Oleh |
Niat jamak dan qasar |
fizanaiy
Warga 4 Bintang Menyertai: 01.01.2005 Ahli No: 13439
Posting: 160
Dari: Damansara Damainya....
|
Posting pada: 29-08-06 22:42
assalammualaikum para sahabat... boleh tak berikan cara niat solat qasar jamak ( takdim dan takhir ) dalam bahasa arab dan melayu......... sekian terima kasih
|
masri2
WARGA SETIA Menyertai: 21.02.2005 Ahli No: 14588
Posting: 921
Dari: Tampin
|
Posting pada: 30-08-06 17:06
assalamualaikum wbt niat ialah dihati...lafaz niat tidak diajar oleh rasulullah saw. bila sahaja anda ingin solat, dan anda tau solat apa yang anda lakukan dan anda lakukan kerana Allah, maka itulah niatnya. wasalam wbt
|
jihad_sufi
Warga 1 Bintang Menyertai: 27.09.2005 Ahli No: 19359
Posting: 23
Dari: kedah
|
Posting pada: 30-08-06 22:00
assalamualaikum... ana nak tanya sikit berkaitan dengan solat jamak jugak... hari tu teman lelaki kawan ana (A) ada datang kat kedah dari kuala lumpur...apa yang ana tau niat muslimin tu datang ke kedah semata2 untuk berjumpa kekasih dia... ana tanya pendapat kawan ana (B) sebab setahu ana orang islam yang boleh solat jamak bukan hanya berjalan melebihi 2 marhala tetapi juga disertakan dengan niat mencari keredhaan Allah... Daripada 2 hamba Allah ini buat jelas menunjukkan perbuatan maksiat..kawan ana (B) cakap yang muslimin tu tak boleh solak jamak...betul ke?? Minta pandangan sikit...
|
masri2
WARGA SETIA Menyertai: 21.02.2005 Ahli No: 14588
Posting: 921
Dari: Tampin
|
Posting pada: 31-08-06 07:32
Pada 30-08-06 22:00 , jihad_sufi posting:!!! QUOTE !!! assalamualaikum... ana nak tanya sikit berkaitan dengan solat jamak jugak... hari tu teman lelaki kawan ana (A) ada datang kat kedah dari kuala lumpur...apa yang ana tau niat muslimin tu datang ke kedah semata2 untuk berjumpa kekasih dia...
ana tanya pendapat kawan ana (B) sebab setahu ana orang islam yang boleh solat jamak bukan hanya berjalan melebihi 2 marhala tetapi juga disertakan dengan niat mencari keredhaan Allah...
Daripada 2 hamba Allah ini buat jelas menunjukkan perbuatan maksiat..kawan ana (B) cakap yang muslimin tu tak boleh solak jamak...betul ke?? Minta pandangan sikit... assalamualaikum wbt berlaku perbezaan pendapat dalam hal ini dikalangan ulama' sama ada meraka yang bermusafir untuk tujuan bukan syar'ie sama ada mereka boleh atau tidak mengambil rukhsah. pendapat yang masyhur dikalangan masyarakat kita ialah tidak boleh. disamping itu ada ulama yang berpendapat boleh antaranya shaikh utsaimain, ibn hazm dan beberapa orang ulama lagi menyatakan tidak kira musafir atas dasar syari'e atau tak, maka boleh mengambil rukhsah. wallahu'alam wasalam wbt
|
masri2
WARGA SETIA Menyertai: 21.02.2005 Ahli No: 14588
Posting: 921
Dari: Tampin
|
Posting pada: 31-08-06 07:38
http://almanhaj.or.id/index.php?action=more&article_id=1596&bagian=0QASHAR SHALAT DALAM PERJALANAN Oleh Syaikh Abdullah bin Abdurrahman bin Shalih Ali Bassam Qashar di sini berlaku untuk shalat-shalat empat rakaat, yaitu Zhuhur, Ashar dan Isya. Dinukil dari Ibnul Mundzir adanya ijma’, bahwa tidak ada qashar dalam shalat Maghrib dan Shubuh. Tidak ada sebab untuk qashar ini kecuali perjalanan, karena ini merupakan rukhshah yang ditetapkan sebagai rahmat bagi musafir dan adanya kesulitan yang dialaminya “Artinya : Dari Abdullah bin Umar Radhiyallahu anhum, dia berkata, ‘Aku