Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 08-08-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Laut yang tenang tidak menghasilkan nelayan berani

-- Kang

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: wyd1014
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43135

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 30
Ahli: 0
Jumlah: 30




  Yang Masuk Ke Sini
muslimiman: 14 hari yang lalu
IbnuKhaldun: 15 hari yang lalu
nur_tinta: 21 hari yang lalu
kasih_kekasih: 37 hari yang lalu


Cerpen
Topik: ::DISAAT AKU ISTIKHARAH::


Carian Forum

Moderator: Administrator, NaZa_FirmaN
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Cerpen
    »» ::DISAAT AKU ISTIKHARAH::

Please Mendaftar To Post


Oleh ::DISAAT AKU ISTIKHARAH::

shamieyz
Warga Rasmi
Menyertai: 19.10.2004
Ahli No: 11961
Posting: 5

PulauPinang  


posticon Posting pada: 26-11-04 15:19


Aku tidak tahu kenapa, jauh di sudut hati ini,
kupendam suatu perasaan yang begitu sukar untuk kuluah... Aku mengaku, cemburunya hati ini bila melihat Nurul selalu mendapat jambangan bunga! wangian jambangan bunga setiap kali ku mengintai bilik bacaannya, menambahkan rasa cemburu... yang hanya menunggu masa untuk ku muntahkan keluar!

Ku lihat Salmi, tidak kurang bezanya! Asyik bergayut dengan handsetnya..hampir siang dan malam!" Ayang tengah makan..Abang dah makan ke"... telingaku bagaikan dah bernanah mendengar ucapan-ucapan romantis mereka berdua...!

Nak ku kata tentang Amy, Miza, Ain, Huda... Ahhhhh semuanya sama! Di rumah sewa itu,hanya aku saja yang kesepian... hanya aku saja yang keseorangan! Memang
aku akui... cinta sesama manusia, tak ke mana akhirnya! Tetapi apakan dayaku... aku juga seorang wanita yang ingin disayangi, ingin dibelai.. aku juga mahukan kata-kata semangat dari lelaki, setiap kali aku menghadapi saat-saat hampirnya peperiksaan! Aku juga mahu bunga, teddybear... mahu perfume... dan aku
juga mahu segalanya yang telah dirasai Amy, Miza Ain, Huda dan.....!

Seolah-olah aku ditakdirkan hidup keseorangan... menemani kesepian hatiku yang merayu minta diisi segera dengan kasih lelaki....!

Kepada Allah jua aku memohon, jalanNya saja pilihanku! Ya Allah, andainya perasaan ini hanyalah semata-mata nafsu yang tak habis-habis melulu, menggesa...maka
kepadaMu kupohon petunjuk...kembalikan hati ini mengingatiMu...hanya Mu!

Ramai juga yang menyapaku," tak nak ke rasa, berkawan dengan lelaki..." ...tapi semua soalan-soalan itu.. aku endahkan saja! Umpama masuk telinga kiri... ku
keluarkan di telinga kanan!!!

Akhirnya aku kalah juga pada ajakan kengkawan... sehinggalah seorang Nurul memperkenalkan aku dengan seorang lelaki si "A" . umur kami sama, dan kami
sama-sama pelajar IPT... Entah kanapa hatiku tiba-tiba setuju... di depan Nurul aku mengangguk tunduk... Nurul tersenyum... melihat telatahku!

Setelah persetujuan aku dan Si "A" diterima, Nurul Mengatur perbualan telefonku dengan si "A"... Aku tidak memiliki handset sendiri... jadi terpaksalah menggunakan handset milik Nurul untuk sementara!

Percayakah kalian, kalau ku kata, itulah kali pertama aku berbual dengan seorang lelaki sepanjang hidupku!Perbualan selama 8 minit itu, kami tamatkan dengan ucapan salam... tak banyak yang kami borak... sekadar
menyentuh hal keluarga... dan butir-butir peribadi... itu saja!

"Apakah yang telah aku lakukan Ya Allah! Wajarkah aku memperdengarkan suaraku kepada seorang lelaki? Kenapa aku begitu ingin dengan cinta? Selang beberapa hari...
perbualan telefon antara aku dan si "A", hatiku merintih hiba... aku ...aku menyesal!

