Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 23-10-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk
-- Al-Baqarah: 45

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: Kuyi
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43139

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 51
Ahli: 0
Jumlah: 51




  Yang Masuk Ke Sini
qudwah: 39 hari yang lalu
nadiahhazirah92: 49 hari yang lalu
IbnuKhaldun: 50 hari yang lalu
eme86: 50 hari yang lalu
sunan-faqih: 55 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: kedai orang islam vs kedai orang kafir


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» kedai orang islam vs kedai orang kafir

Please Mendaftar To Post


Oleh kedai orang islam vs kedai orang kafir

fadzlyz
WARGA SETIA
Menyertai: 19.05.2006
Ahli No: 24451
Posting: 639
Dari: cheras

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 21-07-06 15:30


assalamualaikum............
ana sebenarnya dah lama perhatikan perkara ini.......
entahla sama ada antum semua sedar atau tidak....

sepanjang hidup anda biasanya menbeli di kedai orang islam atau orang kafir???

kita cakap nak boikot barang orang kafir tapi sebaliknya.......kita jugak secara tak langsung menbantu ekonomi mereka dengan membeli barang dikedai orang kafir (Budha;Kristian;Cina,Hindu;India)

betul atau tidak sebenarnya???

Bookmark and Share

    


  Member Information For fadzlyzProfil   Hantar PM kepada fadzlyz   Quote dan BalasQuote

amira_aqilah
WARGA SETIA
Menyertai: 28.11.2005
Ahli No: 20523
Posting: 900
Dari: planet bumi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-07-06 04:37


insyaAllah.. for me: i will make sure that 'kedai muslim' will be given priority 1st....

walaupun mahal sikit..apa salahnye..kita tolong menolong sesama Islam..:)
[ Telah diedit oleh: amira_aqilah pada 22-07-06 04:38 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For amira_aqilahProfil   Hantar PM kepada amira_aqilah   Quote dan BalasQuote

cairel_harriz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 19.10.2005
Ahli No: 19970
Posting: 110
Dari: Bandar Perda

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 22-07-06 04:48


Kenapa perkara seperti ini terjadi? sebenarnya terdapat ramai orang-orang Islam ini menjalankan jual beli secara tidak sah seperti menipu sukatan timbangan, harga dan macam-macam lagi. jangan salahkan orang kafir-kafir ini saja sebab dah memang budaya mereka mengambil kesempatan tetapi salahkan orang-orang Islam sama yang asyik bersikap seperti orang kafir.

Bookmark and Share

    


  Member Information For cairel_harrizProfil   Hantar PM kepada cairel_harriz   Pergi ke cairel_harriz's Website   Quote dan BalasQuote

Kakngah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 06.01.2005
Ahli No: 13574
Posting: 394
Dari: Rawang

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-07-06 10:29


ramai yang tak terfikir tentang perkara ni..
nasib baik kedai2 di kawasan rumah saya dimiliki orang melayu Islam..

Bookmark and Share

    


  Member Information For KakngahProfil   Hantar PM kepada Kakngah   Quote dan BalasQuote

fatin3
WARGA SETIA
Menyertai: 11.07.2003
Ahli No: 2246
Posting: 476
Dari: bandar saujana putra

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-07-06 10:50


samerla kita kakngah.. sib baik dikelilingi persekitaran orang-orang muslim.. dapatla mengurangkan 'sumbangan' pada orang kafir..

sebenarnya.. ini salah dari kita jugak.. orang cina.. berlumba-lumba bukak perniagaan.. orang melayu.. tau beli saja.. kerja kerajaan.. kerja kat ofis.. sebut pasal bisnes.. memanjang takut rugi.. sebut pasal MLM.. takut kena tipu.. Kalau takut risiko berniaga.. kenangla orang pakistan, bangladesh, indonesia yang berniaga kat negara kita ni.. bagaimana mereka boleh maju di tempat asing.. apa risiko yang kita takut sangat tu??

erm.. bila lah melayu nak ubah mentaliti.. perniagaan 9/10 dari sumber pendapatan.. Kenapa nak masuk dalam golonagn 1/10.. tapi.. menggalakkan pendatang2 dan orang-orang kafir kat malaysia kongker untuk 9/10 tu.. erm.. :-?

ada juga kawan.. dia beria nak buat bisnes.. bila bagitahu kat family.. family suruh pergi carik kerja.. kerja kerajaan.. senang nak beli rumah.. beli kereta.. atau lebih tepat.. 'SENANG NAK buat PINJAMAN' aduhai.. dahlah utang masa bajar berpuluh ribu.. ada juga family menggalakkan lagi anaknya berhutang.. :-?

sedangkan.. bukankah Islam sendiri mengatakan.. keberkatan hidup akan berkurang bila kita banyak berhutang?? :-?

jom.. pakat2 join bisnes... walaupon anda dah kerja makan gaji.. apa salahnyer buat side bisnes? memanglah harta dunia tak boleh bawak masuk kubur.. tapi, sedekah jariah.. salah satu daripada pahala yang berterusan.. tak begitu? .. Kalau ekonomi kita kukuh.. kita boleh tolong lebih ramai fakir miskin dan anak-anak yatim.. apatah lagi dalam keadaan permasalahan tauhid dan akidah makin kronik ni.. dengan ekonomi yang teguh.. dapatla kita menyumbang pada umat Islam sejagat.. insya-Allah..

tak patutlah kita nak boikot2, rasanya.. rasullullah pun tak ajar kita boikot2 ni.. macam hasad dengki saja maknanya tu.. patutnya.. kita saling bersaing dengan cara yang sihat.. bukan saling menjatuhkan.. wallahualam..
[ Telah diedit oleh: fatin3 pada 22-07-06 11:16 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For fatin3Profil   Hantar PM kepada fatin3   Pergi ke fatin3's Website   Quote dan BalasQuote

fahim
WARGA SETIA
Menyertai: 08.05.2004
Ahli No: 8869
Posting: 613
Dari: Morioka, Jepun

japan  


posticon Posting pada: 22-07-06 12:12


Kalau runcit tu memang lah... Tapi kalau barang2 yang 'up' sikit tu, teramat lah susah kalau nak cari kedai muslim... Terpaksa lah beli juga kalau dah tak jumpa.

Bookmark and Share

    


  Member Information For fahimProfil   Hantar PM kepada fahim   Quote dan BalasQuote

fatin3
WARGA SETIA
Menyertai: 11.07.2003
Ahli No: 2246
Posting: 476
Dari: bandar saujana putra

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-07-06 12:40


Kalau begitu.. fahim, bukalah satu pasar raya.. mesti orang muslim berlumba-lumba pu kedai fahim.. :) insya-Allah.. moga urusan dipermudahkan.. niat baik, Allah tolong.. :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For fatin3Profil   Hantar PM kepada fatin3   Pergi ke fatin3's Website   Quote dan BalasQuote

akasia
WARGA SETIA
Menyertai: 21.03.2006
Ahli No: 23581
Posting: 754
Dari: bandar minyak bumi kenyalang

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 22-07-06 13:05


tapi masa kecik2 dulu, kawan-kawan kata tak apa pergi curik kedai cina..bia mereka bangkrap :))

Bookmark and Share

    


  Member Information For akasiaProfil   Hantar PM kepada akasia   Quote dan BalasQuote

fatin3
WARGA SETIA
Menyertai: 11.07.2003
Ahli No: 2246
Posting: 476
Dari: bandar saujana putra

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-07-06 13:08


erm.. mana boleh.. buat apa curik... nanti kena potong tangan..

Bookmark and Share

    


  Member Information For fatin3Profil   Hantar PM kepada fatin3   Pergi ke fatin3's Website   Quote dan BalasQuote

Ustadz
WARGA SETIA
Menyertai: 30.06.2006
Ahli No: 25025
Posting: 774
Dari: Kandang Kambing

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-07-06 14:42


Pada 22-07-06 04:48 , cairel_harriz posting:

!!! QUOTE !!!

