Array
Create An Account | Home · Topik · Statistik · Your Account · Hantar Artikel · Top 10 | 29-03-2024 |
|
Isu dan Ehwal Semasa
|
Moderator: Administrator, hafeezzul |
Please Mendaftar To Post |
Oleh | MAULIDURRASUL S.A.W | |||
---|---|---|---|---|
mohd |
Posting pada: 21-04-05 15:46
!!!!semuaa
ana nak tanya pendapat antum semua tenang sambutan maulid Nabi s.a.w tadi..siape tgk kat tv.rasa2 Nabi suka tak sambutan hari kelahiran Baginda s.a.w.dengan cara yang sebegitu??kalau bagindas.a.w ada lagi.ape perasaan baginda tengok ummat nya menyambut hari keputraan baginda sebegitu rupa???betul ker cara sambutan maulidur Rasul yang di anjurkan mengikut kehendak Nabi s.a.w.?ini cara islam hadhari ker?? beri pendapat antum..bukan pendapay mengikut perasaan tetapi megikut akal yang berteraskan alquran dan sunnah nabi s.a.w.. | |||
hanishumaira |
Posting pada: 21-04-05 18:34
erm,.. sy ada tgk kt tv td.. actually taktau aa nk kata apa.. bg sy, mmg tak patut kelahiran Baginda Rasulullah s.a.w. disambut sedemikian walaupun tidaklah secara keseluruhannya... ada sesetengah perkara yg tak sewajarnya diadakan... bg yg tgk tu, tau2 aa sendiri er...
| |||
uhud147 |
Posting pada: 21-04-05 21:05 | |||
dakwah_ilahi |
Posting pada: 22-04-05 13:10
Apabila datang bulan Rabiulawal, setiap orang Islam pasti ingatannya singgah kepada Rasulullah s.a.w. Ini kerana pada bulan yang mulia inilah junjungan besar nabi kita dilahirkan ke dunia ini untuk menyinari umat manusia dengan cahaya Islam dan kebenaran di samping menghapuskan kegelapan dan kezaliman.
Allah s.w.t telah menyatakan dalam al-Quran surah al-Anbiya' ayat 107 yang bermaksud: Tidak Kami utuskan engkau (Muhammad) melainkan untuk memberi rahmat kepada sekalian alam. Rasulullah s.a.w. telah diutus untuk memimpin ummah yang sebelum itu berada dalam kegelapan dan kehancuran. Setiap individu Islam wajar menjadikan Rasulullah sebagai role model dan idola dalam kehidupan mereka serta berbangga dengan peraturan dan sistem Islam. Orang yang diredhai dan diberi keberkatan oleh Allah dalam hidupnya ialah mereka yang mengamalkan cara hidup Islam. Benarlah kata Saydina Umar al-Khattab: ``Kita adalah satu kaum (golongan) yang dimuliakan Allah sekiranya kita berpegang kepada Islam.'' Tetapi, cuba kita renung di seluruh dunia hari ini, apa yang terjadi kepada umat Islam? Adakah mereka dipandang mulia? Kemuliaan Islam boleh dikembalikan dengan mencontohi kepimpinan Rasulullah yang terpancar dalam setiap perbuatan dan perkataan baginda. Rasulullah s.a.w. adalah pemimpin ummah yang boleh diikuti dan dicontohi dalam segenap kehidupan ----------------- Sabda Nabi Muhammad s.a.w.yang bermaksud:"Barangsiapa yang amalannya hari ini lebih baik dari semalam,dia adalah orang yang beruntung. | |||
JoshuaIsfahan |
Posting pada: 22-04-05 13:12
aik anjur benda baik"maulud" pun jadik isu..kan bagus sambut dari tak sambut....cthnya malaysia cuti umum...baru yg bukan islam bukak mata betapa pentingnya nabi muhammad....
| |||
ummimq |
Posting pada: 22-04-05 13:29
Wa'alaikumussalam wr wb
Assalamu'alaikum wr wb Alhamdulillah umi copy paste untuk anak-anak ya - AQ 60; alMumtahinah: 08 "Allah tidak melarang kamu utk berbuat baik dan berlaku adil kepada orang yg tidak memerangi kamu kerana AGAMA.." terjemahnya Dalil serah: Nabi SAW melantik Abdullah bin Uraiqit sebagai Guide ketika Hijrah. sedangkan Abdullah adalah masih musyrikin. hatta melantik Karam singh menjawat Ketua Pengarah Alam Sekitar pun dibolehkan oleh syara' dari pegawai melayu yg tidak tegas... s2s http://us.f302.mail.yahoo.com/ym/login?.rand=fcfm8kb10gu8m Wassalamu'alaikum wr wb ummimq ps - Apabila ilmu dan amal tidak membuahkan akhlak yang mulia, Ertinya ilmu dan amal itu tiada nilainya di sisi Allah dan manusia. ----------------- | |||
muawwiz |
Posting pada: 22-04-05 13:44
assalamualaikum...
maaf la yer sbb sy x tgk siaran kat tv tu....tp setelah sy bc baru sy tahu...bg sy x patut la buat sambutan mcm tu...lebih baik SElAWAT KEATAS NABI MUHAMMAD SAW...ader ke patut karam sigh walia mendapat anugerah tokoh maulidur rasul...bg la kat org islam...dunia dah nak kiamat | |||
tumpang |
Posting pada: 22-04-05 14:51
betol jugakk.. dpd pilih org melayu yg menamalkan rasuah.. tapi kan.. x kan dah xde langsung tokoh2 agama yg layak... | |||
JoshuaIsfahan |
Posting pada: 22-04-05 16:20
Beri tahu aku melayu islam mana yg memperjuangkan alam sekitar?sebab karam tu sanggup berkaram-karam kat longkang,parit dan sungai, sebab tulah LAYAK dpt anugerah tu...dia memang layak dpt..so what?kalau u tak suka dia,satu juta lain suka dia...sebab dia ikhlas berbuat kebajikan dan kebaikan...bukan mcm setengah org melayu..derma rm20 pun masuk paper...sebab org melayulah..la ni selangor dah mcm nak jadi padang bola kat tgh padang pasir...
| |||
ummimq |
Posting pada: 27-04-05 00:59
Wa'alaikumussalam wr wb
Assalamu'alaikum wr wb Alhamdulillah ada betulnya kata-kata anakanda Joshuaisfahan tu kerana Mr Karam Singh Waila tu kelebihannya dia sanggup berkorban masa, tenaga dan juga wang ringgit demi mencari kebenaran. InsyaAllah orang Melayu Islam juga ramai yang ikhlas dalam kerja-kerja mereka cuma mereka ni low profile jadi yang dipersoalkan ialah mereka-mereka yang sering mencari nama dan kuasa atas dasar perjuangan atau kebenaran atau apa saja alasan ... ini yang amat dikesali. Wallahuta'ala a'lam bissawab Wassalamu'alaikum wr wb ummimq ps - "Janganlah kamu jadikan sumpah-sumpah kamu sebagai alat menipu diantara kamu..." (Mafhum AQ 16: anNahlu: 94) ----------------- | |||
sakinahazzahra |
Posting pada: 13-03-08 08:42
tak lama lagi maulidur rasul..
keesokan hari selepas kelahiranku... nanti ada konsert raihan kan.. p/s: tak baca posting dari awal, cuma tengok tajuk.. | |||
broshahir |
Posting pada: 13-03-08 10:25
selamat menyambut hari lahir buat sakinah dan junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W...
