Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 23-02-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Allah SWT memberikan kita dua telinga, dua mata, satu mulut dan otak di tengah antaranya, mesti bersebab. Dengar dan lihat kanan kiri, timbang dengan otak.
-- Kang

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: sarashanee
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43127

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 68
Ahli: 0
Jumlah: 68




  Yang Masuk Ke Sini
muslimin23: 1 hari, 4 jam, 16 minit yang lalu
z_tornado: 1 hari, 8 jam, 23 minit yang lalu
sarashanee: 8 hari yang lalu
CikIzzah1992: 10 hari yang lalu
Qiamulail: 26 hari yang lalu


Suara Hatiku
Topik: bila kehilangan orang tersayang...


Carian Forum

Moderator: Administrator, zulman
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Suara Hatiku
    »» bila kehilangan orang tersayang...

Please Mendaftar To Post


Oleh bila kehilangan orang tersayang...

tru_frnshp
WARGA SETIA
Menyertai: 27.04.2005
Ahli No: 16128
Posting: 539
Dari: Selangor

Selangor  


posticon Posting pada: 28-07-05 18:16


mesti sedih kan?

Bookmark and Share

    


  Member Information For tru_frnshpProfil   Hantar PM kepada tru_frnshp   Quote dan BalasQuote

SITIHAMIZAH
Warga 4 Bintang
Menyertai: 16.12.2004
Ahli No: 13091
Posting: 192
Dari: the garden of knowledge and virtue

Johor  


posticon Posting pada: 28-07-05 18:18


mesti lah sedih...tapi kenalah terima...kan dah takdir...

Bookmark and Share

    


  Member Information For SITIHAMIZAHProfil   Hantar PM kepada SITIHAMIZAH   Quote dan BalasQuote

DinnaFatiha
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.12.2003
Ahli No: 5711
Posting: 106
Dari: kedah/selangor

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 28-07-05 18:36


kehilangan yang melibatkan kematian memang teramat sedih...pada mulanya seolah-olah tidak dapat menerima hakikat namun terpaksa redha dengan takdir ilahi
Allah lebih menyayanginya...doa penguat semangat

Bookmark and Share

    


  Member Information For DinnaFatihaProfil   Hantar PM kepada DinnaFatiha   Quote dan BalasQuote

tru_frnshp
WARGA SETIA
Menyertai: 27.04.2005
Ahli No: 16128
Posting: 539
Dari: Selangor

Selangor  


posticon Posting pada: 28-07-05 18:38


alhamdulillah saya tak merasai lagi pengalaman kehilangan orang tersyg kerana kematian...

Bookmark and Share

    


  Member Information For tru_frnshpProfil   Hantar PM kepada tru_frnshp   Quote dan BalasQuote

Sufigirl81
Warga 1 Bintang
Menyertai: 19.05.2003
Ahli No: 559
Posting: 25

Perak   avatar


posticon Posting pada: 28-07-05 18:52


bukan mudah untuk menerima hakikat apabila kehilangan orang yang tersayang...yang dipisahkan dengan kematian...
terutamanya perpisahan yang berlaku secara tiba-tiba
tidak ada sebarang persiapan untuk berpisah...semalam ada hari ini tiada
perit....tapi redha dengan ketentuan Ilahi adalah penawar yang mujarab
walaupun berpisah tapi kenangan manis dan pahit yang pernah dicipta akan terus kekal dalam ingatan...selama-lamanya...!!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For Sufigirl81Profil   Hantar PM kepada Sufigirl81   Quote dan BalasQuote

DinnaFatiha
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.12.2003
Ahli No: 5711
Posting: 106
Dari: kedah/selangor

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 28-07-05 19:15


bila kehilangn orang tersayang ni....membuatkn kita tabah sebenarnya..namun kadang-kadang timbul perasaan yang sukar nak diterjemahkan...pengalamn saya kehilang orang tua amat menyakitkan.. kadang-kadang wujud perasaan Kenapa aku??? cemburu dengan orang disekeliling tapi itulah hakikat kehidupan ...semuanya hanya pinjaman

Bookmark and Share

    


  Member Information For DinnaFatihaProfil   Hantar PM kepada DinnaFatiha   Quote dan BalasQuote

yan4485
Warga 4 Bintang
Menyertai: 14.02.2005
Ahli No: 14357
Posting: 286
Dari: KL

