak lokang dek paneh

bahasa melayu n9 kuat unsur Minang dengan beberapa perubahan.

pendek kato orang Minang faham bahaso Melayu n9 tapi orang n9 tak faham bahaso Minang...

lagi satu tekanan 'o' orang Minang tak sama dengan 'o' Melayu n9...

'o' Minang lebih berbunyi 'oh' atau meleret bunyinya tetapi 'o' Melayu n9 lobih kogheh dan bulat macam 'o'...(ni kono talaqqi musyafahah, tak boleh pandai2 agak do...)

di N9 kelompok masyarakat Minang terdapat di daerah Seremban(Lenggeng dan Beranang) dan di daerah Jelebu(Kg. Gagu -kg Dato' Rais Montori kekWa)

ada sahabat2 dari n9 yang nak monambah?...silokan....:-)


selama saya tinggal di lenggeng da beranang..
ta kedengaran pulak bahasa minang ni...
yang lebih acap digunakan oleh orang-orang tua di sini
adalah campuran bahasa standard dengan n9...
tapi bunyi cakap minang tu ta pernah lagi saya dengar..

tapi esei tatau lah pulak
ado yang dok kek conghok mano yang cakap minang ni...


-----------------
hidup ini indah
namun...keindahannya hilang
dek kerakusan kita.....


Bookmark and Share

    


  Member Information For lubainaProfil   Hantar PM kepada lubaina   Quote dan BalasQuote

al-walid-04
Warga 3 Bintang
Menyertai: 04.10.2004
Ahli No: 11616
Posting: 135
Dari: kedah

Kelantan  


posticon Posting pada: 27-09-07 15:34


Kalau begitu beso denga dok lagu ini,
uje mah di negehi oghe, uje batu di negheghi sdiri
Pada 27-09-07 12:00 , lubaina posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 17-04-07 03:21 , ABg_IMaM posting:

!!! QUOTE !!!

assalamuualaikum...

sayo raso Daeng Jati ni orang Minang..

memang ada kelompok orang Minang di negeri-negeri selain N9.

dan mereka juga berpegang kepada Adat Perpatih seperti mana orang N9.

cuma bahasa mereka berbeza dengan bahasa Melayu orang n9.

contohnya..

!!! QUOTE !!!

Ujan ameh di nagari urang, ujan batu di nagari awak....


di N9 disebut begini :

ujan omeh di nogori oghang, ujan batu di nogori kito...

lagi contoh :

!!! QUOTE !!!

Yang bajanjang naiak batanggo turun
Batatah babarih, jauah buliah ditunjuakkan
Dakek buliah dipacikkan, cancang mamampeh
Ndak lapuak dek hujan , ndak lakang dek paneh


yang bojanjang naik botanggo turun
botatah bobangih jauh boleh ditunjuk'an
dokek boleh dipacikkan cancang momampeh
tak lapuk dek hujan, tak lokang dek paneh

bahasa melayu n9 kuat unsur Minang dengan beberapa perubahan.

pendek kato orang Minang faham bahaso Melayu n9 tapi orang n9 tak faham bahaso Minang...

lagi satu tekanan 'o' orang Minang tak sama dengan 'o' Melayu n9...

'o' Minang lebih berbunyi 'oh' atau meleret bunyinya tetapi 'o' Melayu n9 lobih kogheh dan bulat macam 'o'...(ni kono talaqqi musyafahah, tak boleh pandai2 agak do...)

di N9 kelompok masyarakat Minang terdapat di daerah Seremban(Lenggeng dan Beranang) dan di daerah Jelebu(Kg. Gagu -kg Dato' Rais Montori kekWa)

ada sahabat2 dari n9 yang nak monambah?...silokan....:-)


selama saya tinggal di lenggeng da beranang..
ta kedengaran pulak bahasa minang ni...
yang lebih acap digunakan oleh orang-orang tua di sini
adalah campuran bahasa standard dengan n9...
tapi bunyi cakap minang tu ta pernah lagi saya dengar..

tapi esei tatau lah pulak
ado yang dok kek conghok mano yang cakap minang ni...



Bookmark and Share

    


  Member Information For al-walid-04Profil   Hantar PM kepada al-walid-04   Quote dan BalasQuote

nailah_miz
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.04.2004
Ahli No: 8296
Posting: 335
Dari: Universiti Utara Malaysia

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 27-09-07 15:36


Pada 08-04-07 04:23 , zahrah_asrar posting:

!!! QUOTE !!!

tiba-tiba rasa terbela.. :D

apa-apa pun time kasih skater..memang ramai org yang salah faham dengan adat perpatih ni


Bookmark and Share

    


  Member Information For nailah_mizProfil   Hantar PM kepada nailah_miz   Quote dan BalasQuote

kakisamun
WARGA SETIA
Menyertai: 20.05.2003
Ahli No: 630
Posting: 2852
Dari: perut ibuku

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 27-09-07 15:39


.. teringat percintaan ujang dengan milah.. ahaks..

Bookmark and Share

    


  Member Information For kakisamunProfil   Hantar PM kepada kakisamun   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 27-09-07 15:53


Assalamualaikum...
poei pokan...naik besikal...
baguih dok ado...na...
huhu....



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

mie05
Warga 4 Bintang
Menyertai: 14.11.2005
Ahli No: 20348
Posting: 318
Dari: melaka

Johor   avatar


posticon Posting pada: 27-09-07 16:01


kenapa jadi macam ni ye???

Bookmark and Share

    


  Member Information For mie05Profil   Hantar PM kepada mie05   Quote dan BalasQuote

mie05
Warga 4 Bintang
Menyertai: 14.11.2005
Ahli No: 20348
Posting: 318
Dari: melaka

Johor   avatar


posticon Posting pada: 27-09-07 16:07


dapat org negeri ye abang!!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For mie05Profil   Hantar PM kepada mie05   Quote dan BalasQuote

ziyah
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2006
Ahli No: 26503
Posting: 477
Dari: negeri beradat

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 13:33


bestla cito ini... :-D :-D :-D
boleh ubah pandangan orang kek orang ngori... :-D :-D :-D

Bookmark and Share

    


  Member Information For ziyahProfil   Hantar PM kepada ziyah   Quote dan BalasQuote

comel
Warga 5 Bintang
Menyertai: 12.06.2003
Ahli No: 1334
Posting: 399
Dari: Mont'Kiara

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 17-09-08 13:53


selama tinggal di N9 ..... tak pernah lagi dengar orang N9 cakap minang

kebanyakkannya bercampur dengan bahasa malaysia....

hanya di daerah2 tertentu saja yang masih lagi menggunakan bahasa N9...itupun oleh golongan tua dan tak sepenuhnya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For comelProfil   Hantar PM kepada comel   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 13:59


sebagai anak jati negri,,,agak xberadap den kalau den tak bagi posting kek forum ni,,hurmmm,,,,,,den setuju bona dengan abang imam tu tentang komen dio...timokasih bang,,kepada transmissionline....anta silap sebonar eh,,,,bukan kek n9 jo ado org macam tu,,,kek nergi lain samo juga,,sebab lobih kek individu tu sendiri,,,,

den ni bsuku biduando,,,adat eh ado lah,,,

ni den bagi hikmah adat yang dio cipto eh,,,

dalam adat perpatih tak boleh berkahwin sesuku;
contoh eh,,suku biduando kawin dengan suku biduando juga,,
kalau dr hukum syarak xdo hal do
tapi hukum adat perpatih tak boleh,,kalau kahwin juga,,makno eh kono dok luar n9...tak pun kono sombolih kambing ke lembu..tak ingat sangat..
hikmah eh,,nak masyarakat ni bkombang,,jangan dok sesuku jo bkombang eh..

peh tu macam yang kto tau pembahagian harto..da disebutkan oleh kawan-kawan yang lain kan..