semoga terisi dengan amal-ibadah yang berterusan.. | |||
beeman |
Posting pada: 20-03-08 12:10 SEJARAH DAN HUKUM SAMBUTAN MAULID NABI SAW. Sudah menjadi tradisi masyarakat Islam umumnya menyambut Mulidur Rasul, kelahiran nabi Muhammad yang tercinta tanggal 12 Rabiul Awwal. Sekalian alam menyambut kelahiran baginda dengan penuH kegembiraan. Terpadam api biara majusi Runtuhlah istana Kisra Parsi Mekkah diterangi cahya putih Tanda lahir Nabi anak yatim Begitulah bait-bait gambaran keadaan ketika saat kelahiran baginda s.a.w yang telah diabadikan dalam nasyid dendangan kumpulan Raihan. Kelahiran baginda adalah suatu ârahmat untuk keseluruhan alamâ dan bagaikan nur yang menerangi alam yang berada dalam kegelapan. Baginda telah diutuskan membawa ajaran Islam yang mulia dan menjadi contoh teladan kepada seluruh umat manusia. Kita sebagai pengikut baginda s.a.w seharusnya berusaha untuk mengenali baginda dengan lebih rapat dan berusaha untuk mengamalkan sunnah baginda sebanyak mungkin. Sejarah sambutan Maulid Menurut sejarah, sambutan Maulidur Rasul telah dimulakan oleh orang Fatimiyah di Mesir dan disambut secara besar-besaran semenjak tahun 969 M lagi. Sambutan ini dimulakan dengan pemberian khutbah yang mengingatkan akan kemuliaan Rasulullah dan manisan seperti madu kesukaan Rasulullah diedar-edarkan pada akhir acara. Walaubagaimanapun, sambutan ini telah diharamkan atas arahan pemerintah buat sementara waktu dan kemudiannya dibenarkan semula oleh pemerintah yang lain. Pada abad ke-7, Maulid kembali disambut secara rasmi di bandar Irbil di bawah pemerintahan seorang Sunni bernama Muzafar Al-Deen Abi Sa`d Kawakbri Ibn Zein Ed-Deen `Ali- Ibn Tabakatikin. Beliau telah menjadikan hari sambutan Maulid sebagai cuti rasmi agar orang ramai dapat menyambut perayaan yang diadakan bersempena dengan tarikh bersejarah ini. Selain itu, beliau juga telah mengarahkan agar ternakan disembelih dan dagingnya dibahagikan kepada orang ramai. Namun, malangnya acara peringatan kelahiran Nabi tersebut telah dicemari dengan pelbagai amalan bidaah. Keadaan ini telah mengundang perselisihan pendapat antara ulamaâ mengenai hukum mengadakan sambutan Maulidur Rasul. Menurut Sheikh Muhammad Fadl `Ashur, pada kurun ke-9, terdapat ulamaâ yang membolehkannya dan ada pula yang melarang diadakan sambutan tersebut. As-Suyuti, Ibn Hajar Al-`Asqalani and Ibn Hajar Al-Haythmi mengharuskannya, namun mereka mengutuk bidaah yang berleluasa yang berlaku dalam sambutan tersebut. Mereka mengeluarkan pendapat tersebut berdasarkan firman Allah ĂąâŹĆDan ingatkanlah mereka tentang hari-hari AllahĂąâŹÂ. Sebahagian ulamaâ dalam mengulas ayat tersebut, mengatakan bahawa Rasulullah bersabda ĂąâŹĆ â Hari-hari Allahâ itu adalah rahmat dan petunjuk Allah, dan kelahiran nabi s.a.w itu merupakan suatu rahmat yang agungĂąâŹÂ. Pendapat sebahagian ulamaâ mengenai sambutan Maulidur Rasul Sheikh Yusuf Al-Qaradawi berpendapat bahawa umat Islam pada zaman kini semakin lupa akan kepentingan sirah Nabi s.a.w, maka sambutan Maulidur Rasul ini adalah suatu kaedah untuk mengingatkan mereka mengenai perjuangan Nabi agar dapat diambil pengajara daripadanya. Beliau menambah bahawa sekiranya sambutan ini dijalankan dengan sejajar dengan syariah(tiada bidaah), ia dapat mendekatkan umat Islam kepada ajaran Islam dan sunnah serta sirah kehidupan baginda s.a.w. Sheikh `Atiyyah Saqr pula berpendapat bahawa sambutan ini dibolehkan sebagai tanda cinta kepada baginda dan merupakan usaha yang membantu kita untuk mencontohi baginda. Namun, ianya mestilah tidak membabitkan perkara-perkara yang dilarang oleh agama seperti pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan, tidak beradab dalam masjid, dan sebagainya. Tambah beliau, kaedah menyambut sambutan ini adalah seperti mentelaah sirah dan sunnah baginda, membina masjid dan tempat keagamaan, melakukan kerja-kerja sukarelawan yang kesemuanya dapat mengingatkan kita untuk menghayati kisah perjuangan baginda dahulu. Wallahuaâlam ************************************************** berita sensasi Thursday, November 17, 2005 MAULIDURRASUL S.A.W VS. Maulid Condi Rice di Arab Saudi Geram dan meluat, tersenyum lucu, kemudiannya sedih. Mengapa ya ana merasa begitu? Alkisahnya bermula ketika ana membaca berita di Surat Khabar "Al-Akhbar" Mesir, yang menceritakan sebuah kejutan di Arab Saudi kepada Condolezza Rice, Setiausaha Negara Amerika Syarikat. Kisahnya juga boleh dibaca di akhbar Daily Times, di bawah tajuk "Saudis surprise Condi Rice with birthday cake". Geram melihat kebodohan sebahagian pemimpin Islam hari ini. Kelihatan jelas sifat mereka bagai lembu dicucuk hidung oleh Amerika Syarikat. Pemimpin Amerika disambut bagai menatang minyak yang penuh setiap kali datang. Bukan sekali dua, bahkan sudah acap kali. Amerika Syarikat dilihat sebagai penyelamat oleh pemimpin yang menggelar diri sebagai Khadam Dua Tanah Suci. Kita tertanya-tanya khadam siapakah sebenarnya mereka ini ya? Meluat apabila melihatkan walau sudah kerugian berbilion-bilion Dollar demi perbelanjaan tentera kuffar di Arab Saudi (berhampiran kota-kota suci), hingga menyebabkan kejatuhan teruk ekonomi mereka, namun masih tidak sedar diri, dan masih mengagungkan Amerika Syarikat. Beginilah apabila kaum Badawi diberikan kuasa memerintah negara yang Allah berikan kekayaan yang melimpah ruah, manakala urusan agama diserahkan kepada mereka yang lebih mementingkan urusan mensyirik dan mengatakan Ummat Islam lain sesat, serta meruntuhkan segala kesan peninggalan Rasulullah Sallahu 'Alaihi Wasallam. Tersenyum lucu pula ana selepas itu. Ana teringat ulamak mereka yang begitu asyik membid'ahkan sambutan Maulid Nabi, tetapi rupanya terdiam menikus apabila kerajaan mereka membuat sambutan Maulid Condi Rice. Dibuat pula kek yang terlukis bendera Arab Saudi yang ada padanya kalimah syahadah. Mungkingkah wanita musyrikah seperti Rice akan terbuka pintu hati menerima hidayah apabila memakan kek yang ada padanya kalimah syahadah tersebut? Pandai sungguh mereka berdakwah ya. Teringat pula segelintir masyarakat Malaysia yang turut sama mengharamkan sambutan Maulid Nabi, memuji-muji tindakan Raja Arab Saudi yang tidak mahu dicium tangan (bukan kerana tawadhu', tetapi kerana dikatakan haram), dan mengagung-agungkan para ulamak Arab Saudi serta fatwa-fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwanya. Apa pula fatwa mereka kali ini ya? Mungkin sambutan Maulid Nabi yang hanya dipenuhi dengan bacaan sejarah Nabi itu haram, kerana merupakan majlis berkaitan agama, sedangkan majlis memberi kek kepada wanita Musyrikah itu bagus sekali, kerana tindakan politik yang bijak? Ataupun tiada fatwa kerana bimbangkan jawatan dalam majlis fatwa tersebut lalu menjadi syaitan bisu? Semoga Allah memberi hidayah kepada mereka. Sedih sekali jauh di lubuk hati mengenangkan kita yang lebih suka bertelagah isu-isu kecil seperti lafaz niat, tahlil, talqin, Qunut Subuh dan pelbagai isu cebisan lain, lalu menutup mata pada apa yang berlaku pada dunia Islam hari ini. Kita lebih suka mencari kesalahan masyarakat yang mengikut ajaran para ulamak salafussoleh serta menimbulkan perselisihan padanya, dari membentuk ummat Islam yang mengikuti ajaran agama dalam semua aspek. Kita tinggalkan perintah bersatu padu dan berlapang dada sesama Muslim, lalu terkena jarum-jarum halus musuh dalam memecah belahkan kita. Semoga Allah Ta'ala menyatukan hati-hati kita di atas jalan kebenaran dalam Dakwah pada jalan-Nya. Amiin. Surat khabar "Al-Akhbar" pun ditutup dengan seribu satu pemikiran dan persoalan di dada. Posted at 12:23 pm by aljoofre ************************************************** Artikel SuaraUlama Statistik Terbaru Popular Cari: Selamat Menyambut Maulidur Rasul 1429H Tarikh: 3/20/2008 9:45:40 AM PUM mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat menyambut Maulidur Rasul buat seluruh rakyat Malaysia dan umat Islam sedunia. Ambillah iktibar dari sirah Rasulullah SAW sebagai panduan kepada kita untuk terus melayari kehidupan di alam fana' ini. Rasulullah SAW wajar untuk dijadikan panduan kerana baginda merupakan Qudwah Hasanah - ikutan yang terbaik. Banyakkan bersalawat ke atas baginda walau di mana kita berada. Sekian, wassalam sekian daripada beeman! | |||
Anak_Pejuang |
Posting pada: 20-03-08 15:00
tak ada masalah untuk menyambut hari kelahiran rasuluLLah, bahkan yang ada di Malaysia ini seperti perarakan sebenarnya untuk menunjukkan syiar Islam kepada orang bukan Islam. kendian ada aktiviti keagamaan dan menghidupkan sunnah di dalamnya.