menyertai Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam, dan beliau tidak melebihkan shalat dalam perjalanan dari dua rakaat, begitu pula yang dilakukan Abu Bakar, Umar dan Utsaman”. MAKNA HADITS Abdullah bin Umar menuturkan bahwa dia pernah menyertai nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam dalam perjalan beliau, Dia juga pernah menyertai Abu Bakar, Umar dan Utsman dalam perjalanan mereka. Ternyata masing-masing di antara mereka senantiasa mengqashar shalat empat rakaat menjadi dua rakaat dan tidak lebih dari dua rakaat itu. PERBEDAAN PENDAPAT DI KALANGAN ULAMA Para ulama saling berbeda pendapat tentang qashar, apakah itu wajib ataukah rukhshah yang disunnatkan pelaksanaannya ? Tiga Imam, Malik, Asy-Syafi’i dan Ahmad membolehkan penyempurnaan shalat, namun yang lebih baik adalah mengqasharnya. Sedangkan Abu Hanifah mewajibkan qashar, yang juga didukung Ibnu Hazm. Dia berkata, “Fardhunya musafir ialah shalat dua rakaat”. Dalil orang yang mewajibkan qashar ialah tindakan Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam yang senantiasa mengqashar dalam perjalanan. Hal ini dapat ditanggapi bahwa perbuatan tidak menunjukkan kewajiban. Begitulah pendapat jumhur. Mereka juga berhujjah dengan hadits Aisyah Radhiyallahu ‘anha di dalam Ash-Shahihaian, “Shalat diwajibakan dua rakaat, lalu ditetapkan shalat dalam perjalanan dan shalat orang yang menetap disempurnakan. Hujjah ini dapat ditanggapi dengan beberapa jawaban. Yang paling baik ialah, ini merupakan perkataan Aisyah yang tidak dimarfu’kan kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam. Sementara Aisyah juga tidak mengikuti masa difardhulkannya shalat. Adapun dalil-dalil jumhur tentang tidak wajibnya qashar ialah firman Allah. “Artinya : Maka tidaklah mengapa kalian mengqashar shalat kalian” Penafian kesalahan di dalam ayat ini menunjukkan bahwa qashar itu merupakan rukhshah dan bukan sesuatu yang dipastikan. Di samping itu, dasarnya adalah penyempurnaannya. Adanya qashar karena dirasa shalat itu terlalu panjang. Dalil lainnya adalah hadits Aisyah, bahwa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah mengqqashar dalam perjalanan dan menyempurnakannya, pernah puasa dan tidak puasa Dalil-dalil jumhur dapat ditanggapi sebagai berikut : Ayat ini disebutkan tentang qashar sifat dalam shalat khauf dan hadits tentang hal ini dipermasalahkan. Sampai-sampai Ibnu Taimiyah berkata : “Ini merupakan hadits yang didustakan terhadap Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam”. Saya katakan, sebaiknya musafir tidak meninggalkan qashar, karena mengikuti Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam dan sebagai cara untuk keluar dari perbedaan pendapat dengan orang yang mewajibkannya, dan memang qashar inilah yang lebih baik menurut mayoritas ulama. Dikutip dari Ibnu Taimiyah di dalam Al-Ikhtiyarat, tentang kemakruhan menyempurnakannya. Dia menyebutkan nukilan dari Al-Imam Ahmad, yang tidak mengomentari sahnya shalat orang yang menyempurnakan shalat dalam perjalanan, Ibnu Taimiyah juga berkata : “Telah diketahui secara mutawatir, bahwa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam senantiasa shalat dua rakaat dalam perjalanan, begitu pula yang dilakukan Abu Bakar dan Umar setelah beliau. Hal ini menunjukkan bahwa dua rakaat adalah lebih baik. Begitulah pendapat mayoritas ulama.