macam-macam lah,,,kalau nak tanam padi pun ado adat eh,,tak boleh main tanam saja,,,,

sapo yang da ado calon org n9,,jangan risau lah,,,muslimat dr n9 ni bombastik sikit,,,budak pilin pun ok juga,hahahahah..kalau dulu memang adat tu kuat,,,tapi bila da moden ni,,,da xdo sangat da ikut adat,,main logeh yo budak-budak sekarang ni...

macam den pun kalau org tanyo den pasal adat perpatih ni,,,sonyap jo lah,,,,den dapat tau sikit-sikit ni pun sebab dok borak2 dengan otai2 kat kg,,,,

so...jangan mendiskrimasikan anak2 gadis n9......kalau kek kelantan,,,oghe tino nya hok cun2 ado kek pasir mah...tapi kek n9,,awek2 cun kek n9,,kek sumo corok n9 ado,,hahaha,,,,yang tak cun tu,,cun hak lain lah....kalau yang pilih cun lah,,,kalau pilih yang nak beragama eh,,,pandai2 lah cari,,,,hehehe....macam den ni.....den cari org luar n9.........2 org adik beradik den kahwin dengan abang handsome n9,,den buat kelainan lah,,,,hahahahah....

k yo...

da macam renion kek sini pula,,,banyak bendero n9..

p/s;hebat mike cakap minang deang??

Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 14:10


Umar Khalil, rumah teman rumah minang, tak percaya mari datang sini. hehehehe

!!! QUOTE !!!

den ni bsuku biduando,,,adat eh ado lah,,,


boleh ceritekan tentang suku biduanda?


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 14:32


tak tahu sangat lah daeng nak cerita,,,tak explore sangat pun,,tapi dr kecik ana da dipantangkan tak boleh makan pisang merah,,padi bukit dan kerbau balau,,kalau makan juga dapat penyakit sopak,,,tak tahu lah ni sumpahan ke tak...tapi da dr kecik wan dan mak tak bagi makan 3 benda 2,,so bhati2 juga,,,,

macam ana,,ana biduanda relung,,,ana pun tak minat sangat nak ambil tau,,macam anta daeng,,ana salute kat anta....minat semua ni...kalau anta nak,,ana ada buku tentang adat perpatih dan suku2nye,,kalau nak pinjam boleh lah...ana sendiri pun tak baca2 lagi...org bagi dulu,,ambil saja lah

macam-macam daeng kalau nak dbongkar,,kalau nak lebih lanjut boleh pergi pejabat undang kat tempatnye2...ada lah buku dan maklumatnye...

Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 14:44


ye, teman memang minat mengkaji, termasuk juga mengkaji mengenai orang melayu yang pelbagai ni.

Setahu teman, suku urang nogori ada 12 dan suku Biduanda adalah suku yang mana urang minang kawin dengan urang asli. jadi suku Biduanda ni suku waris di Nogori....

p/s

wah ada buku tu, mesti menarik

p/s lagi satu

erm, tengkolok pakaian laksamana teman adalah berbentuk tengkolok minang.... :)


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 14:54


Sekadar teman ingin berkongsi berkenaan simpanan data mengenai sejarah ni. Sejarah Negeri Sembilan dan Mingkabau;

Jelebu berasal daripada nama seorang lelaki yang mati lemas dalam Sungai Teriang pada zaman Dato' Moyang Saleh, Undang Luak Jelebuh yang menerima gelaran dari Sultan Johor pada 1757.
Dua pemerintah Jelebu sebelum Dato' Moyang Saleh adalah Dato' Gombak dan Dato' Mentunggang dengan memakai gelaran Penghulu. Bila Dato' Moyang Saleh ambilalih jawatan tersebut, jawatan penghulu digantinama sebagai Undang Jelebu.

1757, Moyang Saleh menghadap Sultan Johor kerana Sultan Johor dah bunuh anak Undang REmbau. Sebab Moyang Saleh berani dan tegas, dan Sultan Johor nak bodek dia, maka Moyang Saleh mendapat gelaran Dato' Manduleka Menteri Akhir Zaman Sultan Jelebu. Sejak tu, Jelebu tak lagi di bawah kekuasaan Johor. Jelebu berkuasa sendiri yang disebut 'Bergajah Tunggal'. Peristiwa inilah yang dikatakan 'memutus tali ke Johor'.

Dato' Siamang Gagap atau nama sebenarnya Kahar adalah tokoh penting dalam perlantikan Tunku Puan Intan balu Yamtuan Radin (1824-1861) menjadi pemangku raja yang memerintah Negeri Sembilan semenjak Raja Melewar. Raja Radin adalah pemerintah keempat Negeri Sembilan.

Berlaku pergaduhan dan perebutan kuasa antara 1869-1872 (tempoh di mana Negeri Sembilan tidak mempunyai raja). Seorang anak Yamtuan Imam yang mangkat bernama Tunku Ahmad Tunggal berkeras menuntut supaya dia diangkat sebagai raja. Tapi orang-orang besar dan penghulu-penghulu luak tidak bersetuju mengangkat tunku Ahmad Tunggal menjadi raja kerana kelakuannya yang tidak elok.

Pada masa itulah Dato'-Dato' Undang Luak Sungai Ujong, Jelebu dan Rembau berselisih faham dengan Yamtuan di Seri Menanti dalam beberapa perkara dan menjadi salah satu sebab bagaimana Inggeris mula campur tangan dalam pemerintahan tiga luak itu. Jarum Inggeris mengakibatkan Perang Naning dan Perang Bukit Putus.

Masa itu Dato' Siamang Gagap yang cukup berpengaruh memainkan peranannya sehingga Negeri Sembilan mempunyai satu-satunya raja perempuan (walaupun hanya pemangku) yang memerintah selama 3 tahun (1869-1872) sehinggalah Yamtuan Antah iaitu anak saudara kepada Yamtuan Imam diangkat menjadi raja.

Upacara pemilihan Yamtuan oleh Undang Luak Berempat hanya berlaku Negeri Sembilan 'merdeka' sepenuhnya daripada Johor. Sebelum itu, pemerintahan berjalan di bawah tadbir seorang ketua yang dipanggil Penghulu Luak yang kemuidannya dipanggil Undang. Setiap Luak ini mempunyai kuasa sendiri memerintah luaknya yang dibantu oleh Dato'-Dato' Lembaga, Buapak dan besar waris menurut sistem Adat Perpatih.

Dato' Siamang Gagap hanya mempengaruhi agar Tunku Puan Intan balu Yamtuan Radin dinaikkan sebagai pemangku raja sementara Dato'-Dato' Undang Luak Empat mencari jalan penyelesaian untuk mencari ganti raja. Sebab itulah antara tahun 1869 sampai 1872, Negeri Sembilan tak ada raja. Yang ada cumalah pemangku raja. Dengan kata lain, perlantikan Yamtuan Antah tetap tertakluk di bawah kuasa keempat-empat Dato' Undang Luak Empat itu.

Dato'-Dato' Undang Luak Yang Empat asalnya daripada proses bersemenda menyemenda (nikah kahwin) antara orang-orang Minangkabau yang baru datang ke Negeri Sembilan dengan kaum Semang dan Jakun yang melahirkan keturunan suku Biduanda. Sebab itulah pesaka Undang tidak boleh disandang oleh orang dari suku lain selain suku Biduanda kerana orang yang dari suku lain itu adalah orang yang baru mendatang, bukannya penduduk asli.
Hak sebagai Yamtuan (belum lagi Yang Dipertuan Besar) selepas Yamtuan Imam (1861-1869) direbut oleh Tunku Ahmat Tunggal, salah seorang anak Yamtuan Imam. Tapi dia tak dilantik sebagai perangainya yang kejam dan gila kuasa.