Lalu aku membuat keputusan tidak mahu lagi berbual dengan si "A"... aku tidak mahu berkawan dengan lelaki... aku tidak mahu bercinta!" aku mula bertekad... aku yang mulakan semuanya, jadi juga yang
perlu hentikannya!

Lalu aku istikarah kepada Allah, semalaman aku masih tak dapat jawapan!Masuk 2 hari, 3 hari... Alhamdulillah kini ku dapat melihat gambarannya dengan jelas... Dialah Bakal Suamiku... Pembimbingku Dunia
Akhirat! Orangnya tinggi, berjanggut... kulitnya hitam manis... bibirnya tak pernah lekang dengan senyuman! Dia memimpin tanganku menuju suatu tempat yang begitu
indah... wangiannya menusuk jiwa dan kalbuku... tempat yang pernah kuimpikan... mungkinkah syurga! Detus hatiku... Selain aku ada dua orang kanak-kanak lelaki
memimpin tanganku! Aku hairan dengan mimpi itu! Andai itu jawapan untuk istikarahku... siapa kanak-kanak
itu? Mungkinkah anak-anakku? Aku tersenyum gembira dengan mimpuku malam itu...Ya Allah...dimanakah suamiku!

Nurul ke bilikku suatu hari... sebelum aku sempat memberitahu padanya keputusanku tidak mahu berkawan dengan si "A"... Dia hulurkan padaku sekeping gambar
foto! ...Inilah Si"A"... Dia poskan!" kata Nurul... Ya Allah..! alangkah terkejutnya aku menatap wajah lelaki yang menghiasi gambar foto itu... lelaki itu seperti kukenal... seperti pernah kujumpa sebelum ini... tapi
dimana... ingatanku semakin jelas... MasyaAllah dialah lelaki yang hadir dalam mimpiku!Wajahnya,janggutnya... cahaya di wajahnya... Ya Allah!Berkali-kali aku menampar pipiku... ternyata aku
bukannya bermimpi... "Ya Allah... Dialah jodohku...!

Bermula dari hari itu, aku sering mendoakan
kesihatannya, kebahagiaannya, keselamatannya... Kepada Allah swt aku serahkan dan sandarkan segalanya!"

Sehingga ke hari ini... ukhwah itu masih terjalin... masuk bulan ni usianya sudah menjangkau 2 tahun...!Dan dengarlah kalian bahawa ku benar-benar hanyut dalam cinta yang diperkenalkannya...
kami sering mengutus surat, tapi tak pernah ia didahului dan diakhiri selain kata-kata hikmah Islamiah, selain dari cerita beberapa tokoh Islam...Kami saling tukar info.. dan segala ilmu darinya... kini dah jadi koleksi peribadi... yang masih kutatap
sehingga ke hari ini...

Kami berbual telefon sekali setiap 2 minggu, tapi jangan salahfaham bukan antara aku dan si "A"... tapi antara ibuku dan ibunya... antara ahli keluargaku dan keluarganya...! Betapa indahnya hubungan yang terjalin
ini... Moga ia kekal selamanya...

Adab tidur... makan ... dan segalanya masih
kuamalkan...! Harijadiku kini juga dipenuhi dengan hadiah,sesuatu yang aku impikan dulu... Tahun pertama,dia hadiahkan aku senaskah Al-Quran, aku membalasnya
dengan sehelai sejadah...

Tahun kedua diberinya aku buku agama "Isteri Solehah Igauan Suami" ...aku membalasnya dengan senaskah buku
agama "Suami Idaman Isteri Solehah"...

Tahun ketiga... Harijadiku semakin hampir... dan aku sedang menanti hadiahnya... kerana hadiah darinya begitu berharga... begitu bermakna... malah kupercaya,
bukan saja bagiku... tetapi juga bagi semua wanita solehah di luar sana!

Dikala aku menyangka lelaki sejati telah pupus di alam maya ini... di kala itulah kau hadir... membuktikan ada lagi Lelaki sejati... Ada lagi Cinta yang diredhai Allah....

Walaupun ramai yang meminati si "A" di IPTnya... Tapi aku yakin..Dia Milikku...!
Kerana kuyakin dengan jawapan yang kuperolehi dalam istikharahku... dan aku tidak akan mengalah... aku akan terus berdoa..! "Ya Allah...Andai dirinya
tercipta untukku... menjadi milikku...
Baik untuk duniaku... untuk akhiratku... untuk
agamaku... maka satukanlah kami dunia dan akhirat...