|
ibnu_musa
Menyertai: 11.05.2005 Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya
|
Posting pada: 31-08-06 15:46
!!! QUOTE !!! disamping itu ada ulama yang berpendapat boleh antaranya shaikh utsaimain, ibn hazm dan beberapa orang ulama lagi menyatakan tidak kira musafir atas dasar syari'e atau tak, maka boleh mengambil rukhsah. apa kata ulama' kita (mazhab 4)? ----------------------- syarat sah solat qasar: 3: perjalanan yang dilakukan hendaklah perjalanan yang diharuskan oleh syarak (mubah). maka sekiranya pengembaraan yang dilakukan adalah haram seperti dengan tujuan untuk mencuri, merompak atau seumpamanya, maka pelakunya tidak boleh qasar solatnya, sekiranya dia qasar juga maka tidak sah solatnya, pendapat ini disepakati oleh mazhab Syafi`i dan Hanbali, manakala mazhab Hanafi & Maliki berpendapat sebaliknya. Sekiranya perjalanan yang dilakukan adalah perjalanan yang makruh maka menurut mazhab Syafi`i harus dia melakukan qasar. (diterjemah dari kitab Fiqh al-`Ibadah - Prof. Madya Dr. Anisah Abd Ghani, Pensyarah Jabatan Fiqh & Usul, APIUM) ----------------- |============================| | ()"*"() | ( 'o', ) |(,,)=(,,)=======================|
|
fathurrahman
WARGA SETIA Menyertai: 28.03.2006 Ahli No: 23783
Posting: 580
Dari: -
|
Posting pada: 31-08-06 18:29
jihad_sufi sebut pasal solat qasar @ jama'? cuba baca betul-betul ----------------- "Intellectuals solve problems; geniuses prevent them.." -Einstein [ Telah diedit oleh: fathurrahman pada 31-08-06 18:31 ]
|
blanco
Warga 1 Bintang Menyertai: 01.08.2006 Ahli No: 25553
Posting: 35
Dari: Bumi ALLAH
|
Posting pada: 31-08-06 19:36
blanco nak tanya juga...apa rukun niat untuk solat jamak? macam kalau solat fardhu kalau blanco tak silap ada 3. sahajakan diri, solat fardhu ke sunat and last sekali solat apa. (btulkan kalau salah). blanco dah sembahyang zohor (masa takbiratulihram tak ada niat jamak). pastuh pas salam baru teringat nak jamak dengan asar. blanco tak teringat lansung before salam. kalau blanco nak jamak, kena ke blanco niat nak jamak masa solat zohor itu? ke tak payah?
|
ibnu_musa
Menyertai: 11.05.2005 Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya
|
Posting pada: 31-08-06 20:17
Pada 31-08-06 18:29 , fathurrahman posting:!!! QUOTE !!! jihad_sufi sebut pasal solat qasar @ jama'?