Hasil mesyuarat keempat-empat Dato' Undang Luak itu, Tunku Besar Lintau, anak saudara Yamtuan Imam ditawarkan untuk menjadi raja tapi dia menolak sebab dia tidak suka campur dalam hal ehwal negeri dan memikul tanggungjawa itu. Dikatakan Tunku Besar LIntau seorang yang alim lagi warak dan lebih suka beramal ibadat. Jadi, selepas Tunku Besar Lintau menolak, adiknya iaitu Yamtuan Antah pula dilantik.

Kemudian, panjanglah kisahnya termasuklah Tunku Ahmad Tunggal yang gagal menjadi raja, lari menemui Dato' Kelana Syed Abdul Rahman di Sungai Ujong dan meminta bantuan Dato' Kelana untuk memerangi Yamtuan Antah. Macam mana Luak Sungai Ujong (Dato' Kelana), Undang Luak Jelebu dan Undang Luak Rembau mengisytiharkan diri keluar dari persatuan Negeri Sembilan dan tidak mengakui Yamtuan Antah sebagai raja.

Bermula dari situlah meleret-leret sampailah campurtangan Inggeris di Negeri Sembilan pada 23 November 1876 menerusi perjanjian antara Yamtuan Antah dengan Dato'-Dato' Penghulu Luak. Sebelum itu, Inggeris bantu Dato' Kelana menyerang Seri Menanti pada 1874 yang menyaksikan kekalahan Yamtuan Antah.
Tapi akhirnya campurtangan dan tipu helah British menaikkan semula Yamtuan Antah walaupun sepatutnya Dato' Kelana yang menang perang pada 1874 sepatutnya jadi raja berdasarkan prinsip, yang kalah hilang negeri, yang menang menguasai dialah yang memerintah.

Nasihat daripada British menerusi gabenornya, Sir Frederick Aloysius Weld, menyebabkan Yamtuan Antah balik ke Seri Menanti dan menjadi raja di Seri Menanti yang terlengkong Luak-Luak Johol, Inas, Ulu Muar, Jempul, Terachi dan Gunong Pasir... (Negeri Sembilan yang tidak lengkap)

Perkataan 'Negeri' yang ada pada pangkal nama Negeri Sembilan itu adalah berasal daripada perkataan orang Minangkabau yang disebut menurut pelatnya 'Nagari' kerana Negeri Sembilan telah dibuka oleh orang-orang yang datang dari Minangkabau... kemudian selepas dari itu, 'Negeri' bermaksud pula gabungan 9 buah Mukim atau Luak.

Sebelum orang Minangkabau datang ke negeri itu, Negeri Sembilan didiami oleh orang Asli Semang dan Jakun. Bila orang Minangkabau yang lebih bertamadun datang meneroka,maka, dengan mudah mereka pengaruhi orang Asli itu. Kemudian berlaku proses perkahwinan antara orang Minangkabau dan Orang Asli melahirkan keturunan Biduanda yang kemudian menjadi golongan yang menentukan siapa raja.

Berdasrkan batu bersurat yang sampai sekarang masih ada di Sungai Udang Linggi Port Dickson, Negeri Sembilan dibuka pada awal kurun ke-14 oleh seorang yang bernama Syeikh Ahmad. Daripada batu nesan yang terdapat di makamnya, menunjukkan dia telah meninggal dunia pada 1467, iaitu ketika pemerintahan Sultan Mansor Syah di Melaka.

Walaupun ada pendapat mengatakan dia berasal dari Arab, Parsi atau India, tetapi batu bersurat yang didapati dari atas kuburnya ternyata sama bentuk, rupa dan tulisan dengan batu bersurat yang ditemui di daerah-daerah Minangkabau, maka tidak syak lagi, Syeikh Ahmad berasal dari Minangkabau.

Selepas tu, barulah orang Minangkabau datang beramai-ramai ke Negeri Sembilan. Ada yang naik dari Kuala Sungai Linggi, Melaka dan Kelang. Mereka yang naik dari Kuala Sungai Linggi mendiami daerah REmbau dan Sungai Ujong serta Seri Menanti, manakala yang naik melalui Melaka, tinggal di Naning, Johol dan sebahagian dalam daerah Kuala Pilah.

Kebanyakan orang Minangkabau yang mula-mula datang ke Tanah Melayu terutama Negeri Sembilan, kebanyakannya beasal dari daerah sekitar Pagar Ruyong. Antara kampungnya, Sungai Tarap dan Semanik.

Jadi, tak hairanlah macam mana orang Negeri Sembilan boleh menjemput Raja Melewar jadi raja mereka pada 1773 sebab Raja Pagar Ruyong itu adalah juga raja mereka. Malah dua orang raja Negeri Sembilan selepas Raja Melewar pun dijemput dari TAnah Pagar Ruyong iaitu Yamtuan Hitam dan Yamtuan Lenggang.
Apabila cerita mengenai Negeri Sembilan, mesti ada kaitan dengan Rembau. Ini adalah kerana Rembau merupakan negeri yang pertama wujud di Negeri Sembilan sebelum tempat lain. Rembau digelar Nagari Nan Tuo.

Maksud Nagari dalam Minangkabau satu penempatan sebelum menjadi Nagari mesti melalui satu proses Metamorsis .    

Taratak mula dibuek
sudah taratak menjadi kampuang
sudah kampuang menjadi dusun
sudah dusun menjadi koto
sudah koto menjadi nagari .....

Semasa Kesultanan Melaka, penduduk Rembau merupakan Jakun dibawah pimpinan Batin Tok Pak Tinggam. Nama lama Rembau adalah Prabu. Abad ke 16 Rembau dibawah pimpinan Batin Sekudai (tiada kaitan dengan Bedahara Sekudai) . Masa ni masih jajahan Melaka dan Tun Jenal menjadi wakil Melaka dengan gelaran Tun Rembau duduk kat Lubok Cina.

Nama asal Rembau bermula dpd sbtg pokok Merbau Tua yang besar menaungi hampir 10 buah kg. Masa untuk menebang pokok tsb mengambil masa hampir 1 bulan. Tapak pokok boleh dihidang hampir 12 dulang. Ini bukan dongeng kerana semasa penduduk kwsan tsb membajak masih terdpt btg pokok yang tidak hancur. Kapak yang digunakan untuk menebang pokok masih ada dan saya pernah tengok . Masa inilah keluarga Jakun yang ingin membuka kg disuruh meniti spjg pokok tsb sampai diujung buatlah kg . Sampailah di Sg Ujung. tu pasal Sg Ujung digelar Sg Ujung kerana berada dihujung sg.

org Minangkabau yang pertama datang ke Negeri Sembilan yakini Rembau adalah Datuk Leteh. Datuk Leteh dan org Minangkabau telah hidup harmoni bersama org Jakun sehinggakan Batin Sekudai menyerahkan anaknya Datuk Bungkal sebagai anak angkat Datuk Leteh.

org Minangkabau yang kedua datang ke Rembau adalah Datuk Lela Bangsa dr suku Batu Hampar menetap di Penajis. Beliau dikahwin dengan Datuk Bungkal dapat anak lelaki Seri Rama (Penghulu Rembau yang Pertama).

Kdtgan beliau diikuti oleh Datuk Laut Dalam dr suku Paya Kumbuh menetap di Legung.

dalam tahun 1540 Datuk Lela Balang dan Datuk Laut Dalam telah pergi mengadap Sultan Alauddin Riayat Syah untuk menyatakan hasrat org Minangkabau melantik penghulu. Permohonan ini telah di persetujui oleh Sultan dan Seri Rama telah menjadi Penghulu yang pertama dengan gelaran Dat uk Lela Maharaja. (Suku Biduanda Jakun). oleh sebab beliau masih kecil diwakilkan oleh Datuk Lela Balang dengan gelara dan Datuk Gempa Maharaja. apabila Datuk Laut Dalam tak setuju beliau pun mengadap sultan dan meminta keturunanya juga layak untuk menjadi Penghulu dengan syarat kahwin Seri Rama dengan anak Datuk Laut Dalam dan anak lelaki yang pertama akan menjadi penghulu dengan gelaran Datuk Sedia Raja (Biduanda Jawa). Datuk Lautan Dalam telah digelar Datuk Merbangsa.

