Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 29-03-2024  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Bulan tak jatuh ke riba, sebaliknya manusia menjatuhkan diri ke atas bulan
-- Kang Razzi Armansur

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 182
Ahli: 0
Jumlah: 182




  Yang Masuk Ke Sini
muslimin23: 2 hari yang lalu
Rashdin: 27 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: nasihat ulama


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» nasihat ulama

Please Mendaftar To Post


Oleh nasihat ulama

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 21-11-05 12:49


Wahai puteriku….Demi Allah, apa yang dikhayalkan oleh pemuda ketika dia melihat gadis ialah gadis itu bertelanjang dihadapannya tanpa pakaian.


Nasihat Syeikh Ali Tantawi kepada semua muslimat

Kepada Puteriku

Wahai puteriku..saya seorang bapa yang sedang memasuki usia lima puluh tahun

Usia muda telah saya lewati saya tinggalkan kenangan, impian, amunan-lamunan dengan segala ujian-ujian dunia. Dengarlah ucapan dan kata-kataku. Ucapan-ucapan haq yang saya sampaikan secara jelas dan mudah.

Wahai puteriku….banyak saya menulis, sering juga saya menyeru dan mengajak umat untuk menegakkan akhlak, menjunjung budi pekerti mulia, membanteras segala bentuk kerosakan jiwa dan mengendalikan nafsu syahwat untuk melawan dan membanteras keruntuhan moral.

Semua itu berterusan saya sampaikan. saya tulis dan khutbahkan…..sehingga pena yang saya gunakan menjadi tumpul dan lidahku kelu. Namun tetap tiada hasil yang saya perolehi Kemungkaran tetap berleluasa tanpa kita mampu untuk membanterasnya.

Di setiap pelusuk negara perbuatan mungkar terus kita temui, semakin banyak dalam pelbagai bentuk Wanita semakin berani dan tidak malu-malu untuk membuka auratnya. Tubhnya ditonjol-tonjolkan, pergaulan bebas muda-mudi bertambah menjolok. Semua itu bergerak melanda negara demi negara, tanpa satu negara Islam yang mamu mengelak.

Sebagai contoh negara Syria yang terkenal dengan keserasian akhlak yag sangat ketat menjaga kehormatan diri dengan menutup auratnya, sekarang masyaALlah!Para wanitanya berpakaian terbuka mempertontonkan lengan dan paha, punggung dan dada. Kita gagal, dan saya kira kita tidak akan berjaya. Tahukah engkau apa penyebabnya?

Sebabnya ialah sehingga hari ini kita belum menemui pintu ke arah pemulihan dan kita tidak tahu jalannya

Wahai puteriku, pintu pemulihan ada di hadapanmu. Kunci pintu itu ada di tanganmu. Jika engkau yakin padanya dan engkau berusaha unuk memasuki pintu itu, maka keadaan akan berubah menjadi baik.

Engkau benar puteriku, bahawalah kaum lelakilah yang mula mula melangkah menempuh jalan dosa bukan wanita. Tetapi ingat, bahawa tanpa kerelaanmu dan tanpa kelunakan sikapmu, mereka tidak akan berkeras melangkah laju. Engkaulah yang membuka pintu kepadanya untuk masuk.

Engkau berkata kepada pencuri : “Silakan masuk”…dan setelah engkau kecurian barulah engkau tersedar. Ketika itu barulah engkau berteriak ..”tolong….tolong...saya kecurian.”

Seandaiya engkau tahu bahawa lelaki itu adalah serigala dan engkau adalah kambing, pasti engkau akan lari seperti larinya kambing dalam ancaman cengkaman serigala.

Sekiranya engkau sedar, bahawa semua lelaki adalaj pencuri, pasti engkau akan berhati hati dan sentiasa menjaga diri seperti waspada seorang yang kikir terhadap pencuri.

Jika yang dikehendaki oleh serigala dari kambing adalah dagingnya, maka yang diinginkan lelaki adalah lebih daripada itu. Lelaki meinginkan lebih dari sekadar kambing……dan bagimu lebih buruk daripada kematian kambing itu.

Lelaki menghendaki yang paling berharga darimu…iaitu harga diri dan kehormatanmu. Nasib seorang gadis yang diragut kehormatannya lebih menyedihkan daripada nasib seekor kambing yang dimakan serigala.

Wahai puteriku….Demi Allah, apa yang dikhayalkan oleh pemuda ketika dia melihat gadis ialah gadis itu bertelanjang dihadapannya tanpa pakaian.

saya bersumpah lagi: “Demi Allah, jangan percaya terhadap kata kata sebahagian lelaki, bahawa mereka memandangmu kerana akhlak dan adab. Berbicara denganmu seperti sahabat dan apabila mencintaimu hanyalah sebagai teman akrab”. Bohong …bohong …demi Allah dia berbohong. Seandainya engkau mendengar sendiri perbualan antara mereka, pasti engkau takut dan ngeri.

Tidak akan ada seorang pemuda melontarkan senyumannya kepadamu berbicara dengan lembut dan merayu, memberikan bantuan dan layanan kepadamu, kecuali akan ada maksud-maksud tertentu. Setidak-tidaknya isyarat awal bagi dirinya bahawa itu adalah langkah awal.

Apakah sesudah itu puteriku?
Renungkanlah!

To be continued…..
http://eljundiyy84.blogspot.com/

http://al-ahkam.net/home/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=14610


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 23-11-05 12:09


Assalamu'alaikum wrt wbt
Wa'alaikumussalam wrt wbt

Alhamdulillah tidak ada ikhwan yang nak ulas ke?

Wassalamu'alaikum wrt wbt
ummimq

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

Firdaus15
WARGA SETIA
Menyertai: 26.12.2003
Ahli No: 5978
Posting: 805
Dari: Kota Bharu

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 23-11-05 12:50


bukan apa.. tak berani nak ulas...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus15Profil   Hantar PM kepada Firdaus15   Pergi ke Firdaus15's Website   Quote dan BalasQuote

shinobi
WARGA SETIA
Menyertai: 13.07.2005
Ahli No: 17265
Posting: 425
Dari: bangi,gombak...

blank  


posticon Posting pada: 23-11-05 14:16


ana pun tak berani nak ulas...

nak tambah.. untuk kaum lelaki, kalau dah baligh tu usaha-usahakanlah untuk kahwin awal, insyaAllah moga dapat kawal pandangan

untuk kaum perempuan, jagalah aurat mu.. aurat yang bukan setakat pakaian, tapi tingkahlaku, akhlak dan pandangan..Jangan jadi macam dalam artikel tu "Engkau berkata kepada pencuri : “Silakan masuk”…dan setelah engkau kecurian barulah engkau tersedar. Ketika itu barulah engkau berteriak ..”tolong….tolong...saya kecurian.”"