Ku pohon restu dan keizinanMu selamanya Ya Allah!"

Inilah doaku sejak dirinya ku kenal... dan sehingga hari ini... doa ini masih kupanjatkan... dan sehingga kini jugalah... ukhwah ini masih terbina kukuh...
masih utuh...

Bila kupohon sesuatu Yang Baik DariNya... Dia Selalu Berikanku... Yang Terbaik!!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For shamieyzProfil   Hantar PM kepada shamieyz   Quote dan BalasQuote

sya_ryn
WARGA SETIA
Menyertai: 25.09.2004
Ahli No: 11387
Posting: 3187
Dari: Tanjung Malim Perak

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 26-11-04 15:31



-cintailah selagi dicintai dan mencintai...

-----------------
Hadith : Dari Abdullah .a katanya, nabi s.a.w bersabda:Memaki orang Muslim adalah (fasiq) dan membunuhnya, kafir. (al-Bukhari)

Bookmark and Share

    


  Member Information For sya_rynProfil   Hantar PM kepada sya_ryn   Quote dan BalasQuote

kasih_kekasih

Menyertai: 17.05.2003
Ahli No: 415
Posting: 1813
Dari: ....PeRMaTaNg PaUH.......

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 27-11-04 12:30


cinta pada bunga...
bungakan layu...

cinta pada manusia...
pasti takkan kekal lama...

cinta pada Allah...
pastikan kekal selamanya......




-----------------


Bookmark and Share

    


  Member Information For kasih_kekasihProfil   Hantar PM kepada kasih_kekasih   Pergi ke kasih_kekasih's Website   Quote dan BalasQuote

SyAhEeDa
WARGA SETIA
Menyertai: 15.05.2003
Ahli No: 207
Posting: 571
Dari: Kelate

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 27-11-04 12:57


Bagus sebagai pengajaran dan tazkirah... Serahkan segalanya kpd Allah.. insya Allah kita akan dapat yg terbaik walaupun x kita rasa mustahil bgnyaa....



-----------------
++ 'Aish 'Azeezan au Mut Syaheedan ++ Live a glory life, or die a noble death ++

Bookmark and Share

    


  Member Information For SyAhEeDaProfil   Hantar PM kepada SyAhEeDa   Quote dan BalasQuote

bai
Warga Rasmi
Menyertai: 06.11.2004
Ahli No: 12317
Posting: 10
Dari: mrsm k. lipis

Kelantan  


posticon Posting pada: 03-12-04 10:27




Bookmark and Share

    


  Member Information For baiProfil   Hantar PM kepada bai   Quote dan BalasQuote

bai
Warga Rasmi
Menyertai: 06.11.2004
Ahli No: 12317
Posting: 10
Dari: mrsm k. lipis

Kelantan  


posticon Posting pada: 03-12-04 10:27




Bookmark and Share

    


  Member Information For baiProfil   Hantar PM kepada bai   Quote dan BalasQuote

bai
Warga Rasmi
Menyertai: 06.11.2004
Ahli No: 12317
Posting: 10
Dari: mrsm k. lipis

Kelantan  


posticon Posting pada: 03-12-04 10:40




Bookmark and Share

    


  Member Information For baiProfil   Hantar PM kepada bai   Quote dan BalasQuote

amyra_myra
WARGA SETIA
Menyertai: 12.10.2003
Ahli No: 4282
Posting: 584
Dari: Taiping night safari

Perak   avatar


posticon Posting pada: 03-12-04 18:26


.....

-----------------
no pain..no gain..