Sekian seadanya.....


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 17-09-08 14:58


Pada 08-04-07 11:15 , yatie86 posting:

!!! QUOTE !!!

hehe alhamdulilah....suka jugak mak dia kat saya ek...


:lucu: :lucu: :lucu:

tahniah..dapat bakal suami bernama amri...



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 14:59


kalau tak silap den,,,tengkolok untuk laksamana tu nm eh "dondam tak sudah"....dengar namo eh pun macam ganeh..hehehehe....

teruskan mengkaji daeng,,,

kalau daeng nak tau....dulu kalau nak jadi anak angkat ada adat eh.,.

contoh daeng org perak..lepas itu ado pula kawan kek n9,,dan daeng nak jadi anak angkat mak cik 2..makcik or pakcik 2,,kan lukakan jari,,,dan daeng pun lukakan cari,,darah mike bdua kan dgaulkan,,,,lepas itu batru declair jadi anak ...

ana ada seorang abang angkat,,dia hebat dalam teori bab adat perpatih ni...kira otai lah...ana pun banyak tau dr dia...

Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 15:08


bukan lah umar, bukan tengkolok dendam tak sudah, tapi tengkolok helang menyusur angin....

Tapi tengkolok minang bukan panggil Helang menyusur angin....

Tengkolok Perak orang panggil Anak Gajah Menyusu, Pucuk Pisang Patah.....

p/s

Umar, meke boleh tengok kat Frenster teman rupa tengkolok tu. Yang teman pakai dengan pakaian Laksamana teman tu....


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

ziyah
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2006
Ahli No: 26503
Posting: 477
Dari: negeri beradat

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 15:30


hmmm... sebenarnya tidak fikirla sangat...
bergantung pada keluarga masing-masing...
dulu saja orang kuat adat, sekarang orang dah terbuka pemikirannya.. cuma golongan veteran yang masih kuat mengamalkannya... hmmm, apo2lah... den pun tak habis mgaji bab-bab adat ni haaa.... poning den...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ziyahProfil   Hantar PM kepada ziyah   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 15:32


ok nanti den tengok..tapi kat n9,,,mereka panggil dendam tak sudah....bknb mimpi tak sudah si ibnor reza itu..

macam-macam namo eh daeng.....ado yang lipatan eh lain-lain.....tapi deang,,nak tanya lah,,apa function tengkolok 2?kalau keris ada juga guna sebagai senjata,,,,orang-orang dulu tak reti ke pakai kopiah?hehhehhhe raja2 dulu,,pakai lah serban ke.....ada tak stetement?

Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 15:47


Antara banyak-banyak tengkolok, Tengkolok Dendam Tak Sudah paling popular sekali antara orang melayu kerena senang buat. Pengantin2 sekarang semua pakai tengkolok jenis ni. Malahan Tengkolok Agong pun dari jenis ni.

Tengkolok ni pakaian orang melayu. Tak lengkap berpakaian kalau tak ada sesuatu yang menutup kepala. Orang melayu dulu kalau bersereban orang panggil lebai, yang bertengkolok pula dari golongan bangsawan dan pendekar. Setanjak pula untuk rakyat biasa, setanjak cuma ikatan kain saja, manakala tengkolok ikatan kain berkualiti ataupun songket. Selain itu songkok juga adalah pakaian orang melayu.

Dari segi sela masa, tengkolok dan setanjak lebih awal dari serban dan songkok. Serban dan songkok sekitar selepas kedatangan islam dari Arab.

Dari segi adab pakaian laksamana pula, ibarat bertelanjang kalau tak bertengkolok. Dan bila berkeris adalah molek kalau bersetanjak baru lengkap seadanya. Berlangkah tari pun mengikut rentak tengkahnya.....

p/s

nanti teman cuba posting gambar jenis2 setanjak kat sini ye....

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 15:53


/

Ni tengkolok jenis Helang Menyusur Angin


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 15:54


/

Ni jenis tengkolok Anak Gajah Menyusu


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 15:55


ok begitu rupanye....thanks for info.....den memang xponah ambil tau hal ni....baru den tau.....org dulu,,unik nya dalam beradat,,,,,

selain 2 daeng,,,macam pemakaian kaum hawa pula zaman dulu,,,besanggul...tak salah ana cucuk sanggul pun ada nm dan cara mnyanggulnye kan...bukan boleh terus bsanggul saja betul tak daeng,,ana pun tau secara lisan,,,so kesahehannye agak kurang lah,,,sebab kalau yang bcerita 2 tipu den,,mako dengan ini den pun tipu anda,,,,,hurmmm,,,,,

Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 15:56


/

Ni jenis tengkolok Pucuk Pisang Patah


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 16:01


Pada 17-09-08 15:55 , umar_khalil posting:

!!! QUOTE !!!


selain 2 daeng,,,macam pemakaian kaum hawa pula zaman dulu,,,besanggul...tak salah ana cucuk sanggul pun ada nm dan cara mnyanggulnye kan...bukan boleh terus bsanggul saja betul tak daeng,,ana pun tau secara lisan,,,so kesahehannye agak kurang lah,,,sebab kalau yang bcerita 2 tipu den,,mako dengan ini den pun tipu anda,,,,,hurmmm,,,,,


ye, cucuk sanggul pun ada adab dan caragayanya. Dan cucuk sanggul ini mestilah bilangannya ganjil. Serikandi2 dulu menggunakan cucuk sanggul sebagai senjata sulit mereka. Ada pelbagai jenis buatan cucuk sanggul dan ikutlah golongan mana yang memakainya. kita dapat kenali identiti seseorang dari pakaiannya sepertimana orang dulu-dulu kenal seorang lelaki itu keturunan mana dengan melihat identiti pakaian dan kerisnya. bila tengok kerisnya taulah asal keturunannye.

Keris orang minang berbeza dengan keris orang bugis, kelantan, jawa dan lain-lain....

itulah uniknya masyarakat melayu yang berbilang bangsa ni....


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 16:06


sebut pasal keris ni,,,kalau nak dcrita memang panjangkan daeng,,,ana ada simpan keris lok 5.....da lama xperasapkan(asah)....

Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

ismi_atikah
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 14.12.2003
Ahli No: 5678
Posting: 4147
Dari: bumi ALLAH

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 16:08


Pada 17-09-08 14:58 , sayatetapsaya posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 08-04-07 11:15 , yatie86 posting:

!!! QUOTE !!!

hehe alhamdulilah....suka jugak mak dia kat saya ek...


:lucu: :lucu: :lucu:

tahniah..dapat bakal suami bernama amri...



tahun bila punya stetment tu tt..??

wahh.. :-o banyaknya info.. bagus daeng... rentetan dari cerpen membawa ke sejarah... (erkk.. sejarah tu ke ek..??:berfikir:)


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For ismi_atikahProfil   Hantar PM kepada ismi_atikah   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 16:08


/

ni tengkolok jenis Dendam Tak Sudah. Makhota Agong di Malaysia ni....

Yang ni paling popular seluruh orang melayu.... hehehe


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 16:18


a ah...bentuk pun unik....bukan senang nak buatnye tu,,,,,daeng,,,,kat ni tajuk forum lain,,tapi discusion lain..,,..camno ini?xpo koh?
xp

Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 17:11


Pada 17-09-08 16:06 , umar_khalil posting:

!!! QUOTE !!!

sebut pasal keris ni,,,kalau nak dcrita memang panjangkan daeng,,,ana ada simpan keris lok 5.....da lama xperasapkan(asah)....