cuba baca betul-betul
bila dah sebut syarat solat qasar maka secara automatik ia juga menjadi syarat solat jama`, atau secara mudahnya kita sebut solat musafir. syarat2nya ada 5: 1- Hendaklah jarak perjalanan mencapai 2 marhalah iaitu bersamaan 84.5 kilometer atau 48 batu. ini adalah pendapat mazhab Syafi`i, Hanbali & Maliki. 2- Niat melakukan musafir. 3- Hendaklah perjalanan yang dilakukan dibenarkan syarak (seperti di atas). 4- Hendaklah dimulakan solat qasar selepas percubaan melakukan perjalanan (dah mula musafir) iaitu setelah meninggalkan tempat dia bermuqim dengan jarak yang sudah dikira musafir secara adatnya. 5- Hendaklah si musafir yang mengqasarkan solatnya tidak berimamkan dengan imam yang bermuqim (tidak musafir) ataupun dengan musafir yang melengkapkan sembahyang 4 rakaatnya, tetapi sekiranya dia melakukan demikian wajib ke atasnya melengkapkan solat tersebut sama ada ia dilakukan dalam waktunya atau di luar waktu. WaLlahu Ta`ala A`lam. p/s: biasanya kalau kita musafir, kita buat kedua-duanya serentak kan? ----------------- |============================| | ()"*"() | ( 'o', ) |(,,)=(,,)=======================| [ Telah diedit oleh: ibnu_musa pada 31-08-06 20:19 ]
|
fathurrahman
WARGA SETIA Menyertai: 28.03.2006 Ahli No: 23783
Posting: 580
Dari: -
|
Posting pada: 31-08-06 20:27
Pada 31-08-06 20:17 , ibnu_musa posting:!!! QUOTE !!! bila dah sebut syarat solat qasar maka secara automatik ia juga menjadi syarat solat jama`, atau secara mudahnya kita sebut solat musafir.
syarat2nya ada 5:
1- Hendaklah jarak perjalanan mencapai 2 marhalah iaitu bersamaan 84.5 kilometer atau 48 batu. ini adalah pendapat mazhab Syafi`i, Hanbali & Maliki.
2- Niat melakukan musafir.
3- Hendaklah perjalanan yang dilakukan dibenarkan syarak (seperti di atas).
4- Hendaklah dimulakan solat qasar selepas percubaan melakukan perjalanan (dah mula musafir) iaitu setelah meninggalkan tempat dia bermuqim dengan jarak yang sudah dikira musafir secara adatnya.
5- Hendaklah si musafir yang mengqasarkan solatnya tidak berimamkan dengan imam yang bermuqim (tidak musafir) ataupun dengan musafir yang melengkapkan sembahyang 4 rakaatnya, tetapi sekiranya dia melakukan demikian wajib ke atasnya melengkapkan solat tersebut sama ada ia dilakukan dalam waktunya atau di luar waktu.
WaLlahu Ta`ala A`lam.
p/s: biasanya kalau kita musafir, kita buat kedua-duanya serentak kan?
tak juga ibnu_musa. solat qasar khas untuk tujuan musafir saja, sdgkan solat jama' boleh dilakukan atas tujuan2 lain sebagai keringanan/ rukhsah kalau tak silap ana, musafir dengan tujuan baik macam soalan kawan kita tu hanya ada dalam syarat qasarkan solat, kalau jama' tak ada masalah. itupun ada khilaf di kalangan fuqaha' (macam yang masri2 nyatakan) wallahu a'lam ----------------- "Intellectuals solve problems; geniuses prevent them.." -Einstein
|
fathurrahman
WARGA SETIA Menyertai: 28.03.2006 Ahli No: 23783
Posting: 580
Dari: -
|
Posting pada: 31-08-06 20:33
Pada 31-08-06 19:36 , blanco posting:!!! QUOTE !!! blanco nak tanya juga...apa rukun niat untuk solat jamak? macam kalau solat fardhu kalau blanco tak silap ada 3. sahajakan diri, solat fardhu ke sunat and last sekali solat apa. (btulkan kalau salah). blanco dah sembahyang zohor (masa takbiratulihram tak ada niat jamak). pastuh pas salam baru teringat nak jamak dengan asar. blanco tak teringat lansung before salam. kalau blanco nak jamak, kena ke blanco niat nak jamak masa solat zohor itu? ke tak payah? tak faham lah apa yang blanco tulis ni kalau waktu solat zuhur tu enta memang tak ada niat nak jama' kan solat, dah selesai solat baru terfikir nak jama' dengan asar, then tak boleh lah wallahua'lam (kalau silap hopefully ada yang betulkan) ----------------- "Intellectuals solve problems; geniuses prevent them.." -Einstein
|
blanco
Warga 1 Bintang Menyertai: 01.08.2006 Ahli No: 25553
Posting: 35
Dari: Bumi ALLAH
|
Posting pada: 31-08-06 20:54
tapi ada orang kata tak apa. itu blanco penin. tapi blanco baca contoh lafaz niat untuk jamak solat zohor and asar buku tulis kena niat jamak masa solat kedua-duanya solat yang nak dijamak.blanco jamak bukan sebab musafir tapi sebab keperluan lain (sebab mmbolehkan jamak ada banyak kan?) sebab itu tak terpikir memula nak jamak. and ada orang kata tak boleh bercakap antara dua solat yang kita jamak. (serius blanco tak pernah dengar pendapat ni).