Celebrating the Prophet's Birthday Date of Fatwa 19/ April/ 2001 Date of Reply 19/ April/ 2001 Topic Of Fatwa Miscellaneous Question of Fatwa As Salaamu `alaykum. Does celebrating the birthday of Prophet Muhammad, peace and blessings be upon him, have any evidence from the Qur'an and Sunnah? www.Sunnidawateislami.Com has answered that question in their question-answer column saying that it is allowed to celebrate the Prophet's birthday, the Qur`an has approved it and there is evidence from it in the Sunnah. When I discuss this matter with my family, I tell them it is Bid`ah (innovation). Am I right? I'd like you to please clarify this matter to me. I'd also like to know the correct date of birth of our Prophet, peace and blessings be upon him, and the date he died. Name of Mufti Islam Online Fatwa Committee Content of Reply Wa`alykum as-salaamu wa rahmatul Allahi wa barakaatuh. In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful. All praise and thanks are due to Allah , and peace and blessings be upon His Messenger. Sheikh `Atiyyah Saqr answers: According to historians, the Fatimides were the first to celebrate the Prophet's birthday. Qalqashandi, in his book Subh Al-A`sha, says that the Fatimides used to make a huge celebration in Egypt and distribute large amounts of sweets for the occasion. Actually, the Fatimides used to celebrate the birthdays of other members of the Prophet's family and they also celebrated Christ's birthday. However, all of these celebrations were stopped in 488 upon an order from Caliph Al-Musta`li billah appointed as prime minister Al-Afdal Shahindah, son of Commander-in-chief Badr Al-Jamaali, a powerful man who conformed to the Sunnah as stated by Ibn Al-Atheer in his book Al-Kamel, volume 8, page 302. People stopped celebrating such occasions till Al-Ma'moon Al-Bataa'ihi came to power and issued an official decree in 517 enjoining the distribution of alms in 12th Rabee` Al-Awwal. Sanaa' Al-Malik was in charge of distributing them. When the Ayoubides came to power, they stopped all Fatimide practices, but families used to celebrate the Prophet's birthday in their houses. Then it returned to be officially celebrated at the beginning of the seventh century in the city of Irbil upon a decree from its prince, Muzafar Al-Deen Abi Sa`d Kawakbri Ibn Zein Ed-Deen `Ali- Ibn Tabakatikin, who was a Sunni. Muzafar gave great care and attention to such celebrations and ordered marquis to be erected starting from the beginning of Safar. Such tents, which were wonderfully decorated and extended from Al-Qal`a gate till the Khandaq gate. Muzafar used to go everyday after `Asr prayer to watch the festivities in these tents. The celebration was sometimes held on the 8th of Rabee` Al-Awwal (and sometimes on the 12th) which used to be an official holiday so that the people could enjoy the festival. Two days before the actual celebration, Muzafar used to order the sheep, cows and camels to be slaughtered in the main avenue amidst cheerful festivities, then the meat would be cooked and distributed among the people. Ibn Al-Haajj Abu `Abdullah Al-`Abdari says that such festivals were widespread in Egypt during his rein and condemned the innovations that used to take place during such festivals. (Al-Madkhal, volume 2, p 11, 12) Many books were written on the Prophet's birthday in the seventh century such as the stories of Ibn Dahya, who died in Egypt in 633 AH, Muhy Ed-Deen Ibn Al-`Arabi, who died in Damascus in 683 AH, Ibn Taghrabik, who died in Egypt in 670 AH; and Ahmad Al-`Azli and his son Muhammad, who died in Sabata in 670 AH. Due to the spread of innovation during such celebrations, scholars have denounced them and stated that they were groundless. Among those scholars is the Maliki jurist Taaj Ad-Deen `Umar Ibn Al-Lakhmi Al-Sakandari known as Al-Fakahaani, who died in 731 AH, wrote his thesis Al-Mawrid fil Kalaam `Ala-Mawlid on this issue and As-Syooti quotes it in his book Husn Al-Maqsid. Sheikh Muhammad Fadl `Ashoor says that in the ninth century, scholars were divided over the issue. Some said it was permissible, others said it was not and it was recommended by As-Siyooti, Ibn Hajar Al-`Asqalaani and Ibn Hajar Al-Haythmi, yet they condemned the innovations that took place during such festivities. Their opinion was derived from the verse: "And remind them of the days of Allah" (Ibraheem: 5). Explaining the previous verse, An-Nasaa`i and `Abdullaah Ibn Ahmad report in Zawayd Al-Musnad and Al-Bayhaqi in Shu'ab Al-Iman reports on the authority of Ibn Ka`b that he said that the Prophet, peace and blessings be upon him, said: "The days of Allah" are Allah's Blessings and Signs, and the Prophet's birth is a great bliss. (Al-Aloosi's Rooh Al-Ma`aani) Muslim reports on the authority of Qatadah Al-Ansaari that the Prophet, peace and blessings be upon him, was asked about fasting on Monday and he replied: "It is the day on which I was born and on which I received the Divine Revelation". It is also reported on the authority of Ibn `Abbas and Ibn Jabir that the Prophet, peace and blessings be upon him, was born in the "year of the elephant" on the 12th of Rabee` Al-Awwal. He also received the Divine Revelation, ascended to the Heavens, migrated to Madinah and died on the 12th of Rabee` Al-Awwal. The Prophet, peace and blessings be upon him, says that the day he was born was a special day. Since it is well known from Shari`ah that Muslims should seize the opportunity in blessed days and do good deeds, Muslims should celebrate the Prophet's birthday so as to thank Allah for guiding them to Islam through Prophet Muhammad, peace and blessings be upon him. Therefore, celebrating the Prophet's birthday is permissible provided that it does not include committing any of the prohibited things. As for throwing banquets, this comes under the verse saying: "O ye who believe! Eat of the good things wherewith We have provided you, and render thanks to Allah if it is (indeed) He whom ye worship.ĂŸ" (Al-Baqarah: 172) My opinion is that celebrating such a religious occasion is recommended especially nowadays for youth have become forgetful of these religious occasions and their significance because they have indulged in other celebrations. Celebrating such a great event should be done through reading more about the Prophet's Sunnah and life, building mosques, religious institutes and doing other forms of charity work that remind people of the Prophet's life and his struggle. Therefore, it is permissible to celebrate the Prophet's birthday as an expression of our love to him and our endeavor to follow him as an example provided that these celebrations do not involve any of the prohibited things. Some prohibited things are improper intermingling between main and women, behaving improperly at mosques and partaking in innovations such as worshiping at tombs and other things that violate the teachings of Islam. If such previously mentioned violations surpass the religious benefit realized from these celebrations, then they should be stopped in order to prevent harm and wrongdoing as indicated in the Shari`ah. Sheikh Yusuf Al-Qaradawi adds: We all know that the Companions of the Prophet, peace and blessings be upon him, did not celebrate the Prophet's birthday, Hijrah or the Battle of Badr, because they witnessed such events during the lifetime of the Prophet who always remained in their hearts and minds. Sa`d Ibn Abi Waqqaas said that they were keen on telling their children the stories of the Prophet's battles just as they were keen on teaching them the Qur'an. Therefore, they used to remind their children of what happened during the Prophet's lifetime so they did not need to hold such celebrations. However, the following generations began to forget such a glorious history and its significance. So such celebrations were held as a means of reviving great events and the values that we can learn from them. Unfortunately, such celebrations include some innovations when they should actually be made to remind people of the Prophet's life and his call. Actually, celebrating the Prophet's birthday means celebrating the birth of Islam. Such an occasion is meant to remind people of how the Prophet lived. Allah Almighty says: "Verily in the Messenger of Allah ye have a good example for him who looketh unto Allah and the last Day, and remembereth Allah much." (Al-Ahzab: 21)ĂŸ By celebrating the Prophet's Hijrah, we should teach them values such as sacrifice, the sacrifice of the Companions, the sacrifice of `Ali who slept in the Prophet's place on the night of the Hijrah, the sacrifice of Asmaa' as she ascended the Mountain of Thawr. We should teach them to plan the way the Prophet planned for his Hijrah, and how to trust in Allah as the Prophet did when Abu Bakr told him: "We could be seen so easily, the Prophet replied saying: "O Abu Bakr! What do you think of two when Allah is their third?" "Have no fear, for Allah is with us." (At-Tawbah: 40) We need all these lessons and such celebrations are a revival of these lessons and values. I think that these celebrations, if done in the proper way, will serve a great purpose, getting Muslims closer to the teachings of Islam and to the Prophet's Sunnah and life. As for celebrating `Ashooraa', the Prophet, peace and blessings be upon him, celebrated this day by fasting only. He asked the Jews why they fasted on that day and they told him that it was the day that Allah saved Moses and the people of Israel. The Prophet replied saying: "We have more of a right to Moses than you." So he fasted on that day and ordered the people to fast on that day. He also said near the end of his life: "By Allah, if I lived longer I would fast on the 9th of Muharram." That is, that he would fast on the 9th and the 10th in order to be different from the Jews who fast on the 10th only. However, some of the Sunnis celebrate `Ashura as if it were a feast. The Shi`ah consider it a day of sadness and mourning, but all such things are innovations and are completely un-Islamic. As for the second part of the question, the exact date of the Prophet's birth is disputed , but it is most likely to be on Monday, 9th Rabee` Al-Awwal (20th or 22nd of April, 571 AC), the same year in which the invasion of the Elephants took place against the Ka`bah. And he, peace and blessings be upon him, passed away on Monday 12, Rabee` Al-Awwal in the eleventh year of Hijrah (8 June 632 AC.) Allah Almighty knows best. Source : http://www.sunnah.org/ibadaat/islamonline_mawlid_fatwa.htm | |||
sailormoon |
Posting pada: 20-03-08 15:07
Kalau boleh asingkan lelaki dan perempuan masa perarakan...Barisan perempuan sepatutnya belakang lelaki bukannya depan lelaki...