Bookmark and Share

    


  Member Information For amyra_myraProfil   Hantar PM kepada amyra_myra   Quote dan BalasQuote

elyss
Warga 3 Bintang
Menyertai: 25.11.2004
Ahli No: 12570
Posting: 90
Dari: pekan baru,riau

indonesia   avatar


posticon Posting pada: 03-12-04 20:38


...syukur alhamdulillah...hampir sama cerita ini dgn cerita ana...seikhlas hati ana mmg medambakan seorang suami soleh yang boleh membimbing ku dunia dan akhirat... si dia bernama 'I' ku kenal stlah dia bbrapa hari putus dgn kkceh lama...mmg ana tak tau dia ada kksih sblum ni..ana pula bru shj kecewa stlah org yg ana suka dan mula timbul perasaan indah itu,mmberitahu bhwa dirinya tlah bertunang..walhal cara layanan nya spnjg km berkawan mnunjukkan 'layanan yg lebih dr serg kwn'..ana frust yg amat sgt kerna si dia yg lama byk mngubah diri ana mnjadi muslimah yg lebih baik...kwn2 ana jg nmpk perubahan ana spnjg ana mengenali si "A"... dlm hndk melupakan si "A" tunangan org,ana sje mnghiburkan hati dgn brknalan dgn sepupu kwn ana iatu si "I" tadi...maka terjalin lah ukhwah... yg mana nasib kami sama yg baru saja kecewa... betullah kata room mate ana......jumpa yang salah sebelum yg betul... si slalu mmberi kata2 hkmah yang islamic dan hati ana semakin tertarik utk mengenali rapat padanya...sprti yg ana katakan tadi ana dambakan suami yg soleh...ciri2 ini terlihat pd dirinya...suatu hari.."I" mngatakan rindu pd ana...ttpi ana takut kalau2 pisang berbuah 2 kali mcm si "A"... ttp lama kelamaan..ana jg dpt mrskn bhwa perasaan itu jg tlah hadir ... kata2 nya banyak yg berkias dan berlapik..walaupun ada sstengah nye ana faham maksud isi hati nya ttp ana takut kalau2 ana kecewa lg...ana ketepikan ego..ana jg mmbalas bahwa ana jg punya rasa yg sama..bila ana bg tau perasaan ana..katanye " betullah tu respon yg ana bg "....ana terdiam seketika... ana telah pun meliha foto si dia melalui kwn ana yg mana sepupu pd si dia..dan ana jg tlah mmberi foto ana kpdnya ...dan ini adalah kali pertama ana mmberi foto pd org lelaki..kerana sebelum ini ana tak pandang langsung org lelaki..pendek kata kwn lelaki pun takde...si "I" byk mentarbiyah ana dlm mnjadikan ana wanita solehah, si dia jg slalu berpesan pd ana selalulah mengaji Al-Quran slps maghrib dan subuh..solat sunat dhuha...dan jg berpesan buatlah solat istikharah spy ALLAH beri petunjuk jodoh yang terbaik dan selalulah berdoa pada -Nya.... pendek kata hati ana semakin terpaut dan semakin tenang dalam mendekatkan diri pada ALLAH..dgn bimbingan si dia... InsyaALLAH dgn izin ALLAH si dia bakal ustaz dn bakal melanjutkan pengajian ke Mesir dan ana pula bakal menjadi seorang guru bahasa inggeris dan bakal meneruskn pengajian ijazah di UIA... INSYAALLAH..
ana berharap ukhwah yg terjalin ini akn di redhai allah kekal hingga akhir hayat...amin2...

-----------------
...diri ini tercari-cari identiti seorang wanita yang solehah... YA ALLAH berilah daku petunjuk dan hidayahMu..sesungguhnya hanya pada Mu ku meminta....

Bookmark and Share

    


  Member Information For elyssProfil   Hantar PM kepada elyss   Quote dan BalasQuote

elyss
Warga 3 Bintang
Menyertai: 25.11.2004
Ahli No: 12570
Posting: 90
Dari: pekan baru,riau

indonesia   avatar


posticon Posting pada: 04-12-04 18:25


walaubagaimanapun ana tahu jodoh pertemuan di tangan Tuhan...andai tiada jodoh anda redha dan terima segala ketentuan-Nya kerana ana tau ALLAH lebih mengetahui apa yang terbaik buat hambaNya....ana mmg telah bersedia utk segala kemungkinan...

-----------------
...diri ini tercari-cari identiti seorang wanita yang solehah... YA ALLAH berilah daku petunjuk dan hidayahMu..sesungguhnya hanya pada Mu ku meminta....

Bookmark and Share

    


  Member Information For elyssProfil   Hantar PM kepada elyss   Quote dan BalasQuote

edlin
WARGA SETIA
Menyertai: 03.08.2004
Ahli No: 10459
Posting: 411
Dari: sg

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 05-12-04 15:06


InsyaALLAH.....


