Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 07-12-2024  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Tak semestinya melakukan apa yang anda sukai tetapi menyukai apa yang anda lakukan
-- Kang Razzi Armansur

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 85
Ahli: 0
Jumlah: 85




  Yang Masuk Ke Sini
kasih_kekasih: 19 hari yang lalu
nur_takwa88: 25 hari yang lalu
kismis: 25 hari yang lalu
qaulah_atrah: 36 hari yang lalu
muaz9768: 40 hari yang lalu
Rashdin: 46 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: Memahami puasa enam Syawal


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» Memahami puasa enam Syawal

Please Mendaftar To Post


Oleh Memahami puasa enam Syawal

rimbabara
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 03.03.2006
Ahli No: 23151
Posting: 3640
Dari: Ipoh

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 23-10-06 13:50


DENGAN berakhirnya bulan Ramadan, muncul pula bulan Syawal. Setelah berpuasa sebulan Ramadan, kini umat Islam bebas untuk menikmati juadah di siang hari tanpa sekatan.

Namun ada lagi sebenarnya anjuran dalam Islam agar umat Islam meneruskan ibadah khususnya ibadah puasa. Antaranya puasa enam hari Syawal.

Fadilatnya sabit dengan hadis Nabi s.a.w. yang bermaksud, Sesiapa yang berpuasa Ramadan kemudian mengikutinya dengan enam hari pada bulan Syawal, maka (ganjarannya) seolah-olah dia berpuasa sepanjang tahun. (Riwayat Tirmizi).

Menurut Pensyarah di Jabatan Syariah, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Petaling Jaya, Selangor, Mohammad Nidzam Abd. Kadir, bagi menilai semula amalan puasa enam ini, ada beberapa fahaman yang kurang tepat dalam memahaminya. Antaranya ialah:

Pertama - Puasa enam mesti dimulakan pada 2 Syawal. Sebenarnya, fahaman ini kurang tepat kerana tidak sabit dengan sunah Nabi Muhammad s.a.w. bahawa ada penentuan bahawa puasa enam mesti dimulakan pada hari kedua Syawal.

Anjuran Islam ialah agar melakukan puasa enam hari sahaja tanpa mewajibkan permulaannya pada hari kedua.

ā€œKadang-kadang, pada hari raya kedua, tetamu datang berziarah dan anak cucu balik kampung untuk bermesra dengan keluarga di kampung. Oleh itu, tidaklah salah jika puasa enam dilewatkan.

ā€œMalah saya bersetuju segelintir memahami bahawa kalau dilambatkan puasa enam akan menyusahkan kita untuk memulakan puasa enam, maka ia adalah alasan yang munasabah,ā€ katanya.

Kedua - Puasa enam tidak boleh dilaksanakan secara berselang-seli. Fahaman ini kurang tepat kerana tidak ada penetapan demikian dalam Islam. Hadis Baginda s.a.w. hanya menganjurkan agar berpuasa enam hari dalam bulan Syawal sahaja. Hakikatnya ialah harus diselang-selikan puasa enam.

Puasa boleh dimulakan pada 5 Syawal diikuti pula pada 10 Syawal. Begitulah seterusnya mengikut kesesuaian masa dan tempat.

Ketiga - Puasa enam Syawal itu hukumnya sunat sahaja. Fahaman ini juga kurang tepat. Memanglah diakui bahawa puasa enam sunat hukumnya tetapi orang yang membuat kenyataan begini biasanya adalah manusia yang memandang ringan kepada amalan sunat termasuk puasa enam, sedangkan ganjarannya amat besar.

ā€œAmalan memandang ringan kepada amalan sunat akan membawa kepada meninggalkannya, sedangkan ia mempunyai kepentingan yang besar dalam diari kehidupan seorang muslim.

ā€œDisebut di dalam hadis bahawa amalan sunat ini sebenarnya sebagai pelengkap kepada ibadat fardu. Adakah kita yakin bahawa puasa fardu kita 100 peratus lengkap tanpa ada sebarang kecacatan?ā€ ujarnya lagi.

Mitos

Keempat - Seperkara lagi berkaitan mitos tentang puasa enam ini ialah ia tidak boleh berpuasa pada hari Isnin dan Khamis. Jelasnya, menerusi fahaman ini, hari Isnin dan Khamis sudah mempunyai waktu ibadat puasa yang lain iaitu puasa sunat. Oleh itu, tidak harus jika kedua-dua hari tersebut diisi dengan ibadat puasa enam. Jika hari Isnin, maka puasa sunat Isnin sahaja dibenarkan. Jika hari Khamis, maka puasa sunat Khamis sahaja dibolehkan.

