Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 05-08-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Tidak ada sahabat yang setia melainkan kepentingan yang berpanjangan

-- Kang

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: wyd1014
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43135

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 59
Ahli: 0
Jumlah: 59




  Yang Masuk Ke Sini
muslimiman: 11 hari yang lalu
IbnuKhaldun: 12 hari yang lalu
nur_tinta: 18 hari yang lalu
kasih_kekasih: 34 hari yang lalu


Copy & Paste
Topik: r4mc intelek kini


Carian Forum

Moderator: Administrator
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Copy & Paste
    »» r4mc intelek kini

Please Mendaftar To Post


Oleh r4mc intelek kini

ana_MUSLIMAH2606
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.03.2005
Ahli No: 15240
Posting: 215
Dari: i`m proud to be MALAYSIAN..

uk   avatar


posticon Posting pada: 07-02-06 20:10


"alhikmatu hia sohibatus syariah wal ukhtur radhi3ah"

pancaindera amat di titik berat kan bagi manusia yang mempunyai keazaman dalam merealisasikan kehendak hati nya. dalam unsur hawassi beberapa tindak balas yang juga dinama kan refleksi akan berlaku. Peri pentingnya ia tidak dapat dinafikan sehingga di sebutkan berulang2 kali dadalam tanzil. Sesungguhnya pendengaran penglihatan dan pikiran itu semuanya ada pekerjaan masing2.
dilihat pada realiti kehidupan, manusia mengetahui sesuatu melalui penglihatannya, sehinggakan kebanyakan fuqaha' menggariskan ia adalah sepenting2 pancaindera dan semulia2nya. kerna ia adalah mesin pengesan dalam hukum2 syariah yang di taklifkan, dan dengannya jua manusia mengetahui segenap bidang, melalui mata kasar. Terkesannya hati pada mata empunya peratusan yang tinggi... sehinggakan ramai yang menganggap kebenaran sesuatu itu dapat di ukur dengan adanya bukti dari penglihatan!
Imbas kembali bagaimana kisah nabi Allah musa Alaihisalam yang mengkritik kaum nya akan kezaliman diri mereka dalam menjadikan sapi sebagai Tuhan! Namun apa kah alasan kaum Musa? mereka berkata: ya Musa! kami takkan percaya kepada engkau sehingga kami melihat Allah secara direct (terang)! maka bukan kah ini bukti yang kukuh peri pentingnya mata? kejahilan menuju kebijaksanaan, namun penggunaan intelek minima menunjukkan jurang kematangan,manusia gagal menafsirkan antara yang haq dan batil. Begitulah tahap Aqal samaada manusia menggunakan sepenuhnya ataupun sebahagian, kematangan dalam membuat keputusan dan melaksanakan tindakan, semuanya bertindak tanduk dengan pancaindera.Bukankah: kewujudan itu adalah bukti, tanpa melihat manusia dengan aqalnya mampu berfikir! dimanakah sakit? ia tidak dapat dilihat, tapi rasionalnya ia dirasai! bagaimana aqal anda menafsirkannya?
Masalah khilafiyyah bukan sahaja berlaku antara masalah agama mahupun politik, bahkan sesama anggota mahupun pancaindera manusia sendiri jua berlakunya perbedaan pendapat dan tafsiran! Mata mengatakan si A adalah dobit.. bebas dari al wahm! namun telinga memberi isyarat bahawa dia pernah mendengar si A bercerita tentang perkara yang tidak benar hingga menjatuhkan hukuman pada si A dengan tohmah bil kazib. percanggahan tafsirn ini menimbulkan perbalahan, antara dua unsur. Bagaimana cara manusia menyelesaikan permasalahan ini?
melihat pada sejarah,berlaku pula pertembungan dua aliran, falsafah dengan agama. antara pemikiran dan wahyu.. antara aristotle dan para nabi.. bagaimana meraikan kedua2 nya sehingga mencapai satu dimensi impian Ibnu Rusyd katanya dalam kitab Fashlul maqal: "Atammul mafahim". Ibnu rusyd adalah orang pertama yang menyelesaikan permasalahan pertembungan dua aliran ini, seorang pemikir yang berusaha menghidupkan tradisi pemikiran rasional. Hidup beliau di akhir zaman keemasan islam 4 abad sebelum jatuhnya tembok terakhir islam di granda,sepanyol oleh dua raja katolik iaitu ferdinand raja Aragon dan Izabella raja castilla dan leon pada 1492m.
Pernahkah manusia kini berfikir bagaimana para ilmuan dizaman abad ke 12,13 dan 14, bagaimanakah reformasi pemikiran ketika itu sehingga mencapai peratusan aqal yang tinggi. merentasi tingkatan penulisan (ibnu sina kitab nya al qanun fi tib), tingkatan mujadalah (ibnu rusyd mensyarahkan karya aristotle dihadapan plato) merentasi tingkatan burhani atau demonstratif. yang hanya dicapai oleh para filosofis ketika itu. Meningkat tinggi nama para ilmuan islam seperti ibnu sina dengan kitab nya yang digunapakai hingga kini dieropah khususnya bidang perubatan, al farabi yang juga digelar Muallim thani selepas aristotle, tak kurang hebatnya ibnu tufail, ahli falsafah andalus yang memperkenalkan ibnu rusyd kepada penguasa marakech ketika itu khalifah yusof.
begitulah sinaran zaman keemasan islam, di belahan eropah ataupun ghorbi lahirnya pemikir2 yang tinggi tiada tolok bandingnya. Kepentingan politik ditenggelami arus pembebasan pemikiran jumud. setaip sendi2 manusia mula mengorak langkah, mencari pembaharuan di waktu itu. inilah metode ataupun lebih masyhur disisi kita sebagai manhaj!
ayuh buka lembaran2 kitab2 lama, mahupun baru kaji metodologi ulama2, kitakan ketemui jalan mutakallimin dengan uslub jadalnya seperti kitab lah risalah assyafie (w:204). Dan lebih utama,pertingkat kan tahap metodologi untuk sampai ketahap kematangan maksimum, tokoh zaman pencerahan eropah emmenual kant mendefinasikan "Pencerahan" sebagai : "keluarnya manusia dari ketidakmatangan yang diciptakannya sendiri. Sedangkan ketidakmatangannya adalah ketidak mampuan seseorang untuk menggunakan aqal pikirannya tanpa bantuan orang lain. Ketidakmatangan semcam ini terjadi bukan kerana kurangnya daya pikiran tapi kerana kurang nya determinasi dan kebenarian untuk menggunakan pemahaman sendiri"
beranikan lah mengeluarkan pemahaman dari nas, kerna tiada manusia itu tahu sama ada benar atau pun tidak pemahamannya itu melainkan dengan jalan kitabi, mahupun jadali. Hijrah kan aqal dari tokok atfal kepada mumayyiz, Manusia mampu cuma sebahagian kemampuannya dibiarkan masih dijajah!
" ayyuhannas.. ainal mafar? al bahru war'ukum wal aduw amamukum laisa indakum wallahi illas sidq was sobr!"


-----------------
ISLAM is the perfect way to live..


Bookmark and Share

    


  Member Information For ana_MUSLIMAH2606Profil   Hantar PM kepada ana_MUSLIMAH2606   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.08767 saat. Lajunya....