Keris Lok 5? kalau ikutkan adab dan adat urang, keris yang berlok 5 dan 7 adalah golongan pembesar dan panglima. Keris yang berlok 11 ke atas adalah dari golongan istana... :)


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 17:13


Pada 17-09-08 16:18 , umar_khalil posting:

!!! QUOTE !!!

a ah...bentuk pun unik....bukan senang nak buatnye tu,,,,,daeng,,,,kat ni tajuk forum lain,,tapi discusion lain..,,..camno ini?xpo koh?
xp


antare semua tengkolok, Dendam Tak Sudah ni senang sekali sebab ianye melibatkan lilitan tanpa ada selekoh2 tajam macam yang lain.

ye lah, tajuk lain tetiba saja masuk cerita lain heheheheheh, sian Ismi gadis Nogori ni... kampuang nun nan jaoh


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

rabiatuladawiyahabdlatif
Warga 3 Bintang
Menyertai: 19.12.2006
Ahli No: 27800
Posting: 77
Dari: n9

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 17:48


tajuk dan perbincangan yang bagus.. (",)

Bookmark and Share

    


  Member Information For rabiatuladawiyahabdlatifProfil   Hantar PM kepada rabiatuladawiyahabdlatif   Quote dan BalasQuote

izza_ulfadh
Warga 2 Bintang
Menyertai: 26.05.2005
Ahli No: 16706
Posting: 57
Dari: n9

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 17-09-08 18:07


dah banyak kali juga dengar org tue2 takut pada gadis n9..huhu..tapi zaman sekarang serase saya dah jarang nak jumpekes2 begitu agaknya..gadis n9 semua ok!!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For izza_ulfadhProfil   Hantar PM kepada izza_ulfadh   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 07:12


Pada 17-09-08 14:59 , umar_khalil posting:

!!! QUOTE !!!

kalau tak silap den,,,tengkolok untuk laksamana tu nm eh "dondam tak sudah"....dengar namo eh pun macam ganeh..hehehehe....


ok, Umar ini dia rupa tengkolok Pandekar Minang dari Panglime2 Silek Tuo Pusako Minang

/

/

/


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

azemi
WARGA SETIA
Menyertai: 16.01.2004
Ahli No: 6494
Posting: 681
Dari: K.pilah Somban

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 08:13


Pada 17-09-08 18:07 , izza_ulfadh posting:

!!! QUOTE !!!

dah banyak kali juga dengar org tue2 takut pada gadis n9..huhu..tapi zaman sekarang serase saya dah jarang nak jumpekes2 begitu agaknya..gadis n9 semua ok!!!


Betul betul betul..semua tu persepsi yang salah..sekarang ni zaman dah berubah, dunia dah maju..sekarang persepsi tu dah bertukar sesuai dengan masa..umar tak cari org n9 ke?ngeh3..topiknya cerpen, pergi bincang topik lain pula.ehehe..skater, den bolum sempat baca lag cerpen ni..tunggu kelapangan sikit.. :-) thanks..


-----------------
"Hujung FIKIR pangkal AGAMA"-Pak Hamka


Bookmark and Share

    


  Member Information For azemiProfil   Hantar PM kepada azemi   Pergi ke azemi's Website   Quote dan BalasQuote

hid_uniten
Warga 4 Bintang
Menyertai: 06.09.2005
Ahli No: 18744
Posting: 252
Dari: :: bumi Allalh ::

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 08:59


hehe..trimo kasih lah yo, rajin buek cerpen pasal gadis nogori sembilan ni..

2 daeng dan umar, thank 4 the good info..den pun tak tahu,huhu..yang den tau den suku tigo batu jo ikut mama tapi ayah den suku biduando..

Bookmark and Share

    


  Member Information For hid_unitenProfil   Hantar PM kepada hid_uniten   Pergi ke hid_uniten's Website   Quote dan BalasQuote

mizie_hafiz80
WARGA SETIA
Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3144
Posting: 928
Dari: Malaysia

saudiarabia  


posticon Posting pada: 18-09-08 09:28


Siukur capang sikur lapeh
Saikua tabang saikua lapeh
Tabanglah juo ka nan rimbo
Oi lah malang jua

Pagar ruyung batu sangka
Tampek bajalan urang baso
Duduk tamanuang tiok sabanta
Oi lah malang juo..

Ai.. Ai.. Ayam den lapeh...


-----------------
Kerbau adalah kerbau... Lembu adalah lembu... Kambing adalah kambing... Dan..., Aku adalah aku...


Bookmark and Share

    


  Member Information For mizie_hafiz80Profil   Hantar PM kepada mizie_hafiz80   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 10:49


Pada 18-09-08 09:28 , mizie_hafiz80 posting:

!!! QUOTE !!!

Siukur capang sikur lapeh
Saikua tabang saikua lapeh
Tabanglah juo ka nan rimbo
Oi lah malang jua

Pagar ruyung batu sangka
Tampek bajalan urang baso
Duduk tamanuang tiok sabanta
Oi lah malang juo..

Ai.. Ai.. Ayam den lapeh...



mizie, badacak jo kau batara tacin.....
saikua tabang, mano nak cari?

Anak cacak diateh manggih, cigok cigok kapalonyo, surang rancak nan surang manih, samo gadang kaduonyo

Ai ai...... samo jo kau hehehehehehehehe


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

ziyah
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2006
Ahli No: 26503
Posting: 477
Dari: negeri beradat

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 12:56


"den ni bsuku biduando,,,adat eh ado lah,,,

ni den bagi hikmah adat yang dio cipto eh,,,

dalam adat perpatih tak boleh berkahwin sesuku;
contoh eh,,suku biduando kawin dengan suku biduando juga,,
kalau dr hukum syarak xdo hal do
tapi hukum adat perpatih tak boleh,,kalau kahwin juga,,makno eh kono dok luar n9...tak pun kono sombolih kambing ke lembu..tak ingat sangat..
hikmah eh,,nak masyarakat ni bkombang,,jangan dok sesuku jo bkombang eh.."

botol2 juga itu, ado hikmah eh.... supayo berkombang sikit...
den sokong sobab den pun suku biduando... tapi dalam suku biduando ado pula pembahagian eh...
nak cito, den pun tak ghoti... poning lah.... kono buka buku eh...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ziyahProfil   Hantar PM kepada ziyah   Quote dan BalasQuote

ziyah
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2006
Ahli No: 26503
Posting: 477
Dari: negeri beradat

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 13:10


"sapo yang da ado calon org n9,,jangan risau lah,,,muslimat dr n9 ni bombastik sikit,,,budak pilin pun ok juga,hahahahah..kalau dulu memang adat tu kuat,,,tapi bila da moden ni,,,da xdo sangat da ikut adat,,main logeh yo budak-budak sekarang ni..."

apo bondo eh saudara umar_khalil ini... ha'ah logeh yolah...
apo2lah...pisang merah itu macam mana??? banana, den tahu lah....hi3x..ibnor reza lah, apola 2... sejak bilo ibnor reza masuk ukhwah ni??? hi3x...apo2la...

den setuju dengan izza_ulfadh...memang den tak membantah doh...
den pun tak habis kaji doh...
Kalau den, den logeh yo...
apo2lah... cuma bilo dah sampai maso eh, harap-harap, jangan lah jadi apo2... atau jangan nak macam-macam... cukupla ikut sobab mano2 termampu...

