Oleh |
asas turbo |
isa-VR4
:WARGA AWAL BERJASA: Menyertai: 14.05.2003 Ahli No: 20
Posting: 571
Dari: Kemaman Terengganu
|
Posting pada: 17-05-03 20:27
info's and specification/asas turbo Turbochargers Tugas turbo adalah untuk memaksa campuran angin/bahan api masuk ke enjin dalam keadaan tekanan yang tinggi daripada tekanan biasa (14.7psi). Cara turbo berfungsi agak mudah. Gas ekzos yang keluar dari enjin akan melalui turbo terdahulu. Pengecaj turbo ialah kombinasi Turbine dan Kompreser yang dicantumkan dengan sebuah shaf. Tugas kompreser adalah untuk menarik angin dan mengeluarkanya (blow) masuk ke dalam manifold, ini yang dinamakan boost. Dalam tekanan yang tinggi turbo akan berpusing dengan laju dan akan menghasilkan boost. Dengan ini enjin akan menerima banyak angin dan akan menolong pembakaran bahan api oleh itu lebih banyak tenaga akan dapat dihasilkan oleh enjin. Intercoolers Intercooler memainkan peranan penting dalam enjin turbo. Kegunan intercooler ini adalah untuk menyejukkan kompreser yang manghasilkan angin yang sangat panas. Angin yang panas ini menolong pembakaran bahan api tetapi jika tiada sesuatu alat yang mampu menyejukkan angin yang panas ini ia akan menghasilkan percikan api yang akan menyebabkan kerosakan pada enjin dan mungkin juga kebakaran akan berlaku. Inilah kegunaan intercooler, menyejukan dan disamping itu menstabilkan suhu enjin. Lebih stabil suhu enjin lebih banyak kuasa akan dapat dihasilkan oleh enjin. Buat masa sekarang ini intercooler yang paling popular digunakan ialah intercooler berasaskan angin (air-to-air) kerana keringkasan dan efisyennya intercooler jenis ini berbanding intercooler yang berasakan air. Ia biasanya diletakkan dihadapan bumper kereta bagi kemasukkan angin yang maksima untuk menyejukannya. Blow off/ Pop off valves Blow off valve direka untuk mengisar tekanan boost semasa pertukaran gear. Ini terjadi apabila tekanan melampau pada enjin semasa throttle diangkat. Dengan ini tiada ruang untuk boost yang tidak digunakan atau berlebihan untuk keluar, ini akan mengakibatkan tekanan yang berlebihan terhadap turbo dan oleh itu ia akan mengakibatkan turbo menjadi perlahan (hilang kuasa). Ia juga akan mengakibatkan tekanan boost kehilangan kuasa secara perlahan-lahan. Mesej yang cuba disampaikan ialah blow off valve sebenarnya memainkan peranan yang penting dalam penggunaan enjin turbo dan bukan sekadar untuk mendengar bunyinya sahaja. Apa yang penting disini ialah blow off valve hendaklah mampu menahan tekanan boost yang lebih daripada apa yang dialami oleh enjin jika tidak blow off valve ini akan terbuka secara tidak terkawal. ini dia Blow off/ Pop off valves [ Posting ini telah di edit oleh: isa-VR4 pada 2003-09-24 14:09 ]
|
zam_rizal
:WARGA AWAL BERJASA: Menyertai: 14.05.2003 Ahli No: 31
Posting: 1535
Dari: Terengganu+Selangor
|
Posting pada: 18-05-03 00:58
isk...bestnyer artikel ni !!! ana pun dah lama nak tahu pasal turbo ni....akhi Isa...satu lagi ana nak tahu...apa itu DOHC ??? dan apa bezanya dengan SOHC ??? wassalam... ----------------- :: Salam Persaudaraan Untuk Semua ::
|
zam_rizal
:WARGA AWAL BERJASA: Menyertai: 14.05.2003 Ahli No: 31
Posting: 1535
Dari: Terengganu+Selangor
|
Posting pada: 18-05-03 01:03
Assalamualaikum.... satu lagi ana nak tanya...apa itu VTEC ??...sbb banyak keta Honda yg guna teknologi tu skarang....ana nak tahu camna ia berfungsi dan kelebihannya....leh kan???? ----------------- :: Salam Persaudaraan Untuk Semua ::
|
SaLaFy
Warga 3 Bintang Menyertai: 16.05.2003 Ahli No: 341
Posting: 99
Dari: Taman Melawati, KuaLa LumpUR, BuMi A||aH SwT...