Bookmark and Share

    


  Member Information For edlinProfil   Hantar PM kepada edlin   Quote dan BalasQuote

shamieyz
Warga Rasmi
Menyertai: 19.10.2004
Ahli No: 11961
Posting: 5

PulauPinang  


posticon Posting pada: 06-12-04 11:30



Terima kasih atas komen antum semua..
semoga menjadi pengajaran .. Insyaallah..
kepada elyss, bykkan berdoa dan bertawakkal...


Bookmark and Share

    


  Member Information For shamieyzProfil   Hantar PM kepada shamieyz   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 06-12-04 11:58



Cerita yang sangat menarik.....Menyentuh hati yang bisa mengalirkan airmataku....Ehhhh...mana buleh. Lelaki takleh menangis... Best...best....banyakkan la lagi cerita camni. Selain berhibur, memberi pedoman.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 06-12-04 11:58



Cerita yang sangat menarik.....Menyentuh hati yang bisa mengalirkan airmataku....Ehhhh...mana buleh. Lelaki takleh menangis... Best...best....banyakkan la lagi cerita camni. Selain berhibur, memberi pedoman.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 06-12-04 11:58



Cerita yang sangat menarik.....Menyentuh hati yang bisa mengalirkan airmataku....Ehhhh...mana buleh. Lelaki takleh menangis... Best...best....banyakkan la lagi cerita camni. Selain berhibur, memberi pedoman.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

NuruL_01
Warga 1 Bintang
Menyertai: 06.10.2004
Ahli No: 11682
Posting: 25
Dari: pekan,pahang

Pahang  


posticon Posting pada: 12-12-04 17:41


perasaan cinta adalah kurniaan Allah yg tak ternilai....semua cinta adalah kerana-Nya.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For NuruL_01Profil   Hantar PM kepada NuruL_01   Quote dan BalasQuote

raihanahRahmah
Warga Rasmi
Menyertai: 27.08.2003
Ahli No: 3123
Posting: 2
Dari: bumi bertuah UIA

PulauPinang  


posticon Posting pada: 12-12-04 18:04


terimalah teman hidup kita seadnya...sebagaimana kita diterima seadanya.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For raihanahRahmahProfil   Hantar PM kepada raihanahRahmah   Quote dan BalasQuote

Syahmushroom
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 15.11.2003
Ahli No: 5132
Posting: 478
Dari: earth

japan  


posticon Posting pada: 12-12-04 18:56


sekadar tersenyum

Bookmark and Share

    


  Member Information For SyahmushroomProfil   Hantar PM kepada Syahmushroom   Pergi ke Syahmushroom's Website   Quote dan BalasQuote

setanggisyurga
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.10.2004
Ahli No: 11892
Posting: 78
Dari: parit buntar

Perak  


posticon Posting pada: 12-12-04 23:29



emm sye dah byk kali bace ceta nie..mmg menyentuh jiwa ...sye ska ceta camnie..emm..harap awk leh paparkan ceta camnie lagi yek...sye bace dlm majalah annida kat skola...

Bookmark and Share

    


  Member Information For setanggisyurgaProfil   Hantar PM kepada setanggisyurga   Quote dan BalasQuote

nur_malam99
WARGA SETIA
Menyertai: 15.10.2003
Ahli No: 4371
Posting: 1239
Dari: bumi Allah

Sarawak  


posticon Posting pada: 12-12-04 23:51


tidak semua insan mampu untuk mendapat apa yang diingininya...

usah terlalu mengimpikan kebahagiaan tanpa kesedihan...
pagi yang cerah, bukan bermaksud petangnya tak mungkin hujan.
mungkin hujan di pagi hari , namun mentari akan muncul di petangnya...

Bookmark and Share

    


  Member Information For nur_malam99Profil   Hantar PM kepada nur_malam99   Pergi ke nur_malam99's Website   Quote dan BalasQuote

azian_flower
Warga Rasmi
Menyertai: 24.12.2004
Ahli No: 13268
Posting: 20
Dari: Melaka

Melaka  


posticon Posting pada: 28-12-04 12:18


menarik citer ni..