|
blanco
Warga 1 Bintang Menyertai: 01.08.2006 Ahli No: 25553
Posting: 35
Dari: Bumi ALLAH
|
Posting pada: 31-08-06 21:40
huhu..tak boleh tak boleh.kena niat masa solat yang pertama kita buat..(melalui apa yang blanco baca setakat ini)...so abaikan soalan blanco..mungkin orang yang cakap boleh kat blanco tu tersilap..huhu.. syarat qasar ialah solat musafir. jamak untuk musafir juga tapi jangan lupa banyak lagi sebab yang membolehkan kita jamak solat. jamak masa musafir, jamak di waktu hujan lebat, jamak sebab sakit atau uzur, jamak sebab ada keperluan. sebab2 selain musafir ni perlu lebih penjelasan.jangan pula main suka-suka saja jamak. . - sakit atau uzur "orang yang ditimpa sakit teruk seperi sakit kepala, sakit perut atau cirit biritsehingga penyakit yang dideritainya itu menghalangnya menunaikan solat pada waktunya, maka bolehlah dia menjamak solat" (BIMBINGAN LENGKAP FARDHU AIN, AKMAL HAJI MUHAMMAD ZIN...penat nya baca jawi) -kerana ada keperluan "Dalam syarah Muslim NAwawi berkata: Beberapa imam membolehkan jamak bagi orang yang tidak musafir bila ia ada sesuatu kepentingan asak saja hal itu tidak dijadikannya kebiasaan. ini juga merupakan pendapat ibnu Sirin dan ASy-hab dr golongan Maliki dan menurut Al-Khaththabi juga pendapat Qaffal dan Asy-Syasyil Kabir dr golongan Syafi'i" (Sayid Sabiq, Fikih Sunnah...nasib baik rumi) Bab hujan lebat itu tanya orang lagi alim. [ Telah diedit oleh: blanco pada 31-08-06 21:42 ]
|
ibnu_musa
Menyertai: 11.05.2005 Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya
|
Posting pada: 31-08-06 22:10
Pada 31-08-06 20:27 , fathurrahman posting:!!! QUOTE !!! tak juga ibnu_musa. solat qasar khas untuk tujuan musafir saja, sdgkan solat jama' boleh dilakukan atas tujuan2 lain sebagai keringanan/ rukhsah
kalau tak silap ana, musafir dengan tujuan baik macam soalan kawan kita tu hanya ada dalam syarat qasarkan solat, kalau jama' tak ada masalah. itupun ada khilaf di kalangan fuqaha' (macam yang masri2 nyatakan)
wallahu a'lam
saya baru rujuk kitab Fiqh al-Manhaji, dinyatakan tentang syarat2 yang diletakkan adalah untuk kedua2 jenis solat iaitu qasar & jama`, dalam kitab ini dinyatakan 3 syarat qasar & jama` iaitu: 1- jarak perjalanan melebihi 81 kilometer. 2- hendaklah ditentukan destinasi perjalanan yang hendak dituju. 3- hendaklah tujuan musafir bukan untuk melakukan apa-apa maksiat, jika berlaku demikian ia tidak dianggap sebagai musafir pun. ----------------- |============================| | ()"*"() | ( 'o', ) |(,,)=(,,)=======================|
|
ibnu_musa
Menyertai: 11.05.2005 Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya
|
Posting pada: 31-08-06 22:18