|
Posting pada: 18-05-03 01:33
hurm...best artikel nI~>..ana minat sangat pasal keter keter ni...ehehehe...
|
isa-VR4
:WARGA AWAL BERJASA: Menyertai: 14.05.2003 Ahli No: 20
Posting: 571
Dari: Kemaman Terengganu
|
Posting pada: 18-05-03 23:38
ape itu VTEC? VTEC adalah teknologi drp syarikat honda motor co. ..VTEC ialah singkatan drp Variable Valve timing Electronic Control.. dimana injap dapat dikawal dengan kawalan elektronik....sebuah elektronik box diperlukan untuk sistem ini...sesebuah anjin akan dapat berfungsi dengan lebih cekap... tu yg bestnyer honda ni..walaupun pickup kurang,tapi kalau jarak jauh dialah juara..walaupun tanpa turbo,tetapi ia boleh bersaing dengan enjin lain...kalau pasang turbo lagi laa best.. enjin VTEC ini juga adalah salah satu "kegilaan" orgg org yg memiliki kreta..terutamanya honda ----------------- Ya Allah !!! berikanlah kekuatan kepadaku untuk meneruskan jihad para shuhada' img75.photobucket.com/albums/v228/acma_115/logo.jpg">
|
wan_pasir
:WARGA AWAL BERJASA: Menyertai: 14.05.2003 Ahli No: 37
Posting: 395
Dari: kuala terengganu
|
Posting pada: 19-05-03 00:20
::ana cuma ader keter remote control jer:: ::samer ker ngan keter biasa?hehe:: ::V6,V8,V9,V10 tuu aper haa? jenis enjin ker?:: ::terima kasih atas atikel nii:: -sebenarnya ana pun tak berapa faham atikel nii, tapi buat2 faham jer lah- -----------------
|
isa-VR4
:WARGA AWAL BERJASA: Menyertai: 14.05.2003 Ahli No: 20
Posting: 571
Dari: Kemaman Terengganu
|
Posting pada: 19-05-03 07:53
sory kang,gambar besar sangat.. V6,V8,V10 dan seterusnye tu bukan jenis enjin.. tapin bentuk silinder dan bilangan lubang /piston... sebagai contoh, V6... enjin adalah berbentuk V dengan 6 lubang piston.. kalau setiap piston menggunakan 4 Valve @ inajp dlm b.melayu((2 minyak,2ekzos)) ...maka jumlah valve 6 x 4=24 valve biasanya unjin V ni dipasang pada kereta2 mewah..macam mercedes,BMW,Ferrari(V10)kalau formula 1.. V12 kalau tak silap saye... tapi kereta malaysia pun ade V6..perdana ia memerlukan ruang yang agak besar untuk pasang enjin ni....saye penah tengok proton wiran pasang V6..pening kpale mekanik...nak bukak head amat menyeksakan Allah tuhan kami,Allah matlamat kami,Al Rasul ikutan kami,Al quran panduan kami, berjihad,jihad jalan kami...mati dijalan Allah cita tertinggi kami... Beramal kerana Allah,itu syiar kami... ----------------- Ya Allah !!! berikanlah kekuatan kepadaku untuk meneruskan jihad para shuhada' img75.photobucket.com/albums/v228/acma_115/logo.jpg">"http://www.ukhwah.com/images/signisa.gif"> [ Posting ini telah di edit oleh: isa-VR4 pada 2003-05-19 09:49 ][ Posting ini telah di edit oleh: isa-VR4 pada 2003-05-19 09:59 ]
|
pezal
Warga Rasmi Menyertai: 16.05.2003 Ahli No: 238
Posting: 14
Dari: Seksyen 7, Shah Alam
|
Posting pada: 19-05-03 09:18
ape beza DOHC dengan SOHC? bole terangkan skit tak... ----------------- ganbattene!!!
berusahalah!!!
|
zam_rizal
:WARGA AWAL BERJASA: Menyertai: 14.05.2003 Ahli No: 31
Posting: 1535
Dari: Terengganu+Selangor
|
Posting pada: 19-05-03 15:07
Assalamualaikum.... waa,....makin best la topik ni.....rase cam nak beli je senuah keta..pastu modified.. ----------------- :: Salam Persaudaraan Untuk Semua ::
|
SaLaFy
Warga 3 Bintang Menyertai: 16.05.2003 Ahli No: 341
Posting: 99
Dari: Taman Melawati, KuaLa LumpUR, BuMi A||aH SwT...