:-D

Bookmark and Share

    


  Member Information For ziyahProfil   Hantar PM kepada ziyah   Quote dan BalasQuote

ziyah
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2006
Ahli No: 26503
Posting: 477
Dari: negeri beradat

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 13:26


hmmm... mari den tambah... den pun tahu bilo kjo kek cini...
tak banyak doh... suku biduando pulak ado banyak...
entah.... contoh eh... biduanda relung, biduanda asal, biduanda dagang... yang lain-lain, cari sendiri lah ek... he3x...
apo2la...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ziyahProfil   Hantar PM kepada ziyah   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 13:38


Pada 18-09-08 07:12 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 17-09-08 14:59 , umar_khalil posting:

!!! QUOTE !!!

kalau tak silap den,,,tengkolok untuk laksamana tu nm eh "dondam tak sudah"....dengar namo eh pun macam ganeh..hehehehe....


ok, Umar ini dia rupa tengkolok Pandekar Minang dari Panglime2 Silek Tuo Pusako Minang



/




ni sapo pula ni pendekar ni...risau pula den tengok eh ni,,heheeee..
apa-apa pun daeng,,den sendiri pun tak tahu tengkolok tu minang punya.thanks bagitahu


macam den ziyah,,den biduando relung,,tapi den tak tahu lah anti biduando apo,,,,,,balik pergi tanya omak anti yo,,hahahaha...


hah..kalau boleh,,sapo2 yang bersuku BIDUANDA,,,mari posting,,,boleh buat club biduanda ni..hehehehe



Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 14:07


Pada 18-09-08 13:10 , ziyah posting:

!!! QUOTE !!!


apo2lah... cuma bilo dah sampai maso eh, harap-harap, jangan lah jadi apo2... atau jangan nak macam-macam... cukupla ikut sobab mano2 termampu...


Molek bona ziyah batatua begitu, ikut tatua bundakaduang insyaAllah, a bajalan batolan, bakato baiyo, baiak runding jo mufakat, turuik panggaja urang tuo, supayo badan nak salamaik....


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 14:10


!!! QUOTE !!!

ni sapo pula ni pendekar ni...risau pula den tengok eh ni,,heheeee..
apa-apa pun daeng,,den sendiri pun tak tahu tengkolok tu minang punya.thanks bagitahu


Nama tengkolok minang itu ialah "Saluak batimba"

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 14:26


!!! QUOTE !!!

hah..kalau boleh,,sapo2 yang bersuku BIDUANDA,,,mari posting,,,boleh buat club biduanda ni..hehehehe


Umar, teman sebnornye ada buat kajian salahsilah/silsilah keluarga teman. Teman jumpa urang2 tua, pakcik, makcik, ayah, ibu dan opah untuk interbiu deme ni. Teman nak susun salahsilah kaum kerabat teman. Dari apa yang telah teman usahekan sebelum ini, kaum kerabat teman ni amatlah bercabang dari Aceh, Bugih, Sumatera, Semenanjung. Bercerite tentang susurgalur ni, berpusing2 begitu saja. Dari Nakhoda Dagang, Nakhoda Hitam, Panglima Saleh, Tok Naning dan lain-lain lagi. Teman suka nak kumpui sanak saudara ni. Kini teman kenai kaum kerabat teman di Pulo Pinang, Perak, Selangor, Melaka, Negeri Sembilan, Johor dan Singapura. Di Indonesia saja belum berjumpo lagi. Waris ada saja nun di kampuang ranah minang dan juga aceh darussalam....

Kok manyauak di hilie-hilie, Kok mangecek dibawah-bawah tibo dikandang kambiang mangembek, tibo dikandang kabau manguak, dimano langik dijunjuang, disitu rantiang di patah

Ujan ameh nagari urang, labiah rancak ujan batu di nagari awak..

Bia lah marantau kamano sajo... Nagari awak takana juo....


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 14:33


betul juga tu daeng,,,,,,kalau ana lebih suka negari org ada emas,,,kan kan bhijrah..hheehehe...gurau saja,,,

ana memang fail cakap minang,,tapi memang ana faham apa org minang cakap...

org n9 ni sepatutnya memang patut kenal saudara dan cari saudara2nye,tapi ana ni malas nak kenal dan cari saudara mara,,,,,mak ana pun bising juga,,takut2 terkahwin dengan saudara sendiri,,,hurmmm,,,,

Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 14:34


hehehe, teman ni mak ayah teman kawin sepupu saja......
teman bukanlah orang ranah minang :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 14:37


tak minat dengan gadis negeri sembilan?

Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

ziyah
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2006
Ahli No: 26503
Posting: 477
Dari: negeri beradat

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 16:18


hmmm, den tak paham lah cakap minang... hu3x..
samo lah dengan saudara Daeng_Jati....
mak abah teman kawin sepupu saja......
apo2lah...dah jodoh...

"org n9 ni sepatutnya memang patut kenal saudara dan cari saudara2nye,tapi ana ni malas nak kenal dan cari saudara mara,,,,,mak ana pun bising juga,,takut2 terkahwin dengan saudara sendiri,,,hurmmm,,,,".....
betul-betul saudara umar_khalil, kirim salam kek sepupu2 den yo...
nak buat club biduanda ke????..he3x :-D :-D :-D

Bookmark and Share

    


  Member Information For ziyahProfil   Hantar PM kepada ziyah   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 18-09-08 17:07


Pada 18-09-08 16:18 , ziyah posting:

!!! QUOTE !!!

hmmm, den tak paham lah cakap minang... hu3x..


Molek bona ziyah batatua begitu, ikut tatua bundakaduang insyaAllah, a bajalan batolan, bakato baiyo, baiak runding jo mufakat, turuik panggaja urang tuo, supayo badan nak salamaik....

Baguslah ziyah cakap begitu, ikut cakap ibu. Ikut saja arus, bak kata orang bermusyawarah itu satu muafakat, patuhilah nasihat orang tua insyaAllah selamat sejahtera.

itulah maksud seadenye....


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

ziyah
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2006
Ahli No: 26503
Posting: 477
Dari: negeri beradat

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 09:39


"macam den ziyah,,den biduando relung,,tapi den tak tahu lah anti biduando apo,,,,,,balik pergi tanya omak anti yo,,hahahaha...


hah..kalau boleh,,sapo2 yang bersuku BIDUANDA,,,mari posting,,,boleh buat club biduanda ni..hehehehe"...


He2... mak den biduando asal, abah den biduanda dagang....
den tak tahu doh....
apo2lah... ini mak cik den bagitahu... den tak tahu....
cukupla setakat itu... den tahu... yang lain-lain den tak ghoti...
apo2lah, Kalau den, den logeh yo... paling tak pun, den lontong yo...
he... :-D :-D :-D

Bookmark and Share

    


  Member Information For ziyahProfil   Hantar PM kepada ziyah   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 09:48


makan lontong sodap ziyah,,,,,,tahun den ghayo rumah anti,,,den nak buat anti lontong ziyah yo

Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 10:39


SALAM JO SAMBAH KAMI

Kapado niniak mamak yang gadang basa batuah, pucuak bulek jo urek tunggang, nan gadang diajuang tinggi diamba gadang. Kapai tampek batanyo, ka pulang tampek babarito. Nan bak umpamo kayo gadang di tangah koto. Urek nanbuliah tampek baselo, batang gadang tampek basanda. Dahan kuek buliah bagantung, daun rimbun buliah balindung, buah labek dapek dimakan. Tampek balindung kapanasan, tampek bataduah kahujanan. nan bakato bana. Aiei janiah sayaknyo landai, ikan jinak hukumnyo adie.

Kaampek suku dinagari, nan manjunjuang sako adat, bilo maulana jo tuangku, nan tahu dihalal jo nan haram, sarato sah jo nan batua, suluah dendang adat limbago. Hulu balang jo ampang limo, jo manti pagawai adat, nan bak umpamo pagaran kokoh. Cadiak jo tahu pandai, nan arief bijaksano, tahu diangin nan basuruik, tahu diombak nan basambuang, sarato dahan kamaimpok, runciang kamancucuak, tahu dialamaik kato sampai, alun bakilek lah bakalam, takilek ikan dalam aiei, ikan takilek jalo tibo, tantu jantan batinonyo.