Kenapa perkara seperti ini terjadi? sebenarnya terdapat ramai orang-orang Islam ini menjalankan jual beli secara tidak sah seperti menipu sukatan timbangan, harga dan macam-macam lagi. jangan salahkan orang kafir-kafir ini saja sebab dah memang budaya mereka mengambil kesempatan tetapi salahkan orang-orang Islam sama yang asyik bersikap seperti orang kafir.


ana setuju,memang sejak zaman para sahabat dulu perkara dah terjadi,dalam islam benda ni dipanggil 'gharar' iaitu jual tipu,bukanlah kita tak nak tolong saudara kita sendiri,tapi kita tak nak menggalakkan gejala ni..tuan yang mulia memang kebanyakkan umat islam sendiri tidak telus dengan hukum hakam yang telah digariskan dan ditetapkan oleh islam sendiri,mereka cuba sedaya upaya untuk tidak buat apa yang diperintahkan....renubglah tuan yang mulia,ni snue salah kita sendiri sebab tak buat dakwah...insyaAllah azam tuan yang mulia...


-----------------
*** YAQEN ALLAH 100%++ ***


Bookmark and Share

    


  Member Information For UstadzProfil   Hantar PM kepada Ustadz   Pergi ke Ustadz's Website   Quote dan BalasQuote

nurhaida
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.04.2004
Ahli No: 8493
Posting: 173
Dari: Sungai Petani,KEDAH

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 22-07-06 14:59


Emm...macam mana pula kalau tak ada pilihan... dikelilingi kedai runcit atau mini market yang bukan Islam... :-? :-(


-----------------
Tidak ada yang bermakna dalam hidup... selain kita berbuat baik sesama insan.(",)


Bookmark and Share

    


  Member Information For nurhaidaProfil   Hantar PM kepada nurhaida   Quote dan BalasQuote

fatin3
WARGA SETIA
Menyertai: 11.07.2003
Ahli No: 2246
Posting: 476
Dari: bandar saujana putra

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-07-06 15:42


nurhaida.. Kalau begitu.. pakat2 lah sama-sama saudara untuk buka kedai runcit atau mini market untuk orang Islam..

Bookmark and Share

    


  Member Information For fatin3Profil   Hantar PM kepada fatin3   Pergi ke fatin3's Website   Quote dan BalasQuote

fathurrahman
WARGA SETIA
Menyertai: 28.03.2006
Ahli No: 23783
Posting: 580
Dari: -

jordan   avatar


posticon Posting pada: 22-07-06 16:37


Pada 22-07-06 10:50 , fatin3 posting:

!!! QUOTE !!!

tak patutlah kita nak boikot2, rasanya.. rasullullah pun tak ajar kita boikot2 ni.. macam hasad dengki saja maknanya tu.. patutnya.. kita saling bersaing dengan cara yang sihat.. bukan saling menjatuhkan.. wallahualam..

apakah dengan tidak membeli daripada kedai2 milik non-Muslim bermakna kita nak menjatuhkan mereka? enti dah baca FATWA ulama' sedunia tentang boikot barangan israel, US, denmark & musuh2 Islam yang lain? ulama' yang keluar fatwa boikot ni tak tahu hukum hakam Islam ke?

jangan cakap ikut sukahati saja!

--------------------------------------------------------------------------------

TANGGUNGJAWAB MENYOKONG PERNIAGAAN MUSLIM
Dr. Mohd Asri Zainul Abidin

Sikap tolong menolong, bantu membantu dan jamin-menjamin sesama muslim di dalam perkara makruf atau kebaikan adalah merupakan tuntutan al-ukhwah al-Islamiyyah (persaudaraan Islam). Seseorang muslim sentiasa berusaha membantu saudara muslimnya yang lain. Membantu sesama muslim adalah antara tanggungjawab yang mesti dipikul oleh bahu setiap yang beriman dengan ayat Allah (maksudnya) “Sesungguhnya orang beriman itu bersaudara” (Surah al-Hujurat ayat 10). Bagi membuktikan persaudaraan islam yang tulin, baginda Nabi s.a.w. menghuraikan di dalam hadithnya, daripada Abi Musa lah.a., sabda Nabi s.a.w.: “Bandingan seorang mukmin dengan seorang mukmin yang lain bagaikan satu bangunan, kuat-menguatkan antara satu sama lain”. (riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Seperti yang kita maklumi, pembabitan umat Islam di tanahair kita dalam bidang perniagaan masih dalam keadaan yang tidak kukuh. Para peniaga muslim menghadapi cabaran yang kuat di sudut persaingan. Agak sukar untuk kita dapati pasaraya-pasaraya besar dimiliki oleh muslim atau memasarkan barangan keluaran muslim. Ini berlaku disebabkan faktor-faktor tertentu, mungkin salah satunya perkauman.


Di samping itu kedai yang dimiliki oleh umat Islam juga jumlahnya terhad. Demikian juga barangan produk muslim lebih terhad. Lebih daripada itu, kita dapati agak sukar selain daripada muslim membeli barangan produk umat Islam. Keadaan ini tentu akan menjadi lebih buruk sekiranya umat Islam sendiri tidak membeli di gerai, kedai dan pasaraya yang dimiliki oleh saudara muslim mereka. Demikian juga keadaan menjadi lebih buruk sekiranya umat Islam tidak membantu membeli produk muslim.

Padahal dalam keadaan sebeginilah setiap umat Islam lebih dituntut melahirkan sikap persaudaraan Islam. Menghasilkan produk keluaran muslim adalah suatu kewajipan agar kita bebas dan tidak bergantung kepada orang lain. Demikian juga membeli produk muslim, atau di kedai dan pasaraya yang dimiliki oleh orang Islam adalah kewajipan agar tanggungjawab tersebut berjaya disempurnakan. Juga menunaikan tanggungjawab bantu membantu dalam menguatkan umat. Ianya juga menguatkan ekonomi umat. Sekiranya individu umat memiliki kuasa harta serta mereka beriman dan beriltizam, maka masyarakat Islam sekaligus akan menjadi kuat. Al-Syeikh Mustafa Khin di dalam Nuzhah al-Muttaqin ketika menghuraikan hadith “Bandingan seorang mukmin dengan seorang mukmin yang lain bagaikan satu bangunan, kuat-menguatkan antara satu sama lain” di atas, menyebut: Bandingan yang dibuat dalam hadith ini bertujuan menggalakkan bantu membantu dan tolong menolong sesama mukmin. Ini adalah perkara yang mesti dilakukan, kerana pembinaan umat tidak akan sempurna dan berhasil kecuali sebahagian umat membantu dan menguatkan sebahagian yang lain. Seorang mukmin tidak dapat bersendiri dalam urusan dunia dan agamanya, ianya semesti memerlukan pertolongan dan bantuan saudaranya yang mukmin. Jika tidak, dia akan gagal menunaikan tanggungjawabnya dan akan cacatlah peraturan dunia dan akhiratnya serta akan termasuk dalam golongan yang binasa (Mustafa al-Khin, Nuzhah al-Muttaqin, jld 1, m.s. 199,cetakan: Muassasah al-Risalah, Beirut).

Jika ada peniaga muslim di sesuatu tempat, pembeli muslim yang lain hendak membantunya dengan membeli daripadanya. Janganlah dijadikan perbezaan harga yang sedikit menjadi ukuran. Ini kerana kita tahu, kekuatan ekonomi saudara kita masih lemah dalam menghadapi persaingan. Jadikan akidah dan persaudaraan lebih utama, dan anggaplah membeli daripada saudara kita yang muslim adalah ibadah.