----------------- DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN... | |||
Anak_Pejuang |
Posting pada: 20-03-08 15:13
Pada 20-03-08 15:07 , sailormoon posting:
!!! QUOTE !!! Kalau boleh asingkan lelaki dan perempuan masa perarakan...Barisan perempuan sepatutnya belakang lelaki bukannya depan lelaki... kat tempat den - perempuan memang belakang pun, begitu lah kat sekolah. ----------------- .:Hidup Ini Mencari Mati Yang Sempurna:. http://jarumemas.blogspot.com http://jomfaham.blogspot.com | |||
sailormoon |
Posting pada: 20-03-08 15:17
Pada 20-03-08 15:13 , Anak_Pejuang posting:
!!! QUOTE !!! Pada 20-03-08 15:07 , sailormoon posting: Saya nampak dalam TV pagi tadi ada satu kumpulan ni perempuan dekat depan...Tapi bukan semua macam tu... ----------------- DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN... | |||
Anak_Pejuang |
Posting pada: 20-03-08 15:25 | |||
Rashdin |
Posting pada: 20-03-08 15:30
Pada 20-03-08 15:13 , Anak_Pejuang posting:
!!! QUOTE !!! Pada 20-03-08 15:07 , sailormoon posting: rasanya mana-mana pun boleh. ----------------- "It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln | |||
sailormoon |
Posting pada: 20-03-08 15:33
Pada 20-03-08 15:25 , Anak_Pejuang posting:
!!! QUOTE !!! kalau macam itu kena betulkan lah... huhu.. Betul tu...Kalau perarakan ni ikut cara solat berjemaah dekat masjid kan elok... ----------------- DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN... | |||
sakinahazzahra |
Posting pada: 20-03-08 15:43
Pada 20-03-08 15:30 , Rashdin posting:
!!! QUOTE !!! Pada 20-03-08 15:13 , Anak_Pejuang posting: erm rashdin kalau boleh elakkan berjalan di belakang perempuan ya.. terutama yang tak cukup kain tu.. menjaga pandangan mata ----------------- dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8 | |||
Anak_Pejuang |
Posting pada: 20-03-08 15:49
Pada 20-03-08 15:30 , Rashdin posting:
!!! QUOTE !!! Pada 20-03-08 15:13 , Anak_Pejuang posting: lelaki di hadapan, bukan di belakang apatah lagi sesama ajnabi. Ye.. kena menjaga pandangan.. nafsu manusia siapa yang tahu? ----------------- .:Hidup Ini Mencari Mati Yang Sempurna:. http://jarumemas.blogspot.com http://jomfaham.blogspot.com | |||
beeman |
Posting pada: 21-03-08 00:13
cadanagn ukhwah untuk asingkan lelaki dan perempaun memang bagus.
cuma beeman nak syorkan supaya kita jangan berarak sambil bawa sepanduk puji nabi dan berselawat saja.sunnah nabi lah yang perlu dilaksanakan dulu. maulid nabi bukanlah sunnah nabi cuma perkara harus yang diberi pahala kerana perbuatan yang baik dan tidak menyalahi syariat islam. cuma beeman hairan kat golongn yang menyambut maulid nbi dengn meriah tapi lawan nabi dalam pilihanraya lantas pangkah parti thoghut yang pro rasuah dan kemugkaran.itu yang nabi marah tu.berarak macam mana pun nabi tak redha.masuk neraka juga.hukum tetap hukum(fatwa bekas mfti wilayah dan bekas mufti sabah). sekian beeman memberi pendapat. | |||
Anak_Pejuang |
Posting pada: 21-03-08 00:55
Pada 21-03-08 00:13 , beeman posting:
!!! QUOTE !!! cadanagn ukhwah untuk asingkan lelaki dan perempaun memang bagus. subjektif ini - padahal membawa sepanduk itu pun bukan ada masalahnya - orang akan membaca sepanduk itu. Jika selawat yang ditulis - orang yang menulis mendapat pahala, yang membaca juga mendapat pahala. ----------------- .:Hidup Ini Mencari Mati Yang Sempurna:. http://jarumemas.blogspot.com http://jomfaham.blogspot.com | |||
beeman |
Posting pada: 21-03-08 01:55
Pada 21-03-08 00:55 , Anak_Pejuang posting:
!!! QUOTE !!! Pada 21-03-08 00:13 , beeman posting: beeman setuju dengn pendapat tu,cuma beeman takut dan bimbang amaran nabi tentang umat akhir zaman di mana ramai org tegakkan syiar islam bukan syariatnya,ramai org junjung nama islam tapi bukan hukumnya.maka tunggulah kedatangan kiamat!!! bila diserahkan sesuatu perkara kepada bukan ahlinya, tunggulah saat kehancuran!!! sekian, beeman beri pendapat. | |||
ibnu_musa |
Posting pada: 21-03-08 02:07
Pada 20-03-08 15:43 , sakinahazzahra posting:
!!! QUOTE !!! Pada 20-03-08 15:30 , Rashdin posting: wah, amaran keras dari kaum hawa ----------------- |============================| | ()"*"() | ( 'o', ) |(,,)=(,,)=======================| | |||
ABg_IMaM |
Posting pada: 21-03-08 02:18 !!! QUOTE !!! Pada 20-03-08 15:30 , Rashdin posting:!!! QUOTE !!! | |||
Anak_Pejuang |
Posting pada: 21-03-08 06:18 !!! QUOTE !!! beeman setuju dengn pendapat tu,cuma beeman takut dan bimbang amaran nabi tentang umat akhir zaman di mana ramai org tegakkan syiar islam bukan syariatnya,ramai org junjung nama islam tapi bukan hukumnya.maka tunggulah kedatangan kiamat!!! berhati-hati bila berhukum - orang yang pegang sepanduk itu benarkah mereka semuanya menjunjung pemimpin yang melanggar syariat ALLah??. Susah enta ini nanti nak minta maaf pada orang yang tersebut terlibat dalam perarakan. Pukul borong semua ini... karang hang berhukum bukan pada tempatnya. Jadilah pendakwah yang bijak dalam berdakwah. Bukan dengan sebab kejahilan terburu-buru menulis dan berhukum, menyebabkan mad'u lari. Dan akhirnya buruklah Islam itu kerana kejahilan di dalam berdakwah. Na'uzubiLLah ----------------- .:Hidup Ini Mencari Mati Yang Sempurna:. http://jarumemas.blogspot.com http://jomfaham.blogspot.com | |||
mama_iman |
Posting pada: 21-03-08 10:15
Sejurus selepas kewafatan Rasulullah SAW, Abu Bakr mengajak Umar, âayuh, mari kita ke rumah Ummu Aymanâ.
Selepas disampaikan berita kewafatan Nabi SAW, Ummu Ayman menangis dengan tangisan yang berat. âApakah yang ibu tanggung dalam tangisanmu wahai Ummu Ayman? Apakah tidak ibu ketahui bahawa apa yang ada di sisi Allah itu adalah jauh lebih baik buat Baginda SAW?â, Abu Bakr dan Umar cuba mencungkil beban hati Ummu Ayman. Lantas beliau berkata, âSesungguhnya aku, demi Allah, mengetahui akan benar katamu, bahawa apa yang ada di sisi Allah adalah lebih baik buat Rasul-Nya. Tangisanku bukanlah kerana itu wahai Abu Bakr dan Umar. Akan tetapi. Aku menangis dan hiba dengan berita yang kalian bawa, kerana sesungguhnya WAHYU TELAH TERPUTUS DARI LANGIT⊠buat selama-lamanyaâŠâ Tersentak Abu Bakr dan Umar⊠lantas mereka berdua turut menangisi hakikat kewafatan Nabi SAW pada waktu Dhuha di sore Isnin, 12 Rabiâ al-Awwal tahun ke-11H tersebut. Tiada lagi wahyu⊠dan moga Ummah ini dikurniakan Allah upaya hidup pada tiada lagi seorang Nabi, pembimbing jalan, pengubat lara hati⊠terutamanya pada hari-hari yang penuh derita ini. Wa Shallallahu âala Sayyidina Muhammad al-Nabi al-Ummi wa âala Aalihi wa Sahbihi wa Sallim Tasleeman Katheera, âAdada Maa Ahaata Bihi âIlmuhu wa Khatta bihi Qalamuhu wa Ahsaahu Kitaabuh! - petikan al-Bidayah wa al-Nihayah oleh al-Imam Ibn Kathir ABU SAIF @ www.saifulislam.com | |||
Rashdin |
Posting pada: 21-03-08 11:57
Pada 20-03-08 15:43 , sakinahazzahra posting:
!!! QUOTE !!! Pada 20-03-08 15:30 , Rashdin posting: adehhh ----------------- "It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln | |||
aye |
Posting pada: 21-03-08 14:10
Wa Shallallahu âala Sayyidina Muhammad al-Nabi al-Ummi wa âala Aalihi wa Sahbihi wa Sallim Tasleeman Katheera, âAdada Maa Ahaata Bihi âIlmuhu wa Khatta bihi Qalamuhu wa Ahsaahu Kitaabuh!
| |||
sakinahazzahra |
Posting pada: 21-03-08 15:02
Pada 21-03-08 11:57 , Rashdin posting:
!!! QUOTE !!!
erm rashdin kalau boleh elakkan berjalan di belakang perempuan ya.. terutama yang tak cukup kain tu.. menjaga pandangan mata adehhh maaf ya kalau salah bahasa.. erm yang saya maksudkan semua lelaki.. kan awak kata mana-mana jalan depan belakang pun boleh.. memanglah boleh tapi sebaiknya lelaki jalan depan lah.. salam persaudaraan dari kakak sakinah sekian, wassalam ..................... semalam tengok konsert nasyid sempena maulidurrasul tv3.. lunak2nya suara wanita-wanita yang menyanyi.. ----------------- dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8 | |||
abaabil |
Posting pada: 21-03-08 15:07 Perkara ni memang dapat sambutan hangat bila menjelangnya Rabiul awal... Saya tidaklah arif dalam bidang ini tapi bila kita tengok sambutan agak meriah...dalam hal ianya dibolehkan atau tidak, saya tidak tahu... Memang nampak macam baik seolah-olah macam kita memperlihatkan syiar Islam dan cintakan Nabi Muhammad shallahu 'alaihi wasallam tapi adakah itu yang baginda shallahu 'alaihi wasallam mahu kita buat? Adakah itu sunnah yang wajib kita ikut? Atau kita hanya mereka-reka satu amalan yang tidak pernah dtunjukkan oleh Rasulullah shallahu 'alaihi wasallam? Dalam hal ini saya menganggap perkara ini adalah 'perkara baharu' dalam agama, iaitu perkara yang tidak ditunjukkan oleh Al-Quran dan Sunnah yang sahih. Jangan sampai nanti anak cucu kita akan menjadi seperti Nasrani yang terlalu mengagungkan Isa 'alaihisalam sehingga dia dianggap sebagai tuhan. Saya mencadangan supaya kita semua kembali kepada Al-Quran dan Sunnah yang sahih dalam pada mana kita berusaha untuk mencintai Rasulullah shallahu 'alaihi wasallam. Apa pun, ini adalah pendapat saya, tuan-tuan boleh menolaknya jika tuan-tuan mempunyai pendapat yang berbeza. Dan Allah Maha Mengetahui... ----------------- Aku Si Tukang Kebun, Berlantaikan Bumi, Berbumbungkan Langit. Aku Tetap Berkebun. | |||
NurArisha |
Posting pada: 21-03-08 15:15
Biarlah negara kita nak sambut. Saya rasa tak salah. Biar nampak kesungguhan kita menghargai dan merai tarikh kelahiran Baginda. memang Baginda suka pada sikap yang sederhana, tetapi kalau kita sambut suram...tak ok juga, kan? biar sentuhannya di rasai. sebab itulah media pun ambil peranan juga..