|
Posting pada: 20-05-03 02:18
|
Belalang_kampung
Warga 4 Bintang Menyertai: 14.05.2003 Ahli No: 74
Posting: 255
Dari: Minden-Transkerian
|
Posting pada: 20-05-03 03:09
Alhamdulillah..mekasih Isa..jelass dan faham sistem Turbo Charger dgn Turbo Intercooler..ana suka dengar bunyi turbo charger tu kat enjin2 besar macam Trak Volvo FM10, Scania 360M..Iveco dan Bas berkuasa besar macam Scania320, Scania360(siri ni paling besar kuasanya yg ader kat Malaysia nie..buat masa skrg..) MAN 290, MAN 310, Nissan Diesel RB46.. dan banyak lagi..bagi Trak dgn Bas nie..TurboCharger byk bagi mampatan tinggi utk tingkatkan kuasa tork enjin..terutama ketika RPM enjin tgh tinggi..tapi halaju rendah (TurboIntercooler sgt penting time nie..)..ketika mendaki bukit..Turbo amat penting.. Wallahua'lam..
|
insaflahdiri
Warga 2 Bintang Menyertai: 20.05.2003 Ahli No: 588
Posting: 64
Dari: nowhere
|
Posting pada: 20-05-03 03:17
waaaaaaaaa~~~ best nie... so berapa kos utk buat sume tu... enta pakai keta apa isa wira kot selalunya vr4 org letak dekat wira... rasenye lah...betul tak? best nye kalo kete ade blow off bile nak tukar gear bunyi pissstttttt... kalo ade kete modified, dekat traffic light best la nak warm up...spin tyre sikit... waaaa best gile ah tapi ana masih belajar tak mampu sume tu
|
isa-VR4
:WARGA AWAL BERJASA: Menyertai: 14.05.2003 Ahli No: 20
Posting: 571
Dari: Kemaman Terengganu
|
Posting pada: 20-05-03 09:46
turbo intercooler sangat berguna untuk mengimbang suhu angin yg di keluarkan oleh enjin... bentuk dia macam radiator...duk kat depan seye minat gak dengan trak besar ni.. terutamanya traler panjang masa ambil selekoh dan buat u..... saye minat scania,dan volvo...sape nak beli traler tu,jangan beli laa jenis mercedes benz..sebab enjin dia manje skit..tak segagah volvo dan scania ----------------- Ya Allah !!! berikanlah kekuatan kepadaku untuk meneruskan jihad para shuhada' img75.photobucket.com/albums/v228/acma_115/logo.jpg">
|
Belalang_kampung
Warga 4 Bintang Menyertai: 14.05.2003 Ahli No: 74
Posting: 255
Dari: Minden-Transkerian
|
Posting pada: 20-05-03 12:58
Emm..anta suke gak ker pasal trak berkuasa tinggi nie..heheh ..emm memang pun Mercedez Benz punyer trak kurang power, enjin kurang lasak macam Volvo,Scania..tapi Mercedez model 911/901 tue (yg sesetengah driver panggil Merc kepala kasut..) yang angkut balak tue..wpun enjin kecik..tapi kuat dan lasak.. Kalau bas..Mercedez memang lebih teruk dari Hino..pickup rendah sgt2..wpun dia guna pneumatic assisted gear,pneumatic brake system dia pun bising.. Scania 320/360 untk trak rasa ana gear dia sehingga 12 speed..dan untuk bas sehingga 8 speed..menggunakan konsep pneumatic assisted gead engage..plus button gear system yang sepenuhnya kawalan elektronik.. Kalau anta biase ulang alik pantai timur-KL..Ekspres Mutiara guna hampir semua Scania320..dan model jenis nie..canggih sgt..kalau kereta/kenderaan biasa..kita masukkan gera sambil tekan klac..tapi Scania320/360 nie..kita leh tolak ke posisi gear yg dikehendaki dulu..pastu bila dah betul2 nak change..barulah tekan klac.. hehehe..ana minta maaf..berjela2 lak..masuk bab lain lak..hiehie
|
insaflahdiri
Warga 2 Bintang Menyertai: 20.05.2003 Ahli No: 588
Posting: 64
Dari: nowhere
|
Posting pada: 20-05-03 13:22
soalan ana enta tak jawab lagi isa...? lagi satu selalunye berapa kos nak buat bumper custom depan dan belakang? kat kedai fibre kan? kalau enta tahu tulung la jwb kalau tak tahu takpe la nak budget nih
|
lidah-penghunus
:WARGA AWAL BERJASA: Menyertai: 17.05.2003 Ahli No: 407
Posting: 1308
Dari: Parlimen Kapar, Dun Meru.