Kelima - Mengutamakan puasa enam berbanding hubungan silaturahim. Terdapat umat Islam yang begitu keras dalam amalan puasa enam. Mereka enggan menghadiri mana-mana kenduri walaupun kenduri perkahwinan sedangkan menghadiri kenduri amat digalakkan dalam Islam. Suasana itu sedikit sebanyak boleh merenggangkan hubungan silaturahim.

ā€œSeorang isteri boleh berpuasa enam Syawal walaupun tanpa izin suami. Inilah adalah fahaman yang bercanggah dengan dasar Islam. Seorang isteri wajib mengutamakan suami berbanding amalan sunat. Oleh kerana puasa enam Syawal hukumya sunat, maka keizinan suami amat penting.

ā€œJika suami melarang, ketaatan kepada suami adalah wajib. Inilah yang disabdakan oleh junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. bermaksud: Tidak halal bagi seorang wanita berpuasa sedangkan suaminya ada bersamanya melainkan dengan izinnya (suami). (Riwayat Bukhari).

Mohammad Nidzam berkata, amalan yang seelok-eloknya ialah masing-masing berpakat untuk sama-sama berpuasa. Dengan ini, motivasi diri akan lebih kuat untuk berpuasa.

Keenam - Satu kesilapan ketara ialah berfahaman puasa sunat enam Syawal tanpa mengqadakan terlebih dahulu puasa Ramadan. Ini kerana sewajarnya perkara yang wajib lebih diutamakan. Amalan sunat tanpa ada asasnya iaitu amalan fardu tidak memberikan hasil yang baik.

Bookmark and Share

    


  Member Information For rimbabaraProfil   Hantar PM kepada rimbabara   Quote dan BalasQuote

rimbabara
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 03.03.2006
Ahli No: 23151
Posting: 3640
Dari: Ipoh

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 23-10-06 13:50


SOALAN
Kaum wanita kebiasaannya terpaksa ā€˜berehatā€™ daripada berpuasa beberapa hari pada bulan Ramadan. Katakan ada enam hari yang perlu diqadakan. Puasa sunat Syawal juga enam hari. Puasa yang mana satukah yang perlu menjadi keutamaannya?

JAWAPAN
Dalam hal ini, perkara wajib mestilah diutamakan. Seeloknya peluang bulan Syawal sudah direbut untuk terus mengqadhakan puasa Ramadan tanpa perlu menunggu hingga hampir datangnya Ramadan yang akan datang.

Untuk tujuan itu, dicadangkan agar mengutamakan puasa fardu dalam bulan Syawal. Jika ada kesempatan waktu, maka berpuasa jugalah enam hari di bulan Syawal. Jika tidak, kita mengharapkan rahmat dan kurniaan Allah agar puasa kita turut sama diberi sedikit pahala puasa sunat enam Syawal.

* Tips ini hanyalah sekadar motivasi untuk terus istiqamah dalam melakukan amal ibadah sahaja.

Bookmark and Share

    


  Member Information For rimbabaraProfil   Hantar PM kepada rimbabara   Quote dan BalasQuote

masri2
WARGA SETIA
Menyertai: 21.02.2005
Ahli No: 14588
Posting: 921
Dari: Tampin

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 23-10-06 15:47


http://almanhaj.or.id/index.php?action=more&article_id=1639&bagian=0
HUKUM MENGQADHA ENAM HARI PUASA SYAWAL


Oleh
Syaikh Abdul Aziz bin Baaz




Pertanyaan
Syaikh Abdul Aziz bin Baaz ditanya : Seorang wanita sudah terbiasa menjalankan puasa enam hari di bulan Syawal setiap tahun, pada suatu tahun ia mengalami nifas karena melahirkan pada permulaan Ramadhan dan belum mendapat kesucian dari nifasnya itu kecuali setelah habisnya bulan Ramadhan, setelah mendapat kesucian ia mengqadha puasa Ramadhan. Apakah diharuskan baginya untuk mengqadha puasa Syawal yang enam hari itu setelah mengqadha puasa Ramadhan walau puasa Syawal itu dikerjakan bukan pada bulan Syawal ? Ataukah puasa Syawal itu tidak harus diqadha kecuali mengqadha puasa Ramadhan saja dan apakah puasa enam hari Syawal diharuskan terus menerus atau tidak ?

