MENGUMPAT/GHIBAH
1. Mukaddimah
Tajuk diatas merupakan suatu tajuk yang kurang senang untuk didengari
kerana ianya suatu tabiat yang sering kita lakukan dalam kehidupan
seharian; malah ada ketikanya menjadi kegemaran pula. Renungan yang
dimaksudkan berkaitan dengan mengumpat atau ghibah. Ianya adalah
bersangkutan dengan kehormatan dan keperibadian seseorang. Ia bukan
sahaja menimbulkan keaiban kepada orang yang diumpat malah
menampakkan keaiban serta keburukan Si pencerita.
Allah (S.W.T.) telah menetapkan nash yang berupa celaan keras tentang
mengumpat dalam firmannya :
Janganlah sesetengah dari kamu semua itu mengumpat sesetengahnya. Apakah
seseorang itu suka makan daging saudaranya dalam keadaan telah mati,
tentulah kamu semua tidak menyukainya yang sedemikian itu;
(Surah Hujurat ayat 12)
Rasullah (S.A.W.) pula pernah berpesan agar kita menjaga lidah mengenai
hal orang yang membuka rahsia orang lain dalam sabdanya:
Wahai kumpulan orang yang beriman dengan lidahnya tetapi tidak masuk
kedalam jiwanya! Janganlah kamu mengumpat orang Islam dan janganlah
mengesan atau mencari-cari rahsia mereka kerana barang siapa
mengesan rahsia mereka, Allah akan buka rahsianya. Dan barang siapa
Allah buka rahsianya maka dimalukan dia dalam rumahnya (sekali pun
dirahsiakannya).
Dalam hal ini pernah Talhah (sahabat Rasullah(S.A.W.)) menyesali
tindakannya mengesan tingkahlaku Saidina Umar yang sering berkunjung
kerumah seorang perempuan buta yang lumpuh kerana membantu wanita
tersebut.
Dengan itu adalah penting seseorang cuba menutup kelemahan saudaranya
kerana ganjaran besar yang akan diterima disamping jaminan
kelemahan/keaibannya ditutupi oleh Allah, atau sekurang-kurangnya takut
kepada amaran Allah (S.W.T) dalam firmannya:
Sesungguhnya mereka yang suka menyebar kejahatan dalam golongan orang -
orang yang beriman, akan mendapat ahzab yang payah didalam dunia dan
akhirat;
(Surah Al-Nur ayat 19)
2. Definasi mengumpat/ghibah
Rasullah (S.A.W) telah memberi pengertian mengumpat sebagai apabila
engkau menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu yang tidak
disukainya.marah benci dan sebagainya.
3. Perkara-perkara yang sering menjadi umpatan:
3.1 Kekurangan fizikal - seperti juling, hitam, terlalu pendek, terlalu
gemuk, tempang dan sebagainya.
3.2 Keturunan seseorang - keturunan fasik, seseorang yang hina dina atau
keburukan lain dalam keturunan seseorang.
3.3 Pekerti seseorang - Bakhil, suka menonjol milik/jasanya, pemarah,
pengecut, lemah pendirian dan sebagainya.
3.4 Kelakuannya - Pencuri, pembohong, peminum arak, pengkhianat, zalim,
lemah ibadat seperti cuai sembahyang, puasa zakat, membiarkan orang
tuanya dll.
3.5 Keperibadiannya - Tidak sopan/biadap, banyak cakap, kuat makan dll.
Serta lain-lain perkara yang melibatkan menceritakan hal orang jika
beliau tahu marah sama ada dalam bentuk kata, lisan, celaan, isyarat,
tulisan yang bermaksud mengumpat.
4. Apakah orang yang mendengar juga termasuk melakukan umpatan/ghibah?
Ianya bergantung kepada reaksi pendengar. Ia sama mengumpat/bersubahat
jika :
- Menunjukkan ketaajubannya lalu seolah-olah suatu pendorong agar
yang mengumpat lebih giat dan bersemangat untuk mengumpat terus.