kalau tak mungkin ada anak muda yang tak tahupun tarikh ini.. kita buat pun ada perarakan, salawat dan semuanya..bukan ada yang tak baik, pun.. | |||
ABg_IMaM |
Posting pada: 22-03-08 02:16 !!! QUOTE !!! Perkara ni memang dapat sambutan hangat bila menjelangnya Rabiul awal... ini fikrah Wahabi yang cuba meracuni umat Islam... admin kalau boleh deletekan komen ababil ni... wassalam... | |||
wuzaraa |
Posting pada: 22-03-08 12:05
assalamualaikum
saya rasa SN yang diedarkan semalam mempunyai jawapan komprehensif bagi memahami masalah maulid ini. sila baca HUKUM MENYAMBUT MAULID AL-RASUL Saban tahun kita menyaksikan hari kelahiran Junjungan Besar kita, Rasulullah Sallallahu alaihi wa Sallam disambut dengan penuh meriah. Bukan sahaja di Malaysia, malah di banyak negara umat Islam lainnya, sambutan kelahiran Nabi Muhammad Sallallahu alaihi wa Sallam atau lebih dikenali dengan maulid al-Rasul diraikan dengan mengadakan perarakan secara beramai-ramai oleh umat Islam. Di ibu negara tahun ini, seramai 10,000 orang dijangka menyertai perarakan dan perhimpunan peringkat kebangsaan di Stadium Putra, Bukit Jalil, bertemakan âMenjana Ummah Gemilangâ. Pegawai Perhubungan Awam Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Najibah Abdul Mutalib, berkata majlis sambutan akan dirasmikan oleh Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin. âPerarakan akan disertai 103 kontinjen daripada jabatan kerajaan, badan berkanun, swasta, pertubuhan, kelab, institusi pengajian tinggi, institusi latihan dan kemahiran serta pelajar sekolah dari sekitar Lembah Klang, katanya dalam satu kenyataan. Mereka akan memulakan perarakan sambil berselawat dari padang letak kereta, Stadium Hoki ke Stadium Putra . Dalam pada umat Islam sibuk meraikan sambutan maulid al-Rasul, tidak banyak di kalangan mereka yang mengambil inisiatif untuk mengkaji sama ada tindakan mereka ini bertepatan dengan Islam atau tidak. Jarang sekali mereka membuka kitab dan hadis untuk meneliti apakah hukumnya menyambut hari kelahiran Nabi Muhammad Sallallahu alaihi wa Sallam. Kebanyakan kaum Muslimin lebih suka mengambil sikap untuk bertaklid buta dan hanya mengikut sahaja apa yang dilakukan oleh orang lain. Bagi sebahagian yang lain pula, walaupun tidak setuju dengan apa yang dilihat di depan mata, tetapi tidak cukup berani untuk mengambil tindakan menentang arus. Masih ramai dari kalangan kaum Muslimin yang kerana âmengikut arahanâ, terpaksa pejam mata dan turun untuk berarak. Bagaimanapun, suatu yang tidak dapat dipertikaikan dewasa ini adalah, kita menyaksikan semakin ramai dari kalangan umat Islam yang sudah mula mempersoalkan sambutan maulid al-Rasul ini, walaupun sebahagian besar masih lagi suka menjadi pak turut. Atas dasar ini, Sautun Nahdhah minggu ini akan menyuntik sedikit kesedaran kepada kaum Muslimin agar pemikiran yang masih lagi terkongkong dengan kejahilan, kemalasan dan kejumudan akan kembali kepada hukum Allah yang benar di dalam menilai setiap tindakan yang akan diambil. HUKUM MENYAMBUT MAULID AL-RASUL Sejarah Sambutan Maulid al-Rasul Sesungguhnya bagi setiap orang yang memerhatikan hadis Nabi Sallallahu alaihi wa Sallam dan sirah baginda, maka ia akan mengetahui bahawa Nabi sama sekali tidak pernah memerintahkan perayaan/ peringatan maulid (kelahiran) baginda. Akan tetapi orang-orang yang berdusta atas nama Rasul telah meriwayatkan banyak hadis maudhuâ (palsu) yang tidak pernah dikenal atau dihafal oleh para muhaddisin, kemudian dijadikan mereka sebagai dasar perayaan/ sambutan maulid Nabi, seperti hadis (palsu), âBarangsiapa yang mengagungkan hari kelahiranku, maka wajib baginya (mendapat) syafaatku pada hari Kiamatâ atau hadis palsu, âBarangsiapa yang menginfaqkan satu dirham pada hari kelahiranku, seakan-akan ia menginfaqkan emas seberat gunung Uhudâ. Terlaknatlah mereka yang sengaja mendustakan Rasulullah dengan meriwayatkan hadis-hadis yang tidak pernah diucapkan oleh baginda. Dosanya di sisi Allah amat besar, sebagaimana disabdakan oleh Rasulullah dalam hadis mutawatir yang masyhur, âBarangsiapa yang berdusta atasku secara sengaja, maka siapkanlah tempat duduknya di nerakaâ. Rasulullah tidak pernah mengagungkan hari lahir baginda. Baginda juga tidak pernah mengkhususkannya dengan apa-apa aktiviti taqarrub (mendekatkan diri kepada Allah) baik solat, puasa, zikir, membaca al-Quran mahupun mengadakan perarakan. Baginda juga tidak pernah memerintahkan kepada kaum Muslimin untuk menyambut/merayakan hari kelahiran baginda. Juga, baginda tidak pernah memerintahkan untuk melakukan perkara di atas atau untuk bersedekah, memberi makan atau menyembelih haiwan. Maka termasuk suatu yang pasti bahawa Nabi Sallallahu alaihi wa Sallam tidak pernah menyambut hari kelahiran baginda. Kaum Muslimin juga tidak melakukannya selama masa Nabi masih hidup atau sehingga tiga generasi sesudah itu, walhal mereka adalah generasi terbaik yang dijamin oleh Rasulullah, sebagaimana sabdanya, âSebaik-baik manusia adalah generasiku, kemudian generasi berikutnya, kemudian generasi berikutnya, kemudian datang kaum yang tidak ada kebaikan di dalamnyaâ . Bagi mereka yang mengamati sejarah, mereka akan dapati bahawa acara sambutan maulid al-Rasul tidaklah masuk ke negeri kaum Muslimin kecuali pada Suara Kebangkitan www.mykhilafah.com masa kebelakangan sesudah itu, kerana terpengaruh dengan orang-orang Nasrani yang menyambut kelahiran Nabi Isa alaihi salam. Menurut catatan sejarah, orang yang pertama sekali mengadakan acara sambutan ini adalah al-Muiz Lidinillah al-Fathimi pada tahun 362H di Mesir. Dia adalah seorang dari aliran Ismailli bathini yang mengikuti fahaman kebatinan dari aliran Ismailiyyah yang telah keluar dari Islam. Perayaan ini terus berlangsung sehinggalah dibatalkan oleh panglima pasukan yang mulia Badrul Jamali pada tahun 488H di masa Khalifah Al-Mustaâli Billah. Keadaan ini tidak bertahan lama sehingga perayaan ini diamalkan semula pada tahun 495H. Manakala di Iraq, orang yang pertama mengadakan sambutan maulid Nabi adalah Raja Al-Muzaffar Abu Said Kukuburiy bin Zainuddin Ali bin Baktakin pada abad ketujuh hijrah, namun ada pendapat yang menyatakan pemulanya adalah Syeikh Umar bin Muhammad al-Malaâ al-Irbali di kota Irbil, Iraq. Diriwayatkan dari Ibnu Katsir, âbahawa dia (Al-Muzaffar) melakukan perayaan maulid Nabi pada bulan Rabiul Awal dengan perayaan yang meriahâ . Ibnu Khalkan menyebutkan dalam Wafiyyati al-Aâyan, bahawa al-Hafiz Ibnu al-Khatthab bin Duhayyah datang dari Maghribi dan masuk ke negeri Syam dan sampai ke Iraq pada tahun 604H. Di Iraq, dia mendapati penguasa Iraq Muzaffaruddin bin Zainuddin meyakini maulid Nabi, maka ia menulis kitab kepadanya, al- Tanwir Fi Maulidi al-Basyiri al-Nadiri dan ia membacakannya sendiri kepada Muzaffar, lalu Muzaffar membalasnya dengan seribu dinar . Para ulama ahli sejarah bersepakat bahawa yang pertama kali melakukan sambutan maulid al-Rasul, kemudian berkembang di tengah-tengah kaum Muslimin, adalah golongan al-Ubaidiyyun di Mesir dari kelompok Ismailiyyah yang kafir (lebih dikenali dengan sebutan al-Fathimiyyun) yang keberadaannya merupakan bencana bagi kaum Muslimin. Mereka memisahkan Mesir dari Khilafah Abbasiyyah dan mendirikan di sana sebuah negara khas yang bercirikan kelompok mereka sahaja. Aliran kebatinan ini, setelah mendapat kuasa, mereka berusaha merubah Daulah Islam menjadi negara kebatinan kufur dan berjalan sesuai dengan hukum-hukum mereka yang batil. Termasuk di antara bidâah yang mereka ada-adakan adalah perayaan hari al-Ghadir, hari raya Nairuz (hari raya Parsi), hari raya al-Khamis (termasuk hari raya Nasrani) yang mereka jadikan salah satu dari hari raya kaum Muslimin. Mereka juga turut