Nan mudo pambimbiang dunia, nan capek kaki ringan tangan, capek kaki indak panaruang, capek tangan indak mamacah, aso tarantang duo sudah, nan bahati suci bamungko janieh, nan tahu dimalu jo sopan, sarato raso jo pareso, ancang ancang dalam nagari. Sarato kapado bundo kanduang, limpapeh rumah nan gadang, sumarak dalam nagari hiasan dalam kampuang, nan gadang basa batuah, kaundang-undang ka Madinah, kapayuang panji kasarugo.

Sarato jo urang banyak, nan tidak baimbau namo sarato basabuik gala, nan dilingkuang barieh jo balabeh, didalam cupak jo gantang, dikanduang adat jo pusako. Ujuik tujuan buah rundiang, sakiro paham dikahandaki, bahubung jo maso nan ditampuah, musim nan tumbuah iko kini, syariatnyo ado bahakikat, Lahieh kulik manganduang isi. Lahieh manjadi buah ama, dek enggeran sako nan tatagak, Koto aman alam santoso, salamaik korong jo kampuang, nak aman anak kamanakan. Dunia buliah akhirat dapek, sinan mardeko mangkonyo panuah. curai jo paparan, bukan mahunjuak maajari. Hanyo sakadar calak calak ganti asah. Kok salah minta dibatua kan, kok panjang minta dikarek, senteng minta dibilai, kok kurang minta ditukuak. Karano ulemu di Tuhan tasimpanyo. Kito nan bukan cadiak pandai.


akhi daeng,,tolong terjemahkannye...

Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 10:45


Pada 18-09-08 14:37 , umar_khalil posting:

!!! QUOTE !!!

tak minat dengan gadis negeri sembilan?


awak raso awak endak baralek ba urang kalantan, Tarangganu jo Pahang. Kok bulie babajangan warieh saluruah nusanturo hehehehehehe

p/s

Lontong ni asainye dari mana ye? sebab kaum kerabat teman pun menjadikan lontong sebagei makanan utame hari raya....


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

ziyah
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2006
Ahli No: 26503
Posting: 477
Dari: negeri beradat

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 10:46


hmmm, jmput datang rumah...
rumah den warna itam...:-D :-D :-D
den tak paham bahaso minang... tolongla sapo2 terjomah an...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ziyahProfil   Hantar PM kepada ziyah   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 10:47


Umar ooo Umar, itu minang pariaman ka?

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 10:50


tak tahu lah aden,,,aden dapat dr web http://minangkabau.info/......tapi tengok nya,,memang pure,bahasa kiasan nya dalam...try wa saudara/i; poei tengok....

Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 10:57


ni ada artikel tentang adat perpatih....kalau siapa yang samar2 dengan adat perpatih,,dapat lah sikit membantu,,,tambah lagi,,kalau kat ni dr waris NEGERI...

Adat Perpatih

Wanita Minangkabau. Masyarakat Minangkabau secara tradisinya memberi keistimewaan kepada kaum hawa dari sudut harta pusakaAdat Perpatih berasal dari tanah Minangkabau, Sumatera, diasaskan oleh seorang pemimpin Minang bernama Sutan Balun yang bergelar Dato' Perpatih Nan Sebatang. Adat ini adalah amalan dan peraturan hidup yang ditentukan bagi masyarakat Minangkabau yang rata-ratanya adalah petani ketika itu. Tidak ada tarikh yang tepat dicatatkan bila adat ini diwujudkan. Tetapi Adat Perpatih telah dibawa ke Semenanjung Tanah Melayu (Semenanjung Malaysia) oleh perantau-perantau Minangkabau pada abad ke 14 Masehi.

Di Malaysia, Adat Perpatih ini masih lagi wujud dan diamalkan oleh masyarakat Melayu di Negeri Sembilan dan sebahagian dari Melaka terutamanya Masjid Tanah. Majoriti mereka adalah keturunan Melayu Minangkabau.


Struktur Masyarakat Adat Perpatih
Masyarakat Adat Perpatih terbahagi kepada tiga kumpulan utama iaitu Prinsip-prinsip Adat Perpatih
Adat Perpatih mempunyai lima prinsip utama.

Keturunan dikira melalui nasab ibu: Adat Perpatih memberi keistimewaan kepada perempuan yang dianggap bonda kandung iaitu ibu yang melahirkan anggota-anggota masyarakat. Seseorang individu itu adalah anggota suku ibunya dan bukan anggota suku bapanya.
Tempat Kediaman adalah di kawasan ibu isteri: Apabila berlangsungnya sesuatu perkahwinan, si lelaki akan meninggalkan kampung halamannya dan menetap di kawasan ibu isterinya sebagai orang semenda. Pada zaman dahulu si lelaki akan mengusahakan tanah keluarga isterinya.
Perempuan mewarisi pusaka, lelaki menyandang saka: Hanya lelaki sahaja yang berhak menyandang saka (jawatan-jawatan dalam adat) manakala perempuan adalah mewarisi harta pusaka keluarga ibunya.
Perkahwinan seperut atau sesuku adalah dilarang: Dalam sesuatu perut dan suku, hubungan adalah rapat dan si lelaki menganggap perempuan dalam perut atau sukunya adalah saudara perempuannya. Begitu juga sebaliknya. Oleh itulah perkawinan sesama suku ini adalah terlarang. Perempuan yang berkahwin sesama suku akan hilang haknya untuk mewarisi harta pusaka ibunya manakala lelaki pula akan hilang hak untuk menyandang sebarang jawatan dalam adat.
Orang luar boleh menjadi ahli sesuatu suku: Untuk tujuan perkahwinan atau waris mewarisi, dibenarkan orang luar untuk menjadi ahli sesuatu suku dengan cara melalui upacara berkedim. Dalam upacara ini seseorang itu akan bersumpah taat setia dan bersaudara dengan ahli-ahli suku yang akan disertainya.

Pembahagian harta
Selalu menjadi topik perdebatan hangat mengenai Adat Perpatih adalah mengenai pemberian harta pusaka yang memberikan kelebihan kepada perempuan. Inilah satu-satunya isu dalam Adat Perpatih yang selalu disalah fahamkan. Sebenarnya, pemberian pesaka yang dimaksudkan dalam adat ini ialah pemberian tanah adat. Tanah adat ini adalah tanah yang turun temurun daripada nenek moyang sesuatu keluarga. Sebabnya tanah adat ini diberikan kepada perempuan ialah semata-mata untuk menjaga kehormatan dan maruah kaum wanita Adat Perpatih. Maksudnya, seorang wanita Adat Perpatih walau betapa miskin dan papa pun, dia tidak akan merempat atau menjual maruahnya untuk hidup. Jika dia pulang ke kampungnya dia sudah ada tanah kampung dan sawah untuk dikerjakan sebagai penyambung rezeki. Manakala anak lelaki pula dianggap lebih teguh dan tahu untuk terus berusaha untuk hidup (survival). Akan harta atau tanah yang diperolehi sebagai harta sepencarian maka pembahagiannya adalah menurut hukum faraid (tidak ada kena mengena dengan tanah adat yang hanya untuk perempuan sahaja).

Diambil daripada "http://masa.wikipedia.org/wiki/Adat_Perpatih"



Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 11:26


Umar, teman paham apa yang diceriterakan di "Salam jo Sombah Kami" tu....tapi teman bukan celiak pandei.

ianye berkisar tentang adat pusako yang diceritekan dari gulungan urang besor dan juga urang mudo. Banyak kata kiasanlah... kena faham metaforanye baru boleh paham bebetui.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 11:37


tu ar,,ana ni nak cakap minang tak pandai,,tapi nak baca tu boleh lagi lah,,,,

Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 11:39


!!! QUOTE !!!

