Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 22-06-2024  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Kalau Hidup Tidak Boleh Menyenangkan Orang, Jangan Menyusahkan Orang

-- Meow (Warga Ukhwah.com)

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 148
Ahli: 0
Jumlah: 148




  Yang Masuk Ke Sini
khalifah: 4 hari yang lalu
hajime_kindaichi: 22 hari yang lalu

Perlukah Malaysia ISLAM HADHARI

Kita rakyat di Malaysia (Islam) semuanya mejoriti Ahli Sunnah Wajamaah, tetapi mengapa kita perlu lagi kepada Islam Hadhari sebagai pendekatan baru untuk rakyat Malaysia untuk lebih mudah mengenali Islam. tidak cukupkah dengan Alquran dan Sunnah sebagai Ahli Sunnah Wajamaah, ditambah lagi dengan Ijmak Ulamak dan Kias. Mengapa perlunya Islam Hadhari? Patutkah Islam Hadhari diwujudkan? Adakah anda semua setuju ataupun sebaliknya?



Informasi Tambahan....
Tarikh Ditambah:04-07-06 00:00:00
Oleh: azim_iman ([email protected])
Markah: (1213 kali dibaca)
Opsyen: ( Cetak Hantar )
Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar


[ Kembali ke Indeks Pendapat/Ulasan ]

Perlukah Malaysia ISLAM HADHARI
Posting oleh abid_21 pada 03-02-08 00:20:22
Markah Saya:


salam alayk...wbt,

Islam Hadhari...apa yang nak d smpaiakn sebenarnya? keliru sungguh...

Islam yang di bawa oleh Nabi saw adalah islam yang sebenar dan suci...bahkan islam di zaman bginda lebih kukuh berbanding islam yang ada sekarang yang kebanyakannya islam kerana keturunan semata.

bagaimana yang katakan islam hadhari tu? adakah islam yang mghalalkan yang haram dan mncampur adukkan kedua-duanya?!! paling mudah kita tengok program 'perkampungan hadhari'...nama memang islamic, tapi tang konsert kalau nasyid mungkin org boleh terima yelah sebab masih ada unsur2 dakwah lagi...tapi bila artist yang libtkn diri apa pula citernye? bukankah ni tak ubah macam konsert jomheboh yang pernah maksiat... apa yang ana tau, apa-apa majlis/program yang brcmpur antara lelaki dan perempuan tanpa halangan hukumnya haram...(minta pnjlsn dr sesiapa yang lebih arif kalau ana tersilap)

ana prhatikan salah 1 prinsip yang d prknlkn islam hadhari ni untuk mnjdikan rkyat spy brfikirn lebih terbuka dan matang...tapi dr segi apa??!! ramai remaja kat luar sana yang runtuh akhlaknya...inikah erti 'fikiran terbuka' mereka...??!!

pokoknya, islam yang wujud hanya 1 iaitu islam yang di bawa oleh Nabi saw...yang berpndukan al-Quran dan sunnah bukan islam yang d prknlkan paklah dengan prinsip2nya.

Perlukah Malaysia ISLAM HADHARI
Posting oleh adha_iman pada 17-09-06 22:16:09
Markah Saya:


bismillah...
islam jadhari mungkin politik mungkin lebih dari itu...
pertama...
saudara kena ingat sekarang sudah banyak kelihatan umat islam yang telah lari dari islam...
untuk mengembalikannya?perlu alternatif kan...
islam hadhari bukan agame baru...
zaman khalifah dulu dah ada dah...cuma takdla dia kita islam hadhari....
kedua...
pak lah kena teruskan islam hadhari ini...ini yang saya kata mungkin politik mungkin lebih dari itu...apabila turunnya paklah sebagai pm...jika pak lah menerang dan mahu penggantinya untuk melaksanakan...maka ia dalah sesuatu yang bukan politik tapi kpentingan umat islam....
ketiga....
ia bukan agama baru tapi perlu ambil masa untuk melaksanakannya...
perlu lihat dengan lebih jauh...
akhir sekali....
kita tunggu dan lihat apa kata paklah...
wasalam...
pendebat muda uiam...
adha_iman....

Perlukah Malaysia ISLAM HADHARI
Posting oleh Un-War pada 17-07-06 13:44:55
Markah Saya:


salam..tu semua permainan politik pak lah..tak ada apa yang dia nak rencanakan dalam pentadbiran dia..tu saja idea picisan yang dia boleh bawa...jika islam hadhari ni betul-betul menepati keislamannya,maka islam nenek moyang kita yang dipegang mereka xbtol lah..sebab mereka xamik pendekatan islam hadhari..cukup menimbulkan kekeliruanj konsep islam hadhari ni..wassalam

Perlukah Malaysia ISLAM HADHARI
Posting oleh jejakaislam pada 08-07-06 13:42:31
Markah Saya:


tu lah....
penubuhan sesuatu itu kita nak lihat ada kabatilan nya...macam kewujudan islam hadhari ni...ana bukan anti kerajaan..kalau orang yang boleh berfikir secara waras sekaliponakan tengok benda ni timbul hanya kerana faktor tektik kotor politik...ok... penubuhan yang tidak ada hujung pangkal...selepas itu mahu di laksanakan...apakah islam dulu itu salah....ok mereka kata islam hadhari ini banyak menekan kan faktor ekonomi....ok mana faktor shasiahnye...faktor feqah nya...senang saja...mana fator tauhidnye...kalau terangkan kat orang ramai ...memang benda ni nampak bagus...tanya sikit apa pembawakan islam hadhari bawa nak di bezakan dengan islam yang kita bawa dahulu....

kita bukan islam atas dasar nenek moyang....kita faham latarbelakang pak lah adalah latar belakang yang baik....bapanya seorang tok guru yang disegani...tapi itu bapa nya adakah dia begitu... jangan jadikan alasan bapa adalah bekas tok guru...nak jadikan sandaran nama islam dalam islam hadhari tu sebagai keramat untuk semua melaksanakan...





Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.093778 saat. Lajunya....