Jawaban
Puasa enam hari di bulan Syawal, sunat hukumnya dan bukan wajib berdasarkan sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam.

"Artinya : Barangsiapa berpuasa di bulan Ramadhan kemudian disusul dengan puasa enam hari di bulan Syawal maka puasanya itu bagaikan puasa sepanjang tahun" (Dikeluarkan oleh Imam Muslim dalam kitab Shahihnya)

Hadits ini menunjukkan bahwa puasa enam hari itu boleh dilakukan secara berurutan ataupun tidak berurutan, karena ungkapan hadits itu bersifat mutlak, akan tetapi bersegera melaksanakan puasa enam hari itu adalah lebih utama berdasarkan firman Allah Subhanahu wa Ta'ala.

"Artinya : ..Dan aku bersegera kepada-Mu. Ya Rabbku, agar supaya Engkau ridha (kepadaku)" (Thaha : 84)

Juga berdasarakan dalil-dalil dari Al-Kitab dan As-Sunnah yang menunjukkan kutamaan bersegera dan berlomba-lomba dalam melakukan kebaikan. Tidak diwajibkan untuk melaksanakan puasa Syawal secara terus menerus akan tetapi hal itu adalah lebih utama berdasarkan sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam.

"Artinya : Amalan yang paling dicintai Allah adalah yang terus menerus dikerjakan walaupun sedikit"

Tidak disyari'atkan untuk mengqadha puasa Syawal setelah habis bulan Syawal, karena puasa tersebut adalah puasa sunnat, baik puasa itu terlewat dengan atau tanpa udzur.


MENGQADHA ENAM HARI PUASA RAMADHAN DI BULAN SYAWAL, APAKAH MENDAPAT PAHALA PUASA SYAWAL ENAM HARI


Oleh
Syaikh Abduillah bin Jibrin


Pertanyaan
Syaikh Abduillah bin Jibrin ditanya : Jika seorang wanita berpuasa enam hari di bulan Syawal untuk mengqadha puasa Ramadhan, apakah ia mendapat pahala puasa enam hari Syawal ?

Jawaban
Disebutkan dalam riwayat Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam bahwa beliau bersabda.

"Artinya : Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan kemudian diikuti dengan puasa enam hari bulan Syawal maka seakan-akan ia berpuasa setahun"

Hadits ini menunjukkan bahwa diwajibkannya menyempurnakan puasa Ramadhan yang merupakan puasa wajib kemudian ditambah dengan puasa enam hari di bulan Syawal yang merupakan puasa sunnah untuk mendapatkan pahala puasa setahun. Dalam hadits lain disebutkan.

"Artinya : Puasa Ramadhan sama dengan sepuluh bulan dan puasa enam hari di bulan Syawal sama dengan dua bulan"

Yang berarti bahwa satu kebaikan mendapat sepuluh kebaikan, maka berdasarkan hadits ini barangsiapa yang tidak menyempurnakan puasa Ramadhan dikarenakan sakit, atau karena perjalanan atau karena haidh, atau karena nifas maka hendaknya ia menyempurnakan puasa Ramadhan itu dengan mendahulukan qadhanya dari pada puasa sunnat, termasuk puasa enam hari Syawal atau puasa sunat lainnya. Jika telah menyempurnakan qadha puasa Ramadhan, baru disyariatkan untuk melaksanakan puasa enam hari Syawal agar bisa mendapatkan pahala atau kebaikan yang dimaksud. Dengan demikian puasa qadha yang ia lakukan itu tidak bersetatus sebagai puasa sunnat Syawal.


(Disalin dari buku Al-Fatawa Al-Jami'ah Lil Mar'atil Muslimah, edisi Indonesia Fatwa-Fatwa Tentang Wanita 1, penyusun Amin bin Yahya Al-Wazan, terbitan Darul Haq, Penerjemah Amir Hazmah Fakhruddin)

Bookmark and Share

    


  Member Information For masri2Profil   Hantar PM kepada masri2   Pergi ke masri2's Website   Quote dan BalasQuote

mas2ra
WARGA SETIA
Menyertai: 21.10.2004
Ahli No: 12017
Posting: 668
Dari: bumi ALLAH Jalla Jalaluh

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 24-10-06 23:10


Alhamdulillah,
ALLAHualam bisawab.

Jazakallahu khairan khatira... :-)


-----------------
wahai orang-orang yang berIMAN, ucapkanlah...