!!! QUOTE !!! tak juga ibnu_musa. solat qasar khas untuk tujuan musafir saja, sdgkan solat jama' boleh dilakukan atas tujuan2 lain sebagai keringanan/ rukhsah memang betul solat jama` tak semestinya dalam musafir saja, tetapi itu bukanlah termasuk dalam syarat jama` tetapi itu adalah keadaan2 yang dibolehkan melakukan solat jama`: 1- solat jama` di `Arafah dan Muzdalifah 2- solat jama` kerana musafir 3- solat jama` kerana hujan 4- solat jama` kerana sakit atau uzur 5- solat jama` kerana hajat saya sebut secara ringkas sebab pendetailannya agak panjang, kalau sahabat2 nak buat pastikan bertanya dahulu kepada yang mengetahui, jangan main redah saja ye... wassalam. ----------------- |============================| | ()"*"() | ( 'o', ) |(,,)=(,,)=======================| [ Telah diedit oleh: ibnu_musa pada 02-09-06 02:01 ]
|
masri2
WARGA SETIA Menyertai: 21.02.2005 Ahli No: 14588
Posting: 921
Dari: Tampin
|
Posting pada: 31-08-06 22:34
assalamualaikum wbt sebagai maklumat tambahan. anda boleh melawat link ini http://www.al-firdaus.com/musafir/index.htmdi dalam nya diterangkan cara2 beribadah untuk musafir. buku ini ada dipasaran terbitan Jahabersa, tulisan Saudara Hafiz Firdaus Abdullah dengan tajuk 'Panduan Ibadah Musafir Penerbangan' dan buku yang berkaitan terbitan jahabersa juga ialah yang bertajuk 'solat jamak dan qasar: sedeqah daripada Allah'. Penulisnya Abu Iqbal Mohd Yaakub. harga buku ni xsamapai rm 10 pun selamat membaca dan membeli wasalam wbt
|
fathurrahman
WARGA SETIA Menyertai: 28.03.2006 Ahli No: 23783
Posting: 580
Dari: -
|
Posting pada: 31-08-06 23:37
syukran ibnu_musa & masri sebab betulkan kenyataan ana tu blanco, bezakan antara niat & lafaz niat. apa yang ada dalam hati tu lah yang diambil kira sebagai niat ----------------- "Intellectuals solve problems; geniuses prevent them.." -Einstein
|
blanco
Warga 1 Bintang Menyertai: 01.08.2006 Ahli No: 25553
Posting: 35
Dari: Bumi ALLAH
|
Posting pada: 31-08-06 23:48
i know...terima kasih anyway...kalau guna lafaz mati lah blanco kena angkat takbir banyak kali sebab tak sempat lafaz niat.huhu
|
Ustadz
WARGA SETIA Menyertai: 30.06.2006 Ahli No: 25025
Posting: 774
Dari: Kandang Kambing
|
Posting pada: 02-09-06 03:06
Pada 30-08-06 17:06 , masri2 posting:!!! QUOTE !!! assalamualaikum wbt
niat ialah dihati...lafaz niat tidak diajar oleh rasulullah saw.
bila sahaja anda ingin solat, dan anda tau solat apa yang anda lakukan dan anda lakukan kerana Allah, maka itulah niatnya.
wasalam wbt na'am....baca niat tu bukanlah cara nabi S.A.W dan para sahabat..bacaan niat tu diajar oleh ulama2 kita asbab sifat manusia yang cepat lupa dan cepat berasa was2...jadi apa yang nabi buat kita ikut...insyaAllah ----------------- *** YAQEN ALLAH 100%++ ***
|
Nuralisa
Warga 4 Bintang Menyertai: 25.10.2005 Ahli No: 20057
Posting: 196
Dari: UPSI
|
Posting pada: 02-09-06 03:18
----------------- "Membeli barangan Amerika dan Israel adalah HARAM..." Shaykh Nasr Farid Wasel (Mufti besar Mesir)
|