- Mengiakan seperti berkata mudah-mudahan kita dijauhkan Allah dari
cubaan yang sedemikian.
- Berdiam diri sewaktu mendengar ada orang mengumpat orang lain.
5. a. Reaksi sewajarnya elak bersubahat
- Baiknya diwaktu kita mendengar orang mengumpat, langsung kita
mengingkari dengan lisan iaitu menyuruh berhenti mengumpat.
- Alihkan perbicaraan lain.
- Jika gagal hendaklah mengingkari dalam hati (takut menentangnya).
b. Cara mengelak mengumpat
i. Pesanan Ibnu Abbas;
Jikalau engkau hendak menyebut-nyebut cela orang lain, maka cobalah
dahulu engkau ingat-ingatkan dan sebut-sebutkan cela-cela yang ada
dalam dirimu sendiri;
ii. Menginsafi benar akan akibatnya yakni kemurkaan Allah S.W.T; seksa
orang yang mengumpat dan takut ancaman-ancaman yang akan dihadapkan padanya.
iii. Sibukkan diri mengubati kekurang diri supaya kelemahan dan
kekurangan tersebut tidak diumpati. Oleh itu tidaklah sibuk hendak mengubati
cela orang lain. Seperti Rasullah S.A.W, Berbahagialah seseorang yang
disibukkan oleh celanya sendiri daripada melihat-melihat cela orang
lain;
iv. Obat yang paling mujarab ialah kekuatan keimanan dalam jiwa kerana
kekukuhan iman ini sajalah yang akan dapat menghindarkan dari segala
ucapan buruk.
6. Implikasi dari umpatan :
i. Punca pergaduhan, perselisihan, salah faham dan berkaitan.
ii. Tidak bertegursapa membawa kepada terputusnya hubungan siratulrahim.
iii. Perpecahan ummah.
Bidalan Melayu berkaitan dengan lisan dan kesan umpatan
i. Lidah lebih tajam dari mata pedang.
ii. Sebab pulut santan binasa. Sebab mulut badan merana .
7. Sebab-sebab yang mendorong orang mengumpat
i. Ingin melenyapkan kemarahan:
Apabila marahkan seseorang, dilepaskan dengan menceritakan
keburukan/kelemahan orang yang dimarahi.didendami. Jadi ia mengumpat
mengata yang bukan-bukan. Punca disini ialah kemarahan serta dendam dalam
hati.
ii. Kemegahan diri:
Keinginan agar disifatkan lebih tinggi martabat lebih megah dan mulia
dari orang yang diumpati dengan menyebut kejelekan orang tersebut.
iii. Kedengkian:
Iri hati melihat orang yang selalu dipuji dan dimuliakan. Jadi ia mencari
jalan/kelemahan dan keburukan orang tersebut agar orang itu tidak lagi
dipuji atau dimuliakan.
iv. Saja suka-suka:
Bersendagurau untuk ketawa-ketawa yang tidak ada munafaatnya iaitu
memeriahkan suasana gurausenda dengan menyebut cela-cela orang lain
tujuannya semata-mata untuk menjadi bahan ketawa selalunya dari segi
meniru perlakuan orang yang diumpati.
v. Penghinaan:
Iaitu menganggap hina, rendah/lemah kepada orang lain. Perbuatan ini
ialah kerana perasaan angkuh, sifat tinggi diri yang tiada terbatas serta
ingin menganggap bodoh kepada yang dicemuh.
vi. Sifat-sifat lain:
Sukar dianalisa banyak sebab tetapi semuanya lahir akibat tipudaya syitan
belaka sebagai janji menyesatkan umat. selain dari itu juga merupakan
sifat mazmumah yang perlu dikikis.
8. Hukum mengumpat
Mengumpat dengan hati ialah mempunyai sangkaan buruk kepada orang lain.