Bookmark and Share

    


  Member Information For mas2raProfil   Hantar PM kepada mas2ra   Pergi ke mas2ra's Website   Quote dan BalasQuote

RuMaishaaa

Menyertai: 22.05.2003
Ahli No: 749
Posting: 1276
Dari: Kg.Batu Muda, KL

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 25-10-06 08:13


sama-samalah terus berpuasa bermula hari ini! (Hari Raya Kedua) :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For RuMaishaaaProfil   Hantar PM kepada RuMaishaaa   Quote dan BalasQuote

farini
Warga Rasmi
Menyertai: 30.06.2005
Ahli No: 16986
Posting: 17
Dari: planet bumi

Johor  


posticon Posting pada: 25-10-06 11:42


ISLAM ITU MUDAH.....jangan lah memberatkan tak tentu pasal pulak....menakutkan hati yang baru nak berjinak-jinak dengan ISLAM....

Bookmark and Share

    


  Member Information For fariniProfil   Hantar PM kepada farini   Quote dan BalasQuote

al-fateh
Warga 3 Bintang
Menyertai: 19.02.2006
Ahli No: 22816
Posting: 80

blank   avatar


posticon Posting pada: 27-10-06 11:51


Setiap ulamak itu mempunyai pandangan berbeza. Saya lebih kuat berpegang kepada wanita itu diutamakan mengqadha puasa Ramadhannya yang tertinggal, pada mana-mana hari di bulan Syawal. Itu sudah memadai bagi memenuhi tuntutan berpuasa di bulan syawal. Soal pahala adalah hak Tuhan, tapi kita memandang di sini dari sudut falsafah, mengapa Tuhan anjurkan berpuasa di bulan syawal. Kita mesti lihat juga, dAri sudut puasa sunat, wanita yang sudah berkahwin tidak sewenang-wenang boleh berpuasa sunat tatkala suaminya ada bersamanya. Tapi untuk puasa ganti atau qadha, tidak perlu kepada izin suami. Sekian.

Bookmark and Share

    


  Member Information For al-fatehProfil   Hantar PM kepada al-fateh   Quote dan BalasQuote

hazi
Warga 3 Bintang
Menyertai: 30.10.2006
Ahli No: 27127
Posting: 146
Dari: malaysia

bosnia_herzegovina  


posticon Posting pada: 04-11-06 15:35


Pada 23-10-06 13:50 , rimbabara posting:

!!! QUOTE !!!

SOALAN
Kaum wanita kebiasaannya terpaksa ā€˜berehatā€™ daripada berpuasa beberapa hari pada bulan Ramadan. Katakan ada enam hari yang perlu diqadakan. Puasa sunat Syawal juga enam hari. Puasa yang mana satukah yang perlu menjadi keutamaannya?

JAWAPAN
Dalam hal ini, perkara wajib mestilah diutamakan. Seeloknya peluang bulan Syawal sudah direbut untuk terus mengqadhakan puasa Ramadan tanpa perlu menunggu hingga hampir datangnya Ramadan yang akan datang.

Untuk tujuan itu, dicadangkan agar mengutamakan puasa fardu dalam bulan Syawal. Jika ada kesempatan waktu, maka berpuasa jugalah enam hari di bulan Syawal. Jika tidak, kita mengharapkan rahmat dan kurniaan Allah agar puasa kita turut sama diberi sedikit pahala puasa sunat enam Syawal.

* Tips ini hanyalah sekadar motivasi untuk terus istiqamah dalam melakukan amal ibadah sahaja.



ustazah ana kata...
kita boleh niatkan sekali puasa 6 dan puasa ganti sekali ...
Insya allah, akan dapat pahala kedua-duanya.. (semuanya berlaku dengan kehendak ALLAH)..
memang ana amalkan sampe sekarang..


-----------------
Cukuplah Allah bagiku, dan Allah lah sebaik-baik penolong..


Bookmark and Share

    


  Member Information For haziProfil   Hantar PM kepada hazi   Quote dan BalasQuote

al-fateh
Warga 3 Bintang
Menyertai: 19.02.2006
Ahli No: 22816
Posting: 80

blank   avatar


posticon Posting pada: 05-11-06 18:45


boleh refer pada blog http://ibadah.blog.com sebagai rujukan

Bookmark and Share

    


  Member Information For al-fatehProfil   Hantar PM kepada al-fateh   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.108597 saat. Lajunya....