|
Posting pada: 20-05-03 19:16
tima kasih la vr4 atas info tu. saya sebenarnya dari dulu tercari2 cemana turbo ni berfungsi. selalu asyik dengar pasal vr4 la, nose la, intercooler turbo la, twin cam la. sebenarnya saya kalau enjin biasa ni pun tak brapa reti sgt cuma apa yg saya tahu masalah turbo ni senang overheating berbanding dgn vtech. betul ke. lagi satu dia punya maintannence mmg tinggi tak kira la pakai enjin recons ke, potong ke. ----------------- Hunusan lidah itu lebih berbisa daripada hunusan keris sang pendekar
|
isa-VR4
:WARGA AWAL BERJASA: Menyertai: 14.05.2003 Ahli No: 20
Posting: 571
Dari: Kemaman Terengganu
|
Posting pada: 20-05-03 23:21
Quote:
| saya tahu masalah turbo ni senang overheating berbanding dgn vtec. betul ke. lagi satu dia punya maintannence mmg tinggi tak kira la pakai enjin recons ke, potong ke.
|
| memang betul enjin turbo senang overheating sebab mampatan nye lebih kuat dari enjin VTEC....sebabtu laa kena pastikan intercooler betul2 berfungsi.. sebelum bergerak kereta ni mesti dipanaskan ejin terlebih dahulu..penjagaan yg rapi amat diperlukan...cos memang tinggi...tu laa kalau nak kepuasan..kalu tak der duit pakai enjin biasa pun cukup...contohnya VTEC... kalau nak pakai turbo pastikan mempunyai masa tg cukup untuk bersama kereta anda minyak pelincir pun bukan minyak biasa yg kita boleh dpt dengan harga RM30 4 liter...tapi enjin tubo ni kena pakai minyak pelincir sintetik (harga dia mungkin beratus ringgit) yang dapat berfungsi pada suhu dan tekanan tinngi..piston kena tukar,cam shaf kenatuka....banyak lagi kena buat ----------------- ----------------- Ya Allah !!! berikanlah kekuatan kepadaku untuk meneruskan jihad para shuhada' img75.photobucket.com/albums/v228/acma_115/logo.jpg">
|
isa-VR4
:WARGA AWAL BERJASA: Menyertai: 14.05.2003 Ahli No: 20
Posting: 571
Dari: Kemaman Terengganu
|
Posting pada: 20-05-03 23:38
Quote:
| waaaaaaaaa~~~ best nie... so berapa kos utk buat sume tu... enta pakai keta apa isa wira kot selalunya vr4 org letak dekat wira... rasenye lah...betul tak? best nye kalo kete ade blow off bile nak tukar gear bunyi pissstttttt... |
| ------------------------------------------ tentang cos ia bergantung kpd selera tuan punye kreta tu sendiri..ade RM3k,ade RM 10k,sampai RM100k pun ade.... tentang kreta saya tak ade lagi duit tak de lagi..masih blaja...cuma tengok member buat sikit2 je..pasal ade member yg keje mekanik... memeang betul VR4 ni biasanya dipasan pada wira.. tak kira lah intercooler,enjin Quote:
| soalan ana enta tak jawab lagi isa...? lagi satu selalunye berapa kos nak buat bumper custom depan dan belakang? kat kedai fibre kan? kalau enta tahu tulung la jwb kalau tak tahu takpe la nak budget nih
|
| maaf laa sahabatku insaflahdiri,saya tidak dpt memberi jwpn tu sebab ia bergantung kpd Jenis kenderaan,keadaan,workshop,dan lain sebab lain workshop lain lah harganya...lain tempat lain lah harganya..... saya cadangkan awk tanye dulu kat workshp yg buat sebelum bikin----------------- Ya Allah !!! berikanlah kekuatan kepadaku untuk meneruskan jihad para shuhada' img75.photobucket.com/albums/v228/acma_115/logo.jpg">
|
insaflahdiri