Bookmark and Share

    


  Member Information For azian_flowerProfil   Hantar PM kepada azian_flower   Quote dan BalasQuote

nuraiman_khairunnissa
WARGA SETIA
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 23
Posting: 840
Dari: kluang

Johor   avatar


posticon Posting pada: 28-12-04 12:26




sedihla citer ni..

-----------------
Dendam tak marak menyala dan membakar,
oleh putih salju yang berguguran,
kerna dosa itu lebih hitam dan kelam...

Bookmark and Share

    


  Member Information For nuraiman_khairunnissaProfil   Hantar PM kepada nuraiman_khairunnissa   Quote dan BalasQuote

muslimah_87
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.01.2004
Ahli No: 6527
Posting: 221
Dari: UM

Johor  


posticon Posting pada: 12-01-05 05:46


subahanalah....mnarik sguh citeni,smoge ia bleh menjadikan pedoman kt klak....

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimah_87Profil   Hantar PM kepada muslimah_87   Quote dan BalasQuote

cahaya_safi
Warga 3 Bintang
Menyertai: 22.09.2004
Ahli No: 11314
Posting: 137
Dari: sarawak

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 12-02-05 20:17


bestnya

Bookmark and Share

    


  Member Information For cahaya_safiProfil   Hantar PM kepada cahaya_safi   Quote dan BalasQuote

teru_teru_bozu
Warga 4 Bintang
Menyertai: 15.02.2005
Ahli No: 14371
Posting: 177
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 16-02-05 13:29


BESH...BESH...

-----------------
"Hidup ini seperti mengupas kulit bawang, sekali anda mengupas kulitnya,sesekali air mata anda akan mengalir menitis ke bumi"

Bookmark and Share

    


  Member Information For teru_teru_bozuProfil   Hantar PM kepada teru_teru_bozu   Quote dan BalasQuote

Rindu_Rahayu
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 17.04.2004
Ahli No: 8452
Posting: 632
Dari: Bumi Allah

PulauPinang  


posticon Posting pada: 16-02-05 14:14




Very touching....

Bookmark and Share

    


  Member Information For Rindu_RahayuProfil   Hantar PM kepada Rindu_Rahayu   Pergi ke Rindu_Rahayu's Website   Quote dan BalasQuote

sufti_ilham
WARGA SETIA
Menyertai: 12.09.2003
Ahli No: 3515
Posting: 1490
Dari: KL

malaysia  


posticon Posting pada: 27-05-05 12:08


Bismillahhirrahmanirrahim..
Maha Suci Engkau Ya Allah..
pada Mu lah aku berserah dan akau memohon petunjuk..
Ya Allah.. berikan aku petunjuk Mu..
amin..amin..amin..ya Rabbal Alamin..

Bookmark and Share

    


  Member Information For sufti_ilhamProfil   Hantar PM kepada sufti_ilham   Quote dan BalasQuote

muslimah_87
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.01.2004
Ahli No: 6527
Posting: 221
Dari: UM

Johor  


posticon Posting pada: 17-04-06 10:42


hm...mnarik...sesungguhnye toiyyibun untuk toiyyibat dan sebaliknya...

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimah_87Profil   Hantar PM kepada muslimah_87   Quote dan BalasQuote

uhti85
Warga Rasmi
Menyertai: 13.01.2006
Ahli No: 21890
Posting: 4
Dari: JOHOR

Johor  


posticon Posting pada: 17-04-06 11:01


hmmm...menarik juga cerita ni..memang bagus untuk dibuat pengajaran..betullah:lelaki baik untuk perempuan baik..oleh itu, berusahalah untuk jadi perempuan baik..TAPI, anything we do must because of ALLAH.

Bookmark and Share

    


  Member Information For uhti85Profil   Hantar PM kepada uhti85   Pergi ke uhti85's Website   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 17-04-06 11:29


kenapa tiba-tiba saya rasa tersentuh baca cerpen ni??
jangan nangis2 pujuk pada hati ini...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

nurul09
Warga 3 Bintang
Menyertai: 06.03.2006
Ahli No: 23223
Posting: 91
Dari: shah alam

PulauPinang  


posticon Posting pada: 17-04-06 11:43


tersentuhnya cerita ni.... :-( ...hampir menitiskan air mata...
hanya padaNya kita berserah...