Johor  


posticon Posting pada: 28-07-05 21:09


salam
kehilangan orang tersyg sebenarnya banyak memberi kekuatan kepada saya untuk terus berjuang untuk masa depan...
actually benda akan terjadi pada semua orang ..
sama ada cepat atau lambat, itu ketentuanNYA...
apabila telah diuji dgnnya..
kita perlu redha dan fikirkan apakah hikmah tersirat disebaliknya...
jangan diratapi..
itu bukan budaya islam....
jangan pula berputus asa...
jika hilang yang tersyg,
cubala untuk hargai orang lain di sekeliling kita dan jangan terlalu terkenangkan orang yang pergi tak kembali....
jangan sampai kesedihan kita merunsingkan orang lain....
jika kita bersedih...ingat lah bahawa kasih sayang yang kekal abadi itu hanya lah pada ALLAH....DIA sahaja yang kekal...
DIA juga tak pernah menghampakan hamba2NYA...
apabila kita kembali padaNYA, kita akan rasa tenang...
sebab hanya DIA sahaja yang tau kekuatan, kelemahan, kerunsingan dan segala2nya tentang diri kita....
fikir dengan tenang....
cari jawapan...
wassalam

Bookmark and Share

    


  Member Information For yan4485Profil   Hantar PM kepada yan4485   Quote dan BalasQuote

tru_frnshp
WARGA SETIA
Menyertai: 27.04.2005
Ahli No: 16128
Posting: 539
Dari: Selangor

Selangor  


posticon Posting pada: 29-07-05 02:52


betul tu, thanks..

Bookmark and Share

    


  Member Information For tru_frnshpProfil   Hantar PM kepada tru_frnshp   Quote dan BalasQuote

cahayainsani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 16.08.2004
Ahli No: 10574
Posting: 235
Dari: bumi Allah

Perak   avatar


posticon Posting pada: 29-07-05 22:48


Assalamu'alaikum....
kehilangan orang yang tersayang memang sedih...
tapi apakan daya yang hidup pasti akan pergi jua..
begitu juga diri ini...
cuma kita mampu doakan kesejahteraan mereka di alam sana...
kita yang hidup teruskan perjuangan hidup..

Bookmark and Share

    


  Member Information For cahayainsaniProfil   Hantar PM kepada cahayainsani   Quote dan BalasQuote

adneen
Warga 3 Bintang
Menyertai: 24.12.2003
Ahli No: 5952
Posting: 75
Dari: kelantan

iran   avatar


posticon Posting pada: 29-07-05 23:20


ubat paling mujarab ialah redha..

Bookmark and Share

    


  Member Information For adneenProfil   Hantar PM kepada adneen   Pergi ke adneen's Website   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 29-07-05 23:23


redha sahajalah ...doakan mereka...
hidup mesti di teruskan....

Bookmark and Share

    


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

widad
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.05.2003
Ahli No: 647
Posting: 199
Dari: bumi allah

malaysia  


posticon Posting pada: 30-07-05 00:05


assalamualaikum...


redha dengan hati.,...bukan dengan mulut...orang yang tak merasai memang mudah untuk kata redha....tapi orang yang menghadapi amat payah untuk redha...walaupun kadang kala nampak tenang...tapi sgt2 perit...menangis diluar nampak airmata...menangis dalam hati hanya ALLAH yang tahu...

apapun kita yang hidup perlu teruskan kehidupan..setiap manusia pasti akan mati..ajal maut ketentuan ALLAH..hari ini hari orang..mana tahu satu hari kita pula yang pergi meninggalkan orang yang kita sayang...

semoga ALLAh merahmati Kita semua...amin..

wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For widadProfil   Hantar PM kepada widad   Quote dan BalasQuote

Ghufranallah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 27.06.2005
Ahli No: 16894
Posting: 351
Dari: padang pasir

luxembourg   avatar


posticon Posting pada: 30-07-05 00:32


patah tumbuh hilang berganti...yang telah pergi..biarlah ia pergi dengan dengan penuh keredhaan.....
yang hidup pasti mati..
bertemu kerana Allah...berpisah pun biarlah kerana Allah

Bookmark and Share

    


  Member Information For GhufranallahProfil   Hantar PM kepada Ghufranallah   Quote dan BalasQuote

tru_frnshp
WARGA SETIA
Menyertai: 27.04.2005
Ahli No: 16128
Posting: 539
Dari: Selangor

Selangor  


posticon Posting pada: 30-07-05 01:07


betul tu widad

Bookmark and Share

    


  Member Information For tru_frnshpProfil   Hantar PM kepada tru_frnshp   Quote dan BalasQuote

Al-Mustaqqim
WARGA SETIA
Menyertai: 22.07.2005
Ahli No: 17480
Posting: 486
Dari: malaysia

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 30-07-05 04:30


> assalamualaikum wbt...
>
> setiap p`temuan pasti adanya p`pisahan...
> begitu jugalah dengan yang hidup...
> sebenarnya, jika difikirkan kematian itu sebaik2 peringatan untuk kita semua..
> saya sudah biasa mengalami detik ini... b`pisah dengan insan t`sayang...
> cuma... apa yang dapat saya katakan bahawa sentiasalh mengingati kematian itu walau di mana saja kita berada...
> beruntunglah bagi mereka yang bekerja seolah-olah mereka hidup 1000 tahun lagi & beramal seolah-olah mereka akan mati pada esok hari...
> amin...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Al-MustaqqimProfil   Hantar PM kepada Al-Mustaqqim   Quote dan BalasQuote

miezaunique
Warga Rasmi
Menyertai: 26.07.2005
Ahli No: 17572
Posting: 7
Dari: uiam

malaysia  


posticon Posting pada: 30-07-05 05:21


walau apapun,hidup ini mesti diteruskan....