Demikian juga jika ada barangan keluaran muslim, pembeli muslim yang lain hendaklah membeli daripadanya. Jangan jadikan perbezaan rasa dan kualiti yang sedikit, menyebabkan kita menggadaikan persaudaraan kita. Membeli barangan saudara kita yang muslim adalah ibadah. Apatah lagi dalam keadaan kita sedang berusaha membangkit umat yang kebelakang dalam persaingan ekonominya. Ini semua menunaikan apa yang digesa di dalam hadith yang sahih, sabda Nabi s.a.w: “Bandingan golongan mukminin di dalam kasih-sayang, simpati dan tolong menolong antara satu sama lain seperti satu jasad. Sekiranya satu anggota mengadu kesakitan, maka seluruh anggota akan berjaga malam dan demam panas” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Bayangkan kalau semua rumah muslim menggunakan barang keperluan makanan hariannya seperti rempah, sos, kicap, minyak masak dan lain-lain keluaran muslim, betapa kita telah menguatkan ekonomi saudara-saudara kita para peniaga muslim, dan memastikan wang kita sebagai pembeli muslim mengalir kepada saudara kita muslim yang lain. Terngamakkah kita menggunakan barangan “orang lain” dan meninggalkan barangan saudara muslim kita. Iman yang tulin membantah tindakan ini. Bahkan dalam arus persaingan yang ada, kita sebenarnya mengkhianati saudara kita para peniaga muslim, yang sedang melaksanakan fardu kifayah mengeluarkan barangan tersebut. Sabda Nabi s.a.w.: “Seorang muslim itu saudara muslim yang lain. Dia tidak akan mengkhianatinya, mendustainya dan menghinanya. Setiap muslim haram (mencemar) maruah, harta dan darah muslim yang lain. Taqwa itu di sini (hati). Cukuplah untuk dianggap seseorang melakukan kejahatan dengan dia menghina saudara muslimnya. (Riwayat al-Tirmizi, kata hadith ini hasan. Kata al-Sakhawi: Ianya hasan sahih)

Ibn `Allan (meninggal 1057H) ketika menghuraikan maksud “tidak mengkhianatinya”, berkata: “mengkhianatinya ialah mengurangkan haknya yang mesti ditunaikan iaitu tolong menolong dan bantu membantu” (Ibn `Allan, Dalil al-Falihin, jld. 1, m.s. 17, cetakan: Dar al-Fikr, Beirut)

Hadith-hadith lain begitu banyak yang menunjukkan betapa seorang muslim wajib menolong saudaranya muslim yang lain. Seperti yang disebutkan tadi, suasana persaingan yang ada menuntut untuk semangat ukhwah dipertingkatkan. Malangnya sebahagian kuliah-kuliah hambar di masjid dan surau tidak menekan peri pentingnya hal ini. Sehingga kita menjadi lemah. Pengusaha-pengusaha muslim tidak mendapat sokongan daripada saudara seakidahnya sendiri.

Bayangkan sekiranya setiap kedai makan dan restoran yang dimiliki oleh orang muslim yang tumbuh bagaikan cendawan kebelakangan ini menggunakan produk buatan muslim, betapa kita berjaya menguatkan ekonomi umat membantu antara satu sama lain. Bayangkan setiap perniagaan muslim mendapat sokongan daripada saudara muslim yang lain. Tentu wang umat akan berkisar sesama umat dan penglibatan muslim dalam bidang perniagaan akan dapat ditingkatkan.

Berdasarkan hadith-hadith yang disebutkan, nyata membeli barangan muslim dengan niat persaudaraan Islam dan ingin membantunya adalah ibadah. Dalam kata lain, pembeli muslim bukan sahaja memperolehi barang, tetapi dia juga memperolehi pahala. Jika ada sedikit sebanyak kekurangan, dalam suasana lemah dan persaingan yang ada, kita hendaklah menasihati saudara kita penjual muslim dan bersabar.

Di sudut para peniaga muslim pula, mereka hendaklah mengamalkan akhlak Islam dalam perniagaan. Proses menghidupkan suasana tolong menolong di dalam memajukan perniagaan muslim tidak akan berjaya jika tidak wujudnya kesedaran dari kedua belah pihak. Perkara yang paling buruk sekali di dalam perniagaan ialah penipuan. Peniaga muslim ketika mengendalikan perniagaan, atau mengeluarkan produknya hendaklah amanah dan sama sekali mengelakkan anasir penipuan di dalam perniagaan. Para penipu umat tidak termasuk di kalangan umat Nabi s.a.w. dan tidak layak mendapat pertolongan di dalam kalangan masyarakat muslim yang kita idamkan. Dalam hadith riwayat Muslim, Rasulallah s.a.w. lalu di hadapan selonggok makanan (untuk dijual), lalu baginda memasukkan tangan baginda ke dalamnya. Kemudian di dapati jari baginda lembab. Bagianda bertanya: Apa ini wahai tuan punya makanan?. Jawabnya: Ianya terkena hujan, wahai Rasululallah!. Baginda lantas bersabda: “Mengapa engkau tidak letak ianya di atas, sehingga orang boleh lihat?!!. Sesiapa yang menipu kami dia bukan dari kalangan kami”. Di dalam hadith yang lain Rasulullah s.a.w. bersabda: “Bagi setiap yang belot (menyalahi janji) ada bendera pada hari kiamat, dikatakan inilah pengkhianat si pulan”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Kata Dr. Muhammad `Ali al-Hasyimi: “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. begitu keras terhadap penipuan, tipu daya dan pemungkir janji, tidak memadai sekadar mencampak jauh penipu dan pengkhianat janji dari masyarakat muslimin di dunia, bahkan mengistiharkan bahawa setiap pemungkir janji akan dihimpunkan pada hari kiamat dalam keadaan dia membawa bendera penipuan” (Dr. Muhammmad `Ali al-Hasyimi, Syakhsiah al-Muslim, m.s. 164, cetakan: Dar al-Basyair al-Islamiyyah, Beirut)

Berbekalkan perasaan takutkan azab Allah pada hari kiamat, para peniaga muslim mengeluarkan produknya, atau mengendalikan perniagaan dengan penuh amanah dan tanpa sebarang tipu daya. Masyarakat Islam pula berusaha membeli barangan para peniaga saudara muslim mereka yang dijamin kejujurannya. Para pembeli dalam masyarakat Islam beribadah ketika membeli, sementara para peniaga pula beribadah ketika menguruskan peniagaan dengan jujur dan amanah. Hasilnya para peniaga muslim mendapat jaminan pasaran daripada saudara-saudara muslim mereka, sementara para pembeli mendapat barangan yang dijamin kejujuran pengurusan dan produknya. Jaminan ini tidak tertera di atas kertas perjanjian rasmi, tetapi ianya adalah jaminan iman dan taqwa yang melahirkan ukhwah islamiyyah atau persaudaraan islam yang melebihi segala persaudaraan dan perjanjian. Firman Allah: “Bertolong menolonglah kamu di dalam kebaikan dan taqwa, dan janganlah kamu tolong menolong di dalam dosa dan permusuhan” (Surah al-Maidah, ayat 2)

Di samping itu, perlu diingatkan bahawa para peniaga muslim perlulah memastikan kualiti dalam pengeluaran dan pengurusan. Ini kerana sikap yang amanah sahaja, tanpa kualiti barangan tidak akan dapat memenuhi sasaran. Al-Quran menyebut: "Sesungguhnya sebaik-baik orang yang hendak engkau ambil bekerja ialah yang kuat (berkemampuan) dan amanah (dipercayai)."(Surah al-Qasas, ayat 26). Kelayakan mengendali sesuatu urusan mestilah bergabungnya dua faktor; pertama amanah, kedua; kemampuan atau kemahiran. Sekiranya peniaga muslim menggabungkan di dalam dirinya sikap amanah berserta kualiti perniagaan, maka dia memberikan khidmat yang memuaskan hati umat yang sedang bersiap untuk membantu mereka dengan cara membeli produk-produk yang dikeluarkan. Bersemaraklah suasana tolong menolong di atas dasar taqwa.

Juga antara ciri tolong-menolong ialah memudahkan pembeli. Sebagai contohnya; adalah mendukacitakan, apabila kita dapati ada kedai runcit muslim yang sebahagian barangan penting yang menjadi keperluan tidak dijual di dalamnya. Bila ditanya, jawab empunya kedai “untungnya tidak seberapa” atau “untungnya tipis”. Tidakkah dia berfikir sekiranya dia menyediakan barangan tersebut dia telah memudahkan pembeli yang datang ke kedainya, supaya mereka tidak perlu ke kedai lain lagi. Dalam masa yang sama ianya adalah tarikan kepada pembeli dan memudahkan urusan mereka. Memudahkan urusan orang lain adalah ibadah, dan juga membawa faedah kepada perniagaan. Perkara seperti ini sepatutnya difahami dengan baik oleh peniaga muslim. Dalam hadith Nabi s.a.w. bersabda: “..engkau menolong orang lain mengangkat barang ke atas kenderaannya adalah sedekah” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Tentulah peniaga yang menolong pembeli memudah kerja pembelinya adalah sedekah. Demikian dia berniaga dan beribadah.

