Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 13-08-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Selalunya, bila kita berusaha menenggelamkan kapal orang lain, kita lupa untuk mengawal kapal kita sendiri. Kapal kita tenggelam terlebih dahulu.

-- Kang

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: wyd1014
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43135

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 51
Ahli: 0
Jumlah: 51




  Yang Masuk Ke Sini
wyd1014: 1 hari, 20 jam, 18 minit yang lalu
lidah-penghunus: 5 hari yang lalu
muslimiman: 20 hari yang lalu
IbnuKhaldun: 21 hari yang lalu
nur_tinta: 27 hari yang lalu


Suara Hatiku
Topik: biarlah Allah yang pilihkan jodoh untuk kita..


Carian Forum

Moderator: Administrator, zulman
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Suara Hatiku
    »» biarlah Allah yang pilihkan jodoh untuk kita..

Please Mendaftar To Post


Oleh biarlah Allah yang pilihkan jodoh untuk kita..

shinobi
WARGA SETIA
Menyertai: 13.07.2005
Ahli No: 17265
Posting: 425
Dari: bangi,gombak...

blank  


posticon Posting pada: 13-07-05 18:01


assalamualaikum...

untuk mereka yang terase nak cari pasangan hidup, eloklah amalkan buat solat sunat istikarah, mohon petunjuk Allah..moga dapat jodoh yang baik, dunia akhirat. Antara doa khusus yang boleh dibace time sujud terakhir solat istikarah itu (naqib saya yang ajar doa ni):

"Ya Allah, rapatkanlah aku dengan XXX sekiranya dia baik untuk aku, baik untuk agama ku, baik untuk keturunan ku, akan mendekatkan aku kepada Engkau Ya Allah, tetapi jauhkanlah dia dari aku sekiranya dia bukan untuk ku. Janganlah Engkau biarkan hamba Mu ini keseorangan. Engkau mengetahui segala isi hati ku Ya Allah, maka peliharalah aku dari kemurkaan Mu. Kurniakanlah kami kebahagiaan hidup dunia dan akhirat. Hanya kepada Engkaulah kami berserah."

Dan sekiranya si dia itu tercipta untuk kita, pasti Allah akan beri petunjuk kepada kita...

yang penting niat kena ikhlas kerana Allah, sebab nak ikut sunnah nabi, nak sempurnakan separuh dari agama, & nak menyalurkan fitrah ke jalan yang diredhai Allah.

Tak perlu lah bercouple2 ni, bergayut kat telepon berjam2, keluar makan ke, apa ke, Allah tak suka semua ni. Kalau betul kita ikhlas nak jadikan seseorang itu isteri kita (contohnya, sebab saya lelaki), pasti kita nak yang terbaik untuk dia. Pasti kita nak Allah redhai dan restui hubungan kita. Lagipun pasti kita nak didik bakal isteri kita tu dengan didikan agama yang sebenarnya..sebab didikan anak bermula dari didikan isteri.Dan kita perlulah sentiasa perbaiki diri kita, sebab didikan isteri bermula dari didikan kita sendiri.

Endingnye, berkahwinlah wahai pemuda2 islam..lagi awal lagi elok. InsyaAllah, solat akan lebih khusyuk, pemikiran akan lebih matang dan kita akan lebih bertanggungjawab. Pendek kata, kahwin ni memang best (pengakuan mereka yang dah berkahwin).

wallahualam.

Rasulullah s.a.w. bersabda: "Barang siapa yang mampu untuk berkahwin tetapi tidak berkahwin maka dia bukan daripada umatku." (Hadis riwayat Tabrani dan Baihaqi). Dalam riwayat lain, Baginda bersabda: "Wahai anak muda, berkahwinlah. Sesiapa yang mampu, berkahwinlah kerana ia lebih memelihara mata dan menjaga faraj. Sesiapa yang tidak mampu untuk berkahwin hendaklah dia berpuasa kerana puasa adalah penahan (daripada gelojak nafsu)." (Hadis riwayat Bukhari)

Bookmark and Share

    


  Member Information For shinobiProfil   Hantar PM kepada shinobi   Pergi ke shinobi's Website   Quote dan BalasQuote

puteri_nailofar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 04.05.2005
Ahli No: 16297
Posting: 258
Dari: Kazakhstan

kazakhstan   avatar


posticon Posting pada: 13-07-05 18:10


hm...ana setuju sangat...

memang sokong 200% :-D



Bookmark and Share

    


  Member Information For puteri_nailofarProfil   Hantar PM kepada puteri_nailofar   Quote dan BalasQuote

n_farhanah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 07.07.2004
Ahli No: 9856
Posting: 332
Dari: -

jordan   avatar


posticon Posting pada: 13-07-05 18:12


exactly, itulah cara yang betul & terbaik. there's no such thing as 'Islamic couple'. :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For n_farhanahProfil   Hantar PM kepada n_farhanah   Quote dan BalasQuote

NaZa_FirmaN

Menyertai: 23.05.2004
Ahli No: 9138
Posting: 491
Dari: SEREMBAN

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 13-07-05 18:40


semuanya betul.....soal jodoh...dah tuhan tentukan sejak azali lagi...cuma kita tidak dapat mengetahuinya,kerana kita diseru untuk berusaha...usaha dengan jalan yang betul,yang dibenarkan oleh syarak...