Bookmark and Share

    


  Member Information For miezauniqueProfil   Hantar PM kepada miezaunique   Quote dan BalasQuote

Jackie_uniten7
WARGA SETIA
Menyertai: 20.09.2003
Ahli No: 3664
Posting: 1845
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 31-07-05 21:16


Kenapa nak sedih. just part of life

Bookmark and Share

    


  Member Information For Jackie_uniten7Profil   Hantar PM kepada Jackie_uniten7   Quote dan BalasQuote

kembara_cinta_hakiki
Warga Rasmi
Menyertai: 24.06.2005
Ahli No: 16813
Posting: 13
Dari: usm

PulauPinang  


posticon Posting pada: 01-08-05 16:16


redha dan pasrah diatas apa yang berlaku, kehilangan orang yang tersayang sudah tentu terasa begitu perit dan pahit utuk ditelan...atasinya dengan iman dan taqwa..wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For kembara_cinta_hakikiProfil   Hantar PM kepada kembara_cinta_hakiki   Quote dan BalasQuote

shah_sobriyanie
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2003
Ahli No: 3221
Posting: 1509
Dari: Kuala Lumpur

Perak  


posticon Posting pada: 01-08-05 17:35


Pada 01-08-05 16:16 , kembara_cinta_hakiki posting:

!!! QUOTE !!!

redha dan pasrah diatas apa yang berlaku, kehilangan orang yang tersayang sudah tentu terasa begitu perit dan pahit utuk ditelan...atasinya dengan iman dan taqwa..wallahua'lam


assalamualaikum...

betul tu... hidup kita ni kena teruskan jua...
takkan lah nak ikut dia sekali agaknya...
bagaimana dengan anak2 kita?
jagan abaikan yang masih memerlukan kita hanya kerana kita telah kehilangan orang yang tersayang,,

wassalam..


-----------------
cinta itu hanya kerana allah,
sayangilah orang yang menyayangi kita kerana orang yang disayangi belum tentu menyayangi kita.....


Bookmark and Share

    


  Member Information For shah_sobriyanieProfil   Hantar PM kepada shah_sobriyanie   Quote dan BalasQuote

mubarakah
Warga Rasmi
Menyertai: 14.07.2005
Ahli No: 17293
Posting: 10

blank   avatar


posticon Posting pada: 01-08-05 18:19


kita manusia biasa yang mempunyi naluri.so bila kehilangan seseorng semestinya kita sedih tapi sebagai hamba Allah kita kena tabah untuk hadapinya..angaplah ALLAH memberi ujian kpn hamba_Nya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For mubarakahProfil   Hantar PM kepada mubarakah   Quote dan BalasQuote

sufti_ilham
WARGA SETIA
Menyertai: 12.09.2003
Ahli No: 3515
Posting: 1490
Dari: KL

malaysia  


posticon Posting pada: 01-08-05 20:48


sedih memanglah sedih
tapi redha itu yang paling penting untuk menghadapinya :-)
bila redha..hati akan tenang
kesedihan takkan beraja :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For sufti_ilhamProfil   Hantar PM kepada sufti_ilham   Quote dan BalasQuote

shahriz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 28.06.2005
Ahli No: 16922
Posting: 146

blank   avatar


posticon Posting pada: 01-08-05 20:58


assalamualaikum..

memang lah kita akan sedih bila kehilangan orang yang tersayang. tapi sabar adalah sifat yang paling mulia.. walaupun pahit untuk kita menelannya. tapi dengan kesabaran yang pahit itu akan menjadi manis..

Bookmark and Share

    


  Member Information For shahrizProfil   Hantar PM kepada shahriz   Quote dan BalasQuote

srikandisolehah
Warga 1 Bintang
Menyertai: 29.06.2005
Ahli No: 16961
Posting: 35

blank   avatar


posticon Posting pada: 01-08-05 22:16


kehilangan yang melibatkan kematian memang teramat sedih...pada mulanya seolah-olah tidak dapat menerima hakikat namun terpaksa redha dengan takdir ilahi
Allah lebih menyayanginya...doa penguat semangat

Bookmark and Share

    


  Member Information For srikandisolehahProfil   Hantar PM kepada srikandisolehah   Quote dan BalasQuote

tentera_berkuda
WARGA SETIA
Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16444
Posting: 1327
Dari: kelantan

Kelantan  


posticon Posting pada: 02-08-05 16:52


hidup tenang
hati riang
baru tua tak terasa

Bookmark and Share

    