Hendaklah kita semua meniru apa yang dilakukan oleh kaum al-`Asy`ariyin (kaum Abu Musa al-`Asy`hari) yang sentiasa tolong menolong antara mereka. Rasulullah s.a.w. memuji mereka, sabda baginda: “Sesungguhnya kaum al-`Asy`ariyin apabila keluar berperang, atau kurang makanan keluarga mereka di Madinah, mereka himpunkan apa yang ada pada mereka dalam satu kain. Kemudian mereka membahagikan dalam satu bekas dengan sama rata. Sesungguhnya mereka daripadaku dan aku daripada mereka. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Maksud “ Sesungguhnya mereka daripadaku dan aku daripada mereka” ialah menggambarkan redhanya Nabi s.a.w. dengan tindakan mereka. Betapa yang mereka lakukan menepati ketaatan kepada Allah.

Hadith ini memperlihatkan betapa sikap tolong menolong dan bantu membantu sesama sendiri dalam keadaan terdesak sangat dituntut. Demikianlah membeli barangan muslim dalam keadaan kekuatan ekonomi tidak berada di tangan umat adalah lebih dituntut. Ini bukanlah menggambarkan sikap jumud dan taksub kepada puak. Nabi s.a.w. dalam hadith di atas memuji kaum al-`As`ariyin yang sentiasa tolong menolong sesama sendiri dan tidak menganggap itu sebagai sikap berpuak yang dicemuh. Sebaliknya baginda memuji mereka. Kata al-Syeikh Muhammad al-Mubarak ketika menghuraikan hadith di atas: “Sesungguhnya Nabi s.a.w. memerangi `asabiyyah (perkauman) yang semata-mata disebabkan keturunan, lalu menggantikannya dengan ikatan akidah dan prinsip. Namun baginda menganggap kaum al-`As`ariyin sebahagian daripada baginda. Ini disebabkan prinsip yang sama iaitu jamin-menjamin dan bantu membantu dalam harta. Juga membahagikan harta sesama sendiri dalam hal darurat dan keperluan. (Muhammad al-Mubarak, Nizam al-Islam, mabadik wa qawa`id `ammah, m.s. 134, Dar al-Fikr, Beirut).

Selagi kita tidak dapat membina kekuatan ekonomi umat, sehingga kita mampu berdiri dengan sendirinya, kita akan terus menjadi umat yang lemah. Umat wajib terus berusaha mengeluarkan berbagai produk dan keperluan sehingga kita tidak bergantung kepada orang lain. Setiap individu muslim hanya ada dua pilihan di hadapannya, sama ada dia menjadi pengeluar barangan atau pembeli barang keluaran saudara muslimnya yang lain. Mereka yang tidak menyertai kempen ini, melupai bahawa diri mereka adalah satu juzuk daripada umat, juga melupai tanggungjawab ukhwah islamiyyah. Maulana Abu Hasan `Ali al-Nadwi lah.h. pernah mengkritik dunia Arab dalam tulisannya dengan menyatakan: “Mestilah bagi dunia Arab sebagai dunia Islam bebas (memiliki sendiri) dalam perniagaan, harta, industri dan pendidikan. Bangsa mereka tidak boleh memakai melainkan apa yang tumbuh di buminya dan ditenun dengan tangannya…sesungguhnya dunia Arab tidak dapat dapat memerangi Barat- jika keadaan memerlukan demikian- selagi meraka memerlukan Barat dalam soal harta, pakaian dan barangan. Tidak ada pena yang digunakan untuk menandatangani sesuatu perjanjian dengan Barat, melainkan pena tersebut dibuat di Barat. Tidak ada senjata yang digunakan untuk memerangi Barat, melainkan senjata itu dibuat di Barat. Sesungguhnya adalah memalukan apabila umat Arab tidak dapat mengambil manfaat daripada sumber kekayaan dan kekuatan mereka sendiri. Adalah memalukan apabila air kehidupan yang mengalir di dalam urat mereka akhirnya sampai ke tubuh orang lain..” (Abu Hasan `Ali al-Nadwi, Maza khasira al-`Alam bi Inhitat al-Muslimin, m.s. 416, cetakan: Maktab al-Sunnah, Kaherah).

Marilah kita mengambil pengajaran daripada apa yang disebut oleh Maulana Abu Hasan `Ali al-Nadwi ini agar kita bersegera membaiki diri dan kekuatan umat. Umat Islam di tanahair kita jumlahnya banyak, kita memiliki kuasa membeli yang tinggi, malangnya kita tidak tahu bagaimana mengalirkannya dengan tepat


-----------------
"Intellectuals solve problems; geniuses prevent them.." -Einstein


Bookmark and Share

    


  Member Information For fathurrahmanProfil   Hantar PM kepada fathurrahman   Pergi ke fathurrahman's Website   Quote dan BalasQuote

nano
Warga 5 Bintang
Menyertai: 20.10.2005
Ahli No: 19971
Posting: 386

blank   avatar


posticon Posting pada: 22-07-06 18:18


Pada 22-07-06 16:37 , fathurrahman posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 22-07-06 10:50 , fatin3 posting:

!!! QUOTE !!!

tak patutlah kita nak boikot2, rasanya.. rasullullah pun tak ajar kita boikot2 ni.. macam hasad dengki saja maknanya tu.. patutnya.. kita saling bersaing dengan cara yang sihat.. bukan saling menjatuhkan.. wallahualam..

apakah dengan tidak membeli daripada kedai2 milik non-Muslim bermakna kita nak menjatuhkan mereka? enti dah baca FATWA ulama' sedunia tentang boikot barangan israel, US, denmark & musuh2 Islam yang lain? ulama' yang keluar fatwa boikot ni tak tahu hukum hakam Islam ke?

jangan cakap ikut sukahati saja!

Saya sokong dengan fathurrahman,dalam hal ehwal kehidupan ini kita kena fikir juga mana yang boleh mendatangkan faedah kepada Ummah,mana yang tidak.Mengutamakan barangan Muslim tu tentu memberi kekuatan kepada Ummah.
Tapi saya harap Muslim bersifat terbuka sedikit lah ...iaitu b/sama dengan orang bukan Islam sekiranya kita perlukan kepakaran/modal daripada mereka.Tindakan ini tak perlu dihalang kerana ia boleh meningkatkan kepakaran dan daya saing sihat.Tak mudah untuk buka pasaraya itu dan ini sekiranya kita belum ada pengalaman ...cakap tu senang,bagi buah fikiran saja pun senang ....nak buat tu .....nak jadikan ianya berlaku dalam realiti tu yang susah.....
Tak apa bagi idea atau semangat ...tapi kalau asyik mengutuk dan memperlekeh sahabat seagama saja tu yang tak baiknya.


Bookmark and Share

    


  Member Information For nanoProfil   Hantar PM kepada nano   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 22-07-06 18:56


utamakan produk umat Islam terlebih dahulu mengatasi produk orang kafir.

utamakan membeli di kedai muslim berbanding non-muslim.

utamakan membeli produk buatan tempatan (yang berkualiti sahaja) berbanding dengan produk luar negara (rata2 milik kuffar).

utamakan perkhidmatan yang disediakan oleh muslim mengatasi perkhidmatan non-muslim.

utamakan sistem ekonomi Islam (contohnya bank & takaful) dan cuba tinggalkan sistem ekonomi konvensional sedaya-upaya.

p/s: jangan takut nak boikot, tiada kaitan dengan jatuh-menjatuhkan, sebab orang kafir sendiri lebih utamakan produk mereka. kalau kita pun tak sokong produk sendiri, siapa lagi?