Bookmark and Share

    


  Member Information For NaZa_FirmaNProfil   Hantar PM kepada NaZa_FirmaN   Quote dan BalasQuote

island_kids
Warga Rasmi
Menyertai: 13.07.2005
Ahli No: 17241
Posting: 8
Dari: depan komputer !

malaysia  


posticon Posting pada: 13-07-05 21:55


Pada 13-07-05 18:40 , NaZa_FirmaN posting:

!!! QUOTE !!!

semuanya betul.....soal jodoh...dah tuhan tentukan sejak azali lagi...cuma kita tidak dapat mengetahuinya,kerana kita diseru untuk berusaha...usaha dengan jalan yang betul,yang dibenarkan oleh syarak...
ya...setiap apa yang ada dalam kehidupan ni Allah yang tentukan..tapi Allah memestikn kita berusaha...doa pun kena kuat juga ....


-----------------
.............>>>>> 1
[ Telah diedit oleh: island_kids pada 13-07-05 21:56 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For island_kidsProfil   Hantar PM kepada island_kids   Quote dan BalasQuote

SHAMR
WARGA SETIA
Menyertai: 05.10.2004
Ahli No: 11639
Posting: 777
Dari: Dari ALLAH kita datang, kepadaNya kita kembali...

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 13-07-05 22:40


tak jumpa kat dunia, insyaallah jumpa kat Negeri Abadi..

Bookmark and Share

    


  Member Information For SHAMRProfil   Hantar PM kepada SHAMR   Quote dan BalasQuote

Qalam_Akhdar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 06.07.2005
Ahli No: 17109
Posting: 159
Dari: Petaling Jaya

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 13-07-05 23:55


betul shinobi...:-)

emm Nabi saw bersabda: "barangsiapa yang tidak suka dengan sunnahku maka ia bukanlah dari kalangan ku.." juga di dalam sabdaNya yang lain"barangsiapa yang telah berkahwin maka telah sempurna sebahagian agamanya".

Bookmark and Share

    


  Member Information For Qalam_AkhdarProfil   Hantar PM kepada Qalam_Akhdar   Quote dan BalasQuote

winna_huwaida
Warga 3 Bintang
Menyertai: 12.07.2005
Ahli No: 17219
Posting: 132

Johor   avatar


posticon Posting pada: 14-07-05 08:09


Allah.menjanjikan perkahwinan di akhirat sekiranya..tidak bertemu jodoh di dunia...


-----------------
aku ada lah aku


Bookmark and Share

    


  Member Information For winna_huwaidaProfil   Hantar PM kepada winna_huwaida   Quote dan BalasQuote

imansyazwani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 26.02.2005
Ahli No: 14745
Posting: 252
Dari: kuala kangsar

Perak   avatar


posticon Posting pada: 14-07-05 17:17


terima kasih shinobi atas info yang diberikan...
InsyaAllah..Iman akan lakukannya...
dalam menetukan sapa pasangan hidup IMan...

Bookmark and Share

    


  Member Information For imansyazwaniProfil   Hantar PM kepada imansyazwani   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 14-07-05 17:21


Jodoh memang di tentukan Allah, tapi ana suka kepada konsep begini..

Usaha (zahir dan batin)+ Musyawarah+ Istikharah+Tawakal= REDHA

Bookmark and Share

    


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

Jackie_uniten7
WARGA SETIA
Menyertai: 20.09.2003
Ahli No: 3664
Posting: 1845
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 14-07-05 18:39


Pada 14-07-05 17:21 , zulman posting:

!!! QUOTE !!!

Jodoh memang di tentukan Allah, tapi ana suka kepada konsep begini..