  Member Information For tentera_berkudaProfil   Hantar PM kepada tentera_berkuda   Quote dan BalasQuote

ayuAnnisa
Warga 3 Bintang
Menyertai: 03.09.2004
Ahli No: 10900
Posting: 148
Dari: perak

Perak  


posticon Posting pada: 02-08-05 17:30


tiap yang hidup psti akan mati..yang tinggal kenal teruskan hidup..walau payah bagaimana skalipun..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ayuAnnisaProfil   Hantar PM kepada ayuAnnisa   Pergi ke ayuAnnisa's Website   Quote dan BalasQuote

cahayainsani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 16.08.2004
Ahli No: 10574
Posting: 235
Dari: bumi Allah

Perak   avatar


posticon Posting pada: 02-08-05 17:34


Assalamu'alaikum..
apa khabar ana?
betul tu setiap yang hidup pasti akan mati...
justeru itu kita yang masih hidup ini teruskan perjuangan hidup...
tingkatkan amalan buat bekalan kita di alam sana..

Bookmark and Share

    


  Member Information For cahayainsaniProfil   Hantar PM kepada cahayainsani   Quote dan BalasQuote

shah_sobriyanie
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2003
Ahli No: 3221
Posting: 1509
Dari: Kuala Lumpur

Perak  


posticon Posting pada: 08-08-05 23:31


Pada 02-08-05 17:34 , cahayainsani posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamu'alaikum..
apa khabar ana?
betul tu setiap yang hidup pasti akan mati...
justeru itu kita yang masih hidup ini teruskan perjuangan hidup...
tingkatkan amalan buat bekalan kita di alam sana..



Assalamualaikum....
bagi yang perempuan tu susah sikit nak cari pengganti...
teringat kat yang lama katakan,...
tapi bagi lelaki pula...
kena cari lah cepat2...
susah nak jaga anak dan kerja..
ada juga yang susah nak cari yang lain...
alasannya..
tak sama dengan yang dulu...
seperti kata "inspirasi hati"
so...
berlagu lah malam2...
ditamani lagu D'heraty..
wassalam...


-----------------
cinta itu hanya kerana allah,
sayangilah orang yang menyayangi kita kerana orang yang disayangi belum tentu menyayangi kita.....


Bookmark and Share

    


  Member Information For shah_sobriyanieProfil   Hantar PM kepada shah_sobriyanie   Quote dan BalasQuote

nur_solyHAH1107
Warga 1 Bintang
Menyertai: 28.06.2005
Ahli No: 16927
Posting: 27
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 09-08-05 22:40


SALAM thabat kepada semua kawan-kawan ukhwah...
setiap sesuatu yang menjadi milik manusia,ia takkan kekal lama.....
tapi ketahuilah..segalanya hak MUTLAK ALLAH TA'ALA...
bagaimana sesuatu yang berharga itu hilang,segalanya ketentuan ALLAH.. belajarlah untuk memahami bahawasanya kita hanya meminjam dari ALLAH.mugkin sedikit sbnyak mengingatkn status kita hanya seorang HAMBA ALLAH yang diberi keistimewaan & juga memiliki kekuranagn.. :-P :-P :-P ;-) ;-)


-----------------
BIAR REBAH,jangan BERUBAH..biar TERBUANG,terus BERJUANG..hati PEJUANG pastinya berSATU,kerana di situ nawaitu kita bersemai,bersama menuju REDHA ILLAHI..
[ Telah diedit oleh: nur_solyHAH1107 pada 09-08-05 22:42 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For nur_solyHAH1107Profil   Hantar PM kepada nur_solyHAH1107   Quote dan BalasQuote

jedy
Warga Rasmi
Menyertai: 03.01.2005
Ahli No: 13501
Posting: 14
Dari: kuala lumpur

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 19-08-05 00:29


assalamualaikum
Dalam islam ada yang mensyarat kat umatnya beriman dengan qada' dan qadar.
sebalik kematian adalah kerehatan bagi mereka yang mendahului kita.sebagai manusia yang masih diberi peluang menikati serta menghambakan diri pada tuhan yang esa kita wajar menerimanya.allah sentiasa bermaksud baik dalam setiap ujian yang ditempakannya keatas hambanya.(sebagai ujian serta ikbar bagi mereka yang masih bernafas).
seperti mana yang telah melanda di aceh dan sewaktu dengannya(tsunami).bagi mereka yang beriman mereka faham dan tidak menyalahkan penciptanya.berimanlah dengan allah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For jedyProfil   Hantar PM kepada jedy   Pergi ke jedy's Website   Quote dan BalasQuote

balqiszie
Warga 3 Bintang
Menyertai: 13.10.2004
Ahli No: 11822
Posting: 100
Dari: perak

Perak  


posticon Posting pada: 18-08-05 23:24


sesiapa pun sedih kalau kehilangan orang tersayangggg..tambah lah kalau disebabkan kematian ...memang tipu lah kalau sapa kata tak sedih kalau kehilangan orang tersayang..
berpisah dengan kawan2 yang rapat pun kita dah terasa sedihnya..inikan pula kalau kehilangan orang tersayang........tapi kehidupan ini memang tak terlepas dari semua dugaan tu...doakan lah agar orang yang kita sayang sentiasa diberkati ALLAH....