Hukumnya sama haramnya dengan mengata seseorang secara lisan. Namun
dikecualikan bagi hanya sekadar lintasan buruk orang lain yang mudah
lenyap. Sangkaan buruk yang tidak dibenarkan ialah tanda kecenderungan
hati dan dimantapkan dalam perasaan. Inilah yang dilarang keras,
sebagaimana Friman Allah S.W.T.:
Hai orang-orang yang beriman, jauhilah sebahagian besar sangka-sangka itu
sebab setengah dari sangka-sangka itu adalah dosa;
Oleh itu apabila ada suatu bisikan dalam hati hendak menyangka buruk
kepada orang lain, baiklah ditolak sahaja. Dustakanlah ajakan syaitan itu
kerana syaitan adalah sefasik-fasik kaum yang fasik. Firman Allah S.W.T.:
Hai orang-orang yang beriman, apabila ada seseorang fasik datang padamu
dengan membawa suatu berita, maka carilah kenyataannya lebih dahulu
(periksalah dengan saksama) supaya kamu tidak sampai mencelakakan
suatu kaum dengan tidak diketahui sebenarnya;
(Surah Hujurat ayat 6)
9. Alasan-alasan mengumpat dibolehkan
i. Dalam hal penginayaan
Ketika dizalimi/dianiaya orang, lalu mengadu pada hakim agar haknya dapat
diperolehi semula. Maka dibolehkan mengumpat seperlunya dengan dibatasi
mengenai hal-hal yang bersangkutan dengan perkaranya sahaja. Sabda
Rasullah S.A.W.:
Orang -orang yang mempunyai hak itu boleh mengucapkan alasan-alasannya.
ii. Membetul yang terpesung
Khusus kepada orang yang bermaksiat agar kembali kejalan baik. Namun
masih umpatan dibatasi seperlunya sahaja. Dalam keadaan ini pelajar
yang melapurkan prilaku maksiat atau bersekedudukannya pelajar lain
adalah merupakan tanggungjawap dan bukanlah mengumpat; jika
ternyata; lapuran yang diberikan adalah betul; kerana tergolong dalam
amal makruf dan nahi mungkar.
iii. Sewaktu meminta fatwa/penerangan hukum agama
Seperti suami yang kedekut yang tidak memberi nafkah yang cukup, lalu
mengadu pada hakim/mufti. Seperti kisah Hindun bte. Uthbah
menceritakan kepada Rasullah untuk mengelak dari terus dizalimi oleh
suaminya.
iv. Menakut-nakutkan agar tidak berbuat jahat
Melihat kejelekan itu pernah dilakukan oleh orang lain. Kemudian kita
beritahu padanya akan bahaya atau kesukaran yang dialami sebab
perbuatan itu. Tujuannya semata-mata agar bahaya tidak terkena.
v. Diwaktu bertanya orang yang lebih dikenali dengan gelaran :
Bertanya alamat seperti menyebut gelar orang yang dicari seperti Si
Pincang, Si Bongkok dll. Semata-mata bertanya minta penjelasan dan
diketahui tidak memberi kesan kepada yang dicari ( gelaran mahsyur ).
vi. Memang terang kefasikan orang yang diumpati
Orang yang fasik itu berbangga pula dengan perbuatan cela yang
dilakukannya seperti Firaun, Qurrun dan Hannan.
10. Tebusan/Kaffarat mengumpat
Bertaubat, menyesali atas perbuatan mengumpat yang dilakukan seterusnya
meminta maaf dari yang diumpati agar dimaafkan seterusnya
menghilangkan kemungkinan dendam yang berpanjangan dari yang diumpati.
Yang penting dari masa ke semasa cuba menghilangkan sifat mazmunah dalam
diri dengan membanyakkan amalan zikir supaya masa yang ada tidak terluang
untuk mengumpat.
www.bicarasufi.com
-----------------
.::Ketenangan lahir dari hati yang bersih::.