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

fatin3
WARGA SETIA
Menyertai: 11.07.2003
Ahli No: 2246
Posting: 476
Dari: bandar saujana putra

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-07-06 19:14


syukran jazilan ya fathurrahman..

saya setuju dengan apa yang saudara katakan.. saya tak pun bermaksud nak menyokong barangan orang kafir hingga membelakangkan barangan muslim.. insya-Allah..

apa yang saya tekankan sebentar tadi.. adalah sikap kebanyakkan dari kita yang gemar menyalahkan pihak lain.. kita membicarakan soal boikot, tapi.. dalam masa yang sama.. berapa kerat orang Islam Malaysia yang sanggup menceburkan diri dalam bidang perniagaan..

saya juga setuju dengan apa yang dikatakan oleh saudara ibnu musa.. saya juga.. insya-Allah, sekiranya terdapat dua kedai.. Islam dan kafir.. saya takkan teragak-agak untuk membeli barangan di kedai orang islam TANPA membandingkan harga dengan kedai orang kafir.. persoalan yang timbul.. sekiranya anda keluar ke bandar.. contoh yang paling mudah.. HAMPIR SETIAP MINGGU SAYA KE LOW YAT UNTUK MEMBELI BARANG KOMPUTER.. tapi, adakah saya akan jumpa pemilik kedai Islam di sana??

mungkin kita kat sini.. dengan bersungguh-sungguh memboikot barangan keluaran kafirun.. tapi.. sejauh mana pula tindakan kita dalam mengukuhkan ekonomi orang Islam sendiri??? apa yang saya kempenkan tadi.. MARI ramai-ramai kita CEBURI BIDANG PERNIAGAAN...

same ada perniagaan tradisional.. atau MLM.. siapa yang berminat untuk dapatkan khidmat nasihat.. boleh PM kat saya.. insya-Allah..

p/s: apa yang saya cuba sampaikan sebenarnya.. usah bicara soal boikot andai anda bukan peniaga..

wallahualam..
[ Telah diedit oleh: fatin3 pada 22-07-06 19:26 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For fatin3Profil   Hantar PM kepada fatin3   Pergi ke fatin3's Website   Quote dan BalasQuote

ahlifikir
Warga 2 Bintang
Menyertai: 01.07.2005
Ahli No: 17015
Posting: 45
Dari: kl

japan   avatar


posticon Posting pada: 22-07-06 19:36


perhimpunan di masjid wilayah esok pada jam 8 pagi
perhimpunan mengenai isu murtad ...

di harap saudara-saudara dapah hadirkan diri

FISABILILLAH.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For ahlifikirProfil   Hantar PM kepada ahlifikir   Pergi ke ahlifikir's Website   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 22-07-06 20:04


Pada 22-07-06 19:14 , fatin3 posting:

!!! QUOTE !!!

p/s: apa yang saya cuba sampaikan sebenarnya.. usah bicara soal boikot andai anda bukan peniaga..

wallahualam..
satu statement yang salah! :lol:

bukan peniaga yang kena boikot tapi pengguna, tanpa pengguna siapalah sangat si peniaga tu.

tugas untuk memboikot terutama barangan yahudi adalah terletak dalam tangan seluruh umat Islam, bukan hanya di kalangan peniaga saja.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

fatin3
WARGA SETIA
Menyertai: 11.07.2003
Ahli No: 2246
Posting: 476
Dari: bandar saujana putra

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-07-06 20:08


kueng kueng kueng.. peniaga pun pengguna jugak.. Kalau dia tak membeli.. bagaimana dia nak menjual..huhu.. :P

atas2.. peniaga Islam Malaysia.. beli pada pemborong cina juga.. uhukss.. tak percaya?? terutama Kalau perniagaan runcit, IT, kecuali kitab2.. busana muslim..

tak perlula hipokrit.. brgn komputer yang mana satu keluaran Muslim?
[ Telah diedit oleh: fatin3 pada 22-07-06 20:30 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For fatin3Profil   Hantar PM kepada fatin3   Pergi ke fatin3's Website   Quote dan BalasQuote

fahim
WARGA SETIA
Menyertai: 08.05.2004
Ahli No: 8869
Posting: 613
Dari: Morioka, Jepun

japan  


posticon Posting pada: 22-07-06 22:16


Pada 22-07-06 12:40 , fatin3 posting:

!!! QUOTE !!!

Kalau begitu.. fahim, bukalah satu pasar raya.. mesti orang muslim berlumba-lumba pu kedai fahim.. :) insya-Allah.. moga urusan dipermudahkan.. niat baik, Allah tolong.. :)


Tapi saya tak boleh gerak seorang-seorang... Saya perlukan pembantu.
fatin3, sanggupkah kalau...
Hahaha. apa lah :lol:


-----------------
Ingatlah, nabi s.a.w telah didatangkan untuk memandu hidupmu maka ikutilah...


Bookmark and Share

    


  Member Information For fahimProfil   Hantar PM kepada fahim   Quote dan BalasQuote

fatin3
WARGA SETIA
Menyertai: 11.07.2003
Ahli No: 2246
Posting: 476
Dari: bandar saujana putra

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-07-06 22:23


boleh saja Kalau nak saya bantu.. seremban-beranang bukan jauh mana.... fahim nak bukak pasaraya kat terminal one ke? buat kertas kerja dulu.. nanti, masa JK hospital, fatin check.. ok?

Bookmark and Share

    


  Member Information For fatin3Profil   Hantar PM kepada fatin3   Pergi ke fatin3's Website   Quote dan BalasQuote

fahim
WARGA SETIA
Menyertai: 08.05.2004
Ahli No: 8869
Posting: 613
Dari: Morioka, Jepun

japan  


posticon Posting pada: 22-07-06 22:47


Ha3, lawak lah fatin3 ni... Dah2, fahim baru tahun1 kat U. Kalau teringin sangat nak jadi pembantu, erm.. jadi pembantu bahagian lain lah.:lol:

Bookmark and Share

    


  Member Information For fahimProfil   Hantar PM kepada fahim   Quote dan BalasQuote

alea13
WARGA SETIA
Menyertai: 05.01.2004
Ahli No: 6228
Posting: 1483
Dari: melaka

Melaka  


posticon Posting pada: 22-07-06 22:54


Pada 22-07-06 20:08 , fatin3 posting:

!!! QUOTE !!!


tak perlula hipokrit.. brgn komputer yang mana satu keluaran Muslim?

siapa lah yang buat statement 'bijak' macam ni.. kalau pljr2 IPT atau lepasan IPT yang cakap macam ni, buat malu saja..

buat sesuatu biar dengan kemampuan lah.. kalau tak mampu semua jangan tinggal semua.. bantu perniagaan Muslim tak semestinya beli kat kedai2 milik Muslim saja, tetapi juga membeli produk2 keluaran Muslim.. setakat makanan, groceries, toiletries dah banyak yang dikeluarkan oleh orang-orang Islam.. kalau teknologi tu tak mampu dimaafkanlah..

lain kali fikir lah dulu sebelum cakap..


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For alea13Profil   Hantar PM kepada alea13   Pergi ke alea13's Website   Quote dan BalasQuote

fatin3
WARGA SETIA
Menyertai: 11.07.2003
Ahli No: 2246
Posting: 476
Dari: bandar saujana putra

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-07-06 22:58


mujurla bukan pelajar lepasan IPT atau pelajar IPT.. yerla.. berfikir sebelum berckpla ni.. bercakap untuk memberi kesedaran.. :) maafla Kalau tersalah bicara.. :( benarla.. dalam tulisan, apa yang kita maksudkan, tak same dengan apa yang orang baca..

contoh mudah bila kita tulis.. awak siapa?? dah boleh dibaca dalam 5 intonasi.. :)

p/s: yang baik itu datangnya dari Allah.. yang buruk itu dari kelemahan saya sendiri.. thanks for your concern.. :)
[ Telah diedit oleh: fatin3 pada 22-07-06 23:02 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For fatin3Profil   Hantar PM kepada fatin3   Pergi ke fatin3's Website   Quote dan BalasQuote

fahim
WARGA SETIA
Menyertai: 08.05.2004
Ahli No: 8869
Posting: 613
Dari: Morioka, Jepun

japan  


posticon Posting pada: 22-07-06 23:01


Pada 22-07-06 22:54 , alea13 posting:

!!! QUOTE !!!

siapa lah yang buat statement 'bijak' macam ni.. kalau pljr2 IPT atau lepasan IPT yang cakap macam ni, buat malu saja..



Uish, garangnya :-o .. Mmm, bukankah indah berbudi bahasa? Mmm, jangan marah, sekadar saling ingat memperingati...


-----------------
Ingatlah, nabi s.a.w telah didatangkan untuk memandu hidupmu maka ikutilah...


Bookmark and Share

    


  Member Information For fahimProfil   Hantar PM kepada fahim   Quote dan BalasQuote

simpLe_sHida

Menyertai: 13.10.2003
Ahli No: 4313
Posting: 2504
Dari: greenland....

egypt   avatar


posticon Posting pada: 22-07-06 23:06


!!! QUOTE !!!

siapa lah yang buat statement 'bijak' macam ni.. kalau pljr2 IPT atau lepasan IPT yang cakap macam ni, buat malu saja..


apa yang fahim cuba sampaikan..??
salah ke ayat fatin tu..?

ups.. ana tidak memihak mana-mana pihak..
cuma kompiuss... ayat fatin ...

