Oleh |
masalah sembahyang |
nurani_nafa
Warga 1 Bintang Menyertai: 15.05.2003 Ahli No: 118
Posting: 23
Dari: Negeri Sembilan
|
Posting pada: 15-05-03 23:14
assalamualaikum,
ana nak tanya satu soalan yang musykil.
andaikan kita terperangkap dalam satu tempat yang tiada air mahupun debu tanah.
bagaimanakah kite hendak solat?.
tolong la jawab..
|
zam_rizal
:WARGA AWAL BERJASA: Menyertai: 14.05.2003 Ahli No: 31
Posting: 1535
Dari: Terengganu+Selangor
|
Posting pada: 15-05-03 23:42
|
Farizuddin
Warga 2 Bintang Menyertai: 15.05.2003 Ahli No: 85
Posting: 54
Dari: Terengganu Daarul ImaN
|
Posting pada: 15-05-03 23:57
Inilah yang pernah disebutkan oleh ustaz ana........Suke lontarkan soalan2 yang pelik...sama la macam soalan yang penah ana dengar
"macamana nak semayang kalau kita berada kat bulan"?...Tak jawab tak pe....Biarlah pegi kebulan dulu.....Sama la macam soalan nie.....biorlah sampei kat tempat yang takde air dan debu tu dulu..... ----------------- Oh...Tuhan Yang Esa,pada Mu daku panjatkan doa...Moga dipeliharakan ditetapkan iman,Dunia ini penuh cabaran...Pandanglah daku dengan rahmat Mu pandangan kasih Mu
|
wan_pasir
:WARGA AWAL BERJASA: Menyertai: 14.05.2003 Ahli No: 37
Posting: 395
Dari: kuala terengganu
|
Posting pada: 16-05-03 23:55
mungkin di atas bagunan kot!
mungkin ader tempat yang berdebu atau berair carilah dulu insyallah ada.. kalu takder air kat paip.. munkin boleh beli air mineral water kat kedai.. kalu takder juga ambik lah tanah sebagai asas dan buat tayammun.. kalu semua tanah dah disimen? camner plak yer?
cuba tanya ustaz nta bedak boleh ker? -----------------
|
nurani_nafa
Warga 1 Bintang Menyertai: 15.05.2003 Ahli No: 118
Posting: 23
Dari: Negeri Sembilan
|
Posting pada: 18-05-03 10:52
assalamualaikum,
ana nak terangkan balik maksud soalan ana,contoh tempat yang dikatakan tue ialah macam terperangkap dalam perpustakaan ke takpun dalam bilik yang takde air, paling mudah la bayangkan kite diculik kemudian dikurung dalam bilik yang bersih tanpa air dan debu.
harap maaf
|
Arcaine
Warga 4 Bintang Menyertai: 16.05.2003 Ahli No: 246
Posting: 237
Dari: Johor
|
Posting pada: 23-05-03 10:51
A'kum
Disekeliling kita terdapat banyak debu, melainkan ditempat berair saja. Kata ustaz saya, letakkan tangan ditempat yang tak dipijak misalnya dinding ke, kemudian buat macam tayamum. Sebenarnya di dinding misalnya ada debu cuma kita tak nampak dengan mata kasar kita. Syaratnya kalau boleh cari sumber yang terbaik untuk ambik sembahyang.
Satu lagi, bertemulah kepada orang yang arif supaya beliau dapat tunjukkan. Cerita je susah nak faham, takut sesat. ----------------- Hidup ini suatu perjuangan
|
peng_yu
Warga 3 Bintang Menyertai: 14.05.2003 Ahli No: 17
Posting: 120
Dari: terengganu
|
Posting pada: 08-06-03 21:52
|
rimbabara
-WARGA AMAT SETIA- Menyertai: 03.03.2006 Ahli No: 23151
Posting: 3640
Dari: Ipoh
|
Posting pada: 20-01-08 11:18
Solat sekadar yang termampu..biar kita menghormati waktu solat..Allah tidak akan bebankan kita diluar kemampuan kita...