Warga 2 Bintang Menyertai: 20.05.2003 Ahli No: 588
Posting: 64
Dari: nowhere
|
Posting pada: 20-05-03 23:55
xpe la cenggitu moga2 kita dpt test keta sesama bila ada keta sendiri sok aminn
|
isa-VR4
:WARGA AWAL BERJASA: Menyertai: 14.05.2003 Ahli No: 20
Posting: 571
Dari: Kemaman Terengganu
|
Posting pada: 21-05-03 22:08
assalamualikum belalang kampung say nak tanye skit ni.....ade tak lori yg gear dia 16 speed,yg pakai plus button gear system...dulu kawan saye cakap ade lori volvo....dulu2 masa form 3 penah jugak tengok member angkat enjin fuso dengan nissan diesel... lori perwaja ----------------- Ya Allah !!! berikanlah kekuatan kepadaku untuk meneruskan jihad para shuhada' img75.photobucket.com/albums/v228/acma_115/logo.jpg">"http://www.ukhwah.com/images/signisa.gif"> --------------- [ Posting ini telah di edit oleh: isa-VR4 pada 2003-05-21 22:09 ]
|
isa-VR4
:WARGA AWAL BERJASA: Menyertai: 14.05.2003 Ahli No: 20
Posting: 571
Dari: Kemaman Terengganu
|
Posting pada: 27-06-03 23:05
sape yg ade duit tu boleh laa buat sikit2..make up kreta dia..biar nampak cemel sikit [ Posting ini telah di edit oleh: isa-VR4 pada 2003-06-27 23:05 ]
|
BuDaK_SpiDeR
Warga 3 Bintang Menyertai: 15.06.2003 Ahli No: 1427
Posting: 131
Dari: DiMaShQ
|
Posting pada: 13-07-03 23:50
isa vr4 ko ni bestlah....kalau boleh ko teranglah laghik tentang turbo ni aku nak tau jugak....dalam tu boleh gak kite kongsi pengetahuan tentang turbo ni........aku pun tahu gak sedikit sebanyak bab turbo ni....sebab ramai member aku yang pakai kete berinjin turbo.....kalau anta kenal bengkel comat autosport kat kubang jela manir......kat situ ramai member aku lepak...kat situ diorang buat kete diorangturbo mahupun v-tec.....tapi aku minat enjin v-tec integra type-R....sebab menurut member2 aku dalam banyak2 enjin...enjin v-tec yang paling tahan sekali......
|
faridsd
Warga 4 Bintang Menyertai: 28.06.2003 Ahli No: 1756
Posting: 169
|
Posting pada: 13-07-03 23:54
ooo patut le bile keta turbo tukar gear ada bunyi macam kentut phus phussss rupa²nya kluar angin memang terkentut pun keta tu kekekeke
|
isa-VR4
:WARGA AWAL BERJASA: Menyertai: 14.05.2003 Ahli No: 20
Posting: 571
Dari: Kemaman Terengganu
|
Posting pada: 14-07-03 21:52
Quote:
| On 2003-07-13 23:50, BuDaK_SpiDeR wrote: isa vr4 ko ni bestlah....kalau boleh ko teranglah laghik tentang turbo ni aku nak tau jugak....dalam tu boleh gak kite kongsi pengetahuan tentang turbo ni........aku pun tahu gak sedikit sebanyak bab turbo ni....sebab ramai member aku yang pakai kete berinjin turbo.....kalau anta kenal bengkel comat autosport kat kubang jela manir......kat situ ramai member aku lepak...kat situ diorang buat kete diorang turbo mahupun v-tec.....tapi aku minat enjin v-tec integra type-R....sebab menurut member2 aku dalam banyak2 enjin...enjin v-tec yang paling tahan sekali......
|
| memang enjin vtec tu ok...teknologi vtec ni boleh bersaing dengan enjin turbo lain...isa-VR4 tri doh vtec ni...best!!!
|
isa-VR4
:WARGA AWAL BERJASA: Menyertai: 14.05.2003 Ahli No: 20
Posting: 571
Dari: Kemaman Terengganu
|
Posting pada: 19-10-03 01:59
komponen tubo [ Posting ini telah di edit oleh: isa-VR4 pada 2003-10-19 02:16 ]
|