Bookmark and Share

    


  Member Information For shinobiProfil   Hantar PM kepada shinobi   Pergi ke shinobi's Website   Quote dan BalasQuote

farhanna
WARGA SETIA
Menyertai: 11.12.2004
Ahli No: 12997
Posting: 1672
Dari: Sabah

Sabah  


posticon Posting pada: 23-11-05 14:18


Dan untuk itu, Allah menciptakan potensi dalam diri setiap orang mukaIlaf untuk memilih antara jalan kebenaran atau jalan kebatilan. Jika dia memilih jalan kebenaran menurut kemauannya sendiri maka hidayah taufiq akan datang kepadanya. Allah berfirman:
Artinya: ''Dan orang-orang yang meminta petunjuk, Allah (akan) menambah petunjuk pada mereka dan memberikan kepada mereka (balasan) ketakwaannya " . (Muhammad: 17)

Jika dia memilih kebatilan menurut kemauannya sendiri, maka Allah akan menambahkan kesesatan padanya dan Dia mengharamkannya mendapat hidayah taufiq. Allah berfirman :
Artinya:"Katakanlah: 'Barangsiapa yang berada dalam kesesatan, maka biarlah Tuhan Yang Maha Pemurah memperpanjang tempo baginya .... "(Maryam: 75)
Maka tatkala mereka berpaling (dari kebenaran), Allah memalingkan hati mereka ". (Ash Shaf: 5)

Bookmark and Share

    


  Member Information For farhannaProfil   Hantar PM kepada farhanna   Pergi ke farhanna's Website   Quote dan BalasQuote

ratu_balqis
Warga 1 Bintang
Menyertai: 24.10.2003
Ahli No: 4645
Posting: 38
Dari: gombak

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 23-11-05 14:55


Ya Allah..Engkau tutupkanlah pandangan nafsu lelaki ke atas diri para muslimah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ratu_balqisProfil   Hantar PM kepada ratu_balqis   Pergi ke ratu_balqis's Website   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 24-11-05 13:17


Wa'alaikumussalam wrt wbt
Assalamu'alaikum wrt wbt

Alhamdulillah syukran jazilan anak-anak yang respons. Sesungguhnya dalam Al Quran sudah dipaparkan agar kaum lelaki tundukkan pandangan (rujuk Surah An Nuur - bacalah semua sekali dengan tafsir) apabila berhadapan dengan wanita. Janganlah bila tundukkan pandangan tetapi hati tidak tunduk. Maksud umi membayangkan yang tak soleh pula. Dan mata melihat sekedar untuk mengecam wajah yang dikenali atau tidak.

InsyaAllah sekiranya iman penuh di dada maka iman akan menjadi benteng dari memandang yang tidak soleh terutama apabila memandang wanita yang tidak tutup aurat dan juga yang memikat. Wanita pula usahlah jadi penyebab kepada lelaki untuk memandang lebih dari sekali. Jagailah maruah mu ya wahai anak-anak perempuan kerana tiada yang lebih bernilai dari maruah wanita muslimah.

Wallahuta'ala a'lam bissawab
Wassalamu'alaikum wrt wbt
ummimq
ps - sarankan setiap lelaki muslim mukmin agar menikah awal atau sering berpuasa.... boleh tak?

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

anjang
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3610
Posting: 342
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 24-11-05 15:38


penuh pengajaran..terima kasih ummiq..mengingatkan...
jaga kunci baik2..

Bookmark and Share

    


  Member Information For anjangProfil   Hantar PM kepada anjang   Quote dan BalasQuote

Nuralisa
Warga 4 Bintang
Menyertai: 25.10.2005
Ahli No: 20057
Posting: 196
Dari: UPSI

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 24-11-05 17:31


Moga langkah pemulihan itu ditemui. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui...
Buat Ummimq, syukran jazilan kerana memperingati kami sebagai muslimin dan muslimah yang sentiasa alpa.
Allahua'lam

Insyirah menulis dalam Laman-MAP.Com

Assalammualaikum...
NIQOB
Panduan yang awak semua kena ambik tau sebagai benteng dari orang yang akan m’pertikai pemakaian awak semua terutama dari kalangan orientalis bagi yang tengah beristiqamah beramal atau yang akan memakai.Mudah-mudahan rujukan ini sebagai pembelaan bagi muslimah semua.

Dalil-Dalil Al-Quran

Nas pertama:
1. Firman Allah SWT dalam surah an-Nur,ayat 31:
“Katakanlah kepada wanita yang beriman:”Hendaklah mereka menahan pandangannya,dan memelihara kemaluannya dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang (biasa)nampak drpnya.Dan hendaklah mereka menutup kain purdah(kedadanya dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka atau ayah suami mereka atau putera-putera mereka atau putera-putera suami mereka atau saudara lelaki mereka atau putera-putera saudara lelaki mereka atau putera-putera saudara perempuan mereka atau wanita –wanita Islam atau hamba-hamba yang mereka miliki atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak m’punyai keinginan(terhadap wanita)atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat kaum wanita.Dan janganlah mereka memukulkan kaki mereka agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah,wahai orang-orang beriman,supaya kamu beruntung,”
Ayat tersebut mengandungi enam jenis kewajipan hijab:
a. Perintah wajib memelihara kemaluan; Perintah ini merangkumi semua sebab yang boleh mendorong kearahnya,disebabkan pandangan muka itu adalah wasilah kearah berlakunya perbuatan terkutuk(zina).
b. Apabila kaum wanita disuruh menghulurkan purdah mereka hingga kedada,ini menunjukkan mereka disuruh menutup wajah mereka kerana perbuatan “menghulurkan purdah” itu dengan sendirinya akan menutup wajah.

Jika menutup leher dan dada diwajibkan,maka menutup wajah tentu lebih diwajibkan lagi kerana bahagian yang paling cantik dan menarik pada diri wanita ialah wajahnya.Buktinya apabila orang bertanya tentang kecantikan seseorang,pada umumnya yang mereka ingin tahu ialah wajahnya, bukan bahagian badan yang selainnya.

c. Didalam ayat tersebut “Kecuali yang biasa nampak daripadanya”, iaitu bahagian
yang tidak mungkin disembunyikan dari pandangan seperti sebelah luar baju dan kain.Ayat tersebut tidak menyebut “Bahagian yang mereka(wanita) nampakkan daripadanya”,kerana yang terakhir ini ada pengertian yang menunjukkan unsur kesengajaan.

di. Larangan menampakkan perhiasan kecuali kepada yang dikecualikan.Ini menunjukkan bahawa perhiasan kedua- bukan perhiasan yang pertama tadi,iaitu yang dapat dilihat oleh semua orang- iaitu perhiasan yang batin yang tidak boleh menampakkannya melainkan terhadap orang-orang tertentu,seperti kepada suami dan kerabat.

e. Larangan memukulkan kaki yang ada gelang(perhiasan) kerana ditakuti akan memfitnah lelaki sebab mendengar bunyi gemerencing gelang itu.jika ini sudah diharamkan, bagaimana pula dengan mendedahkan wajah;dan

f. Diharamkan menampakkan perhiasan kecuali kepada lelaki yang tidak punya kinginan seks dan kepada kanak-kanak yang belum tahu-menahu tentang aurat wanita.
Kebenaran ini menunjukkan haramnya menampakkan perhiasan kepada lelaki selain mereka ;perhiasannya yang paling utama dan mula-mula kelihatan ialah wajah.

Nas kedua

Firman Allah Taala dalam surah an-Nur,ayat 60:
“Dan perempuan-perempuan tua yang telah terhenti(haid dan mengandung)yang tidak ada keinginan kahwin(lagi),tiadalah atas mereka dosa menanggalkan pakaian mereka dengan tidak(bermaksud) menampakkan perhiasan.”

Mengkhususkan “tidak berdosa” keatas wanita-wanita yang bersifat seperti itu, adalah dalil bahwa wanita-wanita muda yang normal dan mempunyai keinginan berkahwin berlainan pula mereka kalau ditinjau dari segi hukum;

Nas ketiga

Firman Allah Taala dalam surah al-Ahzab,ayat 59:
“Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuan dan isteri-isteri orang mukmin: “Hendaklah mereka menghulurkan jilbabnya keseluruh tubuh mereka yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal,kerana itu mereka tidak diganggu dan Allah Maha Pengampun dan Penyayang.”

Dalam kaitan ini Ibnu Abbas RA berkata: “Allah SWT telah memerintahkan isteri-isteri orang mukmin apabila mereka keluar dari rumahnya untuk satu keperluan, wajib bagi mereka menutup kepala dan wajahnya dengan jilbab, sedang mereka boleh menampakkan mata saja.”

Para ulama dan Fuqaha berkata bahawa penafsiran seorang sahabat Rasulullah tentang sesuatu hukum daripada ayat suci Al-quran merupakan dalil dan hujah, bahkan ada sebahagian ulama yang menggolongkan sebagai hadis Marfu’ yang sampai kepada Rasulullah SAW. Sedangkan pernyataan Ibnu Abas yang membolehkan membuka kedua-dua belah mata adalah kerana darurat dan hajat seperti untuk melihat jalan dan sebagainya.