!!! QUOTE !!!

tak perlula hipokrit.. brgn komputer yang mana satu keluaran Muslim?



em.. boleh fahim bagitahu.. keluaran muslim.. made in muslim.. :roll: :roll:

!!! QUOTE !!!

benarla.. dalam tulisan, apa yang kita maksudkan, tak same dengan apa yang orang baca..



em.. betul tu fatin.. kadangkala bila kita bercakap..tak semua akan faham..
begitu juga bila kita menulis.. hanya yang memahami.. dan melihat persperktif yang sama.. yang knows better..
:roll: :roll: :roll:


-----------------

::prAy hArd+wOrk sMarT::
bAraKalLahu Lakum..


Bookmark and Share

    


  Member Information For simpLe_sHidaProfil   Hantar PM kepada simpLe_sHida   Pergi ke simpLe_sHida's Website   Quote dan BalasQuote

fahim
WARGA SETIA
Menyertai: 08.05.2004
Ahli No: 8869
Posting: 613
Dari: Morioka, Jepun

japan  


posticon Posting pada: 22-07-06 23:15


Fahim tak kata pun orang muslim ada produce komputer. Fahim cuma menyarankan budi bahasa saja...

Bookmark and Share

    


  Member Information For fahimProfil   Hantar PM kepada fahim   Quote dan BalasQuote

alburtuqol
Warga 2 Bintang
Menyertai: 27.06.2006
Ahli No: 24988
Posting: 69
Dari: subang jaya

malaysia  


posticon Posting pada: 22-07-06 23:32


saya bukan nak jadi racist kat sini tapi orang-orang bukan melayu tak beli pun kat kedai melayu...cuma nampak mereka selalu lepak kat kedai mamak yang kita tahu memang cekik darah tu...kalau ada orang kata melayu lagi mahal, fikir dulu ok..kedai mamak lagilah mahal, kedai bangsa lain lagilah, dan orang bukan melayu kadang-kadang cas mahal kepada orang melayu...put aside benda tadi, kalau orang melayu cas lebih apa slhnye, sekurang2nya tolong mereka( fhm2 sajalah sebab apa kena tolong)...lain pula halnya dengan orang melayu.. selalu pulak pergi kat kedai "orang kafir"...kalau nak beli sesuatu tu mestilah tengok bos dia siapa baru beli huhu tapi kalau susah sangat tengok sajalah peniaga dia..macam kalau nak beli telefon, ada saja orang melayu jual hp kat low yat tu..betul juga ada orang bukan melayu nak baik2 sebab berkepentingan tapi tak semua, saya rasa "normal" dalam dunia sekrang yang individualistik dan materialistik...
p/s: no child is born a racist
[ Telah diedit oleh: alburtuqol pada 22-07-06 23:36 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For alburtuqolProfil   Hantar PM kepada alburtuqol   Quote dan BalasQuote

ladybirdy
WARGA SETIA
Menyertai: 19.02.2004
Ahli No: 7399
Posting: 405
Dari: bumi

malaysia  


posticon Posting pada: 22-07-06 23:41


betul tu alburtuqol=jus oren...:-))

Bookmark and Share

    


  Member Information For ladybirdyProfil   Hantar PM kepada ladybirdy   Quote dan BalasQuote

alea13
WARGA SETIA
Menyertai: 05.01.2004
Ahli No: 6228
Posting: 1483
Dari: melaka

Melaka  


posticon Posting pada: 22-07-06 23:42


garang ke cakap macam tu? ana minta maaf lah..

Islam tak membebankan atau menyusahkan sesiapa.. kita disuruh melakukan sesuatu berdasarkan kemampuan kita.. kalau boikot sampai mendatangkan mudharat pada umat Islam pun dilarang juga..

itu saja pointnya.. yang sampai keluar perkataan hipokrit tu Kenapa? (sebab tu ana suruh fikir sebelum bercakap)


-----------------

[ Telah diedit oleh: alea13 pada 22-07-06 23:45 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For alea13Profil   Hantar PM kepada alea13   Pergi ke alea13's Website   Quote dan BalasQuote

fatin3
WARGA SETIA
Menyertai: 11.07.2003
Ahli No: 2246
Posting: 476
Dari: bandar saujana putra

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-07-06 23:50


fatin tak ambil hati pun.. :)

yang fatin maksudkan sebagai hipokrit.. adalah mereka yang berdegar2 menyuruh boikot barangan kafirun.. tapi, disebaliknya terang-terangan membeli barangan kafirun..

memang fatin sedar.. isu boikot, ulama' yang anjurkan.. saperla fatin yang jahil ini untuk menafikan.. harapnya tak tergelincir akidah dengan pengabaian tersebut.. cuma, sebagai pengusaha dalam line IT.. ada rasa bersalah.. kami tiada pilihan.. terpaksa juga membeli dari golongan kafirun.. semakin kayalah bill gates dan konco-konconya.. tapi.. adakah ini bermakna, sebagai muslim kita tak perlu terlibat dalam IT kerana ia dipelopori oleh kafirun?

maka... adakah Islam menganjurkan supaya umatnya tidak perlu melibatkan diri dengan perniagaan yang dikongker oleh kafirun??

fatin sedia terima teguran.. dan bersyukur atas tiap teguran yang diberi.. i'm not perfect.. apatah lagi sebagai manusia yang tak pernah lepas dari kesilapan.. lebih2 lagi hidup dalam akhir zaman.. :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For fatin3Profil   Hantar PM kepada fatin3   Pergi ke fatin3's Website   Quote dan BalasQuote

ladybirdy
WARGA SETIA
Menyertai: 19.02.2004
Ahli No: 7399
Posting: 405
Dari: bumi

malaysia  


posticon Posting pada: 22-07-06 23:52


bill gates pun dermakan hampir semua wangnya kepada kebajikan...

[ Telah diedit oleh: ladybirdy pada 22-07-06 23:54 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For ladybirdyProfil   Hantar PM kepada ladybirdy   Quote dan BalasQuote

fatin3
WARGA SETIA
Menyertai: 11.07.2003
Ahli No: 2246
Posting: 476
Dari: bandar saujana putra

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 23-07-06 00:45


entahlah ye.. serba salah nak cakap.. tapi, terpaksa cakap jugak.. erm.. berkata benarla walaupon pahit..

cuba renung sejenak.. berapa lama tempoh yang kita perlukan untuk kempen boikot hingga ia melumpuhkan ekonomi kafirun.. dan berapa lama pula tempoh yang kafirun perlukan untuk lumpuhkan ekonomi orang Islam apabila mereka menghentikan pembekalan kepada Muslimin?

Bookmark and Share

    


  Member Information For fatin3Profil   Hantar PM kepada fatin3   Pergi ke fatin3's Website   Quote dan BalasQuote

myway
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.07.2006
Ahli No: 25327
Posting: 291

blank   avatar


posticon Posting pada: 23-07-06 03:54


Pada 22-07-06 14:42 , Ustadz posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 22-07-06 04:48 , cairel_harriz posting:

!!! QUOTE !!!