"Ya Allah kupohon kepadaMu,kurniakan aku,seorang lelaki yang dapat membimbingku ke jalan Mu,dapat memperbaiki diriku yang bengkok ini,dapat jadi pemimpin yang adil dan bertanggungjawab,bukan sekadar teman di dunia tetapi hingga ke syurga.."
ameen..


-----------------
Demi masa.... Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman serta beramal soleh dan berwasiat (ingat-mengingatkan) dengan kebenaran.


Bookmark and Share

    


  Member Information For nurul09Profil   Hantar PM kepada nurul09   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 17-04-06 13:50


letaklah wang dipoket mu...letak lah harta mu di bumi ini... letaklah isteri dirumah mu..letaklah anak sebagai peneman mu tapi kosongkan hati kerana disitu hanya Allah lah selayaknya menduduki...


-kalau tak betul sila betulkan....

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

ismi_atikah
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 14.12.2003
Ahli No: 5678
Posting: 4147
Dari: bumi ALLAH

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 17-04-06 17:01


salam..

Pada 17-04-06 13:50 , tasbih_30 posting:

!!! QUOTE !!!

letaklah wang dipoket mu...letak lah harta mu di bumi ini... letaklah isteri dirumah mu..letaklah anak sebagai peneman mu tapi kosongkan hati kerana disitu hanya Allah lah selayaknya menduduki...


-kalau tak betul sila betulkan....


best ayat itu.. macam pernah dengar ayah cakap..

wallahu'alam...
salam.. :-di

Bookmark and Share

    


  Member Information For ismi_atikahProfil   Hantar PM kepada ismi_atikah   Quote dan BalasQuote

nur_islam88
Warga 2 Bintang
Menyertai: 24.01.2006
Ahli No: 22181
Posting: 65
Dari: pasir puteh,kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 18-04-06 00:40


assalamualaikum...
best cerita ni...
saya juga terasa cukup menyentuh hati saat2 baca cerita ni...
teringin nak melalui perkara yang sama tapi...hehe...
saya pun jenis yang kurang berkawan dengan lelaki tapi tak mungkinlah tak mungkinlah sama dengan watak dalam cerita ni...hehe...
apapun,cerita ni memang banyak pengajaran dan pedoman...
moga2 ramai yang boleh ambil iktibar daripadanya...
wassalam

Bookmark and Share

    


  Member Information For nur_islam88Profil   Hantar PM kepada nur_islam88   Quote dan BalasQuote

lubaina
WARGA SETIA
Menyertai: 15.02.2005
Ahli No: 14387
Posting: 1007
Dari: AntARa LanGit DaN bUMi...entahlah....

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 02-03-07 19:01


indahnya.....


-----------------
hidup ini indah
namun...keindahannya hilang
dek kerakusan kita.....


Bookmark and Share

    


  Member Information For lubainaProfil   Hantar PM kepada lubaina   Quote dan BalasQuote

miledi
WARGA SETIA
Menyertai: 28.07.2006
Ahli No: 25473
Posting: 531
Dari: peneng

malaysia  


posticon Posting pada: 02-03-07 20:55


di saat aku istikharah...aku tidak putus2 mendambakan petunjuk dari Allah yang belum lagi ku temui....moga Allah tunjukkan ku jalan...bukan mudah untuk melalui ini semua..:(

Bookmark and Share

    


  Member Information For milediProfil   Hantar PM kepada miledi   Pergi ke miledi's Website   Quote dan BalasQuote

secerahpawarna
Warga 1 Bintang
Menyertai: 08.05.2005
Ahli No: 16384
Posting: 34
Dari: pulau pinang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 09-02-08 17:21


Pada 02-03-07 20:55 , miledi posting:

!!! QUOTE !!!

di saat aku istikharah...aku tidak putus-putus mendambakan petunjuk dari Allah yang belum lagi ku temui....moga Allah tunjukkan ku jalan...bukan mudah untuk melalui ini semua..:(


bersabarlah miledi...teruskan istikharahmu....luahkan segalanya kepada Yang Maha Esa.....penuhi malam2mu untuk Rabbul Izzati,suatu hari petunjuk Ilahi pasti mengisi ruang hidupmu:kelip:;-)


-----------------
"Kita ingin segalanya indah..sebersih pasir pantai memutih,seindah dan secerah pawarna...bersemi ukhwah dipupuk kasih.."