Bookmark and Share

    


  Member Information For balqiszieProfil   Hantar PM kepada balqiszie   Quote dan BalasQuote

tru_frnshp
WARGA SETIA
Menyertai: 27.04.2005
Ahli No: 16128
Posting: 539
Dari: Selangor

Selangor  


posticon Posting pada: 19-08-05 21:55


Breakaway...

Bookmark and Share

    


  Member Information For tru_frnshpProfil   Hantar PM kepada tru_frnshp   Quote dan BalasQuote

alqibtiaz
WARGA SETIA
Menyertai: 31.07.2004
Ahli No: 10409
Posting: 542
Dari: kuala terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 19-08-05 22:10


kehilangan tokki tersayang malam jumaat minggu lepas...sedihnya....



p/s : Ya Allah tempatkanlah rohnya di kalangan hambaMu yang beriman..Amin..

Bookmark and Share

    


  Member Information For alqibtiazProfil   Hantar PM kepada alqibtiaz   Quote dan BalasQuote

AsrarSirriyah85
Warga Rasmi
Menyertai: 19.08.2005
Ahli No: 18261
Posting: 14
Dari: Ardhul 'ilmi

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 20-08-05 15:59


SALAM..AL-FATIHAH..
TUMPANG SEDIH UNTUK AWAK JUGAK..ANA PUN PERNAH KEHILANGAN ORANG TERSAYANG SEBAB KEMATIAN..ANA MEMANG DOWN MASA TU..TAPI BILA RUJUK PADA USTAZ DIA KATA ORANG MENINGGAL SEBENARNYA BUKAN TINGGALKAN KITA TAPI KITA YANG TINGGALKAN DIA..KITA TINGGALKAN DIA DALAM ALAM YANG DIJANJIKAN ALLAH..TINGGALKAN DIA MENJAWAB SOALAN MALAIKAT..DAN TINGGALKAN DIA MENGHITUNG KEMBALI SEGALA KEBAIKAN DAN DOSA YANG PERNAH DILAKUKANNYA SEMASA DI DUNIA..KITA SEBAGAI ORANG YANG MENINGGALKAN NI HANYA MAMPU NERDOA UNTUK KESEJAHTERAANNYA DI DUNIA SANA..USTAZ KATA YANG TU OK LAGI..SEBAB KITA TAHU MEMANG ALLAH DAH JANJIKAN ADANYA KEMATIAN..LAGI SEDIH KALAU ORANG TERSAYANG TINGGALKAN KITA SEBELUM MASANYA..MASIH HIDUP LAGI DAH TINGGALKAN KITA..SEDIH TAK???

Bookmark and Share

    


  Member Information For AsrarSirriyah85Profil   Hantar PM kepada AsrarSirriyah85   Quote dan BalasQuote

alqibtiaz
WARGA SETIA
Menyertai: 31.07.2004
Ahli No: 10409
Posting: 542
Dari: kuala terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 21-08-05 10:29


Ermmm...lagi sedih..Kalau tak ada iman agaknya entah aper2 ana buat...tapi macam bodoh plakkan...tak di namakan manusia Kalau hidup di dunia tanpa 1001 ujian....life must go on....tapi alhamdulillah ma ayah masih menyayangi ana....



p/l: ma ayah kaulah permata hatiku...


-----------------
biarlah kita di hina...Janganla kita pula yang menghina..Kerana yang dihina itu..adalah lebih baik pada pandangan Allah daripada yang menghina..


Bookmark and Share

    


  Member Information For alqibtiazProfil   Hantar PM kepada alqibtiaz   Quote dan BalasQuote

MiraUmairah
Warga 1 Bintang
Menyertai: 23.05.2003
Ahli No: 837
Posting: 33
Dari: selangor

Selangor  


posticon Posting pada: 22-08-05 17:10


Assalamualaikum wbrth....


kehilangan orang yang tersayang ibarat hari ini esok telah tiada...senda gurau atau masam muka semalam itulah kali terakhir dan kini ia hanya sekadar memori hanya sekadar rakaman bernama ingatan yang bermain tiap masa bagai tayangan slaid yang menghiris hati....

diriku pernah melalui pemergian abah tersayang..masa tu aku dikolej..baru saja nak tunjuk result yang 4.00 kat abah..semangat sangat tapi takdir Allah tak sempat abah hendak tersenyum melihat kejayaan anak bongsu terapat dengannya ini...