Jilbab ialah selendang diatas kerundung yang fungsinya sama dengan telekung.Ummu Salamah RA berkata ayat tersebut turun:
“Para wanita kaum Ansar,apabila mereka keluar dari rumah untuk satu keperluan,maka mereka akan berjalan tertunduk dan kepala mereka nampak kerudung hitam menutupinya.”

Abu Ubaidah As-Salmani dan para sahabat lainnya menceritakan “Para wanita kaum muslimin menutup kain kerudung(jilbab) ke kepala dan dadanya kecuali nampak kedua-dua belah mata saja kerana perlu dibuka untuk melihat jalan”.

Nas keempat

Firman Allah Taala dalam surah Al-ahzab,ayat 53:
Apabila kamu meminta sesuatu(keperluan) kepada mereka(isteri-isteri Nabi), maka mintalah dari belakang tabir.”

Ayat tersebut merupakan dalil yang terang tentang wajibnya wanita berhijab daripada lelaki.Seterusnya Allah telah menerangkan bahawa berhijab itu merupakan cara untuk memperolehi hati yang lebih bersih bagi lelaki dan bagi wanita.

Firman Allah dalam ayat yang sama:
“yang demikian lebih bersih bagi hati kamu dan hati mereka.”

Imam Qurtubi berkata: Termasuk kedalam tuntutan ayat ini keatas wanita,sama ada dari segi makna atau dari segi kandungan prinsip-prinsip dasar syarak,yang mengatakan seluruh tubuh wanita adalah aurat.

Nas kelima

Firman Allah Taala dalam surah al-ahzab, Ayat 55:
“Tidak ada dosa atas isteri-isteri nabi (untuk berjumpa tanpa tabir) dengan ayah-ayah mereka, anak-anak lelaki mereka, saudara lelaki mereka, anak lelaki dari saudara lelaki mereka, anak-anak lelaki dari saudara perempuan mereka.”

Ibnu Kasir berkata:
“Manakala Allah menyuruh kaum wanita memakai hijab terhadap lelaki ajnabi, sementara tidak diwajibkan berhijab terhadap kerabat adalah sebagai pengecualian.Hal ini juga dinyatakan dalam surah an-Nur ayat 31: “Dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali kepada suami mereka …”

ni adalah salah satu researh yang saya lakukan..
wallahua'lam...yang baik dari Allah yang buruk dari saya juga..

------------------------------------------------------------------------------

Ya Allah, ampuni dosaku...
[ Telah diedit oleh: Nuralisa pada 24-11-05 17:41 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For NuralisaProfil   Hantar PM kepada Nuralisa   Quote dan BalasQuote

Nuralisa
Warga 4 Bintang
Menyertai: 25.10.2005
Ahli No: 20057
Posting: 196
Dari: UPSI

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 24-11-05 17:49


Assalamualaikum

Untuk pengetahuan anda semua
NIQOB tu adalah purdah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For NuralisaProfil   Hantar PM kepada Nuralisa   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 24-11-05 17:57


Pada 21-11-05 12:49 , ummimq posting:

!!! QUOTE !!!

Wahai puteriku….Demi Allah, apa yang dikhayalkan oleh pemuda ketika dia melihat gadis ialah gadis itu bertelanjang dihadapannya tanpa pakaian.


Nasihat Syeikh Ali Tantawi kepada semua muslimat

Kepada Puteriku

Wahai puteriku..saya seorang bapa yang sedang memasuki usia lima puluh tahun

Usia muda telah saya lewati saya tinggalkan kenangan, impian, amunan-lamunan dengan segala ujian-ujian dunia. Dengarlah ucapan dan kata-kataku. Ucapan-ucapan haq yang saya sampaikan secara jelas dan mudah.

Wahai puteriku….banyak saya menulis, sering juga saya menyeru dan mengajak umat untuk menegakkan akhlak, menjunjung budi pekerti mulia, membanteras segala bentuk kerosakan jiwa dan mengendalikan nafsu syahwat untuk melawan dan membanteras keruntuhan moral.

Semua itu berterusan saya sampaikan. saya tulis dan khutbahkan…..sehingga pena yang saya gunakan menjadi tumpul dan lidahku kelu. Namun tetap tiada hasil yang saya perolehi Kemungkaran tetap berleluasa tanpa kita mampu untuk membanterasnya.

Di setiap pelusuk negara perbuatan mungkar terus kita temui, semakin banyak dalam pelbagai bentuk Wanita semakin berani dan tidak malu-malu untuk membuka auratnya. Tubhnya ditonjol-tonjolkan, pergaulan bebas muda-mudi bertambah menjolok. Semua itu bergerak melanda negara demi negara, tanpa satu negara Islam yang mamu mengelak.

Sebagai contoh negara Syria yang terkenal dengan keserasian akhlak yag sangat ketat menjaga kehormatan diri dengan menutup auratnya, sekarang masyaALlah!Para wanitanya berpakaian terbuka mempertontonkan lengan dan paha, punggung dan dada. Kita gagal, dan saya kira kita tidak akan berjaya. Tahukah engkau apa penyebabnya?

Sebabnya ialah sehingga hari ini kita belum menemui pintu ke arah pemulihan dan kita tidak tahu jalannya

Wahai puteriku, pintu pemulihan ada di hadapanmu. Kunci pintu itu ada di tanganmu. Jika engkau yakin padanya dan engkau berusaha unuk memasuki pintu itu, maka keadaan akan berubah menjadi baik.

Engkau benar puteriku, bahawalah kaum lelakilah yang mula mula melangkah menempuh jalan dosa bukan wanita. Tetapi ingat, bahawa tanpa kerelaanmu dan tanpa kelunakan sikapmu, mereka tidak akan berkeras melangkah laju. Engkaulah yang membuka pintu kepadanya untuk masuk.

Engkau berkata kepada pencuri : “Silakan masuk”…dan setelah engkau kecurian barulah engkau tersedar. Ketika itu barulah engkau berteriak ..”tolong….tolong...saya kecurian.”

Seandaiya engkau tahu bahawa lelaki itu adalah serigala dan engkau adalah kambing, pasti engkau akan lari seperti larinya kambing dalam ancaman cengkaman serigala.

Sekiranya engkau sedar, bahawa semua lelaki adalaj pencuri, pasti engkau akan berhati hati dan sentiasa menjaga diri seperti waspada seorang yang kikir terhadap pencuri.

Jika yang dikehendaki oleh serigala dari kambing adalah dagingnya, maka yang diinginkan lelaki adalah lebih daripada itu. Lelaki meinginkan lebih dari sekadar kambing……dan bagimu lebih buruk daripada kematian kambing itu.

Lelaki menghendaki yang paling berharga darimu…iaitu harga diri dan kehormatanmu. Nasib seorang gadis yang diragut kehormatannya lebih menyedihkan daripada nasib seekor kambing yang dimakan serigala.

Wahai puteriku….Demi Allah, apa yang dikhayalkan oleh pemuda ketika dia melihat gadis ialah gadis itu bertelanjang dihadapannya tanpa pakaian.

saya bersumpah lagi: “Demi Allah, jangan percaya terhadap kata kata sebahagian lelaki, bahawa mereka memandangmu kerana akhlak dan adab. Berbicara denganmu seperti sahabat dan apabila mencintaimu hanyalah sebagai teman akrab”. Bohong …bohong …demi Allah dia berbohong. Seandainya engkau mendengar sendiri perbualan antara mereka, pasti engkau takut dan ngeri.

Tidak akan ada seorang pemuda melontarkan senyumannya kepadamu berbicara dengan lembut dan merayu, memberikan bantuan dan layanan kepadamu, kecuali akan ada maksud-maksud tertentu. Setidak-tidaknya isyarat awal bagi dirinya bahawa itu adalah langkah awal.

Apakah sesudah itu puteriku?
Renungkanlah!