|
faiq85
Warga 4 Bintang Menyertai: 28.02.2007 Ahli No: 28944
Posting: 213
Dari: Putrajaya
|
Posting pada: 20-01-08 11:49
ada jugak tempat yang tak ada debu dan air ni.contohnya kereta api.ni atas pengalaman diri lah.surau dan bilik airnya tak ada air.nak beli botol air pula mahal.duit cukup-cukup nak beli tiket tren komuter saja nanti..nasib ada hamba Allah ni bermurah hati kongsi sedikit air yang dia ada
|
Muddathsir787
WARGA SETIA Menyertai: 20.10.2007 Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor
|
Posting pada: 20-01-08 12:11
!!! QUOTE !!! Solat sekadar yang termampu..biar kita menghormati waktu solat..Allah tidak akan bebankan kita diluar kemampuan kita... Lepas itu jangan lupa qada.. Salam ukhwah, -- Muddathsir
|
hyekal
Warga 4 Bintang Menyertai: 12.01.2006 Ahli No: 21857
Posting: 235
Dari: bndar diRaja
|
Posting pada: 20-01-08 14:40
assalamualaikum.. erm, buat yang bertanya dan buat sahabat sekalian.. penggunaan debu tanah itu sebenarnya hanyalah ijtihad dari imam syafie sahaja.. ia tidak disepakati oleh imam2 besar yang lain.. ada yang berpendapat boleh bertayammum dengan batu asal, yakni buknnye batu simen yang di dinding dan sebagainya.. , ini adalah pendapat imam maliki, yang merupakan salah seorang guru kepada imam syafie. jadi,btu2 tersbut saya ykin trdapt banyak di negara kita.. selesai.. tapi andai kata anda dipnjara sebgaimana ibn taimiyah, syed qutb dan lain-lain lagi.. dan tiada batu.. yang ada hanyalah dinding simen bersama air yang terlalu sejuk untuk digunakn (air paip yang mngalir keluar dari paip di negara2 arab kbiasaannya sejuk macam ais..) yang boleh memudaratkan.. ada yang berpndapat, boleh mnepuk sahaja di dinding simen disekelilingnya.. ada yang mngatakan ini adalah ijtihad dr imam hanfi, wallahu a'lam. jadi, kita dapat pnyelesaian di situ.. jangan kita katakn, eh, ini bukan mazhab syafie ni.. ini salah.. sedangkn, kita sepatutnya mengikut ajaran dan sunnah.. mazhab2 hnyalah satu binaan para mujtahidin yang jika disalah tafsirkn, kita boleh menjadi taksub kepada sesuatu mzhab dan bertqlid hanya kepada mazhab trsebut.. wallahu a'lam..
|
Muddathsir787
WARGA SETIA Menyertai: 20.10.2007 Ahli No: 31449
Posting: 943
Dari: Selangor
|
Posting pada: 20-01-08 14:49
Alhamdulillah, Terima kasih hyekal.. Bermanfaat.. Off topik.. Hmm, saya kekadang terfikir juga.. Kalau ada jemaah Malaysia yang mengerjakan haji atau umrah.. Masa tawaf jemaah lelaki tersentuh jemaah perempuan bahagian tak berlapik dengan kain ihram.. macam mana ye..? Atau masa sembahyang jemaah perempuan terpijak kaki lelaki semasa di Mekah.. hmm.. Hmm, pernah terbaca.. Sebab kalau mazhab Syafie.. hukumnya batal wudhu bila bersentuhan.. Wallahua'alam. Sekadar bertanya.. HambaNYA yang jahil.. Salam ukhwah, -- Muddathsir
|
hyekal
Warga 4 Bintang Menyertai: 12.01.2006 Ahli No: 21857
Posting: 235
Dari: bndar diRaja
|
Posting pada: 21-01-08 21:06
hurm, kalau dirujuk kepada masalah wudhu' ini ,terlebih dahulu, imam Syafie mengambil hukum batal jika bersentuhan itu berdasarkan kalimah lamastumun nisa' * = lamasa di sini menjadi ikhtilaf antara para mujtahidin.. di mana Syafie berijtihad ia bermaksud bersentuhan, ini tidak disepakati oleh mazhab2 yang lain nya.. ada mazhab yang menyatakan ia bermaksud berjima', selepas bersandarkn satu lagi ayat yang mngunakan kalimah sama.. dan ada juga yang berpendapat ia bermaksud bersentuh dengan syahwat.. *saya tidak dapat mngingati ayatnya ,sila rujuk kepada yang lebih arif. dalam hal bertawaf pula.. umum masyarakat di malaysia akan mnggunakn ijtihad dari imam ahmad bin hanbal (mazhab hanbali ) yang mnyatakan wudhu' itu tidak terbatal dengan persentuhan tanpa syahwat. jadi para2 haj dan hajah kita tidak perlu bmbang akan perkara ini. mungkin ada yang akan mempersoalkn, Kenapa kita perlu berpegang dengan mazhab lain, sedangkan kita bermazhab syafie? jawapannya mudah ; kita bukanlah bermazhab syafie ,maliki ,hanbali ataupun hanfi, akan tetapi kita berpegang alQuran dan Sunnah Rasulullah s.a.w. jadi masalah ini , termasuk dalam masalah fiqh waqi3(tempat) yang mana masalah fiqh ini perlu diselesaikn mengikut tmpatnya, selagi tidak bertentang dengan syara'. jadi diharapkan agar kita selepas ini, tidak hanya tertumpu kepada penyelesaian dari satu mazhab sahaja, (atau bertaqlid kepada satu mazhab sahaja) tapi luaskan pndagn kita dengan membuka ruang bagi para mujtahid yang lain untuk diterima hujahnya yang beserta dengan dalil2 yang boleh diterima untuk berhujah.. wallahu a'lam. ps: maafkn saya kerana tidak dapat mengeluarkn hadith2 ataupun ayat quran berkenaan perkara ini, akan tetapi saya telah mempelajari akan ilmu ini, cuma tidak menghafal akan matan2nya. untuk maklumat lanjut tentang masalah fiqh, sila rujuk kepada kitab : fiqhul islami wa adillahtuhu karangn syeikh wahbah zuhaili al bidayatul mujtahid wan nihayatul muqtasid (ibnu ruysd) fiqh ala mazhab arba'ah (al jaziri) fiqhul sunnah (syed sabiq) dan kutub2 yang lain.. wassalam~
|