kesal jangan dikata..andai diri ini tahu dirinya akan pergi tatkala aku masih perlukan kasih sayang abah..maka akanku berusaha menjadi anak solehah buatnya.....menggembirakan hatinya. tapi kami sibuk..abah sibuk bekerja dan aku sibuk belajar. waktu malam atau hujung minggu kami bersama....berborak hal ehwal semasa..sama sama tonton berita..hati pilu hendak sangat meminta..abah! anakmu ini belum habis mengaji denganmu. tiap malam selepas solat maghrib aku akan duduk dibawah dan dia diatas sofa. Aku mengaji dan dengan hanya mendengar dia dapat tahu kesalahan tajwidku...memperbetulkanku...hari minggu dia akan mengajar bahasa inggeris..lancar dan petah sekali abah bertutur..kini semua hanya kenangan.

saat aku mengucup dahi abah sebelum jenazahnya dibawa ke tanah perkuburan. Aku berbisik ditelinganya..'abah..ampunkan dosa orang dunia dan akhirat" ini kerana abah pergi secara mengejut..sudden death.

aku meneruskan pelajaran dan aku punya teman..anak yatim piatu yang amat kacak dan kaya..Alhamdulillah sangat kerana kami terima diri masing-masing kerana hati budi yang luhur. tapi dugaan Allah pada diriku tak pernah surut..banyak insan yang mahu kami berpisah..bermacam tohmahan dilemparkan dan sampai satu peringkat kami ditipu sahabat baik kami sendiri..maka kami terpaksa berkorban..terpaksa akur mungkin ini dugaan..aku meneruskan pembelajaran sementlah temanku berhenti kolej dan menyambung di tempat lain...katanya dia tak sanggup melihat aku dan dirinya terus merana atas rasa amarah dan cemburu orang yang dengki.

aku jejaki kehilangan teman yang dikasihi hingga kini tapi tak pernah aku temui..kini diriku berada dalam alam pekerjaan..aku masih menyimpan harapan kuat untuk bertemunya semula walau mustahil andai difikir. dia menjual keretanya kerana aku jejaki pembeli itu di kawasan subang usj...ternyata dia benar-benar bersedih seperti diriku juga..mungkin dia mahu lontarkan kenangan lama tapi pada diriku yang pernah berasa kehilangan demi kehilangan
azamku cukup kuat kasihku cukup mendalam.....kini aku sayang semua orang walau mungkin baru mengenaliku..sebab aku mengerti andai hanya hari ini yang kita punyai dan esok bukan ditakdirkan buat kita..bagaimana? kerana itu sebolehnya aku mengasihi semua agar satu hari nanti kalian juga akan faham bagaimana perasaanku bila orang tersayang pergi sekelip mata......

Bookmark and Share

    


  Member Information For MiraUmairahProfil   Hantar PM kepada MiraUmairah   Quote dan BalasQuote

puteri_kk
Warga 3 Bintang
Menyertai: 25.09.2004
Ahli No: 11389
Posting: 129
Dari: healthy campus

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 29-09-05 13:56


Assalamualaikum...
hmm..memang memeritkan kalau kena hadapi situasi macam ni..
sabar dan redha dengan ketentuanNYA. Ingat bahawa sesungguhnya kita merancang, Allah jua merancang dan sudah pastinya perancangan Allah adalah yang terlebih baik.
Allah berfirman dalam qalamNYA :" Mungkin kamu menyukai sesuatu sedangkan ia mendatangkan keburukan kepadamu, dan kamu tidak menyukai sesuatu padahal ALLAH telah meletakkan kebaikanmu/kebajikan pada hal tersebut.."
saya sabar. saya tabah. saya menang dan saya beriman..InsyaAllah.

Kehilangan orang tersayang tak ada lagi tapi baru 2-3 hari ni kehilangan handphone tersayang...kena curik!waaa..sedih rasa macam kehilangan yang tersayang ...
Semoga Allah membukakan pintu hati orang yang mencuri itu untuk bertaubat dan berhenti dari melakukannya..

***********************************************
ya Allah seandainya ia bukan untukku,
campakkanlah ia sejauh yang mungkin dari ingatanku,
peliharalah diri ini dari rasa kecewa dan berputus asa,
Ya Allah tabahkan hatiku,
Gantikanlah yang hilang dengan yang lebih baik lagi..
Aamiin ya Rabbal a`lamiin...
***********************************************

Bookmark and Share

    


  Member Information For puteri_kkProfil   Hantar PM kepada puteri_kk   Quote dan BalasQuote

hudahasnan
WARGA SETIA
Menyertai: 10.01.2005
Ahli No: 13639
Posting: 1202
Dari: darul iman

Terengganu  


posticon Posting pada: 29-09-05 15:03


yap...mestilah sedih... :-( :-( :-( .
tapi...kita mesti redha...insyaAllah, ada hikmahnya...