To be continued…..
http://eljundiyy84.blogspot.com/

http://al-ahkam.net/home/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=14610




Assalamualaikum...
Syeikh Tantawi.... melihat sesuatu perkara dengan pengalaman dan Ilmunya... dan dari kaca mata seorang bapa....

pandangan ana begini...
'1. Wahai puteriku….Demi Allah, apa yang dikhayalkan oleh pemuda ketika dia melihat gadis ialah gadis itu bertelanjang dihadapannya tanpa pakaian'.

ini adalah pandangan seorang lelaki yang sakit dihatinya.....
dan lelaki yang sakit semacam ini amat sukar diketahui....
jalannya ialah jangan membuka aurat dihadapan lelaki, dan jangan terlalu mudah mempercayai...even kalau percaya pun jangan beri ruang dan masa kepadanya untuk anda diperlakukan sebegitu...

2. 'seandaiya engkau tahu bahawa lelaki itu adalah serigala dan engkau adalah kambing, pasti engkau akan lari seperti larinya kambing dalam ancaman cengkaman serigala.

Sekiranya engkau sedar, bahawa semua lelaki adalaj pencuri, pasti engkau akan berhati hati dan sentiasa menjaga diri seperti waspada seorang yang kikir terhadap pencuri'.

lelaki tidak akan jadi serigala atau pencuri selagi hatinya jujur serta nafsunya tidak di bangkitkan....nafsu ini adalah haiwan liar....dan perlu diikat dengan iman dan berlapar....serta pandangan mata hendaklah dijaga


3.' saya bersumpah lagi: “Demi Allah, jangan percaya terhadap kata kata sebahagian lelaki, bahawa mereka memandangmu kerana akhlak dan adab. Berbicara denganmu seperti sahabat dan apabila mencintaimu hanyalah sebagai teman akrab”. Bohong …bohong …demi Allah dia berbohong. Seandainya engkau mendengar sendiri perbualan antara mereka, pasti engkau takut dan ngeri.

Tidak akan ada seorang pemuda melontarkan senyumannya kepadamu berbicara dengan lembut dan merayu, memberikan bantuan dan layanan kepadamu, kecuali akan ada maksud-maksud tertentu. Setidak-tidaknya isyarat awal bagi dirinya bahawa itu adalah langkah awal. '

Ada juga lelaki yang sememangnya jujur dan tulus....tetapi untuk mencarinya umpama mencari intan didalam kaca......sukar...
jalan penyelamat utuk perkara diatas adalah perkahwinan...
kalau tidak, perlulah rengggangkan persahabatan atau ...jarakkan sekadarnya , even kalau suka sama suka pun tak perlulah memujuk rayu dan berlebih-lebih sebelum masa......khuatir Syaitan dan nafsu mainkan peranan....
Islam telah menunujukkan jalannya...jika benar dan bersungguh....lamarlah ia.......

Bookmark and Share

    


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 24-11-05 23:54


Wa'alaikumussalam wrt wbt
Assalamu'alaikum wrt wbt

Alhamdulillah JKK ya anak-anak kerana sudi meneruskan topik yang amat bernilai ini. Bukan mudah untuk mendapat nasihat sebegini dari seorang ulama' yang juga Mudir nombor satu dari Universiti Al-Azhar.

Bagi anakanda zulman rasanya anakanda lebih arif akan satu kisah di mana Baginda Rasulullah saw sedang berjalan dengan Sayiddina Ali di suatu kawasan. Ketika itu lalu seorang wanita yang cantik rupawan dan apabila Sayiddina Ali memandangnya buat kali kedua, Rasulullah saw dengan spontan memegang kepala Ali dan diarahkan ke lain. Dan menurut Baginda saw pandangan pertama itu adalah berkat dan pandangan kedua itu dari syaitan. Harap anakanda atau sesiapa yang membaca betulkan sekiranya ada kesilapan ya.

Wallahuta'ala a'lam bissawab
Wassalamu'alaikum wrt wbt
ummimq
ps - Silence can sometimes be the most eloquent reply. Putting things right after you have been too silent is easier than trying to retrieve what you have already said.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 30-11-05 19:20


Assalamualaikum..

bolehkah wanita memandang lelaki, dan lelaki memandang wanita..

BOLEHKAH LAKI-LAKI MEMANDANG PEREMPUAN DAN SEBALIKNYA?

dari. Yusuf Qardhawi                                     (1/2)

PERTANYAAN

Kami ingin mengetahui hukum boleh tidaknya laki-laki
memandang perempuan, malah lebih khusus lagi, perempuan
memandang laki-laki Sebab, kami pernah mendengar dari
seorang penceramah bahwa wanita itu tidak boleh memandang
laki-laki, baik dengan syahwat maupun tidak. Sang penceramah
tadi mengemukakan dalil dua buah hadits.

Pertama, bahwa Nabi saw. pernah bertanya kepada putrinya,
Fatimah lah.a., "Apakah yang paling baik bagi wanita?" Fatimah
menjawab, "janganlah ia memandang laki-laki dan jangan ada
laki- laki memandang kepadanya." Lalu Nabi saw. menciumnya
seraya berkata, "Satu keturunan yang sebagiannya (keturunan
dari yang lain).1

Kedua, hadits Ummu Salamah lah.a., yang berkata, "Saya pernah
berada di sisi Rasulullah saw. dan di sebelah beliau ada
Maimunah, kemudian Ibnu Ummi Maktum datang menghadap.
Peristiwa ini terjadi setelah kami diperintahkan berhijab.
Lalu Nabi saw. bersabda, "Berhijablah kalian daripadanya!"
Lalu kami berkata, "Wahai Rasulullah, bukankah dia
tunanetra, sehingga tidak mengetahui kami?" Beliau menjawab,
"Apakah kalian juga tuna netra?" Bukankah kalian dapat
melihatnya?" (hari Abu Daud dan Tirmidzi. Beliau (Tirmidzi)
berkata, "Hadits ini hasan sahih.)2

Pertanyaan saya, bagaimana mungkin wanita tidak melihat
laki-laki dan laki-laki tidak melihat wanita, terlebih pada
zaman kita sekarang ini? Apakah hadits-hadits tersebut sahih
dan apa maksudnya?

Saya harap Ustadz tidak mengabaikan surat saya, dan saya
mohon Ustadz berkenan memberikan penjelasan mengenai masalah
ini sehingga dapat menerangi jalan orang-orang bingung, yang
terus saja memperdebatkan masalah ini dengan tidak ada
ujungnya.

Semoga Allah memberi taufik kepada Ustadz.

JAWABAN

Allah menciptakan seluruh makhluk hidup berpasang-pasangan,
bahkan menciptakan alam semesta ini pun berpasang-pasangan,
sebagaimana firman-Nya:

"Maha Suci Allah yang telah menciptakan pasang-pasangan
semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari
diri mereka maupun dari apa yang tidak mereka ketahui"
(Yasin: 36)

"Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya
kamu mengingat akan kebesaran Allah." (ad-Dzaariyat: 49)

Berdasarkan sunnah kauniyah (ketetapan Allah) yang umum ini,
manusia diciptakan berpasang-pasangan, terdiri dari jenis
laki-laki dan perempuan, sehingga kehidupan manusia dapat
berlangsung dan berkembang. Begitu pula dijadikan daya tarik
antara satu jenis dengan jenis lain, sebagai fitrah Allah
untuk manusia.

Setelah menciptakan Adam, Allah menciptakan (dari dan untuk
Adam) seorang istri supaya ia merasa tenang hidup dengannya,
begitu pula si istri merasa tenang hidup bersamanya. Sebab,
secara hukum fitrah, tidak mungkin ia (Adam) dapat merasa
bahagia jika hanya seorang diri, walaupun dalam surga ia
dapat makan minum secara leluasa.