Kenapa perkara seperti ini terjadi? sebenarnya terdapat ramai orang-orang Islam ini menjalankan jual beli secara tidak sah seperti menipu sukatan timbangan, harga dan macam-macam lagi. jangan salahkan orang kafir-kafir ini saja sebab dah memang budaya mereka mengambil kesempatan tetapi salahkan orang-orang Islam sama yang asyik bersikap seperti orang kafir.
ana setuju,memang sejak zaman para sahabat dulu perkara dah terjadi,dalam islam benda ni dipanggil 'gharar' iaitu jual tipu,bukanlah kita tak nak tolong saudara kita sendiri,tapi kita tak nak menggalakkan gejala ni..tuan yang mulia memang kebanyakkan umat islam sendiri tidak telus dengan hukum hakam yang telah digariskan dan ditetapkan oleh islam sendiri,mereka cuba sedaya upaya untuk tidak buat apa yang diperintahkan....renubglah tuan yang mulia,ni snue salah kita sendiri sebab tak buat dakwah...insyaAllah azam tuan yang mulia...

setiap apa yang kita lakukan..niatkan kerana Allah.. InsyaAllah, Allah pasti memudahkan jalan.. kitakn ada Allah…
samala macam dalam kes ni…biarlah mereka nak tipu dalam timbangan ke, apa ke,..
bukan ke setiap yang dilakukan ada balasanye…walau sebesar zarah..
lupa ke, lupa ke, lupa ke, (baca macam dalam iklan hotlink..hehe)..

tak semua orang melayu islam menipu dalam jual beli, kalau asik su’ dzon saja, bila nak husnu dzon nya..so, bila pula nak belinye..bak kata mat saleh,'think positively'.
realitinye, dunia sekarang memang tak lari dari penipuan..
so, setiap sesuatu perbuatan / amal niat kerana Allah..(kadang-kadang kita lupa, termasuk diriku)..
setuju dengan ‘ustadz’…gerakkan jentera dakwah.. semuanya bermula dengan diri sendiri…(peringatan untuk diriku)..
demi masa, manusia dalam kerugian kecuali yang berpesan2 kepada kebaikan..(surah al-asr)

kalau kita tau ada antara peniaga islam yang menipu, tegurlah dengan berhikmah..
'customer is always right'... selalu dengar kan ayat ni??taukan apa maksudnya..maksudnya lebih kurang gini, 'sepandai2 tupai melompat, ahirnye jatuh ke tanah jua'...bukan, maksudnya bukan camgitu..maksudnya cari sendirila..
so gunakn kuasa anda sebagai customer..
insyaAllah, dapat mendidik peniaga2 melayu islam kearah yang lebih baik..
‘cakap memang nampak mudah’, tapi kita cuba dulu..sikit-sikit lama2 jadi bukit..wallahua'lam..

nabi Muhammad s.a.w contoh terbaik..
[ Telah diedit oleh: myway pada 23-07-06 04:03 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For mywayProfil   Hantar PM kepada myway   Quote dan BalasQuote

myway
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.07.2006
Ahli No: 25327
Posting: 291

blank   avatar


posticon Posting pada: 23-07-06 04:55


Pada 23-07-06 00:45 , fatin3 posting:

!!! QUOTE !!!

entahlah ye.. serba salah nak cakap.. tapi, terpaksa cakap jugak.. erm.. berkata benarla walaupon pahit..

cuba renung sejenak.. berapa lama tempoh yang kita perlukan untuk kempen boikot hingga ia melumpuhkan ekonomi kafirun.. dan berapa lama pula tempoh yang kafirun perlukan untuk lumpuhkan ekonomi orang Islam apabila mereka menghentikan pembekalan kepada Muslimin?
Bagus juga persoalan macam ni…
Ok, katakanla kita tengah jawab exam..lepas itu tak konfiden dengan jawapan yang kita jawab…
‘errr..betul ke aku jawab ni. Alamak macam salah saja. Nak tulis jawapan ni ke tak ni. Kalau tulis, lepas itu salah, tak guna jugak, tak dapat markah jugak. nanti banyak pulak masa terbuang kat sini. Baik aku kosongkan saja’..alamak, kalau kita fikir macam ni, abisla exam paper kita..
minta maafla Kalau contoh ni tak berapa kena..

apapun dalam kes ni, kita mesti USAHA..mengutamakan produk muslim pun salah satu usaha,
contoh lain, kita boleh mengadakan kempen, ‘belilah barangan muslim’..media boleh mengadakan kempen besar2an macam kempen kat TV3 tu, ‘makan bola, tidur bola & bla2’, 'kempen kebaya nyonya' & lain2 kempen..hehe
alamak lepas ni ramai pulak yang melenting. Yelah barangan buatan muslim tak standard..huhu..
selain tu, wujudkan kepelbagaian produk muslim..dan macam-macam lagi kita boleh buat...
aiseyman...myway ni..cakap memang mudah..huhu…tak apa kita buat perlahan-lahan…lama-lama jadi laju.
Semuanya bermula dr diri sendiri..

bukankah USAHA tu penting. Berjaya @ tidak, itu urusan Allah. Dia lebih mengetahui yang nyata & tersembunyi…yang baik & buruk untuk hambaNya..

P/S: ada seorang member ana cerita, dia bukak bisnes kat kelantan. Dia kata Kalau bukak kat KL, mesti tak laku bisnes dia. sebabnya, orang kelantan mengutamakan produk Islam. Wallahua’lam. betul ke orang-orang kelantan..ana pun tak tahu betul ke tak?..tapi macam betul…
[ Telah diedit oleh: myway pada 23-07-06 05:04 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For mywayProfil   Hantar PM kepada myway   Quote dan BalasQuote

khalifah_85
WARGA SETIA
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22747
Posting: 437
Dari: johor bahru

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 23-07-06 07:05


assalamualaikum...

syukran kepada pembuka topik kerana mengajak kita berfikir tentang realiti masa kini yang terkadang diambil sambil lewa oleh segelintir umat islam...

pada pandangan saya,adalah lebih baik kalau kita mengutamakan kedai2 muslim berbanding kedai orang2 bukan muslim sekiranya terdapat 2 kedai yang menjual barangan yang sama.

jika barang yang hendak kita beli itu,tidka terdapat dikedai2 muslim dan hanya non muslim sahaja yang menjualnya dikawasan kita,maka tak mengapa dibolehkan untuk membeli daripada mereka.tapi seelok2nya.. kita pakat sama-sama dengan penduduk untuk buat satu kedai yang menjual barangan yang hanya dijual oleh orang2 bukan islam tesebut,jadi kita boleh meningkatkan ekonomi umat islam sambil mengurangkan pembelian barangan dari kedai orang bukan islam.misalnya kita buat koperasi dikawasan perumahan kita,keuntungan digunakan untuk menambah kebajikan atau fasiliti di kawasan kita sambil boleh disermakan kepada orang2 miskin dikawasan kita malah hingga keluar kawasan.

bagi barangan seperti barangan it dan komputer,buat masa ini memang belum lagi ada yang mampu dikalangan umat islam untuk mengahsilkannya.saya tak pastilah kalau dah ada...jadi kita tidak boleh tidak jika hendak menggunakannya terpakselah membelinya.ianya tidak menjadi masalah kerana kita telah berusaha namun memang tiada jalan alternetif lainnya.tapi bagi prosesor baiklah kita gunekan AMD sebab pentium adalah keluaran yahudi,mengikut kemampuan kita lah.

saya setuju dengan fatin,sekiranya kita berminat dalam bahagian bisnes,kita bukak lah bisnes untuk membuka jalan alternatif kepada pengguna islam lainnya.misalnya kebanyakan kedai komputer banyak dipegang oleh orang2 cine,kita bukak kdai komputer walaupun brgn kita dapatkan dari pembekal bukan islam namun kita boleh menjualnya dan memudahkan umat islam untuk memilih membeli dengan saudara seaqidah mereka sendiri.

bagi students yang mengambil bidang kejuruteraan,harapan saya agar sahabat2 dibahagian ini mampu menghasikan komputer buatan ... insya ALLAH kita mampu untuk hasilkannya.

sekadar pandangan sahaja.

salam ukhwah dan perjuangan..

wassalam..

Bookmark and Share

    


  Member Information For khalifah_85Profil   Hantar PM kepada khalifah_85   Quote dan BalasQuote

fauzy_fx86
Warga 4 Bintang
Menyertai: 23.07.2006
Ahli No: 25359
Posting: 327
Dari: Di pinggiran Batu Caves

malaysia  


posticon Posting pada: 23-07-06 09:18


saya menggunakan processor AMD athlon 64 bit 3000 1.8. haha.
1 langkah bijak yang kita perlu tekankan dsini ialah cara kita berbelanja di jalan Allah.
saya sekarang ni pun sering mencari brg2 yang dihasilkan oleh orang Islam.
sekarang pun terdapat banyak kepelerluan harian yang dibuat oleh orang islam. tapi macam pasar raya bsar2 ni susah sikit lah. biasa lah, mereka ni nak yang da ada name besar. lagipun orang kafir ini adalah bersikap kapitalisme.

Bookmark and Share

    


  Member Information For fauzy_fx86Profil   Hantar PM kepada fauzy_fx86   Pergi ke fauzy_fx86's Website   Quote dan BalasQuote

fatin3
WARGA SETIA
Menyertai: 11.07.2003
Ahli No: 2246
Posting: 476
Dari: bandar saujana putra

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 23-07-06 10:57


Pada 22-07-06 18:18 , nano posting:

!!! QUOTE !!!