Bookmark and Share

    


  Member Information For hudahasnanProfil   Hantar PM kepada hudahasnan   Quote dan BalasQuote

shah_sobriyanie
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2003
Ahli No: 3221
Posting: 1509
Dari: Kuala Lumpur

Perak  


posticon Posting pada: 09-11-05 14:57


Pada 28-07-05 18:18 , SITIHAMIZAH posting:

!!! QUOTE !!!

mesti lah sedih...tapi kenalah terima...kan dah takdir...



Assalamualaikum...
memang la sedih...
standard la tu...
tapi jangan berdendam pula...
biasa la tu...
wassalam...


-----------------
cinta itu hanya kerana allah,
sayangilah orang yang menyayangi kita kerana orang yang disayangi belum tentu menyayangi kita.....


Bookmark and Share

    


  Member Information For shah_sobriyanieProfil   Hantar PM kepada shah_sobriyanie   Quote dan BalasQuote

nurainaishah
Warga Rasmi
Menyertai: 26.10.2005
Ahli No: 20104
Posting: 15
Dari: terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 09-11-05 15:40


kehilangan...perit hati ini apabila menyentuh pasal kehilangan..kehilangan yang tidak mungkin dapat kita cari dan ditukar ganti .. saya pernah kehilangan orang yang saya sayang. ALLAH lebih menyayanginya.. saya redha dengan pemergiannya dari hidup ini. semoga ALLAH mencucuri rahmat ke atas insan yang saya sayangi..AL FATIHAH..

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurainaishahProfil   Hantar PM kepada nurainaishah   Quote dan BalasQuote

dharwillis
Warga Rasmi
Menyertai: 20.10.2005
Ahli No: 19991
Posting: 2

blank   avatar


posticon Posting pada: 09-11-05 15:53


redha dengan ketentuan illahi

Bookmark and Share

    


  Member Information For dharwillisProfil   Hantar PM kepada dharwillis   Quote dan BalasQuote

shah_sobriyanie
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2003
Ahli No: 3221
Posting: 1509
Dari: Kuala Lumpur

Perak  


posticon Posting pada: 10-11-05 14:29


Pada 09-11-05 15:40 , nurainaishah posting:

!!! QUOTE !!!

kehilangan...perit hati ini apabila menyentuh pasal kehilangan..kehilangan yang tidak mungkin dapat kita cari dan ditukar ganti .. saya pernah kehilangan orang yang saya sayang. ALLAH lebih menyayanginya.. saya redha dengan pemergiannya dari hidup ini. semoga ALLAH mencucuri rahmat ke atas insan yang saya sayangi..AL FATIHAH..



Assalamualaikum...
betul tu...
jangan taruh dendam dalam hati..
tak baik...
wassalam...


-----------------
cinta itu hanya kerana allah,
sayangilah orang yang menyayangi kita kerana orang yang disayangi belum tentu menyayangi kita.....


Bookmark and Share

    


  Member Information For shah_sobriyanieProfil   Hantar PM kepada shah_sobriyanie   Quote dan BalasQuote

farhanna
WARGA SETIA
Menyertai: 11.12.2004
Ahli No: 12997
Posting: 1672
Dari: Sabah

Sabah  


posticon Posting pada: 10-11-05 14:52


:) eemmm......... ???

Bookmark and Share

    


  Member Information For farhannaProfil   Hantar PM kepada farhanna   Pergi ke farhanna's Website   Quote dan BalasQuote

Ustaz_Jaki
Warga 2 Bintang
Menyertai: 11.11.2005
Ahli No: 20298
Posting: 51
Dari: melaka

Melaka   avatar


posticon Posting pada: 14-11-05 14:55


setiap pertemuan ada perpisahan dan setiap kelahiran ada kematian.. kuatkankan semangat dan redha..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Ustaz_JakiProfil   Hantar PM kepada Ustaz_Jaki   Quote dan BalasQuote

Zuriyati
Warga Rasmi
Menyertai: 20.10.2005
Ahli No: 19985
Posting: 2

blank   avatar


posticon Posting pada: 15-11-05 14:59


kehilangan orang yang tersayang amat menyakitkan....orang yang kita sayangi telah pergi...tapi takkan kembali....oleh itu kita patut doakan mereka agar hidup bahagia di sana....

Bookmark and Share

    


  Member Information For ZuriyatiProfil   Hantar PM kepada Zuriyati   Quote dan BalasQuote

hafizie
Warga 3 Bintang
Menyertai: 03.12.2004
Ahli No: 12783
Posting: 84
Dari: klang

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 15-11-05 17:30


redha..........
tapi bukan mudah nak di aplikasikn walaupun dari segi mental dan fizikal
hati tetapi sayu "Kenapa dia pergi dulu..."
mata masih menitiskn air " yang pergi tetapi akan pergi kita nanti yang akan menyusul pergi....."

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafizieProfil   Hantar PM kepada hafizie   Quote dan BalasQuote

alexander
WARGA SETIA
Menyertai: 24.12.2004
Ahli No: 13282
Posting: 747
Dari: Bumi ALLAH

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 15-11-05 19:52


:-) Assalamualaikum.....