Seperti telah saya singgung di muka bahwa taklif ilahi
(tugas dari Allah) yang pertama adalah ditujukan kepada
kedua orang ini sekaligus secara bersama-sama, yakni Adam
dan istrinya:

"... Hai Adam, diamilah oleh kamu dan istrimu surga ini, dan
makanlah makanan-makanannya yang banyak lagi baik dimana
saja yang kamu sukai, dan janganlah kamu dekati pohon ini,
yang menyebabkan kamu termasuk orang-orang yang zalim."
(al-Baqarah: 35)

Maka hiduplah mereka didalam surga bersama-sama, kemudian
memakan buah terlarang bersama-sama, bertobat kepada Allah
bersama-sama, turun ke bumi bersama-sama, dan mendapatkan
taklif-taklif ilahi pun bersama-sama:

"Allah beffirman, Turunlah kamu berdua dari surga
bersama-sama, sebagian kamu menjadi musuh bagi sebagian yang
lain. Maka jika datang kepadamu petunjuk dari-Ku, lalu
barangsiapa yang mengikuti petunjuk-Ku, ia tidak akan sesat
dan tidak akan celaka." (Thaha: 123)

Setelah itu, berlangsunglah kehidupan ini. Laki-laki selalu
membutuhkan perempuan, tidak dapat tidak; dan perempuan
selalu membutuhkan laki-laki, tidak dapat tidak. "Sebagian
kamu adalah dari sebagian yang lain." Dari sini tugas-tugas
keagamaan dan keduniaan selalu mereka pikul bersama-sama.

Karena itu, tidaklah dapat dibayangkan seorang laki-laki
akan hidup sendirian, jauh dari perempuan, tidak melihat
perempuan dan perempuan tidak melihatnya, kecuali jika sudah
keluar dari keseimbangan fitrah dan menjauhi kehidupan,
sebagaimana cara hidup kependetaan yang dibikin-bikin kaum
Nasrani. Mereka adakan ikatan yang sangat ketat terhadap
diri mereka dalam kependetaan ini yang tidak diakui oleh
fitrah yang sihat dan syariat yang lulus, sehingga mereka
lari dari perempuan, meskipun mahramnya sendiri, ibunya
sendiri, atau saudaranya sendiri. Mereka mengharamkan atas
diri mereka melakukan perkawinan, dan mereka menganggap
bahwa kehidupan yang ideal bagi orang beriman ialah
laki-laki yang tidak berhubungan dengan perempuan dan
perempuan yang tidak berhubungan dengan laki-laki, dalam
bentuk apa pun.

Tidak dapat dibayangkan bagaimana wanita akan hidup
sendirian dengan menjauhi laki-laki. Bukankah kehidupan itu
dapat tegak dengan adanya tolong-menolong dan bantu-membantu
antara kedua jenis manusia ini dalam urusan-urusan dunia dan
akhirat?

"Dan orang-orangyang beriman, laki-laki dan perempuan,
sebagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebagian yang
lain..." (at-Taubah: 71)

Telah saya kemukakan pula pada bagian lain dari buku ini
bahwa Al-Qur'an telah menetapkan wanita - yang melakukan
perbuatan keji secara terang-terangan - untuk "ditahan" di
rumah dengan tidak boleh keluar dari rumah, sebagai hukuman
bagi mereka - sehingga ada empat orang laki-laki muslim yang
dapat memberikan kesaksian kepadanya. Hukuman ini terjadi
sebelum ditetapkannya peraturan (tasyri') dan diwajibkannya
hukuman (had) tertentu. Allah berfirman:

"Dan (terhadap) para wanita yang mengerjakan perbuatan keji,
hendaklah ada empat orang saksi diantara kamu (yang
menyaksikannya). Kemudian apabila mereka telah memberi
persaksian, maka kurunglah mereka (wanita-wanita itu) dalam
rumah sampai mereka menemui ajalnya, atau sampai Allah
memberi jalan yang lain kepadanya." (an-Nisa': 15)

Hakikat lain yang wajib diingat di sini - berkenaan dengan
kebutuhan timbal balik antara laki-laki dengan perempuan -
bahwa Allah SWT telah menanamkan dalam fitrah masing-masing
dari kedua jenis manusia ini rasa ketertarikan terhadap
lawan jenisnya dan kecenderungan syahwati yang instinktif.
Dengan adanya fitrah ketertarikan ini, terjadilah pertemuan
(perkawinan), dan reproduksi, sehingga terpeliharalah
kelangsungan hidup manusia dan planet bumi ini.

Kita tidak boleh melupakan hakikat ini, ketika kita
membicarakan hubungan laki-laki dengan perempuan atau
perempuan dengan laki-laki. Kita tidak dapat menerima
pernyataan sebagian orang yang mengatakan bahwa dirinya
lebih tangguh sehingga tidak mungkin terpengaruh oleh
syahwat atau dapat dipermainkan oleh setan.

Dalam kaitan ini, baiklah kita bahas secara satu persatu
antara hukum memandang laki-laki terhadap perempuan dan
perempuan terhadap laki-laki.

LAKI-LAKI MEMANDANG PEREMPUAN

Bagian pertama dari pernyataan ini sudah kami bicarakan
dalam Fatwa-fatwa Kontemporer Jilid I tentang wajib tidaknya
memakai cadar, dan kami menguatkan pendapat jumhur ulama
yang menafsirkan firman Allah:

"... Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali
yang (biasa) tampak daripadanya... " (an-Nur: 31 )

Menurut jumhur ulama, perhiasan yang biasa tampak itu ialah
"wajah dan telapak tangan." Dengan demikian, wanita boleh
menampakkan wajahnya dan kedua telapak tangannya, bahkan
(menurut pendapat Abu Hanifah dan al-Muzni) kedua kakinya.

Apabila wanita boleh menampakkan bagian tubuhnya ini (muka
dan tangan/kakinya), maka bolehkah laki-laki melihat
kepadanya ataukah tidak?

Pandangan pertama (secara tiba-tiba) adalah tidak dapat
dihindari sehingga dapat dihukumi sebagai darurat. Adapun
pandangan berikutnya (kedua) diperselisihkan hukumnya oleh
para ulama.

Yang dilarang dengan tidak ada keraguan lagi ialah melihat
dengan menikmati (taladzdzudz) dan bersyahwat, karena ini
merupakan pintu bahaya dan penyulut api. Sebab itu, ada
ungkapan, "memandang merupakan pengantar perzinaan." Dan
bagus sekali apa yang dikatakan oleh Syauki ihwal memandang
yang dilarang ini, yakni:

"Memandang (berpandangan) lalu tersenyum, lantas mengucapkan
salam, lalu bercakap-cakap, kemudian berjanji, akhirnya
bertemu."

Adapun melihat perhiasan (bagian tubuh) yang tidak biasa
tampak, seperti rambut, leher, punggung, betis, lengan
(bahu), dan sebagainya, adalah tidak diperbolehkan bagi
selain mahram, menurut ijma. Ada dua kaidah yang menjadi
acuan masalah ini beserta masalah-masalah yang berhubungan
dengannya.

Pertama, bahwa sesuatu yang dilarang itu diperbolehkan
ketika darurat atau ketika dalam kondisi membutuhkan,
seperti kebutuhan berobat, melahirkan, dan sebagainya,
pembuktikan tindak pidana, dan lain-lainnya yang diperlukan
dan menjadi keharusan, baik untuk perseorangan maupun
masyarakat.

Kedua, bahwa apa yang diperbolehkan itu menjadi terlarang
apabila dikhawatirkan terjadinya fitnah, baik kekhawatiran
itu terhadap laki-laki maupun perempuan. Dan hal ini apabila
terdapat petunjukpetunjuk yang jelas, tidak sekadar perasaan
dan khayalan sebagian orang-orang yang takut dan ragu-ragu
terhadap setiap orang dan setiap persoalan.

