Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 19-07-2024  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Raja yang setia pada dayang2 yang hanya inginkan kerusi empuk di singgahsana bukan sahaja akan meruntuhkan seluruh istana bahkan seluruh takluk jajahannya...
-- Hanan

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 149
Ahli: 0
Jumlah: 149




  Yang Masuk Ke Sini
yanokage: 9 hari yang lalu
Rashdin: 25 hari yang lalu
khalifah: 31 hari yang lalu

nasyid yang melalaikan..???

salam...
terlebih dahulu saya ingin meminta maaf kepada mana-mana pihak yang terlibat..bukan ingin memburukkan mana-mana pihak..hanya ingin bertanyakan pendapat..'nasyid yang mempunyai unsur2 cinta sesama manusia adalah melalaikan...'kenyataan ini adalah melalui ustaz saya sendiri ketika saya masih di alam persekolahan..sejauh manakah benarnya kenyataan ini...?perlukah nasyid berunsur cinta ini dimuatkan untuk tujuan berdakwah sedangkan kadang kala ia melalaikan...?



Informasi Tambahan....
Tarikh Ditambah:21-07-06 00:00:00
Oleh: husna_ezanee ([email protected])
Markah: (1492 kali dibaca)
Opsyen: ( Cetak Hantar )
Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar


[ Kembali ke Indeks Pendapat/Ulasan ]

nasyid yang melalaikan..???
Posting oleh sahabat_hijjaz86 pada 05-10-06 12:28:16
Markah Saya:


nasyid zaman sekarang diubah untuk melawan arus atau trend muzik2x dari barat seperti black metal dan sebagainya yang mmpunyai pengaruh yang kuat terhadap masyarakat islam..kristian telah berjanji akan tidak akan memerangi islam secara kekarasan tetapi secara halus dengan kaedah 5s. dimana salah satu s ialah song...apa yang dapat saya lihat disini konsep cinta dalam nasyid lebih menjurus ke arah cinta Allah yang satu yang kekal abadi..kita manusia mmpunyai fitrah yang tidak dapat lari dr bercinta...dengan adanya lagu2xx nasyid akan lebih mmbawa cinta manusia kepada cinta yang kekal abadi...

nasyid yang melalaikan..???
Posting oleh altaf pada 25-09-06 10:16:51
Markah Saya:


NASYID sekarang DAH tak IKUT PANDUAN SYARIAH ISLAM.
KEBYAKANNYA MENGGUNAKAN ALAT MUZIK YANG MELALAIKAN.
APA yang saya BELAJAR, ALAT MUZIK YAG org KAFIR GUNA, HARAM apabila KITA GUNA.

nasyid yang melalaikan..???
Posting oleh Al-Mashoori pada 18-09-06 12:50:08
Markah Saya:


Ana sememangnya bersetuju dengan kenyataan itu. Kebanyakan nasyid dewasa ini semakin jauh tersimpang daripada fungsi asalnya iaitu dakwah melalui hiburan. Kadangkala susah nak percaya sesuatu lagu itu yang bila dengar saja rasa macam dengar lagu jiwang karat oleh kumpulan rockers atau mana-mana yang bukan nasyid tapi bila diteliti rupa-rupanya lagu nasyid yang dinyanyikan oleh kumpulan nasyid! Tak ke pening lagu tu?

nasyid yang melalaikan..???
Posting oleh husna_ezanee pada 29-08-06 17:20:38
Markah Saya:


benar...tapi ada sesetengah pihak berpendapat nasyid seperti ini mampu membuka mata anak-anak muda mengenai cinta yang berlandaskan syariah dan untuk menanamkan minat pemuda-pemudi dalam arena nasyid..berbaloi ke..?

nasyid yang melalaikan..???
Posting oleh nuraisha pada 25-08-06 17:30:15
Markah Saya:


saya pun berpendapat demikian
hala tuju nasyid kini seolah terpesong dari tujuan sebenar
dakwah yang digembargemburkan tapi mesej yang disampaikan tu berlainan
tak hairanlah bertambah banyak couple2 islamic sekarang???

nasyid yang melalaikan..???
Posting oleh ukhti_sarah pada 22-08-06 12:39:35
Markah Saya:


assalamualaikum....
terlebih dahulu ukhti sarah minta maaf jk kata-kata ni akan mengguris sesetengah pihak, memang ukhti sarah tak nafikan bahawa nasyid yang didendangkan abab ini melalaikan,kerana alunan lagu sangat berbeza dengan lagu era 80 -an dulu, walaupun banyak persaingan yang ditimbul era ni tetapi lirik yang dilampirkan sangat berbeza, kadang-kadang ia hanya memuji serta memuja kaum hawa,bahkan alunan nya sangat mendayu2....jk kat perhatikan nasyid dulu ia hanya menggunakan peralatan yang sederhana maksud ukhti sarah seperti kompan just pralatan yang simple tetapi jk di bandingkn dengan sekarang ni jauh beza sehinggakan menggunakn peralatan yang tak sepatutnya digunakn.serius ukhti sarah khabarkan bahawa nasyid sekarang ni memang banyak menjurus kepada kelalaian bukan dakwah@ sebaliknya

nasyid yang melalaikan..???
Posting oleh umaira_sutera pada 15-08-06 16:38:30
Markah Saya:


Nasyid yang berunsurkan cinta sesama manusia memang melalaikan.Kecintaan yang mengasyikkan dan abadi hanyalah kepada ALLAH semata-mata.

nasyid yang melalaikan..???
Posting oleh ashfaa pada 12-08-06 12:39:16
Markah Saya:


nasyid yang berunsurkan cinta ada kalanya ia melalaikan ....kita tengok dr segi liriknya....
adakalanya ia menceritakan tentang cinta yang dituntut oleh islam..
kita tak boleh meletakkan 100% yang nasyid berunsurkan cinta itu melalaikan....wassalam...





Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.076527 saat. Lajunya....