Usaha (zahir dan batin)+ Musyawarah+ Istikharah+Tawakal= REDHA


tapi, kebanyakan orang hanya berdoa supaya jodoh jatuh dari langit

Bookmark and Share

    


  Member Information For Jackie_uniten7Profil   Hantar PM kepada Jackie_uniten7   Quote dan BalasQuote

sakeenah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.03.2005
Ahli No: 15077
Posting: 308
Dari: johor

Johor  


posticon Posting pada: 14-07-05 18:49


assalamualaikum..

sakeenah setuju juga biar Allah sahaja yang menentukan jodoh kita tapi ingat di dalam alQuran ada menyebut llk yang baik hanya untuk wanita yang baik dan begitu juga sebalikya....so,perbaikilah diri kita agar Allah mengurniakan pasangan hidup yang sejati yang dapat mendekatkan diri kpdNya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For sakeenahProfil   Hantar PM kepada sakeenah   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 14-07-05 18:55


Usaha : carilah selagi boleh..InsyaAllah jumpa..berdoa lah Pada Allah,
rujuk tatacara , ciri-ciri yang diajar oleh Islam dalam mencari jodoh

Musyawarah : berbincang dengan orang 2 tua , ibu bapa. minta restu mereka, minta pandangan mereka , pandangan kekawan yang ada experience, mentor , tok guru ke..

Istikharah : apabila semuanya dah di bincangkan.. mohonlah petunjuk Allah , dirikan lah solat Istikharah , mohon petunjuk dan rujukan Allah. untuk membuat pilihan ....

Tawakal : Setelah pilihan di buat , Tawakal kepada Allah,tetapkanlah hati dengan sepenuhnya , baik buruk semuanya mempunyai hikmah...terima seadanya , bagi lelaki jadilah pimpinan yang baik untuk memimpin tanggungjawab..bagi wanita bersedia untuk menjadi tulang sulbi(sirih pulang ke gagang) lelaki pilihannya..jadilah pengurus rumah tangga yang baik.. mohonlah bantuan Allah...

Redha : Redhalah dengan pilihan kita ... baik buruknya itulah ketetapan Allah untuk hambanya.....saling melengkapi diantara satu sama lain..mohon kekal bersama hingga ke Syurga Allah ...


Ana : Impian orang bujang

Bookmark and Share

    


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

adiena
Warga 1 Bintang
Menyertai: 07.07.2005
Ahli No: 17120
Posting: 31
Dari: bumi Allah

Perak   avatar


posticon Posting pada: 20-07-05 21:23


mmm...betul kata zulman...saya setuju.
jangan sekadar berdoa dan menunggu jatuh ke riba..
jodoh dah ditentukan tapi kita juga perlu berusaha ke arah itu...

Bookmark and Share

    


  Member Information For adienaProfil   Hantar PM kepada adiena   Quote dan BalasQuote

winna_huwaida
Warga 3 Bintang
Menyertai: 12.07.2005
Ahli No: 17219
Posting: 132

Johor   avatar


posticon Posting pada: 20-07-05 21:34


hurmmm adek winna dah bertemu jodoh dah..alhamdulillah..


-----------------
aku ada lah aku


Bookmark and Share

    


  Member Information For winna_huwaidaProfil   Hantar PM kepada winna_huwaida   Quote dan BalasQuote

Ghufranallah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 27.06.2005
Ahli No: 16894
Posting: 351
Dari: padang pasir

luxembourg   avatar


posticon Posting pada: 20-07-05 21:53


kena berusaha jugak....
usaha doa dan tawakkal..

Bookmark and Share

    


  Member Information For GhufranallahProfil   Hantar PM kepada Ghufranallah   Quote dan BalasQuote

nurbalqis83
Warga 2 Bintang
Menyertai: 07.12.2004
Ahli No: 12893
Posting: 52
Dari: sabah

Sabah  


posticon Posting pada: 20-07-05 22:59


ermmmm.....macam mana nak cari jodoh tu ye?heheheh.....supaya kita tak terlencong dari landasan yang betul.

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurbalqis83Profil   Hantar PM kepada nurbalqis83   Quote dan BalasQuote

mujahid_85
Warga 1 Bintang
Menyertai: 14.07.2005
Ahli No: 17280
Posting: 22
Dari: petaling jaya

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 20-07-05 23:10


usaha mesti ada baru lah dapat yang kita suka... kata orang terima orang yang sayang kita lebih baik dari kita sayang orang....? betul atau tak fikir sendiri.... istikharah pun mesti buat.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For mujahid_85Profil   Hantar PM kepada mujahid_85   Quote dan BalasQuote

cahayainsani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 16.08.2004
Ahli No: 10574
Posting: 235
Dari: bumi Allah

Perak   avatar


posticon Posting pada: 22-07-05 17:36


Sesungguhnya...
Allah telah tentukan jodoh kita di dunia ini...
berdoalah padaNYA....
tetapi harus diingat...kita juga diharuskan berusaha..
usaha..berdoa kemudian bertawakal atas pilihan Allah buat kita...
Ingatlah...setiap apa yang Allah tetapkan untuk kita pasti ada hikmahnya..
Sesungguhnya Allah itu Maha Pengasih Sifatnya......

Bookmark and Share

    


  Member Information For cahayainsaniProfil   Hantar PM kepada cahayainsani   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.12863 saat. Lajunya....