Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 19-07-2024  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Jika seseorang kena tipu, yang bersalah bukan yang menipu tetapi yang tertipu
-- Peribahasa India

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 184
Ahli: 0
Jumlah: 184




  Yang Masuk Ke Sini
yanokage: 9 hari yang lalu
Rashdin: 25 hari yang lalu
khalifah: 31 hari yang lalu

Nawaitu

Dalam setiap perkara yang kita lakukan mestilah bermula dengan niat. Bersesuaian dengan tajuk ulasan saya pada hari ini iaitu nawaitu yang bermaksud "aku telah berniat" .

Sehubungan dengan itu, kita sebagai hamba Allah S.W.T. yang sentiasa mencari keredhaan Allah S.W.T. mestilah sentiasa memastikan niat kita tidak lari daripada niat asal kita iaitu untuk beribadah kepada Allah S.W.T. dalam setiap perkara yang kita lakukan untuk mendapatkan keredhaan-Nya.

Jadi,walaupun dalam melakukan kebaikan,niat asal kita tidak boleh berubah untuk mendapatkan habuan dunia atau pun darjat serta disanjungi oleh pihak lain. Jika kita gagal untuk menetapkan niat kita hanya untuk-Nya Yang Maha Esa maka kita gagal untuk mencari keredhaan-Nya apatalah lagi untuk mendapatkannya.



Informasi Tambahan....
Tarikh Ditambah:02-10-06 00:00:00
Oleh: saufi_06 ([email protected])
Markah: (1167 kali dibaca)
Opsyen: ( Cetak Hantar )
Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar


[ Kembali ke Indeks Pendapat/Ulasan ]

Nawaitu
Posting oleh abid_21 pada 02-02-08 23:57:47
Markah Saya:


salam alayk...wbt, ana setuju dengan pndpt2 antum semua...cakap pasal niat, ana teringat nasyid oleh ustz Akhil Hayy...tajuk dia Nawaitu...cuba anta hayati baik-baik lirik ni.....


NAWAITU

Tuhan berikanlah aku
Pada jalan yang Kau tunjuki
Pada mereka yang Kau beri
Begitulah juanya aku...

Apakah aku yang terleka
Apakah aku yang tak tahu
Di dunia ini jalan berliku
Ku pohon petunjuk Ilahi

Oh Tuhanku….
Aku percaya pada segala
Ranjau kehidupan ini
Rahmat-Mu luas tak terhingga...
Aku insan yang masih mencari
Akan ku tempuhi segala dugaan

Mereka mentertawakan aku
Sumber yang Kau ilhamkan kepadaku
Yang kuberikan pada mereka...
Mengapa tidak diikhlaskan
Panjatkan syukur pada Ya Rahman...
Oh Tuhanku...
Rahmatilah hidup ini...

Kini aku bersama mereka
Berdamping bercita-cita sama
Kemesraanku…..kian terhimpit
Begitulah selalunya aku.....

*********************ni lah lriknya...pernah dengan keinsafan**************
semoga d tabahkan hati dan di kuatkan iman dalam mnmpuh khdpn d dunia ini...Amin

Nawaitu
Posting oleh naja_muslimah pada 16-04-07 18:46:47
Markah Saya:


Assalamualaikum..
saya setuju dengan pendapat di atas..setiap benda yang hendak kita lakukan mestilah bermula dengan niat..maka,kita mestilah berniat yang baik2 agar pekerjaan yang kita lakukan diredhai Allah..tapi yang pasti,niat tak menghalalkan cara ..

Nawaitu
Posting oleh syuhada_islamic pada 05-04-07 16:32:57
Markah Saya:


iye..saya setuju..niat memeng penting..sebelum mlakukan sesuatu kereta harus ingatkan hati kita...apa sahaja yang dilakukan seharian hanyalah untuk ALLAH....mencri keredhaan ALLAH..

Nawaitu
Posting oleh munawarah07 pada 04-04-07 18:25:02
Markah Saya:


apapun yang kita hendak lakukan dahulukan dengan niat mulakan dengan 'Bismillahirrahmanirrahim'..InsyaAllah setiap pekerjaan yang kita lakukan akan diberkati dan dipelihara olehNYA dari mula hingga akhir...

Nawaitu
Posting oleh syasya2130 pada 29-01-07 15:13:12
Markah Saya:


saya bersetuju dengan apa yang telah di katakan...setiap perbuatan mesti disertakan dengan niat kerana Allah..

Nawaitu
Posting oleh helmirohayakassim pada 28-01-07 13:02:14
Markah Saya:


saya stj dengan apa yang dikatakan itu. Nawaitu tu penting dalam setiap apa yang kita nak buat.

Nawaitu
Posting oleh budak_melaka pada 18-01-07 11:33:06
Markah Saya:


saya setuju jugak.....dan sentiasa ingatkan diri saya 'Niat Tidak MenghalalKan Perbuatan'.....

Nawaitu
Posting oleh mohamad pada 16-12-06 19:06:32
Markah Saya:


assalamualaikum....
ana bersetuju dengan apa yang diperkatakan. setiap perbuatan yang ingin dilakukan,mestilah didahului dengan niat. ini adalah untuk mendapat keredaan dari nYA.

Nawaitu
Posting oleh musa pada 23-11-06 02:05:23
Markah Saya:


assalamualaikum..."sesungguhnya setiap perbuatan itu dimulakan dengan niat" walaupun kita tidak berjaya melakukan sesuatu perkara kebaikan yang telah kita niat untuk melakukannya tapi kita sudah berjaya memperoleh pahala dari Allah swt....





Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.076384 saat. Lajunya....