Bookmark and Share

    


  Member Information For secerahpawarnaProfil   Hantar PM kepada secerahpawarna   Quote dan BalasQuote

nur_hani
Warga Rasmi
Menyertai: 15.08.2005
Ahli No: 18127
Posting: 14

blank  


posticon Posting pada: 29-06-08 15:35


Assalamualaikum.......


Insya Allah....Allah itu MAHA MENGETAHUI, MELIHAT .MENDENGAR...
Rapatkan dahi ke sejadah, satukan lah tangan padaNYa.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For nur_haniProfil   Hantar PM kepada nur_hani   Quote dan BalasQuote

immad

Menyertai: 18.09.2004
Ahli No: 11221
Posting: 968
Dari: minal mahdi ila lahdi(UIAM)

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 29-06-08 19:22


aisey....disaat aku istikoroh..tak jumpa jawapan..aduh ya allah bantulah hambamu..huhu Kalau istikoroh tak jumpa jawapan juga..ikut sahaja nasihat ustaz hasrizal..guna fatwa hati..tapi janganlah akal pandu hati ke arah yang batil

Bookmark and Share

    


  Member Information For immadProfil   Hantar PM kepada immad   Quote dan BalasQuote

nithtah_hujannah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 13.08.2008
Ahli No: 34427
Posting: 89
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 21-08-08 12:50


assalmmualaikum..]
bolehkah seseorang yang mempunyai banyak dosa dengan kejahatan yang telah dilakukan akan mendapat pasangan yang beriman agar dapat membimbingnya ke jalan yang benar?

Bookmark and Share

    


  Member Information For nithtah_hujannahProfil   Hantar PM kepada nithtah_hujannah   Quote dan BalasQuote

syahirahsoid
WARGA SETIA
Menyertai: 06.03.2007
Ahli No: 29040
Posting: 496
Dari: mana hendak ke mana

malaysia  


posticon Posting pada: 21-08-08 13:02


Pada 28-12-04 12:26 , nuraiman_khairunnissa posting:

!!! QUOTE !!!




sedih k???
em...
saya yang tak ada prasaan ke..
memang cerita ini sedih eh??
kompius :berfikir: :berfikir:


-----------------




Bookmark and Share

    


  Member Information For syahirahsoidProfil   Hantar PM kepada syahirahsoid   Quote dan BalasQuote

comel
Warga 5 Bintang
Menyertai: 12.06.2003
Ahli No: 1334
Posting: 399
Dari: Mont'Kiara

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 21-08-08 13:18


Hanya Allah yang Maha mengetahui yang terbaik buat diri setiap insan.

Hargai apa yang kita ada..........

Bookmark and Share

    


  Member Information For comelProfil   Hantar PM kepada comel   Quote dan BalasQuote

simpLe_sHida

Menyertai: 13.10.2003
Ahli No: 4313
Posting: 2504
Dari: greenland....

egypt   avatar


posticon Posting pada: 21-08-08 17:05


di saatku istikharah..
moga KAU pancarkan NUR petunjukMU..
kau tabahkan hatiku.. kau kuatkan hatiku..
kau lapangkan hatiku. kau teguhkan hatiku..
kau permudahkan segala urusannnku..

ambil pengajaran dari titipan min pembuka topik..
tiap yang berlaku..akan berlaku.. sedang berlaku
ada hikmahnya.. segalanNYA dah dicaturkan.

hanya menanti checkMAte untuk pergi tak kembali...
igtlah 5 perkara sebelum banyak lagi perkara lain..ehehe..

wallahu'alam..

Bookmark and Share

    


  Member Information For simpLe_sHidaProfil   Hantar PM kepada simpLe_sHida   Pergi ke simpLe_sHida's Website   Quote dan BalasQuote

islamic_gil
WARGA SETIA
Menyertai: 24.02.2005
Ahli No: 14692
Posting: 427
Dari: SATU KAWASAN DI SATU MASA

Selangor  


posticon Posting pada: 05-11-08 12:34


EMMMMM.seronoknya cerita niii..tapi tak salah kan kalau kita beristikharah walhal kita dah bertunang.

Bookmark and Share

    


  Member Information For islamic_gilProfil   Hantar PM kepada islamic_gil   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.156658 saat. Lajunya....