menyambut hari kelahiran Ali bin Abi Thalib, al-Hassan, al-Hussin, Fathimah, maulid Khalifah al-Qaim bi Amrillah, hari raya tahun baru Hijrah dan lain-lain lagi. Pendapat Ulama Tentang Maulid al-Rasul Terdapat perbezaan pendapat di kalangan ulama tentang hukum menyambut maulid Nabi, tetapi disebabkan keterbatasan ruang, kami hanya akan mengutip beberapa pendapat yang masyhur sahaja. Al-Hafiz Ibnu Hajar, Ibnu al-Haj, Ibnu Katsir, Ibnu Abaad, Ibnu Marzuq, al-Subki, Abu Syamah (guru Imam Nawawi), Ibnu Duhayyah, al-Suyuthi, al-Sakhawi dan beberapa ulama lain lagi membolehkan sambutan hari kelahiran Nabi dengan syarat sambutan tersebut bersih dari segala aktiviti kemungkaran. Manakala Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah, al-Syatibi, al-Abdari dan beberapa ulama lain mengharamkan sambutan maulid ini. Al-Hafiz Ibnu Hajar, Ibnu al-Haj dan al-Sakhawi setuju bahawa sambutan maulid al-Rasul adalah bidâah kerana tidak pernah dilakukan pada zaman Rasulullah, tidak pula pada zaman sahabat dan generasi sesudah mereka. Namun begitu, mereka menilai bahawa sambutan maulid Nabi ini sebagai bidâah hasanah (bidâah yang baik), dan akan menjadi bidâah dhalalah (bidâah yang sesat) jika mengandungi kemungkaran. Sebahagian besar ulama memandang bahawa sambutan maulid al-Rasul adalah bidâah muharramah (bidâah yang haram). Mereka juga berpendapat bahawa segala perbelanjaan harta (infaq) untuk sambutan maulid adalah haram. Yang paling masyhur di antara para ulama yang menyatakan hal ini merupakan bidâah dhalalah adalah Tajudin Umar bin Ali al-Lakhami al- Sakandari al-Maliki yang terkenal dengan panggilan al- Fakihani. Beliau mengarang kitab berjudul al-Maurid fi al-Kalami ala Amali al-Maulid yang memuat jawapan dari pelbagai pertanyaan oleh masyarakat. Di dalam kitab tersebut, terdapat soalan tentang maulid berbunyi; âapakah ada dasarnya menurut syaraâ ataukah hal itu merupakan bidâah dalam agama?â. Maka Tajudin menjawab, âSaya tidak mengetahui adanya dasar syarâi untuk sambutan maulid baik dalam Al-Kitab mahupun Sunnah, begitu pula tidak ada satu riwayat pun dari salah seorang ulama umat yang menjadi teladan dalam urusan agama, yang berpegang teguh pada atsar (peninggalan khazanah) orang-orang terdahulu yang mendukung, bahkan hal itu (sambutan maulid) merupakan bidâah. Bukan termasuk kewajipan yang sesuai dengan ijmak, tidak pula sunnah kerana hakikat dari sunnah (mandub) adalah tuntutan syaraâ tanpa adanya celaan bagi yang meninggalkannya. Mereka yang mengadakan maulid tidak mendapat izin dari syaraâ untuk menyambutnya. Para sahabat tidak pernah melakukannya, begitu pula para tabiâin tidak melakukannya. Para ulama pun tidak melakukannya. Begitulah sesuai yang saya ketahui...â . Imam Suyuthi sendiri mengarang makalah tentang maulid dengan judul Husnu al-Qasdi fi Amali al-Maulid, di mana di dalamnya beliau menjawab hukum maulid di mana beliau cenderung kepada membolehkannya. Imam Suyuthi menilai berkumpulnya manusia untuk membaca Al-Quran dan pelbagai riwayat atau khabar (hadis) Rasulullah, kemudian ada jamuan makan di dalamnya sebagi bidâah hasanah, sebab di dalamnya terdapat pengagungan terhadap kedudukan Rasulullah dan menampakkan kegembiraan akan kelahiran baginda. Beliau mengupas pendapat al-Fakihani dan membantahnya. Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah yang hidup hingga awal abad ketujuh hijriyah (meninggal tahun 728H) pula berpendapat, âApa yang diada-adakan oleh sebahagian orang dalam aktiviti maulid, kadang-kadang menyerupai Nasara dalam menyambut kelahiran Nabi Isa as, dan kadang-kadang sebagai ungkapan Suara Kebangkitan www.hizb-ut-tahrir.info kecintaan dan pengagungan kepada Nabi, bukan untuk bidâah seperti menjadikan hari kelahiran baginda sebagai hari raya Nabi (maulid), meskipun tanggal kelahiran baginda masih diperselisihkan oleh ulama. Namun sesungguhnya sambutan maulid itu tidak pernah dilakukan oleh orang-orang terdahulu dari generasi salaf (sahabat, tabiâin dan tabiâi tabiâin) padahal merekalah yang lebih berhak melakukannya jika itu diperlukan, dan tidak ada suatu apa pun yang dapat mencegah mereka melakukannya. Andaikata itu merupakan satu kebaikan yang pasti atau kuat dugaan kebenarannya, nescaya generasi salaflah yang paling berhak dari kita untuk melakukannya, kerana mereka termasuk orang-orang yang paling kuat kecintaannya dan pengagungannya kepada Nabi dan dari segi mengerjakan kebaikan, mereka lebih memerhatikan hal ini dari generasi-generasi Islam lainnya. Kesempurnaan dan kecintaan kaum Muslimin dan pengagungan mereka kepada Nabi seharusnya nampak dalam peneladanan, ketaatan dan pelaksanaan perintah Rasul. Termasuk dalam hal ini adalah menghidupkan sunnah Nabi baik secara batin (dalam diri) mahupun zahir (dalam realiti kehidupan), menyebarkan risalahnya serta berjihad dalam penyebaran risalah itu dengan hati, tangan dan lisan. Itulah cara orang-orang terdahulu...â . Berpegang Kepada Dalil, Jangan Bertaklid Buta Sesungguhnya dalam apa jua perkara yang diperselisihkan oleh umat Islam, maka wajiblah dikembalikan kepada Allah dan Rasul. Firman Allah, â...jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al-Quran) dan Rasul (Al-Sunah) jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan Hari Akhir...â . âTentang suatu apa pun yang kamu berselisih, maka hukumnya (terserah) kepada Allahâ . Atas dasar ini, maka marilah kita mengembalikan perkara ini (sambutan maulid al-Rasul) kepada Kitabullah dan Sunah RasulNya. Di dalam KitabNya, Allah mengingatkan kita bahawa, âDan apa sahaja yang dibawa (diperintahkan) oleh Rasul kepadamu, maka ambillah (laksanakanlah) ia, dan apa sahaja yang dilarangnya, maka tinggalkanlah iaâ . Allah juga berfirman, âDan hendaklah orangorang menyalahi perintah Rasul takut akan ditimpa fitnah atau ditimpa azab yang pedihâ . Sambutan maulid al-Rasul ini pastinya bukan perkara yang didatangkan oleh Rasulullah kerana tidak ada seorang pun yang meriwayatkan bahawa Rasulullah pernah menyatakan atau melakukan atau memerintahkan atau menunjukkan persetujuannya terhadap sambutan hari lahir baginda. Dengan merujuk kepada Al-Sunnah pula, kita tidak akan menjumpai nas yang menjelaskan Rasulullah menyambut hari kelahiran baginda atau memerintahkan umatnya untuk menyambutnya. Tidak pula kita dapati ia disambut oleh para Khulafaâ Rasyidin atau sahabatsahabat yang lain, tidak juga oleh para tabiâin mahupun tabiâihim bi ihsan (generasi sesudahnya yang mengikut mereka dengan baik). Dengan ini, amatlah jelas bagi mereka yang berakal bahawa sambutan maulid al- Rasul merupakan perkara yang tidak pernah dikenal pada masa awal Islam, sehingga dapat dikatakan secara pasti bahawa sambutan maulid al-Rasul ini adalah termasuk dalam perkara bidâah. Di sini timbul satu persoalan bagi mereka yang membolehkan sambutan maulid al-Rasul ini atas niat ibadah atau taqarrub (mendekatkan diri) kepada Allah. Apakah hukumnya? Sebenarnya hal inilah justeru yang dengan sendirinya menjadikan perkara ini sebagai bidâah, kerana bidâah itu bermaksud suatu perbuatan yang dilakukan seseorang dengan niat beribadah dan bertaqarrub kepada Allah tetapi tanpa didasari oleh dalil syaraâ. Agar ibadah dikatakan benar dan sah, maka mestilah ada nas yang membenarkannya. Ibadah adalah termasuk di dalam persoalan yang bersifat tauqifiyyah (telah ditetapkan oleh Allah dan di ambil seadanya, tanpa boleh diubah, ditambah atau dikurangi). Kita tidak boleh melakukan ibadah, kecuali dengan cara (kaifiyat) yang telah ditunjukkan oleh Rasul kepada kita sahaja. Jika seseorang beribadah kepada Allah dengan caranya sendiri (tanpa ada nas), maka dia telah mengikut hawa nafsu dan akan tergolong ke dalam ahlu