Karena itu, Nabi saw. pernah memalingkan muka anak pamannya
yang bernama al-Fadhl bin Abbas, dari melihat wanita
Khats'amiyah pada waktu haji, ketika beliau melihat al-Fadhl
berlama-lama memandang wanita itu. Dalam suatu riwayat
disebutkan bahwa al-Fadhl bertanya kepada Rasulullah saw.,
"Mengapa engkau palingkan muka anak pamanmu?" Beliau saw.
menjawab, "Saya melihat seorang pemuda dan seorang pemudi,
maka saya tidak merasa aman akan gangguan setan terhadap
mereka."

Kekhawatiran akan terjadinya fitnah itu kembali kepada hati
nurani si muslim, yang wajib mendengar dan menerima fatwa,
baik dari hati nuraninya sendiri maupun orang lain. Artinya,
fitnah itu tidak dikhawatirkan terjadi jika hati dalam
kondisi sihat, tidak dikotori syahwat, tidak dirusak syubhat
(kesamaran), dan tidak menjadi sarang pikiran-pikiran yang
menyimpang.

WANITA MEMANDANG LAKI-LAKI

Diantara hal yang telah disepakati ialah bahwa melihat
kepada aurat itu hukumnya haram, baik dengan syahwat maupun
tidak, kecuali jika hal itu terjadi secara tiba-tiba, tanpa
sengaja, sebagaimana diriwayatkan dalam hadits sahih dari
Jarir bin Abdullah, ia berkata:

"Saya bertanya kepada Nabi saw. Tentang memandang (aurat
orang lain) secara tiba-tiba (tidak disengaja). Lalu beliau
bersabda, 'Palingkanlah pandanganmu.'" (hari Muslim)

Lantas, apakah aurat laki-laki itu? Bagian mana saja yang
disebut aurat laki-laki?

Kemaluan adalah aurat mughalladhah (besar/berat) yang telah
disepakati akan keharaman membukanya di hadapan orang lain
dan haram pula melihatnya, kecuali dalam kondisi darurat
seperti berobat dan sebagainya. Bahkan kalau aurat ini
ditutup dengan pakaian tetapi tipis atau menampakkan
bentuknya, maka ia juga terlarang menurut syara'.

Mayoritas fuqaha berpendapat bahwa paha laki-laki termasuk
aurat, dan aurat laki-laki ialah antara pusar dengan lutut.
Mereka mengemukakan beberapa dalil dengan hadits-hadits yang
tidak lepas dari cacat. Sebagian mereka menghasankannya dan
sebagian lagi mengesahkannya karena banyak jalannya,
walaupun masing-masing hadits itu tidak dapat dijadikan
hujjah untuk menetapkan suatu hukum syara'.

Sebagian fuqaha lagi berpendapat bahwa paha laki-laki itu
bukan aurat, dengan berdalilkan hadits Anas bahwa Rasulullah
saw. pernah membuka pahanya dalam beberapa kesempatan.
Pendapat ini didukung oleh Muhammad Ibnu Hazm.

Menurut    mazhab Maliki sebagaimana termaktub dalam
kitab-kitab mereka bahwa aurat mughalladhah laki-laki ialah
qubul (kemaluan) dan dubur saja, dan aurat ini bila dibuka
dengan sengaja membatalkan shalat.

Para fuqaha hadits berusaha mengompromikan    antara
hadits-hadits yang bertentangan itu sedapat mungkin atau
mentarjih (menguatkan salah satunya). Imam Bukhari
mengatakan dalam kitab sahihnya "Bab tentang Paha,"
diriwayatkan dari Ibnu Abbas, Jurhud, dan Muhammad bin-Jahsy
dari Nabi saw. bahwa paha itu aurat, dan Anas berkata, "Nabi
saw. pernah membuka pahanya." Hadits Anas ini lebih kuat
sanadnya, sedangkan hadits Jurhud lebih berhati-hati.2



http://media.isnet.orang/islam/Qardhawi/Kontemporer/Pandang1.html

thanks ummimq......benarlah seperti yang dikatakan...

''Karena itu, Nabi saw. pernah memalingkan muka anak pamannya
yang bernama al-Fadhl bin Abbas, dari melihat wanita
Khats'amiyah pada waktu haji, ketika beliau melihat al-Fadhl
berlama-lama memandang wanita itu. Dalam suatu riwayat
disebutkan bahwa al-Fadhl bertanya kepada Rasulullah saw.,
"Mengapa engkau palingkan muka anak pamanmu?" Beliau saw.
menjawab, "Saya melihat seorang pemuda dan seorang pemudi,
maka saya tidak merasa aman akan gangguan setan terhadap
mereka."
[ Telah diedit oleh: zulman pada 30-11-05 19:23 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 30-11-05 19:24


sambungan..

Syaukani,    dalam    kitabnya Nailul Athar menanggapi
hadits-hadits yang mengatakan paha sebagai aurat, bahwa
hadits-hadits itu hanya menceritakan keadaan (peristiwa),
tidak bersifat umum.

Adapun al-muhaqqiq Ibnul Qayyim mengatakan dalam Tahdzibut
Tahdzib Sunan Abi Daud sebagai berikut:

"Jalan mengompromikan hadits-hadits tersebut ialah apa yang
dikemukakan oleh murid-murid Imam Ahmad dan lainnya bahwa
aurat itu ada dua macam, yaitu mukhaffafah (ringan/keci])
dan mughallazhah (berat/besar). Aurat mughallazhah ialah
qubul dan dubur, sedangkan aurat mukhaffafah ialah paha, dan
tidak ada pertentangan antara perintah menundukkan pandangan
dari melihat paha karena paha itu juga aurat, dan membukanya
karena paha itu aurat mukhaffafah. Wallau a'lam."

Dalam hal ini terdapat rukhshah (keringanan) bagi para
olahragawan dan sebagainya yang biasa mengenakan celana
pendek, termasuk bagi penontonnya, begitu juga bagi para
pandu (pramuka) dan pecinta alam. Meskipun demikian, kaum
muslim    berkewajiban    menunjukkan    kepada    peraturan
internasional tentang ciri khas kostum umat Islam dan apa
yang dituntut oleh nilai-nilai agama semampu mungkin.

Perlu diingat bahwa aurat laki-laki itu haram dilihat, baik
oleh perempuan maupun sesama laki-laki. Ini merupakan
masalah yang sangat jelas.

Adapun terhadap bagian tubuh yang tidak termasuk aurat
laki-laki, seperti wajah, rambut, lengan, bahu, betis, dan
sebagainya, menurut pendapat yang sahih boleh dilihat,
selama tidak disertai syahwat atau dikhawatirkan terjadinya
fitnah. Ini merupakan pendapat jumhur fuqaha umat, dan ini
diperlihatkan oleh praktek kaum muslim sejak zaman Nabi dan
generasi sesudahnya, juga diperkuat oleh beberapa hadits
sharih (jelas) dan tidak bisa dicela.

Sebagian fuqaha lagi berpendapat tidak bolehnya wanita
memandang laki-laki secara umum, dengan alasan apa yang
dikemukakan oleh saudara penanya dalam pertanyaannya di
atas.

Adapun hadits Fatimah lah.a. di atas tidak ada nilainya
dilihat dari sisi ilmu. Saya tidak melihat satu pun kitab
dari kitab-kitab dalil hukum yang memuat hadits tersebut,
dan tidak ada seorang pun ahli fiqih yang menggunakannya
sebagai dalil. Orang-orang yang sangat ketat melarang wanita
melihat laki-laki pun tidak menyebutkan hadits tersebut. Ia
hanya dikemukakan oleh Imam al-Ghazali dalam Ihya Ulumuddin.

Dalam mentakhrij hadits ini Imam al-Ilraqi berkata,
"Diriwayatkan oleh al-Bazzar dan ad-Daruquthni dalam kitab
al-Afrad dari hadits Ali dengan sanad yang dhatif." (Ihya
Ulumuddin, kitab an-Nikah, Bab Adab al-Mu'asyarah. Dan
disebutkan oleh al-Haitsami dalam Majma'uz Zawaid 2:202 dan
beliau berkata, "Diriwayatkan oleh al-Bazzar, dan dalam
sanadnya terdapat orang yang tidak saya kenal."