Tak mudah untuk buka pasaraya itu dan ini sekiranya kita belum ada pengalaman ...cakap tu senang,bagi buah fikiran saja pun senang ....nak buat tu .....nak jadikan ianya berlaku dalam realiti tu yang susah.....


segalanya akan jadi mudah apabila kita yakin adanya bantuan Allah.. bukan satu perkara baru bila pengalaman, modal, pengetahuan, risiko.. jadi masalah buat orang Islam dalam perniagaan di Malaysia.. dan nano bukan orang yang pertama yang saya dengar mengeluarkan perkataan tersebut..

persoalan untuk renungan...

1. PENDIDIKANrata2 peniaga yang cina yang saya jumpa.. hanya berkelulusan SRP.. sedangkan ramai siswazah Islam masih takut dengan perniagaan..
2. PENGALAMAN rata-rata pendatang Indonesia, Bangladesh, Pakistan yang saya jumpa.. mereka langsung tak ada pengalaman berniaga.. apatah lagi di bumi asing.. Malaysia..
3. MODAL andai ada azam dalam diri saudara/i yakinila.. kuasa Allah mampu menjadikan RM 1 berganda menjadi RM 1000.. atas usaha yang anda lakukan..
4. RISIKO tak perlula jadi manusia Kalau hidup takut risiko.. bernafas di muka bumi Allah jua satu risiko yang cukup berat..
5. MINAT ini alasan yang paling jelak saya dengar.. tak minat.. ketepikan minat, fikirlah sejenak untuk pembangunan ummah..

adakah kita hanya mampu melihat, melihat dan melihat pertumbuhan kedai2 bangsa2 lain, dan kedai2 kafir laknatullah terus dipacak?? disamping.. sekadar menggunakan kuasa sebagai PEMBELI?

Kalau kita dah dijanjikan 9/10 dari sumber pendapatan adalah dari perniagaan.. masihkah kita berlumba-lumba untuk masuk dalam golongan 1/10 sahaja?? dan biarkan bangsa lain dan golongan kafirun berlumba-lumba menyertai golongan 9/10..

jadi.. apa lagi alasan yang boleh saudara/i berikan? adakah Islam mendorong umatnya mencari alasan tanpa didahului dengan usaha?

wallahualam..

p/s: just correct me if i'm wrong... no need to pretend..
[ Telah diedit oleh: fatin3 pada 23-07-06 12:41 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For fatin3Profil   Hantar PM kepada fatin3   Pergi ke fatin3's Website   Quote dan BalasQuote

fatin3
WARGA SETIA
Menyertai: 11.07.2003
Ahli No: 2246
Posting: 476
Dari: bandar saujana putra

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 23-07-06 17:19


Pada 22-07-06 20:04 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 22-07-06 19:14 , fatin3 posting:

!!! QUOTE !!!

p/s: apa yang saya cuba sampaikan sebenarnya.. usah bicara soal boikot andai anda bukan peniaga..

wallahualam..
satu statement yang salah! :lol:

bukan peniaga yang kena boikot tapi pengguna, tanpa pengguna siapalah sangat si peniaga tu.

tugas untuk memboikot terutama barangan yahudi adalah terletak dalam tangan seluruh umat Islam, bukan hanya di kalangan peniaga saja.



:) betul tu ibnu_musa.. saya senang membaca tiap bicara ibnu_musa dalam portal ukhwah..

fatin suka ajak kita semua berfikir kejadian di sebalik kejadian.. (anjakan paradigma) bila dikatakan usah bicara soal boikot, andai anda bukan peniaga.. memang ianya akan menimbulkan kemarahan.. lantaran tugas boikot adalah tugas seluruh umat islam.. bukan sekadar peniaga..

tapi.. sebagai peniaga.. mereka juga pengguna.. apa yang fatin maksudkan.. apabila semua pembeli, membeli dari kedai2 muslim.. alhamdulillah, pastinya ia menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi umat islam.. tapi, 'end up' peniaga juga akan membeli dari kafirun...

adakah peniaga dianggap engkar dengan seruan boikot? jadi... bagaimana??

Bookmark and Share

    


  Member Information For fatin3Profil   Hantar PM kepada fatin3   Pergi ke fatin3's Website   Quote dan BalasQuote

amira_aqilah
WARGA SETIA
Menyertai: 28.11.2005
Ahli No: 20523
Posting: 900
Dari: planet bumi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 23-07-06 18:21


pada pendapat saya..saya akan lebih mengutamakan produk orang Islam..
nak kata sekarang tak banyak product Islam, merata2..product Islam sekarang pun dah setanding dengan produk non islam..
maybe dalam bidang IT, kurang skitla..tapi supply still ada dr orang Islam (dr segi product & services)..maybe kurang exposure. so, tak
ramai yang tau.
based on my observation, ramai orang Islam da bukak bisnes sendiri..
even 'lips balm' pun da ada keluaran orang Islam (tak silap brandnye Al-Hajj)..so, tak payah lagi nak pergi cari maybelinelah, loreal, revlon & etc..
kat mydin contohnya...almost 80% product keluaran Islam..betul tak?

so, apa yang penting kita terus menyokong product Islam..tak rugi pun.

before ni pun saya pernah berkerja dengan 2 constn firm yang berbeza..kedua2 pun orang melayu islam..project sampai oversea lagi itu..apapun kita semua kena jugakmenyumbang dalam membangunkan product islam (bukak bisnes sendiri)..

maybe product islam kurang exposure....sebab tidak disokong oleh orang islam sendiri agaknya..
Allah knows best..

Bookmark and Share

    


  Member Information For amira_aqilahProfil   Hantar PM kepada amira_aqilah   Quote dan BalasQuote

Lubnaa
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.07.2006
Ahli No: 25241
Posting: 133
Dari: Kajang

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 23-07-06 23:38


selagi kita masih ada barangan buatan islam kita cuba pakai dan cari...bukannnya tak ada.....banyak dah sekarang ni....boleh tahan jugak lah kualitinya.......saya tak adalah nak boikot sangat tapi kita cuba elakkanlh membeli barangan kafirun......

masalah juga dengan barangan teknologi macam komputer,tv dll...kita tak ada pilihan....itu mungkin boleh dikecualikan....

lagi satu lebih afdal kalau kita tak membeli barangan berbentuk makanan yang dibuat oleh kafirun sebab ia akan menjadi darah daging kita....so cuba lebih berhati-membeli makanan.....sebab tulah mungkin ramai sekarang ni anak-anak yang kurang bermoral.....belajar pun susah......

Bookmark and Share

    


  Member Information For LubnaaProfil   Hantar PM kepada Lubnaa   Quote dan BalasQuote

fatin3
WARGA SETIA
Menyertai: 11.07.2003
Ahli No: 2246
Posting: 476
Dari: bandar saujana putra

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-07-06 00:43


Kalau bab makanan.. memang tak ada toleransi.. sebaikmungkin.. elakkan makan di luar.. macam-macam ada walaupon kedai muslim.. usahakan yang terbaik untuk makan dirumah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For fatin3Profil   Hantar PM kepada fatin3   Pergi ke fatin3's Website   Quote dan BalasQuote

niza_ati
WARGA SETIA
Menyertai: 17.12.2004
Ahli No: 13107
Posting: 1488
Dari: KL-Sarawak-Selangor

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 24-07-06 09:37


tapi...kalau biasa kita tengok...kedai muslim selalu jual jauh lebih mahal dr kedai biasa...
siapa yang nak pagi kedai mahal ye tak??
lagi 1...banyak barangan dah di monopoli oleh syarikat non-muslim...contoh terdekat kedai brg2 jualan untuk majlis perkahwinan...kalau banyak pun mungkin kat negeri lain...tapi kat kl kedai cine lah yang banyak contohnya kdai masjid jalan masjid india itu...
So...marilah kita berbisness...Ana ingat nak buka catering dan jual2 kelengkapan perkahwinan bila dah cukup duit nak buka bisness...
InsyaAllah...
ws


-----------------

cita-citaku islam gamilang,cita-citaku daulahnya berulang,cita-citaku islam cemerlang,cita-citaku


Bookmark and Share

    


  Member Information For niza_atiProfil   Hantar PM kepada niza_ati   Pergi ke niza_ati's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.170613 saat. Lajunya....