al-bidâah. Naâuzubillah min zalik. Segala jenis ibadah dan bentuk taqarrub illallah wajiblah dilakukan mengikut Rasulullah secara tauqifi (seadanya). Jadi, sekiranya seseorang Muslim berniat ingin beribadah dan ingin bertaqarrub kepada Allah tetapi dengan cara yang tidak pernah disyariatkan oleh Allah maka hal inilah yang justeru disebut bidâah. Adapun pandangan sesetengah ulamaâ yang mengatakan bahawa ada terdapat perbuatan yang disebut bidâah hasanah (bidâah yang baik), maka hal ini mestilah dikembalikan kepada nas dengan cara yang benar, sesuai dengan sabda Rasulullah, âSetiap (perbuatan) bidâah itu sesatâ . Inilah yang hak/benar (yakni) setiap bidâah itu adalah sesat dan tidak ada pada hakikatnya yang disebut di dalamnya bidâah yang baik. Sabda Rasulullah lagi, âBarangsiapa yang melakukan suatu perbuatan tanpa didasari perintah dari kami maka perbuatan tersebut tertolakâ . Di samping termasuk di dalam hal bidâah, sambutan maulid al-Rasul ini juga boleh menjerumuskan seseorang Muslim itu kepada tasyabbuh bil kuffar (menyerupai orang-orang kafir) jika ia disambut dengan niat ke arah itu. Jika kita mengamati sambutan maulid Nabi yang dirayakan sejak dahulu lagi maka kita akan dapati sebahagian dari umat Islam melakukan hal ini sebagai sikap taqlid dan menyerupai orang-orang Nasrani yang merayakan hari Krismas bagi menyambut kelahiran Nabi Isa. Hal ini pernah terjadi ke atas kaum Muslimin di masa kemunduran berfikir melanda mereka, sehingga mereka berkata, âNabi Muhammad lebih utama dari Nabi Isa, jadi mengapa mereka boleh memuliakan Isa dan kita tidak boleh memuliakan Nabi Muhammad?â . Dengan analogi yang salah dan tidak berdasarkan nas ini, mereka menganggap bahawa Penyalinan semula artikel ini amat dialu-alukan. Semoga usaha anda dapat mengembangkan dakwah Islam dan diredhai Allah swt. Tiada Hakcipta dalam Islam. Sebarang pertanyaan dan komen, sila emailkan : [email protected]. Sebarang pandangan SMS : taip HTM & hantar ke 32244 atau dengan melayari www.mykhilafah.com Nasyrah Mingguan: www.hizb-ut-tahrir.info Hizbut Tahrir MALAYSIA ianya adalah baik jika diadakan. Bagi mereka yang melakukan hal ini berdasarkan analogi tersebut maka mereka telah termasuk ke dalam perbuatan yang haram kerana menyerupai orang-orang kafir. Banyak hadis sahih yang melarang tasyabbuh bil kuffar ini. Di antaranya, âTidak termasuk golongan kita orang yang menyerupai kaum lainâ dan âBarangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka ia termasuk salah seorang dari merekaâ . Rasulullah begitu menekankan perlunya kita berbeza dari golongan kafir sehingga orang-orang Yahudi pernah berkata, âMuhammad ini tidak meninggalkan sesuatu urusan kita melainkan melakukan hal-hal yang sebaliknyaâ. Dengan ini, amatlah jelas bahawa sambutan maulid Nabi ini tidak termasuk bahagian dari ajaran Islam, malah merupakan satu hal yang bidâah dan tasyabbuh bil kuffar yang mesti ditinggalkan. Bagi yang melakukannya kerana ingin memuliakan Rasulullah, maka ingin kami tegaskan di sini bahawa memuliakan Rasul itu memanglah wajib, tetapi ia hendaklah dilakukan dengan cara yang telah ditetapkan oleh syaraâ, bukan mengikut hawa sendiri. Sesungguhnya memuliakan Nabi itu adalah dengan mengikuti dan berpegang teguh kepada segala sunnahnya, baik itu perkataan, perbuatan ataupun taqrir (pembenaran) baginda. Memuliakan Rasul juga boleh dilakukan dengan cara membaca selawat ke atas baginda di setiap waktu, bukan hanya di hari maulid baginda. Firman Allah, âAllah dan malaikatNya berselawat kepada Nabi (Muhammad Sallallahu alaihi wa Sallam). Wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnyaâ . Kaum Muslimin di zaman Rasulullah begitu berhati-hati dalam melakukan sebarang perbuatan kerana bimbang akan melakukan bidâah. Pernah diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim bahawa para sahabat pernah bertanya, âWahai Rasulullah, bagaimanakah caranya untuk kami ucapkan selawat untukmu? Maka Nabi pun mengajarkan mereka caranya...â .Terdapat banyak lagi hadis yang menjelaskan keutamaan berselawat kepada Rasul di setiap waktu, namun apa yang jelas, perbuatan selawat sekalipun, haruslah mengikuti dalil-dalil syaraâ yang telah ditetapkan. Malangnya kini umat Islam terlalu berpegang kepada fatwa-fatwa yang kadangkalanya terpesong jauh dari hukum syaraâ dan umat Islam terlalu banyak bertaqlid buta tanpa mengkaji sendiri dengan lebih mendalam akan dalil-dalil bagi setiap perbuatan yang ingin dilakukan mereka. Keadaan menjadi lebih parah apabila para pemerintah dan ulama yang ada membenarkan, dan lebih buruk mengarahkan perkara ini tanpa mengkaji nas-nas dengan terperinci akan kebolehannya. Islam di ambil hanya di dalam bentuk untuk memuaskan kehendak kerohanian atau untuk memenuhi gharizah tadayyun (naluri beragama) semata-mata, tanpa diambil sebagai hukum-hakam untuk menyelesaikan seluruh permasalahan manusia. Bagi para ulama dan juga kaum Muslimin yang membolehkan sambutan maulid al-Rasul dengan alasan masih terdapat syubhat al-dalil di dalamnya, maka semoga hal tersebut dapat menjadi hujah dan alasan yang membebaskan mereka di sisi Allah nanti kerana hal itu dibolehkan/dilakukan atas dorongan kecintaan, penghormatan dan keagungan mereka kepada Rasulullah; atau dengan maksud untuk bersyukur kepada Allah di atas kurnia yang diberikanNya kepada kaum Muslimin dengan dilahirkan seorang manusia yang paling mulia di muka bumi yang mana kita telah menjadi umatnya. Namun mesti diperhatikan di sini bahawa para ulama yang membolehkan diadakannya sambutan maulid Nabi ini telah mensyaratkan bahawa ia mestilah bersih dari segala kemungkaran seperti zikir yang menyesatkan, ratapan, tangisan yang berlebih-lebih, nyanyian, iktilath (percampuran antara lelaki dan perempuan), tabarruj (bersolek dan menghiaskan diri - bagi perempuan) dan lain-lain kemungkaran lagi. Khatimah Wahai kaum Muslimin! Demikianlah hukum mengenai sambutan maulid al-Rasul. Janganlah hendaknya kalian memperbesar-besarkan hari kelahiran Nabi walhal dalam masa yang sama sunnah Nabi kalian tinggalkan. Yang lebih utama dan sewajibnya diambil oleh kalian adalah apa jua yang dibawa oleh Rasulullah kepada kalian berupa perkataan, perbuatan dan taqrir (pembenaran) baginda. Inilah sunnah Nabi Sallallahu alaihi wa Sallam yang wajib kalian ikuti. Rasulullah bukan sahaja seorang ahli ibadah, malah baginda adalah juga seorang suami, seorang ayah, seorang ahli politik yang agung dan seorang ahli perang. Rasulullah adalah seorang pendakwah, pembawa risalah Allah, penyebar Islam dan pembawa rahmat ke seluruh alam. Rasulullah tidak pernah berhenti berdakwah sejak baginda di angkat oleh Allah menjadi RasulNya, Rasulullah berdakwah dalam rangka untuk meninggikan kalimah Allah dan menerapkan segala hukum-hakam Allah di muka bumi, tidak berehat (dari dakwah) dan tidak mengenal penat dan lelah, menghadapi segala cabaran dan penderitaan. Inilah sunnah Rasul Sallallahu alaihi wa Sallam yang wajib diteladani oleh umat Islam, bukan hanya sekadar mengingati dan menyambut tarikh kelahiran baginda, namun berdiam diri dari semua yang lain. âSesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagi kalian (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) Hari Kiamat dan dia banyak menyebut Allahâ . | |||
trouver_99 |
Posting pada: 22-03-08 23:11
Dr. Yusuf Qaradhawi, Ketua Persatuan Ulama Islam Internasional, membolehkan perayaan maulid Nabi Muhammad saw. Perayaan seperti itu dibolehkan guna megingat kembali sirah perjuangan Rasulullah saw, kepribadian Rasulullah saw yang agung, dan misi yang dibawanya dari Allah swt kepada alam semesta. Menurut Qaradhawi, perayaan Maulid Nabi saw tidak termasuk dalam kategori bidâah.