Kaampek suku dinagari, nan manjunjuang sako adat, bilo maulana jo tuangku, nan tahu dihalal jo nan haram, sarato sah jo nan batua, suluah dendang adat limbago. Hulu balang jo ampang limo, jo manti pagawai adat, nan bak umpamo pagaran kokoh. Cadiak jo tahu pandai, nan arief bijaksano, tahu diangin nan basuruik, tahu diombak nan basambuang, sarato dahan kamaimpok, runciang kamancucuak, tahu dialamaik kato sampai, alun bakilek lah bakalam, takilek ikan dalam aiei, ikan takilek jalo tibo, tantu jantan batinonyo.


Empat suku di negeri ini, yang menjunjung adat pusaka. yang mana maulana dan juga tuanku yang tahu mana halal dan juga haram serta yang sah dan juga yang betul. Yang menjadi tonggak adat lembaga. Hulubalang dan juga pegawai adat umpama pagar yang sentiasa kukuh. Cerdik pandai yang arif lagi bijaksana yang tahu angin bertiup dan ombak bersambung serta yang tahu petanda dan alamat. Terkilas ikan di air, ikan mengilas bila menjala yang boleh tahu mana jantan dan mana betinanya

sekian seadanya dari teman.....


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 11:41


Pada 19-09-08 11:37 , umar_khalil posting:

!!! QUOTE !!!

tu ar,,ana ni nak cakap minang tak pandai,,tapi nak baca tu boleh lagi lah,,,,


jadi meke pahamlah apa yang diceriterakan di atas tu ye?


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 11:43


faham sikit....tapi nak terjemahkan tak pandai..hehehehehe..xspt anta punya terjemahan

Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 11:58


Pada 19-09-08 11:43 , umar_khalil posting:

!!! QUOTE !!!

faham sikit....tapi nak terjemahkan tak pandai..hehehehehe..xspt anta punya terjemahan


teman pun same juga, nak terjemah seratus peratus memang tak dapat. kena jadi 'native' minang baru boleh terjemah dan mentafsir satu persatu......

Yang teman terjemah tu dengan caragaya fahaman teman saja. Lain urang lain cara fahaminye.... heheheheheh


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

ismi_atikah
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 14.12.2003
Ahli No: 5678
Posting: 4147
Dari: bumi ALLAH

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 14:00


huarrgghhh... bahas aminang.. kalau donga eh.. ismi pahamm...
tapi kalau masuk tang tulis menulih ni.. fel... adesss...

tingat pula dedolu, ado cito cakap loghat minang kek tb... suko bona ismi nengok ek... :sopan:

Bookmark and Share

    


  Member Information For ismi_atikahProfil   Hantar PM kepada ismi_atikah   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 14:07


a ah,,,,,sodap cito tu kan,,,apo tajuk eh,,,yang abah eh xbotol tu,,marah kobau eh kat sawah 2...btlkan ismi cito 2?

Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

izdham
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 14
Posting: 1521
Dari: german

germany  


posticon Posting pada: 19-09-08 14:34


mentaliti yang harus di ubah... ada ke anak dia baru nak kawin dah fikir macam-macam, macam nak suruh anak dia bercerai pula....
macam org sekarang lah punya pmikiran, kalau hudud dlaksanakan , habis rakyat malaysia kudung.... lebih takut rakyat malaysia kudung dari takut mereka buat jenayah..... pelik..pelik

Bookmark and Share

    


  Member Information For izdhamProfil   Hantar PM kepada izdham   Quote dan BalasQuote

setanggi_syurga83
WARGA SETIA
Menyertai: 10.03.2006
Ahli No: 23348
Posting: 517
Dari: Negeri Sembilan-bumi Allah

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 19-09-08 16:02


Saya pun pernah melalui saat2 genting bila org dr negeri lain beranggap buruk sebegitu..dalam zaman moden ni pun masih lagi org berpegang pada tanggapan lama dan ketinggalan zaman ni..penat mulut explain,letih tangan menaip menerangkan hal sebenar adat perpatih ni..tapi still lagi tak fhm2..akhirnya saya sendiri yang tak faham kenapa mereka tak fhm2 juga..(uhuhuhu)..akhirnya baik lah saya surrender dan mengangkat bendera putih lalu terus pasrah dengan takdirnya..yang penting saya bukan begitu..kalau org tak sukakan asal keturunan kita (dari negori) ni,berhati-hati lah ye..elakkn masalah lain dikemudian hari...

Alhamdulillah,sekarang dah berjumpa dengan 'org negeri lain' yang memahami cerita sebenar gadis negeri sembilan...:-)


-----------------
-StaIrWays To HeaVen-http://nurfazilah.hadithuna.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For setanggi_syurga83Profil   Hantar PM kepada setanggi_syurga83   Pergi ke setanggi_syurga83's Website   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 16:03


Pada 19-09-08 14:00 , ismi_atikah posting:

!!! QUOTE !!!


tingat pula dedolu, ado cito cakap loghat minang kek tb... suko bona ismi nengok ek... :sopan:


itu criternye "Nun Di sana Cintaku" hehehehehehe


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 16:07


Pada 19-09-08 16:02 , setanggi_syurga83 posting:

!!! QUOTE !!!

Saya pun pernah melalui saat2 genting bila org dr negeri lain beranggap buruk sebegitu..dalam zaman moden ni pun masih lagi org berpegang pada tanggapan lama dan ketinggalan zaman ni..penat mulut explain,letih tangan menaip menerangkan hal sebenar adat perpatih ni..tapi still lagi tak fhm2..akhirnya saya sendiri yang tak faham Kenapa mereka tak fhm2 juga..(uhuhuhu)..akhirnya baik lah saya surrender dan mengangkat bendera putih lalu terus pasrah dengan takdirnya..yang penting saya bukan begitu..kalau org tak sukakan asal keturunan kita (dari negori) ni,berhati-hati lah ye..elakkn masalah lain dikemudian hari...

Alhamdulillah,sekarang dah berjumpa dengan 'org negeri lain' yang memahami cerita sebenar gadis negeri sembilan...:-)



Dek nai setanggi....

Nan elok dek awak, katuju dek urang, lamak dek awak lamak dek urang, sakit dek awak sakik dek urang.....

Cupak, gantang ado maukuanya. Berjanjiang naiak batanggo turun.....


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 16:08


Pada 19-09-08 16:02 , setanggi_syurga83 posting:

!!! QUOTE !!!

Saya pun pernah melalui saat2 genting bila org dr negeri lain beranggap buruk sebegitu..dalam zaman moden ni pun masih lagi org berpegang pada tanggapan lama dan ketinggalan zaman ni..penat mulut explain,letih tangan menaip menerangkan hal sebenar adat perpatih ni..tapi still lagi tak fhm2..akhirnya saya sendiri yang tak faham Kenapa mereka tak fhm2 juga..(uhuhuhu)..akhirnya baik lah saya surrender dan mengangkat bendera putih lalu terus pasrah dengan takdirnya..yang penting saya bukan begitu..kalau org tak sukakan asal keturunan kita (dari negori) ni,berhati-hati lah ye..elakkn masalah lain dikemudian hari...

Alhamdulillah,sekarang dah berjumpa dengan 'org negeri lain' yang memahami cerita sebenar gadis negeri sembilan...:-)




tak ada hinanya kita di pandangan org lain wak..



Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 16:10


!!! QUOTE !!!

dalam zaman moden ni pun masih lagi org berpegang pada tanggapan lama dan ketinggalan zaman ni...


adat pusako ni tak lapuak dek ujan, tak lekang dek paneh dan tak mamah dek jaman....

Kerna Adat basandi syarak, syarak basandi kitabullah. Syarak bakato, adat memakai.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 19-09-08 16:24


betul tu daeng,,,takkan sesat kat selagi mengikut alquran dan sunnah,,

Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

Moderator: Administrator, NaZa_FirmaN
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Cerpen
    »» GAdIs NeGERI SeMbiLan

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 2

Go To Page: 1 · 2


Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.222243 saat. Lajunya....