Adapun hadits yang satu lagi (hadits Ummu Salamah, seperti
disebutkan penanya; ed.) kami temukan penolakannya
sebagaimana disebutkan oleh Ibnu Qudamah dalam meringkas
pendapat mengenai masalah tersebut. Beliau mengatakan dalam
kitab al-Mughni yang ringkasannya sebagai berikut:

"Adapun masalah wanita melihat laki-laki, maka dalam hal ini
terdapat dua riwayat. Pertama, ia boleh melihat laki-laki
asal tidak pada auratnya. Kedua, ia tidak boleh melihat
laki-laki melainkan hanya bagian tubuh yang laki-laki boleh
melihatnya. Pendapat ini yang dipilih oleh Abu Bakar dan
merupakan salah satu pendapat di antara dua pendapat Imam
Syafi'i.

Hal ini didasarkan pada riwayat az-Zuhri dari Ummu Salamah,
yang berkata:

"saya pernah duduk di sebelah Nabi saw., tiba-tiba Ibnu Ummi
Maktum meminta izin masuk. Kemudian Nabi saw. bersabda,
'Berhijablah kamu daripadanya. 'saya berkata, Wahai
Rasulullah, dia itu tuna netra.' Beliau menjawab dengan nada
bertanya, 'Apakah kamu berdua (Ummu Salamah dan Maimunah;
penj.) juga buta dan tidak melihatnya?" ( hari Abu Daud. dan
lain-lain)

Larangan bagi wanita untuk melihat aurat laki-laki
didasarkan pada hipotesis bahwa Allah menyuruh wanita
menundukkan pandangannya sebagaimana Dia menyuruh laki-laki
berbuat begitu. Juga didasarkan pada hipotesis bahwa wanita
itu adalah salah satu dari dua jenis anak Adam (manusia),
sehingga mereka haram melihat (aurat) lawan jenisnya.
Haramnya bagi wanita ini dikiaskan pada laki-laki (yang
diharamkan melihat kepada lawan jenisnya).

Alasan utama diharamkannya melihat itu karena dikhawatirkan
teriadinya fitnah. Bahkan, kekhawatiran ini pada wanita
lebih besar lagi, sebab wanita itu lebih besar syahwatnya
dan lebih sedikit (pertimbangan) akalnya.

Nabi saw. bersabda kepada Fatimah binti Qais:

"Beriddahlah enkau di rumah Ibnu Ummi Maktum, karena dia
seorang tuna netra, engkau dapat melepas pakaianmu sedangkan
dia tidak melihatmu."3 (Muttafaq alaih)

Aisyah berkata:

"Adalah Rasulullah saw. melindungiku dengan selendangnya
ketika saya melihat orang-orang Habsyi sedang bernain-main
(tontonan olah raga) dalam masjid." (Muttafaq alaih)

Dalam riwayat lain disebutkan, pada waktu Rasulullah saw.
selesai berkhutbah shalat Id, beliau menuju kepada kaum
wanita dengan disertai Bilal untuk memberi peringatan kepada
mereka, lalu beliau menyuruh mereka bersedekah.

Seandainya wanita dilarang melihat laki-laki, niscaya
laki-laki juga diwajibkan berhijab sebagaimana wanita
diwajibkan berhijab,4 supaya mereka tidak dapat melihat
laki-laki.

Adapun mengenai hadits Nabhan (hadits kedua yang ditanyakan
si penanya; ed.), Imam Ahmad berkata, "Nabhan meriwayatkan
dua buah hadits aneh (janggal), yakni hadits ini dan hadits,
"Apabila salah seorang di antara kamu mempunyai mukatab
(budak yang mengadakan perjanjian dengan tuannya untuk
menebus dirinya), maka hendaklah ia berhijab daripadanya."
Dari pernyataan ini seakan-akan Imam Ahmad mengisyaratkan
kelemahan hadits Nabhan tersebut, karena dia tidak
meriwayatkan selain dua buah hadits yang bertentangan dengan
ushul ini.

Ibnu Abdil Barr berkata, "Nabhan itu majhul, ia tidak
dikenal melainkan melalui riwayat az-Zuhri terhadap hadits
ini; sedangkan hadits Fatimah itu sahih, maka berhujjah
dengannya adalah suatu keharusan."

Kemudian Ibnu Abdil Barr memberikan kemungkinan bahwa hadits
Nabhan itu khusus untuk istri-istri Nabi saw.

Demikianlah yang dikatakan Imam Ahmad dan Abu Daud.

Al-Atsram berkata, "saya bertanya kepada Abi Abdillah,
'Hadits Nabhan ini tampaknya khusus untuk istri-istri Nabi,
sedangkan hadits Fatimah untuk semua manusia?     Beliau
menjawab, 'Benar.'5

Kalaupun hadits-hadits ini dianggap bertentangan, maka
mendahulukan hadits yang sahih itu lebih utama daripada
mengambil hadits mufrad (diriwayatkan oleh perseorangan)
yang dalam isnadnya terdapat pembicaraan." (Ibnu Qudamah,
al-Mughni 6:563-564).

Jadi, memandang itu hukumnya boleh dengan syarat jika tidak
dibarengi dengan upaya "menikmati" dan bersyahwat. Jika
dengan menikmati dan bersyahwat, maka hukumnya haram. Karena
itu, Allah menyuruh kaum mukminah menundukkan sebagian
pandangannya sebagaimana Dia menyuruh laki-laki menundukkan
sebagian pandangannya. Firman Allah:

"Katakanlah kepada laki-laki yang beriman, 'Hendaklah mereka
menahan pendangannya, dan memelihara kemaluannya; yang
demikian itu adalah lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya
Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat. Katakanlah
kepada wanita yang beriman, 'Hendaklah mereka menahan
pandangannya, dan memelihara kemaluannya.'" (an-Nur: 30-31 )

Memang benar bahwa wanita dapat membangkitkan syahwat
laki-laki lebih banyak daripada laki-laki membangkitkan
syahwat wanita, dan memang benar bahwa wanita lebih banyak
menarik laki-laki, serta wanitalah yang biasanya dicari
laki-laki. Namun, semua ini tidak menutup kemungkinan bahwa
di antara laki-laki ada yang menarik pandangan dan hati
wanita karena kegagahan, ketampanan, keperkasaan, dan
kelelakiannya, atau karena faktor-faktor lain yang menarik
pandangan dan hati perempuan.

Al-Qur'an telah menceritakan kepada kita kisah istri
pembesar Mesir dengan pemuda pembantunya, Yusuf, yang telah
menjadikannya dimabuk cinta. Lihatlah, bagaimana wanita itu
mengejar-ngejar Yusuf, dan bukan sebaliknya, serta bagaimana
dia menggoda Yusuf untuk menundukkannya seraya berkata,
"Marilah ke sini." Yusuf berkata, "saya berlindung kepada
Allah." (An-Nur: 23)

Al-Qur'an juga menceritakan kepada kita sikap wanita-wanita
kota ketika pertama kali mereka melihat ketampanan dan
keelokan serta keperkasaan Yusuf:

"Maka tatkala wanita itu (Zulaikha) mendengar cercaan
mereka, diundangnyalah wanita-wanita itu dan disediakannya
bagi mereka tempat duduk dan diberikannya kepada
masing-masing mereka sebuah pisau (untuk memotong jamuan),
kemudian    dia    berkata    (kepada Yusut), 'Keluarlah
(tampakkanlah dirimu) kepada mereka.' Maka tatkala
wanita-wanita itu melihatnya, mereka kagum kepada (keelokan
rupa)-nya, dan mereka melukai (jari) tangannya dan berkata,
'Maha sempuma Allah, ini bukanlah manusia. Sesungguhnya ini
hanyalah malaikat yang mulia.' Wanita itu berkata, 'Itulah
orang yang kamu cela saya karena (tertarik) kepadanya, dan
sesungguhnya. saya telah menggoda dia untuk menundukkan
dirinya (kepadaku) akan tetapi dia menolak. Dan sesungguhnya
jika dia tidak menaati apa yang saya perintahkan kepadanya,
niscaya dia akan dipenjarakan dan dia akan termasuk golongan
orang-orang yang hina." (Yusuf: 31-32)

Apabila seorang wanita melihat laki-laki lantas timbul
hasrat kewanitaannya, hendaklah ia menundukkan pandangannya.
Janganlah ia terus memandangnya, demi menjauhi timbulnya
fitnah, dan bahaya itu akan bertambah besar lagi bila si
laki-laki juga memandangnya dengan rasa cinta dan syahwat.
Pandangan seperti inilah yang dinamakan dengan "pengantar
zina" dan yang disifati sebagai "panah iblis yang beracun,"
dan ini pula yang dikatakan oleh penyair:

"Semua peristiwa (perzinaan) itu bermula dari memandang. Dan
api yang besar itu berasal dari percikan api yang kecil."