Dalam fatwanya, Qaradhawi melandaskan pendapatnya dengan mengatakan bahwa memperingati kelahiran Rasulullah saw adalah mengingatkan umat Islam terhadap nikmat luar biasa kepada mereka.âMengingat nikmat Allah adalah sesuatu yang disyariatkan, terpuji dan memang diperintahkan. Allah swt memerintahkan kita untuk mengingat nikmat Allah swt, â ujar Qaradhawi. Namun demikian, Qaradhawi juga mengatakan bahwa peringatan Maulid Nabi saw jangan sampai dicampur dengan ragam kemungkaran dan penyimpangan syariat serta melakukan apa yang tidak diberikan kekuatan apapun oleh Allah swt. âMenganggap peringatan Maulid adalah bidâah dan semua bidâah itu sesat dan tempatnya di neraka, itu tidak benar sama sekali. Yang kita tolak adalah mencampur peringatan itu dengan berbagai penyimpangan syariah Islam dan melakukan sesuatu yang tidak diberi kekuasaan apapun oleh Allah swt seperti yang terjadi di sebagian tempat, â kata Qaradhawi. Fatwa Qaradhawi dikeluarkan untuk menjawab pertanyaan sejumlah umat Islam yang menanyakan, âApa hukumnya merayakan maulid Nabi saw dan perayaan Islam lainnya, seperti perayaan tahun baru hijriyah, isra miâraj dan lainnya?â Maka, Qaradhawi menjawab antara lain bahwa, âMengingat nikmat itu diperintahkan, terpuji dan memang dianjurkan. Mengingatkan umat Islam dengan berbagai peristiwa penting dalam sejarah Islam yang di dalamnya terdapat pelajaran yang bermanfaat, bukan sesuatu yang tercela, dan tidak bisa disebut sebagai bidâah atau kesesatan.â Ia menambahkan, âtermasuk hak kami adalah mengingat sirah perjalanan Rasulullah saw dalam ragam peringatan. Ini bukan peringatan yang bidâah. Karena kita mengingatkan manusia dengan sirah nabawiyah yang mengikatkan mereka dengan misi Muhammad saw. Ini adalah kenikmatan luar biasa. Adalah dahulu para sahabat radhiallahu anhum kerap mengingat Rasulullah saw dalam beragam kesempatan.â Di antara contohnya, Qaradhawi menyebutkan, perkataan shahabi Saâd bin Abi Waqash radhallahu anhu, âKami selalu mengingatkan anak-anak kami dengan peperangan yang dilakukan Rasulullah saw sebagaimana kami menjadikan mereka menghafal satu surat dalam Al-Quran.â Ungkapan ini, menurut DR. Qaradhawi menjelaskan bahwa para sahabat kerap menceritakan apa yang terjadi dalam perang Badar, Uhud dan lainnya, kepada anak-anak mereka, termasuk peristiwa saat perang Khandaq dan byeâatur Ridhwan.â http://www.eramuslim.com/berita/int/8320132054.htm *bila tengok sambutan kat tv,nak tergelak guling-guling bila ada satu sepanduk dari jabatan mana entah letak "Islam Hadhari Menjana Ummah Gemilang"...bodek tahap dewa~ !!! QUOTE !!! Dalam hal ini saya menganggap perkara ini adalah 'perkara baharu' dalam agama, iaitu perkara yang tidak ditunjukkan oleh Al-Quran dan Sunnah yang sahih. hehehehehehe.....ada orang lagi hebat dari Dr Yusof Qardhawi.... !!! QUOTE !!! Saya tidaklah arif dalam bidang ini tapi bila kita tengok sambutan agak meriah...dalam hal ianya dibolehkan atau tidak, saya tidak tahu... kalau dah tau tak arif , awat mandai mandai tulih ayat ni.maksudnya kamu lagi arif lah dah khatam semua kitab hadis , Al-Quran dan ulama terdahulu dari semua aspek,dari segi nahu,asbab,hafalan,usul fiqh,balaghah semua kan? !!! QUOTE !!! Dalam hal ini saya menganggap perkara ini adalah 'perkara baharu' dalam agama, iaitu perkara yang tidak ditunjukkan oleh Al-Quran dan Sunnah yang sahih. sat lagi ada lah yang nak mai tambah,Yusof Qardhawi ni bukannya maksum.pendapatnya boleh tertolak.Imam Syafie pun cakap lempar pendapatnya ke dinding...blablablabla.....kalau dah jenis ketegag,tak boleh kata apa dah...... ----------------- = think Islam , think Globally , think Reality = | |||
trouver_99 |
Posting pada: 23-03-08 00:05
nak tambah sikit lagi....
baru dapat tadi...kalau paste letak kat sini...panjang sangat...jadi molek kalau kita baca kat link beliau.. syukran http://alexandaricairo.blogspot.com/2007/03/menyambut-kekasih-dengan-kecermatan.html ----------------- = think Islam , think Globally , think Reality = | |||
wuzaraa |
Posting pada: 23-03-08 08:24
Maulid ni pun nak bertekak ke. Paling sedih ada yang sekadar menyandarkan pandangan pada ulama, Dr yusof qardhawy sebagai contoh. Tak salah mengambil pandanagan beliau tetapi atas kekuatan nas yang dibawa dan setelah kita kaji. ini yang saya lihat ada yang menyandarkan kpada DYQ kerana dia ulama' tetapi bukan bersandarkan hasil kekuatan nas yang dibawa setelah dikaji. jika begini kita berdalil, jelas kita taksub pada ulama' tertentu, maka rosaklah hukum. bayangkan jika setiap orang taksub ikut ulama masing-masing tanpa melihat dalial manakah yang terkuat. sampai dalil tak kuat pun nak dipertahankan kerana dah taksub dengan ulama' tertentu, nauzubillah.
Pendapat Ulama Tentang Maulid al-Rasul Terdapat perbezaan pendapat di kalangan ulama tentang hukum menyambut maulid Nabi. Al-Hafiz Ibnu Hajar, Ibnu al-Haj, Ibnu Katsir, Ibnu Abaad, Ibnu Marzuq, al-Subki, Abu Syamah (guru Imam Nawawi), Ibnu Duhayyah, al-Suyuthi, al-Sakhawi dan beberapa ulama lain lagi membolehkan sambutan hari kelahiran Nabi dengan syarat sambutan tersebut bersih dari segala aktiviti kemungkaran. Manakala Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah, al-Syatibi, al-Abdari dan beberapa ulama lain mengharamkan sambutan maulid ini. Apapun tak guna kalau sekadar maulid saja yang gile2 disambut, tapi hukum2 lain dilantarkan begitu saja malah ditongsampahkan. itulah ISLAM HADHARI. | |||
beeman |
Posting pada: 25-03-08 11:23
Pada 21-03-08 06:18 , Anak_Pejuang posting:
!!! QUOTE !!!
sebenarnya beeman tujukan penyataan ini kepada ketua dan penganut islam hadhari.minta jangan ada yang salah faham. | |||
ibnu_musa |
Posting pada: 25-03-08 13:30
Pada 23-03-08 08:24 , wuzaraa posting:
!!! QUOTE !!! Maulid ni pun nak bertekak ke. Paling sedih ada yang sekadar menyandarkan pandangan pada ulama, Dr yusof qardhawy sebagai contoh. Tak salah mengambil pandanagan beliau tetapi atas kekuatan nas yang dibawa dan setelah kita kaji. ini yang saya lihat ada yang menyandarkan kpada DYQ kerana dia ulama' tetapi bukan bersandarkan hasil kekuatan nas yang dibawa setelah dikaji. jika begini kita berdalil, jelas kita taksub pada ulama' tertentu, maka rosaklah hukum. bayangkan jika setiap orang taksub ikut ulama masing-masing tanpa melihat dalial manakah yang terkuat. sampai dalil tak kuat pun nak dipertahankan kerana dah taksub dengan ulama' tertentu, nauzubillah. siapa yang bertekak pula? yang nampak tak puas hati adalah anda sendiri, tak perlu tunding jari kat orang lain jelas, ulama' khilaf tentang samburang mawlidul-rasul ni, tak payah nak ribut2. anda tak nak sambut, tak payah sambut, jangan nak kata hujah HT saja yang kuat, hujah Dr. al-Qaradawi tak kuat, anda nak bertaklid dengan pendapat jemaah sendiri, buatlah. wassalam. ----------------- |============================| | ()"*"() | ( 'o', ) |(,,)=(,,)=======================| | |||
wuzaraa |
Posting pada: 27-03-08 13:05
apa masalah anda ni ibnu musa. Aku tahulah benda khiafaf. Aku pun tak paksa sesiapa ikut pandangan mana-mana. yang aku tegur, kalau orang ikut hukum kerana orang, bukan ikut nas. memanglah masing-masing ada nas, jadi kita ikutlah kerana nas yang kuat, bukan kerana personaliti ulama tu. anda tak faham-faham ke?
soal mawlid, HT tak ada tabanni, pandangan yang dikeluarkan adalah pandangan ulama dalam HT, bukan pendirian rasmi HT kerana HT tidak terlibat dalam masalah2 yang dah lama selesai. ahli HT ada yang bermazhab syafie, maliki, hanafi, ahmad, tak jadi masalah. apa pun ahli HT diajar supaya mengambil ijtihad tersebut bersandarkan kekuatan nas semata bukan seperti sesetengah orang yang ikut kerana personaliti ulama, asal DYQ contohnya terus ikut. itu namanya taksub bukan ikut nas. saya taknak bertekak, pasal mawlid ini cukup sekadar memberi pandangan. apa pun ambillah hukumk bersandarkan nas yang terkuat bukan kerana itulah dulu yang aku belajar masa kuliah dulu... fikir-fikirkan. |
Member Messages |
Forum Search & Navigation |
---|---|
Log in to check your private messages |