Kehilangan orang tersayang.....perit,pedih...hanya ALLAH yang tahu....kehilangan arwah mak memang betul2 menguji jiwa....jika tak diberi kekuatan dah lama sakit jiwa......
    Bagaikan semalam bergurau senda dan mengadu....hari ni bila menjejakkan kaki ke ardul kinanah...terasa kosong kerana penguat semangat dah tak ada....cemburu bila rakan2 asyik bercerita perihal mak masing2....tapi saya???
Moga diberi kekuatan.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For alexanderProfil   Hantar PM kepada alexander   Pergi ke alexander's Website   Quote dan BalasQuote

sahihnor
Warga 4 Bintang
Menyertai: 23.07.2005
Ahli No: 17515
Posting: 182
Dari: Ranau,Sabah

Sabah  


posticon Posting pada: 18-11-05 16:27


assalamualaikum

kehilangan orang tersayang memang sedih

yang pergi tak akan kembali...redha dengan ketentuanNya
[ Telah diedit oleh: sahihnor pada 18-11-05 16:28 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For sahihnorProfil   Hantar PM kepada sahihnor   Quote dan BalasQuote

fizah_862000
WARGA SETIA
Menyertai: 07.08.2004
Ahli No: 10528
Posting: 844
Dari: seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 19-11-05 04:09


sabar...sesunggunya Allah bersama orang-orang yang bersabar.

Bookmark and Share

    


  Member Information For fizah_862000Profil   Hantar PM kepada fizah_862000   Pergi ke fizah_862000's Website   Quote dan BalasQuote

falah_nurani
Warga 3 Bintang
Menyertai: 23.09.2005
Ahli No: 19262
Posting: 83
Dari: madrasah

Terengganu  


posticon Posting pada: 20-11-05 11:14


ana pernah merasai kehilangan orang yang tersayang, abah ana..namun ianya bukan berlaku secara tiba-tiba. kerana abah ana menghembuskan nafas terakhirnya di wad ICU selama 4 hari kalau tak silap ana..penantian dan pengalaman berkampung di hospital memang bukan suatu pengalaman yang menggembirakan..sepanjang penantian, ana cuba buang lintasan2 buruk dalam hati ana..namun Allah maha berkuasa...

Bookmark and Share

    


  Member Information For falah_nuraniProfil   Hantar PM kepada falah_nurani   Quote dan BalasQuote

NURMIZA
Warga Rasmi
Menyertai: 12.02.2004
Ahli No: 7207
Posting: 11
Dari: Kemaman

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 20-11-05 12:25


Assalamulaikum
kematian tu sesuatu yang pasti untuk makhluk yang hidup..
saya pernah menghadapi situasi ni melibatkn bonda saya kerana penyakit barah...
tapi pemergian nya banyak merubah kehidupan saya sekarang dan saya bersyukur kepadaNya..
kadang-kadang kita terlalu sedih dengan apa yang terjadi tapi Allah lebih mengetahui yang akan ada hikmah disebalik sesuatu peristiwa tersebut...
jadi buat sahabat sekalian redha lah dengan ketentuan Allah....

Bookmark and Share

    


  Member Information For NURMIZAProfil   Hantar PM kepada NURMIZA   Quote dan BalasQuote

ilham_thahurah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 18.05.2005
Ahli No: 16605
Posting: 207
Dari: sumatera-malaysia-London

indonesia  


posticon Posting pada: 21-11-05 15:23


sedih memang sedih orang lain tak rasa..kita yang rasa...orang lain hanya mampu ucap..sabar! sabar ! hakikatnyer kita memang kena sabar dan redha...saya pun pernah mengalaminyer...

redhalah dengan apa jua...

PASRAH SEGALANYA...


-----------------
...sTars aRe sEen tOgeTher,yet tHe aRe sO fAr aParT...tRue RelaTion maY nOt mEet eveRyDay, bUt rEmeMber wE aRe alWays liNkEd hEart tO HeArt...�


Bookmark and Share

    


  Member Information For ilham_thahurahProfil   Hantar PM kepada ilham_thahurah   Quote dan BalasQuote

ina_irdyna85
Warga 4 Bintang
Menyertai: 13.09.2005
Ahli No: 18932
Posting: 268
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 21-11-05 15:44


salam terakhir....

nyanyian sudirman menyentuh dijiwa...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ina_irdyna85Profil   Hantar PM kepada ina_irdyna85   Pergi ke ina_irdyna85's Website   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 30-11-05 13:47


Kadang-kadang ALLAH S.W.T hilangkan sekejap matahari,
Kemudian DIA turunkan hujan dan ribut,
Puas kita menangis mencari di mana sang mentari,
Rupanya ALLAH S.W.T nak hadiahkan kita pelangi....
RENUNGKANLAH...........

Bookmark and Share

    


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.175118 saat. Lajunya....