Akhirnya, untuk mendapat keselamatan, lebih baik kita
menjauhi tempat-tempat dan hal-hal yang mendatangkan
keburukan dan bahaya. Kita memohon kepada Allah keselamatan
dalam urusan agama dan dunia. Amin.

Catatan kaki:

1 Takhrijnya akan dibicarakan nanti.
2 Perlu diperhatikan bahwa Imam Bukhari men-ta'liq-kan
(menyebutkan hadits secara langsung tanpa menyebutkan
nama orang yang menyampaikan kepadanya) dengan menggunakan
bentuk kata ruwiya (diriwayatkan), yang menunjukkan bahwa
riwayat itu dha'if menurut beliau, sebagaimana dijelaskan
dalam biografi beliau.
3 Dalam riwayat Muslim dikatakan, "Karena saya (Nabi saw.)
tidak suka kerudungmu jatuh dari tubuhmu arau tersingkap
betismu, lantas ada sebagian tubuhmu yang dilihat orang
lain, yang engkau tidak menyukainya."
Ini dimaksudkan bahwa Rasulullah saw. bersikap lemah
lembut kepadanya dan hendak memberinya kemudahan sehingga
dia sepanjang hari tidak menutup seluruh tubuhnya terus
menerus kalau ia bertempat tinggal di rumah ummu Syuraik
yang banyak tamunya. Sedangkan Ibnu ummi Maktum yang tuna
netra itu tidak mungkin dapat melihatnya, sehingga dengan
demikian dia mendapatkan sedikit keringanan.
4 Kalau yang dimaksud dengan "hijab" di sini ialah memakai
cadar dan menutup wajah, maka hal ini perlu dikaji, dan kami
telah memberikan penolakan secara rinci dalam fatwa kami
tentang "Apakah Cadar itu Wajib?"
5 Setelah meriwayatkan hadits ini Abu Daud berkata, "Ini
adalah untuk istri-istri Nabi saw, secara khusus, apakah
tidak Anda perhatikan ber'iddahnya Fatimah binti Qais di
sisi Ibnu Ummi Maktum?." Lihat Sunnan Abi Daud, hadits nomor
4115.

Bookmark and Share

    


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

ABg_IMaM

Menyertai: 10.09.2003
Ahli No: 3444
Posting: 2187
Dari: Seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 30-11-05 20:07


Assalamuualaikum...

kita setuju dengan apa yang kak ummi turunkan asal saja tak ajak ahli-ahli ukhwah ke arah Wahabi.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ABg_IMaMProfil   Hantar PM kepada ABg_IMaM   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 30-11-05 21:33


Wa'alaikumussalam wrt wbt
Assalamu'alaikum wrt wbt

Alhamdulillah apa khabar anakanda Ustaz Imam dari Jabatan Agama Islam Negeri Sembilan. Semoga anakanda sekeluarga dalam pelukan Rahmat Allah SWT. Ameen. Sejak bila pula umi ajak ke arah Wahabi? Umi ajak ke arah menjadi Muslim Mukmin dengan menurut Al Quran dan As Sunnah. Semoga Allah SWT memberi petunjuk dan hidayah-Nya ke atas kita semua. Di sini umi ingin memaparkan tulisan yang amat menyentuh hati umi.

"Ketika saya pernah ditanyakan oleh seorang siswa," Ustaz ahli jemaah JIM ke?" saya segera membalas, "Tidak, saya ahli Jemaah Muslimin." Jemaah baru ke tu?. Saya katakan kepadanya, "Tidak, ia telah wujud semenjak Rasulullah saw lagi." Beliau tidak berpuas hati. "Itu saya tahu tapikan Ustaz ahli JIM." Saya membalas sambil tersenyum," Ya saya ahli JIM, ahli Darul Fitrah, ahli Persatuan Ulama Malaysia, ahli Muslimin Profesional Forum, ahli pertubuhan al-Nidaa, rakan kepada Abim, Ricoi, Hunafa, Accin, IIS, Pas, Keadilan, Umno dan macam-macam lagi "jemaah".

Siswa tersebut menggaru kepalanya kebingungan, terus dia bertanya lagi,. Jadi Ustaz tidak berpendirianlah ...atas pagarlah ye?" Soalannya kali ini benar-benar membuat saya tergelak besar. Saya sekali lagi megatakan kepadanya," Anda masih lagi hidup di zaman 70an, 80an dan 90an...masih lagi di takuk pemikiran JEMAAH CENTRIC.

Paparan di atas umi petik dari Majalah I keluaran Disember 2005 (terbitan karangkraf) muka surat 59 yang ditulis oleh Ustaz Mazlee Malik dari UIA.

Menurut beliau lagi pemikiran Jemaah centric menimbulkan banyak kesan negatif. Perbalahan, perpecahan, pergeseran hati, malah di sesetengah tempat membawa kepada pergaduhan.

Jemaah anak lebih tua, jemaah ana lebih tarbiah, jemaah ana lebih memperjuangkan sunnah, jemaah saya lebih agresif, jemaah saya lebih memperjuangkan khilafah, jemaah saya ada Imam Mahadi. Itulah diantara slogan-slogan yang sering berkumandang lebih dari tiga dekat di Malaysia di kalangan ahli pelbagai pertubuhan Islam.

Sekiranya ingin mengetahui lebih lanjut bacalah dalam Majalah I keluaran Disember 2005 ini ya.

Umi nak sambung sikit paparan Ustaz Mazlee iaitu menurutnya tidak salah wujud jemaah-jemaah selagi mereka berpaksikan UMMAH CENTRIC bukan JEMAAH CENTRIC. Tidak salah selagi wujud jemaah sebagai organisasi melaksanakan kerja-kerja dakwah dan perubahan secara kolektif dan tidak lebih daripada organisasi yang menghimpunkan ahli-ahli yang mempunyai persamaan dan keserasian untuk mencapai objektif yang sama. Tidak salah juga berjemaah selagi ia membawa keapda penyatuan tenaga untuk melakukan kerja-kerja Islam di bawah satu organisasi.

Carilah ya majalah tersebut. Bagi umi carilah ilmu sehingga yakin bahawa kita hidup ini ada matlamat awla iaitu Mardhatillah - redha Allah. Ekoran dari itu usahlah bagi mereka yang JEMAAH CENTRIC menganggap bahawa 'jemaah saya yang paling hebat' kerana jemaah (seringkali disinonim sebagai tanzim) sekedar alat bukannya matlamat.

Wallahuta'ala a'lam bissawab
Wassalamu'alaikum wrt wbt
ummimq
ps - " dan barangsiapa yang mencipta atau menghidupkan suatu sunnah yang
buruk dalam Islam, ia akan mendapat dosa atas perbuatannya itu dan
dosa dari perbuatan orang yang melakukan keburukan yang sama..." sahih
Muslim no 1691 dari Ibn Jarir.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.119714 saat. Lajunya....